Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

De hackers van het iPhone Dev Team hebben hun unlocktool voor de iPhone 4 uitgebracht. Met Ultrasn0w is het mogelijk om een gejailbreakte iPhone 4 van de simlock te ontdoen en daardoor het toestel met andere providers te gebruiken.

iPhone 4De tool werkt met iPhone 4 baseband 1.59, staat in de aankondiging van het Dev Team, dat eerder tools uitbracht om de iPhone 3G en 3GS te unlocken. Door de simlock van het toestel te halen kan een gebruiker van de iPhone 4 zijn toestel gebruiken met een andere provider dan de officiële. In Nederland is het daardoor mogelijk om de iPhone 4 niet alleen met T-Mobile, maar ook op de netwerken van Vodafone en KPN te gebruiken.

De unlocktool staat in de alternatieve downloadwinkel Cydia, die na een jailbreak op toestellen met iOS kan worden gezet. Een jailbreak is bedoeld om software waaraan Apple niet zijn goedkeuring heeft gegeven, op een iPhone of iPod touch te zetten. Ook gebruiken sommigen het om gekraakte versies van applicaties waarvoor eigenlijk moet worden betaald te kunnen downloaden.

In de Verenigde Staten zijn het jailbreaken en unlocken van een toestel onder voorwaarden legaal. Het is onduidelijk wat de juridische status hiervan in Nederland is. Dat heeft te maken met het eigendomsrecht; de gebruiker kan de hardware in bezit hebben, maar de firmware op het toestel is altijd in licentie. Overigens kan een unlock ook bij T-Mobile worden aangevraagd. Direct na aankoop kost dat 120 euro; die prijs neemt geleidelijk af en een jaar na aankoop is het gratis.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Als je een abonnement neemt bij T-Mobile en je wil de iPhone 16 gb een beetje goedkoop hebben dan betaal je al gauw 44,95 per maand (en voor het toestel 89,95) de komende 2 jaar.

44,95x 24=1078,80 Euro + 89,95= 1168,75 voor de iPhone 4 16 gb en je kan er 300 minuten per maand mee bellen.

Je kan voor 699 een simlockvrije 16 gb kopen bij Mobistar in Belgie. Maar daar kan je nog niet mee bellen. Voor een goedkoop 300 minuten + 300 sms simonly abonnement betaal je al gauw minimaal 14 euro per maand. Om een eerlijke vergelijking te maken vermenigvuldig ik dat bedrag maal 24. 336 Euro + 699= 1035 Euro, oftewel bijna net zo duur als een T-Mobile abonnement. Het enige voordeel wat je dus hebt is dat je een simlockvrije variant hebt die niet T-mobile gebonden is. Qua prijs maakt het dus niet veel uit.

Edit: bronnen

Bron 1
Bron 2

[Reactie gewijzigd door Roorensu op 4 augustus 2010 10:22]

Je kunt de iPhone 4 16 GB versie beter icm een i-150 ipv een i-300 abbo nemen, namelijk:

i-150: 24 x €29,95 + €169,95 = €888,75
i-300: 24 x €44,95 + €89,95 = €1168,75

Bron:
http://www.t-mobile.nl/iphone/3gs/4/abonnementen.html
Dan ben je ongeveer 200 Euro goedkoper uit inderdaad maar wat als je nou meer dan 150 minuten per maand belt? Ik heb persoonlijk aan 300 minuten niet eens genoeg. Dan ga je buiten je bundel betalen en dat wordt het bedrag uiteindelijk veel meer dan die 200 Euro die je nu hebt uitgespaard.... Uiteindelijk blijft de telefoon ongeveer even duur, in wat voor vorm je hem ook koopt. Je betaald ook nog voor je bel minuten en je telefoon is niet gratis, ergens betaal je hem terug maar dat vergeten sommige mensen nog weleens....
Kun je dan met een iPhone bellen? :P

Maar wat dat betreft heb je gelijk. Met een i-150 abbo is de kans groter dat je buiten je bundel belt en dan kun je het beste een i-300 nemen. Ik heb 1,5 jaar geleden de 3G 16GB icm een i-150 genomen en ben tot nu toe netjes binnen mijn bundel gebleven. Bovenstaand berekening gaat in ieder geval voor mij wel op.
Ik bel ongeveer 100 minuten per jaar (maximaal) dus is een iPhone / dure smartphone voor mij sowieso geen goed idee.
Of dat beter is hangt van het gebruik af.
Als je 300 minuten wilt bellen per maand lijkt mij de i-300 toch beter hoor!
Maar je kan wel een provider kiezen met een beter en stabieler netwerk! Dat is de reden waarom toch wel behoorlijk wat mensen deze keuze maken!

