Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Asus brengt zijn UL30Jt-ultraportable met 13,3"-scherm in mei in Nederland uit. De dunne laptops worden uitgerust met een Core i7 en Nvidia GeForce-graphics, maar zouden desondanks een accuduur van 12 uur hebben.

Asus heeft dinsdag de UL30Jc met Intel Core i3-cpu en Nvidia GeForce GT310M-gpu aangekondigd, maar deze variant wordt voorlopig niet in Nederland uitgebracht. Wel komt de fabrikant in mei met de UL30Jt. Deze thin & light-laptop heeft dezelfde behuizing als de eerder uitgebrachte UL30Vt, maar de onderdelen zijn aanzienljk krachtiger.

De cpu is de Core i7 620UM of 640UM. Beide hebben een tdp van 18W, terwijl de LM-varianten van de Core i7's 25W verstoken. Ook komt er een model met een Core i5 520UM. De gpu is de GeForce 310M en dankzij de Optimus-technologie van Nvidia kan de laptop automatisch schakelen tussen deze videochip en de igp van de Core i7. De hoeveelheid ddr3-geheugen is maximaal 4GB. De hdd roteert op 5400rpm en biedt een opslagcapaciteit van 640GB, hoewel er ook modellen verschijnen met een 500GB-harddisk die op 7200rpm zijn werk doet. Het scherm heeft een diagonaal van 13,3 inch en kan 1366x768 pixels weergeven.

In combinatie met een achtcellige accu weegt de laptop 1,7 kilogram en zou het model 12 uur zonder opladen kunnen functioneren. De UL30Jt komt begin mei op de Nederlandse markt en krijgt een adviesprijs van 999 euro.

Update: Asus Nederland laat weten dat alleen het model met Core i5 hier uit gaat komen en dat de prijs van 999 euro op dat model betrekking heeft.

Asus UL30Vt
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Zit al lange tijd op deze laptop te wachten, maar vind de adviesprijs van 999 euro wel aan de hoge kant zeg.. Vooral ook gezien het feit dat de verwachte Amerikaanse adviesprijs 999 USD bedroeg... :'(

Overigens is de UL30Jc te pre-orderen voor $899 op Amazon.com. Scheelt omgerekend toch wel wat en is toch ook een mooi dingetje:

http://www.amazon.com/ASU...6687&sr=8-2&tag=011080-20

[Reactie gewijzigd door Timb0 op 6 april 2010 14:05]

Overigens is de UL30Jc te pre-orderen voor $899 op Amazon.com. Scheelt omgerekend toch wel wat en is toch ook een mooi dingetje:

http://www.amazon.com/ASU...6687&sr=8-2&tag=011080-20
Wanneer leert men het nou eens dat je zulke dingen niet zomaar in dollars kan bestellen, je betaalt gewoon de invoerrechten.

Ontopic, voor 999,- mag je hem inpakken met een strik eromheen. Die specs voor dat geld is een goeie deal.
Doe er voor mij ook maar een strik omheen, hopelijk komt met deze variant ook de UL80JT ook in Mei, die heeft mijn voorkeur (i.v.m. een blueray speler die ik hier heb liggen en er zo in kan).

Zal de inkoper bij mij op het werk maar eens aan het werk zetten.

Volgens de website van Asus zou hij wel zwart zijn en niet zilver. Ook is daar de optie i7 ook niet en alleen i5. Dus hopelijk komt er binnenkort nog wat meer duidelijk.

Edit: Volgens Amazon zou deze een optische speler hebben
Edit 2: gekeken op website van asus en daar staat geen optische speler bij, wel is hij daar zwart uitgevoerd en dat ziet er nice uit.

[Reactie gewijzigd door Jfwiet op 6 april 2010 14:27]

Op die UL80JT wacht ik ook al een tijdje, dvd rw station vind ik geen overbodige luxe en het grotere scherm is ook wel mooi, alhoewel de resolutie niet echt super wordt (iets van 780x1380),
iemand een idee of die 80 veel duurder zal worden dat deze 30?
De link van Amazon is dan ook naar de uitgebreidere U30Jt. Dat is een andere notebook (U30 behuizing ipv UL30). De specs zijn overigens zo goed als identiek dus je kijkt snel over de L heen. De U30 is echter een stuk zakelijker en kent dan ook een beter chasis. Daarbij heeft deze dus wel een optische drive.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 6 april 2010 19:13]

Ik wacht al tijden op dit laptopje, Ik dacht dat hij al in Maart zou komen.

Ik hoop alleen dat ze bij Asus nu eens WAKKER worden en deze uitrusten met:

A: Een mat scherm.
B: Een matte/non glossy brushed aluminium finish.
C: Optie met Windows 7 Ultimate
D: Zwart en Zilver leverbaar, zodat er nog wat te kiezen is.
E: Dat er een sleeve bij zit.

En niet geheel onbelangrijk, dat hij goed leverbaar is!!!
C en E los je toch zelf op? Ik wil er geen sleeve bij, en wil er dus ook niet voor betalen. Zelfs A kan je oplossen door een film.
En het liefst ook nog een hogere resolutie dan 1366x768, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren helaas.
http://zedomax.com/img/aH...hcnQlMjAyJTIwMDEwLmpwZw==

Het scherm is dus idd 720p, en ik gok glossy. Als het ontwerp een combinatie is van de aangekondigde 1018p en de bestaande ul30 serie vind ik het een erg gave studie laptop.

edit* Op Youtube is te zien dat de bovenkant brushed aluminium is, en het scherm glossy.

[Reactie gewijzigd door Rexxar op 6 april 2010 15:03]

Als deze laptop wordt uitgerust met een 1440x900 IPS scherm, is het ongeacht de prijs mijn volgende machine.

Nouja, voorop gesteld dat de bouwkwaliteit in orde is.
Ik kijk ook al een tijdje uit naar deze laptop, de prijs valt alleen wel een beetje hoog uit. Ik schatte het rond de €700,- helaas zit ik er goed naast. |:(
C2: Optie met Windows 7 Ultimate UK of US! Want probeer in NL maar eens een niet-DELL laptop te kopen met een Engelstalige Windows....
Hmm, als dit inderdaad waar is, een Core i7, Nvidia GPU en 12uur accu is dit iets heel interessant :Y)
Huidige culv notebooks als de UL30Vt doen dat ook al. De Core i7 op 1,06GHz en 1,2GHz zullen niet heel veel sneller zijn (zeker daar de eerste, of zelfs de i5 520UM eerder in de winkels te vinden is) al de C2D SU7300 op 1,3GHz. Het voordeel is uiteraard wel de turbo boost ten opzichte van de Core 2 Duo.
De specificaties van deze laptops zijn in ieder geval om van te smullen. Als de accuduur ook nog een beetje klopt zou het wel eens zo kunnen zijn dat dit een grote concurrent gaat worden voor de Apple MacBook Pro's. Deze zijn duurder en op het moment ook trager.
Apple zal snel een update door moeten gaan voeren als ze geen marktaandeel willen verliezen...
Ik denk dat een MacBook Pro toch een stuk sneller is. Deze processor draait standaard op 1.06 of 1.2 GHz, wat de helft is van de snelheid in een MacBook Pro. Verder aardige specs, maar ik denk dat een MacBook meer waar voor je geld biedt, vooral als het design wordt meegenomen.
Design presteert niet! ;)
Als ultraportables deze kant (in plaats van een niet zo krachtige CPU/GPU) opgaan ben ik zeker ge´nteresseerd.
Zo heb je toch zat rekenkracht, maar is de laptop licht en klein genoeg om overal mee naar toe te nemen, alleen de prijs is nog wat hoog (maar wat wil je ook met een i7 :P).
Ik ben benieuwd hoe de accuduur in de praktijk uitvalt, want dion_b heeft zeker een punt wat betreft stroomverbruik.
Als die accuduur ook maar enigszins klopt, dan wil ik er eentje :)

Mooie lage TDP voor een i7, maar het zal ook wel schelen dat hij kan schakelen tussen de 310M en de IGP.
Ik hoop dat je doorhebt dat ze dan ook maar op 1,06GHz en 1,2GHz draaien om dta TDP te halen.
Ik had inderdaad wel gezien dat het een mobiele variant is, heb zelf een desktop met i7 920 en die gaat net ietsje harder qua klok...

Deze zal evengoed nog wel rondjes rennen om mijn huidige P4 laptop... en zuiniger sowieso want die is nog uitgerust met een desktop CPU... iemand nog een gebakken eitje?

[Reactie gewijzigd door DapperDen op 6 april 2010 13:49]

En een paar dagen terug heb ik nog kunnen lezen dat Intel de nieuwe ULV modellen uitstelde. http://tweakers.net/nieuw...-culv-processors-uit.html
Of is dat weer een opvolgende lijn voor de op dit moment aankomende Core i5 520UM en i7 620UM en 640UM ?
Als je nou ook nog eens kunt gamen zonder accu voor 2 uurtjes zou het helemaal mooi zijn.
Ik heb een Sony vaio laptop gezien. en die kon zonder accu gamen. 2 uur lang MW2 op mid ;)
Een i7 processor en een accuduur van 12 uur? I rest my case.
De mobiele i7 is neit te vergeleken met de desktop i7. Je ziet ook dat de tdp op 25 watt staat. En dat is volgens mij net zo zuinig als zijn voorgangers, maar dan wel met veel meer performancewinst.

Ik zie net ook dat er 18watt varianten zijn. Deze zijn nog zuiniger dan de vorige generatie.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 6 april 2010 12:53]

Sterker nog, 18W is zijn TDP. Daarbij is ook nog de igp meegenomen in het TDP. De processor zelf verbruikt dus maar 10-12W.

Maar de naam Core i7 lijkt heel veel. Vergeet echter niet dat Intel de namen laat aangeven hoe duur de processor is en niet de snelheid. Deze 2 processoren zijn dan ook slechts dual cores op 1,06GHz en 1,2GHz.
Maar TDP is ook weer niet het maximale vermogen, zo zag je dat Pentium 4's met een TDP van 115W met gemak de 150W haalden onder belasting (bron, zie ook hier).

Nou zijn deze generatie CPUs natuurlijk wel wat efficienter, maar zowel Intel als AMD gebruiken TDP toch nog steeds als een misleidende statistiek (en ik ben groot fan van beide bakkers).
Pentium 4's inderdaad... De rest blijft er tegenwoordig wel aardig binnen. Sowieso is het TDP bij AMD ook het daadwerkelijk maximum wanneer alle transistoren gelijk schakelen. Het ACP van AMD is meer te vergelijken met het TDP van Intel.
Waarschijnlijk niet bij 100% CPU usage...

Twee punten:
1) een krachtigere CPU hoeft minder vaak op 100% te draaien. Dat zag je terug in reviews van de Core 2 Duo vs de Core Duo. Qua prestaties was de C2D beter, en onder vol load verbruikte het meer, maar omdat het minder vaak op vol load hoefde te zitten, gaf het in dezelfde laptop langere accuduur. Dat zal hier des te meer opgaan.
2) vergeet niet dat de i7 erg flexibel om kan gaan met stroomverbruik, en zelfs hele cores kan uitschakelen als ze niet nodig zijn. Dat betekent dat het op momenten dat het niet 100% draait juist veel zuiniger is.

Dan nog is die 12u waarschijnlijk erg optimistisch, maar 8u daadwerkelijk werken op deze laptop zou mogelijk moeten zijn. Maar niet 8 uur gamen.
Ik vind 1,7 kg best wel zwaar voor een ultraportable. Het ideale gewicht is voor mij rond 1 kg.
12 uur accuduur :9~ en met die specs!

[Reactie gewijzigd door FerdinandW op 6 april 2010 13:06]

12 uur is erg mooi maar Asus kennende blazen ze iets te hoog van de toren.
Hou er rekening mee dat er van die 12 uur misschien 10 overblijven, dan nog erg netjes vind ik.
12 uur aangegeven door fabrikant, dus bij normaal gebruik kom je dan aan een uur of 6 ofzo. Nog netjes overigens.
6 is redelijk overdreven, ik zou hem zo rond de 9 uur zetten. Bij alle laptops die ik heb gehad, kwam ik meestal rond met een batterijduur van ongeveer 75% van de aangegeven batterijduur. Wat in principe heel netjes is.

Daarnaast vergissen ehct heel veel mensen zich in het feit dat deze processor niet vergelijkbaar is met de desktop i7. Deze dual core draait op net iets meer als 1GHz, maar het zou een mooie vervanger zijn van mijn huidige EEE 1000h die nu toch al redelijk oud begint te worden. Zag ik nou dat er een 310M op zat, nou dat is in alle gevallen beter als de gpu van mijn huidige nettop XD. Verder mooi apparaatje. Alleen de resolutie moet toch nog steeds omhoog want ik vind het toch nog steeds te laag, wat absoluut moet kunnen gezien de specs.

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 6 april 2010 14:44]

Overdrijven is ook een vak apart. Ga maar uit van 10 uur wat nog steeds erg netjes is voor een dergelijke processor.
een van de voorlopers , de ul80vt , is al eens geclocked op 12 uur en 15mins !

"The slight amount of extra weight that comes with the 8-cell lithium ion battery will not be grudged by anyone when they realize that ASUS's 11.5-hour life estimate is seriously accurate -- and also possibly the first time we've ever out paced a battery's estimate when we got 12 hours, and 15 minutes out of this thing. In a world where most laptop battery life estimates are sheer jokery, this one, we were pleased to find, was dead on."

[ http://www.engadget.com/2009/11/11/asus-ul80vt-review/ ]
Het is ook mogelijk. Dat weet ik heel goed. Alleen moet je vaak uitgaan van een wat lager getal om jezelf niet gek te maken :p