Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 219 reacties

Apple brengt zijn internettablet iPad voorlopig nog niet naar Nederland. Dat heeft de fabrikant vrijdag bekendgemaakt. De iPad is vanaf 3 april te koop in de Verenigde Staten, sommige andere landen volgen eind april.

De iPad is vanaf eind april te koop in Australië, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland en Japan, zo heeft Apple bekendgemaakt. Daarmee is de tablet van Apple wel in diverse buurlanden van Nederland en België te koop, en vermoedelijk zal de iPad dan ook al vrij snel via grijze import beschikbaar komen.

Het is echter nog onbekend wanneer de iPad via officiële weg naar de Benelux komt, zegt Jurriaan Trommels van Apple tegen Tweakers.net, maar: "Ik heb geen reden om aan te nemen dat de iPad niet dit jaar naar Nederland komt, maar ik weet ook nog niet wanneer de release in Nederland gaat plaatsvinden." Eind april komen zowel de wifi- als de 3g-versies uit. Voor de 3g-versies komen wellicht deals met Europese providers, maar ook daarover wil Apple nog niets zeggen.

In de Verenigde Staten kan de iPad vanaf 12 maart worden gereserveerd, waarna de levering van de wifi-modellen op 3 april begint. Eind april komt de 3g-versie beschikbaar, en op hetzelfde moment verschijnt de iPad in de overige aangekondigde landen.

Apple iPad Apple iPad Apple iPad Apple iPad Apple iPad Apple iPad Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (productfoto's) Apple iPad Apple iPad (groot) iPad accessoires
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (219)

Vind 't toch wel grappig dat Nederland altijd ťťn van de laatste is met dit soort dingen, maar goed we moeten er maar mee leren leven.
Vind 't toch wel grappig dat Nederland altijd ťťn van de laatste is met dit soort dingen, maar goed we moeten er maar mee leren leven.
Haha, nog lang niet. De iPhone is bijvoorbeeld beschikbaar in nog maar 96 van de 350 landen.
Laatste? Er zijn pas iets van 10 landen waar hij uitkomt.. dat zijn dus een 350 landen waar hij nog niet uitkomt, waaronder Nederland.. Om NL dan een van de laatste te noemen vind ik wat vreemd.

De reden waarom ze voor die andere landen hebben gekozen, is omdat in al die landen Apple Retailstores zijn. Deze zijn er nog niet in NL. Ze willen beginnen om eerst in hun eigen winkels de dingen te hebben liggen en te verkopen.
Ik zei niet laatste, maar ik snap je punt.
Zie eerlijk gezegd het grappige er niet in. Je moet er maar gewoon mee leven dat we als klein landje maar gewoon achter anderen aan moeten lopen en de rest zelf moeten ontwikkelen. Hoe verder we hier zijn met de technologie, hoe eerder ze een product in de Benelux uit willen brengen.
Tja, we kunnen natuurlijk ook het Nederlands opgeven en gewoon een provincie van Duitsland worden.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 12 maart 2010 10:17]

Ik kan ook nergens vinden wat nou de bedoeling is van de iPad als ereader. Out-of-the-box is het dus alvast geen ereader, daarvoor is de iBooks-app nodig die je (gratis) kunt downloaden van de appstore, aldus de US site.

Op de internationale Apple-sites (in ieder geval NL, UK, IT waar ik gekeken heb) is nergens iets te vinden over de iPad als ereader.

En aangezien de appstore regio-locked is, zou het me niet verbazen als dit een verkapte manier van Apple is om de ereader-faciliteiten alleen in bepaalde regio's aan te bieden.

edit: oh, zie ook net dat op de US site een voetnoot staat: iBooks is available only in the U.S... Dat ze de mogelijkheid om boeken online te kopen voorlopig tot de US gingen beperken wist ik al, maar dat ze het ook niet mogelijk maken om je eigen ebooks erop te lezen, is spijtig. Voor mij alvast een dealbreaker.

@kmf: natuurlijk komen er genoeg 3rd party apps om ebooks te readen, maar als het gewoon geintegreerd zat in het OS als standaard-app, dan was het wel makkelijk geweest om je ebooks vanaf iTunes te beheren. Nu ben je aangewezen op eigen mechanismes in elke app.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 5 maart 2010 15:32]

Je moet beter kijken dan.

Boeken zullen een compleet andere ervaring worden:

http://www.youtube.com/watch?v=wwFbwHaP5tE
http://www.youtube.com/watch?v=jdExukJVUGI
http://www.youtube.com/watch?v=ntyXvLnxyXk
maar dat ze het ook niet mogelijk maken om je eigen ebooks erop te lezen, is spijtig. Voor mij alvast een dealbreaker.
Ja, alle PDF-readers, epub-readers, comicreaders die nu al uit zijn voor de iPhone werken natuurlijk niet voor de iPad.... En al die appmakers zijn de afgelopen maanden natuurlijk ook niet bezig met iPad versies te maken voor ebooks, comics, magazines.

[Reactie gewijzigd door kmf op 5 maart 2010 15:27]

Inderdaad, slechter voor je ogen, dat zie ik niet als positief ;) (als een normaal boek/erreader)
Volgens mij zijn steeds meer mensen het er over eens dat lezen op een LCD scherm niet vermoeiender of slechter voor je ogen is dan e-ink of andersoortige e-reader schermen.

Heel de aanname dat het onprettig en vermoeiend is om van een scherm te lezen is nog van de tijd dat we CRT's hadden, en crappy 50Hz TFT's met dansende pixels... De helft van Nederland (mezelf inclusief) zit soms hele dagen naar een LCD scherm te turen zonder te zeuren dat ze een e-ink scherm willen hebben ofzo. Ik heb er zelf in ieder geval nog nooit klachten van gehad.
Klopt, maar ik moet e-ink wel toegeven dat het gewoon rustiger oogt. Het is niet direct te benoemen, wellicht meer het feit dat je altijd naar vrij fel licht aan het staren bent op LCD... of hogere contrasten. E-ink ziet er in ieder geval schitterend uit, alleen is dat het enige pluspunt, voor de rest kunnen die dingen helemaal niets als je het vergelijkt met iets als een iPad + dat ze nagenoeg net zo prijzig zijn. En dat e-ink wellicht lekker of beter leest, wilt totaal niet zeggen dat dat rampzalig is op een LCD, wat dan vaak geconcludeerd wordt.
Inderdaad, een compleet andere ervaring. Voor mij de reden om nooit een e-reader aan te schaffen. Noem mij ouderwets maar ik hou van de geur van papier, het bladeren door pagina's, de aanblik van een volle boekenkast.
Je vergeet de accuduur. Ongeacht of die bij de iPad nou goed of slecht is, met een dergelijk kleurenscherm met hoge resolutie kan je nooit een hele zondag zitten te lezen zonder dat je accu leeg is. Ik kan het heerlijk vinden om gewoon m'n boek uit de kast te pakken en urenlang te lezen, ongeacht waar ik zit. Niet altijd kan je dan stroom kwijt, en daarbij, zo'n snoer is ook wel irritant.

Conventionele e-readers doen het in dat opzich al een stuk beter.
De iPad heeft 10 uur gebruiksduur. 1 maand standby.

Mijn record voor het achter elkaar lezen van een boek is 7 uur. Maar dan heb ik 'm dan ook uit. En het was vakantietijd.
Tja, zoiets heb ik ook gehad, en toen begon ik aan deel 2.
Het was toen vakantietijd, was alleen thuis en deel 1 was best spannend.
Hoe bevalt het? Leven zonder internet, HDtv, zuinige auto's, nieuwe medicatie, online shops?
@kmf: natuurlijk komen er genoeg 3rd party apps om ebooks te readen, maar als het gewoon geintegreerd zat in het OS als standaard-app, dan was het wel makkelijk geweest om je ebooks vanaf iTunes te beheren. Nu ben je aangewezen op eigen mechanismes in elke app.
persoonlijk heb ik liever afzonderlijke (lees: dedicated) apps voor het materiaal wat ik wilt lezen.
Een comic/stripsreader moet aan heel andere voorwaarden voldoen dan bv een magazine-reader. Al is het maar om de formaten.

En het is dan ook makkelijker om door je literatuur te zoeken. Een comicreader toont enkel al je strips. bv. Niet dat je moet browsen door een berg titels.
Het is wel typisch, want de iPad ondersteunt standaard Nederlands als interfacetaal en Nederlandse en Vlaamse proofing.
Vlaams is geen taal, het is een regio.
Ik zei proofing, ofwel spellingscontrole. Dat Vlaams een taal zou zijn heb ik hier niet beweerd. En Vlaams als dialect van de Nederlandse taal heeft zijn eigen woordenlijst, eg: ambetant, kuisvrouw, frigo, trafiek, etc...
Het Vlaams als dialect bestaat eigenlijk niet, als ťťn dialect wel te verstaan, er bestaan diverse Vlaamse dialecten, maar die verschillen te veel van elkaar om als ťťn dialect aan te kunnen merken. De Vlaamse dialecten hebben wel inderdaad een aantal woorden die de Nederlanders niet kennen zoals ambetant, frigo, remorkje, vetten (=werkwoord) maar omgekeerd is dat ook een beetje het geval (alleen veel minder).
Volgens mij is dat omdat Apple graag 1 image voor al hun softwareproducten aanhoudt. Ook OS X, iWork, iLife en de iPhone firmware bevatten alle talen in elk doosje/image.
Laten we dan maar hopen dat de iPad 2 wel een degelijk product word en niet een oversized ipod touch geval.

Apple werkt het zelf in de hand inderdaad dat er op deze wijze grijze handel tot stand komt.

Ik merk het overal tegenwoordig, of het nu bij mijn huisarts is, het ziekenhuis, de retailer of de grote bedrijven zoals Apple dus... ze kunnen niet meer plannen tegenwoordig (en het lijkt of het steeds erger word met de jaren) |:(
Heeft erg weinig met de planning van Apple te maken waarschijnlijk. Ik ga er van uit dat Apple graag de Ipad in ieder land ter wereld gelijktijdig had ingevoerd, maar meestal zijn de leveranciers van de componenten in zo'n apparaat niet voorbereid op een dergelijk grote vraag.

Ze zouden wel bijvoorbeeld voor de verandering eens wat andere landen kunnen kiezen voor een eerste invoering. Aan de andere kan maakt het ook niet zo heel veel uit, dan pik je er gewoon ťťn op in Duitsland.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 5 maart 2010 15:22]

Ja hoor, een wereldwijde introductie met alle logistiek die daarbij komt kijken is wel even wat anders als de planning van je huisarts.
Het hing al een beetje in de lucht met alle geruchten over vertraging e.d. de laatste paar dagen..
Ja, maar nu er een officieel bericht is, verwacht je toch wel dat er een rede wordt gegeven voor het nog niet uitbrengen van de iPad in NL. Ik vind het raar dat Duitsland m wel krijgt maar NL niet, kan niet aan het OS liggen, nl zit er al in, dus zeg het maar.....
Wat een gezeik allemaal zeg. Tuurlijk kan Apple ervoor kiezen om 1 wereldwijde roll-out te doen, maar daarmee heb je hem dan niet eerder, want dan zorgen ze dat ze de voorraad over de hele wereld groot genoeg hebben. Maar dat betekent niet dat hun fabrikant(en) sneller gaan produceren. Nu kiezen ze er gewoon voor om gefaseerd uit te rollen.

Weet iemand nog hoe dat met de Wii was? Die was in het begin ook niet aan te slepen, wachtlijsten van maanden, sets op Marktplaats die voor meer dan nieuw van de hand gingen, gewoon omdat er geen aanbod was. Denk je dat Nintendo dat deed omdat ze er een exclusief product van wilden maken? Welnee, reken maar dat ze marktaandeel wilden veroveren en zoveel mogelijk ook, want wat ze toen konden wegzetten zouden ze later nooit meer inhalen.

Ga er maar vanuit dat Apple ook grŠŠg van de hype gebruik wil maken hoor. Zij weten ook dat het daar uitbrengen van het ding hier tot grijze import leidt, waarmee de hype hier al wat luwt en er dus minder mensen het ding uiteindelijk zullen kopen.

Maar hem wel gelijk overal uitbrengen gaat ze niet lukken omdat ze er kennelijk niet genoeg van hebben, waardoor ze een hoop boze klanten zouden hebben.

Kortom, ze moeten kiezen tussen 2 kwaden. Hoe dan ook zijn er altijd mensen ontevreden.
Ik heb er wel begrip voor dat een fabrikant niet makkelijk een wereldwijde uitrol kan doen. Dat vergt nogal wat van de toeleveranciers en logistiek.

Maar waarom dan wel uitbrengen in Zwitserland / ItaliŽ / Spanje maar niet in de Benelux?
Ik kan me iets voorstellen dat ze kiezen voor Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk want dat zijn nu eenmaal grote landen.
Zwitserland, ItaliŽ en Spanje zijn stukken kleiner (in afzet gebied).

Op deze manier creŽert Apple een anti-hype want veel Apple fans zullen hier niet vrolijk van worden. Ik ben overigens geen Apple fan laat ik daar duidelijk in zijn.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 5 maart 2010 16:26]

Omdat daar Apple Retailstores zijn.. Apple wil dit product asap in zijn eigen winkels hebben liggen en het daar dan ook verkopen voordat ze het in andere winkels gaan verkopen.
Vraag me vooral af wat het nut is van verschillende releasedates te gaan gebruiken afhankelijk van het land. Waarom geen globale release?
tekort aan voorraad. productieproblemen.
Ik vraag mij dan wel af, wanneer alles erop zit, dus dan spreek ik over
USB, multi tasking, Een ander OS. etc.. Zouden de anti-apple mensen blij/tevreden zijn ?
Persoonlijk denk ik dat er veel mensen een beetje bang worden van apple,
Ook heeft het ermee te maken dat de ervaring met apple voor veel mensen
te weinig is of er gewoon niet is.

OT
Ik denk apple eerst de big boys uitkiest en daarna aan de slag gaat
met de landen waar ze minder afzet behalen.
Wachten af en ben benieuwt hoe de abonnee kosten zijn van de provider(s)
Je blijft altijd mensen die iets tegen een merk hebben. Toen de iPhone uitkwam was het grootste manco volgens veel (Nederlandse) techsites het ontbreken van mms. Vervolgens was het gps toen weer multitasken.

Sheeple aan beide kanten ;)
Erg dom.

Zeker met al de alternatieven die langzaam op de markt komen.

Kijk bijvoorbeeld de Archos 9, met USB, multitasking, Flash, fullHD ondersteuning etc etc. Erg interessant voor zo'n 440 euro.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 5 maart 2010 18:20]

Alleen erg jammer dat:
de Archos 9 een kleiner scherm heeft met minder pixels,
Een resistive touch screen heeft (je moet er dus op DRUKKEN, aanraken is niet voldoende)
10% zwaarder is
Dikker is
Alleen in landscape modus kan werken
Geen 3G aan boord heeft
slechts de helft van de accucapaciteit heeft als de iPad.

verder heeft de Archos
geen accelerometer
geen (A)GPS
geen compas (niet dat ik em zou gebruiken, maar het is een verschil)
geen IPS display-technologie
een plastic behuizing, geen aluminium

En dan nog de grootste nadelen van de Archos;
1. Het is een Archos. Ik heb nog nooit een archos apparaat in anden gehad (en ik heb er veel in handen gehad) wat stabiel werkt. (Bijvoorbeeld een Archos TV+ die USB sticks niet herkend tot je 5 reboots doet)
2. Er draait Windows op. Zelfs met alle beste wil van het hele universum krijgt Microsoft het niet voor elkaar een user-friendly, stabiel OS te maken. In plaats daarvan gaan ze functionaliteit veranderen zodat je nog meer moet zoeken naar dezelfde functies. (Voorbeeld: ga maar je netwerkverbindingen bekijken. OSX: 1 klik en sleep, windows XP 5 kliks, windows Vista / 7: 9 kliks)

En dan al dat gezeik over de iPad
"Hij kan niet multitasken".
1. Dat kan-ie wel, maar niet voor non-apple-apps. Waarom niet? dan krijg je een tweede windows mobile; instabiel en niet vooruit te branden.
2. Alsof je dat zou willen. Ik zie het nut niet in van EN een film kijken EN een email typen EN msnnen EN je agenda bekijken --TEGELIJK--. Ik kan niet mijn ene oog op de film houden, de ander in mijn agenda en dan blind een email EN een msn typen. Multitasking is overrated.

"Hij is zo duur"
Tuurlijk. Koop maar lekker een netbook voor 300 euro en see how you like it.

en dan mijn favoriet:
"Hij kan geen FLASH"
Alsjeblieft zeg.
hij KAN wel flash, maar apple WIL geen flash.
waarom niet? 95% van alle flash heeft een tweeknops muis nodig. Aanwijzen zonder klikken, klikken en rechtsklkken.
een TOUCHSCREEN kan dit niet. Apple niet, Archos niet, Samsung niet, niemand. nu niet, vroeger niet, en in de toekomst ... nou ja, dan misschien ooit wel...
Een Touchscreen heeft alleen Klik. Klik-en-houvast kan gebruikt worden voor rechtsklik, maar dit heeft in flash dingetjes vaak weer een andere functie. Dit heeft niets met Apple te maken.
Verder heeft flash het grote probleem dat het instabiel is en het veel te veel system resources verbruikt.
Dus zelfs als apple alle moeite doet om flash te integreren kunnen ze slechts 5% van alle flash goed aanbieden en wat krijg je dan? "Flash doet het niet goed". Apple's insteek: beter niet dan slecht.

Net als lang geleden toen we nog Windows v.s. Linux hadden en wat korter geleden Windows v.s. osx hebben we nu gezeur om de iPad.
Iedereen weet dat Linux stabieler is dan windows, dat hebben we wel bewezen in de server wereld.
Iedereen weet dan Apple OSX veel gebruikersvriendelijker en stabieler is dan Windows (anders zou Steve Ballmer nooit hebben toegegeven af te kijken bij Apple)

Twee jaar geleden moest niemand iets weten van de iPhone. Nu is het smartphone nummer 1. De stabielste telefoon op de markt. Quality over Quantity.

Ik voorspel dat we over een jaar twee groepen mensen hebben;
1 groep die een iPad heeft en 1 die een iPad wil maar em niet kunnen kopen omdat ze dan gezicht verliezen.

Ik wens u allen een goed weekend en veel plezier met deze pro v.s. con Apple war.

[Reactie gewijzigd door rmpel op 6 maart 2010 09:16]

Jeetje. Gaf alleen maar aan dat er alternatieven zijn, ik zeg niet dat het een heilig graal is. Mijn voorkeur gaat naar een aantal punten die iPad (initieel) niet zou hebben.

Ik vind flash ondersteuning voorlopig nog cruciaal, ik bekijk veel flash sites. Mij interesseert het gene hol dat het wat meer gebruikt.

Ik zou wel graag een muziekje willen luisteren als ik aan het internetten/typen ben.

3G is voor MIJ niet belangrijk, ik ga geen 10 euro pm extra uitgeven als ik al supersnel internet thuis heb. Maar de optie is altijd mooi uiteraard, voor diegene die dat wel 'nodig' hebben.

Goed, vervelend dat jij minder goede ervaring hebt met Archos. Erg degelijk spul doet het bij mij erg goed. Een keer was het niet meer mogelijk om te laden, opgestuurd en zonder pardon binnen 2 weken terug. Dus wat mij betreft ook goede service. Ook Apple heeft vastlopers die zie ik regelmatig langskomen om fora, je moet wel reŽel blijven dat geen enkel een apparaat zonder mankementen is.

Ja Apple heeft succes met de iPhone, goed gedaan. Maar ik wil geen 3G dus KAN ik niet eens een iPhone krijgen, zonder 3G in mijn strot geduwd te krijgen.

Ik heb totaal GEEN zin in een pro/con war, wat een SUF eind van je bericht.Wat mij betreft doet doet ieder zijn ding. Ik geef alleen aan wat ik belangrijk vind.
Marketing van de Archos 9: "Acces all of the internet including Adobe flash -bases websites". 8-)

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 5 maart 2010 18:45]

En dan nog maar afwachten hoe het touchscreen en de OS interface e.d. is ;). Bij een iPad weet je zeker dat het 100% perfect werkt ;). Kan ik niet zeggen van mij Archos ervaringen ....
Erg dom.

Zeker met al de alternatieven die langzaam op de markt komen.
Zal wel loslopen. Geen enkel alternatief draait Apple's OS dus dat is al een gemiste kans.

De iPhone werd initieel ook niet in Europa bij lancering verkocht en zie nu het succes. De iPad zal hetzelfde lot ondergaan, mss met een nieuwere versie.
Wel een beetje raar dat ze dan nog steeds op de apple site met koeieletters voor de ipad adverteren als ze hem niet eens op korte termijn gaan uitbrengen hier.
Er staat toch geen datum? Hij komt gewoon hier uit, alleen niet op dezelfde datum als alle landen om ons heen.
Als een film maanden van te voren al flink word geadverteerd, en ik kom er vervolgens achter dat ie pas later uitkomt dan verwacht (want ja: vrijwel iedereen had voor ons dezelfde releasedatum verwacht), dan vind ik dat vrij jammer... Het zou me niks verbazen als fanboys al ruimte in hun bugdet hadden gemaakt om het meteen te halen, en nu horen dat ze moeten wachten (ja, buitenland kan ook, maar mensen die de 3g variant willen hebben die keus niet)