Vodafone heeft daar mooie abbonementen voor met goede prijzen!
http://www.vodafone.nl/pr...ly_abonnement/bel_sms_web

[Edit reason: Typo en bron verwijzing toegevoegd]

[Reactie gewijzigd door Lyon_NL op 4 augustus 2010 10:28]

volgens mij is dan de voordeligste versie een telfort sim-only 300 van 6.95 (24mnd).

aanschaf 699
internet: 6*2.5+18*10= 195.00
bellen 24*6.95=166.80
sms (25 p/mnd) 24*1=24

totaal 699+195+166.80+24=1084.80 scheelt toch 83.95.
Maar om een eerlijke vergelijking te maken moet je de simonly wel met 300 smsjes pakken aangezien je dat ook krijgt bij T-mobile bij je I-300 abonnement. Nu vergelijk je appels met peren. 300 min + 300 sms is 14,95 per maand zoals je kan zien in mijn eerdere post (bronnen staan erbij).
vergeet het onbeperkt hotspot gebruik niet in de berekening. Dat zit ook in een iphone abo
volgens mij is dan de voordeligste versie een telfort sim-only 300 van 6.95 (24mnd).

aanschaf 699
internet: 6*2.5+18*10= 195.00
bellen 24*6.95=166.80
sms (25 p/mnd) 24*1=24

totaal 699+195+166.80+24=1084.80 scheelt toch 83.95.
Telfort biedt dan slechts gprs snelheden.
Je bent toch achterlijk als je een iPhone los gaat halen om vervolgens alsnog zon dure iPhone abo af te sluiten terwijl je ook een sim-only abo kan afnemen wat je zowat qua helft scheelt in maandelijkse kosten
Als eerste kun je een iphone abo niet los afsluiten zonder ook een iphone te kopen bij tmobile (en ja.. dat komt van tmobile zelf. Heb het nagevraagd omdat ik eigenlijk geen zin had om te wachten op een iphone en hem in het buitenland wilde halen).

Daarnaast, als je een sim-only koopt mis je:
a) de hogere internetsnelheid (upload en download van iphone abo ligt zeer hoog tov de onbeperkte normale internet snelheden voor mobieltjes)
b) visual voicemail (werkt alleen bij een iphone abo)
c) gratis onbeperkt gebruik van tmobile accesspoints.
Daarnaast, als je een sim-only koopt mis je:
a) de hogere internetsnelheid (upload en download van iphone abo ligt zeer hoog tov de onbeperkte normale internet snelheden voor mobieltjes)
b) visual voicemail (werkt alleen bij een iphone abo)
c) gratis onbeperkt gebruik van tmobile accesspoints.
a. die hoge internet snelheid haal je niet bij t-mobile, dus zul je een abotje moeten bnemen bij vodafone, veel sneller en veel goedkoper.
c. als je een goed 3G netwerk hebt, dan heb je geen accesspoints nodig.
Nou ik kan je wel een hele goede reden geven: T-mobile
@Laurens11:

Dan ga je er even vanuit dat iedere IPhone gebruiker 300 minuten per maand wil bellen.
Ik denk niet dat dat het geval is, en als je minder belt kun je dus ook een goedkoper abbo afsluiten.

[Reactie gewijzigd door Left op 4 augustus 2010 10:27]

Ja klopt maar dan klopt de vergelijking niet meer. Moet wel appels met appels vergelijken (haha dubbelzinnig) en ik heb een -in mijn ogen- voordeligst abonnement gekozen.. Wat mij betreft maak je de vergelijking met een i-150 abonnement.

29,95x 24 maanden= 718,80 Euro + 169,95 (telefoon)= 888,75 Euro.
iPhone los bij Mobistar 639,95 + 168 Euro (simonly 200 min + 100 sms) = 807,95

Komt dus weer bijna op hetzelfde neer! Het scheelt echt niet zoveel hoor!

Bron 1
Bron 2
Qua prijs maakt het dus niet veel uit.
Het maakt (in jouw geval) ruim 11% uit. Vind ik wel de moeite.

Het verschil is wel, dat je bij T-Mobile (en andere officiele iPhone-carriers) gebruik kunt maken van Visual Voicemail, aangezien de provider daarvoor servers van Apple heeft draaien, en andere providers niet.

Het is een kleine luxe, ik ben er nog een beetje undecided over, enerzijds wil ik wel alle features van een telefoon kunnen gebruiken, anderzijds heb ik meestal maar hooguit 1 of 2 voicemailtjes, dus kan ik prima leven met de klassieke IVR menuutjes van reguliere voicemail.

