Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Ontwikkelaars kunnen per direct hun iPad-applicaties ter goedkeuring aanbieden bij Apple. Applicaties die voor 27 maart zijn aangemeld maken een kans om op tijd goedgekeurd te worden voor de lancering van de iPad App Store op 3 april.

Het App Review Team van Apple zal voor deze eerste goedkeuringsronde alleen iPad-applicaties behandelen die geschreven zijn met de vijfde bèta van de iPhone SDK 3.2 en die voor 27 maart zijn ingediend via iTunes Connect. Het Apple-team kijkt onder meer of de in de iPhone SDK ontwikkelde applicaties correct functioneren op de iPad-hardware. Alleen de apps die aangemeld zijn voor de eerste goedkeuringsronde komen in aanmerking voor een plaatsje in de iPad App Store bij de lancering, zo heeft Apple bekendgemaakt in een mailing naar ontwikkelaars.

Ontwikkelaars krijgen na het opsturen van de applicatie feedback over de goedkeuringsvoortgang en of er nog zaken aangepast dienen te worden. Indien de eerste goedkeuringshorde genomen is, ontvangen een select aantal ontwikkelaars extra informatie over het indienen van hun applicaties voor de final review voor plaatsing in de iPad App Store. Zowel de iPad als de iPad App Store zijn vanaf 3 april beschikbaar.

iPad App aanmelding

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

En dat is waar het verschil gaat zitten.

- Deze applicaties worden geoptimaliseerd voor een tablet met multitouch.
- Jan en alleman kan het zo installeren. Zonder technische kennis.

Ik ben benieuwd wat er allemaal voor uit gaat komen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 20 maart 2010 13:41]

Welk verschil, waarmee verschil? Als je bedoeld met andere apparaten, daar kan men evengoed touch friendly applicaties voor ontwikkelen en schrijven, en daar kan je ook zeer eenvoudig applicaties op installeren. Ik ken maar weinige mensen die onder Windows bijv. geen applicatie geïnstalleerd krijgen.
Sure, er kunnen touch-vriendelijke applicaties worden geschreven.. maar voor Windows gaan echt niet alle ontwikkelaars overstag om dat touch-vriendelijk te maken. Er zullen vast applicaties komen die wel touchvriendelijk zijn.. maar dat zal een minderheid zijn in vergelijking met applicaties die er gewoon niet voor gemaakt zijn.

Op de iPad zal elke applicatie 'touch-vriendelijk' worden.
Zeg je met je Apple bril op... het is juist een beperking dat er specifieke apps ontwikkelt moeten worden voor dat OS. Je kan niet je progjes welke je ook op je mac gebruikt erop draaien. Het is overigens niet eens een volwaardige OS , het is gewoon een smartphone OS met de bijkomende beperkingen. Alleen daarop gaat de vergelijking al helemaal niet op...

Ik zou op mijn windows touchpad zonder problemen mijn vintage games kunnen spelen... hetzelfde geld voor ieder stukje software wat ik op mijn 'normale' pc gebruik, ik hoef niet te wachten totdat er een of andere emulator voor geschreven wordt, of een vergelijkbare app... Alles is al beschikbaar, plus al het moois wat ook nog eens voor het specifieke platform ontwikkelt gaat worden. De mogelijkheden worden alleen beperkt door de hardware van het apparaat en niet door de veel te strenge voorwaarden zoals Apple ze hanteert.
Een smartphone os is ook een volwaardig os, misschien ontwikkeld met een ander doel, maar wel degelijk een os.

Maar dat past toch juist precies in de gedachtegang van Apple? Ze brengen de iPad uit, een apparaat dat geen muis of toetsenbord heeft en bediend wordt middels een touchscreen en de accellometer. Dat is geen volwaardige pc? Dus waarom mac-osx erop draaien? Ja, klopt, er zijn talloze apps die ik ook graag van mn mac os op de ipad zou kunnen draaien, maar feit is dat deze uitgaan van die volwaardige computer.
Ik vind het jammer dat ze deze weg ingeslagen, maar het is compleet begrijpelijk: de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de beschikbare apps is dan wel optimaal werken voor een touchscreen apparaat. Feit is nou eenmaal dat een touchscreen interface hele andere regels met zich mee brengt als je de usability wilt verhogen.

En wat bedoel je met je windows touchpad? Als je een tablet bedoelt met windows 7 oid erop, kan je er van uit gaan dat vrijwel geen enkele applicatie ervoor gemaakt is om middels een touchscreen te bedienen. Als iemand een windows app maakt, waarom zou hij rekening houden met touchscreens?
Het probleem is een beetje, dat je een OS dat om communucatie heen geschreven is gaat gebruiken voor iets waar je dit uit sloopt. De iPad is een iPhone die niet kan bellen..
Hoe bedoel je dit nou precies? en waarom zou je ermee moeten kunnen bellen? Je belt toch ook niet met je laptop?

Ik denk juist dat het Iphone OS volledig gebouwd is op communicatie. Ik zie het meer als ideaal "bankhangapparaat". Als vrouw lief iets kijkt wat jij niet interessant vind kan je gewoon even snel de Ipad pakken en pagina's als deze lezen.

Anders moet je of helemaal naar een kamer lopen waar een computer staat (imho behoort dat niet in de woonkamer), of je moet met een laptop aan de slag (zal je net zien dat je accu leeg is, snoertje pakken en vervolgens met een crappy touchpad aan de slag moeten).

De Ipad pak je gewoon even snel uit het laadstation en is binnen 2 seconde op de pagina waar je wil zijn (een laptop moet nog eerst opstarten). Of dat nou mail lezen / tweakers.net lezen / nu.nl / youtube of whatever else is je bent er snel zonder al te veel inspanning.

Zo'n ding is niet bedoeld voor codekloppen / tekst verwerking / file download / upload etc. daar heb je een pc / mac voor. Maar goed voor hetgeen wat hij kan vind ik hem zelf toch te duur. Al zie ik wel duidelijk de doelgroep. Mensen die een bankhang apparaat willen. Zoiets als dit neem je bv niet mee in de trein imho.

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 20 maart 2010 19:00]

"Het probleem is een beetje, dat je een OS dat om communucatie heen geschreven is gaat gebruiken voor iets waar je dit uit sloopt. De iPad is een iPhone die niet kan bellen.."


Riiight, vandaar dat Windows, Mac OS and vrijwel alle Linux versies een grote bel knop op de desktop hebben? Ik bedoel maar, al die drie 'marginale' operating systemen doen het toch heel aardig zonder connectie met de buitenwereld.

Mijn Windows 7 PC is een PC waar ik niet mee kan bellen. Dat is wat je zegt. En weet je, daar ben ik het mee eens! Maar goed dat ik een iPhone heb waar dat wel mee kan.
Lijkt me ook wel logisch dat elke app touch vriendelijk wordt, er zit immers geen toetsenbord op de iPad.
"Lijkt me ook wel logisch dat elke app touch vriendelijk wordt, er zit immers geen toetsenbord op de iPad"

Ohhh hoe schrijf ik dan ettelijke emails per dag op mijn iPhone? Touch vriendelijk betekend niet dat er geen text input mogelijk is.
Je bedoelt dat de applicaties door een filter heen gaan; aan de ene kant zorgt dat voor touch-vriendelijke applicaties in de database, aan de andere kant komen bepaalde leuke / concurrende applicaties er niet doorheen dus krijg je alleen wat Apple vind dat jij mag krijgen. Ik kies graag zelf wat goed voor me is, dus voor mij geen oversized iphone.
Als je het een oversized iPhone vind is het niets voor jou inderdaad. Vind je de HP-slate nu ook een oversized HTC-HD?

En ach.. ik heb me nog nooit gelimiteerd gevoelt tegenover andere 'smartphone' gebruikers. Sterker nog, ik denk dat ik wel degene ben die veruit de meest verschillende applicaties op mn toestel heb. (Van de mensen die ik ken dan, en welke geen iPhone / iPod touch bezitten).

Maar als je je wel gelimiteerd voelt, dan hoef je het niet te kopen, niemand die je dwingt dacht ik zo. En er zijn zat andere apparaten op de markt, dus ook voor jou is er een keuze.
Nee, die vergelijking is niet goed.

De iPad is immers een apperaat met afgezien van een grotere formfacter + groter scherm een oversized iPod Touch. Het ding heeft afgezien van dat grotere scherm geen enkele meerwaarde. Die meerwaarde komt dan dus van de applicaties die specifiek voor dit apparaat ontwikkeld gaan worden.

De Hp-Slate is echter geen oversized windows mobile telefoon omdat er sowieso geen Windows mobile op draait maar een variant van Windows 7 (?). Dit wilt dus zeggen dat het hier om twee totaal verschillende apparaten gaat. Je kan hier gewoonweg geen telefoon met een volledig functionerende windows pc vergelijken.

Zelfde als je appels met peren gaat vergelijken, die vergelijking gaat afgezien van het punt dat het beide fruit is ook niet op. Dat de Hp slate ook een elektronisch apparaat is evenals de HTC-xxx wilt niet zeggen dat deze te vergelijken zijn. Een iPod touch vergeleken met een iPad kan echter wel, er zijn immers zo veel overeenkomsten dat je hier moeilijk kan raten over iets totaal verschillends.
Wat is er mis met een oversized iPod touch. Ik geloof dat de iPod touch en de iPhone serie het best goed doen en tevreden gebruikers heeft. Tel daarbij nu de voordelen op van een groter scherm en snellere hardware, en het word alleen nog maar beter!

Productiviteit doe je gewoon op je laptop, met een toetsenbord. Spelletjes, media, muziek, foto's, browsen, dat doe je op een tabletje. Veel fijner! (spreek uit ervaring met een iPhone, daar doe ik vrijwel al mijn surfwerk mee.)
Het probleem zit 'm denk ik ook in het feit dat bestaande problemen niet aangepakt worden. Denk aan het ontbreken van flash en echte multitasking.
Kill the troll!
Moederskindjes, ja joh, jammer...

Tuurlijk is er keuze, gelukkig wel. Als iemand een tablet pc wil, en met dit apparaat uit te voeten kan, is er toch geen enkele reden om hem niet te kopen?
Jah, de acceptatie van apps is irritant en omslachtig, maar als je als eindgebruiker voor elk doel een app kan vinden is er toch niks aan de hand? Je krijgt er een apparaat met een mooie formfactor voor terug. De os is simpel maar soepel en stabiel, en vrijwel alles wat er op draait is gemaakt voor het apparaat. Dus de software is bedoeld om uit de voeten te kunnen zonder daar randapparatuur voor aan te sluiten zoals een muis en werkt prima met het multitouch scherm.

Voor mensen die van gadgets houden, banksurfers die een centje over hebben, voor zakenlieden die onderweg mail willen lezen. Mensen die digitaal boeken willen lezen maar de huidige generatie e-readers te traag vinden, er zijn zat mensen die dit apparaat wel willen hebben. En dat zijn allleeemaaal moederskindjes?

TUURLIJK kan je een ander, goedkoper, opener apparaat kopen (en qua tablets komen er zat aan), maar Apple leeft van het flashy uiterlijk en producten die gebouwd zijn om eenvoud, dat lijkt ze weer aardig goed te zijn gelukt. Kan het er mee oneens zijn, maar het bedrijf doet het de laatste tijd aardig goed.

EDIT: offtopic? Paron?

[Reactie gewijzigd door Shunt9 op 20 maart 2010 15:17]

Helaas ben ik het met je laatste paragraaf niet eens; de iPad is niet zo goed ontvangen als de vorige producten. Een voorbeeldje van reacties erop:

Link 1
Link 2

Ook de argumenten die Apple gebruikt voor het bijvoorbeeld ontbreken van Flash, blijken uit de lucht gegrepen te zijn. Dat zorgde voor een nog iets slechter beeld van de iPad. Al met al denk ik dat dit een van de slechtere producten (relatief gezien) is van Apple; of het een belabberd product is in vergelijking met producten van concurrenten mag iedereen voor zich beslissen.
In hoeverre Flash een echte must is op een tablet, dat is een open vraag. Hoewel het weer wel zo is dat een tablet wel meer gebruikt zal worden als een normale computer en het dus wel fijn zou zijn als dit inderdaad tot de mogelijkheden zal gaan behoren...

In hoeverre de iPad ook echt een succesnummer zal worden, dat hangt geheel af van de consument. Wij tweakers willen het liefst een normale PC (en dat mag dan eventueel ook nog wel eentje met Mac OS X zijn), maar is dat ook waar de consument op zit te wachten?

Wil de normale consument niet gewoon een tablet die het altijd doet, zonder verdere rompslomp zoals we die hebben op een desktop-systeem? Als consument moet het toch goud zijn om een apparaat te hebben dat altijd werkt, geen (weinig) last heeft van virussen en ook nog eens snel te gebruiken is...

Tel daarbij op dat Mac OS X en ook MS-Windows niet direct gemaakt zijn voor de touch-interface en de toepassingen die door derden voor deze besturingssystemen. Als je dus een meer traditioneel OS gebruikt zou hebben zou de consument alsnog met een half-om-half systeem opgescheept zijn. DE vraag is dus of de iPad anders gekund zou hebben*, het antwoord hierop zou wel eens 'Nee' kunnen zijn...

Overigens kan ik niet direct aangeven dat de Link1/Link2 nu helemaal onpartijdig zijn, maar goed. Laat ik dan toch nog even ingaan op de genoemde punten:

1. Flash (zie boven), als het dus meer als een vervanger gebruikt wordt voor internetten op de PC is het gemis aan Flash-ondersteuning inderdaad een misser. Het zou mij niet verbazen als deze feature in de toekomst alsnog toegevoegd zal gaan worden...

2. Multi-tasking, er gaan geruchten dat een volgende versie van het iPhoneOS wel degelijk kan gaan multiasken. Toch vraag ik me af of dit ook echt een must is, veel gebruikers (dus niet de tweakers) hebben vaak maar 1 toepassing open staan en doen weinig/niets op de achtergrond. Veel van de toepassingen die op de achtergrond draaien moeten worden kunnen d.m.v. een push-techniek afgehandeld worden (denk aan instant messaging e.d.).

*: Hoewel het wel fijn zou zijn als je toepassingen buiten de app-store om zou kunnen installeren, maar voor de gewone consument is dat ook niet direct een must. Voor bedrijven en tweakers is het ontbreken van deze optie echter wel een gemis.
Helaas ben ik het met je laatste paragraaf niet eens; de iPad is niet zo goed ontvangen als de vorige producten. Een voorbeeldje van reacties erop:

Link 1
Link 2

Ook de argumenten die Apple gebruikt voor het bijvoorbeeld ontbreken van Flash, blijken uit de lucht gegrepen te zijn. Dat zorgde voor een nog iets slechter beeld van de iPad. Al met al denk ik dat dit een van de slechtere producten (relatief gezien) is van Apple; of het een belabberd product is in vergelijking met producten van concurrenten mag iedereen voor zich beslissen.
Het is inderdaad net zo slecht ontvangen als die 3 andere grote fails van apple. Hoe heten ze ook alweer? Iets met iPhone, iPod, iMac.
Wat een slechte reacties, zelfs van slashdot.

Gelukkig maar dat niemand meer iets van die ondingen hoort....
http://theweek.com/articl...ry_of_lousy_first_reviews

[Reactie gewijzigd door kmf op 20 maart 2010 17:03]

En toch heeft dit een meerwaarde. Zo vroeg mij onlangs iemand of er voor de Macs ook een soort Appstore was. Het is gewoon erg handig als er 1 bron is waarbinnen je alles kan vinden.

Nu moet je voor verschillende programma's vaak zoeken naar de bron. Onderweg kom je allerlei malafide download sites, inc. pop-ups, tegen en daarna zul je zien dat je net niet de laatste versie download, waardoor je bij de eerste keer opstarten van je programma al een melding krijgt of je wilt updaten, of je automatische updates wil inschakelen etc.

De manier waarop de appstore alles rondom software regelt neemt simpelweg een hoop kopzorgen weg. Als er updates zijn zie je dat als je de appstore weer start en kun je alle laatste updates simpel binnenhalen, installeren gaat vanzelf. Geen omslachtig gedoe met download locaties e.d.

Je kan er veel over zeggen, maar het is een wereld van verschil met patches e.d. downloaden onder een windows omgeving. Daarnaast weet je straks eenvoudig of de software is geoptimaliseerd voor de iPad. Dat wordt onmogelijk met de veelheid aan windows tablets die uit gaan komen met ieder een net andere configuratie.

Natuurlijk is er een groep mensen die gewend is geraakt aan het zoeken/downloaden/installeren/updates downloaden van verschillende bronnen, maar dit werkt gewoon prettiger en voor veel mensen is het managen van software een ware hel. Voor hen is dit de beste oplossing die er op dit moment bestaat. Het resultaat mag dan op elkaar lijken, de weg ernaartoe is totaal anders.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 20 maart 2010 13:55]

Ik geloof ook zeker dat we voor ieder OS een soort van appstore gaan krijgen. In bv Ubuntu zie je het eigenlijk al, maar dat kan allemaal nog stukken gebruiksvriendelijker. Een appstore in een gesloten omgeving als de iphone heeft natuurlijk veel nadelen, maar voor de gemiddelde gebruiker is het grootste voordeel dat ze functionaliteit van hun apparaat kunnen uitbreiden zonder bang te zijn dat ze iets kapot maken en neef/buurman langs moet komen om het te fixen.
Toch wel grappig. Linux distros hebben al sinds jaar en dag package managers en een repository met apps die je snel en eenvoudig kan opzoeken en installeren (met gui) zonder bang te zijn voor virussen enzo. Nu dat Apple het doet lopen ze ineens voorop?

App stores bestaan al heel lang. Zelfs betaalde app stores bestaan al langer, Linspire met hun Click 'n Run warehouse (in 2002) was bij mijn weten de eerste bekende variant van dit thema.

Grappig dat men nu ineens denkt dat Apple dit concept heeft uitgevonden...

[Reactie gewijzigd door Gerco op 20 maart 2010 15:13]

Apple is niet zozeer innovatief, maar probeert concepten zo in de markt te zetten dat het grote publiek het snapt en er mee kan werken. Usability is ook een geval apart in dat opzicht.
Precies, dat wordt hier vaak over het hoofd gezien. Het is niet zo gek dat de appstore niet alleen succesvol is in aantal apps, maar ook in aantal daadwerkelijk gebruikte apps. Het is ook niet zo gek dat vrijwel niemand Linux gebruikt, tegenwoordig is het al een stuk eenvoudiger, maar nog steeds niet voor jan en alleman.
Bovendien: De winkel staat niet op zichzelf. Ze hebben het hele traject vanaf de ontwikkelaar, met uitstekende ontwikkeltools, aanmelding van apps en een helder verdien- en betaalmodel tot en met de levering aan de eindgebruiker, op een naadloze manier in één totaalconcept gevangen. Dat is misschien wel de belangrijkste sleutel tot het succes van Apple's appstore. En dat mag je best innovatief noemen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 20 maart 2010 17:42]

Ja, ubuntu heeft inderdaad een mooie packagemanager, goed onderverdeeld in categorieen.

Alleen heb je geen enkele garantie dat een programma geoptimaliseerd en gebruiksvriendelijk is (alleen het feit al dat je soms een prog installeert en je geen idee heeft hoe je het moet starten. In het menu komen ze niet altijd, en vaak is het startcommando een afkorting die je maar net moet weten. mc bv ).

Een app in de appstore moet in ieder geval aan een flink aantal eisen voldoen die voor wat meer zekerheid zorgen. Alleen het feit dat een app met het SDK gemaakt MOET worden, geeft al uniformiteit.
Gebruikersvriendelijkheid is ook lang niet altijd noodzakelijk. Van sommige programma's boeit het me echt niet of ze makkelijk te bedienen zijn, als ze hun taak maar goed doen, omdat ik ze niet vaak gebruik, unattended laat draaien of uit andere applicaties aanroep.
Dat zeg je correct. JOU maakt het niet uit. Alleen voor 1 "tweaker" zijn er 1 miljoen "gebruikers" bij wie gebruiksvriendelijkheid en gemak er wel toe doen.

En daarom is linux ook nooit volledig doorgedrongen tot het grote publiek. Omdat het gebwoud en gebruikt wordt door "experts". De afgelopen 10 jaar werd juist meer aandacht besteed om het wat gebruiksvriendelijker te maken.

Apple daarentegen maakt de iPad niet voor de specsgeilende tweakers. Nee, de iPad is bedoeld voor de gebruikers, die inzien dat de iPad voor hun doeleinde geschikt is.

Nou kan je wel zeggen "dat kan ook als ze xxx kopen en yyy dan doen als je zzz wordt gevraagd", maar zo gaat dat nou eenmaal niet zo.
Volledig akkoord wat betreft het concept, alleen stoor ik me zelf als Apple iPod Touch gebruiker soms aan de policy die ze hanteren, ik zou het echt wel prettig vinden mocht ik zonder te gaan hacken / jailbreaken toch iets meer vrijheid hebben in de keuze welke applicaties ik wil installeren zoals een alternatieve browser (*) voor Safari ...
(*) één die echt gebruikt maakt van een andere webkit, want er zijn wel alternatieven ...

Ook het weren van +18 content etc. stoort me, niet dat ik er behoefte aan heb ;) maar een gebruiker moet de nodige vrijheid krijgen in dat soort zaken.
Dat kan men zeker, maar het punt wat ZpAz hier maakt is weldegelijk terecht. Er zijn allang tablets, er zijn inmiddels telefoons met app-stores... maar ze brengen nog steeds niet de hoeveelheid en kwaliteit die ik zie op de iPhone en die meteen ook beschikbaar is voor de iPad. Uiteraard zitten er bij ieder platform juweeltjes tussen, maar die moet ik elders nog steeds flink zoeken. Men begint dus al met veel support, veel developers nemen het zekere voor het onzekere en maken meteen iPad versies van hun apps (zeer gemakkelijk overigens)... de developer-base waarbij iedereen altijd al touchscreen-based content maakt is bij dit platform simpelweg het grootst. Mij maakt het niet uit welk tablet ik zou willen hebben, maar dit punt maakt dat ik veel interesse heb in de iPad. Ik wil specifieke en mooie apps voor deze formfactor, snel, met lange accuduur.. ik wil m'n eigen krant (en dankzij de hype rondom de iPad weet ik dat deze al gaat uitkomen) en als die er is heb ik deze tablet in huis.
Ik ken veel mensen die onder Windows geen applicatie geïnstalleerd krijgen. En ook veel die het wel lukt, maar man, wat maken ze er een puinhoop van. Unbelievable |:(
Maar je bent wel beperkt tot wat Apple vindt dat je mag gebruiken... :r
Als computerleek ben je sowieso beperkt tot wat de handige buurjongetje vindt dat je moet gebruiken.
Ah, dus als een computerleek een programma wilt, dan komt het handige buurjongetje vertellen dat hij die niet mag gebruiken en zorgt ervoor dat je hem ook echt niet kan installeren? Lijkt erg irritant dan om een computerleek te zijn. :P
Tja, hoeveel telefoontjes krijgen de helpdesks wel niet, dat zij thuis niet kunnen internetten omdat ze de blauwe E niet meer kunnen vinden op hun nieuw geinstalleerde computer? Blijkt dat de buurjongetje deze had vervangen met een rode vos
Tja, daar kies je zelf voor, om de buurjongen op je computer te laten. Verwijderd ie zomaar het hele internet, da's wel minder... :9 Zelf heb ik de blauwe E nog nooit kunnen vinden... Toen ik deze laptop pas had, kon ik gewoon niet internetten! Tot dat ik verdwaald was en de kompas aan klikte, en toen kwam ik op een ander internet. :9
Ik dacht stiekem dat de app's voor de Iphone/Touch ook gingen werken op dit apparaat..
Dat gaan ze ook. De meesten dan. Alleen die apps zullen geen gebruik kunnen maken van de extra schermruimte en vast zitten aan de 320x240 van de iPhone en iPod Touch. Leuk, maar als je optimaal gebruik wilt maken van zo'n apparaat moet je de apps er toch specifiek voor ontwikkelen (of op zijn minst de UI bijschaven).
Ook. Maar je kunt ook native iPad apps schrijven.
Wat een arrogant bedrijf is het ook he. Ze doen net of het een hele eer is wanneer je applicaties mag ontwikkelen voor de iPad.
Waar staat dat, waar haal je dat uit? Als jij voor een ander apparaat wil ontwikkelen is er echt niemand die je tegenhoud hoor..
Waar staat dat, waar haal je dat uit? Als jij voor een ander apparaat wil ontwikkelen is er echt niemand die je tegenhoud hoor..
Dat haal ik uit het feit dat je applicatie 12x gecontroleerd wordt voor hij EINDELIJK in de appstore mag komen. Wanneer je dan een stukje huid ziet wordt hij er gelijk weer uitgeflikkerd.

Je gaat mij niet vertellen dat dat plezierig is als ontwikkelaar, ik denk ook dat de meeste ontwikkelaars alleen maar iPhone applicaties maken voor het geld wat ze ermee kunnen verdienen.

Het is imho geen bedrijfsmodel wat lang vol te houden is, ik denk ook dat de iPad de flop van de eeuw gaat worden maar de tijd zal het leren.
Maar dat model is precies hetzelfde als voor de iPhone en dat is ondanks de irritatiepunten (die zijn er zeker) niet de flop van de eeuw.
Alleen is een iPhone voor meer doeleinden te gebruiken, het apparaat is mobieler en het spreekt ook nog veel jongeren aan(een doelgroep die waarschijnlijk minder zit te wachten op een e-Reader)...
Flop van de eeuw zal het ook wel niet worden, maar zie het zelf eerlijk gezegd ook geen groot succes worden. Nog steeds onder voorbehoud, er kunnen gekke dingen gebeuren met apparaten zodra er een appeltje op staat :P
Ik verwacht anders toch wel dat het een vaart zal lopen eens de prijs daalt. Volgend jaar kost zo'n plank amper nog 199 en wie nu al verkocht is aan de iPhone of iPod zal op één of ander manier dan wel zo'n iPad kopen gewoon als impuls aankoop. Het is algemeen geweten dat het gros van de mensen die een Apple product hebben tja een beetje Apple gek worden, dat is inderdaad zo en ondertussen is er toch wel al heel een groot deel van de wereld verovert. Ik verwacht dat de iPad de nieuwe iPod van Apple wordt. Veel groter in getallen dus dan de iPhone. Er zijn gewoon meer toepassingen professionele toepassingen mogelijk voor de iPad dan voor de iPod of iPhone.
Zo'n plank met 9.7" IPS capacatief multitouch scherm en 16-64GB snelle SSD zie je niet snel voor minder dan 300 dollar verkocht worden. Anders hadden alle netbook-fabrikanten dat allang gebruikt.
Ik heb nu 2 jaar mijn iphone en ik ben nog steeds geen apple gek hoor.
Iphone is perfect, pad moet ik nog zien.
Wel jammer dat er dit jaar nog geen nieuwe iphone is aangekondigd.
Moet ik straks een 3gs nemen en dat voor 2 jaar.
Vind ik geen leuke update.

[Reactie gewijzigd door ALFfx op 21 maart 2010 10:48]

Je gaat mij niet vertellen dat dat plezierig is als ontwikkelaar, ik denk ook dat de meeste ontwikkelaars alleen maar iPhone applicaties maken voor het geld wat ze ermee kunnen verdienen.

Het is imho geen bedrijfsmodel wat lang vol te houden is, ik denk ook dat de iPad de flop van de eeuw gaat worden maar de tijd zal het leren.
Lol@Captain obvious
Daarom zou de iPad juist een succes kunnen worden. Je kunt er als ontwikkelaar geld mee verdienen!! En dat is wat mensen graag doen: Geld verdienen!!

Geld verdienen is ook een bewezen bedrijfsmodel wat juist erg lang vol te houden! jaja je had dat niet verwacht hé.

on-topic:
De andere markten lopen nog lang niet zo goed dus het is bijna vanzelfsprekend dat men hiermee bezig gaat. Anders google eens op "android app store sales"
Tja in die positie zit Apple wel helaas. Ieder bedrijf wil tegenwoordig een app in de appstore. Ook hier op Tweakers is men bezig met een iPhone app zag ik.

Ik ben benieuwd of het storm gaat lopen. Ik denk toch dat voor velen de iPad een te duur niche-apparaatje is. Als ik kijk wie hem momenteel wilde hebben waren dat vooral rijke hooggeschoolden met een voorliefde voor gadgets. En er dan meteen 3 halen.
Nou, je kan veel zeggen maar 500 dollar voor het instapmodel vind ik nu niet echt mega-duur. Dat is hetzelfde als om het even welke netbook en daar hoor je ook niets over.
Netbooks heb je al voor 200-300. 500 dollar wordt hier ook ongeveer 500 euro. Het is niet geweldig duur, maar het vervult dan ook een nichebehoefte, aangezien het een tussen-apparaat is.
Nou ja 51 euro minder dan ik schatte. Mijn punt gaat echter nog steeds op. 449 euro voor een bank-internet-device is denk ik voor de gemiddelde Jan modaal teveel geld. Ik denk dan ook dat het vooral in hogere kringen een succes wordt en niet zozeer regulier publiek, zoals bij de iPhone ook in gewonere kringen het een succes is, doormiddel van het abonnementsysteem en veel mensen enkel kijken naar het bedrag wat direct voor een telefoon neergelegd moet worden.
Het is natuurlijk maar wat je hogere kringen vindt. 60% van mijn collega's hebben er 1 en dat zijn geen rijke lui, gewoon wetenschappers. Ik zie menig student er mee rondlopen... juist de iPhone zie ik zo'n beetje wel in allerlei "klassen". En stel ik koop een goede netbook voor een 300 Euro, is die extra 150 dan zo'n enorme aderlating? Dat spaar ik in een maandje erbij en heb dan een apparaat waar ik het zeker een paar jaar mee ga volhouden.
Ik heb het dan ook over de iPad die ik meer in hogere kringen ga zien. De iphone is in alle kringen wel vertegenwoordigd, vooral door het koppelverkoopsysteem, veel mensen zijn namelijk nog in de waan dat een mobieltje echt maar 60 euro is, als je hem bij een abonnement koopt.

Het hele punt is juist dat je met een iPad niet een volwaardige netbook hebt. Je hebt een beetje iPhone en een beetje netbook. Het is dus niet alleen een kwestie van 150 bijleggen. Je zult voor serieus gebruik als netbook ook nog die keyboard connector nodig hebben, die, Apple kennende, geen 10 euro zal kosten. En met die keyboard connector is het ding weer minder portable dan een netbook, dus voor de personen die én af en toe eens op de bank willen surfen én in de trein mails willen typen, én geen geld over hebben voor 2 apparaten, zouden mijnsinziens beter af zijn met een netbook dan een iPad. Dan nemen ze het iets minder comfortabel banksurfen wel voor lief denk ik.

[Reactie gewijzigd door MsG op 20 maart 2010 14:20]

Een volwaardige netbook?

In mijn wereld zijn netbooks kleine laptopjes waar je met verkrampte vingertjes op typed, tering sloom is, je een os krijgt wat jaren oud is (XP), en niet eens fatsoenlijk een 720p HD filmpje aan kan. Je accu duur is langer en het is wat meer portable, maar verder?

De iPad is snel, gaat lang mee, ziet er goed uit, surft met een touch van je vinger, kan 720p WEL aan, en doet een stuk beter denk ik in de dingen die de gemiddelde netbook gebruiker wil doen.

Als jij graag een mini-slome-laptop wil, goed. Doe mij maar een geoptimaliseerd apparaat, niet een laptop met compromissen op allerlei gebieden.
Welke significante dingen mis je voor het gebruik met het "jaren oude OS". Ik heb dat namelijk tien keer liever dan een beperkt non-multitask telefoon-OS.

Ik ben benieuwd hoe ik zonder dure accessoires lekker kan typen op dat apparaat. Ik zie dat niet snel gebeuren, waardoor het beperkt blijft tot read-only browsen op de bank, oftewel niche-product.

Apple kennende moet je met die HD-films ook nog maar afwachten hoe dat gaat worden. De iPhone slikt weinig formaten, met mijn netbook heb ik nergens last van.

Overigens zijn er voor de prijs lager dan een iPad zeer goede netbooks te vinden die wel degelijk HD-films kunnen tonen. En bovendien met een zeer nieuw OS worden geleverd.

[Reactie gewijzigd door MsG op 20 maart 2010 15:56]

Welke significante dingen mis je voor het gebruik met het "jaren oude OS". Ik heb dat namelijk tien keer liever dan een beperkt non-multitask telefoon-OS.
Telefoon OSen zijn "tegenwoordig" helemaal niet multitask. Men E71 kan niet eens bellen en muziek afspelen (en de rest).
Ik ben benieuwd hoe ik zonder dure accessoires lekker kan typen op dat apparaat. Ik zie dat niet snel gebeuren, waardoor het beperkt blijft tot read-only browsen op de bank, oftewel niche-product.
Ik read-only browser op men iPhone 75x van de tijd. jij niet? of reageer je op elk artikel?
Apple kennende moet je met die HD-films ook nog maar afwachten hoe dat gaat worden. De iPhone slikt weinig formaten, met mijn netbook heb ik nergens last van.
Geen idee.. maar elk formaat heeft zijn doelgroep.
Overigens zijn er voor de prijs lager dan een iPad zeer goede netbooks te vinden die wel degelijk HD-films kunnen tonen.
Nou, kun je mooi films kijken....... Die je anders op je tv keek.... Volgens mij snap je em niet..
En bovendien met een zeer nieuw OS worden geleverd.
Hu, android? Graag, doe maar!! waaar??

[Reactie gewijzigd door dycell op 21 maart 2010 03:33]

Volwaardig netbook....... :O Wat is dat ?

There just cheap laptops that aren't good at anything

En hij heeft nog gelijk ook.....heb een Eee 1000 en wat werkt dat lekker.....not.
Ik kan er alles mee qua functionaliteit wat een PC ook bied. Op de iPad kan je alleen draaien wat voor de iPad gemaakt wordt, niet iets wat op Os X draait.

Waar is de iPad dan echt goed in waarin een netbook of een iPhone dat niet is? Het vervult bij mij en ik denk bij velen, maar een hele marginale behoefte, die mij zeker geen 459 exclusief toetsenbord, waard is.
Waar is de iPad dan echt goed in waarin een netbook of een iPhone dat niet is?
Magazines, comics, manga, instanton/1-month standby, notepad

Dat zijn genoeg redenen voor mij om een reis naar duitsland te plannen om eerder een iPad te krijgen.

Dit is waar ik nu mee werk, en de bediening is kut genoeg, dat ik graag 500 euro of meer uitgeef voor een goed werkende alternatief.

[Reactie gewijzigd door kmf op 20 maart 2010 21:59]

Tja maar die prijs blijft natuurlijk wel niet. In september zakt die zakt die prijs naar 299 en in januari 11 kost die plank wellicht nog amper 199. De eerste iPhone zakte na amper 3 maanden al zwaar in prijs en Apple heeft al te kennen gegeven dat het de prijs nog gevoelig kon doen zakken.
Ik vraag me serieus af of het zo snel gaat dalen. Mijn iPhone heb ik een jaar na dato ook zonder verlies weer verkocht, ik denk dat de prijzen eerst redelijk constant blijven.
dat nieuwsbericht is oud en er klopt niets van. De prijs voor NL is nog helemaal niet bevestigd en hij is voorlopig nog niet eens leverbaar. Ik verwacht overigens wel zoiets als 449 eu.
Het vervult absoluut geen niche behoefte.
Netbooks vinden veel mensen niet prettig om op te werken. Het kan van alles, maar ook weer net niet zo dat het prettig werkt. De software is niet ideaal voor de kleine apparaatjes. Het is als het ware een gehandicapte laptop.

De iPod Touch/iPhone biedt juist een prima ervaring voor de gemiddelde gebruiker die niet "werkt" op zijn apparaat, daarvoor is het scherm ook te klein.

De iPad biedt de voordelen van beide apparaten: goede software, goed bruikbaar, beperktere functionaliteit die intuïtief werkt. Daarnaast de toevoeging van desktop software (pages, keynote en numbers).
Dat is voor veel mensen voldoende, daarnaast zul je zien dat de functionaliteit enorm uitgebreid kan worden door 3rd party apps.

Met andere woorden de iPad is voor velen de ideale thuis computer, maar dan veel eleganter en de prijs is prima te doen. Dan rest nog Flash ondersteuning, waarvan ik zeker ben dat er binnen 1 tot 2 jaar een oplossing voor zal zijn, door het uitfaseren van Flash. Die ontwikkeling is inmiddels in gang gezet.


De prijs in Nederland wordt overigens 449 euro. Het argument dat je een Netbook voor +- 250 euro kunt krijgen leg ik naast mij neer. Je kunt een iPad namelijk niet vergelijken met een iPad. Dat is immers hetzelfde als roepen dat je een iPod Touch voor 160 euro hebt.

Mark my words, dit concept heeft enorm veel potentie, over 2 jaar zullen we zien dat er sprake is geweest van een iPad-effect. Zoals nu gesproken kan worden van het iPhone-effect.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 20 maart 2010 14:11]

Wat is het voordeel van een iPad tegenover dan een desktop Mac die ook nog goedkoper is? Als mensen het apparaat mobiel willen gebruiken onderweg is men wel beperkt tot touchscreen typen, bij serieus werken lijkt me dat vrij behelpen. Ik zie mensen niet massaal typen op deze apparaatjes, ik denk dat mensen dan liever achter de desktop gaan zitten.

Het iPad-effect zal er sowieso wel komen, zeker omdat de marketing van Apple gewoon goed is. Ook nu zijn velen in de waan dat Apple de eerste was, door deze misvatting lijkt Apple vaak de pionier.
Serieus werken doe je thuis of onderweg op een LAPTOP. En daar heeft Apple ook een mooie van, de 13 inch macbook!

De marketing afdeling van apple doet geen ene moer. de tweakblogs doen al het zware werk!
Een laptop voor onderweg is veel te groot. Als dit apparaat daar al niet voor bedoeld is, dan is het dus bedoeld voor die weinige keren dat je op de bank zit en even wil surfen zonder dat je je laptop/netbook wil pakken. Hoeveel mensen zijn bereid voor zoiets triviaals 500 euro neer te leggen zonder dat het eigenlijk een impuls-gadget-aankoop is. Het lijkt me vooral een liefhebbers-product.
Ben het met je eens. Om alleen te surfen kun je net zo goed een netbook aanschaffen wat voordeliger is. Wil je ook nog werken dan kun je beter ee laptop, al dan niet van Apple, aanschaffen. Apple biedt zelf niet voor niets een dockingstation met toetsenbord aan voor de iPad. Dat is niet omdat je zo lekker een hele dag kunt typen op een iPad.

Ik hou het wel bij mijn laptop en 3GS, al vind ik het niet erg als ik een iPad zou krijgen want leuk is ie wel. Alleen te duur voor wat ie kan als je er ook mee wilt werken.
Daarom dat ie mss zo snel uitverkocht zal raken }> !

Ik hoef 'm in elk geval niet. Ik heb net een iPod Touch en da's groot genoeg voor me voor wat ik er mee doe.
Daar zullen de meningen uiteraard over verdeeld zijn. Wel is het zo dat ze een nieuwe markt creëren die nog niet verzadigd is. In die zin is dit wel een mooie kans voor ontwikkelaars om in de spotlight te komen.
Dat Apple hier niet zo non-chanlant mee omgaat is hun goed recht en past perfect bij hun branding.
Wat een arrogant bedrijf is het ook he. Ze doen net of het een hele eer is wanneer je applicaties mag ontwikkelen voor de iPad.
Vergeet even niet dat het hier om hardware gaat die nog niet te koop is. Ofwel: iedereen die een app voor de iPad geschreven heeft, heeft hem hooguit in de simulator van Xcode kunnen testen, maar dat biedt geen 100% uitsluitsel of het ook op het echte ding werkt (de simulator mist features die de echte wel heeft, net als bij de iPhone simulator).

Dus een goeie testronde is zeker zo gek nog niet. Apple wil (imho terecht) niet dat de eerste batch apps niet werkt.
het is ook een eer om applicaties te ontwikkelen voor je i-friends :+

kan er niet wakker om liggen , apple is gewoon koning in marketing :)
Benieuwd welke ontwikkelaars de trend ~ een trend gaan zetten, los van de bestaande features die Apple standaard gaat voorzien zie ik echt wel een toekomst in dit apparaat om een nieuwe / betere spel concepten te ontwikkelen voor multitouch, je hebt nu al een hele hoop leuke game apps maar een iPod Touch / iPhone is toch soms net iets te klein om een spel tot zijn recht te laten komen ... zeker mensen (mannen) met grotere handen hebben het soms moeilijk met het spelen van een spel ...

[Reactie gewijzigd door KimG op 20 maart 2010 14:01]

Ik zie het schaken met m'n partner op de bank al helemaal voor me! :)
tja, andere boardgames zijn ook goed mogelijk. Toch denk ik dat zelfs 10 inch daarvoor iets te klein is. Je zit verder ook nog met glare en misschien een mindere kijkhoek.

Maar mogelijkheden heeft het zeker, kan best leuk zijn :)
Die kijkhoek zal wel in orde zijn met dat IPS scherm denk ik.
Dat is er wel heel erg leuk aan, allemaal bord spellen werken er mooi op. Ga je met z'n 2en elk aan de 1e kant zitten van de ipad. En dan gezellig een spelletje spelen. :)
Of je kan gewoon een schaakbord kopen. Veel groter en leuker ;)
Zeker en ook mooier, maar ik noemde maar 1 voorbeeld he. Bovendien is dit veel gemakkelijker even opgezet. ;)
Volgens mij gaat de iPad (i.t.t. Win7 tablets) een groot succes worden - hoewel wellicht niet onder tweakers - en wel hierom:
- Alle applicaties zijn geschreven voor touchscreen bediening
- Geen moeilijk hierarchisch file system
- Kans op Trojan Horse applicaties is zeer klein, aangezien alles via de AppStore gaat
- Veilig surfen en mailen zonder kans om malware te krijgen (zoals de mailtjes met de HotGirl.jpg.exe attachments)
- Hardware en software die op elkaar zijn afgestemd
Bordspellen op een computer :d doe mij toch maar de real deal.

Die ipad zal idd wel een succes worden geloof ik, alleszins beter dan die verdomde netbooks :p Maar doe mij dan toch maar ineens een goede laptop, zo bijzonder vind ik ze zelf niet.
Ik denk dat een goed uitgewerkte monopolie of ganzenbord of mens erger je niet of triviant of andere bordspellen EINDELIJK leuk speelbaar worden op hun digitale variant.
Net als VELE andere applicaties die nu eindelijk, na jaren van wel mogelijk zijn, gaan gebeuren. De iPad is de enige tablet die je straks echt in de trein gaat zien (zodra in NL uit komt). Verder heb ik nog nooit iemand zie tabletten in de trein, maar die verdome iPhones zie je overal.

Op vakantie hoef je dan maar 1 ding mee, ipv dozen vol. En na het spelen kijk je ook nog even een filmpje en check je je mail.

Doe mij een iPad!

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 20 maart 2010 15:53]

Ik ben mn hele leven windows fanboy geweest. 5 verschillende windows telefoons gehad in de afgelopen jaren. De laatste was een HTC Touch HD. Ik ben programmeur van cp/m naar dos naar windwos.. Ik keek altijd naar de technische kant. Hoeveel MB, hoe snel is de processor, hoeveel pixels. Dat soort dingen. Als ik de IPhone met de HTC Touch HD vergeleek…. Hardwarematig geen match. Op papier zou de HTV touch beter moeten zijn. Sinds een paar maanden heb ik een IPhone. Wat een verademing. Het draait helemaal niet om de hardware. Het draait om de software. De Iphone is veruit superieur in gebruikers gemak.
Dat apple eisen stelt vind ik ok. Ik heb nog nooit (!!!) een vastloper gehad. Juist door die eisen heb ik nog nooit een vastloper gehad. Alles loopt soepel. Ik heb geen hacks andere firmware of wat ook nodig. Een paar tientjes naar de app store. Graag. De telefoon in nu een gereedschap. En geen experiment. Ik lees: multitasken kan niet. Laat alles maar lekker vloeiend lopen. Dan mag de multitasking me gestolen worden.
Mn interesse voor technische spec over hardware is compleet verdwenen.
Een paar weken geleden ben ik ook overstapt van windows naar mac. Een hele stap. Ik weet alles van windows. Ik gooi ineens al mn kennis weg. Ineens weet ik dat het draait om de software. En niet om de hardware. Het is eenvoudig. De operating systeem hoeft maar geoptimaliseerd te zijn voor een beperkte ( door Apple gekozen ) hardware. Het resultaat is een soepel draaiende snelle computer. Geen 5 firewalls blockers en weet ik nogal wat niet meer.
De prijs van het spul is hoog. Maar de kwaliteit en de looks zijn super ook de 2e hands waarde is hoog.
Ik ga zeker een ipad kopen. En mocht ik m zat zijn, weet ik, ik ga er zeker 2/3 van de aanschaf prijs voor terug krijg.
Ik zit mn eigen verhaal nog eens door te lezen. Ik lijk wel een apple fanboy. Maar mn computer is plots een tool geworden in plaats van een door lopend experiment. Mn interesse voor hardware is ook groot deels verdwenen. Ik lees hier geregeld dingen die ik zelf ook dacht. Apple is te gesloten, te duur op windows kan alles toch ook , maar goedkoper. Ik heb zelf mn mening bijgesteld. Maar het is net als met auto’s de ene sleutelt graag en de ander rijdt graag. Laat mij maar rijden.
Ik zit mn eigen verhaal nog eens door te lezen. Ik lijk wel een apple fanboy. Maar mn computer is plots een tool geworden in plaats van een door lopend experiment. Mn interesse voor hardware is ook groot deels verdwenen. Ik lees hier geregeld dingen die ik zelf ook dacht. Apple is te gesloten, te duur op windows kan alles toch ook , maar goedkoper. Ik heb zelf mn mening bijgesteld. Maar het is net als met auto’s de ene sleutelt graag en de ander rijdt graag. Laat mij maar rijden.
Voor mij is mijn pc met windows (7) ook gewoon een tool en geen experiment. Hardware is het belangrijkste stuk van de tool bij mij. Moet er niet aan denken om over te stappen op een Apple. Tegen dezelfde prijs heb ik dan opeens een performance drop van minstens 50%. Daarmee zou ik direct 8 uur meer tijd kwijt zijn. Dat is nog niet eens het ergste: Hetgeen wat ik doe kan niet eens op Mac OS X.
De performance onder OSX is anders erg goed, ook met de "mindere" configuraties die Apple aanbiedt. Performance drop, echt niet. Mijn Mac is sneller dan mijn PC met "superieure" hardware. Als je de software op Mac een keer gebruikt weet je dat software > hardware. Het gaat er alleen om dat er juist met de hardware wordt omgegaan. De software zal er uiteindelijk voor moeten zorgen dat je prettig kunt werken op je computert. Ik vraag me dus af wat voor bijzonderheden je doet op je PC die volgens jou niet op de Mac kunnen.

Als je het over games hebt, zal daar binnenkort enige verandering in komen door de release van Steam voor Mac. Doordat Mac een kleiner markt aandeel heeft is het nog niet interessant genoeg om er apart voor te ontwikkelen, maar dat gaat waarschijnlijk nog veranderen. Helemaal als Steam een succes blijkt.
Het enige wat ik nodig heb is rouwe cpu power. Ik doe veel aan encoding met x264 en die trekt mijn cpu gewoon vol. Performance drop als ik naar apple hardware ga tegen dezelfde prijs: echt wel. Ik vind mn Core i7 920 eigenlijk nog te traag. Ik heb mijn eigen MKV to Blu-ray converter (AVCHDCoder) die gebruik maakt van: Avisynth, ffdshow, haali media splitter, x264 en nog een lading tools. Voor enkele tools is een mac os x variant beschikbaar. Zou ik een Mac OS X variant bouwen dan moet ik 80% van mijn features schrappen. Voor de meeste tools is geen Mac OS X versie of alternatief. Blu-ray afspelen op Mac OS X is volgens mij nog steeds niet mogelijk. Wel zo handig om het resultaat te testen. Mijn tool is zo afhankelijk van ander tools die voor windows zijn geschreven dat de Mac OS X gebruikers die ik heb speciaal windows hebben voor mijn tool.

Bij mij is het besturingsteem niet de beperkende factor in snelheid maar de hardware. Indien alles beschikbaar zou zijn dan maakt het niks uit onder welk besturingssysteem het draait. x264 is al enorm efficient geschreven en kan bijna niet beter meer.

Ik heb het dus niet over de snelheid van het besturingssysteem zelf zoals je merkt. En ook niet over games. De Gulftown van Intel is wel erg duur maar als de prijs goed was had ik hem liever gisteren nog besteld ;) In mijn geval is Hardware enorm belangrijk in tegenstelling tot wat signslave je doet geloven. Het draait hier vooral om de hardware.

Op Mac OS X zou ik mijn project waar ik al meer als een jaar aan werk niet voort kunnen zetten. Ik ben overigens niet anti Mac OS X maar anti Apple. Ik heb zelfs speciaal voor mijn 2e tool een Mac OS X versie en Linux versie uitgebracht. Tool getest onder verschillende MacBook Pro's maar sommige kregen de Java Runtime niet werkend waardoor mijn tool niet op wou starten. Ook op Mac OS X is het soms sleutelen om het hersteld te krijgen net zoals op windows ook voorkomt. In dat opzicht is Mac OS X dus niet superieur.
@mstam

Blijkbaar heb je na Win98 geen enkele windows OS meer gebruikt.

Mac is tegenwoordig gewoon een Intel PC, niks meer niks minder.
Mac is tegenwoordig gewoon een Intel PC, niks meer niks minder.
Op het specsheet wel. Maar werk bijvoorbeeld eens een poosje met een Macpro, en bekijk het ding eens goed van buiten en binnen. Dan zul je zien dat het wel een bijzonder goed gebouwde en geweldig goed afgewerkte Intel PC is, waarbij elk stukje hardware en software goed doordacht is. Of je dat de prijs waard vind mag iedereen gelukkig nog steeds zelf bepalen.
Heb je gezien ho duur de goedkoopste Mac Pro kost? €2299 met maar 1 jaar garantie? Voor dat geld heb ik nu: Core i7 920, 12 GB RAM, 10TB opslag, Blu-ray brander, 24 inch HP IPS 1920x1200 scherm, besturingssysteem, voeding, ATI HD5870 + al mijn randapparatuur en dan kan ik een euro of 200 bijleggen. Nee dank je ;)
Een single CPU Mac Pro is relatief duur, een fully loaded dual CPU goedkoper dan zelfbouw en dan wat de concurrentie te bieden heeft.
Je hebt dan nog wel het probleem dat heelveel applicaties niet werken op een Mac

En voor de profs onder ons, die gaan echt niet gaan wikken en wegen voor een paar 100 euro per jaar, zeker niet als hun core business ervan afhangt
Inderdaad.

Al geef je mij een Apple van 10000 euro dan kan ik daar nog niks mee.

@Trat, Vormgeving van een pc interesseert mij werkelijk geen donder. Dat ding moet het doen en nog snel ook graag. Enige waar ik waarde aan hecht is uiterlijk van het scherm, tobo en muis. En laat nu net de Apple schermen een model hebben wat ik nooit zal kopen.

Dat windows instabiel is en onveilig is ook bullshit. Mijn vader als leek is nooit bezig met onderhoud. Waarom? Is niet nodig. Updates komen allemaal automatisch binnen. Windows is net zo stabiel als Mac OS X. Bij vrienden zat hun Mac OS X ook regelmatig vast of reageerde niet meer zoals het hoort.

Waarom zou ik mijn pc naar 2-3 jaar verkopen. Ben je helemaal gek geworden, veel te duur. Ik upgrade alleen de zaken die nodig zijn. Hup nieuwe cpu en/of mobo erin, oude verkoop ik tegen correcte dagwaarde. Leg x bedrag bij en ik ben weer helemaal up2date. Waarom zou ik 10 hardeschijven verkopen (kunnen die eigenlijk wel in de Mac Pro?) om er vervolgens weer 10 terug te kopen 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True