Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

De Duitse fabrikant Neofonie heeft zijn WePad met 11,6"-touchscreen ge´ntroduceerd. De tablet draait op het Android-OS, bevat een Atom N450-cpu en zal in twee versies verschijnen: een met 16GB en een met 32GB flashgeheugen.

Neofonie presenteert zijn apparaat vooral als een open alternatief voor de iPad, maar weigert van een iPad-killer te spreken. Helmut Hoffer von Ankershoffen, ceo van het bedrijf, gaf maandag tijdens een persconferentie toe de iPad 'iets mooier' te vinden, 'maar ook minder flexibel'.

De WePad meet 28,8x19x1,3 centimeter en heeft een 11,6"-scherm met een resolutie van 1366x768 pixels en multitouch-ondersteuning. De tablet met 16GB weegt 800 gram en gaat 449 euro kosten, terwijl de uitgebreidere 32GB-variant 850 weegt en voor 569 euro van de hand moet gaan. Deze laatste versie wordt uitgerust met umts, gps en een extra chip voor de 1080p-video-output. Beide modellen bevatten ondersteuning voor wifi-n en bluetooth 2.1 + edr, een sd-kaartlezer, een 1,3-megapixelcamera en twee usb-poorten.

Het WePad OS is ontwikkeld door het eveneens Duitse 4tiitoo en is gebaseerd op Android. De ontwikkelaar claimt dat de tablet Android-applicaties kan draaien en dat via de WePad Store 'verschillende stores' kunnen worden benaderd. Daarnaast benadrukt Neofonie de ondersteuning voor Adobe Flash en het Air-platform. Voor kantoortaken wordt de OpenOffice.org-suite meegeleverd.

Neofonie claimt dat al 20.000 geïnteresseerden zich hebben gemeld, maar dat het pas vanaf 21 april voorbestellingen aanneemt. In juni volgt de levering in kleine aantallen en in augustus hoopt het bedrijf op grote schaal te kunnen leveren.

WePadWePadWePadWePadWePadWePadWePadWePadWePad

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

ik vind het er vrij netjes uitzien. ik vind de ipad helemaal niet mooier dan deze :p
Qua UI vind ik de iPad vele malen beter in elkaar zitten, duidelijker vooral. Flexibel is het niet zoals de We-Pad nee, maar zoals altijd... dat is niet hetgeen echt verkoopt.
@vgroenewold

Natuurlijk is een iPad duidelijker. Als mijn kamer maar enkele meubels heeft en mijn kamer niet veel functionaliteit biedt lijkt hij minder rommeliger.
Staat er in mijn woonkamer echter een piano, tv, stereo installatie en nog veeeeeel meer.
Zal hij eerder rommeliger lijken.

Wat ik hiermee wil zeggen... Het lijkt rommeliger. Maar kan meer.
Het bieden van funcionaliteit kan ook door schieten. Als je door de iconen de functies niet meer ziet, dan mis je je doel. Als je het niet meer vinden kan dan gebruik je het ook niet.
Zo heb ik ook voor de TV, de DVD, CD en versterker allemaal aparte afstandsbedieningen. Maximale functionaliteit, gevolg mijn vrouw snapt het niet en ik vind het vervelend om voor elke knop een ander AB te pakken.
Een kamer kan je ook heel netjes opruimen en dat is nu net het punt. Als je TV, je stereo en what not, ook logisch van indeling is, zal je daar geen enkele moeite mee hebben. Echter had ik vroeger een super-warrige stereo op m'n kamer, waarbij ik altijd moest uitzoeken waar die ene functie nu ook alweer zat. Is er dus over je hele kamer goed nagedacht, heb je dat probleem niet.

Verder zie ik niet waarom je met een simpel UI, niet net zoveel zou kunnen. De restricties van Apple hebben weinige te maken met het hebben van een intuitief UI en de mogelijkheden daarvan.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 april 2010 12:25]

ze spelen in op een nich markt, tis een ander segment van gebruikers
Als ze het tablet de We-Pad ipv iPad noemen en vervolgens een design presenteren wat nagenoeg gelijk is aan de iPad, met daarbij het noemen van de iPad... denk ik dat ze het publiek willen hebben wat ook naar de iPad kijkt.
ze noemen het overigens waarschijnlijk geen ipad killer om apple zo min mogelijk hooi op de vork te geven voor een rechtzaak, aangzien het vast en zeker dun ijs is ...

verder is het eerste dat je doet op zo'n ding natuurlijk ubuntu (netbook) installeren (veel meer apps, en die atom zal dat best aankunnen),

je kunt dus wel duidelijk zien dat er niet echt over dit ding is nagedacht, en puur alleen bestaat om mee te liften op de ipad (weet niet of dat nu zo handig is) en de hype rond android...

vooral dat laatste lijkt me een groot probleem want juist zulke ondoordachte (daar ga ik tenminste vanuit) keuzes zorgen dat android eindigd als een zeepbel die niemand nog sirieus neemt.

en dat terweil het (op smartphones) best een goed os zou kunnen zijn (gok ik)
Hoe gaat het dan werken met Ubuntu zonder keyboard en muis?
Je hebt een platform (Dus OS + Apps) nodig wat ontworpen is voor touchbediening.
Daarom zal een desktop OS niet lekker werken op een touchscreen...

De verkoopcijfers van Tablet PC's zijn hier volgens mij een goede indicatie, de verkoop is teleurstellend...
Wellicht dan het Windows 7 OS wat beter touchscreens beheerst, het probleem is dat het grootste deel van de applicaties het niet is...
(Dit is ook met Mac OS X of Linux, niet alleen Windows)
En dan is het voordeel van het draaien van een desktop OS vanwege het beschikbaar zijn van applicaties een beetje weg...
Maar er zijn natuurlijk makkelijk GUI's te krijgen voor Linux die beter met touch te bedienen zijn, de Ubuntu Netbook Remix om er al ÚÚn te noemen. En Linux ondersteunt heus wel touchscreens hoor ;)
Linux wel als OS, maar er zijn (nagenoeg) geen apps die het ondersteunen, zoals ik al schreef. En daarmee vervalt de noodzaak van het draaien van een desktop OS.
(Tevens, Android draait op Linux met een Android schilletje... Wat is dan de meerwaarde van Ubuntu?)
Er zit een groot verschil tussen ondersteunen en gemaakt zijn voor.
Wimo 6 ondersteund ook touchscreens, maar het is een draak om mee te werken.
Dus als het niet speciaal er voor is ontworpen zal het niet gauw prettig werken.
er zitten toch 2 usb poorten op
Als je er een los keyboard en muis/touchpad aanhangt, is het handiger om die vast te maken aan het apparaat en het keyboard dicht te kunnen klappen als screenprotector.
Oh, wacht even. Dat is een laptop...
Waarom als je die 1 keer nodig hebt om Ubuntu te installeren waarom zou je hem er in hemelsnaam onder plakken... Als je daarna de drivers van het scherm/touschreen installeerd koppel je je muis/toetsenbord los en hoppa daar is je tablet met OS naar keuze :)
De atom gaat ubuntu zeker aan kunnen, en het moet inderdaad kunnen om dat te installeren, maar ik ga liever voor Android, veel simpeler, en niet alleen op smartphones, dat geld net zo goed op tablets, anders is het net zo onlogisch dat de iPad het iPhone OS draait :) Maar dan heb ik liever W7 op die tablet :)

Maargoed we gaan zien of Android een zeepbel is zoals je aangeeft, groeien doen ze iig wel super hard :) Ben heel benieuwd wat er met de iZeepbel gaat gebeuren als mensen er achter komen dat elke andere tablet als de iPad bijna geen restricties heeft (opgelegd), en dat je op andere tablets veel meer kan (zoals je al aangeeft een OS naar keuze installeren bijv. maar ook een eigen 3G stick er in douwen).
Zolang er duidelijk voordelen zitten aan de restricties zie ik nog niet zo snel een noodzaak aan het overstappen.
Er is 1 store waar apps staan, dus makkelijk zoeken. Alles is getest dus je weet zeker dat het spyware vrij is en werkt. Er zijn regelmatig update en toestellen blijven lang ondersteund worden.
Er is goed over het gebruik nagedacht. Niet vanuit de technische kant maar vanuit de gebruiker. Ik heb liever 1 optie die goed werkt als 4 die half werken!
Niet vanuit de technische kant maar vanuit de gebruiker. Ik heb liever 1 optie die goed werkt als 4 die half werken!
Dat geld voor mij ook hoor, je zegt het nu net of Apple de enige is die die ervaring kan leveren maar daar zijn een hoop mensen het niet mee eens!

En ik heb gewoon liever 4 functies waarvan er 4 werken trouwens ;)
Het door Apple beoogde Ipad publiek wil makkelijk/beperkt, net als de gemiddelde Iphone gebruiker. De WePad lijkt wat ingewikkelder te zijn en dus in te spelen op een net iets andere markt.
Ingewikkeld is niet per definitie beter. Een apparaat wat alles kan, hoeft toch niet perse ingewikkeld te bedienen zijn?
nagenoeg gelijk aan de iPad? Het is "gewoon" een tablet PC, die bestonden ook al voordat de iPad kwam
Als ze idd bij een politiek discussie programma zitten waar kamerleden met die dingen lopen te blitsen dan zou ik inderdaad zeggen dat de iPad een aardig grote voorsprong heeft.
Ik denk dat het meer om de UI gaat, die ziet er hier toch wat rommelig uit, maar wellicht is dat ook maar net hoe je zelf die icons wegzet?
GUI ziet niet uit!
Echt een slecht afkooksel van de ipad.

De ipad is niet maar gewoon een device. Het is een heel platform.
Dat heb je nooit met zo'n produdt als Wepad.
Het platform is android en dat is even snel aan het groeien als iphone os destijds en is veel losser in mogelijkheden waardoor ontwikkelaars niet zo op hun vingers worden getikt.
Ik moet je dus tegenspreken wat betreft een slecht afkooksel en zie hier perfect een goed alternatief in voor de hype van de iPad.
Ik kan ook niet in de toekomst kijken maar ik durf er wel een kratje Jupiler om te verwedden dat ALS deze tablet uberhaupt al op de markt komt (vooralsnog is het gewoon vaporware, er is nog niet eens een werkend exemplaar getoond), dat het dat net zo'n grote teleurstelling gaat zijn als de JooJoo, de vorige tablet waar zo naar uitgekeken werd door tweakers. Binnen een jaartje in de grabbelbak voor 100 euro, vermoedelijk.

Je hebt gelijk dat Android een mooi platform is, maar een mooi platform is geen garantie voor succes, en met alle me-too tablets die nu uitkomen met Android gaat dit een heel groot probleem worden door alle fragmentatie. Te veel verschillende hardware: screen size, CPU snelheid, GPU mogelijkheden, wel GPS/geen GPS, wel 3G/geen 3G, de storage opties, de verschillende aangepaste GUI's, zo veel verschillen dat het als ontwikkelaar niet meer te overzien is, en je dus moet gaan kiezen voor welke tablet je wil gaan ontwikkelen, en voor gebruikers mogelijk veel teleurstellingen door applicaties die niet optimaal werken op hun tablet.

Tevens blijf ik er bij dat elke Atom-based tablet bij voorbaat al gedoemd is te mislukken, een Atom is gewoon niet zuinig genoeg om een fatsoenlijke batterijduur te garanderen, en bij lange na niet snel genoeg om een goede gebruikservaring te bieden voor typische desktop toepassingen. Volgens de specs heeft dit ding Flash ondersteuning, maar als ik kijk naar de dramatische performance van Flash op een Atom chip dan hoeft het van mij al niet meer, zelfs SD YouTube full-screen afspelen is al niet mogelijk. Dit was ook 1 van de belangrijkste conclusies waarom de JooJoo tablet zo ontzettende mislukking is geworden, de op Flash gebaseerde GUI van het apparaat was stroperig traag en buggy, en de video playback was fullscreen een slideshow.
Oeh wat een fragmetatie toch... Net als windows zeker ook helemaal kapot gefragmenteerd en toch staat het keihard op bijna elke PC (80%+) :)

De hele fragmentatie die je nu nog hebt omdat niet alle apps op alle versies werken is een probleem van de eerste commercieel gebruikte android versie, <1.5 en hoe veel zien we dat nog? Heel lullig voor de early android adapters maar die komen er wel over heen. Oftewel de zogenaamde fragmentatie die er nog wel is/komt is die tussen smartphone en tablet, maar niet tablets onderling of smartphones onderling!

En toch gek dat telefoons flash zonder problemen al redelijk af spelen, genoeg demo's te vinden op youtube... Dus neem aan dat dat met Android op een Atom ook wel moet kunnen ;)

En het mooie hieraan IS juist dat dit ding over een jaar nog 100 euro kost in de grabbelbak! Dat geeft aan dat er concurrentie (mogelijk) is en dat er dus al een veel beter apparaat beschikbaar is voor de 450 euro tegen die tijd ;)

Er stond toch geen Android op die JooJoo Tablet? Dan is het niet te vergelijken natuurlijk (ook niet kwa flashperformance) ;) Buiten dat je zelf aan geeft dat dat apparaat van zich zelf al slome is laad staan iets anders binnen het OS, en Android is niet sloom, zeker neit op een atom ;)

edit:
@ hier onder (heb met me zelf afgesproken dat ik niet ga blijven reageren want dat is eigenlijk een discussie op zich maargoed).

Flash 10.1 draait wel degelijk goed zelfs op een milestone als ik adobe en ze filmpjes van een milestone moet geloven en die CPu is hetzelfde als de huidige iPhone maar dan nog lager geklokt ook. En ja ik weet dat flash 10 dus nog NIET uit is op telefoons dus dat zie je inderdaad nog niet echt veel nee :) Daarom verwijs ik je dus door naar youtube en niet naar de telefoonwinkel :)

En ja noem de Atom maar een laptop CPU, ja daar zit ie ook in, nou en? Je iPat moet het doen met een smartphone CPU ow wat vervelend toch dat het geen tablet CPU is, o maar wacht bij Apple maakt het allemaal niet uit, gaat tenslotte om de gebruikers ervaring!

En als laatste ik ga niet tegen de stroom in, IK ken maar 1 stroom en dat is me eigen, ik heb niks met commerciŰle successen van bedrijven te maken, ik praat en denk voor me zelf :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2010 14:27]

Een desktop OS is niet hetzelfde als een tablet OS, op een desktop OS werk je met resizable vensters, etc, en worden alle applicaties zo veel mogelijk met resizable layouts geschreven. En ja: ook daar treedt fragmentatie op en daar storen mensen zich aan: applicaties die niet op een kleiner scherm passen, applicaties die niet goed resizen, enzovoorts. Sowieso zit er nogal een verschil tussen de resoluties die allerlei Android devices nu ondersteunen vergeleken met typische desktop-resoluties, ik weet niet wanneer jij voor het laatst je Windows hebt geboot op een 320x480 scherm maar ook dat is echt geen feest en dan zijn heel veel applicaties gewoon niet meer te gebruiken. Je mist sowieso heel het punt: het gaat er niet om welke sizes het OS allemaal aankan, het gaat er om dat ontwikkelaars veel extra moeite moeten doen om te zorgen dat hun applicaties er op al die Android devices goed uitzien, en veel ontwikkelaars zullen daar simpelweg geen zin in hebben. Met als resultaat: sommige applicaties werken alleen op apparaat X, sommige alleen op apparaat Y, en andere op zowel X en Y alleen ziet het er op een van de 2 niet uit. Fragmentatie dus.

Wat je verder over Flash zegt: ten eerste werkt Flash op heel veel toestellen niet, of het werkt ruk. Er zijn maar weinig telefoons waar Flash lekker op werkt, zelfs op de Desire wil het niet echt vooruit, en dan heb je het over een van de krachtigste telefoons op de markt. Ten tweede draait op die telefoons Flash Lite en geen Flash. Ten derde hebben telefoon geen resoluties van 1366x768. En tenslotte: kijk gewoon even hoe Flash op een Linux netbook draait en trek daar je conclusies uit. Hoe mooi jij het ook vindt: Flash presteert ronduit ruk op alles behalve Windows, en een Atom trekt op andere systemen geen full-screen Flash Video, punt.

Ik begrijp niet zo goed waarom je nou per se elke keer zo tegen de stroom in wilt roeien in dit soort topics, blijkbaar vind jij het allemaal fantastisch zo'n ondoordacht stuk laptop hardware in een tablet behuizing, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook een commercieel succes wordt. Als je iets wilt bereiken als bedrijf en een succesvolle tablet wilt produceren, dan is het echt geen goede zaak als je product al na een jaar voor 100 euro in de grabbelbak ligt, dan heeft je product namelijk gefaald en dan zitten je klanten met een tablet waar geen hond meer mooie software voor wil ontwikkelen.
Fragmentatie kun je aanpakken door duidelijk bij je app. weer te geven wat de minimale eisen zijn.
Hierbij moeten de specs van de telefoon duidelijk op de verpakking staan. Zodat de gebruiker ze kan vergelijken.

Het nadeel is dat de nieuwste apps niet gelijk gebruik maken van de hardware op de beste android devices. Maar het gemiddelde nemen.
Dit gebeurt ook gewoon bij pc's. Ze gaan er niet van uit dat iedereen 2 hardcore video kaarten in hun PC hebben.

btw. Vind het erg jammer dat er geen ARM processor in zit. Die intel chips zuipen stroom. En de nieuwste ARM SOC's lopen als een tiet !

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 13 april 2010 14:47]

Wat je nu beschrijft is precies wat ik bedoelde te zeggen: fragmentatie, wat er toe leidt dat onwikkelaars ofwel kiezen slechts een aantal devices te ondersteunen, ofwel alles proberen te ondersteunen met een lagere gemiddelde kwaliteit tot resultaat.

Op dezelfde manier dat Apple het met iPhone OS doet gaat Microsoft het nu ook met WP7 doen: strictere controle op de hardware en de toegestane UI aanpassingen om te garanderen dat developers het maximale uit de hardware kunnen halen. Android gaat m.i. precies de andere kant op, en ik denk dat dit geen goede zaak is voor het platform.
Dat Windows op iedere PC staat is een historisch onstane feit en heeft helemaal niets te maken met de huidige tijd danwel het argument van fragmentatie. John heeft hier heel duidelijk wel een punt. Tablets daar is nog geen 1 OS wat duidelijk de overhand heeft.

En over de prestaties van Flash op een dergelijk Tablet: http://www.engadget.com/2...ion-garage-joojoo-review/ (minuutje 4:00) en iets verderop test men 720P wat niets meer is dan een slideshow.

Ik weet het, het is Engadget, maar als je gewoon kijkt naar de test met Flash... spreekt boekdelen. Dat is wat ik in 2010 simpelweg niet meer accepteer qua performance.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 april 2010 15:47]

Mee eens. Als hier nu een Arm in had gezeten - net zo makkelijk, draait Android uitstekend op, flash is beschikbaar etc etc - ik zie niet in waarom ze dat niet gedaan hebben. Dan had ik er wel diep over gedacht om er 1 te halen...
Dit zal inderdaad een groot probleem zijn voor veel van dit soort initiatieven (helaas). De Appstore van Apple is dusdanig bekend, populair en succesvol, dat er maar weinig developers op dit moment zin hebben om een specifiek apparaat ergens anders te gaan ondersteunen. Ze zullen er vast zijn, maar het grote geld zit in de Apple Appstore en daar zit nu dus ook het grote momentum om een tablet echt nuttig te maken. Verder hebben ze een combinatie van een bewezen, goed UI en de app-store. En dat is wat ik uiteindelijk als consument wil... specifieke content, specifieke UI's voor een apparaat als deze die super-logisch in elkaar zit. Een tablet zal bij mij een laptop niet vervangen, het zal voornamelijk een apparaat zijn wat ik er even heel snel bijpak, tab-tab en klaar.
Wat ik me afvraag: hoe kan het dat zo snel na de introductie van de iPad allerlei fabrikanten met vergelijkbare producten komen? Ik neem aan dat zo'n apparaat als dit wel vele maanden ontwikkelingstijd nodig heeft. Zij moeten dan toch al een hoop details van de iPad hebben gehad ver voor de introductie? Of baseren ze zich alleen op de geruchten omtrent de iPad?
Of mischien zijn dit soort producten al jaren in ontwikkeling? Het is niet omdat Apple nu met zo'n apparaat komt dat er in 2 maanden honderd Ipad-klonen komen... Het is wel zo dat aan een apparaat dat gelijkaardig is nu media-aandacht wordt gegeven.
Mwoa, ik heb maar erg weinig fabrikanten de afgelopen jaren gezien die veel zagen in het tablet-concept (inderdaad even geprobeerd mbv Bill Gates) en hier voor de consumenten-markt wat mee hebben gedaan. Nu zijn ze plots niet uit het nieuws te krijgen sinds de iPad introductie... toch een beetje frappant. Niks mis mee, maar het lijkt mij nogal duidelijk dat fabrikanten proberen mee te surfen op de hype-golf (en nee, een hype is ook niet perse negatief).
Sterker nog, er waren volgens engadget een aantal fabrikanten die letterlijk gezegd hebben Apple af te wachten, om te kijken wat zij moesten gaan doen.
(Dit natuurlijk op 2 manieren: Kunnen kopieeren en kijken op welke specs ze zich kunnen onderscheiden).

edit: typo

[Reactie gewijzigd door PPie op 13 april 2010 16:59]

Ik vind het ontwerp schitterend. Het WePad OS klinkt ook wel interessant aangezien ze claimen dat het Android applicaties kan draaien. Ik vind de interface er alleen wel een beetje rommelig en onoverzichtelijk uitzien. Maar dat kan ook komen omdat ik het misschien teveel vergelijk met de iPad van Apple. Ben wel benieuwd wat de technische specificaties zijn en hoe snel deze 'pad' is.
Een vergelijking is niets mis mee, Apple heeft zeer goed nagedacht over de UI. Dit heeft zich zowel bewezen in de iPhone als nu op de iPad, aangezien zoveel gewone mensen ermee overweg kunnen. Het probleem wat ik met de We-Pad heb, is dat het UI zo te zien gewoon gebaseerd is op precies dezelfde knoppen overal, waarbij je dus echt moet gaan zoeken waar wat nu staat. Verder maak ik uit die paar plaatjes nu ook niet echt een concistent geheel op. Niks mis mee als je dat geen probleem vindt, het zal vast een lekker Tweakbaar OS zijn, maar ik heb de rommelige OS-en wel gehad.
het lijkt wel of wennen aan een OS tegenwoordig not done is. Ook ik moest aan de interface van iphone wennen, maar na een dag beheers je het wel.

Dit is precies ook zo met de WePad. Na een tijdje went het wel.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk moet je eraan wennen en dan gaat het wel, maar bij de iPhone merk ik dat er voor iedere app, aparte buttons zijn. Het is ook simpeler van opzet en dus gemakkelijker aan te leren, je kijkt even en je weet waar je op moet drukken. Bij de WePad heb ik de beschikking over teveel knoppen in 1 overzicht, waarbij ik de knoppen ook nog eens onduidelijk vindt. Daar kan ik aan wennen, maar ik zal er toch altijd net even wat langer naar moeten staren om te weten waar ik ook alweer op moest drukken en dat is gewoon net even wat onprettiger. Het is juist zo dat een UI tegenwoordig gewoon goed in elkaar moet zitten, anders kopen mensen het niet, niets mis ook met een intuitief geheel.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 april 2010 11:41]

@vgroenewold..

Het UI kan je naar eigen smaak aanpassen... nou tevreden? Zelfs naar jouw smaak..
Die icoontjes kan je slepen en verwijderen en andere achtergrond etc etc.

Wat je op het filmpje hebt gezien is vast een demo en waren ze aan het rommelen met de icoontjes om misschien te laten zien hoe je alles kan modificeren.
In hoe verre kan je dat aanpassen dan, kan ik ook de vorm veranderen e.d.? Daar doelde ik namelijk op, zo niet.. nee dan ben ik niet tevreden. En ik ben ook al niet tevreden omdat ik graag een UI wil wat logisch is op de dag van aankoop. Je koopt zo'n apparaat toch niet om lekker het UI opnieuw te gaan indelen, terwijl de fabrikant daar best iets beter over na had kunnen denken? Tweaken doe ik liever op andere zaken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 april 2010 12:28]

Dus jij hebt je iPhone nog helemaal standaard, 1 bureaublad met de icoontjes die er vanaf dag 1 op stonden :) Ja hoor, geloof je hoop ik zelf toch niet (en anders ben je zeker een uitzondering)... Je kan hier waarschijnlijk net als op een Android Smartphone gewoon iconen plaatsen/verwijderen buiten dat ik aan neem dat dit nog niet het uiteindelijke beeld is wat ze hier tonen!

Het is geen tweaken het is gewoon wegslepen van iconen/gadgets en nieuwe plaatsen ;) Anders is iedereen tweaker want iedereen heeft wellis een icoontje/gadget in windows op de desktop geplaatst ;)

kijk dat jij aanneemt dat Apple alles het beste voor je weet, zelfs de indeling van je icoontjes 8)7 Geeft je subjectiviteit wel overduidelijk aan iig ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2010 12:47]

1. Nee, maar de indeling en uiterlijk van het UI is nog precies hetzelfde en daar ging het punt om. Ik kan ook icoontjes verwijderen, maar dat is niet wat een UI intuitief maakt. Mijn zoontje van 2 kan zelfstandig de foto's tevoorschijn toveren en erdoorheen bladeren, dat maakt een UI niet beperkt (wat velen altijd lijken te denken), het maakt het intuitief en prettig bestuurbaar. Dat is wat ik niet zie bij de WePad.

2. Mijn objectiviteit wordt vaker ter discussie gesteld, toch plaats ik meer dan voldoende normale comments in totaal andere topics. Ook over Windows en zeker niet perse negatief. Het feit dat Apple de gewone man heeft bereikt en dat ik in 2007 eindelijk een OS had wat lekker werkte, geeft aan dat ze de bediening vrij goed doorhebben, vriend en vijand vind dit overigens ook gewoon (lees de reviews). Als je dat totaal wilt negeren of onzin vindt, prima, maar dan kan ik jouw comment net zo goed terug plaatsen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 april 2010 13:01]

1. Wat heb je precies gezien dan in dit OS een hele vluchtige look op het homescreen (wat ik inderdaad op dit moment rommelig vind maar dat zegt niks want je kan het dus aanpassen), en de browser? En dan kan jij al oordelen hoe en wat, ik vind het knap!

2. Zit wat in enkel ben ik er zeker niet van overtuigt dat Android heilig is en alles perfect is (en ja ik ben pro Android)... Dat is gewoon niet zo en dat valt ook niet te wensen/maken! Jij daarentegen neemt alles maar van Apple aan heb ik het idee, en dat is toch echt een groot verschil tussen ons ;) iPhone OS is niet perfect en Android ook niet, er zijn voor en tegens hoewel dat steeds kleiner wordt (groeien naar elkaar toe voor zover het al niet in grote lijnen hetzelfde is)...
1. Je hebt gelijk dat ik alleen maar dit filmpje en screenshots heb gezien. Maar het geeft wel de indruk (het zijn immers press-release plaatjes) dat de UI zo opgebouwd is als het homescreen. En dat oogt rommelig zoals je ook aangeeft. Of het aan te passen is en in hoe verre dat dan ook echt helpt is nog maar zeer de vraag, maar mijn ervaring met veel van deze gadgets is lang niet altijd positief als het uiteindelijk op de markt verschijnt.

2. Ik vind alleen maar die producten van Apple goed, die ik gebruik. Daar schrijf ik vervolgens veel over en daar probeer ik goede argumenten bij te geven. Dat maakt mij zeker geen Apple-fan. Ik vind vele andere producten van hen niks, ik heb gewoon een Windows PC thuis en vind Android ook heel interessant (ik ga alleen niet met 2 telefoons rondlopen). Zoveel verschillen we dus niet denk ik, we hebben gewoon andere keuzes gemaakt. ;) Ik geef je groot gelijk, allebei de systemen zijn niet perfect, niet voor niets brengt Apple met OS4 bijv. een manier om de boel beter te organiseren. Maar bij de WePad zie ik zo op het eerste oog niets anders dan een vrij rommelig interface.
Er zit wel meer verschil tussen als alleen waar welke icoontjes staan.
Ook hoe de icoontjes er uit zien en welke functie's en instellingen onder werke onder welke icoon zitten.
Daar zit het grote verschil tussen Apple en Android.
Het is bij Apple direct en voor iedereen duidelijk waar de instellingen zitten en hoe je dat moet aanpassen. Je kan misschien wat minder instellen wijzigen, maar ik heb nog niets gemist en zelfs mijn vader kan er mee uit de voeten. Hij is een echter computer noob.
ja soms de settings in de app soms de setting bij de algemene settings, echt goed over nagedacht hoor. Zo sijn er nog voorbeeldenw aar de UI en gebruikerservaring van de iphone grote steken laat vallen. Als je die allemaal negeert echter is het een goede UI, maar dan is zowat elke moderne UI wel goed te noemen.
Er zijn 2 plaatsen voor settings, that's it en de meeste app-bouwers houden zich inmiddels aan die ene centrale plaats. Uiteraard zijn er altijd wel kleine warrige zaken in een UI, maar je mist mijn punt nogal, het algehele UI is gewoon wel logisch van opzet. Dat is bij de We-Pad al niet zo als ik het zo zie.
Wat al deze geweldige tablet bouwers vergeten is waar het echt op draait. Het gaat de mensen niet om de specs (de gemiddelde mens althans) en het gaat niet om alle functies die het apparaat wel niet kan. Het belangrijkste is de User Interface die gewoon erg goed moet werken / goed moet ogen en de dingen die het apparaat kan moeten gewoon perfect werken.

Als de tablet bouwers zich hier aan houden, kan het nog goedkomen:
  • Intu´tief dat een kind van drie het vanuit zichzelf zou moeten kunnen gebruiken.
  • Een consistente UI waar alle elementen op elkaar afgesteld zijn
  • Ultra snelle response tijd. Je drukt ergens op, het gebeurd meteen
  • Geen schokkende animaties, alles moet vloeiend zijn
  • De userinterface moet orgineel zijn en vernieuwend overkomen
Zoals Apple het iPhone OS heeft gebouwd dus. Wat veel moeilijker is dan het lijkt. Iets dat zo simpel werkt is namelijk bijzonder complex en duur om te ontwikkelen.

Ik persoonlijk zit niet te wachten op die semi-consistente troep dat schokt, lelijk is en onduidelijk overkomt.
Haha ja eigenlijk kunnen ze (inc apple) wel stoppen met ontwikkelen want de iPhone is o zo perfect :) Wel gek dat ze toch updates uit weten te brengen aan het perfecte OS :) In theorie onmogelijk, maar in de realiteit blijkt die perfectie dus geen perfectie te zijn ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2010 14:33]

Ik zie nergens staan dat Apple een perfect OS heeft ontwikkeld.
Ideaal zou zijn dat je de mogelijkheden hebt van android met het gebruiks gemak van Apple.
Maar dat is wat tegen stijdig. Want door Android op veel verschillende hardware platforms draaid is het lastig daar voor te optimaliseren. Tevens maakt een grote hoeveelheid aan opties het niet overzichtelijker.
Grappig dat sommige mensen dit een slap aftreksel van de IPad noemen, terwijl deze tablet eigenlijk alles wat er ontbreekt aan de IPad wel aan boord heeft:

''een sd-kaartlezer, een 1,3-megapixelcamera en twee usb-poorten.''
''Daarnaast benadrukt Neofonie de ondersteuning voor Adobe Flash en het Air-platform.''

Plus heel waarschijnlijk de mogelijkheid om een volwaardig besturingssysteem te installeren en ook nog een beter scherm. Hoogstens de huidige interface laat nog wat te wensen over.

Oh, en natuurlijk ook nog het feit dat je een 32gb variant met 3G ondersteuningen krijgt, voor bijna de prijs van een basis IPad....

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 13 april 2010 14:35]

En dat is automatisch een 'gebrek'? Die dingen die je noemt zijn voor de honderdduizenden iPad kopers blijkbaar geen probleem.. En zeggen dat je 'hetzelfde' of 'meer' krijgt voor 'minder' is ook niet helemaal correct. Een product van Apple is een compleet product dat jaren lang ontwikkeld is, en vaak de basis vormt voor de ideeŰn van andere producenten. Dingen die er niet op zitten zitten er met een hele goede reden niet op. Misschien moet je eens in meerdere richtingen denken i.p.v. de richting van de rest van de kudde. (Want die hebben het vaak toch wel mis)

Wat ik me afvraag is waarom iedereen toch altijd zo graag flash wil. Alles wat je moet besturen in flash is onbestuurbaar, want flash kan nou eenmaal geen touch. En wat over blijft zijn dan filmpjes, dingen die prima in html5 te kijken zijn. Er is dus totaal geen reden.
Ow halen we HTML5 er maar weer bij... Net alsof iedereen ineens HTML5 gebruikt en alle sites ineens HTML5 video's aanbieden. Ze zijn het nog niet eens eens over de te gebruiken codec :P Dat gaat nog zeker 2/3 jaar duren voordat elke browser zowel mobiel als desktop alles van HTML5 ondersteund en dan pas zal flash gaan verdwijnen, als het al verdwijnt! Tot die tijd kan je hiermee lekker genieten van flash video's iig :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 april 2010 18:39]

uit praktijkervaringen weet ik dat er wel behoefte is aan van alles een beetje. met flash kunt je veel gratis vieze filmpjes bekijken (errug populair!). de wereld is grotere dan usa en nl hoor. bijna alle grote chinese websites zitten volgestouwd met flash animaties. als je niet beter weet en je komt thuis met dit ding (omdat iedereen zegt dat het geweldig is en gebruiksvriendelijk ed) en je merkt heee ik kan bijna nix bekijken... da's klote!
WePad OS en WePad Store? Ik zou juist graag gewoon Android willen draaien en apps uit de Android-market halen. Misschien kan dat nu ook wel, maar ik ben bang dat die WePad software me ergens in de weg zal zitten. Kun je dat ook uitschakelen?
Lezen.. "De ontwikkelaar claimt dat de tablet Android-applicaties kan draaien"
Dat was me al duidelijk. Het gaat mij erom of die WePad software ook erg in de weg gaat zitten of niet. Ik lees echter in het product specsheet het volgende:

"The integration of applications from open stores such as Android or Adobe AIR Marketplace is supported. This is to prevent the further formation of ‘application islands’. The user is therefore free to choose which applications they wish to install from the various stores via a front-end that is, as far as possible, standardised."

Dat stelt me al meer gerust. Moet ook wel als je het apparaat als een open alternatief voor de iPad in de markt zet.
Haha, die pastiche op de naam iPad doet het wel. _O-

De markt zal binnenkort overspoeld worden met zogenaamde 'iPad-killers', en een enorme reeks relatief inferieure producten, ben ik bang.

De angst voor een iPod- of iPhone-scenario zit er nog dik in overal.

Wat niet wegneemt dat dit best een aardig product kan zijn, uiteraard, de naam zˇ opzichtig 'lenen' van een 'topproduct' (ga ik even vanuit, maar dat baseer ik op de marketing -bombarie', aangezien ik er geen een heb) is over het algemeen een aardige indicator voor fake/inferieur.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 13 april 2010 11:34]

Inferieur? Pc's, laptops en smartphones zijn juist zo'n succes omdat er door ontwikkeld is op de ideeŰn waar Apple ooit mee gekomen is. Apple innoveert maar op functioneel gebied laten ze vaak nog veel steekjes vallen. Mede omdat Apple alles van begin tot eind in handen probeert te houden.
Apple was toch niet de eerste met een smartphone (eerder de laatste), apple was de laatste met 3g op hun telefoon. Apple is niet de eerste met een tablet pc. Apple was niet de eerste (echt jaren na creative) met een harddisk mp3 speler. Apple is eigenlijk nooit de eerste en komt niet zoveel met nieuwe ideeen. Ze wel goed in het in de markt plaatsen van bestaande ideeen. Ik denk dat door de ipod de mp3 speler veel sneller populair is geworden.
Apple weet ook vaak goed te laten lijken alsof ze de bedenkers zijn van allerlei concepten. Maar als je een beetje goed oplet is zowat niks hun idee. itunes ook niet echt napster was in feite de basis van itunes alleen dan wel legaal.
Wat ze maken is dan wel meestal goed stabiel slim overzichtelijk etc. Goed marktonderzoek goede reclame.
Ja, dit is duidelijk meerijden op het initiatief van Apple. Zowel qua naam als qua uiterlijk van de hardware. Maar de hele dikke knipoog in de naamgeving kan ik waarderen.

Als je er over nadenkt wil de naam Wepad juist niet Apple imiteren, maar zich eerder positioneren als een soort opponent ten opzichte van de Ipad. Dat het padje een Android gebaseerd OS draait onderstreept dit nog eens extra. "Wepad" wordt daarmee al concreter.

Die Wepad-naam, gewoon hele slimme branding. Wat het onderscheid tussen Wepad en Ipad benadrukt volgt als vanzelf:
Ipad: onderscheiden, ego, opvallen, persoonlijk, individu, afschermen, gesloten community
Wepad: samen, collectief, verbinden, open, toegankelijk, open communuity

Nou, die Wepad gaat het wel doen. Alleen die OS nog wat oppimpen, ik hoop dat dit nog een V1.0.0.1 versie is. Oogt mij ook wat druk.
Initiatief van Apple? Weet jij wel waar je over praat :P.
Er waren al genoeg tablet's beschikbaar voor de iPad.
Onder andere HP had zijn tablets en ik heb er her en der nog wel meer gezien ;).

Verder ben ik het helemaal met je eens! Dit is wePad staat tot iPad als Android staat tot iPhone OS.
Ik zie zo'n Pad meer voor iets in de huiskamer, iets voor het hele gezin dus. Zo kom ik al gauw uit bij We. Maar even serieus, PAD = plaat = tablet = slate, ik kan me meer ergeren aan bedrijven die iSlate oid introduceren, want dat vind ik wel op een Apple productnaam lijken.
Wat niet wegneemt dat dit best een aardig product kan zijn, uiteraard, de naam zˇ opzichtig 'lenen' van een 'topproduct' (ga ik even vanuit, maar dat baseer ik op de marketing -bombarie', aangezien ik er geen een heb) is over het algemeen een aardige indicator voor fake/inferieur.
Marketing-bombarie is er juist om mensen te doen denken dat een product geweldig is, daar is het marketing voor. Hoewel de Ipad waarschijnlijk z'n ding gewoon goed doet, zou ik de WePad niet te snel afschrijven als inferieur, ik denk namelijk dat ze -hoewel meeliftend op de hype- toch een net iets andere filosofie hebben.

En namen zo opzichtig lenen is vooral iets voor Chinese bedrijven, dus dit kan een eerder bedachte naam zijn.
Haha ik hou er juist wel van in China had je ook al de ePad, die hebben ze wel anders genoemd trouwens, namelijk zenPad :P Maar van een Duits bedrijf had ik dat niet helemaal verwacht ;)

Maar hell yeah dit apparaat rockt hem hard (kwa specs/gewicht/grootte combo), mits je ook de normale Android kan draaien!

@hier onder: in de zin van 'we' is wij en 'i' = ik wel maar epad en ipad spreek je meer hetzelfde uit oftewel je bent al gauw in de war waar je het nou overhebt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 april 2010 09:01]

ja maar e past neit zo goed als 'We' t.o.v. 'I' :)
--edit-- verkeerd gelezen |:(

persoonlijk gezegd vind ik dit ding al een factor 10 interessanter dan die Ipad, en die prijs maakt het alleen maar beter. niet dat ik mezelf ooit met zon ding zie rondlopen... ben allang blij met m'n 13inch laptopje die dit ding 20 keer in de pan hakt. en touchscreen zie ik nu ook niet echt als een meerwaarde. leuk "bijvoegsel" maar ik denk dat deze hele product categorie zwaar over rated is.

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 14 april 2010 00:09]

Ik ben heel benieuwd naar de tablets die er de komende tijd op de markt gaan komen.

Deze lijkt me een prima apparaatje. Veel mogelijkheden om uit te breiden. Ik denk dat ik maar eens ga sparen:P
Ik snap niet dat ze zo'n onoverzichtelijke interface laten zien. Als het echt in Android stijl is dan zou je veel zelf aan moeten kunnen passen, dus ook een overzichtelijker apparaat moeten kunnen maken als gebruiker. Specs zijn wel echt prima. Het balkje om door websites te scrollen ziet er wel handig uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True