Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties
Submitter: thijsvk

Een lid van het iPhone Dev Team laat in een video zien erin te zijn geslaagd om zijn iPhone 4 te unlocken. De ontwikkelaar, die bekendstaat onder het pseudoniem planetbeing, heeft nog geen methode voor de unlock uitgebracht.

In een YouTube-video geeft planetbeing uitleg over de unlock die hij voor de iPhone 4 heeft gemaakt. De ontwikkelaar toont in de video dat hij gebruikmaakt van de Canadese telecomprovider Rogers. Zijn iPhone 4, die in de Verenigde Staten is gekocht, is normaal gesproken alleen te gebruiken op het netwerk van telco AT&T.

Volgens de ontwikkelaar is de methode om de iPhone 4 te unlocken nog niet klaar om te worden uitgebracht. Het iPhone Dev Team is van plan om verbeteringen door te voeren voordat de unlock voor het publiek beschikbaar komt. Daarnaast werkt een ander lid van het Dev Team aan een tweede methode om de iPhone 4 te unlocken. Als deze af is, worden beide methodes vergeleken, waarna het team bepaalt welke variant wordt uitgebracht.

Het iPhone Dev Team is bekend van zijn unlocks en jailbreaks voor iPhones. Het team is er onlangs ook in geslaagd om de iPad van zijn beveiliging te ontdoen. Een jailbreak voor de iPhone 4 is nog niet uitgebracht. De verwachting is dat de hacker die de jailbreak voor de iPad publiceerde tevens een variant voor de iPhone 4 zal uitbrengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Officieel zal Apple er niet blij mee zijn vanwege contracten die ze hebben met Telco's.
Onofficieel verkopen ze er toch een hoop extra van die apparaten door.
OT:
Zeer mooi om te zien dat mensen nu al bezig zijn om van de iPhone 4 ook daadwerkelijk een beetje telefoon te schapen, ik vind het maar niks dat Apple alles op de telefoon dicht schroeft, ze hebben 1 ding goed aangepakt en dat is appstore, maar zonder dat zou de iPhone vast niet zo populair geworden zijn.

Ik zelf heb altijd een jailbreak gedraait, werkte prima, extra apps extra thema's nooit geen gezeur mee gehad. Wel raar dat je in Amerika geen 100% simlock vrije iPhones kan kopen.

OFT:
Ik vind het alleen belachelijk wat Apple nu weer flikt, ze lanceren een product wat niet eens de basis functies volledig functioneel kan uitvoeren. Hoezo moet je zoveel moeite doen voor een beetje ontvangst? Dat is het belangrijkste van een telefoon. En dat voor de hoofdprijs, neusje van de zalm telefoon zou het moeten zijn... Helaas...
Maar dan kan je nog steeds niet bellen ofwel?
Als je de video had gekeken dan had je het geweten ;)

Wat ik alleen niet begrijp is hoe ze de 5 minuten durende proces waar veel handelingen en tools voor worden gebruikt, hoe dat korter wordt gemaakt (naar bv 45sec, zie ook blackrain etc)
Is de manier van exploiten hetzelfde en alleen de benadering anders?
wat die man gedaan heeft is een rits met codes geschreven waar allerlei dingen gebeuren, zijn code echter is niet efficiŽnt dus de volgende stap is zoveel mogelijk lines aan codes weg te halen of vervangen voor kortere notities zodat de telefoon minder hoeft te verwerken waardoor de procedure korter word.

op zich vind ik het al knap dat hij het zo snel heeft gedaan en dat ze gelijk in het volgende proces stappen om het te optimaliseren.
Zou gaaf zijn als ze het voor elkaar krijgen met behulp van deze unlock ook Android er op te installeren.

Dat zou het ultieme bewijs zijn richting de hele wereld dat Apple bullshit verkoopt door te zeggen dat de deathgrip een softwarematig probleem is.
Het gaat hier om het weghalen van de simlock, niet een jailbreak. Dat zijn 2 verschillende dingen. Daarnaast is het heel erg lastig om op de iPhone Android te zetten omdat er geen drivers bekend zijn voor de hardware die er in zit. Ze zijn al redelijk ver met de vorige serie (2G, 3G en 3GS), maar voor de 4 zal alles weer helemaal opnieuw gedaan moeten worden omdat deze hardwarematig flink verandert is vergeleken met de andere serie.

Ze zeggen overigens niet dat de death grip een softwarematig probleem is, ze zeggen alleen maar dat de weergave van het bereik verkeerd is ingesteld waardoor het lijkt alsof er een groot verlies in signaal is, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Ze erkennen de death grip als een hardwarematig probleem.
Een jailbreak is overigens wel ten allen tijde een vereiste voordat je een unlock kunt installeren.

De iPhone 4 is gewoon jailbroken (gejailbreaked), maar het is niet zinnig om dat nu al naar buiten te brengen aangezien Apple as we speak bezig is met het uitbrengen van een nieuwe versie met de signal bars fix (inclusief nieuwe baseband dus), terwijld e jb die bekend is een userland jb is (die dus triviaal fixbaar is in de versie die uitkomt na de release van de jb...)
Natuurlijk wel, als hij de simkaart accepteerd kan hij dus gewoon bellen en SMSen.

Had het wel verwacht dat het zo vlot zou gaan, was bij de andere versies van de iPhone ook het geval dus waarschijnlijk is hij binnen de kortste keren weer helemaal open om te unlocken en te jailbreaken.

[Reactie gewijzigd door MPeek op 14 juli 2010 17:59]

Wat betreft de iPhone 4: hangt er vanaf hoe je 'm vastpakt.

OT: Ik blijf het erg waarderen dat er mensen zijn die hier toch telkens weer tijd & energie in steken, uiteindelijk worden een heleboel iphone/ipad/ipod bezitters hiermee geholpen. Zelf heb ik vanaf het begin een 2G gehad waar ik mede dankzij het devteam toch telkens weer de nieuwste software kon draaien.

[Reactie gewijzigd door Ashy op 14 juli 2010 17:59]

Klopt, er zit een terugroepactie aan te komen. Dan komen vanzelf de rages als iemand zijn telefoon een week niet meer kan gebruiken.

Maar wat ik niet begrijp: het maken van de beveiliging KOST tijd en het kraken ervan KOST tijd. Dus waarom tijd investeren om iets te maken, waarna je weer tijd investeert om het te kraken? Ik zou het gewoon net zoals Linux of ander open platform doen, dat is de beste beveiliging.

Ik had liever niet een unlock gezien, aangezien mensen zelf niet snappen dat Apple (bij welk bedrijf ze het product kopen) niet zelf de unlock heeft gemaakt. Daar betaal je toch echt voor.
Je snapt hopelijk wel dat de jongens van het devteam "IPhone Dev Team" niet bij Apple horen en dat Apple het niet leuk vindt wat ze doen ? :)
Weet niet apps die eventueel voor slechte ervaring zorgen worden ook geweerd juist om hun eigen polatform niet te schaden, Apple gaat er wel degelijk van uit dat de kopers dom zijn en niet inzien dat een app die ze downloaden en crashed niet Apple's schuld is :)
Er zit een verschil tussen een jailbreak en een unlock. In dit geval gaat het erom dat de telefoon ook andere simkaarten accepteert, niet dat je ongecontroleerde apps kan installeren.
of dat apple externe apps die goed verkopen zelf kopieert en het orgineel uit de store gooit. Jou uitleg klinkt erg nobel maar dat is maar het halve verhaal. De iphone crashed ook gewoon en niet omdat een of andere externe app het niet goed doet.
Klopt, er zit een terugroepactie aan te komen.
En waar baseer je dat op? Daar is nog helemaal niets over bekend...
Ik had liever niet een unlock gezien, aangezien mensen zelf niet snappen dat Apple (bij welk bedrijf ze het product kopen) niet zelf de unlock heeft gemaakt. Daar betaal je toch echt voor.
Ik heb dit zeker 20x gelezen en ik begrijp echt niet waar je het over hebt...
Klopt, er zit een terugroepactie aan te komen. Dan komen vanzelf de rages als iemand zijn telefoon een week niet meer kan gebruiken.
Er komt helemaal geen terugroep actie. Een terugroep actie kost $900M, de bumperfix kost hen $45M.

Bieden ze gratis bumpers aan dan roept Consumer reports de iPhone 4 uit tot beste smartphone verkrijgbaar.

Do the math!

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 14 juli 2010 19:44]

Ik kan me niet voorstellen dat een recall USD900,000 kost. Met 1,500,000 verkochte iphones zou dat minder dan 70 cent per telefoon zijn. Dat is wel erg weinig, ook met een return rate lager dan 100%.

En als ik het me goed herinner mag apple die 'bumpers' helemaal niet gratis leveren. In het verleden is geredeneerd dat volgens SOx-wetgeving geen gratis upgrade voor de ipod geleverd mocht worden gezien het moment van boeken van de inkomsten (er werd geredeneerd dat bij gratis leveren de levering pas voltooid zou zijn wanneer de upgrade geÔnstalleerd zou zijn, en dat daarom een 'marktconforme' prijs van USD20 gevraagd moest worden). Aan de andere kant kunnen ze dan weer USD10 extra vragen voor een kapot apparaat. En ik moet toegeven dat dat best slim is.

[Reactie gewijzigd door bjw op 14 juli 2010 19:14]

inderdaad het is 900 miljoen dollar

Het gaat hier trouwens over de iPhone waarbij dat wel mag omdat het aan een abonnement is gekoppeld. Trouwens was het voor de iPod ook mogelijk om gratis een fix (softwareupdate) te krijgen. Het toevoegen van nieuwe functies is niet toegelaten en een bumper is geen extra functie maar een fix.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 14 juli 2010 19:46]

900 miljoen dollar klopt ook van geen kanten overigens. Dat zou op basis van 2 miljoen telefoons ongeveer $450 per stuk zijn, oftewel de volledige verkoopprijs.

Realistisch kan zo'n telefoon omgebouwd worden met een eventuele fix, en zal wat ze ook verder doen het scherm, de accu, het mainboard en de cameramodule gewoon hergebruikt kunnen worden. De kosten per telefoon zijn dan op zijn hoogst eerder (inclusief alle verzendkosten etc) 100-200 dollar.

Het toevoegen van nieuwe functies is geen probleem meer overigens, ook iPod Touch krijgt gewoon iOS 4 gratis.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 14 juli 2010 23:57]

Het is $300 per unit. $900m voor allemaal.

Reparatie daarintegen is $100 per unit en kost in het totaal $300m. (dit is wat jij bedoelt)

De prijzen lijken echter een beetje uit de mouw geschud als je het mij vraagt.

Terugzenden $5-15. Coating aanbrengen, manuren 0.50. Coating kosten. Versturen.

het sommetje:

$10 + $7.5 + $1 + $10 = $28.5.

Dit lijken mij eerder de kosten voor de reparatie. Support zal hier dan nog bij moeten.
Goed begin maar je mist dan nog de administratie van die vele duizenden apparaten. Ga d'r maar aan staan.
Bij apple hoef je alleen adressen en type bij te houden, je krijgt toch niet je eigen toestel terug.
Vergeet niet dat er ook getest moet worden en dat een gedeelte vast niet goed blijft zitten etc.
Ohja, ik weet alweer dat dat toen ook werd gezegd. Aan de andere kant heeft AT&T de subscriptions en krijgt apple bij mijn weten alleen een vast bedrag. Maar als ik het na probeer te zoeken vind ik ook nergens een officiŽle bron, dus misschien is het wel gewoon onzin.
Ik verbaas me toch elke weer als ik deze berichten lees over de iPhone 4, dat Apple nog steeds niks ondernomen heeft om het probleem te verhelpen.` Misschien een mogelijke softwarematige fix. `|:(
En als ik het hier boven lees, denkt er niemand:" Tja de kosten zijn Apple's probleem"?

Zolang Apple geen briefje bij een iPhone heeft geleverd waar in staat dat je hem anders moet vasthouden, is het een gebrekkig apparaat. Oftewel je hebt recht op een nieuw of correct werkend toestel.

Ik kan me tevens ook nog niet voorstellen, dat Apple heet probleem niet eerder ontdekt heeft. Ik ben ook bang dat Apple misbruik van de hele situatie maakt en blij is met al deze negatieve publiciteit (zie Tweakers.net al als voorbeeld, maar goed wij lezers blijken er ook van te smullen).

Als nog steeds niemand snapt waarom ik geen iPhone op dit moment zou aanschaffen of een ander product van Apple. Misschien heeft het te maken met de manier waarop Apple te werk gaat. Oh ja en de prijs

Reactie @ hieronder:
Ten eerste, wat ik als laatste zei was sarcastisch bedoeld, Apple is duur (punt). En inderdaad een Ferrari ook, daarom zal ik ook op dit moment geen Ferrari kopen. Als ik geld heb ws wel;). Maar nog steeds geen Apple :Y) .
Ten tweede, leuk dat je alleen mijn laatste stukje tekst blijkbaar gelezen heb, m'n gehele betoog ging daar namelijk niet over.
Ten derde, waarom kan HTC wel relatief goedkope telefoons maken uit een blok alu? :+ Btw weet je hoeveel beetje alu kost?
Ten vierde, Apple producten waren altijd ook duur, voorheen waren ze namekijk van plastic en nog steeds super duur. En volgens de Greenpeace duurzaamheidsmeter van toen LINK, was deze nog slecht voor het milieu ook |:( . Gelukkig is dat nu wel veranderd.

@Tom, ik ben bekend met de "redelijkheid en billijkheid (niet alleen via Wiki :P)" en natuurlijk is het niet redelijk dat Apple alle telefoons zou moeten vervangen. (althans in Nederland ;) ). De R&B moet er voor zorgen dat er geen achtelijke rechtzaken komen met torenhoge boetes (zoals in USA).
Maar ik ben bang dat Apple hier in Nederland geen kans op maakt, Apple is te groot, gaat niet zo 123 failliet. En Apple is gewoon verplicht bij wet om een deugend product af te leveren. Want zoals ik al zei anders leveren ze een gebrekkig product waardoor je als consument onder de overheenkomst kan uit komen. (als het dus ook echt een gebrekkig product is volgens de rechter)
Ten tweede, volgens mij kennen ze in de USA geen redelijkheid en billijkheid. Tenminste daar ga ik vanuit, aangezien je daar een vergoeding van enkele tonnen moet betalen voor het down-/uploaden van bestanden.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 16 juli 2010 00:00]

Apple heeft via een officieel statement laten weten dat als je vind dat je product niet voldoet je hem binnen 30 dagen kostenloos kan inleveren.
ben je dan ook je AT&T contract kwijt? Of moet je dan alsnog een ander toestel kopen/non iphone dus..
Waarom zou AT&T hieraan meewerken?
Het is al *jaren* zo dat bij iedere GSM review wordt gezegd of hij al dan niet goed is in werken met marginale signaalsterktes. Iedere telefoon heeft een zekere daling van het signaal bij het omvatten van de antenne. De iPhone 4 heeft misschien meer, misschien minder last hiervan, dat weten we gewoon niet, want niemand heeft fatsoenlijke tests gedaan. Met name vergelijkende tests tov andere telefoons zijn erg dun gezaaid. Zelfs als het een van de slechtere telefoons is in het halen van signaal is dat op geen enkele wijze iets waar een apparaat an sich gebrekkig van wordt, net zo min als iedere andere telefoon met issues.

Uiteindelijk is het helemaal niet interessant hoeveel daling de signaalsterkte vertoont bij het aanpakken, maar wel hoeveel signaal er overblijft tov andere telefoons.

Degenen die 1 op 1 tests gedaan hebben met 4s en 3GSen naast elkaar geven zonder enige uitzondering aan dat de 4 minder signaalproblemen heeft dan de 3GS. Anecdotal, uiteraard, maar geeft wel te denken.

Uiteindelijk lijkt het mij er vooral op dat het een ongelofelijke shitstorm in een glas water is.
Uiteindelijk lijkt het mij er vooral op dat het een ongelofelijke shitstorm in een glas water is.
Dat is inderdaad hoe menig mensen de iPhone (dus niet de problemen) zien, een hype meer niet :)

Net als de gedachten dat Apple geen fouten maakt en alles goed doet, ongelofelijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juli 2010 08:40]

"Oh ja en de prijs"

De prijs voor wat? Als je een blok aluminium pakt en daar iemand met een frees een laptop uit laat halen, dan kost dat best veel geld.

Je doet alsof je betaalt voor iets wat je niet krijgt.. Koop je een Vaio, een ProBook of een EliteBook, dan krijg je precies hetzelfde voor je geld. En daar zeg je dan niks over?

En wat dacht je van een workstation van HP, probeer die maar eens te vinden voor de prijs van een standaard Mac Pro. Oh, en die iMac, met z'n grote scherm, kan je dat ook vinden voor hetzelfde geld?

Als je puur naar de CPU en je RAM en GPU kijkt, dan kan je inderdaad die CPU, dat RAM en de GPU heel goedkoop krijgen, maar je krijgt de rest er niet bij.

Je zou ook een BWM 120d duur kunnen vinden, en daarom maar een Citroen C3 kunnen kopen. Want dan krijg je 'hetzelfde', maar dan minder 'duur'..
Zolang Apple geen briefje bij een iPhone heeft geleverd waar in staat dat je hem anders moet vasthouden, is het een gebrekkig apparaat. Oftewel je hebt recht op een nieuw of correct werkend toestel.
Niet correct, in het recht is het altijd nog zo dat men de 'redelijkheid en billijkheid' in acht neemt. Is het redelijk om een telefoon volledig af te keuren op de 'death grip'? Lijkt me niet, het maakt namelijk de telefoon niet onbruikbaar. Een evenredige vergoeding richting de gebruiker is een mogelijkheid, maar erg onwaarschijnlijk.
Whahahahahahahahahahahaha.... Een telefoon die geen verbinding heeft niet onbruikbaar??? Gast, uit welke dimensie kom jij??? Als ze nou dat apparaat hadden uitgebracht als nieuwe ipod, waar je misschien af en toe ook nog mee zou kunnen bellen, dan zou je het misschien onder "redelijkheid en billijkheid" kunnen gooien... Maar kom op, dat ding heet zelfs iphone!!
Ehhh, in plaats van me met 'math' bezig te houden, ben ik van mening dat het argument een bumpercase om de iPhone doen om zo een beter signaal te krijgen, een bijzonder zwak argument is. Hier zullen mensen nooit genoegen mee nemen. Laat staan in de rechtszaal...

en als dit bericht waar is...
http://www.bnr.nl/artikel...e-wist-problemen-iphone-4
Maar wat ik niet begrijp: het maken van de beveiliging KOST tijd en het kraken ervan KOST tijd.
Denk je ook zo over het slot van je voordeur?
DRM is gelijkaardig aan iemand een deur te sturen en de sleutels ergens op de deur te verbergen en dan niet verwachten dat ze na een tijdje zoeken de deur kunnen openen.
Met als bonus dat zodra een persoon doorverteld waar de sleutel ligt. Of dat mensen samen gaan zoeken de sleutel zo gevonden is.

De DRM is hoe intelligent ook vaak 'zo' gekraakt.
Wat betreft de iPhone 4: hangt er vanaf hoe je 'm vastpakt.
Inderdaad, ik vind het hele gebeuren rond die death grip ook nogal op bashing lijken.
Wanneer apple een nieuw product uitbrengt, moet er altijd wel iets gevonden worden, dat daarna zwaar overdreven wordt in de media.

Bij mijn huidige iphone, kan ik hem ook op een manier vasthouden, dat degene die aan de andere kant van de lijn hangt, mij niet goed kan verstaan. Namelijk met mijn pink voor de microfoon. Dat gebeurt wel eens en ligt dan toch echt aan mij zelf. Ik los dat nadat de andere partij dat aangeeft dan ook op door mijn vinger daar weg te halen.
In het begin dat ik het ding had gebeurde het me vrij vaak, tegenwoordig vrijwel nooit meer.
Dat zal met die death grip hetzelfde zijn lijkt me. Er is een manier waarop je het toestel beter niet vast kunt houden. Doe dat dan ook niet zou ik zeggen.
Verder is overdrijven ook een kunst. Ik hoef nooit zo'n lelijke bumper om mijn telefoon.
Wanneer het echt een probleem zou zijn is dat met een beetje blanke lak op de onderste antenne al opgelost lijkt me.
En hoe moeten we dat kunnen ruiken? Het gaat ten eerste niet over het topic, en ten tweede is het ook niet erg 'grappig' ofzo..

Als je had gedacht dat je met simlock niet kan bellen, en dan zonder simlock nog steeds niet, dan klopt het ook niet helemaal.

Dus vraag ik me af, waarom zou het zin hebben om je af te vragen of je kan bellen op het moment dat er een nieuwsbericht is over een jailbreak?
Tuurlijk wel als je een provider neemt die beter bereik hebt zakt het signaal misschien iet onde rhet niveau waar je niet meer kan bellen :) Het kan wel degelijk nut hebben!
hebben ze wel snel gedaan
die jongens hebben ook gewoon een developer account en dus toegang tot de beta's. Dat helpt een hoop met snelheid. (als in: een paar maanden voor release al met de hack kunnen beginnen)
Ze kunnen niet beginnen met het ontwikkelen van een jailbreak/carrier unlock tot ze een fysiek toestel in handen hebben en de beveiligingsmaatregelen hebben kunnen zien.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 juli 2010 18:15]

Ze kunnen niet beginnen met het ontwikkelen van een jailbreak/carrier unlock tot ze een fysiek toestel in handen hebben en de beveiligingsmaatregelen hebben kunnen zien.
die meestal softwarematig zijn, en niet in de hardware zitten :)

Daarom is de hack er niet onmiddelijk na release van iOS4 en de iPhone 4 gekomen, maar duurde het een tijdje om te testen. De beschikbaarheid van de beta's heeft wel degelijk veel geholpen.
Euh.. Nee. Met het jailbreaken wellicht, niet met het unlocken. Er zijn geen beta versies van de iPhone 4 met de iPhone 4 baseband en bootrom vrijgegeven, ook niet aan registered developers. Alles wat je kon krijgen was een iOS 4 voor 3GS & co.

Ook devs krijgen geen toegang tot betas voor de announce van het product, in het geval van de iPhone 4 was dat op 7 juni (release 24 juni, dus 2 weken plus een weekend), waarna de iOS 4 devkit beschikbaar kwam met ondersteuning voor het nieuwe display etc. iPhone OS 4 (toen nog) is announced op 8 april, maar dat was dus alleen een sdk voor iOS 4 op 3GS.

Voor de iPhone 4 hardware en bijbehorende bootrom en baseband is gewoon geen release geweest voor 24 juni, punt.
Ik snap niet waarop je reageert. Ik heb het nergens over dat ze toegang hebben gekregen tot een iPhone 4. Alleen maar over de software.
dat komt door je "'grappige"" opmerking dat die meestal in de software zitten terwijl de baseband en bootrom pas met de uitgeleverde hardware bekend zijn. Pas dan kan men gaan jailbreaken.
Je opmerking was dus onjuist.
@wouter06 volgens Apple wel :) (streepjesprobleem...) maar een hardware mod om de antenne anders te positioneren zou leuk zijn.
@Buayakeren: met bijbetaling kan je hem in de Apple store laten unlocken, zoek effe in het import topic, staat daar ergens.
Je kan hem unlocken bij de Apple Store ja, maar dat kost $100 of iets dergelijks. Het kost in ieder geval veel te veel geld.
Gezien de smile op zijn face is ie er wel erg blij mee :P
Hoe blij zou jij zijn als jij voor het eerst een simlock heb "gekraakt" op 1 van de populairste telefoons?

Ik zou zijn als: ZOMG IT FUCKING WORKS! I'M THE BEST!

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 juli 2010 18:19]

Ben blij dat ze er bijna zijn, daar ik binnenkort naar de US ga en er een wil meenemen.
Kan ik hem tenminste in Nederland gaan gebruiken.
En hoe ga je die dan kopen in de VS? Je moet een abonnement afsluiten met AT&T als je er een wil kopen in de VS.
Ja precies

[Reactie gewijzigd door Robin-RW op 14 juli 2010 20:53]

En wanneer komt die nu naar ons land?
Apple store in London verkoopt ze los en simvrij. Het is dat ze niet meer op voorraad waren, anders had ik er maandag 1 meegenomen. Volgens medewerkster worden deze binnen 2 weken geleverd.