Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 321 reacties

De Apple A4-processor in de iPad-tablet is een singlecore Cortex A8-processor met ondersteuning voor een beperkt aantal interfaces. Dat schrijft Ars Technica. Apple wil zelf alleen kwijt dat de kloksnelheid van de A4 1GHz is.

Een aantal interfaces, zoals bijvoorbeeld usb, is niet nodig omdat de iPad die toch niet ondersteunt, schrijft Ars Technica. De site baseert zich op meerdere anonieme bronnen. Apple heeft zelf geen technische details bekendgemaakt over de nieuwe chip.

Naast een cpu beschikt de Apple A4 volgens de techsite over een PowerVR SGX-gpu. Daarmee lijkt de iPad een opgevoerde versie te hebben van de chip die in de iPhone 3GS zit. De 3GS beschikt over een Samsung S5PC100, een soc met een Cortex A8-core op een kloksnelheid van 600MHz en eveneens een PowerVR SGX-gpu. Cortex A8-processors zitten verder onder meer in veel moderne smartphones, zoals de Nokia N900 en Motorola Milestone.

De beweringen van Ars Technica staan haaks op eerdere beweringen van de website Bright Side of News, die claimde dat de Apple A4 een Cortex A9-core heeft. Later trok die website zijn verhaal overigens gedeeltelijk in, omdat het zich niet zou hebben gebaseerd op volledige informatie.

Apple A4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (321)

Herinneren jullie je deze nog.....?

http://takinovertheworld....m/2009/04/first-ipod1.jpg

Ook niet echt een apparaat wat we moesten hebben, tja leuk je kon onderweg muziekjes luisteren.

Nu loopt bijna iedereen met een Ipod in z'n zak.

Straks als het allemaal doorontwikkeld is... opvouwbaar multi-touchscreen en je hebt al je studieboeken opgevouwen in je jaszak zitten... Dan pas kun je zeggen dat is een mooi revolutionair product.

Natuurlijk zijn er alternatieven, die zijn er nagenoeg altijd.... Geef het wat tijd en laat iedereen en alles zijn eerste stapjes zetten in deze wereld.
Sowieso ben ik persoonlijk van mening dat technisch en functioneel gezien de iPad een doodgeboren kindje is.

Het ziet er mooi uit.

MAAR

1 Apple's strategie bekijkende van de iPhone laat het niet veel toe betreffende customisation

De iPhone kampt nog steeds met de appstore wat natuurlijk een erg mooie verzamelbak is voor applicaties., maar je bent er niet al te vrij in om te plaatsen of te installeren wat je zou willen. Het moet door de Apple keuring heen en lang niet alles komt erdoor. Ook al is het perfect functionerend. Als het bijv een competitieve browser is dan wil Apple het wel ééns moeilijk gaan maken. Nu met Opera gaat het gerucht dat het er wel doorheen gaat komen. Maar ik betwijfel hoe gemakkelijk dat gaat worden.. (niet opera maar wanneer het komt)

Het is niet Windows Mobile of Android., downloaden en installen maar.
En je hebt het toch over een apparaat van 700+ euro.

2 Het is niet multitasking, alsnog vrij duur en dus is voor alle taken een netbook eigenlijk een beter alternatief

Het is een stijlvol apparaat., maar wat kan het? Multitasken eigelijk niet,.Zoals met het vorige punt gesteld werd kan je er niet allerlei custom software op zetten. Alles moet uit de appstore komen. Tevens bestaan er opties die hetzelfde zo niet beter bieden als de iPad allang. En die zijn nog goedkoper ook..


Kortom naar mijn persoonlijke mening is het net alsof de iPhone sex heeft gehad met een digitaal fotolijstje. En de iPad het kind ervan is. En uiteindlijk de functionaliteiten van het fotolijstje de overhand heeft. En de internet functionaliteiten van de iPhone behouden zijn gebleven.

[Reactie gewijzigd door tankeriv op 2 maart 2010 21:06]

Multitasking, waar heb je dat nou weer voor nodig op zo'n ding? Als je een applicatie sluit op de iPhone dan wordt datgene waarmee je mee bezig was gewoon bewaard, uitsluitend 3rd party applications. Dus als je de app weer opstart kun je weer verder waar je gebleven was. Veel efficiënter. Ik heb een keer op de iPhone multitasking gebruikt (jailbreak), en de batterij was 5x sneller leeg. Hetzelfde zou vast gelden op de iPad.

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 1 maart 2010 11:21]

Euhm, voor de iPad wordt er iWork uitgebracht. Heb je wel eens met Word/Excel/Powerpoint gewerkt zonder te multitasken? Plaatje vanuit je Powerpoint naar Word of een grafiek in Excel naar Powerpoint pasten zijn nou niet echt zeldzame bezigheden dacht ik zo...Om dan weer elke keer naar het homescreen te gaan en iWork progjes op te starten, niet echt handig.

Voor de iPhone vind ik dat dan wel weer prettig werken, zoveel multitaskte ik bijvoorbeeld ook niet met mn Symbian.
Wat dacht je dan van copy/paste binnen de iPhone, dat gaat net zo gemakkelijk als een multitasked geheel, bovendien gok ik erop dat iWork op een goede manier samenwerkt. Daarnaast starten apps op de iPad als een tierelier op, blijkt uit gebruikers-ervaringen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 1 maart 2010 11:35]

Daarnaast starten apps op de iPad als een tierelier op, blijkt uit gebruikers-ervaringen

Van de Apple web-site: Wi-Fi models shipping in late March. 3G models shipping in April.

Begin maart lijkt me dat iedere gebruikerservaring een broodje gebakken lucht is. Het is nog niet geleverd, dus niemand (buiten Apple en "onafhankelijke" recentisten) heeft enige ervaring met de iPad, en kan daar dus geen commentaar op leveren.
Er zijn genoeg mensen die het tijdens de launch uitgebreidt hebben kunnen gebruiken, er zijn al voldoende hands-on mee ook. Vriend EN vijand waren er toen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 1 maart 2010 12:17]

Even een uur met dat ding stoeien (wat ik betwijfel of iemand dat al gelukt is) is wat anders dan een gebruikerservaring.

Eerst maar eens een paar dagen met dat ding aan de slag voor je kan praten over een gebruikerservaring.
Dat klopt natuurlijk, maar als je het hebt over de snelheid, dan heb je die indruk vrij snel lijkt mij.
Je zou de keynote even moeten kijken, dan zie je dat je je plaatjes zo uit je library kan trekken binnen iWork.
Ik zie het probleem niet? "eerst naar het homescreen gaan en iWork opstarten".
Op je PC moet je de muis bewegen en op het programma klikken, op de iPad moet je op de home button drukken en dan op de app drukken. Het kost dus helemaal geen extra moeite... bovendien, iWork is een app van Apple zelf, en het zou me niets verbazen als deze wel multitasking kan, net zoals de iPod, Telefoon en SMS functie op de iPhone kunnen.
Tja, als je eerst iWork opstart kun je de 3rd-party-app niet meer starten, start je eerst de 3rd-party app kun je er wel iWork naast starten. Klinkt erg logisch voor de noob gebruiker.
Als de batterij 5x sneller leeg is, dan is er iets mis met de apps en niet met het multitasken op zich. Multitasking op zich moet niet meer energie verbruiken, of is de batterij ook 5x sneller leeg als je bijv. muziek aan het beluisteren bent terwijl je aan het surfen bent?
Tuurlijk... niet 5x nee maar het gebruikt wel meer energie. Lijkt me ook nodig: er is extra processorkracht nodig, de geluidschip moet aangestuurd worden, etcetera.
Ja duh. Je doet er ook meer mee. Alles wat je doet gebruikt energie. Je kunt hem ook uitzetten, gebruikt hij helemaal geen energie, maar kun je er ook niets mee.

Beetje verstandige gebruiker sluit dan gewoon al zijn applicaties af als hij energie wil sparen. En als ik dan weet dat ik hem 's avonds aan de lader kan leggen dan laat ik gewoon alles naast elkaar open staan.

Dat het energieverbruik toeneemt met multitasken is ook maar hypothetisch. Op mijn N900 kan ik 20 applicaties naast elkaar openzetten, maar als die applicaties allemaal idle zijn is het processorgebruik ook vrijwel 0, er wordt alleen meer geheugen gebruikt.
tja maar dat betekend dat de gebruiker moet weten wat ie doet, en daar heeft een groot deel van de gebruikers nou eenmaal geen zin in.
Je kunt het ook doen zoals de N900, daar zit het gewoon integraal in het OS, en het spreekt gewoon allemaal voor zich. Je laat niet 'per ongeluk' applicaties open staan (zoals ik op Windows Mobile veel gezien heb). Is gewoon een kwestie van een fatsoenlijke user interface er voor maken en er langer dan 5 minuten over nadenken. Met Windows heeft niemand er toch ook moeite mee?
Je moest eens weten hoeveel mensen er moeite hebben met Windows en het concept taakbalk niet eens begrijpen.
Het gaat er echt niet om batterij tijd dat mensen "multitasking" willen... 8)7
Duh.. iedereen weet dat als je 2 programma's naast elkaar draait dat de batterij dan 2x sneller leeg is. ( als ze evenveel load op de cpu dragen )

Het gaat erom dat ik "zelf" ( ja ik zelf en niet apple ) de keuze heb om te kiezen of ik 2 programma's naast elkaar draai. Of dat ik 1 draai.
Het gaat mij om de vrijheid van keuze mogelijkheden.


Maar als mensen daar tevreden mee zijn, en dit genoeg is voor hun taken. So be it. Elke product heeft weer verschillende doelgroepen. En ik ben geen doelgroep van apple.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 1 maart 2010 13:26]

Nee, want dat zijn geen 3rd party applications. de iPod functie draait altijd op de achtergrond, ook al staat hij uit. De iPhone gebruikt dus wel degelijk multitasking, waaronder de iPod, Telefoon en SMS app, alleen worden deze wel op een efficiente manier gebruikt...
Ik zou heel graag op de bank internetten en MSN'en tegelijk. En dat kan gewoon niet met de iPad. Het zou een "ultimate internet device" moeten voorstellen. Maar omdat social networks er niet op werken (Facebook met flash games en Hyves) vind ik het zo'n misser.

Ik ben heel tevreden met mijn iPhone, maar pas als ik hem heb gejailbreakd is het wat het zou moeten zijn. Zelf instellen wat ik wil gebruiken en hoe het eruit ziet.
dat kan wel, daar heb je dus push berichten voor en snelle save states.
Als ik zit te surfen, spelletje zit te spelen, mijn GTD-lijstje aan het bijhouden op m'n iphone, en ik krijg een berichtje van een of ander IM-service, dan krijg ik een push-modal-boxje met het berichtje van de Meebo-app en ik kan direct antwoorden.

Ben ik klaar, dan ga ik verder met wat ik aan het doen was.
Hoe ga je dat doen op dat kleine scherm?
Dat is zo'n argument van de iPhone kan geen Flash aan, dus de kwetsbaarheden heeft het ook niet. Maw het slaagt op niets. Als Apple multitasking goed zou implementeren dat het geen bloedzuiger zou zijn voor de batterij?
Ik heb een E71 en de multitasking is er gewoon prachtig. Ben aan het bellen, even een notitie nemen. Ben een word document aan het typen, rap even in mijn adresboek kijken,...

Ik denk echter wel dat multitasking er wel zal komen in een volgende update. Zoals gewoonlijk zal dit met veel vuurwerk gepresenteerd worden en zal het een revolutie zijn voor iedereen, alleen het feit dat men er jaren op moest wachten zal dan vergeten worden (want als Apple het doet is het toch ZO PRACHTIG).
Zal ik maar met mijn E71 radio luisteren, MMS versturen, copy paste, video opnemen, flash filmpjes zien,... en waar ik niet op hem moeten wachten.
Je kan het natuurlijk ook op een andere manier bekijken. Op het moment dat je alle applicaties zo in elkaar zet dat je bij alle bronnen kan (dus vanuit je word applicatie kan je het adresboek openen, door je foto's bladeren, etc. dan kan je volledig om het 'gebrek' aan multitasking heenwerken.

Sterker nog, dat doet Apple natuurlijk al. Op de iPhone kan je het adresboek gewoon vanuit een applicatie aanroepen, evenals bijvoorbeeld de camera, je fotolibrary, google maps, de videoplayer, etc Stiekem dus gewoon multitasking, alleen dan in eenzelfde applicatie.

Vanuit dat oogpunt zijn je voorbeelden wel grappig trouwens. Voorbeeld 1 (notitie tijdens het bellen) is zonder probleem mogelijk aangezien je tijdens het bellen gewoon op de homebutton kan drukken en iedere willekeurige app kan starten en gebruiken terwijl je belt. Voorbeeld 2 is ook geen probleem aangezien je vanuit een app het adresboek gewoon kan benaderen :)
Ik heb een E71 en de multitasking is er gewoon prachtig. Ben aan het bellen, even een notitie nemen. Ben een word document aan het typen, rap even in mijn adresboek kijken,...
Kan op een iPhone ook. Je kan gewoon doorbellen terwijl je iets anders doet..
Inderdaad, het blijft grappig dat de iPhone dit stempel maar blijft houden. Tijdens het bellen zoek ik vaak info op Internet op, etc. etc.
Als je geen ervaring met een iPhone hebt moet je ook geen oordeel geven, want was jij zegt kan een iPhone ook allemaal...
Ik heb een E71 en de multitasking is er gewoon prachtig. Ben aan het bellen, even een notitie nemen. Ben een word document aan het typen, rap even in mijn adresboek kijken,...
Haha, het grappige is dat dit ook met de iPhone kan...

[Reactie gewijzigd door drib83 op 1 maart 2010 15:22]

de ipad zou de ultieme internet ervaring bieden (jobs tijdens aankondiging). Ik weet niet hoe jij internet gebruikt maar multitasking is voor mij belangrijk tijdens het internetten. X pagina's tegelijk open, e-mail cient, IM client en het liefst nog een kladblokje om eventuele aantekeningen/intressante dingen te copy pasten

dat je accu sneller leeg is is een technisch probleem niet een reden om anders te gaan surfen. ik hoop wel dat het concept wat wordt over een paar generaties verder of met andere leveranciers want op zich lijkt een tablet wat je snel even pakt om iets te checken me wel wat.
Jaja en dat doe je allemaal op je telefoon.?.. 8)7
... op zich lijkt een tablet wat je snel even pakt om iets te checken me wel wat.
Ik snap het nog steeds niet. Wat wil je nou, even snel iets checken of een spelletje doen, of 20 tabs, IM een notie-app en een e-mail client tegelijk open zetten?

Als je tot de zeer beperkte doelgroep hoort die inderdaad 20 dingen tegelijk op zijn scherm wilt hebben dan moet je gewoon een laptop kopen, daar zijn die dingen voor bedoeld. Een tablet is geen laptop, en is dus beter geschikt voor sommige dingen en minder geschikt voor andere dingen. Een 4x4 land rover is ook fijner als je gaat offroaden, terwijl een Fiat 500 beter geschikt is voor stadsverkeer.

Simpel zat zou ik zeggen. Helaas overheerst er in de technobabble tweaker-community meestal een 'WTF ik kan er dit niet mee dus het is waardeloos' instelling, terwijl echt misschien wel 90% van de mensen met maar 1 ding tegelijk bezig zijn op hun PC en het helemaal niet als een probleem zien dat je een app moet opstarten en afsluiten als je van taak wil switchen. Die paar toeapassingen die je echt wilt multitasken (muziek, IM, email-notificatie, bellen, etc) daar is allemaal over nagedacht.
Ik gebruik mijn N900 vooral als communication device. Dus inderdaad, IM, email, adres-boek, agenda, RSS-reader, en vaak ook de browser staan eigenlijk 24/7 naast elkaar open. Een soort draagbare outlook dus.
Dit zijn juist de taken waar ik géén laptop voor wil hebben, omdat die te groot, te lomp, niet 24/7 aan staat en ik hem niet altijd bij me heb.

Dus: wél 20 tabs, IM een notitie-app en email client tegelijk open, en géén laptop. De N900 is daar namelijk voor bedoelt.
En ik denk dat de iPad wel heel erg in dezelfde doelgroep zit. Het is immers een 'ultimate internet device'. Is communicatie niet het belangrijkste waar het internet tegenwoordig voor gebruikt wordt? En dan is hij zo crippled dat er geen 20 tabs, IM en email client tegelijk open kunnen staan...

[Reactie gewijzigd door Shadow op 1 maart 2010 13:02]

Een iPad is geen mobiele telefoon, en ook niet direct bedoeld als communicatie-tool om overal mee naartoe te sjouwen. Het is iets om thuis ff snel erbij te pakken als je je email wilt lezen, browsen een boek wilt lezen, een spelletje wilt doen, etc. Daarbij blijft ik me verbazen dat iedereen er maar aan voorbij gaat dat al die gebruikspatronen die jij noemt ook gewoon op iPhone OS kunnen, het is misschien technisch niet 'multitasking' maar het effect is 99 van de 100 keer bijna hetzelfde via snel starten/stoppen, state restoren en push notificaties geven.

Los daarvan ging het mij er om dat jouw manier van een mobiele telefoon gebruiken echt de uitzondering is en niet de regel. Ik wordt dagelijks omringd door technische mensen, tweakers, mensen die gadget-geil zijn en noem ze maar op, maar die gebruiken hun telefoon echt allemaal hetzelfde: als ze willen bellen toetsen ze een nummer in, als ze gebeld worden nemen ze op, als ze iets op internet willen opzoeken starten ze de browser op en als ze een applicatie of een spelletje willen doen dan neemt dat het hele scherm in beslag waardoor er van 'multitasken' toch al geen sprake is.
Maar kijk je dan ook naar al die webpagina's tegelijk? Want op m'n iPhone open ik er ook meerdere waar ik snel tussen kan switchen. E-mail werkt gewoon op de achtergrond en de IM-client (die ik niet gebruik) geeft notificaties real-time door.
Uhm het IM systeem op een iphone is alles behalve multitasken, dat het er wat van weg heeft is waar maar het is een gigantische omweg voor simuleren van hetgeen multitasken heet ;)

Het werkt inderdaad, maar dat is toch geen argument ;) want op een mac gaat alles toch veel beter soepeler/makkelijker (maar op andere pc gaat het wel, dus zou het volgens je redenatie ook goed genoeg zijn toch?)
Als het werkt... waarom is het dan geen argument? Kijk, een windowtje hebben wat altijd in beeld is is zeker prettig, maar juist niet handig op een iPhone. Granted, dat zou leuk zijn op een iPad, maar om het nu zo'n enorm gemis te vinden...
Nee het punt is dat op een mac alles beter is en is het andersom dan is het 'maar het werkt toch?' ;)
Nee, nu zit jij te zeuren over de 'technische implamentatie' terwijl dat helemaal niet uitmaakt, als het resultaat hetzelfde is? Er wordt dus van niets een probleem gemaakt.
TomTom ....
als je eenroute volgt, en je krijgt een sms, en leest deze

dan mag je naderhand de route weer instellen

of is dat de schuld van tomtom ?
Toch grappig dat vooral de mensen die nooit een iPhone gebruikt hebben steeds over het multitasking beginnen.

Gebruik het eens, je zal zien dat je het niet mist.

En nee, je moet je route niet opnieuw instellen. Die sms komt gewoon als popup in TomTom binnen.
Ik mis het al sinds het begin hoor. Ik lees graag boeken en dat is in dat opzicht een ramp. Elke keer de app terug openen en het boek inladen duurt soms tot een halve minuut. Op mijn oude door iedereen verguisde WM5 pda duurde dit precies 1s .

En dan begin ik nog niet over de debiele manier om al aangekochte of andere ebooks die je al hebt erop te krijgen.

Ook in safari erger ik me daarin, elke keer pagina's opnieuw inladen, positie verliezen in mails,... Nee mijn 5 jaar oude PDA werkte in dat opzicht veel beter .
Duidelijk schuld van tomtom. Die heeft z'n state niet bewaard.

En een SMSje? die krijg je als modalbox op je scherm. Dan kan je deze gewoon lezen zonder de SMS-app te openen of zo.
Ik heb tomtom nooit gebruikt op de iPhone maar ik dacht gelezen te hebben dat als je de app sluit en dan opnieuw opstart dat hij dan diezelfde route waarmee je de app gesloten hebt berekent...
Ik (tevreden non jailbroken iPhone gebruiker) kan genoeg redenen geven:

Het zou bijvoorbeeld handig zijn om skype continu in de achtergrond te hebben draaien...... of een GPS flitslokatie programma die in de achtergrond draait terwijl je in de auto gebruik maakt van de iPod functie, etc etc etc...
Jailbreaken dan... dan installeer je backgrounder en draai je skype op de background. Nadeel is dat deze niet naar de voorgrond komt. Als je dus gebeld wordt dan moet je snappen dat dat skype is en de huidige app naar de achtergrond drukken, naar het goede tabblad gaan, en dan daar skype opstarten. Niet jofel, maar het werkt wel.
Of gewoon een smartphone kopen waarop je wel kan multitasken.
Skype moet gewoon push-notification sturen als je wordt gebeld.

Wel vind ik dat je tijdens het bellen met Skype even wat anders moet kunnen doen, die moet zich gewoon het zelfde kunnen gedragen als de Telefoon app, met zo'n groene balk aan de bovenkant.

En die radio apps zijn al helemaal een drama, je kan niets anders doen dan in die app blijven om ernaar te luisteren. Als ze nou een systeem verzinnen dat de stream wordt afgespeeld in de iPod app, dan kan hij gewoon op de achtergrond doorspelen, en dan heb je ook nog controls als je 2x op de homeknop drukt.

En als ze het nou ook nog zo maken dat apps een afspeellijst kunnen maken met externe mp3-bestanden (of ander formaat ) dan kunnen diensten als Spotify ook muziek laten doorspelen op de achtergrond.

Voorlopig maar even streams afspelen in safari, die blijven ook op de achtergrond doorgaan, en kan je ook bedienen als je iPhone gelockt is. alleen je kan ondertussen weer niet internetten.... 8)7

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 1 maart 2010 14:16]

Voorlopig maar even streams afspelen in safari, die blijven ook op de achtergrond doorgaan, en kan je ook bedienen als je iPhone gelockt is. alleen je kan ondertussen weer niet internetten....
Ik kan op m'n iPhone anders gewoon meerdere sites tegelijk bezoeken hoor.
Ja maar, Apple gaat veel efficienter om met zijn kracht. De iPhone 3GS bleek na een test ong 1,5-2x betere videoprestaties te leveren dan de Google Nexus One. Dit ondanks dat de Google Nexus One op 1GHz geklockt is en de 3GS op 600MHz.
De iPhone 3GS bleek na een test ong 1,5-2x betere videoprestaties te leveren dan de Google Nexus One.
Een link zou handig zijn.

Zonder bewijs van mijn kan ik precies het tegenovergestelde zeggen.
STEL dat het waar is, zou het dan niet alsnog logisch te verklaren zijn adhv de hogere resolutie van het nexus one scherm? Die moet dan toch ook harder werken, lijkt me?
hogere resolutie heeft een betere videokaart nodig (of in dit geval videochip) de cpu hoeft niet veel neer te doen bij een hogere resolutie.
Dat ligt er puur aan welke acceleratie mechanismes in de GPU zitten.
Hoe minder hoe harder de CPU moet werken.
daarnaast zijn de processors totaal anders... de ene mhz is de andere niet.
Ik heb hier iets gelezen dat deze bewering zou kunnen staven, met de kanttekening dat de Nexus een scherm heeft met een flink hogere resolutie dan de 3GS.

http://www.iphoneclub.nl/...ergelijking-3d-rendering/
en
http://distinctivegame.wo...-nexus-versus-iphone-3gs/
He wat gek ik haal met me HD5870 lagere scores op 1920*1200 dan met een HD4890 op 800*600... Ow nou dan moet die HD4890 wel beter zijn 8)7

Dus de iphone heeft 1.5 maal meer fps maar op een 2.5 maal kleiner scherm... Omgerekend heeft de nexus one dus snellere videoverwerking, en dan heeft de nexus niet eens een GPU maar moet alles met de CPU doen terwijl de iphone daar een GPU voor heeft :)

Nexus heeft: 408.000 pixels * 35 frames =14.280.000 berekeningen per sec.
Iphone heeft: 153.600 pixels * 60 frames = 9.216.000 berekeningen per sec.

Vergelijk hem anders met de milestone/n900 die exact dezelfde chip heeft als de iphone (Milestone enkel iets slomer namelijk 550Mhz ipv 600Mhz). Maar dan ben je toch echt wel eerlijker bezig dan dat daar nu wordt gedaan!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 maart 2010 12:32]

Om dezelfde 3D-modellen te renderen heeft de Nexus 2,5 keer zoveel pixels te vullen. Na het verkleinen van het testgebied naar 480 x 320 (identiek aan de iPhone) bleek de Nexus 40 fps te kunnen halen, terwijl de iPhone al eerder op 60 fps uitkwam. Lezen!

http://www.iphoneclub.nl/...ergelijking-3d-rendering/

[Reactie gewijzigd door A.M.D op 1 maart 2010 13:16]

Ah excuses, dat had ik inderdaad niet gelezen, maar dat neemt niet weg dat je nu een cpu (nexus) met een gpu gaat vergelijken (iphone)... Leuk en aardig maar niet realistisch ;)

Want me CPU van 200 euro is nog steeds slomer als een videokaart van 2 tientjes :) Als het gaat om 3d-rendering dan ;)
Dat ligt inderdaad aan het besturingssysteem, maar het is niet onoverkomelijk. Android is namelijk een besturingssysteem dat vanuit zichzelf heel traag is ontworpen:
  • Het interpreteert een vorm van bytecode in plaats van dat het ARM-code direct uitvoert
  • Het gebruikt de GPU niet volkomen in de UI
  • (De grootste reden voor de lagere FPS) het gebruikt niet de ARM NEON-extensies die alle Android-toestellen al hebben om floating point berekeningen te versnellen
Nu is het zo dat deze in de toekomst worden opgelost. In Android 2.1 zit al ondersteuning voor UI met OpenGL en kun je de optie om een just-in-time-compiler te gebruiken aanzetten (hetgeen enorme snelheidswinst (~70%) met zich meebrengt). In Android-builds van Cyanogen wordt dit al gebruikt.

Waarschijnlijk zal Android 3.0 net zo snel zijn als iPhone OS. Dat het dat nu nog niet is, is inderdaad niet goed, maar ja, hoeveel grafisch intensieve games gebruik je op je telefoon?

[Reactie gewijzigd door DCK op 1 maart 2010 19:55]

Mooi punt!

Dit is eigenlijk Apple in het kort samengevat...

Waarom zou je in hemelsnaam 4x zoveel pixels willen op een super klein schermpje (nexus one) als het bij de gebruikservaring alleen maar ellende en vertraging oplevert.

Apple stemt alles mooi op elkaar af zodat het werkt en je daar zelf geen rekening mee hoeft te houden, down side is dat je gelimiteerd wordt in gebruik.
Hogere pixel dichtheid = scherper beeld
Waarom zou ik een BMW M5 nemen als een Fiat 600 ook maar 120KM/u mag rijden ?

dit is een reden die nergens op slaat

dus omdat het sneller is om lagere resolutie te gebruiken is het beter ?
Omdat ik met de M5 toch echt sneller bij het volgende verkeerslicht ben !!!
Omdat ik met de M5 toch echt sneller bij het volgende verkeerslicht ben !!!
En ook sneller moet bijtanken?

[Reactie gewijzigd door kmf op 1 maart 2010 14:16]

niet sneller, wel meer :) die M5 heeft een stuk grotere benzine tank er onder hangen dan die fiat 500. Komt ongeveer neer op even vaak tanken, afhankelijk van de rijstijl :)
Komt er ook nog bij kijken dat die 1.0 liter van die Fiat niet meest efficient rijd bij 120km/h eb dus ook nog meer brandstof verstookt, kans is groot dat die fiat vaker moet tanken :)

[Reactie gewijzigd door Razwer op 1 maart 2010 16:34]

Sneller tanken = meer freebees = meer games kopen.
Zie het zo; de een kan misschien dan wel harder maar als die gewoon de aanbevolen snelheid rijd (wat je het vaakst zult doen hoop ik) is de Panda duuzend keer comfortabeler en hoef je niet bang te zijn dat je als je een keer iets harder wil rijden dat ie meteen kapot gaat doordat de panda zijn grenzen zijn afgebakend.

Ondanks dat de M5 potentieel sneller kan en soms een hogere resolutie aankan is de Fiat panda bij dagelijks gebruik veel fijner en praktischer.
Waarom zou ik een BMW M5 nemen als een Fiat 600 ook maar 120KM/u mag rijden ?
Omdat die BMW veel en veel lekkerder rijdt natuurlijk.
Die 2 kun je absoluut niet vergelijken.
@worldcitizin: heb je wel eens van google gehoord? ok ik geef toe, uit oogpunt van luiheid zou het wel makkelijk als je niet zelf zou hoeven zoeken... Maar serieus, zou je er op klikken om te checken of de argumenten van Dingez echt waar zouden zijn, of neem je het dan maar voor waar aan omdat er bron bij genoemd wordt waar uit gequote wordt? No offence, ik ben het opzich met je eens... maar ik word een beetje moe van die nutteloze reacties die alleen maar vragen om bronnen als iemand met wat feitjes aan komt zetten, vermeld dan op z'n minst nog wat nuttigs ofzo.

Verder @Watercooler en soortgelijke reacties hieronder: De iphone haalt een framerate van 60fps, de nexus one 35 fps... De hoeveelheid pixels zal je als gebruiker een worst wezen. Apple heeft gekozen voor meer performance ten koste van kwaliteit. Nou lijkt 35 fps me prima te doen, maar als het minder wordt zou je kunnen zeggen dat Apple beter z'n componenten op elkaar heeft afgestemd.

Anyway, dit artikel gaat over de iPad waar een hoop mensen al op tegen zijn omdat het een Apple is met al z'n beperkingen. Ik zie geen kwaad in bv de Appstore, het is misschien jammer dat Apple z'n positie daarin misbruikt om concurrerende producten niet toe te laten, maar anderszijds zorgt het wel voor een verzameling 'bruikbare' apps ipv die vergaarbak die windows mobile heet waar je alleen bagger voor kunt krijgen.
Wat voor CPU/GPU er ook in zit, ook al ben ik geen iphone of mac bezitter, ik heb er wel vertrouwen in dat de iPad in staat is om vloeiend te doen waarvoor ie bedoelt is.. Volgens mij heeft Apple dat toch ondertussen wel bewezen, ook al is het allemaal erg duur en gehyped.
Wat voor CPU/GPU er ook in zit, ook al ben ik geen iphone of mac bezitter, ik heb er wel vertrouwen in dat de iPad in staat is om vloeiend te doen waarvoor ie bedoelt is.
Dat is ook helemaal het probleem niet.
Volgens mij heeft Apple dat toch ondertussen wel bewezen, ook al is het allemaal erg duur en gehyped.
Daar staat Apple ook wel een beetje om bekend, ook al is duur niet altijd helemaal terecht omdat er ook veel tegenover staat.
Anyway, dit artikel gaat over de iPad waar een hoop mensen al op tegen zijn omdat het een Apple is met al z'n beperkingen. Ik zie geen kwaad in bv de Appstore, het is misschien jammer dat Apple z'n positie daarin misbruikt om concurrerende producten niet toe te laten, maar anderszijds zorgt het wel voor een verzameling 'bruikbare' apps ipv die vergaarbak die windows mobile heet waar je alleen bagger voor kunt krijgen.
De Appstore is ook niet het probleem. Prima dat er één plaats is waar je alles kunt vinden. Echter Apple blokkeert dus ook de mogelijkheid om elders, bv uit een obscure of heel onbekende bron iets te halen, zelfs zover dat je er dus niet eens je eigen foto's, op kunt zetten* . Kortom, de beperkingen overheersen.

* of je moet het doen via een eigen website of een photosharing-site, maar bv voor eigen CD-collecte, zelf geript kom je dan al gauw in de grijze gebieden van het onbedoeld delen met de rest van de wereld, en dus problemen met Buma/Stemra, Brein, RIAA enzovoorts.
Dat is toch niet zo raar, behalve de droid /milestone heeft geen een van de androids een beetje goede gpu. Daar waar de iphone weer een gpu heeft die goed kan concurreren met de psp.
1. Dit is ook geen enkel nadeel gebleken voor de verkoopcijfers van de iPhone.
2. Ook hier heeft de gemiddelde consument weinig aan, zowiezo omdat vrijwel niemand weet wat het nu eigenlijk inhoudt. Voor de meeste is het supersnelle switchen tussen apps op de iPad meer dan genoeg en gelijk aan multitasking. Zowiezo multitasken de meest gebruikte applicaties wel op de achtergrond.

Of het een doodgeboren kindje is hangt dus af van de software die ervoor uit gaat komen, daar moet de iPad zich mee bewijzen en niet met specs. Ik persoonlijk vind de iPad nu nog niets voor mij, maar wanneer mijn krant erop uitkomt (en ik weet dat dat gaat gebeuren) en magazines en apps die eigenlijk heel nuttig zijn op zo'n apparaat (afstandsbediening voor m'n media-center bijv) dan heb ik er weldegelijk interesse in. Het is een simpel OS, wat doet wat ik ervan verwacht, daardoor is het ook nog eens supersnel zoals vriend en vijand al heeft gemerkt tijdens gebruik.
Het missen van multitasking vind ik een interessant punt, want niemand neemt de moeite het te defineren. Als we kijken naar Windows Mobile, dan hebben we het over een 'feature' die een normale telefoon na verloop van tijd laat bezwijken onder geheugen en CPU belasting. Afijn, dat is te verhelpen, misschien is het inmidddels verholpen (zo sinds 6.1 heb ik WM niet meer ervaren). Dan een andere; het aantal gebruikershandelingen om van applicatie te wisselen; dat zijn er minimaal twee op zowel WM als de iPhone. Dan nog naast het feit dat iPhone applicaties meestal hun state behouden, de gebuiker zonder een apart menuutje van applicatie kan wisselen (het valt samen enkel samen met het paradigma van afsluiten op de iPhone), en er allerlei connectors en uiteraard een klembord beschikbaar is.

Dus, multitasken?
Zoals de N900 het geïmplementeerd heeft. Je kunt veel zeggen, maar het multitasken is iets waar ze bij Nokia over hebben nagedacht en wat gewoon zo smooth gaat en integraal is in het OS.
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Een netbook heeft een paar zeer belangrijke aspecten niet welke de iPad juist weer groot maken het komende jaar.

De iPhone is juist groot geworden door een paar dingen. De bediening op het scherm zonder trackball/touchpad en de app store. En uiteraard de precisie waarop het scherm op je vingers reageert.

En de iPhone is ook multitasking, alleen niet de dingen die jij graag op de background wilt hebben draaien. Maar met de komst van push is dat ook helemaal niet nodig. De iPad is gewoon multitasking. Je kan er muziek op afdraaien en tegelijk surfen. Je mail wordt op de achtergrond ook naar binnen gehaald. En wil je meer, daar zal een eventuele jailbreak uitkomst bieden.

Nee, een netbook is echt geen beter alternatief. Ding wordt heet op je schoot, miniscuul toetsenbord en de beleving is niet origineel meer. Nee, geef mij de iPad maar.
En de iPhone is ook multitasking, alleen niet de dingen die jij graag op de background wilt hebben draaien. Maar met de komst van push is dat ook helemaal niet nodig. De iPad is gewoon multitasking. Je kan er muziek op afdraaien en tegelijk surfen. Je mail wordt op de achtergrond ook naar binnen gehaald. En wil je meer, daar zal een eventuele jailbreak uitkomst bieden.
Ja hallo, ik wil gewoon muziek van een andere app luisteren tijdens dat ik aan het internetten ben! En dan moet ik hem maar jailbraiken?
Dat is de filosofie van Apple, je moet geen andere app willen gebruiken.
Wil jij een andere app gebruiken, dan gebruik je het apparaat niet zoals die bedoeld is, en behoor je dus niet tot de doelgroep.
Je somt net de redenen op waarom je het wel wilt kopen.

Als je tevreden bent met gewoon een computer waar je van alles aan kunt rommelen en tweaken, dan ben je toch al niet van plan om een soort 2de pc bij te kopen om nog meer aan te rommelen.
Als je juist ontevreden bent dat je overal je apps moet gaan zoeken op internet, en dat je elke week je systeem moet tweaken voor de beste prestaties, dan is dit apparaat ideaal.

Vanaf nu hoe je niet langer te zoeken naar programma's, ze staan centraal in de appstore, vind je niet wat je wilt, dan stopt het zoeken.
Via geavanceerde websites is natuurlijk wel weer veel mogelijk.

Het systeem optimaal tweaken? Niet nodig het systeem doet zelf al alles om optimaal te werken.

Wat kun je er dan mee?

Jobs heeft ons laten zien: Foto's en film kijken met vrienden, Emails checken, surfen op internet, muziekspeler, zelfs documentjes maken in "word", "excel" en powerpoint.
En natuurlijk spelletjes spelen en waarschijnlijk ook chatten, je agenda en adressen beheren, en...? Wat doe je nog meer op je computer? Je bureaublad-achtergrond aanpassen... ;)
Och weer van die typische nerd/tweaker reacties/wensen lijstjes en argumenten voor de tekortkomingen in de ipad en de talloze blunders die Apple nu al gemaakt heeft met dit device Eerst maar eens kijken hoe dit in de echte wereld wordt ontvangen en werkt (o niet) . Zolang het ding nog niet verkocht is, in de winkel ligt, of in handen is geweest zijn dit soort uitspraken met een korreltje zout te nemen..

Voor alle koffiedik kijkende 'experts'...als jullie jhet toch allemaal zo scherp hebben dan heb je duidelijk de verkeerde baan. Solliciteer massaal bij MS of Apple om de fenomenale product strategische inzichten en kennis die je blijkbaar hebt -tegen betaling- met hun te gaan delen...

De ipad is niet bedoelt voor een tweaker, maar voor een consument/eindgebruiker die met hele andere ogen naar dit apparaat kijkt en andere verwachtingen heeft...
Jouw persoonlijke mening inderdaad. Ik denk alleen dat jouw argumenten totaal geen hout snijden omdat de doelgroep (die nu nog wat vaag is te omschrijven) hele andere maatstaven aanlegt.
De apps uit de appstore zijn prima, uitstekend en niet duur en toereikend voor alles wat je maar zou wensen als consument. Gemak dient de mens, en dat geldt zeker voor de iPad.
Multitasken gaan maar heel weinig mensen last van hebben. Bovendien is het nog maar de vraag of dit niet met iPhone OS 4 alsnog opgelost gaat worden.

Nogmaals het gaat bij de iPad helemaal niet om de hardware maar om - je raad het al- de software en de apps. En daarmee is gewoon weinig mis. In den beginnen had ik mijn twijfels, maar nu ben ik ervan overtuigd dat dit een keiharde hit gaat worden.
Kan het niet zo zijn dat het straks wel kan multitasken?
waren er niet geruchten dat OS 4.0 eraan zit te komen en dat het ook mogelijk was om te kunnen multitasken?
1. Is juist een voordeel als je mij vraagt...de wildgroei aan UI's van alle andere merken telefoons maken het allemaal niet mooier. Waarom denk je overigens dat Microsoft initieel ervoor kiest om WM7 niet te laten customizen?

2. Volgens mij komt er een nieuwe versie van iPhone OS waar multitasken wel kan. Verder vind ik het totaal onzinnig om te multitasken op zo'n ding, hetzelfde geldt voor een telefoon. Het is een klein apparaat en ik gebruik het om één ding tegelijk te doen en dat kan ik dan met de volledige snelheid van het apparaat.

Sowieso heeft de gemiddelde consument dit allemaal niet nodig. Ja, het apparaat is misschien minder geschikt voor hackers/tweakers...so what? Dat is wel een extreme niche markt.

Maar zoals de rest al aan heeft gegeven, waarschijnlijk weet jij het allemaal beter dan de ontwikkelaars van de iPod en de iPhone.

[Reactie gewijzigd door Abom op 1 maart 2010 14:07]

De iPad combneert de functionaliteit van een iPod Touch met een groot helder scherm.
dat geeft in eerste instantie geen nieuwigheid omdat het er allemaal het zelfde uit ziet. Maar het bied je wel nieuwe mogelijkheden voor de gebruikers en programmeurs er van.
Vergelijk het maar met een kleine tafel of een grote. je kan er meer op kwijt of er comfortabeler aan werken.

In het geval van de iPad kan je websites beter bekijken dan op de iPod Touch je kan er beter op tekenen in brushes app omdat het scherm groter is en zo zijn er tal van voorbeelden te bedenken waar een groter scherm op een apparaat met bijna de zelfde als een iPod Touch handig kan zijn.

Dat het geen raakvlak heeft met een laptop of telefoon is omdat het een totaal nieuwe tak is die apple met de iPad wil opzetten. Natuurlijk heeft het product overlap met allang bekende producten die bepaalde functionaliteit prima afhandelen. De iPad moet zich nog bewijzen. De mensen die hem hebben kunnen proberen zijn duidelijk positiever over de iPad dan de mensen die alleen maar gekeken hebben naar de specs en het ontbreken van flash support USB en multitasking.

Ik denk dar de iPad net zo nutteloos of geweldig zal zijn voor die zelfde doelgroep die in eerste instantie ook de iPod Touch kochten. En dat is een vrij grote markt voor apple. een markt die apple niet eens meer hoeft te overtuigen. een markt die voor de gebruikers van de iPod touch vertrouwd is want de iPad gebruikt een interface die lijkt op die van de iPaod touch. Het is slechts aangepast voor een groter scherm.


Het succes en bestaansrecht van de iPad valt of staat straks met s betreft oftware.
met 140 000 iphone apps heb je al genoeg keuze. en er zullen straks ook genoeg iPad apps bij komen die optimaal gebruik maken van de hardware in dat ding.


Wat de processor en de snelhei er van in megahertzen. Ik denk niet dat dat duidelijk is uit te lezen. de mannen van engadget hebben de iPads performance vergeleken met die van de iPhone en ze schatten dat hij o'n 4x sneller is in de praktijk. megahertzen zeggen niks. google maar naar de megahertz mythe
ik vind het altijd zo jammer als mensen zeggen owblablabla te weinig kracht in de ipad bla... kom zeg heb je dat ding al in je handen gehad? noudan... ;-) neej goed ik snap je wel hoor. maar het gaat er dus om hoe de software met de machine omgaat. Misschien heb je die kracht ook helemaal niet nodig in die ipad en ben je blij dat ze z'n chip je der in gestopt hebben, scheelt je weer accu duur.
Zonder usb kun je er dus geen printer op aansluiten, geen scanner, geen usb-flash-geheuegen of HDD, geen tobo, niets. Kortom, het ding is veel te beperkt. Alles moet uit de Appstore komen, dus voor alles moet je betalen. Geen eigen CD's omzetten naar MP3/AAC/Vorbis/.. en er op zetten om af te spelen. Geen via andere kanalen* verkregen epub boeken er op zetten om te lezen.

Zelfs een kaartlezer zit er niet op (tja welke moet je nemen CF, SD(hc), XD, memory-stick, micro-SD(hc), M-kaartjes, allemaal is zeker overkill) dus zelfs je zelf gemaakte foto's kunnen er niet op.

(* bv Amazon, of gewoon rechtenvrije boeken, bv via Gutenberg-project, ook geen via illegaal kanalen verkregen materiaal, maar daar gaat het mij niet eens om)

Kortom, veel te beperkt, dan koop ik voor dat geld wel een imagetank of een concurrerend apparaat van Asus of zo.

edit: Alles moet aangesloten worden via het iPad Dock op de de Apple connector. Die Dock is echter dusdanig groot dat je die niet steeds meeneemt. Flashkaartje kan wel, maar alleen via een apart aan te schaffen externe cardreader: iPad Camera Connection Kit, maar die laat je er dus niet aan zitten als je het apparaat in je (camera-) tas schuift. En de reader kun je evenmin aansluiten op het dock zelf.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 maart 2010 13:31]

Je hebt gelijk. Waarschijnlijk wordt het net zo'n flop als de kansloze iPhone.
Als de performance dus ook redelijk dicht bij die van de iPhone komt te liggen, kan iemand mij dan vertellen waarom ik een iPad zou willen aanschaffen als ik al een iPhone heb?

En als de iPad blijkbaar alleen door Apple-liefhebbers wordt gewaardeerd (door alle andere doelgroepen is hij op menig blog al meerdere malen actief 'afgebrand'), en alle Apple-liefhebbers hebben al een iPhone, wie blijft er dan in vredesnaam nog over om er een aan te schaffen?

Ik ben doorgaans tamelijk neutraal in dit soort Apple-lifestyle-hype-achtige discussies, maar als de iPad niet eens noemenswaardig meer power aan boord gaat hebben dan een iPhone, dan zie ik echt helemaal niet waarom Apple verwacht dat iedereen met een iPhone of een iPod opeens gaat 'overstappen' op een iPad.

Ik ben bang dat het op z'n best een niche-product gaat worden. Ik had er eerst best oren naar; maar nu blijkt dat het ding nauwelijks krachtiger is dan een iPhone, doe mij dan maar gewoon een iPhone; die kun je tenminste makkelijk in 1 hand vasthouden.
Omdat ik nogal vaak tegen een schermlimiet aanloop. Onderweg doe je het ermee, maar thuis op de bank... verkies ik het lopen naar mijn pc om via thuisbezorgd.nl iets te bestellen boven mijn iPhone.

Daarnaast is een TV gids op een Iphone scherm ook niet echt lekker...

Ofwel allerlei dingen die ik op de bank/in de keuken wil doen maar waar het scherm van de iPhone te klein voor is.

Recepten
TV gids
Bordspel
eten bestellen
door mijn media bladeren van mijn media centre
enz enz

Voor mij dus een "in Huis" apparaat

NEE die markt is niet zo groot als de GSM markt dus inderdaad hij zal niet zo goed verkocht worden als een iphone... maar dat word de macbook ook niet.

Daarnaast wil ik in een magazijn ook niet op een iPhone scherm, kijken... Of PDA zoals nu gebeurd... Doe maar maar inventory/ orderpicken op een Ipad. Is nog goedkoper ook dan een MS oplossing met PDA's.

Zat opties voor de Ipad, maar lang niet zo een grote markt als bij een mobiel

Logich toch?
Ja jij bent ook doelgroep zo te horen, maar ik zie bijvoorbeeld niet het nut van zo'n 'in the middle' device. Ik heb een iPhone, en ik heb een MacBook Pro. Als ik wil internetten pak ik wel mijn MacBook op de bank, ik zie niet de toegevoegde waarde van een tablet in mijn situatie. Als je alleen een vaste PC ergens hebt staan, en wel of geen smartphone, dan zie ik wel dat een iPad handig kan zijn, maar het is en blijft een niche product. Evenals dat bijvoorbeeld Apple TV een niche product is. Ook als e-reader is het geen ideaal product, want vanaf een LCD scherm lees je gewoon minder fijn. Ik heb toch op vakantie liever een papieren boek in mijn handen, en wat betreft e-book readers vind ik e-paper een betere optie. Zeker als er kleuren e-paper gemaakt kan worden.

Ik had zelf wel het idee dat een dergelijk apparaat misschien wel potentie zou kunnen hebben binnen een bedrijf. Iedereen heeft een flex plek, met een docking station waar je je iPad insteekt. Naar een meeting neem je je iPad mee, touch sensitive toetsenbord, en dergelijke. Hij is heel klein en licht om mee te nemen, dus -zeker in combinatie met goede 3G- ook ideaal voor onderweg en thuiswerken. Het enige probleem hier is dat je niet kan multitasken, en niet de software kan draaien die je ook standaard op je laptop of vaste pc / iMac kan draaien. Maar ik zou juist meer potentie zien in een flex-werk situatie, dan in een 'lui thuis op de bank' situatie...
De iPad is veel en veel sneller dan een iPhone. Het nut van de iPad is inderdaad nog niet geheel duidelijk... en waarom niet... software. De iPad moet zich daarmee bewijzen en ook ik ben er alleen maar in geinteresseerd als ik mijn krant zie op de manier zoals ik de New York Times gezien heb op de keynote.
Hoe kom je er bij dat hij veel sneller is? Weet jij iets wat wij nog niet weten? Dit artikel gaat er juist over dat hij slechts marginaal sneller is, van 600Mhz naar 1000Mhz.
Je moet dan maar uitgaan van de paar tientallen mensen die met de ipad mochten spelen en allemaal verbaasd zijn hoeveel sneller en soepeler deze werkt in vergelijking met de iphone.

http://www.youtube.com/watch?v=eucnBVLZX1w
Dat is toch al snel een 66,67% sneller dan de huidige iPhone... en dat is nog al net wat zelfs als al het andere gelijk blijft. Ik neem aan dat dat niet het geval is er zit vast meer werk geheugen in en zo...

Anders dan dat zie ik het nut van het ding echt niet in. Het is een super sized iPhone waar je niet mee kan bellen, het is een tablet die geen achtergrond processen kan draaien. Het is een *nix achtige machine zonder goede terminal (het keyboard neemt 90% van het scherm in beslag), het is van alles net niet, en in helemaal niets echt goed.
Zo veel andere fabrikanten komen met een vergelijkbaar product dat wel USB interfaces bied en soms zelfs kan bellen. Iets waar je niet aan de 1 programma politiek van Apple vast zit en waar je zelf kan kiezen wat je installeert omdat je niet gebonden bent aan de App store. De meeste van deze devices bieden meer waarde voor minder geld en ook nog eens meer vrijheid voor de gebruiker. Wat voegt dit product van Apple toe aan het verhaal anders dan dat het op alle mogelijke vlakken tekort schiet.

Het enige echt verkoop punt van de iPad lijkt te zijn de integratie met de krant(en) die alleen via een erg dure subscription beschikbaar zal zijn. Met andere worden je moet heel erg veel meer betalen voor een krant (iPad + subscription) zo dat de krant veel meer kan verdienen aan jouw reclame lees/kijk gedrag. Anders dan dat, zijn alle andere tablet/pad computers van alle andere concurrenten minimaal gelijk dan wel beter wat betreft hardware en mogelijkheden. Wat betreft kosten ontlopen de verschillende opties elkaar nauwelijks dus waarom een iPad kopen? Omdat iedere Apple geek er een heeft of omdat de een of andere bekendheid met zo'n ding onder de arm op een feestje is gespot? Anders dan het kijk mij eens veel geld over de balk smijten voor een inferieur product gehalte is er echt totaal geen reden om het ding te kopen.

Ik moet tankeriv helemaal gelijk geven het is al voor het te koop is een gefaald product.
Niet dat ik de iPad een nuttig apparaat vind, maar hoe kan je een stijging van 66% marginaal vinden?
Probeer jij eens een magazine-PDF op een iPhone te lezen
Precies, het gaat wel, zolang het enkele pagina's heeft. Ik mis dat ik snel naar een pagina kan springen, snel naar onderen kan springen (naar boven lukt dan weer wel door op de statusbalk te tikken) en ik wil Zoeken in het document/internetpagina (zoals Ctrl/cmd + F)!

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 1 maart 2010 13:26]

Ik mis full-screen pages. Wat dacht je daarvan? National Geographics in volle glorie.

ps. je moet eens zoeken naar GoodReader als je makkelijker door documenten wilt geraken

[Reactie gewijzigd door kmf op 1 maart 2010 13:40]

Zoiets als die MobileMe idisk app? die heeft een fullscreen viewer voor documenten.

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 1 maart 2010 14:41]

Een A4-magazine op fullscreen op een iphone schermpje. Denk het niet he.
kmf bedoelt gewoon dat die toolbars verborgen kunnen worden, zoals dat je een foto bekijkt in de Foto's app dat met een tik die balken verdwijnen, meer leesruimte dus.
Ik denk niet dat de iPhone ooit als kansloos werd omschreven. De meesten waren erg enthousiast dat Apple met een foown kwam.

Voor de iPad daarentegen loopt geen kip warm (zelfs de meeste Apple fanboys niet), en ik begrijp dat volledig. Een iPhone biedt enorm veel mogelijkheden die je wil hebben als je mobiel bent. Een iPad haalt dat mobiele er al af, en van een dergelijk apparaat verwacht je gewoon meer vrijheid. Ik vraag me trouwens af wat dit apparaat meer biedt dan een iPod Touch als je de niet 3G versie neemt, een groter scherm voor je games? Maar probeer t maar s in je binnenzak van je jas te steken en muziek te luisteren zo. Echt zn geld waard zou k zeggen.

Ik had het apparaat liever gezien met een uitgekleed OS X met toch iets of wat van aansluitingen.
Há dat had je gedroomd!

Uit studies blijkt dat de iPad veel hoger scoort in percentages potentiële kopers dan de iPhone voorafgaand aan de introductie. Met andere woorden: er is wel degelijk een hele grote groep die het wél een interessant apparaat vindt. Probeer eens "out the box" te denken en je te verplaatsen in een hele grote groep consumenten met andere eisen dan jij zelf aan een gadget stelt.
Heb je daar een link naar?
Mijn eerste reactie is namelijk dat dat waarschijnlijk eerder ligt aan de consumenten mentaliteit ten tijde van de release van de iPhone dan aan de iPad. Voor de iPhone waren 95% van de mobiele telefoons nog gewoon simpelweg telefoons. De eerste iPhone kostte 600 dollar geloof ik, in die tijd was het volkomen madness om zo veel geld te betalen voor een telefoon (en nu nog steeds, want dat was de prijs bij een twee-jarig abbonement). Nu is de consument veel meer geprimed met mobiele alleskunners zoals smartphones en netbooks. Men kan zich nu beter voorstellen dat men zo'n apparaat gaat kopen.

Je kan de iPhone dus maar moeilijk met de iPad vergelijken en zeggen: "de prognoses voor de iPad zijn nog hoger dan die van de iPhone en de iPhone verkoopt geweldig, dus zal de iPad ook geweldig verkopen."
Link bij reactie drib83
Ik snap je redenatie niet echt. De markt is beter voorbereid op wat er te verwachten is van zo'n mobiele gadget en bovendien laten de cijfers zien dat er op voorhand een grotere vraag is dan bij de oorspronkelijke iPhone. Als dat geen indicatie is voor een succesvolle productlancering dan weet ik het niet meer.

De iPad gaat falen vanwege tekortkomingen is het meest gehoorde argument. Ook de iPhone had trouwens behoorlijk wat tekortkomingen maar won desondanks goud. Overpriced en overhyped, geen toetsenbord etc etc.

iPad is een nieuwe markt en dat maakt het natuurlijk wel interessant om te zien hoe die zich gaat vormen. Ik snap ook wel dat nog niet voor iedereen duidelijk is waarom je een iPad zou willen hebben. In mijn ogen heeft Apple weer een homerun in handen. Laten we zien hoe de vlag er over een paar maanden bijhangt.
Bedankt. Dit was inderdaad het onderzoek waar ik aan refereerde.
Uit studies blijkt
Je bedoelde dus: "Uit één onderzoek blijkt". Nogal een verschil.


Ik vind één ding aan het onderzoek nogal twijfelachtig over komen. Er staat namelijk:
The survey also found that lack of a camera, support for Adobe Flash, or multitasking have not had a significant impact on buyer interest.
én dit:
Of those surveyed, 68 percent said they would surf the Internet with the iPad, 44 percent would check e-mail
Ik vraag me af hoeveel van die mensen werkelijk weten dat er geen Flash support in de iPad zit en wat dat betekent voor hun. We zullen zien wat de verkopen doen en hoeveel teleurgestelde klanten Apple erbij krijgt. Ik ben benieuwd.
Ik denk dat het nog best mee zal vallen omdat alle mensen met een iPhone ook geen flash hebben en toch wordt daar veel meer op gesurft en data verkeer gegenereerd dan op een WM phone waar wel flash op zit.
Veel flash zijn ook banners dus die kan je best missen.
Ik kan mij teminste goed redden op internet zonder flash.
Ik zou de Ipad niet te snel afschrijven. Okee, het is een waardeloos ding voor mensen zoals ik, maar ik denk dat eenvoudige gebruikers er misschien wel op zitten te wachten. Er zijn echter wel een aantal hete hangijzers:
- Flash
- MSN etc..
- Films downloaden

Zonder deze functies kan de Ipad niet voorzien in de meest gebruikte taken voor een computer in de huiskamer. Als mensen nu ineens moeten gaan betalen voor films en muziek, dan zullen mensen liever een netbook of PC willen denk ik. Als het een aanvulling op een PC wordt, dan vraag ik mij af of gebruikers wel willen betalen voor een extra portable computertje. Indien de Ipad een vervanging zou kunnen zijn voor de PC, dan zie ik mensen nog wel overstappen.

Ik denk alleen dat de Ipad simpelweg niet open genoeg en goed genoeg is om een vervanging voor de PC te zijn. De Ipad heeft dus een killer app nodig waardoor zijn bestaan naast de PC gerechtvaardgd is.

Een berg goeie games zou dat kunnen zijn, maar los daarvan heeft de Ipad de draagbaarheid eigenlijk als enige voordeel. De digitale magazines zijn niet de moeite waard om daar een aparte computer voor te kopen, want je kunt immers alle content zo gratis in je webbrowser opvragen.

Je kunt er makkelijker mee op de bank zitten dan met een laptop, maar een laptop kan weer veel meer. We zullen zien hoe het uitpakt. De Ipad flopt of hij krijgt een eigen bestaan naast de PC of hij zal de PC vervangen.

[Reactie gewijzigd door hjkhlukgoug op 1 maart 2010 13:43]

Waarom wil je nou films downloaden op een iPad? Dat wil ik niet eens op m'n netbooks.
Daar heb je de juiste apparaat voor. Je PC of je server.

MSN. Ehm... je wordt overspoeld met IM-apps op de iPhone. Al dan niet gratis. En een groot gedeelte daarvan met pushfunctionaliteit zodat je een berichtje op het scherm krijgt, ongeacht wat je aan het doen bent op dat moment.

En de killerapp op de iPad is door velen al gekozen: de content die er aan zit te komen. Magazines/comics.

http://www.youtube.com/watch?v=ntyXvLnxyXk
http://gizmodo.com/546368...the-ipad?skyline=true&s=i
Films downloaden kan staks via de Appstore, uiteraard wel dik betaald.
Flash wordt niet ondersteund omdat Apple en Adobe het niet zo goed met elkaar kunnen vinden. Apple zegt dat Adobe een betere player moet maken want de huidige veroorzaakt teveel problemen, Adobe zegt dat nu net niet te kunnen omdat ze geen inzicht krijgen in de werking van bepaalde onderdelen van het OS. Op termijn hoopt iedereen behalve Adobe dat HTML5 de oplossing gaat zijn, en tot die tijd moet je het van Apple maar doen met Quicktime.
MSN, tja of je dat op zo'n toestel wilt doen, ik weet het niet, vind MSN zowiezo niets.
Maar er is vast wel een andere IM-client waarmee je op MSN kunt, of die zou er moeten zijn, het kan zijn dat Apple dat tegenhoud omdat ze ruzie willen met Microsoft, maar dat betwijfel ik. Is denk ik eerder een kwestie van geduld totdat er iemand een IM-client maakt die de goedkeuring van Apple kan wegdragen.

Verder is het ding inderdaad niet open en flexibel genoeg, vind ik ook.

edit: Voor alleen een beetje interneppen vind ik hem toch echt te duur. Uiteraard kan dat voor de toekomstige gemiddelde koper anders liggen. Met een voldoende hoog inkomen, veranderd dat natuurlijk als het ding inderdaad wat voor wat het is ontworpen goed werkt. Dat is precies ook de grootste doelgroep* voor de iMacs en iPhones, mensen met een voldoende hoog inkomen, om een premium prijs te kunnen betalen en zich daarmee van de massa te onderscheiden.

* de doelgroep die deze dingen koopt omdat het voor hen het best werkende product is waardoor het zichzelf terugverdiend (op het werk dus) is wel belangerijk, maar bij lange na niet zo groot.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 maart 2010 11:04]

Ik denk niet dat de iPhone ooit als kansloos werd omschreven. De meesten waren erg enthousiast dat Apple met een foown kwam.
Behalve door Steve Ballmer:

Queried about his first reaction to the iPhone when Steve Jobs debuted it at MacWorld, Ballmer "explodes" with laughter and looks almost incredulous that the interviewer's brought up what Ballmer describes as "the most expensive phone in the world", one that "doesn't appeal to business customers."
[...]
Behalve door Steve Ballmer:

Queried about his first reaction to the iPhone when Steve Jobs debuted it at MacWorld, Ballmer "explodes" with laughter and looks almost incredulous that the interviewer's brought up what Ballmer describes as "the most expensive phone in the world", one that "doesn't appeal to business customers."
Een typisch domme Ballmer opmerking. Voormalig CEO Bill Gates had een veel betere en meer genuanceerde opmerking over de iPad. Ballmer denkt teveel business users (ten koste van andere doelgroepen), maar ik gok zo dat Apple helemaal geen business users in gedachten heeft voor de iPad.

Ik vind het moeilijk te zeggen overigens. Ik ben iemand die behoorlijk in het Apple kamp te vinden is, maar ik zie voor mezelf geen enkel nut voor een iPad. Als het ding nou te gebruiken was als domotica controller, dan was het misschien heel intressant geweest.
Indien de domotica via BT of WIFI is te sturen moet het nog steeds kunnen.
Al denk ik dat die groep veel kleiner is dan de mensen die even lekker willen internetten op de bank!
Ik denk dat je <80% met een iPad aan het internetten bent.
Dus de rest is ondergeschoven belang!
Ik ben zeker geen Apple fan, en al helemaal niet van de iPad, maar vergelijk het hier eens mee:
Een enigzins vergelijkbare tablet afstandsbediening (Logitech Harmony 1100) kost al meer dan 325 Euro. En dan heb je alleen een afstandsbediening.

De iPad gaat dat ook kunnen, bv door 'Remote' of een van de vele andere remote control apps. Ofwel, met de meest standaard iPad (geen internet, geen uitgebreid geheugen) kan je een universele afstandsbediening uitsparen.

Daarmee wordt de prijs van een iPad ineens een heel stuk schappelijker, zeker gezien hij natuurlijk nog 1001 andere zaken aan kan.

Alleen niet tegelijk :)

Omdat iedereen altijd links wil zien:
http://www.businessinside...l-with-your-iphone-2009-7

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 1 maart 2010 14:36]

Een universele afstandsbediening heb je ook voor 5 euro bij de blokker. Die logitech is een niche product. Als je kijkt naar de prijzen die jan modaal gemiddeld betaald voor al die functies dan moet je wel een heleboel verschillende functies downloaden voordat je er geld op gaat "besparen".
Tja en probeer jij nou alleen al eens fatsoenlijk alle funties van een moderne HT versterker te bedienen met dat apparaat! :?

Ik heb de harmony one en de functionaliteit van dat ding is fantastisch!
feit is dat dat geld kost, maar daar staat een hoop gebruiksgemak tegenover.

Dus geld bespaar je wellicht niet(direct) geld maar gebruiksgemak en toegevoegde waarden zijn zaken waar mensen soms erg veel geld voor over hebben!
Je hebt gelijk. Waarschijnlijk wordt het net zo'n flop als de kansloze iPhone.
Een slecht en lomp product kan ook succesvol zijn in de verkoop, dat zegt niks over het apparaat en service die erom heen hangt, meer over de hype en de soort mensen die hem kopen. ;)

Al hangen deze wel vaak samen, maar zijn twee verschillende dingen, commercieel succes, en goed en mooi product.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 maart 2010 14:47]

Sarcasm alert! :)
O thx had ik niet gemerkt
het succes van de iphone ten opzichte van windows mobile was dat wm probeerde een pc-os na te bootsen op een gsm, terwijl de iphone een systeem volledig aangepast aan een gsm was.

het probleem met tablets in het verleden was dat het een pc-os op een niet-pc was. als ik met een tablet werk wil ik mijn vingers gebruiken en de windows-menu's zijn daar nu niet echt geschikt voor. Apple is uniek in het feit dat ze doorhebben dat een tablet geen pc is. Om die reden denk ik dat de ipad de meest succesvolle tablet gaat worden, de vraag is natuurlijk of er wel een markt is voor tablets.
De meest succesvolle tablet zou best kunnen, maar alsnog vind ik het ding niets.
Argumenten, lees mijn andere post hieronder. Een iPod Touch is dan al beter, daar is voorzien in methoden om iets van de PC/Mac naar het ding te kopiëren/verplaatsen en die is ook nog een stuk goedkoper. Dat goedkoper komt omdat die kleiner is, maar als geheel is dat wel een goed apparaat.
Eigenlijk is het gewoon een grote Ipod. :+
Nee precies, de iPod Touch is namelijk ook geen succes... :+
Waar haal je dat uit? Zijn opmerking is sarcastisch (en funny imho) maar ik kan er niet uit halen dat hij Apple haat...
Een aantal interfaces, zoals bijvoorbeeld usb, is niet nodig omdat de iPad die toch niet ondersteunt
Dat is een beetje onzin, want de hele dock connector is gewoon USB. Wellicht bedoelen ze dat het ding geen extra USB interfaces / poorten heeft. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Ze bedoelen wat ze zeggen, alleen het staat er niet duidelijk. Het ding heeft geen USB host functionaliteit. USB slave stelt vrijwel niets voor en sowieso is er een vorm van nodig om dat ding met USB aan een PC/mac te kunnen knopen.
Ze bedoelen wat ze zeggen, alleen het staat er niet duidelijk. Het ding heeft geen USB host
Wat dus niet klopt, want de iPad Camera Connection Kit (Onderaan de pagina) heeft naast een SD reader ook een USB aansluiting, maw de iPad kan dus ook fungeren als USB master.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 1 maart 2010 11:34]

En toch denk ik dat er wel degelijk host functionaliteit aanwezig is. Er is namelijk een uitbreiding die het mogelijk maakt om een geheugenkaart of camera aan te sluiten.
Host functionaliteit lijkt me wel aanwezig. Hoe wil de iPad anders kunnen communiceren met het toetsenbord dat je er aan kan knopen in de dock?
Tja, maar op de iPad ontbreekt dus ook die USB slave, moet via het dock, moet je die dus ook steeds meenemen.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 maart 2010 13:32]

@tankeriv
Tja, maar het is we een apparaat dat bruikbaarder is dan een netbook imo. Een netbook is het net niet, maar wordt wel geprofileerd alsof je er net zoveel op kunt doen als een notebook. De iPad daarentegen wordt neergezet als een handige handheld waarmee je kunt internetten en wat andere zaken die je ff snel wilt doen zonder onhandige snoeren e.d.

bv thuis op de bank ff wat mailen en/of surfen.
Laat die dingen die je noemt PERFECT op een netbook werken, en nog allemaal tegelijk ook :) Dus het mag wel verkeerd gemakerteerd (lol ja da t verzin ik te plekke) worden maar dat neemt niet weg dat het veel volwaardiger is als een ipad waar je zelf niks mee mag :)

netbook is sneller, uitbreidbaar, heeft usb, legt geen softwarematige restrictie op multitasken, kan en mag je installeren wat je wilt... Enigste wat het niet heeft is een touchscreen (en dat is alles wat het minder heeft als een grote ipod touch :))

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 maart 2010 11:22]

De netbook heeft alleen pak 'n beet 3/4 minuten opstarttijd nodig, ongeveer 1,5 uur batterij tijd waar de iPad dat dik 10 uur volhoud, plus je hebt windows 7, wat gewoon veel te zwaar is voor een Atom processortje. Zefs met een SSD erin trekt mijn kleine iphonetje een Netbook er volledig uit qua snelheid om even te internetten. Even internetten is bij menig mens : *inser apparaat* aan, binnen 3/4 seconden en vervolgens lekker internetten. Niet eerst 4 minuten wachten ;). Dus een netbook sneller ? Wie hou je hier voor de gek ?

[Reactie gewijzigd door Bloemstukje op 1 maart 2010 11:30]

Netbook uit hybernate: 30 seconden, boot 2 mins, netbookaccu: 6 uur, netbook OS: windows xp, de SSD's die in netbooks zaten (zoals de eerste eee's) presteren onder de maat en helpen dus nauwelijks.
Als je vergelijkingen maakt is het netjes om getallen te noemen die in ieder geval in de buurt liggen.
Oke wat jij wilt. Jouw getallen zijn alsnog verreweg van de getallen van de iPad ;). Je kunt een Netbook opkrikken zoveel je wilt (wat flink in de papieren loopt en ver boven de prijs van een iPad lig ;) ) maar dan nog kom je niet in de buurt van de gemakkelijkheid van een iPad. Zo'n ding is niet gemaakt om een hele dag te internetten achter elkaar, maar gewoon om even snel tussendoor iets op te zoeken (danwel met wifi thuis, of 3G op je werk oid.).
als je gaat internetten heb je je telefoon dan al aan/geboot of is dat een koude start?
je kunt een netbook ook op standby zetten...

mijn dell mini9 haalt inderdaad geen 10 uur, na 3 tot 4 uur is hij leeg. tenzij ik brightness op max zet en ted.com afspeel vis wifi dan is het inderdaad 1,5 uur. gelukkig heb je daar met een ipad geen last van want flashondersteuning heb je toch niet.

ik zie de voordelen van het tablet concept zeker wel maar niet in de uitwerking zoals apple deze nu presenteert.
Natuurlijk uit Stand-By, de iPad heeft een standby tijd van een maand ( meen ik me te herinneren). Dus zo'n apparaat zet je nooit helemaal uit. Een netbook moet je wel uitzetten, want na een paar uur internetten zit je geheugen ed zo vol dat je pc helemaal traag is geworden en het tijd is voor een reboot (lekker handig).
Ik kan dagenlang internetten en het geheugen raakt nooit vol. Waar trek je dit soort onzin vandaan?
Ja, ik moet om de 2 uur mijn pc rebooten omdat mijn geheugen vol zit... :+

Lekker gebaseerd op de waarheid. Lees jezelf eerst eens in of probeer het uit voordat je gaat flamen.
Ik flame niet, feit is gewoon dat op gegeven moment een windows install traag word vanwege vollopende register en dergelijk ;) Wil je dat gaan tegenspreken ?
Nee, maar ik kan mijn pc makkelijk 2 weken aan laten staan zonder dat ie traag word of het geheugen vol loopt. Ik hoef dus echt niet mijn pc om de dag, laat staan om de paar uur, opnieuw op te starten omdat het geheugen volloopt of dat ie traag word.
Het register is een ander probleem en iets op de lange termijn, en niet op de lossen door je pc opnieuw op te starten o.i.d.
Je bent een troll Sander, zo simpel is het. Probeer dat aub op sites waar minder kennis is, maar op Tweakers.net val je héél snel door de mand wanneer je zo'n dingen begint te zeggen.

In deze community telt technische kennis. Als je gaat neuten over 10seconden of 1second ligt iedereen te lachen met zo'n commentaren. Zelfs de rijkste mens ter wereld maakt die 9 seconden niet uit.
Even internetten is bij menig mens : *inser apparaat* aan, binnen 3/4 seconden en vervolgens lekker internetten.
Ik denk toch echt dat de meeste mensen hun PC nog altijd gebruiken om te internetten. Dat is geen apparaat dat op enkele seconden is opgestart.

En de batterijduur is wel degelijk haalbaar op andere systemen. Vergeet ook niet dat die 10 uur een waarde van de fabrikant is en dat deze waardes meestal overdreven zijn. Mijn tablet kan volgens de fabrikant ook 10 uur, in de praktijk een uur of 6 a 7.
Waarom hebben dan tegenwoordig meer mensen mobiel internet dan een vaste verbinding ? ;) Stond laatst nog een heel stuk over hier op Tweakers.net
Plus dat Apple nog nooit heeft gelogen over de Accu waardes. Mijn MBP15" zou het 7 uur moeten volhouden met WIFI, maar hij geeft regelmatig 8.5/9 uur aan ;)

[Reactie gewijzigd door Bloemstukje op 1 maart 2010 11:54]

Waarom hebben dan tegenwoordig meer mensen mobiel internet dan een vaste verbinding ? ;)
Omdat je geen cijfers kan interpreteren? West-Europa is een van de zeer weinige streken waar kabels worden gebruikt. Bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland zijn ze WiMax over het gehele eiland aan het opstellen omdat kabels te kostelijk zijn en mobiel internet te traag.
In een gemiddeld gezin heb je ook minimaal 4gsm's en maar 1 internetaansluiting.
Tja, en het gevolg is dat achter iedere desktop-pc een wirwar zit van kabeks:
- netwerk-kabel
- kabel naar speakers of hifi-installatie (bij voorkeur 6× analoog voor 5.1 surround)
- netvoeding
- vga/dvi/... soms twee maal
- usb naar tobo (of ps2)
- ps2 naar muis (of usb)
- usb naar scanner
- usb naar externe HDD
- usb naar printer
enzovoorts
Wie hou je hier voor de gek ?
Eigenaren van een Samsung NC10 netbook in ieder geval niet, want die starten hun netbookje binnen 10sec op en houdt het vervolgens makkelijk 8 uur vol op één batterijlading.
En dat inderdaad op een single-core Atom processortje ;)
Maar na die 10 seconden opstarttijd (nog steeds langer dan die van een iPad) mag je heerlijk gaan priegelen met dat irritante kleine touchpadje en een super klein fysiek toetsenbordje waar je 3/4 keer gewoon verkeerd typt. Om het maar niet te hebben over een drukke interface van het OS met een taakbalk, een knoppenbalk voor kruisje&minnetje dan nog een balk met de titel van het programma (goh, ik start het programma zelf op, misschien weet ik wel hoe het heet ?) waarna je nog maar 60% van je scherm over hebt om zelf wat te doen ;).

[Reactie gewijzigd door Bloemstukje op 1 maart 2010 11:51]

Je bedoelt zoals bij jouw bovengenoemde... MBP15"?
Precies, je lult jezelf hier uit hoor ? :S Ik heb het hier over een 15" LAPTOP, niet een 10" netbook :O
Heb je ooit achter een MB(P) gezeten? Langer dan een kwartier? Ik heb een muis, maar heb hem al een maand niet gebruikt, omdat de trackpad van de MBP zo goed is gewoon. Maar ach, ik kan dat nu wel zeggen, maar het wordt toch door de meesten niet geloofd, totdat je het daadwerkelijk zelf eens hebt geprobeerd.
Nou, helaas fysiek tobo aansluiten op de iPad (om lekker te typen) gaat alleen via het dock, en is niet werkbaar op schoot. Toch maar een Asus T91 dan ?
Ik heb hier een oud EEEtje liggen die binnen 20 sec opgestart is...

Er is meer dan enkel Windows & en Iphone OS. Linux werkt perfect en kost niets.
Dan nog, 20 seconden tegen 1 seconde ? ;). Ga jij maar werken met 's werelds kleinste touchpad waarmee je nog geen 1/20 deel van je scherm haalt. Om het uur aan de lader doen, en altijd volledig uitschakelen (weer 20 seconden) ;).
1seconde is wel dikke lol hoor. Zelfs een iPhone heeft meer dan 1seconde nodig om op te starten en ook meer dan 4seconde die je eerst verkondigde.
Je kan een netbook ook gewoon in stand by zetten als je weet dat je hem snel wil gebruiken. Dan start hij ook snel op zoals de een telefoon in stand by.

Een uur batterij voor een netbook toont ook je ervaring. Minste netbook gaat 4uur mee of mensen vinden hem niet interessant genoeg. Van de iPad moeten we nog zien hoe lang het ding meegaat maar Apple heeft het over 10uur lang als je boekjes zit te lezen.
Je bent iets heel belangrijks vergeten. Een iPhone gaat niet opnieuw opstarten, die blijft in sleepmode zodat je binnen 1 seconde verder kan gaan waar je gebleven bent.

Een iPad met een standbytijd van een maand zal ook nooit meer uitgaan.

Een netbook (en ik heb er 2) gaat toch uit, al is het hibernate. Mijn T91 heeft de beste accuduur van de twee. 6-7 gebruiksduur. Maar laat ik het een nachtje in sleepmode, dan kan ik de volgende dag nog maar een uur of 2 mee werken.

En daarbij, een netbook werkt niet lekker. Zeker met touchscreen/screen rotate: http://www.youtube.com/wa...s&feature=player_embedded
Dan nog is de iPad dus 16 seconden sneller, dat is vele malen prettiger als je het hebt over een apparaat wat je even snel erbij pakt.
Nou ja ik weet niet als je appraat aan het stopcontact ligt ligt het over het algemeen op dezelfde plek, de makkelijkste plek in huis om het apparaat te pakken waarschijnlijk ;) Een apparaat (net als een afstandbediending die je in je woonkamer kwijt kan raken) wat weinig stroom nodig heeft kan her en der liggen ;) Oftewel de kans is groot dat je eerst xx sec moet zoeken naar je ipad waar je een eee apparaat standaard aan de lader ligt en dus op dezelfde plek :P

Dus welke nou het eerste klaar voor te browsen is ;)

Ja ik hou er van kansloze theorieën te verzinnen, waar stiekem wel een kern van waarheid in zit :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 maart 2010 11:43]

Uhm, tsja, de iPad zou bij mij dan gewoon op m'n salontafel liggen, voor de tv. Mijn laptop ligt vaak in z'n sleave... en dan nog zit ik liever met een scherm op m'n schoot dan een keyboard en scherm (zuiver omdat ik niet uitgebreidt ga werken op een iPad).
Oh? Bij mij zal ie op een dock zitten als ik er niet mee bezig ben, zit ie lekker voor fotolijstje te spelen. ;) Hoeveel kost een 10" IPS-scherm digitale fotolijstje tegenwoordig?

[Reactie gewijzigd door kmf op 1 maart 2010 13:20]

Wat een onwijze onzin is dat zeg. Er zit een speciale Dock bij die waarin je hem neer kan zetten als je hem niet gebruikt. Ik denk in ieder geval niet dat menig Apple gebruiker zo'n rommel kont is dat hij serieus zijn iPad kwijt raakt 8)7. Misschien moet je eens een kijkje nemen in het show je Apple topic ? ;)
Nee, want die Dock moet je steeds meenemen naar waar je de iPad ook meeneemt, want andere kun je niets aansluiten. Die Dock zit dan weer in je jaszak, dan in je tas, dan ligt hij bij de PC omdat je iets wilde synchroniseren, dan ligt hij bij het stopcontact om te laden, en dan weer bij de printer.

Die dock ben je dus steeds kwijt.
Dan pats ik toch heerlijk verder met mooie technologie... ik snap echt niet dat je dat als enige argument, als tweaker zijnde, kan aanhouden. Ik heb een prachtig netwerk thuis opgezet, ik sync vanalles tussen vanalles ook onderweg... is dat dan patsen of is dat ook gewoon prettig en handig zoals ik dat zie?
Dat is exact het punt wat ik hen, MIJN hardware doet dat toch ook? Maar het koste uit eindelijk waarschijnlijk de helft of 2/3de ;) Dus welke zogenaamd apple only technologie heb je het nou, dat is me nog onduidelijk ;)

@Sander, naja als jij denkt dat ik het geld niet heb, leg dan maar is aan de belastingdienst voor me uit waar die 2000/2500 euro per jaar dan naar toe gaat :P (ik ben een gamer, koop elke maand wel iets aan hardware)

Tevens koop ik 2 a 3 telefoons per jaar waarvan 1 bij me abo zit, dus geld is geen probleem... Geef het liever gewoon uit aan spullen waar ik wat meer rechten over heb ipv apple's dictatuur ;)

Ik heb al 12/13 jaar (toen was ik 10 :D) windows (98>XP>Vista>Seven) op me PC en af en toe een van de vele linux versies uitgeprobeerd... En ja ik moest/wou af en toe me pc opnieuw installeren als ik de afgelopen 2/3 jaar geen nieuw moederbord heb gekocht, wat in de pratijk nooit voorkomt ;) Windows 7 is daar ook heel anders mee als windows 98 of xp daar had je inderdaad wel last van slomigheid na een jaarje, nu echt niet meer...
Ja precies, maar wat is er dan zo tegen het gebruik van Apple technologie. Ik zeg niet dat dat uniek is, ik verdedig alleen maar de mening dat het gepats zou zijn.
En toch heeft de iPad enorm veel tekortkomingen. Om te beginnen kan een netbook/notebook alles wat de iPad kan. Het enige mogelijke nadeel is dat een netbook minder lang op zen batterij kan, maar of dat een nadeel is hangt van het gebruik af.

Maar de ipad heeft zelf een hoop beperking tov een net/notebook.

- Men beloofd dankzij multitouch en het grote touchscreen een ultieme surfervaring. Maar de browser ondersteund bijna geen plugins. Flash of silverlight zijn bijv. uitgesloten. Toch technieken die zeer veel op het net worden gebruikt.

- Snel even fotos bekijken, de iPad doorgeven aan vrienden. Maar om die fotos erop te krijgen moet je wel eerst syncen met een PC of een adapter kopen.

- Filmpje kijken? Niet echt praktisch met die 4:3 verhouding. Dan maar op de TV? Whoops, geen A/V uitgang. En de films eropkrijgen moet ook weer via een sync met de PC.

- Als muziekspeler zal hij het wel goed doen, maar geef me dan maar men stereo.

- Hij word op de markt gezet als e-reader. Heel leuk, maar op een LCD scherm wil ik geen uur lang een goed boek lezen, men ogen gaan dat nooit volhouden. Voor andere content zoals een magazine, krant of strip zou het nog wel gaan.

- Geen camera. Zit je rustig in de zetel, wil je een leuk gesprek houden met iemand anders maar dan kan je geen videogesprek voeren.
Waar is de iPad voor bedoelt? Lekker op de bank zitten surfen, priegelen, agenda's checken, etc. Puur gemak.

- Flash wil ik niet, net zo min als op m'n iPhone en m'n laptop, aangezien het mijn accu leegvreet. Ik wacht veeeel liever op html5 wat op grote sites zelfs al een optie is. Dan nog zal ik het waarschijnlijk nauwelijks gebruiken, ik surf namelijk blijkbaar nooit naar een site waar flash essentieel is. En dit is natuurlijk een persoonlijk argument, maar altijd 1 die voor diegenen die een iPad willen kopen geldig moet zijn.

- De iPad synced moeiteloos met iTunes, over wifi wanneer nodig. Ik zet dat met een paar muisklikjes automatisch op en integreer het (zoals het bedoelt is) in m'n thuisnetwerk. Makkelijker kan het niet. Kan je dat niet, dan is er een klein kabeltje, stop je een SD kaartje in en klaar.

- Widescreen? Even draaien en klaar. Multimedia-center? Heb ik op de tv inderdaad en daar zou ik heel graag de iPad als bediening voor willen gebruiken.

- Mijn stereo is altijd beter dan wat dan ook, dat is geen goed argument natuurlijk.

- Hij wordt op de markt gezet als couch-surfer, lekker relaxed "simpele" dingen doen en inderdaad lekker kunnen lezen. Ik zou het gebruiken voor m'n krant, voor een tijdschrift en idd een boek zo nu en dan. Dat E-paper prettiger leest ben ik het mee eens, maar dat ik vervolgens totaal niet uit de voeten zou kunnen met het IPS LCD scherm, dat is ook onzin.

- En video-gesprekken doe ik idd al zoveel via de laptop.... not. Video-gesprekken heb ik nog nooit ook maar iemand onderweg zien voeren, alleen mijn baas als hij skyped met Amerika. Het is al duidelijk dat de camera er ook voor de iPad aan gaat komen en dan kunnen we het in de volgende versie... zit iedereen daar op te wachten?
Even aanvulling. Foto's sharen? Selecteren->mail.

Wil je foto's erop hebben? Welke services heb jij? Flickr, photobucket, picasa? Pak die apps, en je foto's worden automatisch gesynced.
Anders gooi je de foto's op je PC, nadat je ze bewerkt hebt of whatever. En ze komen ook automatisch op je iPone iPad
Als je een boek zit te lezen in je zetel maakt het 0,0 uit of je een IPS of TN scherm hebt. Dus leuk dat je de popularistische marketing van Apple helpt verkondigen, maar het maakt het apparaat enkel extra te duur.
Ja inderdaad dat is het verschil inderdaad, maar waarom zou je in een hoek naar je apparaat gaan kijken? Oke met meerdere mensen foto's kijken is wel leuker als de kwaliteit beetje knap blijft, maar ik neem aan dat me telefoon ook gewoon TN en prima fil;mpje kijken met een paar mensen er om heen hoor :) (iit een iphone waar het beeld na 5 graden al blauw wordt)
HTML5 is nog lang niet klaar, en aangezien er nog steeds massa's sites zijn die geoptimaliseerd zijn voor IE6 en ouder (soms ook netscape 4.5) gaat het nog minstens 20 jaar duren voordat Flash uitgerangeerd wordt. Ik houd ook niet van Flash, maar soms wil je het dus wel kunnen gebruiken. Veel sites zijn totaal niet toegangkelijk zonder. Flash is nu al het toekomstige nieuwe IE6.

Moeiteloos synchen met iTunes. iTunes is nou net die ene applicatie die ik niet meer wil, daar ben ik echt grandioos op afgeknapt. Dat wat ik verwacht van een dergelijk programma kan het net niet, en het doet een heleboel andere dingen (of wil die doen) die ik ook niet wil. Songbird beviel beter maar was nog niet ver genoeg af toen om bruikbaar te zijn, en met iedere update waren plugins en alles niet meer compatible, heb ik toen ook maar opgegeven. Mischien dat dat nu beter is, maar als je meerdere Mozilla-apps zoals Firefox, Thunderbird enzo naast elkaar hebt staan zitten ze elkaar in de weg met updates. Als de ene wilt updaten moet de andere ook plat, dat is niet echt handig.

Nee, mischien dat iPad 2.0 iets wordt, alhoewel, die camera wil ik er nou net niet op, tenzij de sensor 4.2 × 5.6cm en ik mijn CarlZeissJena DDR lensjes er op kan zetten
(Dan koop ik de 300mm nog erbij) of een mooie Rodenstock of Schneider-Keruznach, maar dan mag de sensor net zo groot worden als het scherm.
Apple heeft in hun connector A/V verbindingen voorzien. Dit werk bij iPhones, iPods en ook de iPad. Zie spec. page op de Apple site.
Flash wordt steeds minder noodzakelijk, bovendien zijn er geruchten dat dit in het nieuwe iPhone OS wel ondersteund wordt. De iPad heeft daarnaast met het touchscreen ook een hoop voordelen die een netbook weer niet heeft maar die noem je niet.

Synchen is niet zo'n issue als je toch al je foto's op de PC moet zetten om ze te archiveren, wat een snugger persoon altijd doet.

Filmpje kijken is eindeloos veel beter onderweg met dit ding dan met veel mediaspelers en netbooks. In de huiskamer kies ik natuurlijk nooit voor een schermpje maar voor de TV. Idem voor muziek, dan kies ik niet voor een netbook/PC/laptop of streaming audio device met crappy DACs maar mijn CD-speler. Onderweg voldoet een iPad prima.

Je kan niet langer dan een uur lezen op een IPS LCD scherm? Ik neem aan dat je net als iedereen gemiddeld vele uren per dag op een LCD scherm werkt, waarschijnlijk nog TN ook, en dat is geen issue?

Videogesprekken wil ik helemaal niet. Heb de webcam in mijn laptop ook nog nooit gebruikt. Voor veel mensen geldt dat ze hier helemaal niet op zitten wachten, inbreuk op de privacy. Als ik tijdens het chatten in mijn neus wil peuteren heb ik daar geen pottenkijkers bij nodig :P

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 1 maart 2010 15:22]

Als het daadwerkelijk een A8 is en geen A9, snap ik wel waarom ze de iPad voor $499 kunnen verkopen. Desondanks de prijs zou ik dan toch wachten totdat ze een iPad uitbrengen waarvan je zeker weet dat je met die snelheid een paar jaartjes vooruit kan.

Ik vond ook al dat de grafische capaciteit (zie keynote) qua framerates een beetje tegenviel.
Het lijkt er dus inderdaad sterk op dat de iPad een iPhone 3GS is met een groot scherm.
Jammer. Ik wil toch wel wat meer snelheid uit zo'n device krijgen.

Desalniettemin, als de processor alle applicaties zonder problemen kan draaien hebben ze het misschien gewoon heel efficiënt gemaakt en heb je misschien ook niet meer nodig.

Ben alleen bang dat bij het onvermijdelijke jailbreaken van een iPad je de snelheidsbeperking toch gaat merken. Vooral met multitasking etc.

Ben benieuwd naar de gebruikerservaringen!
Dit doet de iPad dus ook, wat voor processor het dan ook is maakt weinig uit, gebruikers hebben al gemerkt dat de iPad supersnel is in het werken met apps e.d. Dat is wat je uiteindelijk wilt lijkt mij.
Daarnaast kunnen ze de iPad onder de kostprijs verkopen omdat ze veel winst maken met hun appstore. Net zoals met veel consoles in het begin gebeurt.
De tijd zal het ons vertellen of het een doodgeboren kindje is, of dat ze weer een kip met gouden eieren in handen hebben.

Tot nu toe slaat apple maar zeer zelden de plank mis met het interperteren van de behoeften van de normale consument. Dat de gemiddelde tweaker er niet warm voor loopt betekend nog niet dat het niet kan aanslaan bij de gemiddelde consument.
Ik vraag me af of het de behoefte van de consument is, of dat ze via marketing aanpraten dat het de behoefte van iemand is. Hoe dan ook zetten ze geniale zetten, maar de iPad is waarschijnlijk net iets krachtiger dan de iPhone 3GS, en bij een (dubbel?) veel hogere resolutie is dat nou juist net niet handig.
Scherm resolutie en processor kracht hebben amper een relatie, dat zit hem vooral in die video chip. De applicaties op de iPad zijn dezelfde als op de iPhone en iPod Touch dus meer CPU power is ook niet echt nodig.
jah bij 3d wel jah, denk je nu echt dat de 2d interface via opengl wordt aangestuurd oftewel door de gpu ?
Je moet geen normale standaard software gaan vergelijken met 3d spellen, anders kun je net zo goed aangeven dat Office net zo goed werkt op een Pentium met een 8800GTX als op een 3 ghz quad-core met een vodoo2...
Denk jij nou echt dat het enige wat een GPU doet 3D spelletjes optimaliseren is? Natuurlijk niet, ook een 2D desktop wordt door de GPU getekend. Bij een hogere resolutie zijn de lijntjes wat meer pixels maar niet substantieel meer werk voor de GPU, daarom is de last van een hogere resolutie niet zo hoog.
niet echt goede power-management dan in jouwn situatie...
de cpu draait al al is het maar om de OS te draaien en/of file-system operaties uit te voeren, en dan laat je ook nog de gpu erbij draaien voor operaties die de cpu natief ook erg goed kan (2d)...
Net zoals een CPU, kan je een GPU ook naar lagere kloksnelheid brengen hoor. Dat werkt op bijna elke desktop en laptop zo.
Je GPU is ook veel efficiënter dan een CPU, dus zal minder stroom verbruiken om hetzelfde te doen.

Kijk bv naar een ION die in 2D modus zonder zuchten 1080p kan afspelen maar je hebt een dualcore Atom nodig om het de CPU te laten doen.
lol dan heb je het wel "ff" over decoderen van een video-stream :P
dat is nogal wat berekeningsintensief... Daarvoor heb je dus ook een hardwarematige chip voor die het net wat beter doet dan de softwarematige cpu oplossing ;)
dan nog draait die mooie OS van je ION op de cpu en niet op de gpu ;)

anyways mijn ervaring op het mobiele platform (S60 Symbian, J2ME en android) is dat dit soort zaken op de CPU draaien, en jah deze platfformen hebben ook 3d gpu's aan boord...
Volgens mijn collega's hier die op de iPhone ontwikkelen is dat ook het geval, in die zin dat dat voor GUI onderdelen geen 3d-api's aangeroepen worden...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 1 maart 2010 16:23]

Volgens mijn collega's hier die op de iPhone ontwikkelen is dat ook het geval, in die zin dat dat voor GUI onderdelen geen 3d-api's aangeroepen worden...
Nee, maar dat betekent niet dat die andere API's de 2D hardware niet gebruiken, slimmerik.
de cpu natief ook erg goed kan (2d)...
Maar daar zit je er naast. De desktop staat in het video geheugen en dat zit ingebakken in de videochip, ook wel gpu genaamd. Zonder gpu in welke simpele vorm dan ook heb je gewoon geen beeld.
we hebben het gewoon over het "berekenen" van een image niet het weergeven ervan...
oftewel wie houdt zich bezig met het vaststellen van welke kleuren de individuele pixels moeten weergeven...
ik snap natuurlijk al te best dat er een video-chip moet zitten die deze posities en kleuren moet vertalen voor de lcd-scherm...
jah bij 3d wel jah, denk je nu echt dat de 2d interface via opengl wordt aangestuurd oftewel door de gpu ?
Ja, dat denk ik inderdaad. En het HW gedeelte dat niet door OpenGL wordt aangestuurd, wordt aangestuurd door een van de andere frameworks.

ALLE mobile chip SOC's hebben een redelijk indrukwekkend arsenaal van 2D hardware blokken. De belangrijkste reden waarom 2D voor een groter scherm trager kan zijn dan voor een kleiner scherm is memory bandbreedte. Dat is dikwijls een groter probleem dan CPU of GPU speed.
1024 x 768 voor ipad / 320 x 480 voor iphone = 5,12 x zo veel pixels.

Als je ipad native apps maakt ga je dat verschil wel degelijk merken denk ik zo.
Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat de iPad geen usb nodig heeft omdat de processor het niet ondersteunt. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat de iPad een processor nodig heeft die usb ondersteunt om een usb poort te maken.

Verder lijkt het er niet op dat de iPad qua performance veel zou kunnen dat de iPhone niet kan, aangezien de iPad met de opgevoerde grafische chip van de iphone een hogere resolutie beeld moet produceren. Voor mij blijft de iPad derhalve een iPhone die niet in je zak past en waar je niet mee kan bellen.
Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat de iPad geen usb nodig heeft omdat de processor het niet ondersteunt.
Misschien wel omgekeerd. Als je er geen usb in stopt hoef je ook geen processor ge hebben die het ondersteund.
Meestal is het goedkoper om een processor te ontwikkelen die van alles kan en daar bepaalde features wel of niet van te gebruiken. Dan voor elke toepassing een aparte processor te ontwikkelen, wat redelijk wat kost.

Veel telefoons hebben dezelfde processor/chips waarbij voor sommige features de randelektronica niet aanwezig is bijvoorbeeld.
De beweringen van Ars Technica staan haaks op eerdere beweringen van de website Bright Side of News
Bright side of news brengt allerlei onzin geruchten.
Een maand of twee geleden nog het nieuws dat Windows7 pas in 2011 zou worden uitgebracht.

Omdat iedereen de onzin geruchten maar klakkeloos overneemt als nieuws wordt het steeds mistiger om te zien welk nieuws er eigenlijk echt waar is
[...]
Omdat iedereen de onzin geruchten maar klakkeloos overneemt als nieuws wordt het steeds mistiger om te zien welk nieuws er eigenlijk echt waar is
is dat niet een algemeen feit?

dus toch maar een een Cortex A8. we zullen zien of dit ding iets kan breken. voor mijn gevoel gaat het wel weer goed verkopen, maar kijken de techneuten uit de boom.

je houdt van de Ipad of niet.
De kracht van apple is dat wat het 'adverteert' te doen ook gewoon goed werkt, als je foto's wil kijken dan kan je snel/gemakkelijk/mooi je foto's bekijken.

Nu zal een aantal wel over 'flash' vallen, omdat ze adverteren voor en perfecte web ervaring... Tweakers heeft geen flash, een goede website heeft ook een degelijke html versie. Kijk wat Puma doet zonder flash, geweldige website!

Ik vind wel dat er wat steekjes zijn laten vallen bij de iPad, waarom gen ingebouwde SD kaartlezer? Geen webcam? VideoBellen? ;(.

Ik hoop alleen dat de Office club bij apple ook een suite maakt voor de iPad, ze waren er wel al overheen gebogen.
Als de iPad een webcam heeft, een office suite en een RemoteDesktop app dan ben ik gelukkig. (Heb je toch een kittige pc met een MacPro :D Bluetooth keyboardje.. Huppaa)
Ehm.... iWorks voor je office suite?
Remote Desktop-apps heb je in overvloed voor de iPhone, dus ook voor de iPad. Zo ook SSH-apps, VNC-apps.

Ik vraag me trouwens wel af hoeveel mensen nou ooit videobellen hebben gebruikt... webcam..
Hoezo zou er een USB interface moeten missen? Kan die ipad dan wel aangesloten worden op de pc?

Edit:
Uit het artikel: "Of these, the iPad probably needs only one USB port"
Ik zie nergens dus dat de ipad geen usb heeft.

[Reactie gewijzigd door shadylog op 1 maart 2010 11:20]

Jawel, via een of andere proprietary aansluiting (blijkbaar heeft de EU geen grip op Apple).
Bij USB heeft men (helaas) de aansluiting aan de device-kant niet gestandaardiseerd, dus mag iedere fabrikant zelf iets kiezen. (Gelukkig heeft men wel wat standaarden voorgesteld, maar die zijn niet verplicht).

En de EU heeft hier niets mee te maken, die heeft alleen voor mobiele telefoons afgedwongen dat voor het laden van de batterij in nieuwe mobiele telefoons via een mini-USB (device kant) aansluiting gedaan wordt - de iPad is geen mobiele telefoon...
Tja kwestie van wetgeving uitbreiden naar alle andere oplaadbare mobiele apparatuur. Laptop via usb gaat niet, die heeft wat meer stroom nodig, maar dan kun je dat ook gelijk standaardiseren. Dan mogen fabrikanten voortaan kiezen: of de standaard laptop-voeding gebruiken, of mini-USB (of was het micro-usb).
Want het is verboden om je eigen aansluiting te gebruiken?

En dan nog, hoe ga je een iPad op je pc aansluiten met een proprietary aansluiting die niet op je pc zit? Het zal dus waarschijnlijk gewoon usb zijn.
het kon pérfect via micro-usb, maar nee, dan kan je er helaas geen 30$ voor aanrekenen
Volgens mij proppen ze meer door die 30-pinner heen. Er zit een USB <--> 30Pin kabeltje bij, maar die Apple connector stuur ook A/V uit, communicatie met accesoires (denk aan het keyboard of een FM receiver bij een Nano bijv). In jouw geval zouden er dan dus twee connectors op moeten zitten: microUSB én de Apple-eigen connector, die dan nu iets smaller is, maar nog net zo non-standaard.
HTC heeft een aansluiting die compatible met mini-usb is.
Dus je kunt gewoon opladen/verbinden met pc via mini-usb.

Maar het is ook mogelijk om het headset en tv-out erop aan te sluiten....
je hebt geen USB nodig .... :+
Je hebt toch Itunes ?
Het is ook niet verboden om klantvriendelijk te zijn ipv 17adapters samen met je mobiel apparaat moeten mee te sleuren.
Ik vind het heerlijk om een apparaat te hebben wat superdun is, geen toeters en bellen die ik soms gebruik altijd geintegreerd hebben. Daar hebben ze voor gekozen en dat is op zich een prima argument. 1 extra kabeltje meenemen wanneer je dat echt nodig hebt en klaar.
Ik vind het heerlijk om een apparaat te hebben wat superdun is, geen toeters en bellen die ik soms gebruik altijd geintegreerd hebben. Daar hebben ze voor gekozen en dat is op zich een prima argument. 1 extra kabeltje meenemen wanneer je dat echt nodig hebt en klaar.
De telefoon standaard micro-usb is platter als de stekker van apple hoor, kan hem zo in het reuzachtige gat wat er in een apple apparaat zit stoppen... Dus leuk dat dat hun argument is maar wat is het argument dan om een standaard niet te gebruiken die nog platter is?

Edit: maar dan kan je WEL overal met ongeveer elk universele stekker/opladertje/computer/laptop/zonnecelacuu/auto opladen, zegmaar alle voordelen van een standaard ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 maart 2010 16:17]

Omdat er door micro-USB geen video uit, audio in/ uit, headphone uit, microfoon in, afstandbediening in, power uit en weet-ik-wat meer gaat, wellicht :) ? Het is niet voor niks een 30-pins connector he.
^ this

De dock connector is een proprietary Apple connector om alle I/O en docking functies in 1 uitgang samen te vatten. Daarom voldoet micro-usb niet, simpel zat.

Als Apple een tablet had gemaakt met links 2 SD slots, rechts 2 USB poorten, onder een headphone jack en een power connector en bovenop nog een extra connector voor een MP3 remote, dan had tweakers.net hier vol gestaan 'dat er zoveel lelijke connectors en gaten inzitten' waarschijnlijk....
Tja, 2 SD slots, 2 USB poorten, headphone jack, power-connector, en 'mp3-connector' is absolute overkill, er zit daarnaast ook al een Apple connector op.

Een aparte mp3-connector ken ik niet, maar gezien er op de markt honderden iPod-docks te koop zijn om een iPod op te laden, af te laten spelen op grotere speakers in de slaap/tiener-kamer, op de versterker, in de auto enzovoorts, zou dat op zich wel handig kunnen zijn, mits het een open standaard is. Dergelijke docks zijn er niet voor andere mp3-spelers, zelfs niet van A-merken. Zo'n mp3-connector zou gelijk de Apple-connector overbodig maken, althans grotendeels.

Kijk naar Nokia, die hebben dat in het verleden mooi opgelost, de Nokia connector destijds was precies een standaard-voedingsplug en een headphone-jack samen, meer was toen niet nodig, maar het was in ieder geval compatible met standaard accesoires. Met alleen (mirco-)USB kun je ook al een hoop doen, maar inderdaad is het heel goed mogelijk dat daarmee niet in alle functies wordt voorzien.

edit: Alles moet aangesloten worden via het iPad Dock op de de Apple connector.
Die Dock is echter dusdanig groot dat je die niet steeds meeneemt. Flashkaartje kan wel, maar alleen via een apart aan te schaffen externe cardreader: iPad Camera Connection Kit, maar die laat je er dus niet aan zitten als je het apparaat in je (camera-) tas schuift. En de reader kun je evenmin aansluiten op het dock zelf.

Om een serie gaten voor alle mogelijke soorten flash-kaartjes te voorkomen zou je één slot kunnen inbouwen waar je de voor jouw van toepassing zijnde cardreader in schuift. Vrijwel niemand gebruikt én SD-kaartjes én CF-kaartjes, wie een Olympus SLR heeft kan zowel XD als CF gebruiken, wie een Sony SLR heeft kan zowel Memorystick als (afhankelijk van het model) CF of SD gebruiken. De kans dat die beide kaartjes tegelijkertijd gelezen moeten kunnen worden is echter verwaarloosbaar klein.

Daarnaast zijn een kleine headphone-jack en één usb-interface toch best zinvol, en dan heb je niet een heleboel gaten. Op die usb-interface kun je dan evt een printer, scanner, usb-geheugen, of iets anders aansluiten. Dat kan toch best wel zinvol zijn, maar Apple wilt dat niet. De printer moet mee verbonden worden middels een TimeCapsule of Airport basisstation, als het überhaupt al kan, en externe opslagmedia zijn al helemaal niet de bedoeling.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 maart 2010 13:30]

Nee dan hadden Appleboys geklaagd dat het er niet uitziet. Tweakers hadden lof gesproken over de mogelijkheden en Apple had technische klanten gekregen. Maar die zouden dan wel nog klagen over OS X light en zouden er dan maar Linux opzetten.

Ergens is een realiteit waar Apple niet evil is.
Tweakers = 1% van de markt
'Appleboys' en mensen die een tablet PC niet gaan gebruiken om 10 USB apparaten tegelijk aan te sluiten en het wel prettig vinden dat alles in 1 connector zit = 99% van de markt.

You do the math...

Probeer nou eens te accepteren dat niet elk device gebaat is bij een hoog tweakgehalte maar dat sommige apparaten gewoon als gebruiksvoorwerp bedoeld zijn. Ik zou zelf bij god niet weten wat ik met extra USB poorten of kaartlezers in een iPad zou moeten, er zit 16+GB intern geheugen op, Bluetooth om shit van je foon te halen, Wifi om shit van het internet te halen, het dock kan gebruikt worden om een toetsenbord en muis aan te sluiten, en Linux op zo'n ding draaien? Waarom zou ik dat als eindgebruiker willen, als ik vragen mag.

Zelfs als tweaker heb ik persoonlijk 10x meer interesse in een tablet PC met een eigen, voor tablets geoptimaliseerd OS (wat zeg ik, vanaf de grond opgebouwd voor touchscreen bediening) dan een linux-PC op tablet formaat. Linux PC's heb ik al 2, een OS X laptop heb ik ook al, een smartphone heb ik ook al (geen iPhone voor de duidelijkheid), maar een tablet om tussen de telefoon en de laptop in te gebruiken zie ik persoonlijk heel erg zitten voor casual internetgebruik, handige apps en spelletjes. Om daaraan te gaan tweaken of allerlei apparaten te gaan verbinden, ik begrijp echt niet waarom je dat zou willen, koop dan gewoon een laptop.
Gebruiksvriendelijk me ass, dan zat er dus microusb (waar je ook meer mee kan dan alleen opladen hoor, remote in je draadje is echt geen probleem) en HDMI voor video-output... DAT is gebruiksvriendelijk, want DAT is de standaard...

HTC heeft gewoon alle apraten via mini-usb (wat net zo makkelijk met micro-usb kan)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 maart 2010 11:39]

kan je al linux op draaien op een iphone dan?
Klopt, ik ben ook helemaal voor de micro-USB standaard op alle apparaten. Waarom ze dat niet doen, who knows, wellicht omdat ze alles binnen Apple al op het lang gebruikte iPod gebeuren aansluiten. Maar zeker, ik ben voor verandering wat dat betreft!
Misschien omdat een micro-USB stekkertje niet stevig genoeg is om zo'n apparaat in te docken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True