En slightly offtopic:
44,95x 24=1078,80 Euro + 89,95= 1168,75
Ben ik de enige die kromme tenen krijgt van deze notatie? In feite schrijf je 1078,8=1168,75=1168,75. :(

Lyon: ik begrijp ook wel wat hij bedoelt, maar wiskundig klopt het gewoon niet. Gewoon nieuwe regel, nieuw sommetje, zoals we dat op school hebben geleerd...

[Reactie gewijzigd door 19339 op 4 augustus 2010 12:35]

offtopic:
Hoe zou jij het dan willen noteren zodat iedere lezer het snapt? Ik kan nou geen kromme tenen krijgen van deze notatie omdat het voor mij duidelijk is wat hij bedoeld... Misschien zou ik het zo hebben gedaan:

i.c.m. i-300 T-mobile abbonement:
€44,95 p.m. X 24 maanden = €1078,80
Aanschafprijs toestel i.c.m. abbo: €89,95

Totale kosten abbonement over 24 incl. eenmalige aanschaf kosten €1168,75
Bron: T-Mobile Nederland
Daar komt nog bij dat je bij het kopen van een iPhone ook nog eens renteverlies/kosten hebt. Over 2 jaar:

Bij 3% rente: € 42,75 extra
5%: € 71,96 extra
10%: € 147,46 extra
Handig daar alle mensen met een gelockt toestel toch een contract hebben van 1 a 2 jaar....
Met alle respect, maar op het moment dat je zo'n telefoon koopt weet je wat de bijbehorende voorwaarden zijn. Als je het niet met die voorwaarden eens bent moet je de telefoon simpelweg niet kopen.
Of, je kunt gewoon gebruik maken van een simpele tool die het door jouw aan geschafte product verbeterd en geschikt maakt om door jouw gebruikt te worden op de manier die jij wil.

De firmware is van de fabrikant dat is helemaal waar maar als de fabrikant er een gat in lat zitten waardoor mensen instaat zijn om hun eigen programma's er op te draaien dan is dat toch echt de schuld van de fabrikant. Als de fabrikant dat niet wil dan kan deze dat lek natuurlijk dichten.
Daar naast heeft de fabrikant heel duidelijk gesteld dat als je als gebruiker er voor kiest andere software dan de door hun goedgekeurde software te draaien zij ook niet op ondersteuning van de fabrikant hoeven te rekenen. Met andere worden je hebt dus een keuze als klant om te doen en te laten wat je wilt met het product dat jij hebt aangeschaft.

Er is totaal geen enkele reden waarom een telefoon operator je zou moeten kunnen verbieden om de telefoon te gebruiken met andere netwerken die gewoon geschikt zijn om gebruikt te worden in combinatie met de telefoon. De enige reden waarom ze dit doen is omdat ze mensen willen verbieden naar een concurrent over te stappen om dat er in de tijd dat dit gedaan werd nog geen echte regelgeving was op dit gebied werd het toegestaan en helaas is er nog steeds niemand slim genoeg geweest om deze belachelijke praktijk van het verkopen van opzettelijk kreupele hardware te verkopen te verbieden.

Ik zie echt geen enkele reden waarom het jailbreaken van een telefoon verboden zou moeten worden. En het zelf verwijderen van een simlock al helemaal niet. Het omgekeerde zou het geval moeten zijn bij de simlock, het plaatsen er van zou verboden moeten worden.
Waarom koop je de iPhone dan Łberhaupt? Legio andere toestellen (bijv. Androids) voldoen blijkbaar veel beter aan jouw wensen. Ik zou het wel weten.
Misschien ben je het niet eens met de software voorwaarde die er aan gesteld zijn. En aangezien de wet je toestaat dit dus op deze manier te omzijlen moet je dus ook gebruik kunnen maken van je recht.

Ik zou ook een iPhone Unlocken en Jailbraken als ik er een had. Puur en alleen om het feit dat ik niet gecontroleerd wil worden door Apple welke provider ik mag gebruiken en welke Apps ik wel of niet mag installeren op mn telefoon! Ik ben kundig en verantwoordelijk genoeg om zelf een keuze te maken in wat ik wel en niet installeer! En als iets niet werkt en mijn telefoon crasht dat moet je een back-up terug zetten. Zo werkt het al jaren met Windows Mobile!


Nog een reden om zo min mogelijk te maken willen hebben met iOS4: Bron: Nu.nl/tech
Weet iemand of dat dit er ook uitgehaald kan worden in Jailbreaks e.d.?

[Reactie gewijzigd door Lyon_NL op 4 augustus 2010 11:34]

En aangezien de wet je toestaat dit dus op deze manier te omzijlen moet je dus ook gebruik kunnen maken van je recht.
Dat is niet juist. De wet staat bijvoorbeeld toe dat jij een thuiskopie maakt, de wet verplicht echter niet de maker van de (bijvoorbeeld) DVD dat die factiliteert daaraan. Met andere woorden: die mag er prima een lading DRM op gooien die jouw verhinderd gebruik te maken van je recht.

hetzelfde geld hier. de iPhone is qua hardware je eigendom, qua software ben je echter licentie houder en de wet voorziet wel in toestemming voor hardwarematige unlocks, maar niet in softwarematige unlocks.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik reageer alleen dat ik het goed vind dat mensen dit soort dingen kraken. Natuurlijk weet ik dat bedrijven er alles aan mogen doen om het te voorkomen..!

Ik denk dat je alleen mijn reactie niet goed intreperteerde en de reactie waarop ik reageerde niet goed hebt doorgelezen.

En hoe bedoel je geen softwarematige unlocks dan? Volgens mij stont er laatst in een Tweakers artikel dat Homebrew software legaal gedraaid mag worden op een telefoon mits alle licenties in orde zijn...

[Reactie gewijzigd door Lyon_NL op 4 augustus 2010 11:37]

Bij mijn weten (ik heb een tijdje les gehad in informaticarecht) vertelde de docent dat een sim-lock niet vatbaar is voor auteursrecht omdat de techniek niet 'uniek' genoeg is (lees: te eenvoudig om auteursrecht op te verkrijgen). Hierdoor zou sim-unlocken legaal moeten zijn.

Dit lijkt me tevens ook wel logisch als je ziet op hoeveel plekken unlocks aangeboden worden voor toestellen.. (markt/winkels/internet..). :)
Met andere woorden: Bij wet is het je recht om je telefoon te unlocken?! Dus precies wat ik in mijn eerste post zei...

offtopic:
Waarom krijg jij dan, voor het onnodig mij proberen te bashen, een +2 en ik een +1? Terwijl ik exact hetzelfde zeg? Het valt mij namelijk steeds meer op dat het hier dus niet goed gaat. Serieus gasten, leer moderaten en niet onnodig te posten om iemand proberen te bashen! En als je zo nodig moet antwoorden, lees dan niet alleen de reacties op reacties! Lees dan het orgineel en een of twee bovenstaande posts voordat je onzin gaat zitten uitkramen! Damn!
(...)
Ik zou ook een iPhone Jailbraken als ik er een had. Puur en alleen om het feit dat ik niet gecontroleerd wil worden door Apple welke Apps ik wel of niet mag installeren op mn telefoon! Ik ben kundig en verantwoordelijk genoeg om zelf een keuze te maken in wat ik wel en niet installeer!
Precies. Dus uit principe ben je een uurtje bezig met het jailbreaken van je telefoon. Vervolgens zie je dat de Cydia app een kwartier moet laden en dat je ellenlang bezig bent met het zoeken naar een leuke app - want die jongens kunnen fantastisch programmeren, van GUI;s hebben ze geen kaas gegeten. (Datzelde geldt voor de meerderheid van de developers van via Cydia verkrijgbare apps). Dus besluit je toch maar even in de App store te kijken, en download je vervolgens daar al je apps.

Ik heb het geprobeerd. Sterker, mijn telefoon is nu gejailbreakt. Ik doe er alleen geen moer mee.
En als iets niet werkt en mijn telefoon crasht dat moet je een back-up terug zetten. Zo werkt het al jaren met Windows Mobile!
Ja. Zo werkt het met de iPhone ook. Het is alleen hoogst irritant om steeds te moeten herstellen, de backup terugzetten en vervolgens een kwartier te zitten wachten tot de volle 32Gb weer teruggesynced zijn.
Nog een reden om zo min mogelijk te maken willen hebben met iOS4: Bron: Nu.nl/tech
Weet iemand of dat dit er ook uitgehaald kan worden in Jailbreaks e.d.?
Dat Apple opslaat waar jij iTunes aan zet is niet zo'n probleem. Helemaal niemand is geÔnteresseerd in waar jij heen gaat, bent of bent geweest. En zelfs als, je kan er donder op zeggen dat wanneer deze zaak bekeken wordt, Apple de gegevens niet meer mag opslaan en ze dus worden verwijderd. Kans dat er iets mis gaat met die gegevens is nihil, in relatie tot een ander probleem: namelijk privacy-gevoelige dataverzameling door apps.

Want apps zijn kleinschaliger. Je zult nooit op NU.nl lezen dat een bepaalde Twitter app privacy-gevoelige data verzamelt. Terwijl die data misschien wel veel gevoeliger is (bankgegevens, adresgegevens, gezondheidsdata etc.). Deze apps komen daar gemakkelijker mee weg, want er is geen 'sociale controle' op zulke kleine projecten. Echter is er in geval van iOS een kritisch bedrijf dat de applicaties eerst test alvorens ze aan gebruikers voor te leggen, terwijl bepaalde andere platformen de mogelijke malicious apps gewoon toelaten. Maar niet alleen bepaalde platformen, ook de ongecontroleerde applicaties in Cydia zijn een stuk riskanter.


Tot besluit. Heel pragmatisch is je bijdrage niet. Enerzijds wil je principiŽle vrijheid: omdat de controle van Apple op het (overigens immens grote) aanbod van apps je niet zint. Anderzijds kom je op voor je privacy (wat op zich prima is) op een bijzonder selectieve wijze, namelijk alleen het feit dat Apple (een bedrijf wat onder enorme sociale en gouvernementele controle staat) bepaalde locatiegegevens (die praktisch waardeloos zijn) opslaat. De crux in het verhaal is dat Cydia applicaties niet gecontroleerd worden en het risico op diefstal van ťcht privacy-gevoelige gegevens veel hoger ligt. Tijd om te kiezen: keuze uit wel 200.000 gecontroleerde applicaties, of de absolute vrijheid (of er meer Cydia apps bestaan betwijfel ik) met flink verhoogd risico op privacy-schending.

[Reactie gewijzigd door t-h op 4 augustus 2010 11:45]

SBS settings, backgrounder zijn toch zaken die ik dagelijks gebruik hoor op mijn ipad en iphone, heel handig ik snap niet dat apple dit niet al lang inbouwde . En nee de kreupele multitask in 4 is niet te vergelijken met zoiets simpel gemaakt als backgrounder en app switcher.

Cydia laad hier trouwens op in een 15seconden en ik heb geen moeite iete te vinden.
Jailbreak != Unlock en beide hebben er geen biet mee te maken of je moet betalen voor de apps die je kan installeren

Jailbreak: Je 'verwijderd' de controle of een app door Apple goedgekeurd is, dwz, je kan custom made meuk erop draaien (cydia, winterboard, etc)
Unlock: Je verwijderd de simlock, dwz, je kan elke simkaart erin duwen die je wilt
Jij snapt niet helemaal hoe monopolistische providers werken...
Apple schrijft niet voor of een telefoon gelocked wordt, dat wordt door de providers afgedwongen.

NL is niet voor niks het monopolisten land (waarom denk jij dat we als enige land verschillende instanties en organen hebben die zich in hun vakgebied met monopolistische gedragingen bezighoud...
@ Lyon_NL
jailbreaken om de door jouw aangegeven reden vind ik raar. dat doe je dan meer om een statement te maken dan met een reden waar je wat aan hebt.
ik jailbreak omdat bepaalde functies nog steeds niet op het normale systeem zitten terwijl die reuze handig zijn. in de loop der tijd zijn verschillende van deze "illegale" functies door apple zelf overgenomen. dus als het meezit hoef ik over een tijdje niet meer te jailbreaken O-)
Toch vind het ik het beleid hier om T.net raar vinden.

Je mag wel praten over het Jailbreaken van je iPhone, maar wťťr niet over het Modden van je Console...
omdat modden van consoles verboden is bij wet / jurisprudentie volgens mij.

voor het jailbreaken of unlocken van de iPhone geld dat weer niet.
In principe is het hetzelfde, volgens mij kun je ook bij consoles gewoon doen wat je wilt, al is dat sinds de komst van de europese dmca ook uitgehold.
Volgens mij is het meer dat de providers er niet happig mee zijn, terwijl die wel hun abonnementen op deze website verkopen.
Dat zeg ik. Iig in Nederland zullen maar weinigen hier wat aan hebben of mee doen. Waarom zou ik mijn iPhone unlocken ik moet toch maandelijks betalen voor T-Mobile.
Het is vooral handig voor tweedehands kopers zoals ik. Wil je een iPhone tweedehands in Nederland inclusief gewoon garantie, dan kom je 99,99999% een T-Mobile toestel tegen. Zo heb ik nu ook een T-Mobile toestel, maar heb zelf geen T-Mobile, vandaar dat ik mijn toestel softwarematig heb unlockt.
Heel makkelijk. 2e hands toestellen zijn vaak een jaartje oud. Na een jaar verwijderd T-Mobile kosteloos en probleemloos de simlock.

Je hoeft er de deur niet voor uit en het kost je slechts 1 telefoontje:
http://www.onemorething.n...iphone-simlockvrij-maken/
Alleen de originele eerste koper heeft dat recht, bovendien kan je ook binnen een jaar een mobiel al kopen. Been there, done that: Sim unlocken T-Mobile als 2e eigenaar
Alleen de originele eerste koper heeft dat recht
Onzin, je geeft gewoon het IMEI nummer op en that's it, ook als tweede koper.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 4 augustus 2010 16:47]

Of je niet gevangen laten nemen door een van de minst goede providers van NL.

Vooral het feit dat ik vast zou zitten aan T-mobile is samen met de jailbreak de belangrijkste reden voor mij om geen I-phone 4 te kopen, buiten het feit dat deze eerste serie een hardwarematige fout (verbindingsproblemen) bevat.
Tegen de tijd dat dit probleem opgelost is en ik een nieuw toestel zou overwegen zou een I-phone 4 wellicht een optie zijn. Maar dan wel met de software die ik wil en niet de software die Apple goed voor mij acht.
Fout. In de VS zijn er prima losse toestellen te krijgen bij AT&T, maar altijd met simlock. Ook in Frankrijk zijn er bij verschillende operators losse toestellen te krijgen met een simlock erop.

[Reactie gewijzigd door Lulukai op 4 augustus 2010 10:08]

Fout. In BelgiŽ komt een simlockvrije iPhone 4 uit, en de vorige versies werden ook daar o.a. simlockvrij verkocht. een paar dagen geleden was daar nog een artikel over.

EDIT: Dit is meer een reactie dat er WEL simlockvrije zijn, maar idd niet in VS of FR

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 4 augustus 2010 18:11]

Ik snap nog steeds niet dat er telefoons met simlock verkocht mogen worden.
Imho dient dit gewoon simlockvrij te zijn om mensen vrijheid in keus te geven.

Daarom koop ik vrijwel al mijn telefoons los in plaats van met abo :)
Door een toestel met abbonemen (gelocked) te kopen spreid je de betaling en is het een minder grote uitgave ineens, terwijl het op het eind van de rit niet eens zo heel veel verschil hoeft uit te maken.

Simlock heeft zijn voor en nadelen.
Ja daar heb je gelijk in.
Maar imho moet dan ook het toestel simlock vrij zijn.

Als je een beetje een telefoonjunkie bent en elk half jaar een nieuw toetstel koopt dan blijf je met de oude zitten omdat ze met simlock moeilijker 2e hands verkocht worden.
Dan moet je dus een toestel los kopen, heb je ook geen last van locks.
Als je er voor kiest om een telefoon te halen met een gekoppeld abbo, dan is weet je dat daar ook nadelen aan kunnen zitten. Wil je dat niet kan je het ook los halen.
Bij veel zaken als Belcompanie heb je ook vaak geen last van een lock.
Keuzes!
Dat is toch je eigen keus?
En als je elk halfjaar een nieuwe telefoon nodig hebt dan spoor je sowieso al niet echt.
Simlock heeft zijn voor en nadelen.
Wat is het voordeel dan ? En waar ligt de noodzaak van die simlock? Je hebt toch het contract voor 1 of 2 jaar afgesloten, dus betalen moet je het sowieso.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 4 augustus 2010 11:12]

Door het verwijderen van de simlock bel je ook niet meer via het netwerk van T-Mobile. Hierdoor lopen zij mogelijk inkomsten mis bij het bellen buiten je bundel bijvoorbeeld.
Wat ze hierboven al zeggen.

Simlocks waren eerder vooral noodzakelijk voor het businessmodel van prepaid abonnementen, want daarbij is een provider dus *niet* verzekerd van een maandelijks inkomen van een klant.

Door het toestel simlocked te verkopen, bind je alsnog de klant aan je, en blijft hij opwaardeerkaartjes kopen van jouw merk, in plaats van de concurrent als die even onder jouw tarieven duikt.

Bij postpaid abonnementen is dit een beetje nutteloos, inderdaad, want je bent al per contract gebonden.
De provider verdient extra indien je buiten een bundel belt; b.v. naar/uit het buitenland. Niet onaanzienlijke inkomsten voor de provider in het geval van zakelijke bellers; zonder simlock zou je een goedkopere (b.v. lokale) provider kunnen kiezen...
Maar waarom zou je dat doen als je wel betaald voor het abonnement? Dat gebeurt geloof ik praktisch nooit. Waardoor de simlock op abonnement-mobieltjes inderdaad een beetje loos is, imo.
Je bent voor het minimale bedrag gebonden, maar het is toch veel mooier als jij het abbo gewoon gebruikt en er nog even een SMS bundel bij afsluit en af en toe vanuit het buitenland belt voor 5 euro per minuut dat buiten de bundel wordt verrekend.
En als je dan ook nog wat data buiten een abbo gebruikt is de provider helemaal blij.
Dat lopen ze allemaal mis als jij dat abbo niet gebruikt.
MAAAAARRRRRR, je hebt een contract afgesloten voor een bepaalde periode. De Operator is dus al verzekerd van een bepaald inkomen. Immers, de hele reden waarom je korting kan krijgen op de telefoon, is omdat de operator de kosten terug verdiend in het abonnement. Dus als je een abonnement en een telefoon koopt maakt het toch niet uit (vanuit het oogpunt van de provider) of je je telefoon meteen doorverkoopt, of een andere SIM erin gaat gebruiken? Het geld krijgen ze toch wel.
Niet als je het toestel direct verpatst en je abo vervolgens niet betaalt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 4 augustus 2010 11:05]

Waarna je daarna een BKR krijgt en je alleen jezelf in de vingers snijd
Dat hangt er van af hoeveel korting je hebt gehad op het toesten en hoeveel extra de provider nog dacht te verdienen aan bedragen buiten de bundel.
Als een abbo in de kast verdwijnt heeft een provider daar niets aan.
Een toestel bij je abonnement kan net zo goed zonder simlock geleverd worden. Gespreid betalen heeft daar echt niets mee te maken, zijn 2 afzonderlijke zaken.
Waarom moet er dan toch een simlock zitten, als je bij het kopen van het toestel verplicht voor 1 of 2 jaar tekent? Alleen bij prepaid toestellen kan ik me echt nut voorstellen eingenlijk...
Aanbieders kiezen voor een simlock omdat ze je grote kortingen geven op toestellen. Die betaal je dmv. je abbo weer terug, mede met de gesprekskosten. Logisch dus dat ze willen voorkomen dat je via een andere aanbieder belt met hun gesubsidieerde toestel.
De abonnementen die ze verkopen met de toestellen zijn veel hoger van prijs dan normale abonnementen. Ik zeg niet dat ze geen korting geven, maar veel zal het zeker niet zijn.

Edit: zie de berekening hieronder van Laurens11. 10,25 euro korting is niet echt groot in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door YDh op 4 augustus 2010 10:25]

Tja dat is met 2 jaar (en ook nog is een iPhone) ja, ik kan daar nog steeds niet in komen dat iemand zo dom is om dat af te sluiten, daarmee kom je in 99/100 gevallen duurder uit...

Ik ben meestal aan me abbo (met telefoon) evenveel kwijt als dat ik me telefoon los zou kopen... Dus telefoon is los 400 euro dan betaal ik in een heel jaar voor me abbo ook zoiets (paar 10tjes meer tot max 50 euro verschil) ;) In enkele gevallen zelfs MINDER (dan is het wel euro-werk a 5 ott 10 euro)... Oftewel ik krijg de telefoon voor dezelfde prijs als dat ik hem los kocht maar krijg daar wel belminuten/smsjes en internet bij ;) Een abbo met internet gaat je op jaarbasis toch 240 euro minimaal kosten (10 euro bellen/smsen en 10 euro internet, dat is bij een abbo dan toch wel minimaal)....

Dat betekend dus dat ik OF me abbo gratis kreeg OF 240 euro korting op me telefoon heb gehad :)

Dit jaar ook weer, maandelijks ben ik 32 euro kwijt, dat is uit me hoofd ongeveer 384 euro, de telefoon die ik er bij kreeg had me los 350 euro gekost... Maar ik heb wel elke maand 25 euro extra belminuten/smsjes (is al te veel voor me, opgebouwd ondertusse naar 100 euro bleminuten/smjes dus volgend jaar nog goedkoper wss goedkoper abbo nemen) en onb internet erbij ;)

En als ik 2 jaar neem dan blijft de prijs per maand met dit aantal belminuten gewoon gelijk, oftewel je betaald 384 euro voor een jaar extra abbo zonder telefoon (veel te duur dus) ;) Het 2de jaar NOOIT doen (hoewel er uitzonderingen zijn, bij de iPhone zal het ook niet zo veel uitmaken denk ik, maar die teleofon is van zich zelf duurder dan de meeste smartphones)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 augustus 2010 10:54]

Je maakt ťťn denkfout: providers en telco's betalen nooit de prijs per toestel die jij betaald. Die laten een paar zeecontainers tegelijk overkomen, en dan kan zo'n toestel best een paar honderd Euro goedkoper zijn dan de officiŽle adviesprijs.
Klopt.
Maar zoals hierboven ook al vaker aangegeven, de provider krijgt zijn geld toch wel.
Niet helemaal waar, je creŽert hier mee een markt met simlockvrije toestellen. Fijn voor de consument, maar veel consumenten zullen daarbij geen abonnement meer afsluiten bij een provider die een toestel exclusief aanbied, dat is de reden dat dit gebeurd.

Als elke provider de iPhone aan kon bieden, denk ik niet dat een simlock nog veel nut heeft. Vergeet niet dat de provider een "contract" met Apple heeft afgesloten, waar ze waarschijnlijk een vergoeding betalen voor de verkoop van de iPhone. Dat willen ze wel goed terug verdienen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Nielsvr op 4 augustus 2010 10:27]

Alles leuk en wel, maar zolang de jailbreak van de iphone 4 nog niet 100% goed gaat zou ik niet zo'n duur toestel op het spel zetten om hem te unlocken. maar respect voor de mensen die het allemaal voor elkaar krijgen!
Dat is mijn idee ook. Ik zou voor zo'n groot bedrag bang zijn om het fout te doen. Sowieso dat je allerlei dingen moet 'hacken' om het werkend te krijgen zoals je wil is te belachelijk voor woorden. Geef mijn maar een HTC Desire of een Samsung Galaxy S. Kost de helft van een iPhone, kan hetzelfde en meer dankzij een open platform. Maja, dat Apple logo, op ťťn of andere manier, dankzij de fantastische marketing van Apple, doet dat iets met mensen waardoor ze 'm perse willen.
Ik snap niet dat bij de iPhone mensen bang zijn om te jailbreaken. Als er een systeem is waar het niet mis kan gaan is het de iPhone wel. Je kan nog altijd in de bootloader, die ze bij Apple DFU modus noemen. Vanaf daar kan je alles weer. Ik heb bij de iPhone tegenwoordig nooit gehoord van een brickt iPhone die echt gebrickt was, want dat is praktisch onmogelijk met de huidige jailbreaks.
Concreet, geldt de Amerikaanse uitspraak inzake JB nu ook voor
Europa? Ik dacht het niet dus is er nog altijd de kans dat je in NL
bijvoorbeeld kan worden vervolgd als men erachter komt.
Vervolgen? Voor unlocken kan ik het me nog een klein beetje voorstellen. Voor jailbreaks lijkt het me erg onwaarschijnlijk.

Zelfs voor unlocken lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze de eigenaar daarvan proberen te pakken, hooguit mensen die het publiek aanbieden als service. Je eigen betalende klanten openbaar aanklagen is niet sexy.

"T-mobile klant met lopend T-mobile contract aangeklacht voor gebruiken vodafone simkaart"

Zie je de krantenkop al voor je ;)
Wat in dit bericht ontbreekt en handig om te weten is dat je met deze unlocktool van Ultrasn0w ook je iPhone 3G en iPhone 3GS op de nieuwste baseband die komt met iOS4 kunt unlocken. Deze tool is dus niet 'alleen' voor de iPhone 4. Denk dat dat wel even het vermelden waard is.
Yay. 'k Kan nu op m'n 3.1.3 3GS tethering aanzetten. Ik voelde er niets voor om CommCenter te patchen omdat als het fout gaat je maar een korte tijd krijgt om nog met ssh in te kunnen loggen (zoals ik moest doen met blacksn0w die dus duidelijk niet compatible was met de nieuwe baseband)
In nederland is het ook legaal mits je de software maar intakt laat, dus unlocken mag als de software maar niet aangepast word.

Is toen wel paar rechtzaken geweest in nederland waarbij winkels aangeklaagt werden voor het unlocken van de telefoon, rechter heeft toen gezecht dat het mag zolang de software niet aangepast word.
Heb je daar ook een bron bij? Lijkt me wel handig in dit geval ;-)
Ik las laatst dat die @comex (jailbreak) pas 18 is. Het moet toch frustrerend voor grote bedrijven zijn dat ze geen schijn van kans maken tegen die gastjes. Aangezien er slechts een enkel team (iPhone DEV team) succesvol is met het kraken van de iPhone moet het toch wel behoorlijk ingewikkeld zijn?
Er zijn te veel goeie programmeurs omdat te verkomen er is er niet een die boven alle uitkomt. En natuurlijk vinden bedrijven als apple dat vervelend.
Ik voorzie een ebay markt die goed gaat lopen. Heel veel locked toestellen te koop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True