Apple iPad binnen een dag al gejailbreakt - update

De iPad-tablet van Apple blijkt binnen 24 uur na zijn lancering al gekraakt. Een lid van het iPhone Dev Team, bekend van de iPhone-jailbreaks, wist root-toegang te krijgen tot Apples tablet, die afgelopen zaterdag werd geïntroduceerd.

De hack werd door 'MuscleNerd' van het iPhone Dev Team op Twitter aangekondigd. In een filmpje op YouTube is te zien hoe MuscleNerd via ssh root-toegang heeft tot het apparaat. MuscleNerd gebruikt de 'Spirit'-jailbreak, die onlangs werd aangekondigd en profiteert van een lek in versie 3.2 van iPhone OS, de versie die door de iPad wordt gebruikt. Het gaat om een zogeheten untethered-jailbreak, waarbij geen hulp van andere apparaten nodig is om de jailbreak te laten werken als de iPad opnieuw wordt aangezet.

Erg veel informatie over de hack is er verder nog niet, en er is nog geen tool vrijgegeven waarmee gebruikers hun eigen iPad kunnen jailbreaken. Deze zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. Daarvoor zal de jailbreak wel verder moeten worden ontwikkeld; in het filmpje is alleen te zien hoe er via ssh commando's worden uitgevoerd op de iPad. Een jailbreak die ook voor consumenten interessant is, moet het mogelijk maken om rechtstreeks op de iPad commando's uit te voeren. Dan kunnen bijvoorbeeld applicaties buiten de App Store om worden geïnstalleerd. De kans is groot dat Apple binnen afzienbare tijd met een firmware-upgrade zal komen die het lek dicht.

De iPad ging afgelopen zaterdag in de verkoop. Hoewel analisten aanvankelijk schatten dat er zaterdag tussen de 600.000 en 700.000 iPads zijn verkocht, komt de teller volgens Apple net boven de 300.000. Dit aantal is inclusief inmiddels uitgeleverde pre-orders. Het is niet bekend hoeveel iPads er via pre-order zijn verkocht, maar nog niet zijn uitgeveleverd.

Over het algemeen stonden er geen lange rijen bij de winkels die het apparaat verkochten, uitzonderingen daargelaten: in een grote New Yorkse winkelstraat zouden 730 mensen in de rij hebben gestaan om een iPad te bemachtigen.

Update, 13:36: Er werd in dit artikel bericht dat de gebruikte exploit is aangekondigd tijdens de Pwn2Own-hackwedstrijd, en dat het ging om een lek in de Safari-browser. Dat is echter niet de exploit die is gebruikt voor het jailbreaken van de iPad. Het bericht is hierop aangepast.

Update, 19.30: Het artikel is bijgewerkt op basis van door Apple gecommuniceerde verkoopcijfers.

Door Joost Schellevis

Redacteur

05-04-2010 • 10:06

277 Linkedin

Lees meer

Jailbreak voor iPad 2 komt uit Nieuws van 3 juli 2011
Hacker brengt jailbreak voor iOS4 uit Nieuws van 2 augustus 2010
Chinese firma bouwt iPad-kloon Nieuws van 25 april 2010
Intertoys start verkoop iPad Nieuws van 15 april 2010
Brits bedrijf komt met 'iTablet' Nieuws van 7 februari 2010
Iphone-hackers demonstreren unlock-tool Nieuws van 22 december 2008

Reacties (277)

277
248
121
9
0
0
Wijzig sortering
Ik had zelf eerst een iPhone en nu een HTC Legend. Android kan 6 programma’s tegelijk draaien en dus multitasken. Dit lijkt een voordeel alleen dat is het niet. Zo wordt het geheugen van de telefoon aanzienlijk aangetast en eigenlijk moet ik gewoon wel elke dag even het programma Taskkiller draaien om alle openstaande programma’s te stoppen. Het heeft ook wel een voordeel, bijvoorbeeld dat een thirdparty muziek programma lekker op de achtergrond blijft draaien. Ik zou het liefst zien dat je zelf bepaald welke programma’s op de achtergrond bijven draaien want er zijn maar een handje vol programma’s waar dit echt handig is. Overigens heeft Apple het ook aardig opgelost met push notification. Alleen voor bepaalde – bijv muziek programma’s – zou multitasking op de iPhone lekker zijn.

Dan nu het punt Flash, op de Legend draait Flash maar daar is dan ook echt alles mee gezegd. Flash draait langzaam, erg langzaam en laad bovendien je browser vaak crashen. Als je je browser een site met Flash aan het laden is kan je niks doen behalve wachten. En dan is die klaar met laden (wat erg lang duurt) dan crasht ie. Flash op me mobiel, van mij hoeft het niet. Dit komt overigens vooral vanwege de processor van de Legend, slechts 600 mhz. De iPad heeft een 1GHZ processor, hier zou Flash soepeler op kunnen draaien. Maar goed, als je kijkt hoe bijvoorbeeld de web app van Gmail op de iPad eruit ziet powned HTML5 Flash gewoon.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de keuzes van Apple mbt Multitasking en Flash niet zo slecht zijn. Als dit toegevoegd zal worden dmv jailbreak zal dit alleen maar slecht zijn voor de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door saewer op 5 april 2010 15:20]

Bij de Legend kan je Flash gewoon uitzetten als je dat wilt, problem solved. Het punt is dat als je het nodig hebt er wél is. Keuzevrijheid, iets wat je bij Apple niet krijgt :) .

Overigens raad ik je aan de taskkiller te verwijderen en dan eens te kijken hoe je telefoon draait, volgens mij merk je er niets van dat er een hoop in de achtergrond draait ;) .
De Chinese klonen staan al klaar voor distrubutie. In de loop 2011 is de prijs al onder de 200 eur. Het is zeer de vraag of het Apple gaat lukken om in de korte tijd de kosten eruit te halen, want met zoveel vergrendelingen blijft het voor een significant deel van de potentiële gebruikers onaantrekkelijk voor de huidige prijs.
De Chinese klonen staan al klaar voor distrubutie. In de loop 2011 is de prijs al onder de 200 eur. Het is zeer de vraag of het Apple gaat lukken om in de korte tijd de kosten eruit te halen, want met zoveel vergrendelingen blijft het voor een significant deel van de potentiële gebruikers onaantrekkelijk voor de huidige prijs.
Je bedoelt zoals ASUS die onlangs verkondigde om tablets te maken? En dat ze nog niet zeker wisten wel OS het zou draaien.

Zolang alle andere hardware makers denken dat de hardware de gebruikservaring bepaalt, hoeft Apple zich geen zorgen te maken.
Anoniem: 181786
@Akhiel5 april 2010 11:40
Ook met de klonen van de iPhone en zelfs iPod blijkt dat ze niet kunnen tippen aan het origineel. De iPad heeft niet meer 'vergrendelingen' als de iPhone, en ook dat is een groot succes te noemen in commercieel opzicht. Veruit de meeste gebruikers waarderen het totaalsysteem wat Apple heeft en zitten niet te wachten op omslachtige toestanden zoals bij Windows Mobile bijvoorbeeld. Ga daarbij maar eens een applicatie installeren, voor veel mensen meerdere bruggen te ver.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 5 april 2010 11:41]

Ik snap niet wat er tegenwoordig zo moeilijk is aan ouderwets korte tekstjes lezen en next-drukken.
hoewel ik toe moet geven dat ik in bijv. de anroid-store de zoekfunctie heel handig vind.
Voor mij is het principe dat je voor veel app's moet betalen meerdere bruggen te ver. (dat is het beeld dat ik iig heb bij apple).
Voor mij is het principe dat je voor veel app's moet betalen meerdere bruggen te ver. (dat is het beeld dat ik iig heb bij apple).
Ja, het is een schande dat je voor het werk van iemand anders moet betalen. Hoe durven ze!
Anoniem: 131162
@Annihlator5 april 2010 16:56
Mijn ervaring is juist dat er veel gratis software te krijgen is (voor de iphone dan), en dat de betaalde software vriendelijk geprijsd is: Voordat je het bedrag van een xboxspel kopot hebt geslagen ben je toch al snel een aplicatie of 25-30 verder.
Ja, welke gebruiker op de straat 'kan zich vinden' in de vergrendelingen? 0.5%? Of ben ik nu optimistisch... dat er wat tweakers staan 'huilie' te doen, omdat er volgens hun vanalles aan mankeert... tsja.

Wel grappig trouwens.

Gister:

- Geen lange rijen voor iPad
- iPad applicaties duurder dan iPhone

Die van gister... waarom is dat niet geworden? Op launch dag, 1000 native applicaties beschikbaar, en +- 700.000 iPad's verkocht? Dat klinkt natuurlijk niet zo negatief, als 'duurder' en 'geen lange rijen'....... blegh, overdreven titel gebruik op tweakers ook altijd.
Praat geen onzin joh. Mensen hadden lange rijen verwacht en dat is weggebleven.

Zelfs iphone-fanboy engadget is niet heel enthousiast over de iPad. Het werkt allemaal perfect, maar is totaal niks bijzonders aan op het scherm na.
? Engadget was toch een advertorial voor de iPad zei je gisteren? Toch maar even gelezen blijkbaar. En daar zijn ze in het algemeen heel positief hoor, ze vinden echt niet "alleen maar een mooi scherm".
Ik gok dat die chinese klonen geen van alle hetzelfde os draaien, ws gooien ze er gewoon windows op (of android, maar google is stout in de ogen van de grote leider/dicator dus misschien mag dat niet meer).

Persoonlijk ga ik liever voor een android tablet maar zelfs ik kan zien dat een chinese kloontablet met windows 7 weinig gevaar oplevert voor de markt waar de ipad zich op richt.
Weer een geweldig nivo reacties hier... :) Aan de ene kant de adepten die "weten" dat de iPad al een succes is, aan de andere kant de critici die al "weten" dat de iPad een flop is.
Chill toch eens even. 8)7

De iPad is denk ik een gewoon consumentenproduct: een volledig duidelijk ding. Je weet wat ie kan, je weet wat ie niet kan. Dat er dan een lockin is, boeit de consumenten toch helemaal niet?
Of wij tweakers hier wat aan vinden, is een heel ander verhaal. Dat de iPad gejailbreaked wordt, is al helemaal een niche.

Hier een interessant artikel over de moraal die achter dit soort apparaten schuil kan gaan, de vraag hier is of dit soort apparaten goed of slecht is voor computergebruikers....ik vond het erg interessant....( los van of ik het ermee eens ben)..

http://techdirt.com/articles/20100402/1216068849.shtml
Anoniem: 154887
@neeroeter5 april 2010 15:15
Aan de ene kant de adepten die "weten" dat de iPad al een succes is
Apple verkocht meer tablets in 1 week dan de hele tabletmarkt samen in de afgelopen jaren. Laat er geen twijfel over bestaan, de iPad is een (verkoops)succes. Of hij op andere gebieden nog een succes wordt is nog af te wachten.
Goed zo, wie weet kunnen we dan met dat ding binnenkort die nieuwe technologie die op zo'n beetje elke webpage te vinden is gebruiken : Flash.
En dan is je batterij binnen een uur leeg. Adobe mag eerst wel eens een fatsoenlijke Flashplayer gaan ontwikkelen voor OS X.
Volgens mij lag dit toch aan Apple dat flash niet goed werkte op OS X? Want anders zou het ook niet goed werken op windows.
Het was volgens mij iets met dat adobe geen toegang kreeg tot bepaalde hardware acceleratie?
Het lag aan adobe. Zij gebruikte nog Carbon ( de programmeer taal van os 9) en andere moderne technieken. Flash werkt niet goed in OS X. Het processorgebruik is gelijk aan het spelen van een 3d spel en crashed veruit het vaakst in os x. Dit is niet de conclusie van andere maar de mijne. Ik vind dat een browser plugin geen 60% van je cpu moet gebruiken. Verder is het werkelijk 9 van de 10 keer flash dat zorgt dat er iets crashed op mijn mac. ( de 10e is office 2008)
Sinds zo'n 2-3 jaar is met uitzondering van overleden hardware het enige dat m'n systeem laat 'vastlopen' nog Flash op Windows, gelukkig blijft dat tegenwoordig beperkt tot de browser danwel het tabblad of Flash-process zelf.

Ik ben nog steeds behoorlijk verbaasd dat al die bedrijven massaal zeggen "Fok Flash laten vallen!", maar ben er absoluut niet rouwig om.. :)
Op zich niet erg. Het is inderdaad vaak slome zooi geweest.

Maar Flash is wel ongelooflijk makkelijk te programmeren in vergelijking tot andere programmeertalen voor het web. Er zijn bepaalde functionaliteiten die je soms nodig hebt die daar al gewoon standaard in gebakken zitten en aangeroepen kunnen worden en in andere talen ontbreken die nog wel eens of werken ze minder makkelijk naar mijn mening.

Maar het is gewoon zonde dat ze die player niet lekker geoptimaliseerd krijgen.

Terug op het jailbreaken. Het lijkt me niet zo gek dat het zo kort duurde aangezien de iPad voor een groot deel op dezelfde code steunt als de iPhone. Of zeg ik nu iets geks?
Grappig genoeg heb ik een collega met Mac en Firefox 3.6 en sinds de 3.6.1 update had hij er last van dat flash idd zo'n 60% of meer van de cpu ging gebruiken (ongeacht of er flash op de webpagina was!). Hij heeft toen de flash-plugin disabled en later weer enabled, en toen was het probleem weg. :) Het kan natuurlijk wel dat flash bij hem nog steeds meer cpu gebruikt dan nodig, maar ik heb geen klachten meer gehoord.
Onzin, het werkt ook niet op Linux... of wil Linus niet dat het goed werkt? BS dus.
Adobe mag eerst wel eens een fatsoenlijke Flashplayer gaan ontwikkelen
de flashspeler is fatsoenlijk, het is alleen beetje jammer dat 90% v/d flashanimaties niet fatsoenlijk is gecode
Niet voor OSX, op een zelfde systeem met dezelfde swf ligt het CPU-gebruik op OSX flink hoger. Ook stabiliteit is een veel groter issue op OSX helaas. Blijkbaar is de Mac-versie van de flashplayer echt een ondergeschoven kindje bij Adobe.
Idd, alhoewel de flashplayer op zich goed werkt voelt-ie niet altijd even soepel aan.
http://sillysoft.net/games/n_v1mac.dmg

Een "licht" spelletje voor OSX te downloaden (freeware) en afspeelbaar in een Flash-player. (Shift is springen, maar is ook instelbaar)

Rise and Shine, Macbook fans*, rise and shine...

*fans als in "blazers," die dingen die achteraan aan je computer zitten.

Edit: voor de nieuwsgierige Windows/Linux-gebruikers die willen weten welk spel het is:
http://www.spele.nl/game/n-game.html (online versie met minder levels)

[Reactie gewijzigd door zeemeerman2 op 5 april 2010 13:54]

de flashspeler is fatsoenlijk, het is alleen beetje jammer dat 90% v/d flashanimaties niet fatsoenlijk is gecode
Dan is het nog altijd deels aan Adobe om te zorgen dat de compiler (daar kun je bij flash opzich enigzinds van spreken) een waarschuwing geeft dan wel weigert te bouwen wegens ' excessive use of resources '.

Als MS (silverlight is echt behoorlijk goed) het kan, dan moet Adobe het ook kunnen.
Dat kan niet.
Stel het aantal functies dat tegelijk wordt aangeroepen afhankelijk is van een externe XML file, dat kan Adobe niet voorzien. Nee Adobe zou een beginners guide moeten maken voor Flash programmeurs en duidelijk maken hoe je je movie sneller kan maken.
Flash 10 is wel een grote vooruitgang ten op zichte van flash 9 (hier op 10.6, 64bit)

Sommige sites zijn echter niet slim genoeg, en hebben niet door dat ik weldegelijk flash heb...

Deze site heeft gelukkig nog een doorklik link
Juist, want iedereen beschikt natuurlijk over de binary ARM OSX/IFoonOS versie van Flash, inclusief alle dependencies :? .
Not to mention een rewrite van Safari, zodat hij 3rd party plugins accepteerd.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 5 april 2010 10:15]

wat als wine op arm werkt, en je krijgt op wine firefox + flash aan de praat?

lekker zal het wel niet werken...
Firefox werkt gewoon op OSX hoor, er zijn vast wel ARM compatible versies van Firefox. Of Firefox lekker op een touchscreen werkt is dan weer een derde
Mobile firefox dan maar. En dan nog heb je er geen drol aan want FLASH = FAIL.
Daar is dan weer geen flash voor geschreven. En flash mag dan wel fail zijn, maar als een groot deel van de content aanbieders flash gebruikt, dan zou ik het wel graag werkend zien op een iPad die over het algemeen primair voor internet gebruikt wordt...
Je hoeft geen Flash binary te hebben. Er bestaat al een open-source Gnash, waarmee je de meeste videos op Internet gewoon kunt bekijken, die werkt met WebKit-browsers. Ze moeten idd wel een andere browser als OS X Safari gebruiken (misschien Opera?).
Dat is dan nog steeds een flash binary, al dan niet geintegreerd, al dan niet in een andere browser.

Ik moet even goed kijken naar het safari specifieke deel van de iPhone SDK, maar volgens mij kun je voor de iPhone versie (en dus iPad versie) geen add-ons of plugins maken. Apple staat ook niet toe dat je iets submit aan de appstore wat dat wel kan. ( het mag geen code interpreteren ). Zelfs met een jailbreak versie van iPhone/iPad gaat het waarschijnlijk heel erg moeilijk worden om flash support toe te voegen, puur omdat er geen plugin/add-on API voor is, zoals met de normale safari voor Mac OS X en Windows.
Daar heb je helaas gelijk in, ik verwacht ook op langere termijn geen flash ondersteuning waardoor het gebruik van de ipad beperkt is tot websites zonder flash. Daar zijn er natuurlijk genoeg van, maar een device wat volgens apple "de internet ervaring" is kan natuurlijk niet zonder flash.
Anoniem: 128017
@HaseMike5 april 2010 10:18
echt nieuw kan je de technologie niet vinden eh :D

Ik vind het ook erg jammer dat het niet ondersteund is, maar ik begrijp steve jobs zijn standpunt wel.

edit: ow had nested mode niet aanstaan niet gezien dat er al enkele zelfde reacties waren :D

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 128017 op 5 april 2010 10:18]

Het is cynisch bedoelt....

Ik heb het vermeld omdat de ipad een bijzonder leuk apparaat is, maar zonder flash ondersteuning m.i. van weinig waarde om op het huidige internet te gebruiken. Html5 is leuk en aardig maar 99% gebruikt flash en dat zal gezien de installed base voorlopig wel zo blijven.

Cynisme schijnt niet door iedereen te worden opgepakt..
. Html5 is leuk en aardig maar 99% gebruikt flash
REALLY ?

Flash wordt voornamelijk gebruikt voor filmpjes en irritante reclame banners die je halve browser overnemen. Er zijn heleboel sites nu hun video player aan het verbouwen naar HTML5 vanwege de iPad en de reclames kunnen me gestolen worden.

Ik denk dat als de iPad inderdaad zo succesvol gaat zijn als ik verwacht het gebruik van Flash op het internet drastisch zal afnemen. Als de iPad het begin van het einde is voor Flash dan mogen we ome Steve op onze blote knietjes danken.

Bovendien: al had het apparaat Flash gehad, dat had enorm ruk gewerkt, Flash games zijn ontworpen om gebruikt te worden met een muis. De user-experience van Flash op een tablet is dikke ruk. Gelukkig zijn er andere tablets op komst die wel Flash hebben, dan kan je er zelf achterkomen hoe 'geweldig' dat wel niet is.
Apple mag blij zijn als 1 procent van het internet verkeer ooit komt van de iPad.
Tot die tijd kan 99% van het internetverkeer gewoon flash aan, dus is er voor miljoenen sites geen reden om te stoppen met flash.
Apple mag blij zijn als 1 procent van het internet verkeer ooit komt van de iPad.
Tot die tijd kan 99% van het internetverkeer gewoon flash aan, dus is er voor miljoenen sites geen reden om te stoppen met flash.
mmhm.
Gek,..
De iPhone cijfers laten toch iets heel anders zien:
GeenStijl.nl cijfers 2009
46,5% iPhone
12,5% iPod Touch
http://www.geenstijl.nl/m...50_mobiele_apparaten.html

74% van Uitzending Gemist verkeer gaat via iPhone app in 2009
nieuws: Driekwart mobiele streams Uitzending Gemist gaat via iPhone-app

51% van alle mobiele advertenties gaat via iPhone.
http://nl.hadnews.com/iph...entiemarkt-wereldwijd.htm

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 5 april 2010 13:59]

Lees eens goed, hij heeft het over internetverkeer, niet over mobiel internetverkeer.
En hoe groot denk je dat meer dan de helft van al het mobiel verkeer is? Dat laten de bedrijven echt niet varen hoor, als een 'te kleine' marktaandeel.
Het gaat erom dat minder dan een procent marktaandeel veel te weinig is om grote websites over te laten stappen van Flash op bijv. HTML5. De penetratie van Flash is iets van 98%.
Apple mag blij zijn als 1 procent van het internet verkeer ooit komt van de iPad.
Tot die tijd kan 99% van het internetverkeer gewoon flash aan, dus is er voor miljoenen sites geen reden om te stoppen met flash.
Toch zie je al dat een hoop sites een iPhone specifieke versie hebben gemaakt. Dus blijkbaar geeft Apple best wel wat stuwing in de website wereld.
Uit het oogpunt van de webdeveloper:
- iPhone versie == Mobiele versie (versimpeld en aangepast op klein scherm en touchscreen).
- Een mobiele versie verkopen levert extra opbrengsten op
Denk je serieus dat ze geen irritante banners kunnen maken met HTML5? De meeste HTML5 demos die ik heb gezien heb gebruik anders ook nog behoorlijk wat cpu op mijn Mac.
In jouw bericht blijkt niets van cynisme/spot: je bent blij met de jailbreak en dat is het. Ga dus svp niet claimen dat je een stijlfiguur hebt gebruikt en de rest v/d wereld te dom is om dat te begrijpen. :') Stijlfiguren als cynisme en sarcasme werken sowieso slecht in schriftelijke communicatie en kun je dus beter achterwege laten.
Zal ik het even uitleggen : Flash is er sinds 1996, al 14 jaar dus. Als er dan een zinnetje staat dat flash dé nieuwe technologie is, dan moet er toch ergens een lichtje gaan branden.

Vreemd trouwens dat sommige mensen hier in 1 zinnetje een reden vinden om zichzelf boven de anderen te stellen. Maar goed nederland heh, teentjes zo kort als afgekloven usb stickjes.
Ik gebruik flashblock (gebruik voornamelijk linux en osx dus bittere noodzaak) en opzich valt het reuze mee waar je flash voor nodig hebt, het zou me overigens niet verbazen als apple gewoon support toevoegd als adobe met een fatsoenlijk werkende flash versie op de proppen komt.
clicktoflash is handiger
Anoniem: 156876
@g4wx35 april 2010 16:05
Inderdaad, met Youtube kan je dan nog kiezen wat je wilt laden, je kan ook gewoon de H.264 fullscreen afspelen in Quicktime. :Y
Anoniem: 131162
@HaseMike5 april 2010 10:37
daarom kan ik zeker ook 99% van de websites gewoon zien op mijn iPhone?
Als het al niet serieus bedoeld was, dan was het eerder sarcasme ipv cynisme. Voor sarcasme (en cynisme) heb je wel context nodig. In dit geval ontbreekt die, en lijkt het meer op iemand die zijn kort-door-de-bocht opmerking achteraf wil goedpraten in een wanhoopspoging niet dom over te komen.
Grappig dat brama wel zijn persoonlijk grieven mag uiten en dat mijn bezwaar daarop wordt weggemod, fijne site :)
ja tuurlijk, logisch dat ie het niet ondersteunt; vele mensen jailbraken dat apparaat, zonder dat ze snappen wat er gebeurt, of wat ze aan het doen zijn, daarom zijn bijna/waren bijna alle gejailbrake-te iphones besmet met een worm. Als ik Steve was dan zou ik ieder een bekeuring willen geven, alleen om het feit dat je apparatuur laat besmetten :*)
Waarom? Je mag toch zelf bepalen wat je doet met iets wat je koopt? Als ik een IPad koop en die vol zet met wormen en insecten moet ik dat toch zelf weten? Als Apple geen zin heeft om hem dan nog te repareren, oké. Maar dan niet ondertussen bekeuringen rondslingeren :)
Ik heb liever HTML5.
Mja, wellicht en erg leuk voor Tweakers lijkt mij! Wel moet ik toch aangeven dat ik de berichtgeving heerlijk polariserend vindt. De echt interessante feiten (zoals of het uberhaupt een succes kan worden en wat mensen ervan vinden) komen niet aan bod of staan in een alinea achteraan. Meer verkocht dan de iPhone in 2007, dat noem ik pas een titel.
Was niet te spreken over de iPad totdat ik las dat vele sites van flash gingen afstappen naar html5. En als de iPad dat voor elkaar weet te krijgen wil ik er al een kopen!

