Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

Games die geoptimaliseerd zijn voor de iPad, zijn voorzien van een hoger prijskaartje dan games voor de iPhone. Ontwikkelaars van games rekenen anderhalf tot twee keer zo veel als voor hetzelfde spelletje voor de iPhone.

Apple accepteert sinds 20 maart applicaties voor de iPad App Store. Met de naderende release van Apples internettablet beginnen games die geoptimaliseerd zijn voor de extra rekenkracht en schermruimte die de iPad heeft op te duiken in de App Store. Het is mogelijk voor ontwikkelaars om een bestaande game voor de iPhone of iPod Touch bij te werken met iPad-optimalisaties, maar hier lijkt weinig gebruik van gemaakt te worden.

iPad App Store Call of DutyWebsite G4TV heeft een lijst samengesteld van gamesprijzen op Apples mobiele apparatuur. Het blijkt dat iPad-games vaak anderhalf tot twee keer zo duur zijn als hun iPhone-equivalent. Uitgever Electronic Arts valt op met drie spellen die 14,99 dollar kosten: Command & Conquer: Red Alert, Need for Speed: Shift en Mirror's Edge, dat oorspronkelijk in ontwikkeling was voor de iPhone. Ook Activision gaat dezelfde prijs vragen voor Call of Duty: World at War: Zombies, die in de Nederlandse App Store voor  11,99 euro over de virtuele toonbank gaat.

De spellen Flight Control, Diner Dash en Cogs stijgen verhoudingsgewijs het meest in prijs op de lijst: de iPhone-varianten kosten 0,99 dollar tegenover 4,99 dollar voor een geoptimaliseerde versie op de iPad. Pac-Man is de uitzondering op de regel en kost op beide Apple-apparaten 4,99 dollar. Dat betekent niet dat wie de game al heeft aangeschaft voor de iPhone Pac-Man gratis kan downloaden voor de iPad. Er moet apart worden afgerekend voor beide versies. De iPad komt zaterdag uit in de Verenigde Staten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

nog een rede om geen ipad te kopen... :)

maar even serieus. waarom doen ze dit? volgens mij is dit geen slimme zet.
mensen zoals jij kopen toch geen iPad.

En als je wel een iPad wil, wil je hem omdat je hem tof/cool/vet/mooi vindt, en niet omdat spelletjes iets duurder zijn...
Ik ga nu wel twee keer nadenken, niet omdat de spelletjes nu iets duurder zijn, maar omdat hier uit blijkt dat ik applicaties die ik voor de iPhone koop, ik vrolijk nog eens moet aanschaffen voor de iPad. Dat is toch wel een flinke kostenpost extra!

Wat ik me vervolgens ook afvraag is of als je een nieuwe iPhone/iPad koopt je ook meteen al je applicaties opnieuw moet aanschaffen.
Je moet ze helemaal niet opnieuw aanschaffen voor de iPad. Daar kies je zelf voor :) Je kunt gewoon je oude apps op de iPad draaien, in een soort vergrote modus. De specifieke iPad-versie kun je inderdaad niet voor nop of voor een upgradeprijs krijgen. Net zoals je de DS-versie van Mario ook opnieuw zult 'moeten' kopen, terwijl je de oude versie van je GameBoy ook op je DS-lite kunt spelen.
beetje een slecht voorbeeld, omdat je GBA spellen ook gewoon kon spelen op je DS en omdat een nieuwe versie van zo'n game heel wat anders is dan exact het zelfde programma een beetje uitvergroot.
De verglijking gaat juist beter om dan je denkt. Je kunt elke iPhone applicatie draaien op de iPad. Je kunt ze in het midden van het scherm draaien of uitvergroten(GBA spellen kon je in het bovenste of het onderste scherm resized spelen).
Daarnaast zijn de iPad-versies over het algemeen juist wel heel andere spellen. Ik weet niet hoe verschillend de levelbouw is maar de graphics etc. zijn over het algemeen veel beter en de controls zijn in de meeste gevallen ook speciaal voor een groot scherm gemaakt.

Daarnaast kunnen bedrijven er ook voor kiezen om allebei de versies in 1 download te stoppen, sommigen doen dit. Zo kijkt het programma zelf of hij met een iPad of iPhone te maken heeft en past de versie daarop aan.

[Reactie gewijzigd door Denni op 3 april 2010 13:34]

Volgens het artikel gaat het anders om dezelfde games? Niet echt netjes om de consument 2x voor hetzelfde product te laten betalen, en dan ook nog eens een dubbele prijs.
Het gaat zeker niet om compleet nieuwe versies. Civilization Revolution bijvoorbeeld heeft slechts geupgrade units graphics. Of dat een additionele uitgave van 13 dollar rechtvaardigt moet iederen voor zich uitmaken. Voorlopig zal ik zelf de geupscalede iPhone versie spelen.
Of je kiest enkel voor bedrijven die hun apps als dubbeleversies uitbrengen. Dus 1x kopen, op alle apparaten spelen
dus als jij een pc koopt, krijg jij windows er gratis bij?
Op de Ipad zit standaard wel een OS bij ;).
"Bij apple mag je software en hardware niet apart zien"
Het oog wilt ook wat.
Maar het gaat mij persoonlijk meestal om de mogelijkheden i.p.v. dat ik hem alleen tof/cool/vet/mooi vind.

Maar gelukkig ieder z'n eigen mening. :Y)
mensen zoals jij kopen toch geen iPad.

En als je wel een iPad wil, wil je hem omdat je hem tof/cool/vet/mooi vindt, en niet omdat spelletjes iets duurder zijn...
Over het algemeen koop je een apparaat om zijn functie en niet om met de hype mee te doen. Wie zoiets koopt om erbij te horen die is gewoon sneu.
Je was net iets eerder met je reactie maar ik snap 'm.. }:O
<off-topic>
Nogal denigrerend om zo uit de hoek te komen.
</off-topic>

Je koop naam mijn idee iets omdat je (denkt) dat het een meerwaarde voor jezelf biedt. Het mooie is slechts een bijkomende factor, die je helpt om een keuze te maken.
Geen slimme zet van wie? Het zijn de devs die de prijzen bepalen en ze zouden gek zijn om de prijzen niet op te drijven voor de iPad, wie nu een iPad koopt kijkt toch al niet op een cent en gaat zowiezo apps kopen.
Ik las anders net dat Apple zelf aan de dev's gevraagd heeft om de prijzen van de apps voor de ipad hoger te maken dan voor de iPhone. Waar dat andere artikel dat vandaan heeft weet ik echter niet maar hogere prijzen betekenen ook meer inkomsten voor Apple natuurlijk.
Precies, ik als developer zou graag flink ingewikkeldere apps maken voor de iPad. Waar veel meer van mijn vrije tijd in gaat zitten en natuurlijk vraag ik daar dan iets meer voor. Men gaat toch ook niet klagen wanneer een iPhone app onder OSX zou draaien met meer functionaliteit?

Verder weer erg typisch dit bericht, er zijn inmiddels reviews binnen van de lancering in de VS... iets interessanter dan dit lijkt mij.
Het is een nieuw product, en er zijn nog niet veel applicaties die zich echt kunnen onderscheiden, dus dit is het moment om ondanks een hogere prijs toch veel te verkopen = meer winst. Toen de iPhone app store er net was waren de prijzen ook veel hoger dan nu, het is maar net wat developers denken dat de gek er voor wil geven.
Er zijn inderdaad heel veel devvers die dachten dat hun app een van de weinige was tijdens de launch. Dus hoge prijzen. Maar toen ze zagen dat er binnen een paar uur duizenden apps approved werden/waren, kozen ze toch eieren voor hun geld.

Heel veel prijsverlagingen en "free to celebrate the launch" opeens.
ik denk dat ťťn van de hoofdredenen hiervoor is dat er gewoonweg een veel kleinere potentiŽle markt is. De iPhone was een hit, en bijna elke persoon in een westers land heeft een telefoon -> de potentiŽle markt voor de iPhone is huge. Daarentegen is de potentiŽle markt van de iPad veel kleiner. Als ik een schatting zou moeten maken op mijn buikgevoel dan zou ik zeggen dat er altijd 3-4x minder iPads zullen zijn dan iPhones.

Dus als je een product uitbrengt dat voor een 3a4 maal kleinere markt, dan moet je het duurder verkopen om dezelfde omzet te bereiken..
Waarom duurder? Wat heeft heeft de Ipad voor meerwaarde tegenover de Iphone/Ipod touch, behalve dat je een groter scherm hebt en dus meer kan zien?

[Reactie gewijzigd door Zeror op 3 april 2010 10:17]

het is grafisch ook beter dan de iphone
Oh en waar baseer je dat op?
Wat dacht je van de hogere resolutie?
Yup. En combineer dat nu eens met een groter scherm?

Er zijn tig dingen die ik zou kunnen doen op een iPad die ik niet kan doen op een iPod, juist vanwege de resolutie en de grootte van het ding.

Voorbeeld:
Apple heeft een Keynote Remote uitgegeven voor de iPod/iPhone. Hiermee kun je Keynotes tijdens het afspelen beheren (vorige dia, volgende dia, aantekeningen zien bij dia's, ...). Meer niet. Ook omdat het scherm niet groot genoeg is.

Als ik dia's bekijk op een iPod/iPhone (ik zeg in het vervolg gewoon iPhone voor het onderscheid tussen iPod en iPad duidelijker te maken :) ) kan ik ze nauwelijks lezen. Tekst met een grootte van 24 pt., ingesteld op een computer komt ongeveer overeen met een tekst van 8-9 pt. zichtbaar op een iPhone, gewoon omdat het zo scaled. Niet erg handig om zo dingen af te lezen.

Niet enkel zal de iPad die dingen beter leesbaar maken (door een groter schermoppervlak), maar er is ook meer plaats voor knoppen. Zelfs genoeg om je eigen diavoorstellingen aan te passen. Die extra functionaliteit, daar betaal je ook voor.


Tweaker zegt dan tegen me:
Ja, maar vele apps bieden niet echt een extra functionaliteit aan, buiten een hogere schermresolutie.

Niet mee eens; kijk nu eens naar de release app: Labyrinth 2 HD. Prachtspel op een iPhone, en biedt niets nieuws op de iPad. Dat is, qua gameplay zo.
Maar de menu's zijn wel aangepast. Bijvoorbeeld: er is een Cover Flow functie ingebouwd om snel en gemakkelijk verschillende levels te bekijken zonder constant te moeten doorbladeren door menu's heen omdat je het anders niet gezien krijgt.
De levels zijn niet enkel upgescaled, maar ze zijn vaak gewoon groter. (Zie allerlaatste screenshot en andere screenshots ter vergelijking in onderstaande link.)

Ben ik bereid daarvoor 2x zo veel te betalen?
Neen. Maar ik wil gewoon zeggen dat apps niet per se gewoon een hogere resolutie hebben.

Link naar online iTunes store (http://itunes.apple.com/us/app/id307758975?mt=8)
(voorlaatste screenshot = menu met Cover Flow)

Ik hoop dat ik een goed argument heb gegeven en een gegronde mening..

Bedankt voor het lezen en graag een reactie. ;)
Dat is ook gewoon het enige voordeel. En daarom zijn ze waarschijnlijk gewoon duurder. Al is het inderdaad best wel jammer, omdat het nu niet echt meer leuke apps zijn om even aan te schaffen, maar je voelt het nog best wel aardig in je portemonnee ook.
iPad Jailbreak, anyone???? :X
Met alle respect: je kunt een tablet toch niet vergelijken met een mp3/4-speler of een telefoon. Dat je met een tablet ook kunt bellen is ean leuke bijkomstigheid, maar je passen zo slecht in je binnenzak.
Maar eerlijk gezegd ben ik erop aan het wachten todat iemand (het lieft bij v.d.Valk of gelijksoortige vreetschuur) zijn I-pad pakt en daarmee, liefst zo opzichtig mogelijk, gaat.
Maar nog al tijd goedkoper dan PSP of DS games, dus ik snap het probleem niet zo en ze zijn nog leuker op zon groot scherm ook.Vooral DS games zijn overpriced, ze zijn soms even duur als een PS3 of Xbox game die veel meer kosten om te ontwikkelen. Geen wonder dat zo veel mensen SD copycards gebruiken. Het is niet juist, maar met zulke prijzen voor DS vragen ze er ook wel een beetje om.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 3 april 2010 10:23]

Zijn ook minder volwaardig als games voor een PSP bijv... Voor kinderspelletjes is een ipad/ipod/iphone prima want kleine kinderne vinden touchscreens geweldig, maar voor serieuze games (en de controls!) heb je toch echt een PSP oid nodig!
Niet iedereen wil meer. Ik heb ook een psp maar die ligt al bijna 2 jaar ongebruikt in de kast, gekraakt en wel maar ik vind toch de spellen niet leuk.

Ik vermaak me prima met spellen zoals plants vs zombies, angry birds etc. Leuk voor 15min en daarna weer wegleggen. Zulke spellen zijn er vast ook op de psp/ds maar die zijn wel 30 euro.
misschien komt het ook omdat iphone games binnen een paar secondes geladen en klaar voor gebruik is, en andere games je eerst een paar minuten moet wachten voordat je uberhaupt mag beginnen?
Niet echt te vergelijken, games op de Iphone zijn over het algemeen gewoon erg matig met een enkele uitzondering hier en daar. Ik betaal liever 30 euro voor ťťn goede game dan 15 slechte games.
Het maken van het een PSP of DS game kost ook stukken meer dan het maken voor de iPhone / iPad.
Op zich wel logisch. Ik weet niet precies hoeveel Ipad er verkocht zullen worden maar het zullen er niet meer zijn dan de Iphones. Voor dezelfde omzet moeten ze de prijzen verhogen. Toch?
jah, klopt...
elk bedrijf wil voor ieder product dat ze op de markt brengen wel dezelfde omzet genereren!
nu word het maar hopen dat ze hierdoor niet meer omzet draaien als voor de iPhone, want anders worden daar de apps weer duurder totdat ze omzet weer hetzelfde is als bij de iPad
of wacht, zo werkt het helemaal niet! wat dom van mij...
elk bedrijf wil voor ieder product dat ze op de markt brengen wel dezelfde omzet genereren!
In bepaalde zin is het een ander product maar eigenlijk is het natuurlijk hetzelfde en is het een beetje geupscaled en meer ook niet (wat er precies anders is weet ik ook niet maar dit zal nog geen 10de van de kosten voor het spel van de iphone hebben)!

Toch wel jammer dat je dan uiteindelijk voor zowel je iphone (voor onder weg) en je ipad (voor op de bank) het spel 2x moet kopen :) En niet gewoon koop je voor de ene kan je ook op de andere zoals met de iphone en ipod 1t/m3 wel het geval is! Dat is bij de concurrent dan toch beter geregeld!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 april 2010 10:51]

je snapt wel dat die zin van mij sarcastisch bedoelt was?
maar ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld van de concurrent die dat beter voor elkaar heeft..

ik denk ook niet dat je het helemaal 1 op 1 kan vergelijken met de iPhone, ookal vind ik ze beide een heel groot gadget gehalte hebben, ik zou de iPad echt wel kunnen gebruik om 'snachts een boek te lezen zonder iedere keer daadwerkelijk een bladzijde om te hoeven wippen..
Waarom zou het uberhoupt voor de app maker uitmaken of de klant de app op de Ipad of de Iphone gebruikt (simkaart-related apps daargelaten)?

Het is aan Apple om te zorgen dat alle bestaande apps op de Ipad werken (upscaled, windowed, whatever) en aan de appmakers om vanaf nu met variable resoluties rekening te houden. Aangezien zowel de Iphone as de Ipad het zelfde soort OS en processor hebben lijkt dit me relatief simpel.

Ook zou dat simpel en prettig voor de consument zijn, die zich dan niet genaait voelt, wat de kans op sucess van de app en de Ipad as geheel weer vergroot.

Of mis ik nu iets?
Of mis ik nu iets?
Ja, je mist het punt dat een iPad app volkomen anders zou kunnen (en moeten) werken dan een iPhone applicatie. Het simpelweg opschalen naar een hogere resolutie en schermafmeting is nu misschien een snelle manier om je applicatie ook als 'HD' versie te kunnen verkopen, maar op termijn gaan iPad applicaties gegarandeerd een hele andere look & feel krijgen. De SDK biedt dan ook een aantal nieuwe controls die speciaal voor de iPad zijn, en de user interface guidelines zijn ook anders voor de iPad.

Een groter scherm biedt veel meer mogelijkheden dan alleen maar meer pixels, vandaar dat het 'het is gewoon een grote iPod'-argument zo kortzichtig is. Zelfs als dat de enige eigenschap van het apparaat is, dan maakt het al een wereld van verschil in hoe je het kan gebruiken.
gaat dit niet een beetje tegen het hele idee in van apps in dat je goedkoop nieuwe dingen kan doen met je iphone/ipad ik bedoel voor 2 euro was het altijd leuk om snel even een game te kopen maar voor 15 euro denk je wel 3 keer na

[Reactie gewijzigd door leopod op 3 april 2010 10:19]

In het artikel hebben ze het over anderhalf tot twee keer zoveel. Dat is dus wel anders dan van 2 naar 15...
Van 7,5 naar 15 is anders nog steeds een behoorlijke stap en van 1 naar 5 is zelfs ridicuul. Zeker als je ziet dat het voornamelijk gewoon om de grotere resolutie gaat.
Mja ik zal er geen last van hebben op mij heeft Apple's marketingmachine geen invloed.

Edit: @leagallow hieronder, ofwel is je eerst zin grammaticaal volledig incorrect ofwel neem je aan dat ik het ergens over jailbreaken had, ik snap 'm in elk geval niet echt.

[Reactie gewijzigd door Robby517 op 3 april 2010 11:59]

hoe bedoel je men gaat massaal jailbraiken? inderdaad het is een hoop geld, en ik vind het (met m'n iphone) ook helemaal om een app te kopen. voor 80 cent, 1 a 2 euro als het een goeie game/app is. Maar 15 euro hey, pfff dan wordt jailbraiken toch wel echt interessant.

De vraag is dan, heb je ook meer ontwikkelings kosten bij een ipad. inderdaad heb je een grotere resoltutie maar betekent dat dan ook 2x zoveel ontwikkelings kosten?

[Reactie gewijzigd door leagallow op 3 april 2010 11:47]

Het zijn ook maar een paar spellen die 15 euro zijn. Het soort spelletjes waar jij het over hebt zijn wel duurder, maar nog lang geen 15 euro
Wow...de meest onzin argumenten/redenen bedenken om te gaan kraken...

*Trieste zaak*

Boehoehoe...ik kan de spelletjes niet goedkoper krijgen dus ik ga maar kraken...
Je kan wel jammeren dat het trieste zaak is maar het gebeurd wel zo. Over het algemeen is dat toch wel de reden dat iedereen kraakt. Geloof me als de games pc/xbox/ps3/etc 10 a 20 euro bij de lokale toko is, kraakt bijna niemand de games meer.
Ik koop ook altijd mijn games (crysis, AC II, etc.) maar ik wacht wel altijd totdat de game goedkoper wordt (bijna altijd, bij AC II kon ik niet wacht =P)
dat jij wacht tot de game goedkoper is om ze dan te kopen betekent nog niet dat de rest van de wereld dat doet. Wacht je ook met spelen totdat ze goedkoper zijn of download je ze eerst als ze de volle pot kosten om daarna je geweten te sussen tegen halve prijs?
Dat ze te duur zijn is het hťt argument om te downloaden. Dus als ze voor een tientje te koop zijn laat dat argument al weg vallen. En daaruit kan je dan in theorie opmaken dat mensen stoppen met downloaden ervan. Tuurlijk zullen er altijd uitzonderingen blijven en zullen veel mensen eerst een spel downloaden als vervanging van een demo. Als uitgevers nu meer, grotere demo's zouden maken zou er ook een reden zijn om minder te downloaden. Want dan hoef je geen hele game meer te downloaden om te kijken of je hem wat vind of niet.
Ik zelf vind game's trouwens niet te duur, als je bekijkt dat de ontwikkelingskosten in de miljoenen lopen. En de game's die dat niet zijn, zijn ook goedkoper. In verhouding kloppen de prijzen gewoon ongeveer.

@Cmegens hieronder
Ook de nieuwste? Daar gaat het ook om. Ik heb geen zin om een half jaar te wachten totdat je KZ2 voor 25E kan kopen.
Ik heb een PS3, en alle games legaal (kan ook niet anders) en gemiddeld niet meer dan 25 euro per game betaald... Dus je argument houdt al geen stand, want dat kan namelijk al.
@cmegens Maar jij koopt je games dan ook niet bij de lokale toko of pas als ze al een tijdje uit zijn, wat hij dus ook al zegt.
Daarentegen zal inderdaad lang niet iedereen zijn spellen gaan kopen als ze goedkoper worden, maar het zal denk ik wel een significant deel zijn. Zelf ben ik tegenwoordig ook alles legaal maar wel in de aanbieding aan het kopen en het is gewoon fijn het officieel te hebben, zolang je er maar niet krom voor hoeft te liggen.
Dan mag je mij eens vertellen wara je die voor deze prijs krijgt.
De spellen die ik koop liggen qua prijs al snel boven de €40. Ik bespaar welliswaar al snel tussen de 10 en 20 euro door ze in het buitenland cq e-bay te kopen, maar de rpijzen die jij schetst voor populaire games zijn een beetje aan de zonnige kant.
Ook bij 20 euro per game worden ze massaal gedownload. Er zijn nu eenmaal mensen die gratis al teveel vinden.
Tja, sommige mensen zitten eenmaal niet zo ruim bij kas als jij -_-"

Ik vind het zo frappant dat de hele wereld zich blijkbaar wil aanpassen aan apple
(eerst dat flash-gedoe, nu slechte marketing) terwijl als Microsoft zoiets uithaalt,
de digitale wereld harder om bloed schreeuwt dat romeinen in het Colloseum -_-
dan moet je geen gadget van 500 eur kopen ook
Als je niet ruim bij kas zit waarom zou je dan een iPad kopen? Beetje idioot om dan zo'n secundaire computer aan te kopen.
En daarom mag je gaan stelen? rofl. Nee, wees dan eerlijk, en zeg gewoon dat je wel entertainment wilt hebben, maar er niet voor wilt betalen omdat illegaal downloaden net zo makkelijk, zo niet makkelijker is.
Nee dat klopt. Je moet eerst een bedrijf zijn voordat je mag stelen. Eerst het klootjesvolk verslaafd maken met 'gratis' dingen en zeggen dat ze dit echt nodig hebben, om vervolgens absurd hoge prijzen te vragen. Op straat kom je dat soort marketing ook tegen maar dan heten de verkopers dealers. Oh wacht, dat heten deze ook al...
verslaafd(??) maken met welke "gratis" dingen??
slaat dit nog op enige manier op het topic?

de gratis apps zijn echt gratis, of het zijn zg. "lite" versies met beperkte functionaliteit, die je de mogelijkheid bieden om een product te proberen voordat je het (dure) volledige product loopt.......

je vergelijk met straat-dealers gaat, in mijn optiek, echt helemaal nergens over.
Dan speel je ze niet, vrij simpel toch? ;)
De apps waren op de iPhone eerst ook een stuk duurder. Het is natuurlijk makkelijker 10 euro voor je spel te vragen als er maar 10 spellen zijn, ipv 100.000.

Komt wel goed, die prijzen gaan nog wel zakken...
Zoals Cergorach een aantal posts hieronder al aangeeft, kan men gewoon de iPhone games draaien op de iPad. Bij iPhone games wordt de resolutie geschaald zodat je full-screen op de iPad kan spelen. Sommige games worden aangepast om gebruik te maken van de resolutie van de iPad en kosten daarom wat meer.
Tsja, de iPad...de launch is dichtbij en ik ben toch wel benieuwd hoe dit apparaat het gaat doen. Het leuke is dat het imo niet te voorspellen is:
Het ding is zo anders kwa vorm en manier waarop je 'm gebruikt dat het een nieuwe gebruikerservaring is. Is de consument daar klaar voor? Da's de vraag, niet de prijs van een app of specificaties.
Laat duidelijk zijn, alleen Apple kan deze toer uithalen. De naam van het bedrijf is simpelweg te goed...
Goed genoeg voor een "revolutie" ...koffiedik.
Hoe is dit zo radicaal anders dan alle andere tablets?

Dat iets goed is uitgewerkt hoeft nog niet te betekenen dat het direct de eerste enige tablet is. En over het feit dat alleen Apple dit kan uithalen doel je dan op het vragen van belachelijke prijzen voor minigames of voor het uitbrengen van de zoveelste tablet?

en noemen van revolutie in een Apple-related post: -1
De iPad zal ongetwijfeld goed verkopen maar het is de vraag of er door de massa meer mee gedaan gaat worden dan om mee te internetten op de bank. Ik las bijvoorbeeld in een review dat er mensen waren die 'm te zwaar vonden na verloop van tijd, ook al lag de iPad op schoot. Om lang te lezen vond men 'm dus niet handig. Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Verder is het typisch dat Apple zelf een los toetsenbord er voor uitbrengt, zo geweldig is het dus niet om op een onscreen toetsenbord te werken.
Ik zal er geen kopen want ik heb al een desktop en laptop, maar het is wel een leuk ding om te krijgen!
Verder is het typisch dat Apple zelf een los toetsenbord er voor uitbrengt, zo geweldig is het dus niet om op een onscreen toetsenbord te werken.
Vreemde redenatie. Dus als een autofabrikant ook andere velgen en wielen levert, wilt zeggen dat de originele niet deugen?
Zal er doorgaans wel van getuigen dat de orginele niet optimaal waren.

Maar vind de reactie 'tobo uitbrengen = onscreen sucks' wel overdreven.
Zou het ook gewoon niet te maken hebben met het feit dat het meer tijd kost om een iPad app te maken? Op de iPad heb je meer screen-real-estate. Je kunt dus extra features inbouwen die dat scherm benutten. Features maken kost tijd en dat kun je er best voor over hebben, mits het zich natuurlijk terugbetaald. Vandaar de hogere prijs gok ik.

Of het prijs die 5 keer hoger ligt verantwoord durf ik niet te zeggen, maar in the end is het natuurlijk ook net zo goed een vraag/aanbod verhaal. Dat zal men gewoon moeten afwachten dus. :)
Mjah, omgekeerd zou je kunnen zeggen dat ontwikkelen voor een kleiner scherm juist meer tijd kost, omdat je na moet denken hoe je alle gewenste features in het kleinere schermpje propt zonder dat het onoverzichtelijk wordt, en ben je meer op gestures aangewezen, wat misschien ook weer lastiger is om te programmeren.

Misschien moet je wat grotere bitmaps tekenen, maar je maakt mij niet wijs dat tekenen op een groter scherm nou meer tijd (dus geld) moet kosten (een lijn is een lijn, ongeacht de hoeveelheid pixels op je canvas).

Verder is het ontwikkelen voor beide platformen compleet identiek, dus ik houd het op geldklopperij. ;)
De nieuwe iPhone zou anders niet zo veel schelen met de iPad.
960x640px vs 1024x768px
Kwestie van vraag en aanbod. Zodra de markt van iPad games groeit zal ook de prijs van de apps dalen.

Op zich vindt ik het wel goed dat er iets meer wordt gevraagd voor een iPad applicatie. Van een aantal iPhone apps begrijp ik al niet dat je ze voor minder dan een euro kunt kopen.
Wat voor consument ben je, dat je het goed vind dat prijzen voor bepaalde zaken verhoogd worden ?
Natuurlijk wil je als consument alles zo goedkoop mogelijk hebben, maar sommige dingen, hetzij programma's, hetzij hardware, kost nou eenmaal veel tijd om te maken. Aan de ene kant verkoop je er natuurlijk meer als je de prijs lekker laag laat, alhoewel sommige mensen er dan ook weer niet te veel van verwachten.
Ik sluit me aan bij de reactie van Dancing_Animal. Wat is er mis met het betalen voor een 'marktconforme' prijs voor een goed stuk software? Voor niks gaat de zon op, ook al zou ik het liefste niets willen betalen.

Wil je kwalitatief goede apps, dan moeten ontwikkelaars daar voldoende tijd in kunnen steken. Dat betekent ook automatisch dat ze uiteindelijk iets moeten verdienen aan hun werk.

1,5 euro voor een iPhone spelletje is toch niks als je het afsteekt tegen een kop koffie op het station?

Betekent overigens niet dat bepaalde software niet veel te duur is. Dat is echter ook niets nieuws. Neem de absurde prijzen van Office en Creative Suite.
Als de prijs gerechtvaardigd wordt door de kwaliteit zie ik geen probleem. Op de iPhone was COD zombies vrij karig, ben benieuwd hoe dat op de iPad is...
Hetzelfde als de iphone versie maar dan duurder en hogere reso/texture kwaliteit en dat zal het wel zijn, (anders noemde ze het spel ook wel anders als het echt anders is)... Ow en de knoppen zullen andere plekken hebben gekregen omdat je scherm wat groter is :P
ik snap niet waarom mensen hetzelfde spel op verschillende platformen zouden willen kopen. :?
Omdat ze hetzelfde spel op twee verschillende platformen willen spelen, misschien?

iPad versies kunnen uitgebreidere of mooiere versies van de games op de iPhone zijn, waar je dan dus ook opnieuw voor betaalt.
Ik vind dit best zonde, Apple had er wel iets moois van kunnen maken denk ik door gewoon de ontwikkelaar de games te laten optimaliseren, en dan gewoon het systeem aan te houden van een gelijke AppStore. Sowieso best zonde dat het nu twee AppStores zijn, ik had er nog helemaal niet bij nagedacht dat dat natuurlijk wel moet met verschillende specs - maar toch vind ik het nogal afbreuk doen aan het hele idee van Apple. Vooral dat de prijzen nu zo stijgen is enorm zonde... Ik had er nog geen twijfels over gehad voordat ik dit las, maar ik weet niet of de iPad Store nu wel zo'n succes gaat worden in vergelijking met de iPod/Phone Store... Ik vind dit in ieder geval niet echt meer lucratief lijken qua prijzen. Het hele idee van de iPad lijkt me sowieso onhandig worden, daar valt dus ook "iPod games spelen met een groter beeldscherm" onder, want het lijkt mij niet echt gebruiksvriendelijk. Dan moet je ook alleen nog maar veel grotere bewegingen maken om het spel te spelen, wordt het daar niet ook moeilijker van? Of misschien juist makkelijker zodat je meer nauwkeurigheid hebt?

To cut things short, zonde van het prijsverschil en Łberhaupt zonde dat ze aparte AppStores hebben, waar ik nooit bij had stilgestaan. Ik vraag me af of dit (net zo) een succes wordt.
Sowieso best zonde dat het nu twee AppStores zijn
Nietes, er is maar 1 appstore. Als je zoekt, krijg je netjes te zien of apps voor iPhone of iPad (of beiden) zijn. Kijk maar naar de IMDb app. Deze app is voor beide platforms geschikt, en je kunt zo omschakelen tussen screenshots van iPhone en iPad.

Het prijsverschil is idd jammer, maar de developers bepalen zelf hun prijzen, niet Apple, die krijgt gewoon nog steeds 30% van de opbrengst (of niets, bij gratis apps).

@ManiacsHouse: *Als* Apple dat zegt, ja. Maar dat hebben ze niet gedaan.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 3 april 2010 16:04]

En als Apple zegt "wij willen 30% maar dat moet dan wel minimaal € 3,- per game zijn", dan bepaald Apple nog steeds de prijs. En word de prijs € 9,- per game.
En je kunt lullen wat je wil, maar in dit geval zal Apple ook wel de prijs bepalen.

De ontwikkelaars van de games zijn ook niet gek. Die hoeven eigenlijk alleen maar de resolutie te veranderen (wat games vaak al kunnen), kost niet veel moeite. Maar die zien op deze manier wel minder klanten als het duurder word.

@RefriedNoodle. Dat is nog maar de vraag of Apple dat niet heeft gezegd. Waarom worden over de hele linie dan de games duurder? Een resolutie opkrikken rechtvaardigt niet een verhoging van 500%.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 4 april 2010 01:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True