'Nieuwe iPhone heeft A4-processor en 960x640-pixelscherm'

Apple kondigt mogelijk op 22 juni een nieuwe smartphone, met de naam iPhone HD, aan. Het toestel zou beschikken over dezelfde Apple A4-processor als de iPad. Het scherm zou 960x640 pixels meten, vier keer zoveel als de iPhone 3GS.

De nieuwe iPhone beschikt bovendien over een frontcamera, aldus Daring Fireball. Daarnaast zou het toestel draaien op iPhone OS 4, dat multitasking ondersteunt. Gadgetsite Engadget meldt bovendien dat het scherm over 960x640 pixels beschikt, een resolutie die momenteel niet op smartphones wordt gebruikt. De iPhone HD zou op dinsdag 22 juni worden aangekondigd.

De A4-processor draait in de iPad op 1GHz en heeft een Cortex A8-core, net als de Samsung-processor die in de iPhone 3GS, die op 600MHz draait, wordt gebruikt. Volgens informatie die Tweakers.net kreeg, is het design van de nieuwe iPhone geïnspireerd op de iPad. Het design aan de voorkant zou goeddeels hetzelfde zijn, op de frontcamera na.

Aan de achterkant zou de tweede camera, met een maximale resolutie van 5 megapixels, naar het midden zijn verplaatst. De behuizing zou grotendeels van aluminium zijn. Of het scherm naast een hogere resolutie ook groter is, is onduidelijk.

Mockup: iPhone HD
De mock-up geeft een beeld van hoe de nieuwe iPhone eruit zou komen te zien.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

30-03-2010 • 10:01

400 Linkedin

Submitter: Ramzzz

Reacties (400)

400
364
186
10
0
3
Wijzig sortering
Tweakers.net meldt dat Engadget meldt dat The Wallstreet Journal meldt dat "people briefed by the company (Apple inc.)" melden dat.....
.....er ooit een keer wellicht een nieuwe iPhone komt met betere specs dan de huidige versie.
inderdaad.. Zoals het er nu uitziet maakt apple gewoon een iPad killer van de nieuwe iPhone :)
Anoniem: 353053
31 maart 2010 10:55
Inderdaad, voor het kijken van video's en films is het veel beter om een hogere resolutie te hebben, het is dus gek dat een Iphone die gemarket werd/wordt als multimedia device, dus pas in 2010 de resolutie van zijn topmodel marktconform aanpast.
Van de kant van de developers is het inderdaad een goede zet geweest, alle apps draaien op dezelfde hoeveelheid pixels sinds de introductie, dat is inderdaad fijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 353053 op 31 maart 2010 10:56]

960x640 is inderdaad de enige upscale die de iPhone op een makkelijke manier kan ondergaan, maar ik geloof er niets van: de pixelgrootte van de huidige iPhone is al immens klein: zelfs zonder AA kun je de pixels al niet onderscheiden (nuja: ik kan het echt niet), dus ik zie het nut niet meteen van zoveel meer pixels.

verder: eindelijk geen plastic achterkant meer. Vanaf de 3G uitkwam kwamen er enkel klachten over barsten en snelle krassen, terwijl de iPod touch een mooie metalen achterkant heeft die veel sleeker en steviger aanvoelt/is.
Grapjas, je ziet echt te duidelijk pixels, zelfs de ruimte tussen de pixels die kleiner is als een pixel kan ik prima zien! En met AA kan je nog steeds pixels onderscheiden omdat de pixels gewoon (relatief) groot zijn bij de iphone!

Ik zou als ik jouw was is langs hans anders oid want als je die pixels niet kan zien is er ECHT wat fout met je ogen ;) Of je moet je Apple bril juist afzetten ;)
:') Zie je de pixels ook tussen de MBP schermen? De iPhone heeft de hoogste PPI (Pixels Per Inch) van elk apparaat wat ze hebben uitgebracht... je praat dus onzin. Er is geen normale monitor op de markt te krijgen welke een hogere PPI heeft. Dat zou betekenen dat je bij elke computer dus ook 'tussen de pixels' kan kijken, geloof je het zelf.

Enkel als je het apparaatje op een sub<10 cm afstand van je ogen houd kan je het onderscheiden, anders zie je dat onderscheid gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 30 maart 2010 12:27]

Zoals ik op trat ook al reageerde op 30cm wat toch wel een normale afstand is zie ik toch heel duidelijk dat letters niet mooi afronden, oke de pixels (op die afstand) zie ik niet meer en de ruimte ook niet maar nog steeds geen scherp beeld, de telefoon die hier ligt geeft het toch echt minimaal 2x scherper weer, beter leesbaar, kan zelfs nog veel kleiner voordat het 'korrelig over komt'...

Hier een mooi plaatje die ik al eerder had gemaakt, het zogenaamde hoge PPI vs echt hoge PPI van een non-apple telefoon, moet je nagaan dat dit beide op een even groot scherm wordt getoverd (of het scheelt 0,1 inch dat zou nog kunnen):
Theorie:
http://gekkehouse.nl/pics...-milestone-resolution.png
Praktijk (zie je die rasters tussen de pixels bij de iphone, oftewel de pixels zelf zijn ook duidelijk te zien):
http://gekkehouse.nl/pics...-vs-milestone-keybord.jpg

Het leuke is dat ik nu al weet dat de reso van de 4G straks toch op 1 of andere manier een voordeel wordt dat kan ik je vast garanderen ;) De iphone is altijd goed, ookal was het 1x1 dan nog ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 14:29]

Die praktijk, als je dat plaatje bekijkt, kan ik in enkel de iPhone, mijn eigen iPhone 5x? kwijt. Je blaast het dus 5x op, geen wonder dat je het dan beter ziet... met gewoon gebruik is het onzin dat je het 'raster' ziet.

(Zelf ben ik van mening dat de resolutie helemaal niet zo raar is, maar goed, dat terzijde. Zal wel voor fanboy worden uitgemaakt nu he :+ )
Nee de pixels op je scherm liggen verder uit elkaar, dus lijkt het plaatje groter dan dat me telefoon is inderdaad ;) Maar je ziet nu wel duidelijk hoeveel detail/beeld beide in 3.7 inch proppen ;) Oftewel je bevestigd eigenlijk al dat me scherm superieur is aan dat van de huidige iphones...

Kijk maar is hoe groot ie is, als het goed is is die 854*700 wat bestaat uit 2 dleen naast elkaar geplakt, mijn 854*480 met daarnaast de iphone 480*320 :)


Edit: lees je tekst nog een keer en begrijp dat het over het andere plaatje ging, sorry voor me saaie verhaal hierboven ;)

Wil morgen wel een foto maken met een goede camera, het is verdomt lastig om duidelijke foto's van pixels met een telefoon-camera te maken, maar het is voor mij toch echt al zichtbaar op 15/20 cm (pixels/randen) en tot 40cm zie ik dat de tekst niet scherp is daarna valt het minder op inderdaad.

En doe nu niet of iedereen ze telefoon meters van zich af houd, ja jij misschien maar de gemiddelde persoon in bus of trein heeft dat ding dicht bij ze snufferd :) En ook bij normaal gebruik aan een bureau kom je al snel dicht bij je gezicht... Op de bank/staand of in bed minder dat vast wel :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 18:05]

Ik ben het eens met je. Ik zie ook de pixels. Maar het valt echt niet op als je er niet op let. Wat met de nieuwe versie gaat gebeuren is dat je de pixels nog steeds ziet. Alleen moet je nu iets dichter op je scherm zitten om ze te zien.
Als ik jou was zou ik snel een extra waterkoelertje aansluiten want het lijkt alsof je oververhit bent...

Er is echt niemand die klaagt over de resolutie van het huidige scherm, wat niet wil zeggen dat een hogere resolutie niet welkom zou zijn / geen voordelen zou hebben...

Voor een Apple / iPhone basher moet je toch wel lang in de T-Mobile store met zo'n ding gespeeld hebben om zo oververhit te raken van pixels. Toch wel mooi spul hè, zo'n iPhone? :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 330654 op 30 maart 2010 11:59]

Haha. Ik ben benieuwd welke uitschuifbare telefoon je over 2 weken (want dan is die andere alweer 4 maanden oud en je wil programmeur worden) hebt. Ga je dit keer voor de Samsung? Je hebt de keuze bij Android omdat Google zelf weet dat ze enkel 3e rangs hardware op de markt kunnen brengen (Nexus One): laten ze het liever over aan 3e rangs hardware fabrikanten. In verkoopcijfers zijn ze niet geïnteresseerd (wie wel, met Apple als concurrent?).

Het is bijna zielig te noemen hoe andere fabrikanten proberen de iPhone te passeren. Is nu al bijna 3 jaar oud en er is nog NIKS wat de telefoon van de benchmark positie heeft gestoten. En iedereen in het begin maar in z'n broek plassen over de prijs en de geslotenheid (iets waar nauwelijks een mens wat om geeft). Ondanks dat bij jou de pixels je om de oren vliegen, is het nog steeds DE BENCHMARK telefoon binnen de industrie. Overigens niet te valideren: jij kunt zeggen dat je de pixels ziet en ik kan zeggen dat dat niet kan. Je weet dat ze er zijn dus je hebt altijd gelijk: misschien fop je jezelf wel meer op zo'n manier...

Maar jij gaat programmeren voor Android, dus jij weet het. Ik zou maar iedere Android telefoon gaan verzamelen die er is: weet je tenminste zeker dat je apps erop werken! :+
Geen uitschuifbaar toetsenbord, dat is me voorkeur, maar als ik daar op moet wachten gaat het lang duren! HTC Desire gaat hem worden ;) En ik verkoop me oude hoor dus maak je daar maar niet druk om dat ik hier straks een berg heb liggen!

En nee ik weet niet alles, LANG niet alles, wel heb ik (bijna) overal een mening over en ben ik niet bang om een discussie te starten/voeren, enkel jammer dat er hier te veel die hard fan boys zitten, tja dan gaan me reacties snel de vergeethoek in (0 of -1, oftewel onzichtbaar). Geeft niet zolang ik maar weet dat het gelezen is maar geeft toch wel een vertekend beeld...

En leuk dat volgens jouw alle fabrikanten achter Apple aan huppelen, al deden ze het echt allemaal, dan nog ga ik voor de HTC Desire en niet voor de Iphone ;) Lijkt wel of je moet bewijzen dat de Iphone zoveel beter is als de rest, net als iedereen die een iphone heeft... Tja van mij mag je het 3de-rangs noemen hoor, daar wordt me telefoon niet anders van dan dat ik hem had voorgesteld ;) Ik ga er nog steeds voor!

Ik bedoel of ik nou gelijk heb of niet doet er helemaal niet toe, een discussie proberen te voeren eindigt met jouw blijkbaar gewoon lekker op de man af gaan reageren :)
Ik zou als ik jouw was is langs hans anders oid want als je die pixels niet kan zien is er ECHT wat fout met je ogen Of je moet je Apple bril juist afzetten
Dit is niet op de man afreageren? Kom op, doe nou niet alsof je heilig bent want je speelt net zo goed op de man als veel andere mensen hier.

Voor de duidelijkheid, dat doe ik ook dus ik zal mezelf hier zeker niet als heilig neerzetten. ;)
Als dit waar is, neemt Apple weer een grote voorsprong op andere smartphonefabrikanten, zorgt natuurlijk wel weer voor goede competitie!
Zullen ze dan ook multitasking op de oude iPhones gaan ondersteunen, ivm oudere hardware, of is de nieuwe processor meer bedoeld om de grotere hoeveelheid pixels aan weten te sturen?
Waar zit m die voorsprong dan in?
ik zie 3 dingen:
resolutie, dat is netjes idd
multitasking, doet mn G1, modelltje paar jaar oud al prima.
5MP cam en front cam, heeft de 8800 van mn vrouw, ook een oud modelletje ook.
Anoniem: 330654
@Silent730 maart 2010 10:21
De resolutie van de camera is ook totaal ondergeschikt / triviaal aan de rest van de de specs van een smartphone. Leuk dat je een 10mpx foto kan maken, ga je die ook lekker uploaden op een 3G netwerk? Zit niemand op te wachten, 3mpx was voor mij al goed genoeg. Zie liever dat de camera beter wordt qua kleur echtheid, snelheid en ruisonderdrukking etc dan dat er zo'n MTV-getal aan megapixels aan wordt gehangen...
volgens mij is de camera wel beter geworden toen tussen de 3G en de 3GS, de 3GS van een maat van me maakt een stuk betere foto's dan mijn 3G iig.
Dat klopt, ik heb beide iPhones en de 3Gs heeft als groot voordeel dat je wat met scherpstellen en belichting kan doen. Maar verder blijft het zo dat 10 MP totaal nutteloos zijn op wat voor mobieltje dan ook. Er bestaan simpelweg geen lenzen en geen sensoren die zo klein een dusdanige kwaliteit hebben dat je ook echt 10 MP in je foto ziet. Meestal is alleen je foto groter en zie je bij 100% dat er zoveel ruis-correctie is toegepast dat je mobiel vele pixels over elkaar heeft uitgesmeerd, zodat je in feite kijkt naar een 3 MP foto.
Anoniem: 330654
@arjankoole30 maart 2010 11:04
@arjankoole
Dat wist ik, maar ik gaf aan dat ik liever zag dat de camera (nog) beter werd ipv dat hij (alleen maar) meer mpx gaat krijgen.
In het feit dat het marktaandeel van deiPhone nu al erg groot is, en hardware gerelateerde redenen om hem niet te nemen, worden nu weggehaald.
Hoezo zoals gezegt wordt is het allemaal meteen al achterhaalt, enkel de resolutie is groter dan we tot nu toe kennen op mobieltjes! Dat is echt het enigste +punt ;)
iPhone OS en de App Store zorgen voor de ultieme gebruikerservaring nu dat de hardware snel weer up-to-date is. Dat er telefoons bestaan met betere specs zegt helemaal niks over het succes.
Uiteraard, maar ik doel op de +punten van de nieuwe iphone, de punten die jij noemt zijn er toch al ;)

Ik zeg al helemaal niks over het succes van de iphone en waar dat wel/niet vandaan zou komen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 14:56]

Het succes van de iPhone in het kort (NAAR MIJN MENING);
  • App-Store, 3 jaar na dato kan nog geen vergelijkbare applicatiewinkel.
  • Webbrowsen werkt perfect, vloeiend, snel, 1 alternatief wat in de buurt komt van de iPhone 2G - Opera Mobile 10 for Symbian en WiMo/Android.
  • Visual Voicemail, 3 jaar na dato nog geen alternatief.
  • Muziekspeler van hoge kwaliteit met gigantische opslag.
  • Social networking nog steeds ongeëvenaard, zie bijvoorbeeld Ping of Hyves/Facebook.
  • Onscreen toetsenbord met tot nog toe ongeëvenaarde precisie.
  • Zeer lange tijd de enige met een capacitief scherm.
  • Gadgetfactor van Apple.
  • Apparaat werkt bijzonder snappy, het iPhone OS is net als WEB-OS van Palm ongeëvenaard.
  • 3D gamen op hoge kwaliteit tegen geringe prijs.
  • Push-Email en Push mogelijkheid voor Apps, altijd up2date.
  • Goede ondersteuning van alle software en modellen, Apple maakt er een sport van om een functie pas in het leven te roepen op het moment dat het werkt op de manier dat Apple vind dat het moet werken.
  • De eerste in z'n soort met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid, een kleuter kan ermee werken.
  • Een kompas waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt, zie Google Maps.
  • Multitouch.
  • Functioneel maar toch goed design.
Dit zijn volgens mij de grootste redenen dat de Apple iPhone zo groot is geworden.

Andere merken pakken enkele van deze punten, maar nooit allemaal, ik geef je een voorbeeld;

N900 Nokia
- Nu al End of Life voor het besturingssysteem
- Na verschillende updates in veel gevallen nog onlogisch voor de meeste eindgebruikers.
- Resistief scherm zonder multitouch.
- Geen Apps in de Ovi store?
- Geen moeite gedaan om om enigszins oogstrelend te maken.
- Werkt niet met OSX.

HTC HD2
- Geen 32GB ingebouwd.
- Achterhaald besturingssysteem met weinig kans op een update.
- Beperkte App-winkel met weinig bruikbaars.
- Werkt niet met OSX.

HTC Legend
- Beperkt tot Android 2.1, de kans dat het mee kan met een volgende update zeer klein.
- Langzame processor en geen dedicated videochip.
- Beperkte App-winkel met hetzelfde probleem als WiMo.
- Geen ingebouwd mass-storage.
- Werkt niet met OSX.

Nokia N97
- Behoorlijk brakke software, zelfs Nokia geeft het volmondig toe.
- Resistief scherm.
- Hoewel de OVI store imho beter is dan die van WiMo en Android, is het ook niet bepaald geweldig.
- Werkt wel met OSX, maar overschrijft je contacten op je systeem i.p.v. importeren.

Deze fabrikanten bieden weinig tot geen hoop op updates, waar een iPhone 2G tot op heden gewoon mee kan met de vorderingen of nu pas niet meer mee kan in de updatecyclus van het iPhone OS. Tevens blijft Apple het oudere OS updaten, dus zo vervelend is dat niet voor de 2G eigenaren.

Maar dat is mijn mening.
Webbrowsen werkt perfect, vloeiend, snel, 1 alternatief wat in de buurt komt van de iPhone 2G - Opera Mobile 10 for Symbian en WiMo/Android.
Daar vergeet je wel even waar de N900 wél de iPhones butt kicked. Flash, browser plugins (Adblock, weave), hardware toetsenbord. Komt ook omdat de N800 (voorloper) eigenlijk niets anders was dan een draagbare internet browser.

(Ik moet toch echt even de N900 verdedigen hier)
- Na verschillende updates in veel gevallen nog onlogisch voor de meeste eindgebruikers.
Niet onderbouwd. De n900 zit juist héél logisch in elkaar.
- Nu al End of Life voor het besturingssysteem
MeeGo, de update, is eigenlijk gewoon Maemo 6 (het is écht alleen een naamswijziging omdat ze met Intel zijn gaan samenwerken). Daarnaast komt MeeGo er hoogstwaarschijnlijk ook gewoon voor de N900 (beta is nu al voor de N900 beschikbaar) en als niet, dan is MeeGo 100% open-source en heeft Nokia een bootloader beschikbaar gemaakt om zelfs een ander OS te installeren. 1+1=2 dus dan komt MeeGo er alsnog voor de N900. En ten slotte draaien Maemo en MeeGo beide op Linux met het Qt framework, dus applicaties zijn vrijwel zeker compatible op beide OS'en.
-Geen Apps in de Ovi store?
Linux werkt met repository's. Al jaren. Succesvol. Geen 'store' nodig. Met de repository's krijg je zo een hele lijst met applicaties voor je die je met 1 klik kunt installeren. Zelfs de grootste noob kan dat nog. En ja, het mist wel de 'hipheids-factor' van een store. Misschien moeten ze gewoon de naam veranderen van 'repository' naar 'store-maar-dan-gratis'.
-Resistief scherm zonder multitouch.
Denk niet dat je het mist. Voor zoomen zijn er hardware-key's bovenop (de volumetoetsen zoomen als je in de browser zit bijvoorbeeld). En een pennetje hebben heeft ook zijn voordelen (alles werkt ook zonder problemen met vingers hoor) maar bijvoorbeeld in de browser werkt het extra nauwkeurig en kan het eerder voorkomen dat je moet zoomen om een link makkelijk aan te klikken.
-Geen moeite gedaan om om enigszins oogstrelend te maken.
Ik vind het er behoorlijk mooi uitzien. Vooral de homescreens zijn mooi én superpractisch. Of heb je het over de hardware? Daarover kunnen meningen verschillen maar de N900 ziet er inderdaad niet zo 'hip' uit als een iPhone.
- Werkt niet met OSX.
Wat valt er niet te werken aan een usb-mass-storage device? Werkt dat niet op OS-x? Dingen als mail en agenda synchroniseren gaat over the air, rechtstreeks met de mailserver, of gmail/agenda dus.

[Reactie gewijzigd door 147126 op 31 maart 2010 02:03]

Over een aantal van je punten kan je nog discussieren of die relevant zijn voor de gewone consument (en of deze daar uberhaupt bij stilstaat). Maar je laatste punt, helemaal mee eens. Tot op de dag van vandaag is support vanuit de fabrikant cq. de provider, om te huilen. Jaren geleden vond ik dit al uitermate irritant en blijkbaar is dit nog steeds het geval... het was 1 van de hoofdredenen voor mij om voor de iPhone te gaan.
Dus van alle pluspunten die enig zijn (als in: lief), is dat de enigste (meest enige)?
Natuurlijk val ik er off-topic over, ik kan er moeilijk on-topic over vallen.

Het valt me gewoon op dat er veel spelfouten worden gemaakt in deze reacties, dus ik dacht: laat ik eens iemand kiezen om te helpen. Dit staat uiteraard los van zijn argumentatie.
Apple weet multitasking en deze hoge resolutie waarschijnlijk heel soepel te laten lopen, dat zie ik nog niet echt op andere telefoons (qua resolutie dan). Omdat alles zo restricted is, werkt het wel snel en soepel (toch ben ik voor Android).
5mp is goed genoeg, alleen jammer dat er weer geen flits op zit!
Voor de rest ziet hij er goed uit :)
Tja, het zal wel aan mijn wat oudere ogen liggen, maar als ik niet zo ongveer in dat ding kruip, heb ik aan die resolutie weinig...... heb nu Touch HD 4 inch, 640*480 en kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik met 320*240 al evenveel nuttige informatie (agenda e.d.) op mijn telefoon kwijt zou kunnen.
Mensen met hele goede ogen redden het misschien wel, maar ook met een Apple OS, wat er i.t.t. dat infantile Winmob wel in slaagt een goede grafische performance te leveren, gaat het toch performance kosten om zo'n stapel pixels in te kleuren.
Dus meer processorperformance, dus korter batterijlevensduur...... ergens moet het vandaan komen! Ik zou, persoonlijk dus, liever een lagere resolutie hebben, tenzij de performance batterijleven e.d. zodanig is dat het kennelijk niets meer vuitmaakt.
Een grote voorsprong? Haha ik weet niet waar jij leeft, maar deze specs zijn al maanden beschikbaar op andere smartphones. Je bedoelt dat Apple eindelijk een iphone uitbrengt die de kracht heeft van snapdragons.

Zou deze processor dezelfde zijn als wat samsung in haar Galaxy S gaat stoppen?
Ja en die smartphones gebruiken ook zoveel mensen omdat het ook echt allemaal zo lekker loopt... dat is helaas vaak het probleem. Velen kunnen vanalles, ik heb ze ook gehad, maar als het dan op dagelijks gebruik aankomt komen de gebreken al snel weer om de hoek kijken, om over de support maar te zwijgen.
Ik reageerde gewoon op het punt dat iphone opeens weer voorsprong zou nemen door deze specs. Wat natuurlijk onzin is. Alles wat de iphone nu krijgt, bestaat al.

Zie de HTC Desire. Die wordt in alle reviews neergezet als de absolute 3gs killer.

Als Apple denkt dat ze met minime upgrades een betere telefoon kunnen neerzetten hebben ze het mis.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 30 maart 2010 11:58]

Al 3 jaar lang worden er iPhone killers geproduceerd aan de lopende band, althans zo worden ze gepromoot door de makers... moet de eerste 'killer' nog tegenkomen.
Die komt niet, andere fabrikanten doen niet aan 1 mobieltje (met enkeel opties) maar aan 10-tallen mobieltjes die samen uiteindelijk de iphone kunnen killen (iig van de troon stoten) ;)

Waarom denk je eigenlijk dat er nu ineens hardwarematig zo veel aan de iphone gebeurt? Heus niet omdat er totaal geen concurrentie is hoor ;) Als die er niet was zat je volgend jaar nog op 480*320 te internetten op je 4G... Dit is de grootste wijziging ooit aan de iphone, denk daar is over na, wat de rede er achter is ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 14:59]

Een hogere resolutie de grootste wijziging ooit? Imho was de stap (softwarematig!) van 1.0 naar 2.0 veel groter, dat opende de app-store...

Hardwarmatige veranderingen zijn bij lange na niet altijd de grootste veranderingen.
Laten we vooral niet vergeten dat elke Android toestel tot nu toe amper iets van elkaar verschillen qua mogelijkheden.

Het zijn de ''APPS'' en ''OVERZICHTELIJKHEID'', die totaal niet geowned kunnen worden door andere fabrikanten.
Telefoons met snapdragons erin zijn er nog maar net, en voorlopig lijkt het niet alsof de huidige iPhone ook maar op enig punt onderdoet als het om snelheid gaat. Wat ook niet zo verbazend is, een 600 Mhz CPU die native code uitvoert of een 1 GHz CPU die Java code draait.

Maar als jij jezelf graag wijsmaakt dat de iPhone een zwaar verouderd stuk hardware is wat echt dat half jaar tot de nieuwe versie niet meer te pruimen is, be my guest.
De eerste snapdragon telefoon (toshiba tg01 of iets in die richting) was er al voor de iPhone 3GS.

Maar zo groot is de verbetering helemaal niet, de snapdragon lijkt best op de A8 core, en presteerd ook ongeveer gelijk. Die 400MHz voordeel dat enkele WiMo telefoons al een poosje hebben wordt gedeeltelijk teniet gedaan door het brakke OS, en de eerste snapdragon Androids zijn er echt pas net.

Zo ver loopt apple helemaal niet achter, alleen de schermresolutie mag inderdaad wel eens omhoog.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 30 maart 2010 11:07]

...alleen de schermresolutie mag inderdaad wel eens omhoog.
Zolang er nog geen resolutie onafhankelijkheid bestaat is dat iets wat absoluut niet wensbaar is. De huidige resolutie is prima, het maakt dingen nog prima leesbaar. Als ze de resolutie omhoog gooien krijg je het probleem dat je steeds vaker gebruik moet gaan maken van de zoomfunctionaliteit of dat het apparaat met een groter scherm uitgerust moet gaan worden. Een groter scherm betekend een groter apparaat en dat wil je niet (het concurreert met de iPad en het is niet meer iets wat je in je zak zou stoppen). Verder levert het continue gebruik van de zoomfuncties een ander groot probleem op. Eenvoud in design en in gebruik is wat centraal staat en om het moment dat je extra handelingen moet gaan verrichten om iets leesbaars te krijgen doe je dat nogal geweld aan. Ik denk dat we met grote zekerheid die resolutie derhalve ook naar het land der fabelen kunnen verwijzen tenzij Apple na 5 jaar eindelijk eens met die resolutie onafhankelijkheid op de proppen komt (men is daar al meer dan 5 jaar mee bezig, het schiet niet bepaald op) of het aandurft om weer naar het formaat koelkast te gaan (een aantal fabrikanten doet dat al met hun 4" schermen).
De iPhone 3GS is dan ook nog geen jaar oud, dus we hebben allebei een punt :+
Het feit dat al die andere toestellen met een 1GHZ processor zijn, wilt niet zeggen dat ze ook goed gebruik van maken. Het voordeel van Apple's OS, wat gebruiksvriendelijk, overzichtelijk, en snel is..maakt het voor mij al een grote winnaar. Al die apps die ontwikkeld worden en steeds meer interessante.

Denk dat Apple wel beter gebruik maakt van hun hardware dan andere producenten!
Ik denk dat die nieuwe iPhone het OS van iPad meekrijgt en de rest achterblijft.
ik vind de naam iPhone HD niet echt passen bij een schermresolutie van 960x640
Een dergelijke resolutie ziet er wel erg scherp uit op een dergelijk klein scherm, dus wat mij betreft mag het best. Moet het nog zien trouwens, zoveel meer pixels t.o.v. de huidige iPhone... dit gaat richting de res van de iPad op een scherm dat qua oppervlakte 6-8x kleiner is, bestaan dergelijke schermen wel?

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 30 maart 2010 10:32]

Tuurlijk mogen ze het HD noemen MAAR HET IS HET NIET... HD is een standaard gespecificeerd in voorwaarden, en daar voldoet ie niet aan, of je het nou super mooi super lelijk of geen mening hebt doet er niks toe ;) Het blijft GEEN HD!

Denk eigenlijk niet dat dit een nuttige reso is op dit formaat... beter 800*480 oid of deze reso met een 4 inch of groter scherm :) (kan op me telefoon de pixels al niet meer van elkaar onderscheiden zoals op de huidige iphone)
Nee, dit heb je fout, HD is geen standaard.

HD-Ready is een standaard (minimale res 1280x720), net zoals HD-Ready 1080p en Full-HD standaarden zijn (beiden minimaal 1920x1080 maar op details verschillend).

HD mag je alles noemen, zelfs een koffiezetapparaat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hd-ready
Tuurlijk mag je alles noemen zoals je wilt, daar zeg ik ook niks over ;)

En inderdaad het is HD-Ready, waar dat in de volksmond dus HD is iig ik noem het altijd zo en mensen waarmee ik dan praat reageren alsof ze het snappen en andersom ;) Sterker nog de term HD-film bestaat niet maar ik gebruik niet anders
Ik reageer maar even met een filmcitaat uit In the Loop:

'Unofficially, we can call anything whatever we want. I mean, unofficially, this is a shoe, but it's not, Karen, it is a glass of water.'

' Well, unofficially, this appears to be bullshit.'

:P
En de Omnia HD / Touch HD dan? Er is gewoon nog geen telefoon op de markt met 'HD' resolutie.
Omnia HD kan wel films in HD (720p) opnemen.
Dat vind ik ook. Ik denk dat je op zo'n klein scherm echter niet echt zo veel verschil ziet tussen 960x640 en 1280x720 (qua verhouding zou dan misschien het scherm 1280x853,33 moeten zijn :? . Iets wat niet echt logisch is).
Ze zullen de HD filmpjes (als ze al af te spelen zijn) wel down-scalen.
Anoniem: 286529
@Crp30 maart 2010 11:16
het klinkt gewoon leuk, mesnen zien hd en denken: "Whoo die kan hd aan!"
ik trap er niet in, maar wanneer een telfoon aan een tv kan hangen en full hd kn uitspugen vind ik het wel een terechte benaming
Een iPhone HD die geen HD is. Grappig.
Een HTC Touch HD die geen HD is is nooit grappig... een HTC Touch HD2 die geen HD is is nooit grappig... een Omnia HD die geen HD is is nooit grappig.....
Anoniem: 156876
@einstein30 maart 2010 17:45
Ten eerste is het nog maar de vraag of het wel "iPhone HD" gaat heten, en daarnaast vind ik 960x640 toch wel een redelijk "HD" resolutie.. Dat dit niet overeen komt met HDTV's is niet zo gek, aangezien een beetje TV 10 keer zo groot is... :+

Het is dus nogal relatief, niet dat je veel verschil zult gaan zien tussen 960x640 en een "echte" HD resolutie op zo'n klein scherm... ;)
beetje jammer dat T-mobile echt een ruk provider is en kpn in NL gewoon een van de beste providers is
Wat fijn dat jouw mening echt feitelijk waar is.

Alsjeblieft, laat iedereen zelf bepalen of een provider goed is of niet. Totdat jij waarneembare feiten kunt overleggen als argumenten heeft echt niemand er iets aan dat jij deze mening toegedaan bent...
mua, ik kan redelijk meekomen in R.plan z'n statement (ondanks dat z'n argumentatie niet helemaal deugt, maar dat terzijde :P). Ik ben paar jaar geleden overgestapt van T-mobile naar vodafone en dat was een hele stap vooruit. Bij t-mobile had ik in de stad altijd wel bereik, maar zodra ik bij mijn ouders thuis was, was het bereik foetsie (en zij wonen een beetje aan de buitenrand van Hilversum...... dus nou niet bepaald een ghetto waar geen masten staan, maar waar t-mobile gewoon geen zin heeft om extra dekking te verzorgen :S). Maar bij vodafone heb ik dat probleem dus niet.
Vodafone != KPN
Zijn argumentatie daar gelaten.

Als men diverse onderzoeken m.b.t. dekking erbij haalt komt T-mobiel zeker niet als beste provider uit de bus.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat t-mobile het netwerk wel flink verbeterd heeft. Zeker toen Orange erbij kwam. Toen ik men iPhone kocht was het inderdaad niet goed maar mocht ik nu moeten kiezen zou ik geen problemen hebben met t-mobile. Men zakelijke toestel heeft vodafone en ik zou zeggen dat deze on-par is met T-mobile (oosten en midden nederland).
T-Mobile heeft toch niet langer het alleenrecht op de iPhone? Ik begreep van vanaf de 4e generatie ook KPN/Vodafone de iPhone mag gaan verkopen...
Ze hadden een deal met apple die af is... Dus is het wachten wie en waar de nieuwe deal heen gaat he, dat houd dus in dat apple nog steeds verkoopt aan diegene die hun willen en dat kan zo maar weer t-mobile worden...
Dat alleenrecht is nogal een grijze materie in de zin dat men het noch ontkend noch bevestigd. Het is meer een publiek geheim dat ze het hebben. Alle uitspraken en berichten over dat alleenrecht zijn tot dusver niets meer en niets minder dan geruchten. Er zit weinig tot geen waarheid, er is niets officieel. De verwachting van wat mensen die wat analyseer werk gedaan hebben (je mag het van mij ook natte vingerwerk of duimzuigerij noemen) zijn tot de conclusie gekomen dat het vanaf de 4e generatie iPhone open zou worden gegooid. Men heeft dit bedacht op basis van het feit dat een aantal deals al zijn afgelopen plus het gerucht dat T-Mobile een deal van 3 jaar zou hebben (wat tot dusver alleen voor AT&T lijkt te gelden; andere geruchten spreken van een deal van 5 jaar met T-Mobile). Dan zou je al zo rond de 4e of 5e generatie iPhone moeten zitten. Of het waar is zullen we moeten afwachten.
Mijn ervaring in Amsterdam en Zeewolde met T-mobile (Ben) is zeer zeker niet een van de beste. Ik had voordat ik over stapte op T-mobile zakelijk een Hi! prepaid (van KPN) en dat was een stuk beter.

Mijn probleem met T-mobile is dat het regelmatig gebeurt dat er spontaan voor een periode geen ontvangst is, je dus geen telefoontjes ontvangt en als de ontvangst is hersteld je geen SMSje krijgt dat je een belletje heb gemist. Verder heb ik het ook regelmatig dat ik iemand probeer te bellen, ik ontvangst heb volgens het toestel, maar direct weer wordt verbroken.

Het grote voordeel van mijn zakelijke T-mobile abbo was altijd de lage kosten en de grote korting op je Smartphone (tot bijna €600 voor een 1 jarig abbo). Die korting is tegenwoordig niet meer zo groot en ik begin steeds meer waarde te hechten aan bereikbaarheid (deze is nu belangrijker voor mijn werk situatie).

Ik wacht nog wel eventjes totdat dit model iPhone beschikbaar (mijn eerste iPhone) is in Nederland en ga dan eens op m'n gemak kijken hoe T-mobile en KPN tegenover elkaar staan...
Anoniem: 243511
@Cergorach30 maart 2010 19:07
Hoewel ik met je eens ben dat T-Mobile relatief gezien slecht bereik heeft in vergelijking met KPN, heeft KPN in Zeewolde ook niet bijzonder goed bereik hoor. Bereik heeft ook altijd nog veel te maken met atmosferische omstandigheden, bij KPN beduidend minder dan bij een Vodafone of T-Mobile wel maar toch.

Wat wel kan is dat KPn op verzoek een "repeater" plaatst, maar dat doen ze in verband met de kosten ook niet voor elke klant.
Anoniem: 330654
@Pablo30 maart 2010 10:22
Ik heb ook geen problemen met TM en dekking etc. Wel weet ik dat ik NOOIT meer een product / dienst van KPN neem: al kreeg ik geld toe...
En dat heb ik met Vodafone wat een mafia bende is dat zeg zeker met die verkrachte firmware van hun.

Anyway weer een kansloze Iphone op de markt die pas leuk wordt als je hem jailbreakt (wat natuurlijk verboden is).
Maar het is nu eindelijk een smartphone als hij eindelijk net als Symbian, WM en elk ander echt smartphone OS kan multitasken. De huidige Iphones zijn gewoon bling bling telefoons nothing more.

Ik blijf mijn n900 wel trouw.

[Reactie gewijzigd door Stevendefeij op 30 maart 2010 10:39]

1. WM houdt even op met multitasking

2. De iPhone is nog steeds, jaren later, een toenemend en enorm succes.... dus kansloos is iets wat veel consumenten niet met je delen

3. Ik zie echt geen blingbling aan mijn iPhone, simpeler qua design kan het bijna niet. En dat vind ik mooi, maar blingbling slaat nergens op. Qua functionaliteit doe ik er ook vele malen meer mee dan mijn WM apparaten die ik ervoor had... dus tsja, dat is blijkbaar persoons-gebonden.
Helemaal met punt 3 eens. Ik vind zo'n HTC-prul juist bling bling. Het is dat je er niet standaard zo'n Otazu kralending bij krijgt maar dat had zo gekund!
Mwah, ik zie niet echt veel bling bij een HTC, meer bij LG/Samsung of een dergelijk merk .

HTC is meer van het minimalisme met subtiele kenmerken die het uniek maken. Maar voor mij persoonlijk is HTC het altijd "net niet".
Jailbreaken is nog steeds niet verboden hoor. Wordt alleen door geen enkele mogelijkheid van apple ondersteunt.
Jailbreaken is gewoon legaal, alleen apple zegt dat wanneer ze dit aantreffen bij reparatie o.i.d. dat ze geen garantie hierop geven
Anyway weer een kansloze Iphone op de markt die pas leuk wordt als je hem jailbreakt (wat natuurlijk verboden is).
Kansloos ja... Er zijn er alleen maar een stuk of 33 miljoen van verkocht en het Apple aandeel staat zo'n 300% hoger dan voordat ze de iPhone introduceerden. Deze nieuwe iPhone zal wel weer net zo'n grote flop worden 8)7
Dat zegt ie toch niet dat het een flop wordt, hier is iedereen tegen de oorlog maar 2/3 duizend kilometer verder op is er wel telkens oorlog! Rara hoe kan dat? Denken mensen soms anders als elkaar?

En ja ik vind de iphone ook kansloos maar 20 meter verder op zit al iemand die hem geweldig vind :)

En hij heeft wel gelijk, het is naar mijn mening ook absoluut geen smartphone, eerder een dumpphone, niet voor niks wordt alles voor je voorgekauwd! Nu met een fatsoenlijke resolutie voor deze tijd (beter als fatsoenlijk zelf ;)) en hoop dat multitask mogelijk wordt dan is het inderdaad wel meer een smartphone naar mijn mening... Hoewel ik hem nog steeds niet zou kopen, tenzij ik er android/wm of non-apple OS op kan zetten!

En nog kan de rest van de wereld hem geweldig vinden!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 10:56]

Je mening is wel slecht onderbouwd.. De iPhone is juist de revolutie die de nieuwe generatie smartphones met touchscreen heeft voortgebracht, en mede door zijn simplicity en design is hij zo goed ontvangen. Waarom vind je hem zo slecht dan? Omdat je er geen non-Apple OS op kunt zetten?
Anoniem: 330654
@VorteXLP30 maart 2010 11:22
@watercoolertje
Tuurlijk kun je op een WM telefoon meer doen: maar dit is een complexere telefoon en het merendeel van de gebruikers zal daardoor niet verder komen dan enkel het uitvoeren van simpele taken (en zelfs dat is niet te doen voor groepen mensen).

Juist door zijn eenvoud worden er nu door veel meer gebruikers complexere taken op een telefoon uitgevoerd. Mijn vriendin kon op haar vorige telefoon (N73) ook gewoon Hyven, maar de heeft ze nooit gedaan omdat het veel te verrot was. Nu doet ze al haar social media taken op haar iPhone, juist omdat het zo simpel is kan ze meer (complexere) dingen er op doen.

Apple zal wel iets goeds gedaan hebben, want WM7 gaat duidelijk diezelfde kant op en wordt hier zelfs al om geprezen. Dus een dumbphone is een iPhone zeker niet. Een non-Apple OS maakt eerder een dumbuser van de gebruiker van de telefoon en een iPhone maakt eerder een smartuser van de gebruiker...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 330654 op 30 maart 2010 11:22]

Maar ik heb toch niks met gebruikers te maken die een smartphone niet begrijpen :P Ik ben ik en ik snap WM wel prima tot en met het register, ook android is echt geen probleem voor mij... Ik kauw gewoon liever me eigen eten ipv dat het restaurant dat voor me doen, nadat ze beslissen wat ik überhaupt ga eten (dus ja je hebt gelijk ik moet die telefoon al niet omdat ik niet me eigen ding kan doen ;)).

Maar jouw argumenten maken het ook geen smatphone, JUIST omdat je aangeeft dat de gem niet smartphone user deze telefoon wel kan gebruiken... De gem. user koopt dus ook geen smartphone (wm6.5/android/maemo/overige) maar iphone ;)

Zoals je aangeeft wordt w7 ook meer een dumbphone, en dat dat meer mensen trekt dan een smartphone is toch prima mogelijk :P

Als iets bekend is en goed verkocht wordt is het niet zomaar een smartphone ;) Dat gaat toch echt om de mogelijkheden OP de telefoon, niet wie er over de kennis beschikt er gebruik van te maken! Ten minste zo zie ik het, een duidelijke definitie van smartphone ben ik nog niet tegen gekomen (de officiële definitie doel ik dan op).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 11:53]

Maar jouw argumenten maken het ook geen smatphone, JUIST omdat je aangeeft dat de gem niet smartphone user deze telefoon wel kan gebruiken... De gem. user koopt dus ook geen smartphone (wm6.5/android/maemo/overige) maar iphone
Dus wat je zegt, een lastig niet door iedereen te bedienen apparaat (tenzij je er erg in verdiept, zodat je alles er uit kan halen) is een smartphone, en iets waar jan en alleman mee overweg kan is een 'dumbphone'? Dat is toch onzin.

Als ik nu een nespresso-apparaat uitbreng, welke lastig is te begrijpen, en enkel door een stel 'ict-ers' kan worden bediend, is dat dat een 'smart-presso' en een huidige, die door iedereen te gebruiken is is een 'dumb-presso' geworden?

Nee, dat is niet bepaald de definitie van 'smartphone'.
Tuurlijk wel als ik nu gek doe is het gek, doet morgen iedereen het is het ineens normaal en ben ik weer gek aan het doen als ik het normale van gister doe (als je hem snapt) :) Dus ja dat soort dingen kunnen prima verschuiven net als wat wel/geen smartphone is...

Maargoed leg uit WAT is de smartphone van vandaag? Want blijkbaar heb jij wel de definitie gevonden ;)
Je geeft later aan webdesigner te zijn. Wees dan eens heel snel blij met de iPhone. Of je het apparaat nou zelf hebt of niet, het heeft ervoor gezorgd dat mobiel internet de grote massa bereikte.

Dat jij niets te maken hebt met gebruikers die niet weten hoe een WM telefoon werkt is wat naief. Verdiep je eens in je mogelijke klanten/gebruikers. Ontwerp jij ook websites die zo ingewikkeld in elkaar zetten dat ze alleen voor ICT-ers geschikt zijn? En is dat dan slim? Of is dat dumb?

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 30 maart 2010 12:24]

Ik ben ook niet ontevreden ;) Ik moet zelf enkel geen iphone, that's all... Tuurlijk maak ik me (mobiele)sites goed voor de iphone, geld is geld en daar valt genoeg te halen! Net als dat ik zorg dat IE goed ondersteund wordt ookal gebruik ik zelf FF/Chrome (eigenlijk alles behalve IE)...

PS ik design niet ik ben webdeveloper, programmeur mag ik me niet noemen dan krijg ik allemaal non-web programmeur op me dak dat ik die titel niet waard ben omdat ik maar met PHP werk ;)
Ik vermoed dat de term smartphone obsoleet is geworden. En bij gebrek aan een betere definitie kunnen we het beter gaan onderscheiden in OS-en, aangezien daar de verschillen -nog- het grootst en het duidelijkst zijn.

dus vanaf nu:
-Windows Mobile-phone
-Android-phone
-Iphone
-maemo-phone
en
-dumbphones ;-)

[Reactie gewijzigd door joppe.s op 30 maart 2010 15:47]

@watercoolertje
Jij wilt helemaal geen smartphone maar een Linux-telefoon (kun je alles helemaal zelf ok maken, incl. UI en appstore). Vraag me af of er in de toekomst voor die paar honderd gebruikers die zo krom als u redeneren nog wel telefoons worden gemaakt. Anders moet je er zelf eentje maken, kun je hem zo ingewikkeld en register-afhankelijk maken als je wilt.
Nee hoor ik wil gewoon een telefoon met alles naar wens, het liefst de beste specs maarja om elke maand een nieuwe te kopen gaat me te ver, dus koop ik om de ongeveer 4 a 5 maanden een nieuwe! Op dit moment zijn me wensen: groot scherm, hoge resolutie (want ja ik gebruik dat wel vooral RDP), liefst goede camera maar die zijn lastig te combineren met me andere wensen, liefst hardware-toetsenbord (hoewel me komende telefoon die niet heeft), Android moet er op staan want ik ben bezig het ontwikkelen aan te leren... Verder moet niet iedereen er 1 hebben want ik ben graag uniek....

Dus inderdaad linux, maar dan wel al goed opgebouwen tot een mooi smartphone OS :)
Een smartphone is mijn inziens een telefoon waarop je een ruime hoeveelheid verschillende toepassingen op kan doen. Voor de iPhone kon dat bijv. al op Nokia's, Blackberry's, etc. Bijvoorbeeld mailen, internetten, je agenda bijhouden. Op de iPhone kan je nu dezelfde dingen doen en meer. Er zijn inmiddels 140.000 applicaties waarvan veel onzin, maar sommige erg geavanceerd en gespecialiseerd waarvan je echt geen alternatief hebt voor Blackberry's en Nokia's. De iPhone is door de App Store gewoon ontzettend veelzijdig geworden. Dat maakt het mijn inziens wel degelijk een smartphone.

watercoolertje, je argument dat de iPhone geen smartphone is omdat hij niet kan multitasken (hij kan wel degelijk multitasken maar 3rd party apps mogen dat niet) gaat wat mij betreft niet op. Multitasken is geen toepassing, het is een hulpmiddel. Je koopt geen telefoon omdat hij kan multitasken, je koopt een telefoon in de eerste plaats omdat je toepassingen wil kunnen uitvoeren, zoals mailen, etc. Multitasken is slechts een hulpmiddel daarbij omdat je dan bijv. snel tussen applicaties kan switchen. Het is geen hoofddoel van een telefoon en het is al helemaal geen criterium waaraan een smartphone moet voldoen.

Anders gezegd: wat jij op jouw Nokia kan doen, kan ik op mijn iPhone. Weliswaar zonder multitasking, maar het eindresultaat zal hetzelfde zijn. Dat maakt zowel jouw Nokia als mijn iPhone tot smartphones. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat omdat er voor de iPhone een veelzijdiger software aanbod is, de iPhone 'smarter' is dan jouw Nokia. Maar dat laat ik even in het midden.

Je andere argument klinkt een beetje als 'omdat een iPhone simpel is kan het geen smartphone zijn', ofwel 'een smartphone moet ingewikkeld zijn', ofwel 'je moet smart zijn om een smartphone te kunnen bedienen'. Maar je gooit nu veelzijdigheid en complexiteit op 1 hoop. Een smartphone moet mijn inziens veelzijdig zijn, maar niet per definitie complex. Tijdens de keynote waar Jobs de iPhone aankondigde liet hij een mooie matrix zien waarin hij de iPhone vergeleek met bestaande telefoons. Een Nokia 3310 is bijvoorbeeld niet complex maar ook niet veelzijdig. Een Blackberry is wel veelzijdig maar ook complex, net als Nokia's. Een iPhone is veelzijdig en niet complex.
@watercoolertje

Het punt is dat je de iPhone een dumbphone noemt, terwijl echte argumentatie ontbreekt.

Het spel dat apple heeft gespeeld is gewoon anders wat er bestond op de huidige markt. De iphone is inderdaad niet gemaakt om alles op te kunnen (met alle restricties tot gevolg), is hij dan meteen dom? Het punt is dat het gene wat hij wel kan gewoon goed is. En dat programmeurs relatief eenvoudig een gebruiksvriendelijke applicatie kunnen maken, wat tot op ten heden niet gelukt is op windows mobile (7 even daar gelaten).

Tuurlijk zijn die restricties irritant, en vind ik het sneu dat ze vrij onschuldige apps weren uit de winkel. Aan de andere kan zal het vast een fijn gevoel zijn voor al die amerikaanse ouders dat hun kinderen zonder problemen lekker een iphone kunnen aanschaffen, zonder dat de app store vol met 'vunzige' apps staat.
Kijk is in je eigen profiel, even bij reacties kijken en tada in 1 sec duidelijk dat je een kneiterharde fanboy bent :) oftewel gewoon een vervelend kind :) Oftewel eigenlijk moet ik me niks van je gejank aantrekken, maar ik ken mezelf goed genoeg dat ik altijd zal reageren ;) En besef dat in apple artikels ik nogal hard wordt weggemod ;)
Dat je wordt weggemod heeft niets met deze thread te maken, maar simpelweg omdat je lekker aan het flamen bent.

Tuurlijk hebben beide os-en (iphone-os en android) voordelen en nadelen. En daar zal (hopelijk) niemand over twijfelen, punt is dat je een mening trekt over andere mensen die even hard op jezelf kan plaatsen. Je veroordeelt mensen van fanboy zijn (en dat dat een bevooroordeelde mening geeft) terwijl je zelf aangeeft ook fan te zijn...
Natuurlijk is de iPhone een smartphone.
Hij is volledig te customizen (op de manier die Apple goedkeurt)
Kan software draaien die niet strikt noodzakelijk is voor de basis functies: Bellen, sms-en en tweakers.net.
Een smartphone is een combinatie van een (handheld)PC en een telefoon.

Dat de gebruikers de iPhone wel goed begrijpen en Windows Mobile / Android niet, kan betekenen dat de iPhone juist meer smartphone is. (of anders intuïtief)
De iPhone is echter een smartphone voor de "dumb and lazy"

Mijn iPod Touch en laten we eerlijk zijn de iPhone is een iPod Touch die met een GSM is gekruist, werkt wel fijn.
Alleen zelf wil ik ook geen iPhone, omdat ik niet wil dat Apple of welk ander bedrijf bepaald wat ik aan software draai.

Tevens ben ik zeer tevreden over Symbian, wat ik aardig kan aanpassen naar mijn smaak.
Even mijn mening over de I-phone in het midden gelaten, maar als jij het nut / de werkbaarheid van een product probeert aan te tonen door middel van groeicijfers van het bedrijf, heb je het niet helemaal begrepen.

Iets wat veel verkocht wordt, hoeft niet persé goed te zijn. Het geeft alleen maar aan dat mensen het willen hebben.
Wie heeft het over goed of slecht, er stond 'kansloos'. 33 miljoen verkopen noem ik geen 'kansloos product'.

En ja, ik denk dat je verkoopcijfers heel erg goed kan koppelen aan goed of slecht, niet altijd voor elk product, maar in de high-end smartphone markt zeker wel. We hebben het hier niet over de goedkoopste koekjes of imitatie-Nikes van de Zeeman. Daarbij kan ik uit eigen ervaring concluderen dat de iPhone gewoon een schitterend apparaat is, in ieder geval voor mijn toepassingen, en ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Of jij het daar nou mee een bent of niet, is totaal niet relevant.
Het is maar hoe je het bekijkt, voor Stevendefeij en mij is de nieuwe iPhone kansloos hoe goed hij ook aan anderen verkoopt.
Het ging mij helemaal niet om of het een goed of slecht apparaat is. Ik wilde alleen even je argument van de groeicijfers weerleggen.

Dat jij nu weer meteen in de verdediging schiet dat het WEL een goed apparaat is en dat hij voor jouw toepassingen een schitterend ding is: Ik heb nooit ook maar iets van een mening laten horen wat ik van de I-phone vind. Waarom ga je er direct van uit dat mijn mening negatief is?
Het gaat hier alleen niet om iets wat je eventjes in de winkel koopt. Het is niet ff naar de winkel, zakje geld op de toonbank en met iPhone weer naar huis. Het gaat hier om iets wat niet zonder een dienst kan waar je maandelijks voor moet betalen. Sterker nog, als je het koopt betekent dat je er de komende 2 jaar aan vast zit want dat is de contractduur die erbij zit. En dan wordt het verhaal ineens heel anders. Mensen gaan dan ineens nadenken of ze er wel 2 jaar aan vast willen zitten. Er ligt dus een aardige drempel om zomaar eventjes een iPhone te kopen. Het is niet iets wat in alle landen van toepassing is omdat er een aantal landen zijn waarbij je die dingen simlock vrij en zonder abonnement kunt aanschaffen maar het is wel iets wat voor de overige 90+ % wel van toepassing is.

Op moment dat je domweg roept dat iemand niet op verkoopcijfers moet gaan vergelijken heb je het zelf ook niet helemaal begrepen. De context ontbreekt in jouw verhaal net zo hard als in het verhaal van degene die je beschuldigd. Verkoopcijfers alleen zeggen niet veel maar wel iets. Als je dan kijkt wat er precies verkocht wordt zeggen die cijfers ineens wat meer. En ga zo maar door. Uiteindelijk zul je dan de vraag moeten gaan stellen hoe het dan toch zo komt dat die verkoopcijfers zo hoog zijn: waarom verkoopt het zo goed? Die vraag is alleen hier niet van toepassing omdat hoge verkoopcijfers al laten zien dat de iPhone niet bepaald kansloos is. Een kansloos product verkoopt namelijk niet terwijl de verkoopcijfers laten zien dat de iPhone dat juist wel doet. Er zijn ook andere zaken die dat doen: ik kan verder geen enkel andere smartphone waarvoor men bij de winkel kampeert met een stuk of honderd man.

@Slasher: dat is sinds een maandje pas het geval. Maakt verder voor bovenstaand verhaal niets uit omdat het een heel erg algemeen verhaal is. Het slaat namelijk niet alleen op T-Mobile maar ook op al die andere telco's met wie Apple een deal heeft gemaakt. Het is iets wat wereldwijd speelt.

[Reactie gewijzigd door ppl op 30 maart 2010 23:03]

Gelukkig kan je als je geen 2 jaar er aan vast wil zetten ook 1 jaar abonnement nemen bij T-Mobile :)
Anoniem: 243511
@Slasher30 maart 2010 18:55
Dat is correct, ook met leuke kortingen op je toestel :).

http://www.t-mobile.nl/Pe...en/iphone-abonnement.aspx
Anoniem: 330654
@Sn3akz30 maart 2010 13:44
Iets wat veel verkocht wordt, hoeft niet persé goed te zijn. Het geeft alleen maar aan dat mensen het willen hebben.
Deels mee eens: kijk maar naar Windows (maar ook Symbian: veel verkocht: weinig gebruikt).
Dat 100 miljoen mensen een single van Britney Spears kopen, betekent nog niet dat ze goede muziek maakt ;)
Volgens 100 miljoen mensen wel en dat zijn er toch 99.999.999 meer dan jij :).
-verkeerde quote delete plx

[Reactie gewijzigd door Thasquealer op 30 maart 2010 11:35]

@Stevendefeij
Bedoel je deze n900?
http://mobilereview24.com...-n900-internet-tablet.jpg

Zo ja, gecondoleerd! :+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 330654 op 30 maart 2010 11:02]

Nee, hij bedoeld deze: http://maemo.nokia.com/

Gefeliciteerd! :9
Ja precies... Pfff, ziet er nu al vermoeiend uit: ik houd het mooi bij een iPhone!
Hehe ik denk dat het gecondoleerd meer slaat op het feit dat Maemo nu al end of life is verklaard door Nokia en vervangen wordt door Meego.

Niet dat niemand dat al niet zag aankomen natuurlijk.
Jailbreaken is niet verboden hoor.. Apple heeft nog tegen niemand een rechtzaak aangespannen die zijn iPhone heeft gejailbreakt.
Ik heb echt nooit problemen met t-mobile :) (en wel gehad met KPN, trouwens)
Ik heb verder geen problemen met T-Mobile, typisch geval van een populaire mening. Nooit echt problemen gehad met providers, technisch gezien dan :D
Anoniem: 243511
@Sgreehder30 maart 2010 19:04
Dan bel je waarschijnlijk niet bijzonder veel.

Vodafone en T-Mobile hebben nu eenmaal bewezen een boel minder dekking dan KPN. Niet dat de dekking van de twee netwerken echt ruk is, maar wel een boel storingsgevoeliger is.

Je moet je wel voorstellen dat KPN met ruim 51% marktaandeel in NL, het toch bizar goed blijft doen, heftige netwerkbelasting en geen kraakje te bekennen. Daar kunnen de andere twee toch een puntje aan zuigen.
Ik kijk alleen naar prijs en internet snelheid, de rest boeit me niet (dekking is sowieso een non-issue in NL, dat merk je met name als je in het buitenland eens met écht slechte netwerken hebt gewerkt).
Ga toch fietsen ik heb altijd en over nog dekking gehad en bijna overal 3G en kom nog uit een boeren dorp ook !
Ik meen gehoord te hebben dat de Iphone een AMOLED scherm zou krijgen, zou echt beter zijn dan dit: Wat moet je nou in hemelsnaam met deze resolutie, behalve je GPU over de zeik jagen?
De resolutie van de 3GS is misschien in vergelijking met de concurrenten niet hoog maar ik zou echt niet weten waar een hogere resolutie wel goed voor is op een telefoon: Kleinere letters? RDP (Vrij nutteloos), hoger stroomverbruik?
Ik zou het übercool vinden als Apple daar niet aan mee zou doen, ik heb een Touch Pro en een HD gehad, vond het allebei verschrikkelijke ondingen die overduidelijk gemaakt zijn door mensen die niet met hun eigen spullen werken. (En zeker niet met die van Apple)
Nee tuurlijk niet kleinere letters, gedetailleerde letters... Ik ben webdeveloper en elke keer moet ik weer lachen om hoe slecht het scherm op een iphone/ipod wel niet is (laatste versie van de ipod).. De letters zijn uberkorrelig, en onduidelijk, helemaal kleine letters...

Foto's veel mooier worden, minder flets (door de grote ruimte tussen de pixels die zwart/grijs is).

En RDP is wel degelijk handig, zit dagelijks wel een half uurtje ofso via op me telefoon te RDPen :) ff filmpjes downloaden thuis oid ;)

Dus ja als je het nut er niet van ziet blijf je toch lekker bij een 3G(s)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 10:40]

Denk je ook maar 1 seconde dat het mij wat boeit als ik onderweg ben of ik pixelprecieze lettertjes op mijn scherm heb? Het scherm van een mobiel apparaat zal altijd kleiner blijven dan hetgeen thuis op je bureau staat. Mobiel internet is vooral informatief. Overdesigned sites zijn een ramp op een mobiel apparaat. Usability is het belangrijkst en het naar jouw mening "slechte scherm" beperkt de usability niet mijns inziens.
Lijkt me sterk dat ze voor een AMOLED scherm gaan omdat diens productievolumes voor Apple veel te laag liggen. Ze willen deze schermen straks ook in de nieuwe iPod gaan stoppen en willen dus in totaal zeker ronde de 20-30miljoen schermen kunnen kopen. Zoveel kunnen er echt niet geproduceerd worden wereldwijd, er zijn ook nog andere gegadigden voor AMOLED schermen. Lijkt me meer iets voor volgend jaar...
De resolutie is precies een verdubbeling van de huidige iPhones. Zo kunnen alle apps pixel-doubling gebruiken en zo toch fullscreen werken.
Dat doen ze ook met de iPad, maar daar houd je altijd een zwarte rand door de 1024x768 resolutie
Een verdubbeling van de lengte en de breedte is een verviervoudiging van de oppervlakte..
Dus?
Wat wil je daarmee zeggen? Ik heb het toch ook over een verdubbeling van de resolutie, niet van het aantal pixels.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door DJT88 op 30 maart 2010 10:27]

Anoniem: 40118
@DJT8830 maart 2010 10:37
Dries blijft gelijk hebben, je kunt spreken van een verdubbeling van de horizontale resolutie of van de verticale (zoals het verschil tussen HD-ready en échte HD TVs), maar in het geval dat beide verdubbeld zijn is de resolutie dus 4x hoger.
Maar het is een verviervoudiging van de resolutie ;) 320*480 en dat 2 keer is dus 640*480 of 320*960... en daar weer het dubbele van is 640*960...

4x dus ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 maart 2010 11:12]

Misschien het verkeerde onderwerp om over te struikelen, maar ik kan het niet laten...

Resolutie wordt tegenwoordig uitgelegd op twee manieren: Oplossend (of scheidend) vermogen, en schermafmeting in pixels.

Als je zegt dat een beeldscherm een resolutie heeft van 1280x1024, dan weet je eigenlijk alleen hoeveel beeldpunten hij heeft. Je weet niets over het oplossend vermogen zonder de afmetingen te weten.
Resolutie kan namelijk ook 70DPI zijn (of 300 DPI).

Het aantal pixels verviervoudigt misschien, maar de resolutie (oplossend vermogen) verdubbelt (afhankelijk van de grootte van het nieuwe scherm)
Met drukwerk heb je het toch vaker over DPI dan bij electronsiche apparatuur. Vaak zijn dingen bij electronische app. een vast aantal pixels groot, dus bij een verdubbeling van het aantal pixels passen er 2x zoveel dingen op het scherm. Daarom heeft het niet zoveel nut om over oplossend vermogen te praten imo, de letters worden er niet per se scherper van (zoals wel het geval bij drukwerk). Zo zit het web nu eenmaal in elkaar...
Als dit nu wel echt een Smartphone wordt, is hij het overwegen waard, maar dan blijf ik toch tegen iPhone OS aanhikken.
Als ie werkelijk multitasking ondersteund is dat dan wel weer netjes.
En wat ga je dan allemaal multitasken op zo'n priegelscherm. Ik vind het echt zo'n onzin, volgens mij zit er niemand op te wachten behalve wat tweakertjes.
Is de volgende situatie dan onrealistisch: navigatie aan, muziekje aan, tussendoor een mail lezen die binnenkomt... dat zijn al 3 applicaties tegelijk.
Muziekje aan en navigeren gaat nu ook al, dus hij kan op zich al multitasken..
Mailen nog niet, (tenzij je jailbreaak hebt).
Maar inderdaad..ik ga echt geen mail lezen tijdens het navigeren.
Zolang je binnen de iPod functie blijft wel ja. Wil je echter streaming media beluisteren...
Anoniem: 330654
@Upquark30 maart 2010 12:14
Je gaat je mail lezen terwijl je navigeert??? Herinner me de volgende keer bij iemand anders in te stappen! :+

Maar serieus, je kunt natuurlijk al gewoon je iPod functie aanzetten en je mail lezen / navigeren. Ik zie niet zo heel veel voordelen tov hoe het nu is met push notifications. Dat werkt eigenlijk heel prettig. Ik snap het obstakel wel met navigeren en daar zouden ze nog wat voor moeten verzinnen, maar voor de rest starten apps op een 3GS razendsnel op en switch ze zo tussen diverse apps. Zie niet echt veel voordeel tussen het op de achtergrond laten draaien ervan...
Ik wel, als ze op de achtergrond draaien staan ze er meteen als je terugswitcht en de app is nog in exact dezelfde staat. Ik weet dat iPhone OS een soort "freeze"-functionaliteit heeft, maar dit wordt echt zelden gebruikt (waarom weet ik niet). Daarnaast is het gewoon ronduit debiel dat je bijv. geen SMS'je kan sturen zonder de app waarmee je mee bezig bent af te sluiten.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee