Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 188 reacties

ICD gaat een 11,2"-tablet uitbrengen. De fabrikant kondigde al eerder de 7"-Ultra- en 15,6"-Vega-tablets aan. Het nieuwe model heeft de naam Gemini, is gebaseerd op de Tegra 2-chipset van Nvidia en draait op het Android-besturingssysteem.

De tablet wordt aangedreven door Nvidia's Tegra 2-soc. De Tegra 2 is een dualcore Cortex A9-soc, geklokt op 1GHz en daarmee op papier sneller dan de A4-chip in de iPad. In de Gemini wordt deze chip gecombineerd met 512MB geheugen en minimaal 4GB opslag, zo meldt Slashgear. Het opslaggeheugen kan worden uitgebreid met sd-kaarten. Het 11,2" grote hd-ready-scherm wordt geleverd in een resistieve en een capacitieve variant, die beide multitouch ondersteunen. ICD heeft gekozen voor Android als besturingssysteem en is van plan de telefoonfunctionaliteit van het OS volledig te benutten. Bellen, sms, mms en 3g-internet worden allemaal ondersteund.

De Gemini ondersteunt bluetooth, wifi b/g/n, gps en fm-radio, en beschikt over twee camera's. De camera aan de voorzijde is bedoeld voor videobellen en heeft een resolutie van 2 megapixels. De achterste camera heeft een resolutie van 5 megapixels en beschikt over autofocus. ICD zet verder sterk in op multimedia met ingebouwde stereospeakers, een 3,5mm-aansluiting, en ondersteuning voor hd-video en Flash. Een ingebouwde ir-transmitter geeft de Gemini ook de mogelijkheid te functioneren als afstandsbediening.

Hoewel nog geen informatie bekend is over de accuduur van het apparaat, geeft de combinatie van de zuinige Tegra 2-soc met een sterke, verwisselbare 40Whr-accu goede hoop. Het is nog niet bekend wanneer de Gemini zal uitkomen of wat hij gaat kosten.

ICD Gemini tablet ICD Gemini tablet ICD Gemini tablet ICD Gemini tablet ICD Gemini tablet ICD Gemini tablet
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (188)

Mensen moeten voor de lol eens zoeken op Nvidia Tegra 2 op youtube.. ziek voor woorden wat je ermee kan. Echt een super krachtige SOC !
Bekijk de volgende filmpjes maar even:
http://www.youtube.com/watch?v=rQa9nP4yyms
http://www.youtube.com/wa...vawVk9l1U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_p69T3cWHBs

1080P meerdere HD films draaiend in niet volledige scherm en een vette GPU accelerated menu.. Met volledige hdmi output etc.. Volgens mij op android.

Wel gaaf, straks games spelen op je TV vanuit je android telefoon.
Als google nou even de market op de schop neemt en fatsoenlijk luisterd naar de developers mischien dat er dan betere games content naartoe komt.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 7 april 2010 02:45]

Dit apparaat heeft alle specs die je als tweaker zou willen hebben. Hoe raar het ook klinkt, ik zie toch liever windows 7 hierop :/

Android is mooi etc, maar vergeleken met windows 7 toch erg beperkt.

Edit: ja ik weet heel goed dat W7 niet op ARM draait, maar wat ik wilde zeggen is dat een touch-pad met zulke specs (op de chip na) windows 7 moet hebben om het echt een nuttig ding te maken.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 6 april 2010 13:31]

Dit is gedaan omdat de Tegra, en alle andere ARM-based processors geen ondersteuning hebben voor 32/64bit besturingssystemen
De HP Slate, die op Windows 7 draait, heeft daarom dan ook een intel Atom processor, die wel ondersteuning heeft voor 32/64bit besturingssystemen

Ik heb in ieder geval hoge verwachtingen van de Tegra2, en zo'n tablet lijkt me een goede manier om de mogelijkheden van de processor te bekijken.

EDIT: @quindor, je hebt gelijk

[Reactie gewijzigd door tweeny op 6 april 2010 13:38]

Dit is gedaan omdat de Tegra, en alle andere ARM-based processors geen ondersteuning hebben voor 32/64bit besturingssystemen
Dat is een beetje de wereld op z'n kop. Een besturingssysteem dat gecompileerd is naar X86 zal niet werken op een ARM. Nogal wiedes. Andersom ook niet.

Om nu te stellen dat een ARM processor geen x86 OS ondersteunt.. tsja. Ik denk ook niet dat je kunt spreken van een x86 OS, hooguit van een OS waarvan de maker nog niet geslaagd is deze naar ARM te porten. Gebrek aan tijd, aan geld, strategische overwegingen, you name it.

Geen twijfel dat Microsoft erin zal slagen windows 7 naar ARM te porten. Deze architectuur biedt simpelweg meer bang-for-volt. Is veiliger voor exploits ook trouwens.
Microsoft heeft slechte ervaringen met het porten van haar OS naar andere hardware. Denk aan de MIPS/ALPHA/ITANIUM/POWERPC versies van het OS. Allemaal prima producten maar geen hond kocht het.

Voor microsoft is het dus niet moeilijk om het OS te porten, maar er moet eerst maar een goede aanleiding voor zijn. Het feit dat ARM "meer bang-for-volt" is, is dat hoogstwaarschijnlijk niet. Je ziet nu al dat mensen zich afkeren van de netbooks omdat die simpelweg te traag (en te klein) blijken te zijn. Eerst moet men dus maar een product vinden wat interessant is in de performance categorie van de ARM chips (en die zijn er: telefoons, ereaders, ...) en dan is het de vraag of het zinvol is om daar ARM chips voor te gebruiken of dat Intel producten zinvoller zijn. Enkel als je producten kan maken waar het zinvol is om een ARM chip te gebruiken en geen Intel, er behoefte is aan een echt OS en je over een grote markt spreekt is het voor Microsoft zinvol haar OS te porten. Op dit moment lijkt de goedkope tablet markt zich te splitsen in twee groepen: de iPad en tablets op netbook technlogie met windows. Android en andere alternatieven zullen hoogstwaarschijnlijk geen groot marktaandeel kunnen winnen simpelweg omdat dit teveel aanpaswerk vraagt van de hardwarebouwers.
Niet dat ik u graag bruut uit uw droom wil wekken, maar er zijn 50 Android-tablets op komst, allen gebaseerd op ARM.
Dus om nu te spreken over 'teveel aanpaswerk' van hardwarebouwers lijkt me een beetje 'totale onzin', er zijn bovendien meer dan 7 bedrijven die SoCs op ARM architectuur leveren, veel meer dan dat er x86-fabrikanten zijn.
De Tegra is gewoon ook een 32 bits chip, en de Android die er op draait is ook gewoon een 32bit besturingssysteem. Wat jij bedoelt is dat het geen chip is die een x86 instructieset heeft, en daarom kan er geen Windows op draaien. De Atom heeft wel een x86 instructieset en is daarom compatible met Windows.

Met een beetje mazzel kan er echter wel Linux op draaien, dan ben je meteen van de beperkingen van Android af.
Adroid heeft onderliggend een linux kernel. Echter de applicaties op andoid zijn java gebaseerd. Maar aangezien je een linx kernel hebt zijn er dus linux drivers voor beschikbaar.

Men verwacht overigens nog vele pad clonen, die op de hype van ipad meeliften, of zelfs beter zijn.

http://blogs.computerworl..._comes_linuxs_ipad_clones

-windows 7
-windows CE
-meego (intel/nokia linx)
-unbuntu.
-android (zoals deze)

Uiteraard kun je je eigen os erop hacken, maar je hebt ze wel voor je gemak, anders pak je wel een mini-PC.
Kleine correctie: Niet echt Java, maar een eigen VM die Dalvik heet. Je kunt echter wel Java code compileren naar Dalvik bytecode. Sterker nog, dat is volgens mij momenteel de enige manier om te programmeren voor Android (met de SDK).
Lol Ipad clones. Tablets bestaan al jaren, Apple maakt er 1 en alle tablets die daarna komen zijn clones van de Ipad. OMG.
Euhm, ik verwacht dat je x86 en x86-64 a x64 bedoelt. Dat zijn termen om Intel/AMD processor architecturen aan te duiden.

Dat heeft verder niets met 32Bit of 64Bit te maken.
Wist niet dat W7 ook op ARM kon draaien maar if so is/komt er vast een manier om het te installeren ;)
Er is geen ARM versie van Windows 7 dus dat zal hem niet worden. ARM versie van een linux distro is wel een mogelijkheid.
Als deze ICD, en HP met de Slate, tablets met zulke vette specs kunnen bakken, waarom kan Apple dat niet? Ik bedoel als zij wel camera's kunnen inbouwen (handig voor skype ed), SD-removable storage, 3G standaard e.d. aanbieden, waarom Apple dan niet? Valt me toch een beetje tegen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 6 april 2010 13:29]

Dat is hetzelfde bij de iPhone, dat was ook niet de meest hoogwaardige technologie die gebruikt werd. Apple heeft dat ook niet nodig om veel te verkopen, ze leveren technisch minder hoogwaardige producten af en richten zich meer op de software.
Je ziet het ook bij hun Macbooks, nooit de snelste modellen (geen i7 bijvoorbeeld) maar de mensen kopen ze wel want het uiterlijk en de software trekt ze aan.
technisch minder hoogwaardige producten af en richten zich meer op de software
Software is ook techniek.
Maar Apple is, meer dan welk ander merk dan ook, bezig met het totale plaatje van een product. Van soft tot hardware, van ondersteuning tot de verpakking. En daar valt ook onder welke features wél en welke niet... Dat is geen kwestie van bepaalde features 'niet kunnen' maar vooral 'niet willen'.
Ik bedoel als zij wel camera's kunnen inbouwen (handig voor skype ed)
Moet nog zien of dat handig is. Ik ben bang dat je vooral tegen onderkinnen aan zit te kijken. Of wil jij het ding de hele tijd schuin voor je uit vast gaan zitten houden ?
Er bestaan al tablets waarbij je de ingebouwde camera kunt draaien. Klik

[Reactie gewijzigd door belumcukur op 6 april 2010 15:17]

Dat is ook het eerste dat ik dacht, als apple dit 300.000x had verkocht had ik respect gehad voor de fanboys van apple, maar nu hebben ze in vergelijk rommel gekocht.
Software, bazeke. Het heeft alles met software te maken.

Steve Jobs zei dat veel beter in 1994:
“The problem is, in hardware you can’t build a computer that’s twice as good as anyone else’s anymore. Too many people know how to do it. You’re lucky if you can do one that’s one and a third times better or one and a half times better. And then it’s only six months before everybody else catches up. But you can do it in software.”

Geen hond die de iPad koopt is er in geinteresseerd wat de specs van de CPU precies zijn.

De Nexus 1 heeft nog steeds geen super vloeiende scrolling, ondanks specs die beter zijn dan de iPhone 3GS.
Hardware is geen hond in geïnteresseerd.

Maar een tablet die Flash draait, standaard GPS heeft, standaard goedkope SD kaartjes ondersteund, twee keer zo lang op een batterij meegaat, een beter leesbaar scherm heeft, meer verbindingsmogelijkheden heeft en goedkoper is dan een iPad, daar zijn mensen wel in geïnteresseerd.

En dat bieden alternatieven voor de iPad!

OK, de software is misschien wat minder 'benaderbaar', maar ik zie zeker toch een markt hiervoor gezien de beperkingen van de iPad.
Je hebt gelijk. Daarom durf ik ook de volgende statement te maken: Moblin (MeeGo) en Ubuntu Netbook remix zijn veel beter geschikt voor een tablet dan het iPhone OS.

En mag ik vragen wat je bedoeld met de n1 geen super vloeiende scrolling heeft? Ik heb zelf een Legend en deze is qua power veel minder dan de n1, maar ik heb nergens last van.
Ik heb een hero en heb bij het browsen expres geprobeerd keihard te scrollen zodat hij zou gaan stotteren of een checkerboard gedeelte weer zou geven.. Helaas niks.

Nou scrolde ik laatst op een 3GS kwam er toch echt een checkerboard maar bleef verder wel smooth.
( bij beide flink zitten scrollen met je vinger ).

Het stotteren in filmpjes komt door de frame rate van het filmen. Het scrollen op android gaat gewoon sneller als een Iphone...
( probeer maar eens in 1 veeg beweging van boven naar beneden te scrollen bij een iphone op een volledige website, dit lukt niet... bij android wel. )

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 7 april 2010 02:05]

Iedereen zijn eigen mening :P
Ze brengen dit apparaat niet voor niks na de introductiedag van de ipad ;) kunnen ze mooi de fanboys dissen ;) (grapje moet kunnen toch?)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 14:18]

kunnen ze mooi de fanboys dissen
Nou, die zullen nu vast wel de tranen van ellende op hun iPad hebben liggen...
ik heb me reactie denk ik precies tegelijk aangepast omdat ik al bang was dat mensen het serieus nemen wat ik hierboven zeg ;)
het valt mee hoor met dat serieuze ;)
Specs zijn niet alles. Afwerking, afstemming van de componenten op elkaar en waarschijnlijk nog het belangrijkste: software.

Tot nu toe zijn iPhone apps en dus naar alle waarschijnlijkheid ook iPad apps jammer genoeg vrijwel altijd superieur aan hun Android-tegenhangers.
Leg is uit wat er zo superieur is aan de apps op de iphone? Tegenover diezelfde app op Android?
Gemiddelde kwaliteit die een stuk hoger ligt.
Veel consistentere UI.
Veel beter aanbod van veel belangrijkere spelers.

Probeer maar eens spellen als Fieldrunners, Civilization etc voor Android te vinden.
Ik heb geen iPhone, wel een iPod maar daar doe ik eigenlijk vrij weinig mee behalve muziek luisteren. Kan best waar zijn wat je zegt, het FTP programma en remote programma dat ik heb op de Legend heb lijken inderdaad in de kinderschoenen te staan.
Maar even terug naar de developers: Het maken van een App voor Android is veel makkelijker (ik heb beiden voor beiden een 'hello web' geschreven), daarbij hoeft je app niet persé goedgekeurd te worden door Apple. Daar komt nog eens bij dat er straks telefoons met Android voor 150 euro te krijgen zijn. Dus ik denk eerlijk gezegd dat het niet heel lang zal duren voordat Android Apps superieur zijn.
Wat je ook even vergeet: Veel developers/marketeers geven toe een fout te hebben gemaakt door te focussen op 1% van de markt.
Verspeel ik mijn tijd niet aan.
En waar basseer je dat op? Superieur? Ben je jaloers dat 60% van de android market gratis is.
Superieur is net zo goed een non-argument als zeggen dat gratis beter is. En hoe kun je nou jaloers daarom zijn?

Waar het de applicatie makers om gaat is: Geld!
Er wordt veel meer geld verdient met het iphone OS dan Android:
http://www.google.nl/sear...q=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Je hebt al een aantal applicaties en je krijgt er met de iPad zelfs veel meer bij. Kranten en uitgevers zetten groot in op de iPad.
Android daarin tegen zal moeten afwachten of er speciale tablet edities van hun apps komen. Er is in ieder geval niet veel grond om deze nu al te maken. Ik hoop dat met de populariteit van het OS deze er wel komen.

Je moet deze dingen denk ik zien als consument of developer, niet als tweaker.
Toch merk ik dat op de android market place de gratis applicaties meer toegevoegde waarde hebben dan de gratis applicaties op de iphone...
Maar dit is hoe ik het ondervind.
Ook in de App store is zeer veel gratis te krijgen.
Waarom is Android beperkt in vergelijking met Win7?
Win7 zit zo dichtgetimmert als de pest als ik alle berichten op Tweakers lees...
Windows 7 is iets anders dan Windows Phone 7 for god sake.....
O sorry hoor, fouten zijn menselijk... haal God er gelijk maar bij O-)
God draait Android, jezus klooit wat aan met mac en satan haalt zijn dagelijkse vloek-quota door windows te draaien.
Waarom zou je W7 nodig hebben?
Of Android werkelijk te beperkt is kan ik niet zeggen, hangt af van de beschikbare applicaties en hoe soepel die draaien. Met de ARM-versie van Debian of Ubuntu er op lijkt mij dat er softwarematig weinig meer te wensen over blijft. (Al wil je dan mischien 2× 512MB RAM), zeker niet als het in dual-boot kan ivm de telefoonfunctie.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 6 april 2010 16:24]

Achja, dat is jouw mening. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om welke Windows-versie dan ook te draaien op een tablet, netbook, telefoon of iets dergelijks. Ik vind Android het perfecte besturingssysteem voor op zulke apparatuur. Windows is voor mij iets dat je hooguit wilt draaien op PC's en laptops waarop je om de één of andere reden per se Windows-applicaties moet draaien.
7 draait niet op 'n Arm CPU & is niet geoptimaliseerd voor touchscreens, PUNT.
Hou toch is op te zeggen dat W7 niet goed is met Touch screens :) Dat is NIET zo, W7 is het punt niet eerder de apps, en ook daar valt wat voor te zeggen! Er zijn nog bar weinig apps gemaakt voor een touchscreen van ongeveer 10 inch! Ook de ipod/iphone apps zijn er niet voor gemaakt (die zijn namelijk voor een 3.7 inch scherm gemaakt), PUNT!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 13:30]

Hoe is in Windows 7 dan geimplementeerd: de single leftclick, de double leftclick, en de rightclick? Is dat systeem nou werkelijk handig aangepast in W7 voor touchscreens? Hoe doe je een rightclick op W7 Touch edition?

En op Android/Apple is het heel normaal single left click om je app te starten, in Windows 7 is dat altijd double leftclick (er onhandig en overbodig dus)...is dat ook aangepast? (single left click is selecteren in W7)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 6 april 2010 13:34]

Hoe is in Windows 7 dan geimplementeerd: de single leftclick, de double leftclick, en de rightclick? Is dat systeem nou werkelijk handig aangepast in W7 voor touchscreens? Hoe doe je een rightclick op W7 Touch edition?

En op Android/Apple is het heel normaal single left click om je app te starten, in Windows 7 is dat altijd double leftclick (er onhandig en overbodig dus)...is dat ook aangepast? (single left click is selecteren in W7)
Als er iets simpel aan te passen is het dat wel (dubbelklik veranderen in enkele klik).
Aha. En hoe doe ik dan een multiple selection die niet aansluitend is (Dus geen drag-box)?
Windows 7 is gemaakt met het oog op mult-touch en touchscreens.

Laatst nog mee gewerkt en ging best wel lekker. Het is wel wennen, maar ik denk dat het best ok werkt.

Volgens mij was het ingedrukt houden voor rechtermuisknop menu.
Windows 7 is gemaakt met het oog op mult-touch en touchscreens.
Toch nog iemand met gevoel voor humor :)
Als je er niet tegen kunt dat het wel zo is, gewoon niet reageren ;)
Als je er niet tegen kunt dat het wel zo is, gewoon niet reageren
Ik ontken ook niet dat je Windows 7 niet kunt gebruiken met (multi)touch.

Maar laten we eerlijk zijn, het blijft een houtje touwtje oplossing.

Apple en Google hebben het wel begrepen, als je voor (multi)touch gaat dan doe je dat voor 100% met een UI die daar speciaal voor is gemaakt.

Ook Microsoft weet dat maar ze proberen gewoon tijd te kopen door dit soort stopgap oplossingen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 6 april 2010 15:24]

@Carbon,

Weet je wat jij eens zou moeten doen. Pak eens een multitouch scherm ergens en sluit die eens aan op windows 7 pc en test het eens. Of kijk eens wat filmpjes op youtube hoe dat loopt.
Het is een groot verschil met wat het vroeger was...
1 keer tappen, 2 keer tappen, tap en hold... lijkt mij vrij makkelijk en logisch.... zelfs de iPad werkt ongeveer zo :P
Net als je touchpad wat als vervanging voor je muis op een laptop zit (en die heb je ook zonder hardware-matige linker/rechter muisknop), oftewel mensen die een laptop hebben zijn er helemaal snel aan gewend :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 14:10]

Ach, zolang de iPad nog niet eens websites kan laten zien, geen flash geen silverlight, heb je weinig aan "optimalisatie voor touchscreens" Persoonlijk heb ik liever een apparaat wat wel compatible is met 99% van de websites. En op dit moment kan dat enkel via Win7. De Android versie van Flash is aanstaande en dan komt deze tablet ook een eindje verder in de richting. De iPad? Geen optie.
Ach, zolang de iPad nog niet eens websites kan laten zien
Dan heb je het ding waarschijnlijk uit gezet, anders werkt Safari toch gewoon zoals het hoort. En ja, Safari is een webbrowser en daarmee kun je dus websites bekijken 8)7

En Flash? Ik zal het niet missen, die paar advertenties die ik dan mis, so be it.
jammer alleen dat je op de ipad vaak iphone pagina's voorgeschoteld krijgt, en niet de native pagina's..
Veel websites geven je vaak de optie om over te schakelen naar de "full experience"
Alleen jammer dat voor de "full experience" flash nodig is;)
Op die Flash advertenties zit niemand te wachten, en 100% flash sites zijn uiterst dun gezaaid.
Gelukig kan je op android gewoon bij de instellingen zetten of je volledige website's wil of dat hij automatisch overschakeld op de mobiele versie van de website.. ( gebruik dit vaak als me de mobiele versie niet aanstaat... )
Niet zeker als dit op de iphone kan.. zal het eens testen.
Mijn excuses voor deze belediging die volgt: :+

Fanboy!

Hoe je het ook bekijkt, dat de ipad geen flash ondersteund is een duidelijk minpunt waar een reden aan kan zitten maar er zijn zoveel vette dingen met flash gebouwd dat je toch wel erg veel mis loopt. En niet alleen die paar advertenties.

[Reactie gewijzigd door walletje-w op 6 april 2010 16:15]

Geen opmerking op je reactie ofzo maar weet je toevallig een paar sites die niet functioneren zonder flash?

Ik snap dat spelletjes sites niet werken maar ik bedoel "normale" sites zoals tweakers of nu.nl?
hbo.com is een simpel voorbeeld, maar er zijn er velen die flash in het menu gebruiken of compleet in flex zijn opgetrokken.
Hoe lang denk je dat het gaat duren voordat de video's daar als H264 via html5 gedaan worden? Ik heb zo'n flauw vermoeden zeer kort...
Het is niet alleen de iPad die geen Flash heeft. De iPhone en iPod touch hebben ook geen Flash, maar ook de rest van de telefoons heeft geen Flash...
(En Flash Lite is niet hetzelfde...)

En daar de groei markt in de mobiele telefoon zit...

Kijk bijvoorbeeld hier:
Online video provider Brightcove gaat html5 voor video ondersteunen.
http://www.macrumors.com/...-support-for-html5-video/
Hiermee gaan in 1 keer 1000 (bekende) websites naar html5 voor video.
+1 zelf ben ik echter wel van mening dat Apple vaak zeer degelijke producten afleverd die gewoon werken. Alleen flash support is slecht, maar ligt dat nu bij Apple of Adobe ook hier kan je uren over discusseren.

Wat mij zelf erg stoort zijn de garantie voorwaarden van apple, 1 jaar garantie? WTF, EU richtlijnen iemand? 2 jaar garantie voor electronische end-user devices!
Zolang de EU microsoft blijft aanpakken en apple's reet blijft kussen boycot ik Apple apparatuur (ipods hebben sowieso maar matige audio kwaliteit).

En daarnaast zie je dat 90% van de iPhone gebruikers die ik persoonlijk ken hem gejailbreakt hebben en het dus ook niet eens zijn met de voorwaarden van Apple.

Maar om nu even ontopic te komen, mij lijkt deze tablet een leuke tegenhanger van de iPad, maar momenteel zie ik een tablet als een overbodige luxe, te groot om mee te nemen en thuis gebruik ik liever me netbook zodat ik lekker op toetsen kan rammen ipv me scherm kapot duwen.
Hmm, leuke specs, maar kwa dikte lijkt het meer op een netbook. Voordeel van een tablet is toch o.a. dat het makkelijk met een hand vast gehouden kan worden? >.>
Hij is iets dikker dan een ipad, dus het valt mee :)
Voordeel van een tablet is toch o.a. dat het makkelijk met een hand vast gehouden kan worden?
Nee hoor, dat is zo ver ik weet nog nooit een ontwikkel eigenschap geweest. Een tablet is daar over het algemeen gewoon te groot voor. Een iPad kan je ook niet al te lang in 1 hand houden zonder last te krijgen van je pols en onderarm spieren. Zoals veel mensen aan geven zullen ze een tablet over het algemeen zitten gebruiken, waardoor je dus altijd een 2e steun punt hebt (hand + schoot).

ps, deze tablet is 2mm dikker dan de iPad.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 6 april 2010 13:27]

Alsof het te dik is om vast te houden XD Ik denk zelfs dat iets dikker juist lekkerder vast houd (dan dunner echter enkel bij hetzelfde gewicht)! Maar hoe dikker, hoe natuurlijker voor je hand die je normaal open hebt... Oftewel hoe dichter je bij de normale houding van je hand je zit hoe beter :) Maargoed beetje offtopic, denk niet dat ie te dik is om vast te houden.

Daarbij is die hooguit een paar mm dikker dan de ipad :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 13:31]

Heeft deze wel Flash ondersteuning?!
Ja: http://www.engadget.com/2...-feature-complete-tablet/

[Reactie gewijzigd door Virtuozzo op 6 april 2010 13:34]

Als ik kijk naar filmpjes van flash 10.1 op de nexus one...
Dan zal het flash gebeuren zeker goed komen.
Leuk HD youtube!
Natuurlijk. Processing power genoeg.
"Bellen, sms, mms en 3g-internet worden allemaal ondersteund."

Hoe moe ik dit zien dat bellen. Dat is toch onpraktisch...
Of heb je een headsetje nodig?
Het is er dus niet voor gemaakt (om te bellen), maar kan wel ;)

Die mic hoort waarschijnlijk weer bij de webcam dus die zat er al op, een speaker hoort ook al op z'n apparaat en 3g voor internet is leuk dus hebben ze er blijkbaar ook in gestopt... En dat bij elkaar zorgt er waarschijnlijk toevallig voor dat ie kan bellen ;)
Als je op de bank zit zal je prima kunnen bellen, maar het leuke is dat je ook gewoon een goedkoop 'telefoon' abbo kan halen bij Vodafone ofzo en 10 euro per maand voor onbeperkt internet betalen :+
bluetooth headset, zoals een Jabra?
Ook een leuk apparaatje. Alleen vind ik de 4GB Flash die erop zit toch te beperkt. Het zou leuker zijn als je bijvoorbeeld 32GB had gehad, had je eens eindelijk de Ubuntu ARM-versie kunnen testen :)
Er staat "minimaal 4GB", en op de slashgear site staat tot 32GB.
Ik vraag me af wat dit zou moeten kosten.
Lees goed: minimaal 4GB Flashgeheugen
Ik vind de iPad al groot, groter dan dat nog gaat misschien beetje ver voor een tablet. De specs zijn erg goed, jammer van Android (de Android liefde is mij een raadsel, vind het verschrikkelijk).
Ik weet ook niet hoe het komt dat ik en andere Android WEL zien zitten, misschien heeft het iets te maken met hun open karakter/houding en het niet tegenhouden van een hoop apps in de market omdat het hun niet aan staat, misschien heeft het wel te maken dat het goed aan sluit op 9/10 google producten, misschien heeft het wel te maken met het feit dat het gewoon doet wat het moet doen? Wie zal het zeggen ;) Iedereen heeft zo ze eigen redenen om voor Apple, MS of Android (OHA) te kiezen :)
Open houding/karakter doet me echt niets. Alles wat ik wil krijg ik op mn Appstore ook. Google producten ben ik ook niet bijzonder over te spreken, in mijn ogen (op Google Earth en de zoekmachine na) allemaal inferieure producten, dus dat zou misschien wel een rol kunnen spelen. Dus in mijn ogen doet het niet wat het moet doen.
We hebben het toch duidelijk over het algemene publiek, niet over jouw of mij, maar over de groep ;) Zo zeg ik ook iedereen heeft zo ze redenen, jij bijv om voor apple te gaan (je zegt er niks over maar het druipt er wel van af), ik zal voor Android kiezen en misschien wel WM als die beter is :) En weer een ander wil Debian of Ubuntu, ook weer om ze eigen redenen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 april 2010 16:11]

Zet er dan Debian of Ubuntu ARM op? Ik ben er eigenlijk heel zeker van dat dat gaat gebeuren.
Allemaal wel leuk met Android, maar ik vraag mij af wanneer je een HD film in mkv afspeelt of je ook de ondertiteling (srt files) kan weergeven.
Er zijn al apps die divxjes ondersteunen met losse .srt..
Dus als de Tegra chip mkv aankan, lijkt me losse .srt me niet het grootste probleem =)
je praat een beetje poep (iets met klok en klepel) ;)

mkv, oftewel matroska is een container format, terwijl xvid, een videocodec is, evenals het veel gebruikte h264. Een mkv container lezen kost niet veel rekenkracht. Het decoderen van een hd stream wel. Dit is in dergelijke devices meestal het beste op te lossen door het decoderen te offloaden naar dedicated hardware (in veel gevallen de gpu).

of je ondertiteling weer kunt geven hangt dus af van het feit of het mogelijk is dit in de hardware te overlayen (er vanuitgaande dat de hardware snel genoeg is om hd video te decoderen en weer te geven) en een app dit dit implementeert.
Voordat je ongenuanceerd begint te reageren.
Ik heb het over applicaties die srt files kan weergeven als je mkv/divx afspeelt.
Ik had het niet over de rekenkracht van de tegra. Je mag dan wel een een leuke processor hebben maar zonder app kan je geen reet afspelen.
Wat ik zoekt is een soort bsplayer/mediaclassic/ etc etc.

Tot nu toe was ik meer geinteresseerd in Tablet PC met windows 7 omdat je gewoon alles kan installeren wat je ook op je pc heb. Met Android/Ipad ben je toch "gevangen" met de apps. Mochten de apps de lading dekken die ik wil kunnen doen kijk ik naar de Android.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 6 april 2010 13:56]

je hebt hedentendage apps a la mVideoplayer / yxflash & WuzhenhuaPlayer
Oftewel de vraag werd hartstikke fout gesteld... En de huidige android telefoons redden het al om films met (losse) subtitels te weergeven, lijkt me dat een aparaat met ruim 2x zo veel ruwe kracht dat helemaal prima kan :D (zowiezo tegra ?= ion = gegarandeerd goede media performance?)
ik kijk films altijd zonder ondertiteling. Geen last van brakke vertalingen en nog goed voor je Engels ook. Wat is daar mis mee? Kun je btw wel srt files op de iPod/iPhone weergeven?

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 6 april 2010 13:38]

Ik kijk meestal ook zonder ondertiteling. Maar mijn Kantonees, Frans, Russisch, Thais en Japans schiet soms wel wat tekort.
Dit ding zou pas interessant worden als bekend wordt wat de batterijduur is. Tevens vraag ik me af hoe Android met een dergelijk "groot" scherm omgaat. Ik weet dat het ondersteund wordt, maar wordt het ook optimaal gebruikt?
batteriijduur zou met de zuinige Tegra (2) en de 40 Wh batterij geen probleem moeten zijn zou je denken.
Ja ach, theoretisch is toch nog wat anders dan de praktijk. Zou je denken inderdaad, maar eerst maar eens wachten tot het daadwerkelijk getest is in de praktijk.
ter vergelijking:

Atom tablet (HP Slate): 30Whr, 5 uur (met of zonder wifi?)

ARM tablet (iPad) : 25Whr, 10 uur (met Wi-Fi)

ARM doet daar twee maal zo lang met een kleinere accu.
Met een batterij van die capaciteit hebben ze heel casual het gewicht niet vermeld. ;)
Ik ben ook bang voor een behoorlijk aantal grammen ;) Aan de andere kant me laptop van 2 kilo houd ik ook zonder problemen (naja zwetende ballen) op me schoot :)
Ik ben ook bang voor een behoorlijk aantal grammen ;) Aan de andere kant me laptop van 2 kilo houd ik ook zonder problemen (naja zwetende ballen) op me schoot :)
TMI :/