Flash zuigt , te veel cpu en mem verbruik voor iets wat je beter door het systeem eigen codecs kan laten doen..

Vooruitgang betekend zeker niet flash ...

Viva la html5 !!
Hoewel ik een groot voorstander ben van flash, mits goed toegepast, denk ik dat flash steeds minder en minder zal worden toegepast. HTML 5 neemt het over.
Aangezien de HTML 5 nog volop in ontwikkeling is, lijkt mij sterk dat dat op korte termijn gaat gebeuren.
Gezien heel veel contentproviders nu al bezig zijn met alternatieven (vooral dankzij de iPad), zal dit proces nog wel eens een stuk sneller kunnen gaan dan jij verwacht. BBC, NOS, New York Times, CBS, ABC, Wallstreet Journal, Netflix, Hulu, Flickr, TED, YouTube e.v.a. zijn allemaal al bezig met het implementeren van alternatieven voor Flash en dit is allemaal vanwege de iPad.

Zie bijv.: http://arstechnica.com/ap...ore-readying-for-ipad.ars

Tevens is op veel mobiele apparatuur (telefoons e.d.) geen mogelijkheid voor hardware acceleratie van Flash, dus als contentproviders hun content willen aanbieden op mobiele apparatuur is een alternatief voor Flash wel heel wenselijk vanwege prestaties en batterijduur.
Uhm, video gaat ook via hardware acceleratie op mobiele apparaten hoor. Immers het oude Flash Lite ondersteunde ook alleen de formaten/codecs die door de telefoon (OS bijv.) werden ondersteund omdat het de videos liet afspelen door het OS... Alleen de rest gebruikte een software renderer
Voor video player zie je de laatste tijd steeds meer en meer grote spelers HTML5 support toevoegen aan hun mogelijkheden. Zeker met de komst van de ipad gaat die conversie sneller dan je zou denken.

En waarom niet.. Als je dezelfde context (H264 in een MP4 container) door zowel een flv player als door HTML5 video kan laten afspelen. Win/win lijkt mij.

En ja.. OSS puristen niet elke browser ondersteunt theora/ogg maar is dat nu in de grote mensen wereld werkelijk een dealbreaker? Nee dat dacht ik ook :)
OSS puristen, zoals de grootste browser ná IE. Zolang HTLM5 niets voorschrijft over wát voor CODEC, zal Flash een must blijven in veel gevallen. Overigens hebben de OSS puristen soms wel een punt, je kan geen "standaard" opzetten, en prediken dat het "open" is, en vervolgens er een gesloten laagje opzetten. H264 in MP4 is wat mij betreft dan net zo erg als H264 in FLV.
Jij bent iemand die het begrijpt! Als je een standaard wilt maken, moet deze wel open zijn. Stel nou dat POP (voor mail) een closed protocol wordt, je wild dan toch niet dat je €25 voor een cliënt moet betalen, terwijl het een "standaard" is?
En flash is wel open en is geen standaard... En H264 is zeker ook geen standaard die wereldwijd gebruikt wordt in Blue-ray spelers. En pdf, en .doc, allemaal geen standaarden. Neeee want iets moet open zijn voordat het een standaard kan worden. Jij bent iemand die het begrijpt!
Zelfs mp3 is niet open...

[Reactie gewijzigd door 147126 op 5 april 2010 12:45]

Jij bent iemand die het duidelijk NIET begrijpt. HTML is een open standaard, vind jij het dan niet een beetje apart als de standaard codec H264 is?
H.264 is open, MP4 is open - allebei door ISO gestandaardiseerd en de specificaties zijn openbaar...wat wil je nog meer? Patentvrij? Zeg dat dan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 5 april 2010 23:35]

Flash is ook open
Dus jij vind YouTube klein? Rare wereld waar jij in leeft.
Flash op een apparaat zonder "hover"-state?
Je kunt alleen maar klikken, en niet met je muis over elementen bewegen. Meeste Flash-navigaties zijn daar niet op berekend.
dat kan gewoon, volgens mij.

-> vinger op scherm
-> beweeg vinger over hover-item
-> hover-actie zolang het object aangeraakt wordt

en dan de keuze of bij release het een click is, of een not-hover state.
Hoe ga je precies hover onderscheiden van draggen?
Bij touchpads doen ze dat met 'dubbelklik' op het moment van aanraken, dat kan dus prima ;) maar het lijkt me voor een touch only device niet zo heel gebruiksvriendelijk.
Flash een nieuwe technologie die op elke site te vinden is? Ben je met de teletijdmachine uit 1998 gekomen ofzo?
hahahahaha. Is natuurlijk cynisch bedoelt maar vind de opmerking wel heel leuk.. :+
Dat is cynisch bedoelt..
gesloten standaard, waar al geruime tijd enkele potentiële vervangers voor in de startblokken staan
Zoals H.264? vertel me...sinds wanneer is dat een open standaard?
open != gratis.
H.264 is een AVC implementatie, en AVC is een 100% open standaard.

Ik ben trouwens akkoord met de stelling dat flash beter niet op deze apparaten zou moeten draaien.

Voor video etc zijn er namelijk betere (lees: energiezuinigere, stabielere en veiligere) alternatieven.
Natuurlijk is er momenteel erg veel flash-content, en mis je die jammer genoeg op de iPad/iPhone. Maar we meoten ons de vraag stellen of een flash-plugin dit wel zou oplossen.

Erg veel flash-componenten zijn namelijk spelletjes, die massaal gebruik maken van de muislocatie en pijltjestoetsen: dingen die een touchscreen apparaat niet hebben! Zelfs vele videospelers gebruiken een minimalistische interface die pas verschijnt bij een mouseover.
Voornamelijk de mousover is een probleem dat neit kan worden opgelost want er is geen aanwijzer die continu beweegt over het scherm.

Dus de content die we missen op de iPad zou zelfs MET flahs-plugin voor het overgrote deel ontoegankelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door kiang op 5 april 2010 16:39]

H.264 = MPEG-4 Part 10 = AVC (Advanced Video Codec), dus geen implementatie van AVC, maar het is AVC. Of deze open is weet ik niet zeker maar gelicensieerd is 'ie zeker. Voor elke decoder moet een license zijn afgesloten. Bijvoorbeeld bij H.264 IP-camera's zit één licentie bij de prijs inbegrepen.

Wat ik zover kon vinden is dat de encoder open source is, maar dat maakt het nog niet gratis.

Edit: dit had een reply moeten zijn op de post van kiang over H.264.

[Reactie gewijzigd door DarkNeogen op 6 april 2010 09:14]

Anoniem: 241683
@kiang5 april 2010 14:41
Het gaat voornamelijk om flash-filmpjes, niet om spelletjes. Je mist gewoon ontzetten veel! Denk alleen al aan hoeveel websites er filmpjes er in hun review/artikel hebben staan.

Dus ik bouw jou zin om: Dus de content die we missen op de iPad zou zelfs MET flahs-plugin voor het overgrote deel toegankelijk zijn.
YouTube en Vimeo hebben gewoon HTML5. Als jouw leuke sites dat ook hadden en niet zo beperkt waren dan kan je ook op iPhone OS de boel bekijken.
Dat zijn er twee. Maar er zijn zo veel meer websites die wel aan Flash doen. Marktwerking zorgt er over het algemeen voor dat de consument gegeven wordt wat ze willen, en niet dat er voor ze bepaald wordt wat ze willen. Aan de ene kant vind ik het ongelofelijk arrogant van Apple dat er zomaar een technologie die een marktpenetratie van 98% heeft opzij wordt geschoven omdat men vindt dat de koper het toch niet nodig heeft. Aan de andere kant vind ik het knap dat ze het voor elkaar krijgen dat iedereen het als zoete koek slikt.

Je hebt gelijk, HTML5 bied een alternatief voor Flash, maar laat dit een alternatief zijn, niet iets wat opgelegd wordt.
ik vind het zelf ook onzin dat het niet mag, maar het is niet omdat ze vinden dat de klant het toch niet nodig heeft.

Het grootste probleem is dat Apple gewoon een stabiel apparaat wilt leveren, waarmee ze alles mogen controleren wat er op gezet wordt, om de gebruikerservaring van mensen die er niet mee om kunnen gaan te verbeteren. En omdat flash redelijk traag is, en batterijtijd snoept, vindt apple het dus niet goed om dat op je Iphone/pad/pod te hebben
Dus het ligt ineens aan de websites? Flash is al jaren gemeengoed. Voor filmpjes zijn er alternatieven, voor de rest amper.
Anoniem: 241683
@johnkeates5 april 2010 22:44
Ok, dus sites moeten zich nu aanpassen aan het iphone-os hahahah, dit is echt de wereld op zen kop...
Dit is dus zo jammer aan apple fanboys. Dit gaat van kwaad tot erger, zometeen ga je nog zeggen dat websites achterhaald zijn omdat ze niet gebouwd zijn voor het iphone-os.
je mist MOMENTEEL redelijk wat, maar zoals hiervoor gezegd hebben de grootste spelers, YT en Vimeo, al een perfect werkende HTML5 versie, welke sneller, veiliger en beter werken.
muislocatie is makkelijk op te lossen, vanaf je ergens op drukt kan je dat als een mousepos aanschouwen, zo kan je probleemloos bv kaartgames spelen.

Voor tobo oplossingen zou een soort virtueel toetsenbord moeten bestaan (met dan bv enkel pijltjes en andere toetsen) een laag/app zoals joytokey werkt (http://en.wikipedia.org/wiki/Game_controller 3de zin).

Simpele apps zoals een rekenmachien of w/e zouden ook weer mogelijk zijn.

M.a.w. moest apple er een beetje moeite in (willen) steken, dan had de ipad veel ervaringen rijker geweest.
en wat is het verschil tussen aanraken en klikken of slepen en klikken+slepen? Er zijn genoeg mensen, ook bij adobe, die dit probleem al onderkend hebben en een elegante oplossing bestaat niet ;) De ervaring zal steeds houterig en als een tussenoplossing aanvoelen, gewoon omdat de huidige flash apps nu eenmaal rondom de muis en tobo gebouwd zijn, dingen die een touch-interface niet heeft.

[Reactie gewijzigd door kiang op 5 april 2010 16:36]

Die gesloten standaard is anders gewoon open hoor: http://www.adobe.com/devnet/swf/ En als ie volgens jou zo lomp is, dan schrijf je toch lekker zelf een plugin. Het idee dat flash compleet gesloten is, is al jaren achterhaald. Dus over domme meepraat reflexen gesproken....
Ja, wanneer een Flash filmpje mijn Macbook naar 60% CPU load jaagt terwijl de HTML5 h.264 variant slechts 20% gebruikt voor hetzelfde filmpje, dan spreek ik inderdaad over een lompe plugin. Bij een laptop is dat het verschil tussen wel of geen verschroeide edele delen ;).
Overigens vind ik niet dat alleen Flash het onderspit moet delven, ook de WMP browser plugin moet gauw verdwijnen, al was het maar omdat je hem vrijwel niet kunt stylen en het afhankelijk is van het gast OS hoe het eruit komt te zien (en of het werkt). Hopelijk kunnen we kunnenkort MP3 serveren via de <audio> tag (werkt nu alleen in Safari en Chrome, nog niet in Firefox en Opera, die snappen alleen OGG content).
Bij een laptop is dat het verschil tussen wel of geen verschroeide edele delen ;).
Als het een laptop is dan mag dat niet gebeuren. Is het een notebook, ben je het zelf schuld als je 'm op schoot pakt, want daar staat het in de handleiding dat het niet mag.

Maar idd, flash gebruikt nogal wat processor procenten.
Helaas moet je wel alles goed vergelijken. Windows PC vs Macbook, dan beide met Flash en HTML5. Beetje onzinnig te zeggen dat Macbook veel CPU gebruikt terwijl dat grotendeels aan de Macbook zelf ligt.

MP3 gaat waarschijnlijk ook niet komen omdat je daar licentie voor moet hebben (net als H.264).
en vertel me eens. wat voor goed breng die open "gekraakte" standaard ons naast virussen open roots en andere mallware, ik ben igg blij dat mijn gegevens niet zomaar op straat liggen
Anoniem: 58827
@rammes5 april 2010 13:27
Juist geen virussen. Vrijheid van Apple. Je mag nu oppeens zelf bepalen wat je installeert op je ipad. Je mag zelf bepalen wat ermee doet.
Vrijheid van Apple? Welke vrijheid?
Je mag dus niet weten wat je er zelf mee doet, aangezien alle apps uit de app store moeten komen. En wie bepaalt welke apps er in de app store komen? Juist, Apple zelf.
Nee, juist als je jailbreakt, kan je apps uit een alternatieve 'app store' installeren, die dus niet door Apple wordt gecontroleerd
En waarom zou je dat willen? Apple is heel wat beter in het controleren van Apps dan jij, of een site met nerds, of een legerbasis vol chinezen.
Hmm, waarom zou iemand zelf willen beslissen wat hij doet met z'n iPad? Waarom zou jij zelf willen beslissen wat je doet met je leven, de overheid kan dat toch veel beter voor jou beslissen? Waarom zou jij je huis beveiligen tegen inbraak, de overheid is daar toch zo goed in met al die camera's van ze, en die geweldige politiemacht?

Ik vind die houding van Apple fans zo ongelooflijk... Gebreken proberen goed te praten door te zeggen dat Apple het allemaal wel beter weet :')
Dat hangt er helemaal vanaf. Als de iPad een (gedeeltelijk) scheermesjesmodel kent, betekent jailbreaking een verlies van inkomsten voor Apple. Dat is volkomen analoog aan wat er bij de Xbox en aanverwante apparaten of printers speelt: iedereen klaagt steen en been over de prijs van de spellen (c.q. cartridges), maar vergeet dat er een spotgoedkope spelcomputer (c.q. printer) tegenover staat.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het slim is van een fabrikant om zo'n verdienmodel te hanteren, en ook niet dat je als eigenaar dan nog steeds niet met je eigen gekochte apparatuur mag klooien; maar wél dat ik onder die omstandigheden een tikje begrip voor Apple kan opbrengen.

(Overigens vind ik dat het gros van de mensheid tegen zichzelf in bescherming zou moeten worden genomen. Ook zou je examen moeten doen voor je stemrecht krijgt. Degenen die handig/ervaren genoeg zijn om een iPad te jailbreaken slagen automatisch voor het examen om met het apparaat te mogen doen wat ze willen.)
Apple kent geenscheermesjesmodel. de aan te schaffen hardware is buiten proportie duur. Daarnaast nog dure software aanschaffen waarbij Apple ook nog eens bepaald wat wenselijk is. (censuur uitoefent) Ik heb geen begrip voor een degelijke handelswijze. Het is wel een slimme marketingtruuc maar dom van de consumenten om hier weer blind achter apple aan te lopen.
Okee, geen scheermesjesmodel, I stand corrected---het was ook meer hypothese dan serieus argument.

Maarreh... Als consumenten het erg zouden vinden dat Apple de dienst uitmaakt, kochten ze het apparaat niet. En de marketinggegevens geven aan ze dat ze het nou juist niet erg vinden dat iemand de zaak stevig onder controle houdt. Dan kun je je ideëel en principiëel opstellen en vinden dat Apple je gewoon toegang moet geven tot de iPad, maar Apple zal je vriendelijk uitlachen en je opnieuw de cijfers tonen. (Lees onder andere: er zijn geen iPad-klonen die vrij toegankelijk zijn, of meteen door een stel enthousiastelingen worden ontwikkeld met als voornaamste doel 'vrijheid'.) Ze zijn er niet voor idealen, ze zijn er om geld te verdienen. Het doet me denken aan de uitspraak van een Intelmanager vele jaren geleden toen er zo heftig werd gediscussiëerd over het wel of niet mogen overklokken van CPUs: 'Joh, doe ermee wat je wilt. Als je 'm kapotmaakt verkopen we je met genoegen een nieuwe.'

Ik kan zelfs aanvoeren dat door dit soort jailbreakingtrucs het circus alleen maar wordt aangezwengeld. De mensen die jailbreaken betalen Apple eerst om een iPad aan te schaffen.(Dat diskwalificeert ze meteen in het gebruik van het argument dat ze de zaak kraken omdat ze het niet eens zijn met het censuurbeleid. Dan koop je zo'n ding namelijk niet.) Maar omdat ze een gejailbreakte iPad hebben, wordt het apparaat opeens 'acceptabel' om te gebruiken en zullen hun kennissen er misschien ook wel eentje kopen. Enzovoort. Op die manier beschouwd zijn de jailbreakers nog dommer dan de consumenten die als zombies achter de hersenen van Steve Jobs aanwaggelen.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed waarom Apple z'n hardware zou moeten vrijgeven. Ik zie dergelijke oproepen nooit voor andere electronicafabrikanten van bijvoorbeeld camera's, MP3-spelers (minus de Touch dan), wasmachines, auto's, TV's, ... . Het argument mijn eigendom, ik mag ermee doen wat ik wil is immers ook daarop van toepassing. Maar nu denk ik waarschijnlijk teveel out of the box.
Die beveiliging zit er ook een beetje op om te zorgen dat niet iedereen alle apps voor nop gaat lopen kopieren he. Zo beschermen ze ook de ontwikkelaar.
Zo beschermen ze idd de ontwikkelaar. Maar voornamelijk hun eigen portomonee.

Apple is de fabrikant met misschien wel de minste idealen en principes.
Het enige principe dat voorrop staat is het maken van winst.
Bijvoorbeeld als je apps wil die apple weigert.

Voorbeeld is de beruchte, verschrikkelijk aanstootgevende iWobble.
Omdat het dan gratis kan. Veel mensen moeten nou eenmaal altijd alle gadgets hebben en willen dan niks meer voor de software betalen, want die is zoooo duur.
Omdat Apple ook dingen er uithaalt die het platform minder populair maken, of applicaties waarvoor geen developer account is gemaakt. Voor gejailbreakte iPads ben je niet beperkt qua programmeren. Apple is niet heilig qua controleren. Multitask is namelijk niks engs aan, Ome Jobs maakt het mij echter niet mogelijk. Met een jailbreak heb ik eindelijk de vrijheid die ik verwacht van een apparaat.
Net zoals de Chinese Staat veel beter is in het controleren wat goed en slecht is voor de Chinezen.

Je denkt wel heel makkelijk over vrijheid.
Anoniem: 341744
@Archiebald5 april 2010 19:11
Vrijheid van Apple? Welke vrijheid?
Je mag dus niet weten wat je er zelf mee doet, aangezien alle apps uit de app store moeten komen. En wie bepaalt welke apps er in de app store komen? Juist, Apple zelf.
ja maar met jailbraik heb je naast de app store ook cydia joh !
Moeilijke woordjes of niet, Flash IS achterhaald. Daarbij lijkt "wanneer komen ze nu eindelijk" alsof er een Flash applicatie in de planning staat, maar zover bekend zal die nooit komen. Rare uitspraak dus.
Anoniem: 241683
@Lapixx5 april 2010 14:44
Door wat en wie is flash achterhaald?
En waarom wordt het dan nog steeds zoveel gebruikt...

Jij bent echt een prototype poep-roeper, veel schreeuwen maar niets onderbouwen en maar hopen dat iedereen je gelooft anders ga je maar harder schreeuwen...
idd. hahahaha, helemaal gelijk.
De nieuwe HTML5 video tag wordt inmiddels breed ondersteunt, dus voor video is geen flash meer nodig binnenkort..
@ gerbenvandijk:
O? Als de grootste speler nog niets doet met de video tag (IE) 2 kleinere spelers H264 gebruiken en weer 2 andere kleine spelers alleen Ogg Theora willen gebruiken lijkt me niet dat er gesproken kan worden over breed ondersteund. Zeg 90% van de markt ondersteund het niet (IE+oudere versie van FF, Opera, Safari en chrome) en bij de 10% die de video tag ondersteund kan je nog weer stellen dat de helft de ene codec ondersteund en andere browsers weer de andere codec snapt.

[Reactie gewijzigd door EvilWhiteDragon op 5 april 2010 21:53]

En jij bent beter door me persoonlijk aan te vallen? Kom nou zeg, "waarom wordt het dan nog steeds zoveel gebruikt" is een argument van niks. Internet Exploder 6 wordt ook nog steeds veel gebruikt, en ik moet de eerste persoon nog vinden die beweert dat dat een slimme zet is.

Waarom Flash achterhaald is? Omdat de toepassingen waarvoor Flash absoluut nodig is langzaam wegvallen, oplossingen die (binnenkort) gebruik maken van HTML5 zijn gewoon veel praktischer.
Anoniem: 151481
@Lapixx5 april 2010 15:33
Windows Phone 7 gaat een Flash 10.1 plugin krijgen dus.............. mijn advies aan jouw; check your facts.
Maar het gaat toch niet over Windows Phone 7, maar over het iPhone OS... :9
Dus als Windows Phone iets ondersteund is het meteen goed? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Straks kan ik in CS5 lekker actionscript schrijven en dan brouwt Flash er een iPhone app van. Maar goed, dan mis je alsnog Flash in de browser. En ik vind het belachelijk dat men html5 video zou moeten implementeren, hoe zorg je dan dat de boel niet gekopieërd wordt? Beatport is bijvoorbeeld onmogelijk met HTML5.
Ik wil absoluut niet klagen ofzo...

Maar is het niet hét doel van hacker om een nooit eerder gehacked apparaat te hacken? Om er dingen mee te doen wat niet in de handleiding staat, gebruiken zoals het niet in het specificatie boekje staat?

Die mensen maakt het echt niet uit alsof ze wel of niet kunnen updaten. En natuurlijk de kick die door het lichaam heen gaat.

Sommige mensen moeten echt de definitie van hard- en software hacks nog eens goed doorlezen voordat ze er kritiek op gaan leveren.
Zal er nou echt een kick door het lichaam gaan na het jailbreaken van dit soort dingen? De gedachte dat je (al dan niet goed uitgedachte) hack alleen maar gebruikt zal worden om alle applicaties "gratis" te kunnen gebruiken zou mij in ieder geval geen kick meer geven. Binnen een korte tijd wordt er een tooltje uitgebracht waarmee zelfs mensen die nog nooit een computer hebben aangeraakt hun iPad kunnen hebben, en niemand die 'MuscleNerd' zou kennen. Als Apple had verkondigd dat de iPad niet te hacken was, en je iets ontzettend gaaf zou kunnen doen als je hem wel weet te hacken, dan is jailbreaken binnen een dag wel vet, maar dat is nu eenmaal niet zo.
ja, zoiets kraken geeft altijd een kick voor een geek. Vergelijk het net het oplossen van een puzzel. Intellectuele bevrediging heet dat. Weten dat jij slim genoeg was om het probleem op re lossen.
Dit verbaast me ook helemaal niets. Het komt Apple zeer goed uit dat het ding zo snel gejailbreakt is. Ik vermoed zelfs dat Apple de Dev's een howto in de schoot heeft geworpen op een of andere manier. Want dit maakt het ding natuurlijk bruikbaarder/populiarder. Pas als het ding een succes is zullen er moeilijker te kraken updates komen.
Voor de gemiddelde consument zal het feit dat 'ie nu te jailbreaken is echt niet meespelen om hem wel/niet te kopen. In 2007 had het jailbreaken misschien zin, maar nu de App Store er is veel minder. Het jailbreaken wordt nu bijna alleen nog maar gebruikt voor tethering/cracked Apps. Denk je dat gemiddelde consumenten gaan zitten kloten met jailbreaken om te tetheren? Nee, die kopen gewoon het 3G-model. En de meeste Apps zijn ook redelijk goedkoop, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.
Dat hangt ervanaf. Als het niet te lastig is om de iPad te jailbreaken kan ik me voorstellen dat je een goedkoper model koopt (zonder 3g, bijvoorbeeld) en er toch hetzelfde mee kan als je buurman, die wel 200 dollar extra betaalde..
We hebben dit eerder gezien. Intel en AMD hebben niet voor iedere processor een apparte lijn. De meeste zijn gewoon teruggeschroefde units van een hoger model, die net niet goed genoeg waren. Het lijkt er ook soms op dat het goedkoper is om één productieband te laten lopen voor sommige producten en die dan met behulp van firmware bepaalde functies wel of niet te geven.

Ik denk echter dat dit voor de iPad zeker niet geldt. De belangrijkste reden hiervoor: de 3G versie is nog niet verkrijgbaar. Als ze hetzelfde waren, dan zou Apple ook de 3G versie nu verkocht hebben. Mij lijkt dat ze achter de schermen lang genoeg de tijd hebben gehad om hier contracten voor op te stellen met de providers. Het lijkt me dus dat vooral de productielijnen het probleem zijn.
Anoniem: 131162
@feuniks5 april 2010 11:31
op ifixit is al te zien dat er ruimte is voor een 3g bord en antenne, maar dat deze in de huidige iPads niet aanwezig is.

@het draakje: Hierboven werd gezegd dat het waarschijnlijk niet via firmware te activeren was, ik bevestig dat met onderbouwing.

edit: ik reargeer op het volgende: sommige producten en die dan met behulp van firmware bepaalde functies wel of niet te geven.

Ik denk echter dat dit voor de iPad zeker niet geldt.

Voeg daaraan toe dat de hardware niet aanwezig is, zodat het definitief is, word (ik proef sarcasme) ik voor genie uitgemaakt. Wellicht in het vervolg even lezen op welke reactie de informatie moet worden toegepast?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 131162 op 5 april 2010 16:50]

Natuurlijk is er ruimte voor een 3G bord en antenne. Of verwacht je dat in het 3G model die dingen in een usb dongle geleverd worden?
Maar de iPad heeft geen USB poort :')
op ifixit is al te zien dat er ruimte is voor een 3g bord en antenne, maar dat deze in de huidige iPads niet aanwezig is.

@het draakje: Hierboven werd gezegd dat het waarschijnlijk niet via firmware te activeren was, ik bevestig dat met onderbouwing.
Wow, een genie aan het werk.

Apple heeft al van in het begin aangekondigd dat er een 3G versie komt 1 maand na de introductie van het wifi-only model.
Anoniem: 353595
@Pixeltje5 april 2010 10:51
Dus je iPad jailbreaken om er vervolgens een 3G module in te solderen? 8)7
Nee, zodat je kunt tetheren. Natuurlijk ga je er geen 3g module in solderen :+
Al je wil tetheren moet je de telefoon configureren (en jailbreaken in het geval van de iPhone) als wifi router. Aan de iPad moet je niets veranderen.

Niveau, mensen. Niveau...
Ik denk dat je deels gelijk hebt - het was een bekend lek en het zou mij niets verbazen als Apple het expres nog even heeft laten zitten - maar ik denk meer dat het doel was om nog even gratis extra reclame te maken.
Anoniem: 120249
@nl-x5 april 2010 11:01
Volgens mij snap je er niet veel van. Apple ontvangt 30% van elke App die verkocht word, hier hoeven ze NIETS voor te doen. Dat vooruitzicht word ze nu al in 1 dag door de neus geboord en jij denk dat Apple hier de hand in heeft..... Tuuuurlijk joh!!!
Hoe goed, effectief en lucratief de *store formule ook is, Apple is en blijft een hardware company.

Veel apps in de AppStore zijn gratis, het gaat ze om de experience. Bij een jailbroken iPhone waar ik bijvoorbeeld mee speel is de gebruikers ervaring veel slechter ( het is rommel, het meeste ). Gratis in de AppStore ( en daar kan je ruimschoots je lol mee op ) is gegarandeerd werkbaar.
Absoluut.

Het App store business model is goed te vergelijken met de iTunes music store. Iets wat een beetje winst maakt, maar al bij al gewoon een service die er voor zorgen dat mensen Apple hardware kopen.
Ja, en 1% van de users jailbreakt uiteindelijk.
Lol 1%? Ik denk dat dat aantal veeeeel hoger is :)
Van de 5 mensen die ik ken met een iPhone hebben 4 hem gejailbreakt, dus ik denk niet dat het 1% is..
Dat zegt echt niets, van de 8 mensen op mijn werk hebben er 0 hem gejailbreaked...
4 van de 13 is toch meer dan 1%, dus..
Behalve het hosten van 150.000 apps voor 80 miljoen iPod Touch iPhone en iPad gebruikers/? Of noem je dat niets?

Ze maken veel winst natuurlijk, maar het is niet niks wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 5 april 2010 11:35]

Prestatie? De iphone werd helemaal niet zo goed verkocht als nu. Apple was toen een totaal onbekende speler op de smartphonemarkt. We hebben het hier over de iphone 2g en geen 3g.

Als de iPad net zo "goed" verkoopt als bij de lancering van de iphone, dan is dat juist helemaal niet zo boeiend. Apple heeft nu de naamsbekendheid die het 3 jaar geleden niet had en toch verkopen ze slechts net zo goed als de allereerste iphone.

Dit is geen troll of zo, maar een beetje objectief kijken is niet erg :)
Ergens heb je wel gelijk, maar de verwachting was dat Apple nog geen 200.000 apparaten zou verkopen. Nu blijkt dat het er tussen de 600.000 en 700.000 zijn is dat best een prestatie voor een apparaat dat door velen al compleet afgebrand was.
ach verwachtingen worden altijd zo laag mogelijk gesteld zodat bij een grotere verkoop het aandeel omhoog schiet. Speculatie en manipulatie. Heel normaal in de businesswereld.
Inderdaad. zolang verwachtingen laag zijn en dus standaard overtroffen, is er nog geen hek van de dam. aandeelhouders zullen zich dan niet zo snel terugtrekken.

Ik zie het iPad concept nog steeds als gefaald.
Als je iets wil kunnen promoten onder namen als "het web zoals het bedoeld is, ook onderweg", moet het toch tegenwoordig eigenlijk wel flash ondersteunen.
Ik wil niet bashen, ookal komt HTML5 er aan, en waar ik mij ook op verheug... wie weet hoe lang het duurt voordat die overstap echt plaats vindt, en dan komt de vraag: hoe "draait" dat dan op een iPad. Gaat dat wél gesmeerd? (de reden waarom volgens mij flash vermeden wordt.)

Dit is het punt dat Apple een aantal zeer populaire mobiele apparaten heeft, met veel internettoegang en games. Dat doen ze goed, maar hoe lang nog zonder webbrowser flash-support?

Veel gebruikte internetpagina's vallen ook Youtube en dergelijke onder, en dat draait ook flash.

En toch heb ik het gevoel dat als ik zo'n iPad koop, ik veel betaal voor iets wat voor mij weinig waarde heeft. Net zoals eigenlijk elk product van Apple, behalve mijn eigen iPod, want dat doet dat ene goed waar ik het voor koop: Veel muziek bevatten en afspelen.
Browsen is op dit moment nog niet compleet zonder flash. Er zijn zat pagina's zonder flash inderdaad, maar toch ga je het ineens missen op bepaalde plekken.
Ik zie het iPad concept nog steeds als gefaald.
Het product is een dag op de markt en jij als succesvol ondernemer wilt het product nu al afserveren? Ik heb geen idee of het een succes wordt, laten we dat over 1 á 2 jaar maar beoordelen.

Mocht het waar zijn dat er reeds een 600.000 iPads zijn verkocht, dan is het in elk geval een goede start. Het is mij nog niet gelukt om een product te maken dat zo vaak werd verkocht zonder dat de klant eigenlijk wist wat het nu precies is, doet en kan.
Als de iPad net zo "goed" verkoopt als bij de lancering van de iphone, dan is dat juist helemaal niet zo boeiend. Apple heeft nu de naamsbekendheid die het 3 jaar geleden niet had en toch verkopen ze slechts net zo goed als de allereerste iphone.
Sinds wanneer is de iPad een telefoon?

De iPhone was een product dat iedereen al kent en iedereen nodig heeft.

De iPad is een volledig nieuwe product category die tussen de PC en de telefoon valt. Het is veel moeilijker om een nieuwe markt te creeren.

Best je job niet opgeven om analyst te worden...
Haha, natuurlijk niet slecht. En ook die cijfers, zeker niet slecht. 600.000 tot 700.000 verkocht in een dag?

Wel vraag ik me dan af wat de productiekosten zijn van een iPad. Als ze er al zoveel hadden liggen hebben ze óf een zeer snelle productie óf waren ze al heel lang bezig met produceren.
En ook als je een batterij wil vervangen, dan krijg je voor 100 dollar een hele nieuwe iPad, die productiekosten liggen dan wel erg laag, dus is het marge erop flink hoog.
De productiekosten zijn voor Apple extreem laag. Nou staan ze al bekend om lowest-bidder hardware te gebruiken (maar bovenal natuurlijk zoveel mogelijk zelf te produceren) dus de marges op deze gimmick zullen erg hoog zijn. Natuurlijk komt het gros van het geld via die overpriced apps binnen, maar waarschijnlijk halen ze er de ontwerp-kosten met de verkoop van dit ding aan Apple cult leden al wel uit.
de marges op deze gimmick zullen erg hoog zijn
Nu schiet er uiteindelijk altijd veel minder over dan verkoopprijs minus productiekosten, maar dat laat je voor het gemak maar even weg ? Knap staaltje bedrijfseconomisch inzicht.
Natuurlijk komt het gros van het geld via die overpriced apps binnen
Ja want de software is veel duurder dan op elk ander platform natuurlijk.. 8)7
De productiekosten zijn voor Apple extreem laag.
Ze zijn laag, maar om dat nu direct extreem te noemen? Daarnaast zijn er nog de ontwikkelkosten en diverse andere kosten. Er zijn medewerkers van Apple en hun leveranciers die toch graag een salaris ontvangen.
Nou staan ze al bekend om lowest-bidder hardware te gebruiken
De bedrijven die dat niet deden, zijn reeds failliet.

Wanneer ik een paar miljoen iPads wil laten maken, dan wil ik dat tegen een zo laag mogelijke prijs. Wanneer dat 1 euro per item scheelt, heb ik al weer een paar miljoen euro verdiend. Wet van de grote getallen en het gezonde verstand. Zou jij zeker niet doen :+
Natuurlijk komt het gros van het geld via die overpriced apps binnen
Dit geweldige idee (of is het alleen de uitvoering?) wordt nu door Jan-en-Alleman gekopieerd, het is een goudmijntje. Jammer dat ik het niet heb bedacht en uitgevoerd, was ik nu financieel binnen geweest.

Apple doet het gewoon goed, kunnen we nog wat van leren!

En nee, voor mij nog geen iPad: geen multitasking, geen iPad.
(maar bovenal natuurlijk zoveel mogelijk zelf te produceren)
Apple produceert niets zelf. |:(
... dus de marges op deze gimmick zullen erg hoog zijn.
Wat heeft zelf produceren met hoge marges te maken?

(gimmick?)
Natuurlijk komt het gros van het geld via die overpriced apps binnen, ...
100% nonsense.

Een gemiddelde gebruiker heeft ~30 apps. Laat ons zeggen: gemiddeld $2 per app (gratis apps inbegrepen) ? 30% van $60. Daar gaan ze niet ver mee komen.

Apple verdient veel meer aan de hardware dan aan de software. De iPad is daarbij geen uitzondering.
... maar waarschijnlijk halen ze er de ontwerp-kosten met de verkoop van dit ding aan Apple cult leden al wel uit.
Ik ben gisteren een uurtje met een iPad gaan spelen in een van de plaatselijke Apple stores. Geen idee wat 'cult leden' precies zijn (tevreden gebruikers?), maar wat mij vooral opviel was dat kinderen en teenagers
a) opvallend goed vertegenwoordigd waren
b) laaiend enthousiast waren

Toekomstige cult leden misschien? In ieder geval ziet het er goed uit voor Apple.

Het is overigens best een fijn machientje. Enkel nog wachten op de 3G versie...

[Reactie gewijzigd door newinca op 5 april 2010 15:09]

Het " lowest-bidder " gevoel krijg ik niet echt bij apple.

Natuurlijk is het niet meer dan normaal dat je op je kosten let.
En in onze huidige kapitalistische wereld wil men meer en meer winst maken..
De aandeelhouders kunnen er geen genoeg van krijgen..

Hopelijk beseft apple dat hun kracht ook in kwaliteit hangt.
Te veel schade hieraan brengen is geen goed idee.
Immers de concurrentie staat niet stil!

Voorbeeld:
Dell heeft een tijd geleden de Adamo uit gebracht alu behuizing enzo.
En de kosten schoten ook de lucht in.
In verhouden te vergelijken met de laptops van apple.

Helaas zit je bij andere merken vaak gebonden aan het window's os.
Linux installeren , is zo gedaan maar het driver verhaal kan soms een nachtmerrie zijn.
En als je denkt dat je alles goed hebt lopen , ontdek je (bv) dat je laptop warmer wordt onder linux dan vista...

Blijkt het een aansturing /driver /bios ding te zijn..

Al dit heb je niet bij apple!
Nadeel / voordeel hand in hand.
betwijfel of ze de 80% winstmarge halen die microsoft op zijn operating system binnenhaalt...
En ook als je een batterij wil vervangen, dan krijg je voor 100 dollar een hele nieuwe iPad, die productiekosten liggen dan wel erg laag, dus is het marge erop flink hoog.
Nee, je krijgt een refurb terug. Dus die $100,- betaal je voor een nieuwe batterij, nieuwe casing en het inbouwen / checken.
Productiekosten hebben weinig te maken met de voorraad bij een lancering.
4 tot 600000 was de schatting die analisten vooraf hadden gemaakt. In werkelijkheid zijn het er 'slechts' 300000 gewonrden.
Anoniem: 332175
@HotFix5 april 2010 10:30
Geen nieuwe i-pad, eentje die iemand anders heeft ingestuurd.
Dat is wel erg snel voor een nieuw apparaat! Echter had ik toch al wel een vermoeden dat het niet lang zou duren.. de iPhone was al slachtoffer van jailbreaken en ik beschouw de iPad gewoon als een fancy kruising tussen een iPhone en netbook ;)
Is erg snel, maar ze hebben ook geen nieuwe veiligheidsdingen ingebouwd. Het is gewoon een voor een groot scherm aangepaste vorm van iPhone OS... daardoor kun je gewoon jailbreaks van iPhone/iPod nemen...
Tja nu nog een untehered jailbreak voor de huidige iphone 3gs, want daar laten ze een boel gebruikers gewoon op wachten. Daar is al meer dan een maand niets aan gebeurd.
Wacht even, ik dacht dat een van de voorwaarden van de Pwn2Own competitie was dat de hack eerst aan de maker van het product moest worden gemeld en dat zij het mogen fixen voordat hij vrijgegeven wordt? Of heb ik het hier mis :S
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe deze hack eigenlijk in zijn werking gaat, en als het kan gebeuren door simpel een webpagina te bezoeken word het wel heel simpel :)
Het is ook nog niet naar buiten gebracht. De hacker heeft alleen laten zien dat het mogelijk is met dezelfde exploit in de safari browser. Dus hij voldoet hier volledig aan de voorwaarden van de Pwn2Own competitie. Er wordt ook gesproken over een firmware update die waarschijnlijk binnenkort zal komen. Er is ook nog geen applicatie ontwikkeld waarmee je de iPad 1, 2, 3 kan jailbreaken.
Anoniem: 298678
5 april 2010 22:59
Ik vraag me toch af of het mogelijk gaat zijn om een linux distro op de ipad werkend te krijgen. Misschien kost het wel wat moeite om het scherm op de juiste manier aan de praat te krijgen, maar aan de andere kant biedt een linux distro misschien best leuke mogelijheden ...

(jaja .. ik weet dat sommige Apple fan's me nu willen voorzien van pek en veren O-) )
Wacht gewoon even op een mooie android-tablet.
Als die er al niet is. Veel goedkoper, en makkelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee