Geen lange rijen bij lancering iPad

Er zijn geen lange rijen bij winkels die vanaf zaterdag de Apple iPad verkopen. De langste rij bestaat uit enkele honderden mensen, bij andere winkels zijn slechts enkele personen gesignaleerd. Apple bracht zijn tablet zaterdag uit.

Een reden dat de rijen voor de winkels niet zo lang zijn, zou kunnen zijn dat veel mensen via internet de iPad hebben voorbesteld. Wie heeft voorbesteld, kan zijn bestelling in de loop van de dag ophalen. Bij de Apple-winkel op 5th Avenue in New York staan enkele honderden mensen, in de rest van de Verenigde Staten zijn de rijen korter, aldus Engadget. De rijen zijn vergelijkbaar met die op de dag dat T-Mobile in Nederland de iPhone 3G uitbracht.

Analisten verwachten dat in dit weekeinde enkele honderdduizenden iPads worden afgeleverd bij mensen die het nieuwe gadget hebben voorbesteld. Dit jaar zouden er volgens diezelfde analisten nog enkele miljoenen iPads worden verkocht.

Inmiddels worden er steeds meer technische details bekend over het gadget. Apple zelf heeft niet veel details vrijgegeven, maar iFixit heeft foto's gepubliceerd van de keuring door keuringsinstantie FCC. De chips van de iPad zitten met epoxy vast, concludeert iFixit aan de hand van de FCC-keuring. Dat wijst op grote duurzaamheid van het gadget, aldus het bedrijf dat vaak als eerste interne foto's van elektronica publiceert.

Apple kondigde de iPad eind januari aan. De tablet heeft een 9,7" lcd-touchscreen. Het nieuwe gadget wordt aangedreven door een A4-processor die Apple zelf heeft gemaakt. De A4 heeft een Cortex A8-core en draait op 1GHz.

Na de lancering deze zaterdag zal de iPad de komende maanden ook in andere landen in de winkels belanden. Het is nog onbekend wanneer de tablet naar de Benelux komt. Een onbekend aantal Nederlanders en Belgen heeft via een Amerikaans adres de iPad besteld. Dit voorjaar moeten ook nog de iPad-versies met 3g-ondersteuning uitkomen.

Interne foto iPad Interne foto iPadiPad iBooks Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (productfoto's) Apple iPad (groot) iPad accessoires

Door Arnoud Wokke

Redacteur

03-04-2010 • 14:59

381 Linkedin

Reacties (381)

381
325
154
15
0
2
Wijzig sortering
Anoniem: 8510
3 april 2010 15:36
De eerste reviews zijn opvallend positief. Bij de lancering vond men het nog een grote iPod Touch maar nu blijkt de iPad toch veel meer te zijn dan dat.
De iPad verbaast voornamelijk in de kwaliteit van het scherm en de soepelheid, snelheid en eenvoud van de apps. Het zijn geen veredelde iPhone apps, maar echte iPad apps die goed gebruik maken van het extra schermoppervlak. Ook de batterij stelt niet teleur. Ik kan niet wachten om er 1tje in het echt te proberen.
Dat lijkt me ook een beetje het probleem. Ik zou het apparaatje ook best eens willen proberen, ik zie echter totaal niet in waarom ik er een zou willen hebben. Als e-reader lijkt het apparaat me wel handig maar dan is een reguliere e-reader toch een stuk plezieriger lijkt mij. Je kan er mee browsen maar dan lijkt me een laptop met een volledig toetsenbord toch effectiever. Je kan allerhande dingen mee doen die je normaal gesproken op je telefoon zou doen echter dan lijkt een telefoon mij toch een stuk draagbaarder. Het zou mij verbazen als de Ipad in zijn huidige vorm een doorslaand succes gaat worden.

[Reactie gewijzigd door weetikveel11 op 3 april 2010 16:51]

De eerste reviews zijn opvallend positief.
Zoals te verwachten van Apple eigenlijk. Super weer, ik ga er absoluut eentje bestellen uit de US.

There's no question that the route Apple has taken is genius; they've built a "computer" that's so obvious and easy to use that anyone can pick it up and understand it immediately.

we managed to get 10 hours and 43 minutes of life out of the iPad before we had to plug it in again
Jammer dat eInk dingen het een paar weken uithouden op 1 lading en dat dit waarschijnlijk gewoon een opgeleukte eBook is. Andere toepassing kan ik er echt niet voor bedenken.
Ja het blijkt dat Apple een nieuw model accu heeft ontwikkeld dat op magische wijze langer meegaat en wat kwalitatief een stuk beter is, het zijn echt geniën!
Over de details wil Apple voor de rest niks kwijt.

[/sarcasme]
Uhm tsja, 10 uur opgegeven en veel reviewers krijgen er 11-12 uur uit. Ik ken geen enkel ander apparaat met dezelfde functionaliteit wat het zo lang volhoudt. Dat is weldegelijk een sterk punt, of je nu positief bent of niet.
De eerste reviews zijn opvallend positief.
Wat mij juist opviel aan die review die jij hier nu linkt is dat hij op sommige punten goed kritisch is:
[...] For instance, in applications like Numbers or Keynote, you don't have "files," rather a long, Cover Flow-style list of work to scroll through. Have 200 documents you've "saved"? Tough -- you just have to scroll through them all to get to the last one. To say that sometimes it feels like a computer for beginners might be overkill. But it's close.
Plus nog een aantal punten wat betreft ergonomie en het gebruik van push notifications om het gebrek aan multitasking te verdoezelen. Allemaal punten die voor mij persoonlijk er voor zouden zorgen dat ik hem niet zou kunnen gebruiken voor het doel wat ik in gedachte heb. Het komt op mij over als een prima aparaat om wat mee te browsen terwijl je op de bank hangt, maar meer dan dat niet echt.
Het zo verschrikkelijk leuk om te lezen hoe deze flamewar al jaren voort gaat.

Het is allemaal maar een kwestie van smaak en waar je interesses liggen.

Objectief

Beperkingen?
Apple maakt inderdaad goede producten, maar de producten kennen zijn beperkingen. Als ik bijvoorbeeld wil gamen is een iMac niets waard.
'De producten kennen zijn beperkingen.' Het is leuk om hier op in te gaan want wat jij beperkingen noemt heeft ander niet nodig. Jij koopt de iMac dus niet, want jou interesses liggen bij games spelen. Je koopt een pc. Dat betekend toch niet dat er ook maar iets mis is met de iMac.

Prijs?
Anyways. Ziet er goed uit.
maar daar blijft het ook bij. te duur, te simpel (géén multitasking!) en totaal overbodig.
Je tekst begint net zo als velen anderen met zo iets als ' leuk apparaat' maar daarna komen de flames die totaal niet relevant zijn.
Als je de iPad te duur vind dan is hij toch niet voor je weggelegd. Te simpel? Als jij multitasking wilt dan koop je een netbook, toch? Overbodig is weer een kwestie van smaak. De een vind het heerlijk om ermee op de bank te liggen, de ander zet liever zijn netbook aan op tafel. Zo blijf je bezig met deze discussie. En het begint telkens weer als een bericht over Apple komt.
Geen exacte quote, maar wel de strekking ervan:
Weer een bericht over de iPad op tweakers, het lijkt wel om reclame te gaan.
En de flames gaan weer door, het word zelfs op tweakers gericht. Mensen tegenwoordig zijn zo bang blijkbaar dat de ene mens een product - in dit geval van apple - beter vindt dan een ander product dat zij in bezit hebben of geinteresseerd in zijn.
Terwijl de iPad misschien niet beter is dan een netbook of een andere tablet. Niet beter voor jou! Maar wel voor de ander.

Persoonlijk

Om eerlijk te zijn vind ik de iPad een prachtig product, en ik denk dat veel mensen het met me eens zijn dat het design strak is, de tablet prima specificaties heeft en (vast) een succes gaat worden let wel: in combinatie met de iBookstore, iTunesstore, Appstore.
Ook de accuduur is toch - en dat mag gezegd worden - een goed staaltje techniek van de technici bij Apple.

Aan de andere kant zitten er uiteraard gebreken aan, maar aan welk product niet?

Een MacBook heeft dan niet de grafische kracht van een Sony Viao van rond dezelfde prijs, maar til de Viao maar eens op met een hand helemaal aan het uiteinde, en vergelijk dat eens met een MacBook. De mensen met een Viao zeggen dan gelijk: bla bla mwaar dat is een unibody. Vervolgens van de Apple kant: ja maar bla bla jouw laptop heeft een betere grafische kaart, en werkt beter in games.

De multitasking is misschien een gemis (ik gebruik het niet), maar welke tablet heeft wel al die andere functionaliteit van een iPad en ook multitasking?

Laten we het er op houden: mensen vergelijken graag prijzen, o wat is de iPad duur, en waarom staan ze in de rij voor de winkels? Het ene mens wilt graag deze iPad de ander wilt graag een netbook, en weer een ander een Sony laptop.

Het is een kwestie van smaak en interesse.


Overigens super fanboy hier, MacBook, alle drie de iphone inmiddels gehad, maar dat neemt niet weg dat ik het ook heerlijk vind om even te gamen op mijn Windows 7 PC. Gewoon omdat op dat moment mijn interesses bij gamen liggen, en niet bij de 7 uur accuduur van mijn macbook of het heerlijke touchscreen van mijn iphone.

[Reactie gewijzigd door pruimenpit op 4 april 2010 01:32]

Als je gevoelig bent voor gadgets kan ik me voorstellen dat je meteen zo'n ding wilt hebben, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is, weet je dat er heel snel tablets zullen volgen/zijn die de I-pad zullen overtreffen of de meeste fronten.

Verder is een tablet natuurlijk een ding dat maar een beperkte gebruikersgroep zal aanspreken.
Dat zagen we met de iPhone ook... NOT...
Ik weet wel dat iets het digitale tijdschrift/krant/boek/player gaat worden. Er zullen meerdere leveranciers zijn. Maar het zal niet zo'n vaart lopen. Apple heeft bewezen een leuke goede interface te kunnen maken met een bruikbare appstore. Maar ik zie ook iets in eReaders wat de iPad niet is.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 3 april 2010 15:47]

Anoniem: 19339
@Peatsmoke3 april 2010 16:12
maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is, weet je dat er heel snel tablets zullen volgen/zijn die de I-pad zullen overtreffen of de meeste fronten.
In de 10 jaar dat er Windows voor tablets bestaat, is het anders nog niet gelukt. Ik denk dat de kans klein is dat dat nu gaat veranderen door de iPad.

En of de iPad een succes wordt, moet ik ook nog afwachten. Maar kudo's dat ze tenminste iets anders proberen dan klakkeloos een desktop-OS op een laptop-zonder-toetsenbord te zetten.
Windows voor smartphones/PDA's was er ook jaren. De iPhone-appstore combinatie gooide die markt ook aardig overhoop.
Anoniem: 324429
@Peatsmoke3 april 2010 15:46
Op vele fronten behalve 1...content!
Dat is wat de iPhone heeft laten ''winnen'' en hoe het er nu naar uitziet met kranten en tijdschriften ook weer een groot voordeel voor de iPad.

Wie heeft er wat aan een Quad-core 5GHz CPU in zijn tablet als er geen (goede) content voor is? Tegen de tijd dat dezelfde content namelijk voor de andere tablets geschikt is gemaakt is de iPad alweer toe aan versie 2.
weet je dat er heel snel tablets zullen volgen/zijn die de I-pad zullen overtreffen of de meeste fronten.
Inderdaad, daar kan je vast 23 verschillende toetsenborden tegelijk op aansluiten.... maar voor die producten staat waarschijnlijk geen 1 bedrijf te trappelen om hun media er voor uit te brengen, als autoweek, new york times, tot aan de donald duck en alles wat er tussen zit.. wat dus wel voor de iPad uit komt...
Maar dat is toch wat de mensen willen? Als je het keyboard biv. alléén maar bij Apple kan verkrijgen dan weet je dat...
- het ontwerp goed aansluit (zelfde soort design)
- dat het apparaat goed werkt (geen bluetooth verbinding die wegvalt)
- dat het apparaat lekker werkt (geen supergoedkope toetsen die niet lekker typen)
- enz.

En Apple hoeft dan geen klaagzang aan te horen dat een witmerk toetsenbordje van de Blokker niet goed werkt.

Althans, dat zijn de gebruikelijke verweren... en er valt ook best iets voor te zeggen, natuurlijk.

En ja, natuurlijk pakt dat qua marketing ook best lekker uit voor Apple; iedereen die ineens met een Apple toetsenbord ook z'n buetooth-enabled TV benaderd want het toetsenbord dat ze daar eerst voor hadden gekocht werkte niet met hun iPad. Visite ziet -weer- een Apple product, etc.

'tis Win/Win.. behalve voor de andere fabrikanten (tenzij ze het uiteindelijk toch nog openstellen onder het idee dat er dan meer iPads verkocht worden - zie ook de iPod dock die gelicenseerd kan worden (maar de iPod connector nagenoeg niet)) en voor de consument die per sé een ander product zou willen.



Ik vind dit echt de meest vreemde redenatie ooit!
Een win/win situatie? Winst voor de consument verkrijgt men door middel van concurentie. De consument wil keuze; naast dat dure apple-toetsenbordje waarvan jij zegt dat je weet wat je krijgt, moet je ook een goedkoop blokker-toetsenbordje kunnen kopen. Wat zou jij ervan vinden als consument wanneer MSI nog enkel MSI toetsenborden tolereert, Asus asus, asrock, asrock, ga zo maar door! Consumenten zijn gebaat bij concurrentie, bij keuze.

Goed dus dat blijkbaar meerdere toetsenborden werken. Mijn vraag is, wanneer men echt aan de slag gaat met een toetsenbord, hoe leg/zet je het scherm dan neer? Is een Mac/laptop dan niet meteen alweer handiger?

De accuduur van dit apparaat is wel echt fantastisch! Helaas verslechteren accu's nog steeds veel te snel..
Even over toetsenborden:

Ik heb in mijn leven al behoorlijk wat toetsenborden versleten, maar het laatste (zowel bedraad, als Bluetooth) toetsenbord van Apple (die dunne Aluminium versie) zijn een genot om op te typen. Het verschil tussen enig ander toetsenbord en de Apple is zo groot, dat de enige vergelijking die opgaat, ongeveer die tussen een ouderwetse tiepmachien en het eerste IBM toetsenbord zou kunnen zijn. (de meeste toetsenborden, niet allemaal) De Dinovo ( de eerste versie, met het aparte NumPad) komt redelijk in de buurt.

Als ik dan toetsenborden moet gaan vergelijken met het Apple keyboard, dan kom ik al gauw in het duurdere segment uit, want zeg nou zelf: de meeste witte toetsenborden zijn meestal niet echt ergonomisch verantwoord, of er breekt in de eerste weken wel wat af.

Je kunt dus een Apple toetsenbord alleen maar vergelijken met toetsenborden die ongeveer dezelfde ervaring geven, en die liggen in de zelfde prijsklasse.
Ik blijf de toegevoegde waarde van een tablet niet zien. Maar kan me voorstellen dat een gadget freak hier een leuk apparaatje mee in huis haalt.

Toch is apple niet de 1e en daarnaast zeker niet de beste want andere fabrikanten bewijzen dat t ook anders kan en ook veel goedkoper.

Dat is al 1 reden waarom ik niks van apple moet hebben en dus de belangstelling die weer voor elke product van apple uitgaat niet snap omdat ze helemaal niet zo speciaal zijn.
De toegevoegde waarde is juist dat hij een slag groter is als een iPhone en niet de problemen kent van een netbook (stabiliteit op je schoot door opengeklapt scherm). Ik geloofde het vroeger ook niet voordat ik zelf met een iPhone heb mogen spelen. De gebruikersinterface is zo simpel en het werkt altijd zonder haperingen. Er zijn andere fabrikanten die er qua interface nog steeds een zooitje van maken. Bij reviews lees je dan dingen als dat het touchscherm niet altijd reageerde of dat het apparaat vastliep. Je kunt dan wel over meer functionaliteit beschikken maar weer met een haperende werking 8)7. Daar heb ik anno 2010 geen zin meer in. Zo'n iPhone (en ik denk ook de iPad) zullen gewoon lekker werken. Aan alle grafische details is aandacht besteed (kijk maar even hoe de foto slideshow bij het artikel wordt weergegeven :9~ ). Het product is visueel gewoon af. Dit is ook het grootste manko bij heel veel andere producten die als concurrent tegenover een Apple product worden gezet. Veel te snel op de markt met allerlei mankementen omdat men alles erin wil stoppen. De filosofie van Apple is volgens mij dat 90% van de mensen slechts 10% van de functionaliteit gebruikt. Dus waarom risico's lopen om een apparaat vol te stouwen met functionaliteit waarbij de bediening uiteindelijk een waardeloze ervaring geeft.
En geloof me, surfen met zo'n iPad geeft net weer wat meer plezier ;)

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 3 april 2010 20:16]

En geloof me, surfen met zo'n iPad geeft net weer wat meer plezier
Heerlijk dat gebrek aan flash ondersteuning. Kun je voor ieder filmpje je laptop pakken. Dan noem ik frustratie, geen rijke ervaring.

De iPad lijkt me een geweldige ereader en voor games zal het ook leuk zijn, maar het is mij net te weinig computer en te veel phone. Laat ze iets opschuiven en ik ben helemaal game.
  • Camera zou mooi zijn
  • Multitasking (doe het desnoods tot max x applicaties die max x geheugen gebruiken zodat er niet af wordt gedaan aan de de gebruikerservaring)
  • MiniUSB of memory cards
  • Geen compleet gesloten omgeving met appstore, maar een open ontwikkel omgeving met normale doorlooptijden: http://my.opera.com/community/countup/
  • Treaded email support en betere attachment ondersteuning
  • En gewoon een folder structuur voor files zodat ik niet door lijsten aan het bladeren ben.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 4 april 2010 12:55]

Lijkt me nog steeds erg nice apparaatje als je op de bank hangt en dergelijke..
En toch vraag ik me af hoe we moeten gaan typen op zo'n groot device met virtueel toetsenbord...

Tevens ben ik benieuwd naar de NL prijzen, want als die 'leuk' zijn.. hmm misschien dan toch..
Zoals je ook op de guide tours op de site van Apple ziet gaat typen niet echt lekker, je kan iets typen maar hele word documenten gaat echt niet lukken. Daarom kan je ook je apple bluetooth keyboard kopellen aan je iPad. Jammer dan weer dat alleen Apple's bluetooth keyboard gekoppeld kan worden, het is toch bluetooth? Maar goed, eigenlijk wel weer slimme marketing. Overigens kan je ook een nieuw keyboard+dock erbij kopen (ook weer alleen van Apple). Hopen dat er binnenkort ook andere partijen met keyboards voor de iPad komen (marktwerking->stijgende concurrentie->daling van de prijzen(goedkoper willen zijn dan Apple)).

[Reactie gewijzigd door saewer op 3 april 2010 15:05]

Daarom kan je ook je apple bluetooth keyboard kopellen aan je iPad. Jammer dan weer dat alleen Apple's bluetooth keyboard gekoppeld kan worden, het is toch bluetooth? Maar goed, eigenlijk wel weer slimme marketing.
Dit is weer echt klassiek Tweakers anti-Apple gezever he. Een heel verhaal over een probleem dat niet bestaat - je kunt nl. elk BT keyboard dat zich netjes gedraagt pairen met een iPad.

Maar laat de feiten niet in de weg lopen van een lekker stukje standaard anti-iPad retoriek, sorry.
Het grote probleem op Tweakers is, helaas, het hoge emotionele karakter van discussies. Het is Apple, het is een stomme iPad waar ik tegen ben en dus heb ik geen enkel goed woord ervoor over... ipv voors en tegens te zien.
Tjah ik vind dat juist wel leuk aan Tweakers, die emotionele reacties, daarom staan ze ook bij 'reacties' en niet bij 'reviews'.

Mijn persoonlijke frustratie met Apple is dat ze zo goed zijn, maar zo gesloten. De beste (waarschijnlijk) kromme analogie die ik kan bedenken is Zwitserland. Een superfijn land om in te wonen, maar wee je gebeente als je er als buitenlander wilt vestigen. Maar mondjesmaat compatible met de rest (van europa/wereld..)

Bij heel veel produckten eindigt het Apple produkt op een 2de/3de plaats, met name vanwege de beperkingen die ze opleggen. M.i. zijn ze de iets hogere prijs meestal wel waard.
tja, door zo'n gesloten systeem voorkom je ook wel veel problemen. Bij Apple is dat compatibiliteit/blue screen of death en in Zwitserland kent bijvoorbeeld geen Noord Afrikaanse jongeren die tegen elke vrouw met een rokje 'hoer' roepen. Elk nadeel hept ze voordeel.
Alle bluetooth toetsenborden kunnen aangesloten worden....op een iPod kunnen ook andere dopjes, op een iMac kan ook een niet Apple toetsenbord, ook een niet Apple muis, er kan ook een niet Apple HD in, er kan ook niet Apple geheugen in. Dus waar deze onzin nou weer vandaan komt?

Het zal wel te maken hebben met het feit dat het Apple is.
Jammer dan weer dat alleen Apple's bluetooth keyboard gekoppeld kan worden, het is toch bluetooth?
Tja blijkbaar verbied Apple om apparaten van andere fabrikanten een connectie te laten maken met hun eigen apparaat. Destijds kreeg ik bijv. geen connectie met de iPhone van meerdere collega's, ik had een Nokia en zij een iPhone 3G. Tevens met meerdere GSM's geprobeerd ook van andere merken, maar we kregen helemaal geen verbinding met die iPhone's.

Een trucje van Apple om mensen te verplichten om hun apparaten en gadget's te kopen als zij iets uitbrengen.
Anoniem: 111970
@wsLy3 april 2010 15:38
Maar dat is toch wat de mensen willen? Als je het keyboard bijv. alléén maar bij Apple kan verkrijgen dan weet je dat... Edit: Wat dus niet zo is |:(
- het ontwerp goed aansluit (zelfde soort design)
- dat het apparaat goed werkt (geen bluetooth verbinding die wegvalt)
- dat het apparaat lekker werkt (geen supergoedkope toetsen die niet lekker typen)
- enz.

En Apple hoeft dan geen klaagzang aan te horen dat een witmerk toetsenbordje van de Blokker niet goed werkt.

Althans, dat zijn de gebruikelijke verweren... en er valt ook best iets voor te zeggen, natuurlijk.

En ja, natuurlijk pakt dat qua marketing ook best lekker uit voor Apple; iedereen die ineens met een Apple toetsenbord ook z'n buetooth-enabled TV benaderd want het toetsenbord dat ze daar eerst voor hadden gekocht werkte niet met hun iPad. Visite ziet -weer- een Apple product, etc.

'tis Win/Win.. behalve voor de andere fabrikanten (tenzij ze het uiteindelijk toch nog openstellen onder het idee dat er dan meer iPads verkocht worden - zie ook de iPod dock die gelicenseerd kan worden (maar de iPod connector nagenoeg niet)) en voor de consument die per sé een ander product zou willen.

Edit: hele verhaal voor snars getikt ;) klopt nog wel, maar toetsenbord is dus niet exclusief van Apple.. tsk @saewer

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 111970 op 3 april 2010 18:17]

'tis Win/Win.. behalve voor de andere fabrikanten
Tis ook geen Win/Win voor consumenten hoor. Die worden verplicht om een duur Apple-keyboard te kopen voor die paar keer dat ze uitgebreid willen typen.

Het valt me trouwens op dat Apple-fans het nooit erg vinden dat Apple een anti-consumentenhouding combineert met hoge prijzen. Er valt heel wat af te dingen op Apple maar de fans zullen altijd in de verdediging schieten.
Anoniem: 282252
@ymmv3 april 2010 16:33
Het valt me juist voornamelijk hierop dat de anti apple fan het zo erg vindt voor de Apple fan dat deze graag meer geld uitgeeft voor een apple product...

Ik zie het zoiets als:
De een koopt een Jeep, de ander koopt een Opeltje. beide producten brengen je naar een doel en gezien het wegenet in Nederland gaat dat even snel.
Wil je een nieuwe radio in je Opel, dan ga je lekker naar Beverwijk naar de zware markt om een chinees dingetje te halen en bouw je die zelf in.
Met een Jeep ga je gewoon naar de dealer en betaald je 4x zo veel (als het niet meer is) en wordt alles voor je geregeld.
Beide mensen blij, ja toch?? Beide producten zijn voor verschillende soort mensen.

Maar ik hoor nergens alle Opel fans zeggen dat een Opel veeeeel beter is dan een Jeep omdat je zo lekker kunt tweaken in een Opel.

De een doet dit, de ander doet dat, de een geeft liever wat meer geld uit aan een product dan een ander aan hetzelfde product.
Well done, je hebt precies niet begrepen wat de persoon boven je wil aangeven.

Niemand in zal jouw geval klagen. Want ze kiezen bewust voor de opel.

Wat Jeep in dat geval doet is Jeep producten forceren, je bent niet vrij in je keuze. Banden versleten? nieuwe Jeep banden! Duur, maar goed dus geen probleem?

Terug naar de iPad (en generiek apple):
Graag heb ik de keuze zelf in de hand. Als hakkie takkie toetsenbord A voldoet, is dat ook genoeg. Maar goed, we praten over apple users die graag iets meer dan gemiddeld hebben, dus dat zal niet gebeuren. Maar de andere kant op wel! Merk X heeft bijvoorbeeld een veel beter toetsenbord in het assortiment, maar die kan je OOK niet gebruiken. Nog maar te zwijgen over producten waar apple geen vervanger voor heeft.

Standaarden die er voor zouden moeten zorgen dat je dingen universeel kan koppelen zijn handig. Apple is gewoon een tikje arrogant door alleen eigen producten toe te laten.
Het wordt natuurlijk kwalijk op het moment dat je als fabrikant A adverteert dat jouw product bluetooth ondersteunt, maar dan uiteindelijk blijkt dat niet gekoppeld kan worden met het bluetooth product van fabrikant B. Bluetooth is namelijk een open standaard bedoeld om de koppeling tussen apparaten van verschillenden fabrikanten te bewerkstelligen. Ergo, de producten van fabrikant A ondersteunen dan helemaal geen bluetooth en er is sprake van consumentenbedrog.
Anoniem: 282252
@Epsilon3 april 2010 17:34
Op een jeep kun je best niet Jeep banden plaatsen, kwa radio wordt dat iets lastiger.


Het moraal van mijn verhaal was dat iedereen vrij is in de keuze en dat hier op tweakers hele horde mensen zich niet kunnen verplaatsen in waarom mensen Apple producten kopen en andersom natuurlijk.

Dat de een liever geld uttgeeft voor product A terwijl product B die hetzelfde doet maar goedkoper is wil nog niet zeggen dat product A over-rated is, extreem duur of wat dan ook.

Blijkbaar is er een markt voor iPads en tablets in het algemeen net zoals er een markt was voor netBooks.

Dat de een zegt dat de iPad waardeloos is omdat het geen standard USB heeft en niet kan multi-tasken is voor de ander totaal geen gemis. Om dat moment voldoet het apparaat 100% aan de behoefte van de gebruiker, niet persee voor een andere gebruiker.

Apple is gewoon een tikje arrogant door alleen eigen producten toe te laten.
Ikzelf heb wel wat ervaring met Apple, maar ik kan prima een andere muis of ander toetsenbord aan mijn apple apparatuur aansluiten, ik begrijp niet waar dat precies vandaan komt dat dit niet kan. Ik gebruik ook zonder problemen een non Apple blue-tooth headset op mijn iMac.

In vergelijk, de Xbox verkoopt momenteel een HD VOOR de xBox, zoals ik het begrijp kun je niet eens een standaard IDE HD op de xBox aansluiten (dit is overigens wel mogelijk met Apple). Dit omdat de XbOx een xBox HD nodig heeft, maar daar hoor je niemand over schreeuwen.

Ieder frabrikant probeert zijn producten te promoten en te beschermen, zoals ergens anders was aangegeven is Sony bezig met specially memorycard voor hun camera's en zijn ze ooit begonnen met betamax.
Dit is heel normaal en is goed zaken doen, immers elk bedrijf zil ZIJN producten promoten, niet iemand anders zijn producten. Apple is uitzondering ;) omdat je in de apple store ook veel producten van andere fabrikanten kan vinden.

Als laatste:
Punt is, er wordt veel gerschreeuw wat wel en niet kan/mag met apple producten maar veel is er niet van waar.
En hier op tweakers moet er wat meer respect komen voor mensen die iets ander kopen dan alsmaar afkraken, dezelfde punten herhalen om niets, beetje meer respect voor elkaar mag ook wel.
sinds wanneer heeft apple een gameconsole????

Op een XBOX kun je prima 3rd party accessoires aansluiten. Alleen niet alles is een vervanger voor. Overigens kun je ook gamen zonder de hardeschijf.

owja, er zit een sata schijf in de xbox360 behuizing.

[Reactie gewijzigd door Twazerty op 3 april 2010 18:26]

SATA-schijf of niet, je kunt er geen andere dan de MS XBox HDD inhangen.

Nu met de komende USB-stick ondersteuning is dat een veel kleiner "probleem" maar per saldo is dat hetzelfde als de apple attitude. Alleen apple spul op apple spul, en niks anders mag.
Overigens kun je ook typen op de ipad zonder 't externe toetsenbord. ;)
OK, geef mij even een website waar ik een terabyte schijf voor men Xbox 360 kan vinden?

Met de nieuwe update kun je sinds kort pas USB sticks gebruiken als opslag. En dan niet meer dan 16GB.
Bij de Xbox is er een risco dat mensen kunnen gaan cheaten als de harde schijf zo vrij te vervangen is, ofwel Microsoft heeft daar bewust voor gekozen omdat dat de spelervaring van spelers op het Internet ten goede komt. Dat Microsoft kiest voor deze aanpak wil niet zeggen dat die van Sony beter is (waarbij je dus de Hd zelf kan vervangen) het systeem is immers anders.

Nu dat Apple met een mobiel apperaat komt dat niet kan pairen met andere toetsenborden/apperaten is een beetje onnozel, het risco is nihiel (imo, de iPad is al gehacked) en de voordelen kan ik ook niet bedenken.
Anoniem: 282252
@lasharor3 april 2010 23:51
Wat is het verschil met MS dit data voor jouw probeert te beschermen met Apple die data voor jouw probeert te beschermen?

Kwa spel ervaring voor welke spelers? Die graag zijn eigen hardware wilt installaren, en mischien niet eens aan cheaten doet?

Voor elke oplossing valt wel wat te zeggen, punt is wel dat beide fabrikanten de eind klant wilt beschermen, en dat is een goede zaak.


je kunt voor wel elke keyboard gebruiken, en dat is ook onzin wat je zegt dat je alleen kunt pairen met apple keyboard.
Anoniem: 95032
@lasharor4 april 2010 05:12
Bizar dat dat op een PS3 geen problemen geeft.
met een beetje moeite kun je die schijf in dat grijze HDD ding zelf vervangen.
Het zit niet in de behuizing, maar is een apart onderdeel erop. ;)
Het feit dat je opeltje zeg en jeep met waardering geeft al aan dat je de hersens van een krent hebt.
Jeep is rommel, die zooi raak GM nog aan de straatstenen niet kwijt, terwijl Opel (ook GM jawel zelfde fabrikant) veel meer belang en prio krijgt en ook veel modernere spullen heeft.

En een Opel is VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL beter als een Jeep (niet dat ik nog Opel rij ik heb nu ook iets beters)

En trouwens ook eigen radio's heeft die geintegreerd zijn (maar gelukkig vaak wel te vervangen zijn).

Ga jij maar lekker in je 3e rangs Jeep rijden, met je Apple troep. Er is maar 1 goed product dat van Apple komt en dat is OSX (de versie op een macbook niet die Iphone rommel)

Ooh ja en Jeep (of welk automerk dan ook) maakt helemaal geen banden.

[Reactie gewijzigd door Stevendefeij op 4 april 2010 22:47]

Ach, als je gewoon een desktop computer van Apple hebt kun je wel degelijk andere bluetooth apparaten (ook toetsenborden en muizen) gebruiken hoor (ook een beetje afhankelijk of de fabrikant van dergelijke apparaten een driver bouwen).

Met een apparaat als een iPad kun je verwachten dat er een bepaalde vendor-lockin is. Ik kon voor mijn oude psion en voor mijn palm ook geen apparaten van derden kopen en werkend krijgen.

Het is dat bijvoorbeeld Nokia zo'n groot marktaandeel heeft dat het lonend is voor derden om bijvoorbeeld iets stom als een data-kabeltje na te bouwen, maar als die markt er niet was geweest kom je ook terecht bij originele Nokia accessoires die erg duur zijn.
Uiteindelijk *weet* je dat als je een Apple product koopt, dat je in een vendor-lockin terecht komt. Dus in feite is de analogie prima.

Je weet dat je naar je dealer moet gaan om die nieuwe radio (toetsenbord voor iPad, etc) wil zodra je voor de Jeep (apple iPad) gaat...

Standaarden zijn er inderdaad voor om universeel te kunnen koppelen, maar Apple is dus niet standaard (anders had het wel gewerkt).
Ja hoor, ik kan me anders nog een voorval herinneren waar het bv. werkte om met iTunes een ander apparaat dan een iPod of verwante familie te laten communiceren.

En het was toch echt Apple die besloot om dit via een update onmogelijk te maken. En ja ik weet dat dit licentie-technisch en elkaar zit (het desbetreffende apparaat deed zich voor als Apple hardware), maar je moet niet zeggen dat het aan de standaard ligt want dit is dus niet zo.

Ik durf te wedden dat het niet kunnen koppelen van een non-Apple Bluetooth apparaat aan de iPad niets met de standaard te maken heeft, maar met de dwangmatige tik van Apple om gewoonweg alleen hun eigen hardware toe te staan.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 4 april 2010 17:07]

De consumentenservice van Apple is onder de maat en ze houden zich zelfs niet aan de verplichte EU-termijn van minimaal 2 jaar garantie voor ipods.
De consumentenservice van Apple is onder de maat en ze houden zich zelfs niet aan de verplichte EU-termijn van minimaal 2 jaar garantie voor ipods.
Onzin, dat zijn resellers van Apple, als je wat bij Apple zelf koopt (in de online winkel dus) heb je altijd die garantie. Zelfs bij het verstrijken van die garantie willen ze nog wel eens coulant zijn zelfs.

Dat beeld is geschapen door een berg schreeuwers die het compleet verkeerd verteld hebben. Het zijn winkels die dat doen, niet Apple.
Het probleem is natuurlijk dat de winkels geen garantie geven, omdat wanneer zij de kosten willen verhalen op Apple (wat de wet ook toelaat), Apple niet thuisgeeft na een jaar.

Natuurlijk ben je als reseller wel verplicht om producten te repareren, maar ik kan me voorstellen dat er een situatie ontstaat dat wanneer het geld daarvoor niet binnenkomt je ook machteloos staat; zeker gezien de vrij lage marges bij de resellers.

Als reseller zou je natuurlijk betaling voor reparatie kunnen afdwingen bij Apple. Jammer genoeg stopt Apple dan met leveren van producten...
Die 2 jaar is een advies van de EU, geen eis. En al helemaal niet wettelijk opgenomen in Nederland.
Anoniem: 97031
@AP3X3 april 2010 23:30
Nou het non-conformiteits beginsel geeft je toch een behoorlijk lange 'garantie' in Nederland. Het is Apple die probeert mensen af te schrikken door de bewijslast van non-conformiteit direct bij te klant te leggen, waar andere fabrikanten dat voor minimaal 2 jaar niet doen.

Wat dat betreft had Nederland er goed aangedaan de Europese regel 1 op 1 over te nemen, of die 2 jaar -onvoorwaardelijk- over te nemen. Die ligt nu op 6 maanden.

Hoe dan ook, als je een rechtsbijstand verzekering hebt, krijg je bij apple toch echt 2 jaar garantie en waarschijnlijk zelfs langer.
Niks advies. Dat is een EU richtlijn en elke lidstaat is verplicht die te implementeren. In Nederland is de wet ruimer (maar vager) en die stelt dat een product een verwachte levensduur heeft. Helaas is die grens nogal vaag. :)
Ik vind het niet erg voor de Apple fan, de Apple fan zal toch alleen maar Apple producten kopen. Ik vind het erg voor de gemiddelde consument die gebaat is bij concurentie. Concurentie drukt prijzen en stuwt innovatie.
Lol de gemiddelde consument die veroordeeld werd tot Windows bedoel je? Laten we inderdaad blij zijn dat Apple er nog is om voor concurrentie te zorgen en de markt te stuwen.
En waarom denk je dat mensen als ikzelf Anti-apple zijn?

Ik zou best een Iphone of iPad willen gebruiken hoor, maar wanneer Apple meent in zijn recht te staan om mij te beperken in de keuze welk apparaat ik via Bluetooth laat connecten met mijn gekochte foon of pad stuit me gewoon tegen de borst.
En deze mag ook weer toegevoegd worden aan de alsmaar groter wordende T.net-galerij van kromme analogieën en dito vergelijkingen...
Ik wilde um daar plaatsen, maar kon de gallery niet vinden ;)
Krom? Want?

Ik gebruik FreeBSD. Voor het dagelijks gebruik een MacBook. Gewoon om zonder teveel gedoe een PC te gebruiken.

Ik gebruik een nieuwe auto, gewoon om zonder gedoe en comfortabel te rijden. Kost wat maar ik heb dan ook geen gedoe. Om te 'tweaken' heb ik ook een klassieker (1969).

Waarom? Ik wil beide.
Idd, waarbij opvallend vaak auto's bij worden gebruikt.
Ah ik ben dus niet de enige die kromme tenen krijgt van die analogien.
Het valt me trouwens op dat Apple-fans het nooit erg vinden dat Apple een anti-consumentenhouding combineert met hoge prijzen. Er valt heel wat af te dingen op Apple maar de fans zullen altijd in de verdediging schieten
Dat heb je bij meer producten, bij bijvoorbeeld microsoft/windows fans is het misschien nog wel erger (aangezien daar de anti-consumenten houding zelfs nog negatief effect heeft op dat gedeelte van de markt wat er niet voor kiest), bij apple wordt de verkoop van een product tenminste nog gewoon bepaald door vraag en aanbod, beide merken hebben een groep rabiate fanboys die ongeacht wat hun favouriete bedrijf flikt dit zullen blijven verdedigen (en dat geld voor meer merken, zie bijvoorbeeld consoles)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 4 april 2010 11:59]

Anoniem: 143912
@ymmv3 april 2010 19:20
wat apple voor elkaar gekregen heeft dwingt respect af. ik zou pas een apple kopen als er minstens 1/3 van de prijs afgaat. voor mij is dat de waarde van apple producten. gelukkig voor apple zijn er hele volkstammen die grof geld willen betalen. ze leveren wel redelijk spul hoor, niet de top maar zeker geen slecht kwaliteit.
ik probeer te begrijpen hoe apple dit voor elkaar krijgt, want als je niet begrijpt waarom een gek grof geld over heeft voor iets, dan lukt het jou ook niet om dezelfde doel te bereiken. zijn er apple fanboys hier die mij kan helpen???
bijvoorbeeld....
iPod.. er zijn zat MP3 player en video players maar geen 1 die zo succesvol is. Ik heb zelf met iPod shuffle gespeeld en andere usb MP3 players. iPod vind ik eigenlijk nix bijzoders en dus zou ik voor de goedkoopste gaan...geen gezeur met iTunes waar ik geen behoefte aan heb.
iPhone...er zijn zat gelijkwaardiger (betere?) smartphones (Android) die goedkoper zijn.

Ik denk dat het aan "gebruikersgemak" ligt. maar Android biedt toch net zoveel "gebruikersgemak"? Creative biedt toch net zoveel "gebruikersgemak"? Kan apple fans mij hierbij helpen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 3 april 2010 21:13]

Ik denk dat het gaat om de no-braining. Gewoon niet hoeven te denken om het apparaat te gebruiken.

Lijkt me trouwens ook niet zo lekker typen, zo'n tablet, vraag me af wat de mensen daarin zien.

ontopic: tijdens de onthulling waren de meeste mensen al teleurgesteld, dus waaorm zouden ze nu ineens wel zo'n ding willen kopen. Vraag me af waarom die analisten denken dat er dit jaar 'miljoenen' worden verkocht, of heb ik dit vekeerd begrepen?
Bij de bekendmaking was de Iphone ook een matig apparaat. De reviews van de iPad zijn echter wel erg goed. Persoonlijk zou ik er graag één hands-on willen proberen.

Ik denk dat de veel mensen hier het apparaat ook nooit zullen willen kennen.Gewoon omdat het een Apple product is. Als er een Android tablet komt zal daar misschien verandering in komen...

Ik wou er ook zelf nooit aan. Apple is duur en keuze bij Pc's was gewoon veel groter. Groter is echter niet altijd beter. Ik zie mezelf tegenwoordig nog steeds niet een macbook kopen maar probeer er nu wel objectief naar te kijken. De potentie van de iPad is enorm naar mijn mening. De marvel app alleen al kan een aankoop reden zijn. En dat is pas 1 van de 100.000enden apps die zullen komen.

Voor een goede review:
http://www.engadget.com/2010/04/03/apple-ipad-review/
geen gezeur met iTunes waar ik geen behoefte aan heb.
iPhone...er zijn zat gelijkwaardiger (betere?) smartphones (Android) die goedkoper zijn.

Ik denk dat het aan "gebruikersgemak" ligt. maar Android biedt toch net zoveel "gebruikersgemak"?


Het gaat om het totaalplaatje van mooi design, gebruiksvriendelijkheid (ben reuzebenieuwd of je Android 2.1 op je telefoon van vorig jaar kan installeren .......), Itunes/ Appstore/ E-Bookstore/ MobileMe/ Timemachine/ TomTom HD/ honderden mooie accesoires (standaard vanuit een BMW kan ik via mijn stuur/ boordcomputer de Iphone bedienen) en ga zo maar door.

Android is een mooi platform, ik was 2 weken geleden nog op de Android Experience, en het zal zeker voor het grootste deel van de consumenten een goedkoop en prettig platform zijn maar voor de bovenkant van de markt zie ik geen alternatieven.

De Ipod was revolutionair, de Iphone is revolutionair en de Ipad wordt het. Misschien zuur voor de vele Applehaters hier maar uiteindelijk bepaalt de consument wat goed is en wat niet.
De Ipod was revolutionair, de Iphone is revolutionair en de Ipad wordt het. Misschien zuur voor de vele Applehaters hier maar uiteindelijk bepaalt de consument wat goed is en wat niet.
amen

Volgens mij is het niet de consument, maar puur de media. Als niet elke nieuwssite een aantal berichten per week plaatste over de ipad, als er geen artikels verschenen over "de nieuwe hype" en het product "dat iedereen moet hebben", dan vraag ik me af hoeveel er nog verkocht zouden worden. De meeste Apple producten worden in de media zo gehyped dat ze een enorme voorsprong hebben op concurrenten qua naamsbekendheid.
Ik vind dit echt de meest vreemde redenatie ooit!
Een win/win situatie? Winst voor de consument verkrijgt men door middel van concurentie. De consument wil keuze; naast dat dure apple-toetsenbordje waarvan jij zegt dat je weet wat je krijgt, moet je ook een goedkoop blokker-toetsenbordje kunnen kopen. Wat zou jij ervan vinden als consument wanneer MSI nog enkel MSI toetsenborden tolereert, Asus asus, asrock, asrock, ga zo maar door! Consumenten zijn gebaat bij concurrentie, bij keuze.

Goed dus dat blijkbaar meerdere toetsenborden werken. Mijn vraag is, wanneer men echt aan de slag gaat met een toetsenbord, hoe leg/zet je het scherm dan neer? Is een Mac/laptop dan niet meteen alweer handiger?

De accuduur van dit apparaat is wel echt fantastisch! Helaas verslechteren accu's nog steeds veel te snel..
Het 'bagger buiten de deur houden' verhaal is natuurlijk gewoon een smoes, en niet eens een goeie. Dat kan je ook prima bereiken met certificering: consument weet dat hij bruikbare spullen krijgt, en concurrentie wordt niet buitengesloten.
Anoniem: 83718
@wsLy3 april 2010 15:56
Volgens de eerste reviews is gewoon elk bluetoothkeyboard te koppelen
De bluetooth functie op de iPhone dient jammer genoeg alleen voor verbinding met headsets, niet voor filetransfers of wat dan ook.. Gemiste kans..
Is deze beperking niet al sinds iPhone OS 3 achterhaald?
Nee, al kun je wel via via (apps) foto's naar elkaar sturen.
Jammer dan weer dat alleen Apple's bluetooth keyboard gekoppeld kan worden, het is toch bluetooth?
Uit diverse reviews blijkt dat je elk Bluetooth keyboard kunt koppelen met de iPad!
En toen waren we weer een hele discussie, met bijbehorende kromme analogieen en argumenten, rijker om een niet-kloppend statement. Als mensen na deze reactie nog doorgaan op het toetsenbord bluetooth verhaal lezen ze dus niet goed.
En dan is dus het hele 'nice apparaatje voor op de bank' idee weer weg...

Maar de praktijk zal het tezijnertijd moeten uitwijzen, misschien ben ik om, denk 't niet.
Zat zelf ook al te twijfelen om toch maar een ipad te kopen. Het lijkt me een leuke gadget. Echt zo'n hebbeding. Ook heb ik gezien dat er veel leuke games voor kunnen komen en aangezien alles wel tegen een stootje kan zou het ook leuk zijn voor bijvoorbeeld in de auto als ik mee rijd met iemand, of in de trein.

Typen gaat zoals sommige beweren redelijk, het is maar net hoe gewend je eraan bent. Hoe weet ik dit? Aangezien je op een iphone ook moet leren typen, wanneer je dit veel doet bijvoorbeeld op ebuddy, wen je zo snel eraan dat het echt sneller gaat als smsen etc. Niet dat het een gewoon toetsenbord bij kan houden, maar niet dat het een belemmering is.

Nadeel is inderdaad wel dat je alles van apple moet kopen en dat dit duur is.

Lange rijen had ik eigenlijk ook niet verwacht nee zoals al gemeld is iedereen preorderd zo'n ding als hij kan. Waarom in de rij gaan staan als je hem kan laten thuis bezorgen.
Typen gaat zoals sommige beweren redelijk, het is maar net hoe gewend je eraan bent. Hoe weet ik dit? Aangezien je op een iphone ook moet leren typen, wanneer je dit veel doet bijvoorbeeld op ebuddy, wen je zo snel eraan dat het echt sneller gaat als smsen etc. Niet dat het een gewoon toetsenbord bij kan houden, maar niet dat het een belemmering is
Jaja touchscreens typen fijn, dat is waar. Maar een 8 inch scherm is andere koek. Die moet je met 2 handen beethouden. Ik zie het nog niet helemaal voor me eerlijk gezegd.
Typen gaat nu eenmaal het prettigste met een normaal toetsenbord (met 'normale' toetsen). Zonder zo'n toetsenbord moet je dus met je vingertoppen op het scherm aan de gang. Dat gaat niet zo lekker, en maakt de kans op fouten groter. DUS.... moet je een apart toetsenbord erbij kopen/nemen/hebben. Daar gaat dus de 'winst' van dat apparaat wat zoveel moet vervangen verloren. Dan is een 'gewoon' netbook (en zeker een laptop) dus in het voordeel want dat heeft -wel- een 'normaal' toetsenbord.
Voor mensen die dus veel typewerk moet verrichten is zo'n iPad dus niet echt zinvol, tenzij je dus met zo'n extern toetsenbord wil gaan slepen.

Een muis is voor sommige zaken ook makkelijker werken dan continue met de vingers op dat scherm zitten. Ook daar 'wint' een netbook en een laptop het van die iPad.
Maar je bent helemaal niet verplicht een toetsenbord los erbij te kopen.

Zoals je al aangeeft koop je de ipad puur om te typen is het natuurlijk stom. Het is gewoon een leuke gadget waarmee je wel even in de spotlight staat op feestjes e.d.

Ook voor gamen zie ik hier wel potentie in.
Zoals je al aangeeft koop je de ipad puur om te typen is het natuurlijk stom. Het is gewoon een leuke gadget waarmee je wel even in de spotlight staat op feestjes e.d.
Haha, serieus?

Ik wil best graag een iPad, maar dat zit in jouw hoofd, niet het mijne.
Anoniem: 119722
@CLB4 april 2010 15:49
Tevens ben ik benieuwd naar de NL prijzen, want als die 'leuk' zijn.. hmm misschien dan toch..
Reken op + 25-33% meer. De BTW is vaak fnuikend voor de $ prijzen!
Geen idee, wat gaat het eigenlijk kosten? Het doet me nog het meeste denken aan de oude Palm's van weleer, dus 300-40 euro?

Het is geen E-book en geen telefoon dus ik denk dat het toch het meest te vergelijken is met de oude organizers.
Dat is m.i. een redelijk bizarre redenering. Het scherm van een iPad is pakweg 8 keer zo groot als dat van een Palm device en de HID is compleet anders (stylus vs finger multitouch)... bovendien zijn ze gebouwd voor compleet andere toepassingen (pocketable agenda & contacten vs. multifunctioneel, niet pocketable device).

Oftewel, hoe kom je erbij :)
Anoniem: 353564
3 april 2010 16:03
Mijn iPad is zojuist in New York aangekomen. Nog even naar NL doorsturen en ik heb omstreeks a.s. woensdag een iPad in huis. Mensen die denken dat de iPad een flop gaat worden hebben geen visie, en wellicht ook nog nooit een iPhone in handen gehad. Juist de schijnbare beperkingen bepaald het succes, het is immers een apparaat voor de massa - de gewone consument, en niet voor de freak/nerd/geek/hacker.
Ik heb al wel een iPhone in men handen gehad en zag er echt de meerwaarde niet van in. De iPad zal gewoon al vanwege de naam en de fabrikant geen flop worden, maar dat betekend niet dat ik de meerwaarde van dit apparaat inzie.

En sinds wanneer bepalen beperkingen een succes? Waarom moeten die beperkingen er zijn? Is het niet zo dat als je deze beperkingen zou weglaten je net een grotere massa gaat aanspreken? Dat je net meer gaat verkopen?
Nee. Die redenering werkt alleen voor technofielen die bang zijn om naar hun onderbuik te luisteren en daarom zoeken naar de grootst mogelijke optelsom van features. "Want dan zal het toch wel de beste zijn".

Technofoben ("gewone consumenten") daarentegen kijken vooral naar waar andere mensen blij van worden. Of waar ze zelf een goed gevoel bij hebben. Daarom leren verkopers ook vooral hoe ze mensen een goed gevoel ergens over moeten geven ("Voel dat stofje eens, is dat niet fantastisch? En makkelijk schoon te maken!")

Als gevolg daarvan hebben technofielen het meestal gierend mis als ze proberen het succes van nieuwe verschijnselen in te schatten. iPod zou niks worden, iTMS zou niks worden, iPhone was bij voorbaat al een failure. En buiten de Apple wereld: de Wii? Zwaar underpowered, misser bij uitstek. PS3? Veel te duur! Blu-ray? Wordt niet wat! Harmony afstandsbedieningen? Volslagen overbodig!

We weten ondertussen allemaal van die voorspellingen is terechtgekomen. En de trend lijkt me duidelijk: voor de doorsnee consument worden producten niet succesvol omdat ze veel features hebben, maar omdat ze bevallen. Fijn werken. Bruikbaar zijn. Niet nodeloos gecompliceerd zijn. Goed werken zonder enorme handleidingen.

Dus ja, beperkingen zijn wel degelijk heel belangrijk voor het succes. Want daardoor wordt de doorsnee consument er gelukkig van. De kunst is vooral om goed te bepalen *welke* beperkingen je het apparaat oplegt. Welke dingen voor de doorsnee gebruiker onmisbaar zijn, en hoe ze zo eenvoudig mogelijk kunnen werken.

Nintendo heeft daar grote stappen in gezet. Autofabrikanten doen niet anders. En Apple, natuurlijk.

De grote massa heeft een hekel aan moeilijk en een voorkeur voor leuk en makkelijk. Wij technofielen hebben een ander idee daarover: niet-makkelijk is voor ons leuk. Aardige gedachte om te onthouden als je de vele reacties hier leest. :-)
En de trend lijkt me duidelijk: voor de doorsnee consument worden producten niet succesvol omdat ze veel features hebben, maar omdat ze bevallen. Fijn werken. Bruikbaar zijn. Niet nodeloos gecompliceerd zijn. Goed werken zonder enorme handleidingen.
Helemaal mee eens.
Zoals een quote op aralbalkan.com:
The age of features is dead;
Welcome in the age of user experience.
tenmidden van een overladen markt voor consumentenelectronica, levert de iPhone iets waar je blij van kan worden. Iets dat je raakt. Vind het ook niet gek dat er inmiddels zoveel mensen een iPhone hebben. Ondanks de technische beperkingen voor ons techneuten.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 4 april 2010 12:22]

Zie mijn blog: http://zpaz.tweakblogs.nl, komt er op neer dat nu 'de mensheid' buiten tweakers om het kan gebruiken zonder gedoe.
En toch zul je zien dat dit apparaat zich toch voornamelijk door tweakers aangeschaft zal zien worden. Het is namelijk geen apparaat voor de massa, de prijs alleen al beperkt op dat gebied het marktgebied.

En vergis je trouwens niet: het apparaat mag dan wel veel kunnen, dat betekent niet dat veel mensen dat ook allemaal willen gebruiken.
Laat mij dan maar geen visie hebben, ik ga niet als een schaap in de rij staan voor een elektronica-product.

Als het concept echt slaagt op massa-markt niveau komen de concurrenten wel met goedkopere alternatieven. Dan mag je jezelf een schouderklopje geven omdat je er als eerste bij was, erg leuk voor je.
Precies. Ik ga niet zeggen dat de iPad een kloteding is, ik heb er geen ervaring mee. Wel snap ik niet dat mensen in de rij staan om een stuk elektronica te kopen, uren staan te koukleumen en daarna een gigantisch bedrag neertellen om 'als een van de eersten' een nieuw product in handen te hebben: de volgende dag is de nieuwigheid ervan af.

Hetzelfde als mensen die kamperen voor de winkel voor bijvoorbeeld een uitbreiding op WoW, dat zijn de mensen die wij belachelijk maken, maar hetzelfde is van toepassing op mensen die in de rij staan voor een stukje techniek.
hij staat toch niet in de rij? ;)
Heb je helemaal gelijk in.

Ik begreep die lui in augustus 1995 ook al niet toen ze voor Windows 95 in een slaapzak voor de deur van Escom lagen.
Of die mensen die in de rij staan voor MW2. Wat maakt het nu in hemelsnaam uit of mensen ergens voor in de rij gaan staan, die zijn gewoon enthousiast. Sinds wanneer is dat verboden of te gek voor woorden, ik vind het prachtig te zien dat zoveel mensen nog een beetje opgewonden worden van nieuwe technologie.
Kwaliteit kost geld. Daarbij krijg je met een iMac of iPhone bijvoorbeeld ook meer dan bij de concurrentie, meer software en functionaliteit. Het gaat niet om specificaties of stoere afkortingen en getalletjes. Het gaat om de gebruikservaring. De iPhone is een van de duurste mobiele telefoons (als je het dat nog kunt noemen, een Unix computer is het) ter wereld en toch een van de best verkochte toestellen. Ruim 60 miljoen wereldwijd zijn er verkocht. Heb je daar een verklaring voor? Ik wel, maarja ik ben dan ook een fanboy geworden nadat ik een iPhone gekocht heb.

De iPad is geen tablet PC en pretendeert dat ook niet te zijn. Het is ook geen notebook of netbook, al denk ik dat het zeker marktaandeel van de netbooks zal afsnoepen. Het is een geheel nieuwe categorie.

Apple is doorgebroken, met de iPod en de iPhone. Sindsdien is de verkoop van iMac's en Apple notebooks verveelvoudigd. De App Store heeft ruim 150.000 applicaties en er zijn inmiddels meer dan 2 miljard apps verkocht danwel gratis gedownload. Wie nu nog zegt dat de iPad het niet gaat redden is stekeblind, of een Microsoft/Android/Linux of weetikveelwat fanboy.
Kwaliteit kost geld
Bull.

Voor kwaliteit kan je veel geld vragen. De vraag is echter welk gedeelte van de prijs de kwaliteit vertegenwoordigt en welk deel het exclusiviteits gevoel moet afdwingen. Je doet het voorkomen alsof het grootste deel van de prijs voor de kwaliteit zorgt. Daar zijn de marges van Apple ff wat te groot voor.

Kijk als vergelijking naar Bose, spul kost een hoop geld maar de kwaliteit is gemiddeld op zijn best. Consumenten die erin trappen lopen echter wel rond met het gevoel dat ze top kwaliteit high-end spul hebben gekocht.
Ik ken alleen maar high end laptops en tablets die bestaan uit metaal en glas... om 1 voorbeeld te geven. Dat je ook wat betaald voor het merk is iets wat overal voorkomt, maar dat ik nu het idee heb slecht spul te hebben voor die prijs, totaal niet en exclusief voel ik me niet, waar ik werk heeft 60% een Mac. Gewoon, om op te werken.
Apple's marketing machine draait prima; dat moge duidelijk zijn. De kosten die Apple maakt zijn niet noemenswaardig hoger dan die van de concurrentie maar toch zijn consumenten bereidt meer te betalen. Dat is gewoon heel erg slim van Apple maar heeft niet direct iets met kwaliteit te maken.

Daarmee zeg ik niet dat Apple's producten slecht zijn maar er zijn net zoveel of net zomin problemen met Apple's producten.

Zo heb ik sinds 3 maanden een iPhone, via mijn werk, leuk ding, absoluut, maar typen is kut, 3G bereik is aantoonbaar slechter tov mijn Blackberry, email integratie is matig. Daarentegen zijn de apps soms fantastisch, tikkeltje langzaam maar van toegevoegde waarde.

Verkoopaantallen als argument voor kwaliteit aandragen? Mwoah, Opel en Volkswagen zijn al jaar en dag de best verkopende merken in Nederland, zijn dat de beste auto's?

Ik las ergens in een review op Tweakers dat iemand het gewicht van de iPhone, zwaarder dan verwacht, als argument aandroeg voor de duurzaamheid van de phone, zo makkelijk is het dus, zorg ervoor dat het zwaarder aanvoelt en men is tevreden.

[Reactie gewijzigd door Saab op 3 april 2010 17:18]

Anoniem: 243511
@Saab3 april 2010 19:15
Doet Nokia ook met de E72, Nokia droeg zelfs aan dat de E72 door het gewicht het apparaat een hoger premium gehalte heeft dan een lichte smartphone.

IMHO vind ik dat ze zeker een punt hebben.
als JIJ je zusje niet eens kan overtuigen om een Acer te kopen notebene jij als tweaker,
dan denk IK dat jouw zusje te vaak gezien hebt hoe JIJ met een Acer loopt te klooien.

Slimme zet van je zusje om een macBook te kopen denk ik dan ;)
Jij wil waarschijnlijk freaken met het register, je bezig houden met .dll's en de meer technischer zaken.

Jouw zusje wil vermoedelijk gewoon tekstverwerken, met multimedia aan de gang en zonder gezeik. Wil helemaal niet technisch bezig zijn.

Beiden gelukkig? Je hoeft helemaal geen fanboy (of -girl) te zijn om een Apple te kopen.

Of moeten we aannemen dat Windows gebruikers allemaal hersenloze-, kritiekloze-, gewoontegebruikers van een wanproduct van de rijkste man op aarde zijn?
Dan is een Apple toch zwaar over-specced?

Het gaat er ook om hoeveel geld iets kost,
want tuurlijk, als ik oneindig geld had kun ik voor beiden merken een godbak maken, maar de praktijk is nu eenmaal weerbarstig. Wat nu goedkoper is hangt van ieder persoonlijk af, maar als je alleen maar surft en mailtjes maakt en op hyves rondhangt heb je echt overkill met een apple.
Anoniem: 95032
@grol44 april 2010 23:12
Dat is geen overkill omdat mensen die enkel maar surfen en mailen en hyves gebruiken dus duidelijk niet met Windows kunnen werken. Wat zij nu zullen gedaan is foto's bewerken en filmpjes maken en ontdekken dat je met een computer meer kan dan enkel surfen en mailen.

Op windows vragen zulke zaken enige kennis van de gebruiker op een Mac moet iemand hoogstens kunnen surfen om de rode ogen te verdwijderen uit een foto of om een filmpje te knippen.
Volgens mij heb je nog nooit Windows gebruikt...
haha! ja inderdaad.... bill Gates is niet meer de rijkste man ter wereld....
(Carlos Slim uit Mexico, een telecommagnaat, is de rijkste man ter wereld)

Weggemod, ik zie het, maar wilde het toch even vermelden....
En dat ondanks alle hype van verscheidene media waaronder het NOS Journaal. Wat me opvalt is dat slechts apple die disproportionele aandacht krijgt aangezien het geringe belang.

Heel misschien zijn de releases van nieuwe Windows-versies het waard om op het journaal te komen, release van Apple software/hardware zijn echter zo onbelangrijk dat ik het niet belangrijk genoeg acht om een topic op het 8-uur journaal te hebben.
Denk dat de berichtgeving via de NOS niet van invloed is op de rijen in de States..

Mij lijkt de manier van tekstinput op de ipad niet ideaal. Zou handschrift herkenning niet een goede toevoeging zijn? Dat ding als groot notitieblok gebruiken? Of als teken tablet?
Maar iPad is toch capacitief? Oftewel geen pennetje? Tenzij jij makkelijker met je vingers kan schrijven dan met een pen zie ik handschrift herkenning niet gebeuren.

Alhoewel er natuurlijk wel een pennetje was die zou werken op capacitieve schermen. Maar of ze hem daadwerkelijk verkopen weet ik niet ;) :')

[Reactie gewijzigd door Simyager op 3 april 2010 15:28]

Zo'n soort pennetje bestaat al lang:
De Pogo stylus.
http://tenonedesign.com/stylus.php
Dit pennetje heeft een punt die geleidend is en dus werkt op een capacitief scherm.
die hebben gewoon een dikke deal met apple. volgende week zie je op de achtergrond een kantoor vol mac pro's met cinema displays :+
Hmm, zal dat niet gaan botsen met de "subsidie" die de publieke omroep kreeg van micrsoft om silverlight te pushen?
Jammer vind ik dat een merk als Apple het nog steeds erg op de koelheids factor gooit, je bent immers stoer, hip en up to date met Apple's nieuwste gadget.
Waar zeggen ze dat ?

Volgens mij is het een beetje ongefundeerd bazelen wat je nu doet. Je gelooft het misschien niet, maar er is ook echt een grote hoeveelheid mensen die Apple computers gebruikt omdat het gewoon werkt voor ze.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 3 april 2010 21:44]

Anoniem: 126513
@edwingr3 april 2010 23:23
Ze zeggen dit zelf ook niet. Apple computers, desktops vallen hier minder onder. Ik kan er weinig over zeggen want ik heb nauwelijks met Apple computers gewerkt. Van wat ik hoor, zijn het uitstekende maar iets overprijsde systemen voor bepaalde doeleinden.
Ik doelde dus voornamelijk op gadgets zoals iPhone en IPad.

Maar als ik zeg dat de zeer bekende marktnaam "Apple" niet al jaren bijdraagt aan hun redelijk stabiele succes, meer dan bijvoordbeeld systeembouwers zoals HP en Dell, zit ik er dan helemaal naast?
Apple is niet alleen een systeem, ze hebben hun goede sterke naam ook kunnen opbouwen door een andere philosophy na te streven dan de rest. OS en input apparaten bijvoorbeeld.
Het is dan ook niet meer dan logisch dat ze door Apple authentieke ontwikkelde gadgets erg promoten dmv naam. Apple Mac, Apple Iphone, etc.
Ik hoop gewoon niet dat ze zo hun eigen ruiten ingooien, want laten we niet vergeten dat het de Iphone en Itunes is geweest wat Apple weer terug in markt van multimedia heeft gebracht na een heel diep dal.
Ik ben bang dat de iPad het niet helemaal gaat doen als de Iphone.

Eén ander voorbeeld is, Intel houdt nog steeds de marktnaam Pentium aan om de reden dat deze naam zeer bekend is geworden. In geval van Apple dus "I"-apparaat.
Ik doelde dus voornamelijk op gadgets zoals iPhone
Dat ding heeft de hele mobiele industrie op z'n kop gezet. Dat red je niet met alleen 'coolness'. En al helemaal niet zo langdurig. En wat de iPad wordt zullen we wel zien. Ik zie er wel wat mogelijkheden voor en bestel er in ieder geval direct eentje voor m'n digibete ouders. Dan kunnen die eindelijk eens op internet.

Ik begrijp nooit zo goed waarom Apple, en in bijzonder de iPhone, hier niet gewaardeerd mag worden. Ook zonder dat het direct jouw keuze moet zijn heeft 'ie wel het één en ander aan positiefs teweeg gebracht. Of denk je nu echt dat er bijvoorbeeld al een systeem als Android geweest was als de iPhone niet zo'n succes was?
Maar als ik zeg dat de zeer bekende marktnaam "Apple" niet al jaren bijdraagt aan hun redelijk stabiele succes, meer dan bijvoordbeeld systeembouwers zoals HP en Dell, zit ik er dan helemaal naast?
Ja, je draait de dingen om. Een goede naam komt je namenlijk niet zomaar aanwaaien.
En je zult die ook steeds weer moeten waarmaken.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 3 april 2010 23:51]

Anoniem: 314705
3 april 2010 23:49
de reden waarom ik denk dat de rijen niet zo lang zijn voor de iPad lijken me vrij simpel.

1) de prijs voor een deel
2) applicaties gaan bijna het dubbele kosten ten opzichte van een iPhone applicatie
3) De enige reden waarom een iPad op dit moment interessant is, is vanwege het feit dat je hem als e-reader/e-book kan gebruiken. Voor alle andere applicaties heb je de iPhone of ga je achter je iMac zitten voor je games/zware programma's

Wellicht zal dit over een paar maanden anders zijn zodra het aanbod van applicaties was duidelijker word en er programma's uit gaan springen die ideaal zijn voor de iPad.
3) De enige reden waarom een iPad op dit moment interessant is, is vanwege het feit dat je hem als e-reader/e-book kan gebruiken. Voor alle andere applicaties heb je de iPhone of ga je achter je iMac zitten voor je games/zware programma's
En daar is hij nu juist net niet geschikt voor. Een einkt scherm is daar veel beter voor geschikt.
Ligt er maar aan. Ik lees vele uren per dag allerlei sites op een scherm. Een boek lees ik hooguit een uur per dag dat kan er dan ook nog wel af. Als je inderdaad een echte boekenwurm bent ben je beter af met e-ink…. maar is een echt boek dan niet leuker denk ik dan.

Die e-reader zijn naar mijn idee veel te beperkt. 1 trick ponies en gedoemd te mislukken.
games op een iMac? sinds wanneer kan dat?
Steam for mac (binnenkort), of Bootcamp, Crossover games, VM of de (paar) native mac games....

[Reactie gewijzigd door juulie19 op 4 april 2010 11:47]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee