Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Samsung gaat naar verluidt lcd's leveren aan Apple voor gebruik in de iPad. Samsung is daarmee de tweede toeleverancier van schermen voor de mediatablet. De huidige leverancier van de 9,7"-iPad-touchscreens is LG Display.

Apple iPadVolgens Digitimes, dat zich beroept op Taiwanese bronnen, zou Samsung lcd's gaan leveren op basis van zijn s-pva-technologie. De huidige iPad heeft een scherm op basis van ips-technologie. Bij de aankondiging van de iPad eind januari werd het ips-lcd specifiek genoemd als onderscheidende eigenschap van de mediatablet en ook op de Apple-site wordt ips expliciet genoemd.

Apple zou een extra lcd-paneel-leverancier nodig hebben om te kunnen voldoen aan de vraag naar de iPad. Zo verkocht Apple op 3 april, de dag van de lancering, meer dan 300.000 iPads, hoewel een groot gedeelte hiervan voorbestellingen betrof. LG Display zou Apple in februari hebben voorzien van 300.000 tot 400.000 lcd's voor de iPad, terwijl het Koreaanse bedrijf in maart nog eens 500.000 panelen zou hebben geleverd.

Ips biedt van alle lcd-technieken de grootste kijkhoek, maar s-pva heeft als voordeel dat er over het algemeen diepere zwartwaarden mee te bereiken zijn. Volgens Digitimes zouden de schermen van beide fabrikanten voldoen aan de kwaliteitseisen van Apple, waaronder het bestand zijn tegen krassen.

Het is volgens Digitimes niet waarschijnlijk dat Chimei Innolux en AU Optronics, de twee grootste lcd-paneel-fabrikanten van Taiwan, door Apple als toeleverancier van lcd's worden uitgekozen. Deze fabrikanten maken net als Samsung gebruik van een variant van de vertical alignment-lcd-technologie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Gewoon niet kopen en vergelijk specs met andere aanbieders van soortgelijke producten, je zal zien dat je bij Apple minder krijgt en duurder uitkomt. Hype is leuk, iPhone is leuk en werkt goed maar er moet toch echt iets beters komen dan een uitvergrote IPhone/iPad (any I-thing), dit is gewoon een big mistake. Je kan niet eens een USB apparaat aansluiten of een SD-kaart erin proppen. Mot allemaal van Apple zijn. Nee, dit is een grote fout en gaat ook een grote flop worden.
Ondertussen lopen er ruim een hakf miljoen mensen mee rond die tevreden zijn, heeft de volledige techblogwereld het al 6 maanden over niets anders en struikelen contentaanbieders over elkaar om maar zoveel mogelijk op de iPad te krijgen..

Duidelijk geflopt ja. Apple zal nu wel failliet gaan omdat ze zo'n onsuccesvol product hebben uitgebracht.

Welk USB apparaat wil je zo nodig aansluiten dat niet via bluetooth of wifi kan? Een muis? Usb syick? -> alles gaat draadloos tegenwoordig (behalve syncen :P)

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 14 april 2010 07:20]

Maar stel, dat iemand nu juist de IPS variant wil, kan je daar dan specifiek naar vragen? Want zo ontstaan er toch twee verschillende producten met elk andere eigenschappen.
En volgens mij zijn IPS panelen ook veel duurder dan s-pva panelen. Dus Apple naait je dan waar je bij staat.
Ik heb de indruk dat de meeste mensen hier de s-pva panelen vergelijken met TN panelen.
TN is goedkoop, slechte kleurweergave, geringe kijkhoek, ...

S-PVA panelen hebben een schitterende kleurenweergave en de beste zwartwaarde.
Maar ook de kijkhoek is een groot voordeel van S-pva panelen.
Hoewel de kijkhoek van een s-ips paneel iets groter is binnen de bepaalde norm houdt een s-pva paneel zijn volledige kleurweergave onder een bredere hoek dan een s-ips paneel.
En dit zowel horizontaal als verticaal.

De verschillen zijn echter zeer klein en de keuze van technologie is gewoon licentiegebonden.

IPS is ontwikkeld door Hitatchi en verbeterd door LG.Phillips.
Samsung gaat dus echt geen licentie betalen om voor apple IPS panelen te produceren.
Waarom zouden ze, PVA panelen moeten echt niet onderdoen, integendeel...
Hoe is de kleur weergaven van s-pva? Want ik weet dat IPS er namelijk bekend omstaat om zijn mooie kleuren. Als die ongeveer gelijk zijn, boeie, als het er maar niet op achter uitgaat.
Overigens hoeft het niet te betekenen dat s-vpa goedkoper is, als apple gewoon een mega deal heeft/had met LG dan kan het niet uitmaken.

[Reactie gewijzigd door leagallow op 13 april 2010 16:01]

Als die ongeveer gelijk zijn, heeft ips nog steeds de grote kijkhoek als voordeel.
maar als nadeel de minder hogere zwartwaarden. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan hogere zwartwaarden dan een ruime in kijkhoek omdat mensen toch niet helemaal zo ontzettend schuin naar je ipad zitten als je hen iets wil laten zien. Doen ze dit wel dan wil je dat meestal zelf niet. (lees: als in mee kijken in de trein bijv.)
Zoals te lezen in de tekst is de zwart weergave veel beter waardoor het op mij overkomt dat dit een hoger contrast heeft.

Iemand?
Zoals te lezen in de tekst is de zwart weergave veel beter [...]
Er staat niet "veel beter" in de tekst, maar "over het algemeen diepere zwartwaarden". S-PVA heeft verder over het algemeen een iets kleinere kijkhoek, dus het is kiezen tussen deze twee eigenschappen.
lol ik bedoelde ook gewoon beter, bij het typen overdrijf je snel :P

Maar houd dit echt het contrast in of puur alleen de zwart waarden (wat mij onlogisch lijkt)
Hoe is de kleur weergaven van s-pva? Want ik weet dat IPS er namelijk bekend omstaat om zijn mooie kleuren.
Ik heb uit mijn fotografietijd veel ervaringen met beiden, zowel S-IPS als ook S-PVA. Het is stuivertje wisselen als beiden goed met behulp van een kalibrator zijn afgesteld. Het klopt inderdaad dat S-IPS een iets grotere kijkhoek heeft, terwijl het contrast van het S-PVA-paneel iets beter is vanwege de diepere zwartwaarde. Als je beiden naast elkaar zet, kun je het zien als je er specifiek op let.

Echter, als je met een goed gekalibreerde S-IPS-monitor werkt, en ik zou hem stiekem vervangen door een exact dezelfde, maar dan met een net zo goed gekalibreerd S-PVA paneel erin (of andersom), dan denk ik dat de wissel je niet eens zou opvallen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 april 2010 02:52]

Ik denk dat de gemiddelde consument niet weet dat er verschillende schermen zijn, maar ik kan me voorstellen dat de 1 de voorkeur geeft aan een grote kijkhoek en de andere aan betere zwartwaarden.
Ik denk niet dat je kan kiezen, Apple vindt beide schermen goed en zal waarschijnlijk zeggen dat de consument gewoon een goed product in handen heeft.
Bovendien komt het vaker voor dat producten niet helemaal exact hetzelfde zijn, dan zit er meestal wel een verschil in het typenummer. Misschien wordt het mogelijk om een bestelling te plaatsten op basis van het typenummer, maar ik zou er niet op rekenen.
Zelfs producten met zelfde type nummers verschillen vaak ook enorm van elkaar.
Persoonlijk vermoed ik dat ook Apple zijn laptop onderdelen bij meerdere leveranciers haalt waardoor hier waarsch dezelfde verschillen in display zijn als hier bij de Ipad
Knap lullig, wil je je ipad terug sturen omdat je batterij kaduuk is krijg je ineens een ander type scherm dan je had... Oftewel mindere zwartwaarden en betere kijkhoek of omgekeerd :)

Ik zou zelf liever betere zwartwaarden hebben, ik zit er toch redelijk recht voor en als iemand anders mee kijkt tja daar heb ik geen last van dat de kleuren van de zijkant wat minder worden ;)
Vanwege een lcd paneeltje? Dat lijkt me sterk.
Het lijkt me sowieso dat Apple de verschillen onklaar maakt.

Dus tenzij het ene scherm meer kan op een hogere resolutie ofzo, zie ik niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 13 april 2010 15:57]

Als je het artikel gelezen had staat daar duidelijk in dat de schermen wel degelijk anders zijn. Niet wat betreft resolutie, maar wel wat betreft andere zaken (inkijkhoek, zwartwaarden).
Dat soort verschillen zijn niet zomaar 'onklaar' te maken.
Ik heb het artikel gelezen en daar staat dat IPS een grotere kijkhoek bied, en s-pva in de zwartwaarden beter kan zijn, niet dat dit ook feitelijk het geval is.

Sowieso, je koopt dat ding toch op een setje specificaties, specificaties waar ze allebei aan voldoen? Niet om wat dat ding buiten het boekje om ook nog kan misschien als het apparaat toevallig productielijn x is.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 13 april 2010 16:08]

Hmm, dat weet ik zo net nog niet. IPS is veel beter in staat "kleur echt" te zijn dan andere type panelen. Dit zou voor sommige mensen dus een serieuze belemmering kunnen zijn.

Ook is het zo dat je een ipad vanuit alle hoeken gebruikt, en niet statisch zoals een monitor.

Beide zaken waar ik me toch echt zorgen om zou maken. Ik heb zelf een Dell u2410 met een H-IPS paneel. Je kunt uiteraard voor 1/3 van het geld ook een 24" kopen, maar deze halen lang de kwaliteit niet. Dat is ook de reden dat praktisch alle schermen van Apple IPS zijn. Maakt ze duur, maar wel heel erg goed.
Ja maar je gaat toch niet hetzelfde product op de markt zetten maar dan een deel van diezelfde producten met een inferieur/superieur scherm uitrusten wat je ook daadwerkelijk merkt?
Dan vraag je om moeilijkheden tijdens de verkoop.

Sterker nog, ik zou vragen zetten bij de wettelijke toelaatbaarheid er van.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 13 april 2010 16:18]

In de pricewatch (2dehands gedeelte) kom je vaak genoeg bij schermen tegen met de vraag welk paneel er precies in zit omdat 1 scherm met 3 verschillende panelen (en dan wel alle 3 bijv. TN of IPS) maar verschillende revisies waar vaak al verschil in zit. Vooral samsung heeft daar een handje van, ken het typenummer niet herinneren maar je moest altijd opletten welke revisie je had want er waren slechtere en betere. Van Dell weet ik ook dat ze dat doen, en Apple ook en vast nog wel meer, maar blijkbaar mag dat dus want het gebeurt al jaren (de clou van het verhaal)!

Nu zal je in mijn verhaal het verschil enkel zien als je ze naast elkaar hebt staan omdat de kijkhoek enzo wel gelijk bleef, waren vooral de kleuren die be´nvloed werden of opties in het menutje. Maar hier gaat het dus wel om 2 verschillende panelen dus ik ben benieuwd wat de verschillen zijn als je ze naast elkaar houd bijv. maar ook als je ze niet bij elkaar houd (dus dat je duidelijk kan zien dat de kijkhoek groter/kleiner is geworden of betere/slechtere kleuren).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2010 16:31]

Die Samsung was de BW226
Ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt. Er zijn zoveel mensen die niet weten wat voor soort scherm er in zit... Het zal misschien 1% zijn. Dit bericht is getypt op mijn eigen iPad :*)
Dat wil nog niet zeggen dat je er geen nadeel van kan hebben lijkt me. Helemaal als kijkhoek achteruit gaat zoals hierboven wordt gemeld, wat me bij een ipad nog wel redelijk belangrijk lijkt. Dit bericht is getypt op mijn eigen toetsenbord :*)
Ongekalibreerd zal er denk ik weinig verschil zijn tussen de PVA en IPS schermen op de iPad. Ik denk ook niet de iPad hele gesofisticeerde beeldchips heeft om de maximale potentie er uit te halen.
Zoals het in de tekst staat is het feit dat er een IPS paneel in zit, die dus een betere kijkhoek heeft en mindere zwartwaarde. Doordat er nu een ander paneel in zit, wat eventueel slechter is zou je als consument wellicht compensatie kunnen eisen (ook aangezien dit een duidelijke feature is waarmee geadverteerd is, zie bijv. ook de compensatie die enkele PS3 eigenaren krijgen/kregen van amazon wegens het wegnemen van de "Other-OS" feature http://www.playstationuni...or-missing-other-os-3555/ ), ook kan je altijd op afstand (via de website) kopen zodat je een eventueel S-PVA paneel kan terugsturen als ze niet specifiek IPS panelen willen leveren (wet koop op afstand binnen de uitprobeertermijn).
tenzij men die vermelding uit de specs haalt. dan heb je geen poot meer om op te staan
Wat VVVJeroen inderdaad zegt, ze adverteren met de iPad met het feit dat het een IPS scherm heeft. Als ze daarmee adverteren en dan iPads verkopen zonder dat scherm zijn ze je aan het voorliegen.

Dus dan kom je ongeveer op eenzelfde situatie uit als met de PS3, adverteren met de Other-OS functie, terwijl ze die later weghalen. Natuurlijk is het een verschil van software en hardware, maar het komt op ongeveer hetzelfde neer.
Als de fabrikant ervoor zorgt dat de eigenschappen van de twee 'verschillende' producten nagenoeg hetzelfde blijven maakt het voor jou als consument niet uit welk scherm er in zit.
nope. het is apple, je hebt geen keus. zij weten wat voor jou het beste is.
en daar kiezen sommige mensen dus voor.
Alsof je dit bij andere fabrikanten wel zou kunnen kiezen |:(
Denk je nou echt dat Apple die gebruiksvriendelijkheid op nummer 1 heeft staan iets geeft hierom?

Dat is echt geen punt van zorg.

Ik denk bovendien dat deze keuze eerder om prijs gaat dan iets anders.

Het is best mogelijk dat de Samsung panelen alleen in Europa worden verkocht om klachten over verschillende types schermen te vermijden.
Ik gok ook dat Apple het verschil zal verdoezelen, en dat er geen verschil voor de consument in de specs zal zijn.
Maar blijkbaar adverteert Apple expliciet met dat er een SIPSpaneel in het ding zit. Als dat niet geleverd wordt dan zou ik me als consument genaaid voelen, ongeacht wat voor paneel er dan wel inzit.
Wat dat betreft levert Apple dus gewoon niet wat ze beloven als ze op deze manier die dingen leveren.
adverteren is veel gezegd. het staat zo in de specs, maar die zijn snel aangepast.
Daarnaast staat op iedere webpagina onderaan een disclaimer waarin staat dat typ en schrijffouten voorbehouden zijn en geen rechten geven
Het lijkt mij ook heel sterk dat het hier om de productiekosten zal draaien, aangezien een spva-paneel een stuk goedkoper is dan een ips-paneel. Ook ik vind het een vorm van de klant misleiden, als ze bij hun reclame campagne nadrukkelijk ips hadden vermeld.

Zelf heb ik zowel een spva (Samsung) als een ips paneel (toevallig LG) gehad en het verschil zie je wel degelijk. Niet zozeer in de kijkhoek (van beiden is dat dik in orde), maar meer in de kleurweergave. Van een ips paneel is dit veel natuurlijker dan een spva paneel (die neigt vaker juist te overzadigen). Dat lijkt mij een crucialer punt dan de zwartwaarde. Persoonlijk vond ik zelf de zwartwaarden van een ips paneel fijner en natuurgetrouwer.

Kortom, als je eenmaal het verschil weet, zul je er ook altijd naar zoeken en dit zien. Idem met een dode pixel ;)

Voor het gros van de gebruikers maakt dit verder niks uit, aangezien het grote deel van de LCD markt uit TN panelen bestaat. Die zullen dat verschil dus ook nauwelijks merken.

[Reactie gewijzigd door ASF86 op 13 april 2010 17:03]

Ik denk dat calibratie hier ook een rol speelt, zeker wanneer je het hebt over "verzadiging".
s-pva of ips, het is nog altijd vele malen beter dan TN-panels, dus waar hebben we het over ? Ik heb zelf een Dell met een pva-panel en dan is kijken naar een TN niet leuk meer. Persoonlijk zie ik weinig verschil tussen s-pva en ips, dus ik denk dat de gemiddelde ipad gebruiker dit al helemaal niet ziet.

Kortom, het feit alleen dat Apple fatsoenlijke schermen gebruikt in hun producten zegt al genoeg. Je krijgt gewoon waar voor je geld !
de meeste mensen kopen toch al gewoon de ipad voor de hype
dus wat voor scherm erin zit is voor hen dan ook bijzaak

trouwens, apple levert altijd goede producten
laten we er nu dus ook van uitgaan dat over de beslissing is nagedacht
Deze unboxing vond ik wel grappig.

/ontopic/

De spva-lcd heeft een iets kleinere kijkhoek dus echt veel verschil zal het niet uitmaken. Dus mensen ga aub niet meteen gek doen. :')

En het heeft dus de beste zwart waarde op een lcd met een grote kijkhoek.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 13 april 2010 16:21]

Rofl :D
Geen camera en flitser, oke. Geen Multitasking, the fack? Oke. Maar waarom _waarom_ kan die geen flash op pagina's weergeven? Is internet niet hele hele punt van die unit?
Rofl :D
Geen camera en flitser, oke. Geen Multitasking, the fack? Oke. Maar waarom _waarom_ kan die geen flash op pagina's weergeven? Is internet niet hele hele punt van die unit?
Omdat een flash een draak van een gedrocht is, en ze HTML5 alvast extra willen pushen.(lijkt ze nog aardig te lukken ook)
Dat kan prima zo wezen maar aangezien zo'n 50% van de interactive sites flash bevat, ik noem maar een voorbeeld, youtube, is dat niet echt handig op een apparaat waarmee je op internet moet gaan.
Volgens mij doet mijn android telefoontje zelfs flash op pagina's.
YouTube werkt prima zonder Flash.
Op een apparaat dat je in de hand houdt en dus perfect kan afstellen qua kijkhoek op elk gewenst moment vind ik een betere kijkhoek minder belangrijk dan betere zwartwaardes.

My 0,02.
Je hebt best gelijk, maar ik denk dat het verschil tussen 180 graden kijkhoek en 179,5 graden kijkhoek wel te verwaarlozen is, jij niet?
Nog even geduld en dan wordt alles gemaakt van synthetische diamanten, schermen transistors etc. Kristal helder, supersnel en super koel.
Bestand tegen krassen? :9 't Scherm is toch niet de "glasplaat" die er voor zit? :+
1 vraag, waarom kost een mega iPod in de US $ 499 en in NL € 1050 ?
1 vraag, waarom kost een mega iPod in de US $ 499 en in NL € 1050 ?
Er zijn nog geen Nederlandse prijzen te vinden omdat het ding hier niet uit is vooralsnog, voor zover ik kan zien? Niet bij Apple zelf althans, en dat lijkt me toch de bron.
Huh? Prijs in NL wordt 449 EUR. Waar haal jj die 1050 EUR vandaan |:(