Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 131 reacties

Mark Papermaster, die bij Apple aan het hoofd stond van de iPhone- en iPod-divisie stopt bij het bedrijf. Het is niet bekend of hij vrijwillig is vertrokken of weggestuurd is door Apple. Papermaster wordt opgevolgd door Bob Mansfield.

Mark PapermasterSteve Dowling, woordvoerder bij Apple, bevestigde tegenover The New York Times dat Papermaster vertrokken is bij de iPhone-maker, en wordt opgevolgd door Mansfield, die voorheen betrokken was bij de ontwikkeling van de Mac-computers. Papermaster was zestien maanden bij Apple in dienst.

Papermaster stond aan het hoofd van de divisie die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de iPhone 4. Apple kreeg recentelijk veel kritiek over het antenneontwerp van de nieuwe iPhone, die bij een bepaalde wijze van aanraken leidt tot een verlies van signaal. Apple heeft niet bekendgemaakt wat de reden is van het vertrek.

De Apple-topman begon in 2008 zijn werk als hoofd van de iPhone- en iPod-afdeling. Daarvoor was hij in dienst bij IBM, dat probeerde te voorkomen dat hij ging werken voor Apple door een rechtzaak aan te spannen. Volgens IBM had Papermaster kennis van bedrijfsgeheimen die niet in handen van Apple mochten vallen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (131)

Tja, zal een klein persoonlijk drama zijn voor hem - lijkt mij... je gaat niet na zo'n korte tijd vrijwillig weg bij een toonaan- leidinggevend bedrijf op de mobiele markt.

Wellicht dat er intern toch veel gedoe is geweest over de Death Grip... gevolg wellicht een Golden Handshake [puur speculatief...].

Bericht doet me ergens denken aan het opstappen bij Microsoft van twee toonaangevende werknemers.... Officieel vanwege "retirement", maar ook dßßr zal meer achter gezeten hebben.

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 8 augustus 2010 10:42]

Tja treurig als je daar om weggestuurd zou worden. Steve heeft die iPhone 4 ook getest en is net zo'n kluns geweest als je het mij vraagt.

@a4-tje: Waarom zou Steve niet betrokken zijn bij het testen, het is waarschijnlijk de grootste fanboy van allemaal ;)
Ik denk trouwens de fout zit bij het testen met een 3gs-hoesje er om heen, anders zou het een bewuste keuze moeten zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 augustus 2010 16:06]

Het was dus een bewuste keuze door..........Steve Jobs. Het commentaar van de techneuten mbt het antenne probleem (wat dus al van te voren bekend was dat het een probleem zou kunnen vormen) werd dus door hem in de wind geslagen.
Tja, en iedereen die Steve Jobs een beetje kent weet dat je hem maar gewoon gelijk moet geven... Als er dus iemand hiervoor verantwoordelijk is, dan is het wel Steve Jobs..
Laten we het houden op een bewuste gok: De microfoon problemen zijn namelijk helemaal niet zo breed uitgemeten in de media, terwijl die er ook al zijn sinds de 3gs.
Na altijd lovende reviews over iPhone te hebben gehad, hadden ze dit ook niet zien aankomen (gevoel van onschendbaarheid).
Ik mis wat onderbouwing, maar ik ken Steve Jobs natuurlijk ook niet persoonlijk dus dat zal me op achterstand zetten bij jouw reactie.

In een andere reactie staat aangegeven dat deze antenneconstructie ook voordelen heeft en bovendien is het niet duidelijk of de omvang van het probleem in de praktijk vantevoren bekend was. Immers zal je in de omgeving van de ontwikkellabs wel vaak een voldoende sterk signaal hebben.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 9 augustus 2010 01:37]

ja de hoge baas is betrokken bij het testen...... die heeft de telefoon alleen via wifi laten werken om te laten zien hoe geweldig videobellen werkt (toen ging het ook al niet lekker).

of hij heeft de mob precies zo vastgehouden als hem was voorgeschreven; dat is toch niet vreemd?!?! voorschrijven hoe je een mob vasthoudt 8)7
Ik weet niet of het echt zo gaat en of het nog steeds zo gaat, maar toen de iphone uit kwam (de eerste) werd er geschermd met het feit dat Steve zelf inderdaad steeds al met prototypes rond liep en om de haverklap weer bij de developers stond van "hey dat en dat is niet handig, verzin er eens wat op want ik snap het niet meteen".
Overigens vind ik het een beetje kort door de bocht om maar aan te nemen dat deze man weg moest vanwege het antenne probleem, kan net zo goed iets anders of een eigen keuze geweest zijn. Is er niks bekend over waar hij nu heen gaat?
Steven Jobs is iemand die zich actief met product developement bezig houdt. Maar dit probleem openbaart zich lang niet bij iedereen. De meeste mensen hebben er geen last van. Het kan best zijn dat omdat men een case gebruikte om de prototypes geheim te houden, het probleem zich nooit voordeed.

Steve Jobs is een ongelooflijke perfectionist. Dus dit moet hem diep in zijn ziel raken. Hij eist absolute perfectie van zijn medewerkers, slordigheden accepteert hij niet, en als hij vindt dat iemand niet in zijn bedrijf thuis hoort dan is hij genadeloos hard, en beslist niet de aardige man die wij in de media zien. Hij kan mensen tot de bodem toe afbreken.

Zijn medewerkers vertellen hoe hij een solicitant, ik geloof een IBM medewerker, helemaal vernederde, tot grote verlegenheid van de andere aanwezigen, alleen maar omdat hij een pak aan had. Ja dat is de andere kant van Steven Jobs. Ik geloof wel dat hij wat milder is geworden, nadat hij uit zijn eigen bedrijf werd gekieperd. Dat gebeurt natuurlijk ook niet zomaar. Je kan wel een genie zijn maar op een bepaald moment hebben mensen het toch met je gehad, als het aan basale sociale vaardigheden ontbreekt.

Ook Bill Gates stond bekend als een heel naar persoon in de omgang en werd door zijn medewerkers omschreven als iemand die er een bijzonder genoegen in schepte om mensen tot de grond toe af te breken. Maar Gates is geen detailist, en focuste meer op de grote lijnen. Als iemand een voorstel deed over een strategie kon hij roepen, wat is door voor achterlijk voorstel, zelf een pasgeboren rund kan mij nog beter advies geven. En dan even een kwartier doorgaan

Maar details interesseren hem niet zo, een mederwerker vertelt in een biografie over Gates dat deze hem bij hem riep en wilde weten welk rund deze buggy function in Basic had geschreven. Waarop de man zei: euuuh, dat was jij Bill. Want Bill Gates was alles behalve een detaillist en perfectionist, veel features vond hij veel belangrijker. Dat is een erfenis waar MS nog steeds mee te maken heeft.

Maar Jobs is juist de man die valt over de details. Ik kan me heel goed voorstellen dat hij dit soort fouten niet vergeeft. Want voor Apple is het imago van perfectie alles en de kleinste fout wordt dan door critici uitvergroot. Ook tijdens zijn demo's heeft hij een aantal keren voor paal gestaan, Jobs is er de man niet naar om daar luchthartig overheen te stappen. De mentaliteit is in de VS ook anders. Je kan er veel verdienen als je goed bent, maar niemand zit aan jou vast als je een steek laat vallen.

[Reactie gewijzigd door degener op 8 augustus 2010 21:56]

Heb je ook nog een bron?
lees de bibiografien, erg interessant.
Dat doet HTC in zijn handleidingen ook.
Het verschil is alleen dat de HTC (nagenoeg) geen problemen heeft met het bereik zodra men het toestel anders vast houd. Dat kan je van de iPhone 4 niet zeggen.
Technisch en praktisch is het hele antenne-gedoe een storm in een glas water, qua PR is het een kleine ramp.

http://daringfireball.net/2010/08/papermaster_damn_antenna

The good aspects of the iPhone 4 antenna:

• It gets a stronger signal in most situations, and is able to hold calls in places where older iPhones couldn’t get any signal at all.

• By going external, it saves space inside, allowing the iPhone 4 to be physically smaller while at the same time having a larger battery. This antenna is perhaps the single biggest reason why the iPhone 4 gets best-of-class battery life.

• It looks great.

There’s one and only one problem with it:

• It can lose signal when human skin touches a certain spot.

[Reactie gewijzigd door tuco op 8 augustus 2010 23:40]

Vandaag heb ik even een iPhone 4 in m'n handen gehad en ik dacht: het zal wel meevallen met dat antenne gezeik en hield hem even in me linker hand voor de grap. Flop geen ontvangst meer. Nu ben ik er echt van overtuigd dat dit geen storm in een glas water is maar echt de realiteit helaas.
Bijzonder daar ikzelf er op geen enkele normale manier last van heb en de mensen in mijn omgeving die inmiddels een iPhone 4 hebben ook niet.

Wat gek eigenlijk hŔ, dat veruit de meeste mensen die de telefoon hebben er geen last van hebben en dat vele mensen die de telefoon niet hebben er wel last van hebben.
Apple leidinggevend bedrijf op de mobiele markt?

Ze zetten schitterende verkoopscijfers neer met mooie producten, maar je kan bezwaarlijk gaan beweren dat Apple innovatieve mobiele producten maakt...

Iphone? Niets dat een ander toestel niet eerder al kon
Ipod? Geen enkele funtie die je nergens anders vindt

Apple heeft gewoon een schitterende marketing die de producten doet verkopen, eerder dan dat ze een innovatief product hebben dat verkoopt.
M.i. doe je Apple daarmee wel een beetje tekort. Als je puur gaat kijken naar de basics, dan heb je gelijk.

Iphone: ja bellen kon een andere telefoon inderdaad ook al
Ipod: ja muziek afspelen kon een andere mp3 speler ook al

Het gaat juist om look en feel van de producten wat het zo populair maakt. Het net even anders doen dan de rest. Het scrollwieltje bij de Ipod is toch een succes gebleken.

De touchscreen functionaliteit is m.i. nog steeds ongeŰvenaard.

Daarmee zijn ze zeker innovatief. Persoonlijk vind ik Android ook erg lijken op iOS met het verschil dat Android de gebruiker wat meer vrijheid geeft.
De touchscreen functionaliteit is m.i. nog steeds ongeŰvenaard.
De touchscreen functionaliteit vind ik niet bijzonder veel anders dan op andere telefoons met capitatieve schermen. Dus wat bedoel je precies?
En de iPod, het scrollwieltje was een succes, maar een goede Sony, Samsung, iRiver of Creative was echt niet slechter qua bediening. Ik denk dat de witte oordoppen + iTunes als alternatief op Windows Mediaplayer bepalender waren voor het succes. Niemand is het opgevallen dat iTunes WinAmp van de markt gedrukt heeft bijvoorbeeld.

Ik vind het wel knap van Apple. Ze krijgen het voor elkaar dat mensen hun product niet een mp3-speler, telefoon of pc noemen. Ik betrap mezelf er ook op met mijn Apple spullen: Mijn iPod noem ik geen mp3speler (ga ik nu bewust wel doen) en mijn iMac op kantoor noem ik geen pc. Dat is een succes van ze wat je niet kan ontkennen, ik ken weinig producten die bij de merknaam genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 augustus 2010 20:51]

Winamp heeft zichzelf van de markt gedrukt door de client veelste groot te maken met allerlei troep wat je niet nodig had. WinAmp 3.0 is 1 van de beste MP3 spelerts die ik ooit gebruikt heb.
Wat de ipod tot een success heeft gemaakt is de combinatie van itunes, ipod en de istore/apple-store. Dat is een combinatie die geen enkele andere fabrikant bood. Dankzij deze combinatie van hardware, software en diensten was (en is nog steeds) het gebruik van de ipod veel eenvoudiger dan van andere mp3 spelers, met name om muziek er op te krijgen en te beheren. Zowel muziek van CDs die ja al had (itunes is heel gebruiksvriendelijk in CDs rippen) als ook muziek die je online kan kopen.

De iphone heeft vervolgens kunnen meesurfen op het success en de bekendheid van de ipod. En dat werd ook nog eens versterkt door de gebruiksvriendelijke interface van de iphone, die superieur was aan wat andere smartphones uit die period boden. Inmiddels hebben de andere fabrikanten hun gebruiksinterfaces ook verbeterd dus het verschil is zo groot niet meer. En ook het idee van de hardware combineren met online diensten begint bredere doorgang te vinden (voor de android is er bijvoorbeeld ook een gemakkelijk bereikbare en bruikbare winkel). Hierdoor maken android en andere smartphones weer een kans, vooral omdat je als klant een veel bredere keuze hebt. Er is in ieder prijsbereik wel iets te krijgen als je naar niet apple telefoons kijkt. Dat is wel goed. Maar apple is op mobiel gebied inderdaad een tijdje behoorlijk innovatief bezig geweest.
Dankzij deze combinatie van hardware, software en diensten was (en is nog steeds) het gebruik van de ipod veel eenvoudiger dan van andere mp3 spelers, met name om muziek er op te krijgen en te beheren. Zowel muziek van CDs die ja al had (itunes is heel gebruiksvriendelijk in CDs rippen) als ook muziek die je online kan kopen.
<Sarcasme>Zelfs zo gebruiksvriendelijk dat ik 3 uur heb zitten kutten om ook maar 1 mp3tje op mijn iPod Touch te krijgen. Ja.. een MP3 verslepen naar je mp3 speler is vele malen moeilijker, en vereist ook niet het superieure pakket genaamd iTunes + Quicktime (waarom Quicktime erbij zit/zat snap ik nog steeds niet).
</Sarcasme>

Anyways, als er iets niet gebruiksvriendelijk is, dan is het iTunes + geforceerde installatie van Quicktime (kutpakket in mijn mening).

Inmiddels heb ik het apparaat verkocht door de belabberde manier om er gebruik van te maken. Ik gebruik m'n telefoon wel voor mp3's, werkt net zo goed tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 9 augustus 2010 10:50]

Het spijt me zeer, maar mijn nichtje van 12 kan iTunes probleemloos gebruiken om haar iPod te vullen met muziek en om muziek op de PC te zetten. Dat het jou niet lukt en dat je het daarom een slecht pakket vindt zegt helaas meer over jou dan over het pakket. Want gebruiksvriendelijker kan het niet.

Waar je wel een punt hebt is wat betreft Quicktime. Dat hadden ze niet moeten koppelen.
JIj spreekt uit ervaring kennelijk :) Als je gewend bent om een MP3tje te verslepen naar het apparaat. Dan ben je wel even aant zoeken in iTunes hoor :)

Maar ben blij dat ik meteen afgeschilderd wordt als stumpert als ik niet uit een "gebruiksvriendelijk"pakket kom.
Hoe je het ook bekijkt; door te zeggen dat ze geen leidinggevend bedrijf zijn op de mobiele markt, doe je ze heus niet te kort aangezien ze dat simpelweg niet zijn. Ze zijn absoluut succesvol op de mobiele markt, maar dat heeft verder niks met leidinggeven of trendvolgen te maken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 9 augustus 2010 00:53]

Elke nieuwe telefoon die uitkomt word vergeleken met de iPhone. Als dat gebeurt ben je het leidinggevend bedrijf in de markt.
Dat lijkt me sterk. Als Samsung een opvolger uitbrengt voor de C270, of Nokia een opvolger voor de 1616, zal geen zinnig mens die vergelijken met de iPhone. Als ze dat per ongeluk toch zouden doen, was de conclusie: je kan er allebei mee bellen.
Er zijn mensen die nog eerder vertrekken bij een bedrijf. Niet alleen de naam van een bedrijf of de werkzaamheden, maar vooral de sfeer en je collega's zijn belangrijk. Als dat niet bij je past, moet je vertrekken. Ik heb het vaak genoeg gezien en er is niets mis mee.

Het zijn nu natuurlijk "interessante" omstandigheden waarvan we binnenkort wel de feiten horen. Tot die tijd: Guess :)
Mensen gaat regelmatig weg bij Apple, voor het geval het je niet opgevallen is. Z'n voorganger, Tony Fadell, heeft ook 'maar' 24 maanden op de stoel gezeten. De meneer daarvoor heeft 7 jaar weten te klokken, maar Jon Rubinstein is een heel ander soort 'leider'.
Als je al 22 jaar bij Microsoft zit, dan heb je ook een pak aandelen waarvan je gerust met pensioen kan.
In zulke gevallen als het death grip debacle, wordt er altijd een zondebok aangewezen. Deze persoon wordt als verantwoordelijke gezien.

De daadwerkelijk verantwoordelijke persoon blijft meestal buiten schot.
ben benieuwd naar de werkelijke reden. Maar goed iemand moet verantwoordelijk gehouden worden en dat is gewoon uiteindelijk de leidinggevende
Uiteindelijk is een leidinggevende ook afhankelijk van de informatie die hij/zij van zijn/haar personeel krijgt. Bij Apple schijnt er een cultuur te heersen van je moet lachen als de baas lacht en ja knikken als de baas ja knikt. Dus dan krijg je al snel dat werknemers gaan zeggen wat de baas wil horen. Als jij dan 'nieuw' bent en niet bekend bent met deze cultuur dan ga je al snel alles geloven en ja... dan kan je eruit vliegen als de informatie die je hebt gekregen niet juist bleek te zijn.
ik heb dat ook wel eens gehoord, dat Steve je in de lift kan ontslaan. Ik kan dat echter moeilijk rijmen met toch wel redelijk baanbrekende 'out of the box denk' produkten. Je ontwerpt geen revoutionaire produkten met een team van 'ja knikkers'
en wat zijn die "revoutionaire produkten" dan?
niet om een flamewar te starten, maar Apple maakt gewoon bestaande dingen in een mooi jasje
Dat is dus onzin.

Ze gebruiken bestaande technologie. Maar juist het bij elkaar brengen van de juiste technologie, features en functionaliteit; op gebruiksvriendelijke manier zodat iedereen het kan gebruiken; en daar een mooi jasje om heen doen, dat is Apple.

En dan kan je met 100 argumenten komen... de mobiele telefonie markt voor en na Apple is compleet veranderd. Dankzij Apple ook Android, en daardoor raken Nokia en Microsoft in moordend tempo hun marktaandeel kwijt. Hoezo geen revolutie?

Heel de mobiele telefoonmarkt staat op zijn kop. Elke telefoon heeft een OS dat min of meer een variatie is op het besturingssysteem van Apple (zie Samsung TouchWiz bijvoorbeeld, of de Galaxy S zelf).

Ik ben absoluut geen Apple fanboy. Had een iPhone 3G, maar deze nu lekker ingeruild voor een HTC Desire met Android 2.2 omdat ik Apple's walled garden meer dan zat was en ook de eenheidsworst (iedereen heeft zo'n ding en er is totaal geen mogelijkheid om jezelf te onderscheiden door Apple's beperkingen.

Met de MP3-speler markt hebben ze hetzelfde gedaan destijds met de iPod en ook met iTunes hebben ze de markt op zijn kop gezet.

Nog even voor de volledigheid:

revolutie
1) Alghele verandering 2) Kentering 3) Kering 4) Omkeer 5) Ommekeer 6) Omverwerping 7) Omwenteling 8) Oproer 9) Opstand 10) Res novae 11) Staatsgreep 12) Staatsomwenteling 13) Staatsverwisseling 14) Totaalverandering 15) Volksomwenteling

Al die zaken zijn van toepassing op Apple en de iPhone. Een revolutie heeft niks te maken met het feit of Apple wel of niet zaken zelf heeft bedacht/uitgevonden.
M.a.w. jij bent helemaal gegaan voor de marketing van die dingen.
Wat nou revolutie... de telefoon belt nog steeds, de smartphones konden en doen nog steeds meer als een standaard telefoon net als die i-dingen (smartphones) , MP3 spelers zijn ook gewoon door ontwikkeld..niks meer en niets minder. Enige is dat er gewoon een concurrent bij is op een aantal markten met een veel betere marketing dan de rest... 8)7 8)7

Als apple beweerd dat ze een i-ding voor communicatie bedacht hebben voor aliens geloof je dat dan ook?
Voor de industriele en technische revolutie, was er ook al industrie (molens e.d.) en techniek (lamp en telecommunicatie bestaan al lang). Voor de franse revolutie waren er al decenia mensen die een grotere vrijheid van het volk voorstonden. De revolutie is de kentering, niet de uitvinding.

De smartphone bestond al 10 jaar, vooral windows mobile heeft al een lange historie. De markt veranderde met de iPhone, nu is de smartphone de standaard. iPhone bracht de revolutie.
ik heb nog nooit iets van Apple gekocht, maar moet wel zeggen dat ze de interface van een telefoon wel radicaal gewijzigd hebben. Zoom met pinch bijv. en ik zag laatst zo'n imac, met een magnetische voedingsconnector en hadden ze ook niet als eerste een kompas ingebouwd in een elefoon? Zo'n application market om allerlei mensen applicaties te laten ontwikkelen waren ze ook als eerste mee.
ik heb dat ook wel eens gehoord, dat Steve je in de lift kan ontslaan.
Dat is gewoon ontkracht door huidige en door ex-medewerkers. :)

Toen Jobs terug kwam bij Apple heeft hij een forse opruiming gehouden, het moest wel, het bedrijf stond op 3 maanden van failisement af. Echter, heeft hij bepaalde projecten geschrapt, maar veelal de techneuten die er aan werkten, overgeplaatst naar andere projecten waar nog wel toekomst in zat.

Steve zal heus wel eens mensen hebben (laten) ontslaan, maar merendeel probeert hij goeie mensen ( de beste ) te behouden. Voor zover ik heb begrepen is het verloop bij apple ook niet bepaald hoog te noemen.
Als baas van een afdeling draag jij de verantwoordelijkheid over die afdeling.

We weten ook niet wat de reden is van het opstappen en of het zijn beslissing was danwel een gedwongen ontslag. Vooral dat laatste is belangrijk om mee te gaan zoeken naar de reden van het vertrek.
Gelukkig weet jij dit allemaal door je jarenlange ervaring bij Apple... of heb je het 'ergens' op het internet gelezen......
Altijd leuk dat mensen met zoveel bedrijfskennis hier op Tweakers.net zitten vooral van Apple. De producten die ze op de markt zetten komen niet uit een bedrijf wat bestaat uit ja knikkers
Op Slashdot lees ik dat een bron gemeld heeft dat hij verantwoordelijk was voor de antenne.

Dat zou denk ik een goede reden kunnen zijn. Apple heeft nog nooit zoveel gezeik gehad denk ik.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 8 augustus 2010 10:57]

of de man wil meer tijd thuis doorbrengen, wil graag een jaartje gaan vissen, heeft geen zin meer in apple, is op steve jobs zijn tenen gaan staan, enz. enz. enz. enz.

Zolang niemand van de betrokken personen iets zegt is het onmogelijk aan iets te verbinden. Er zijn wel 100den redenen te bedenken waarom de kerel vertrekt en allemaal even legitiem.
of de man wil meer tijd thuis doorbrengen, wil graag een jaartje gaan vissen, heeft geen zin meer in apple, is op steve jobs zijn tenen gaan staan, enz. enz. enz. enz.

Zolang niemand van de betrokken personen iets zegt is het onmogelijk aan iets te verbinden. Er zijn wel 100den redenen te bedenken waarom de kerel vertrekt en allemaal even legitiem.
Juist dat er geen feiten bekend gemaakt zijn over de reden van zijn vertrek geeft aan dat er wel meer aan de hand zal zijn.
De link tussen het iPhone 4 debacle en zijn vertrek lijkt dan inderdaad het meest waarschijnlijk.
mwah het is een beetje opgeblazen ook he ;) Ik denk dat het grootste stukje van dat debacle was dat negatieve comments of opmerkingen erover van hun eigen forum werden verwijderd.

Ik vind de timing ook erg vreemd om hem op basis daarvan op straat te gaan zetten. Immers: normaal gezien ga je de persoon die verantwoordelijk is aanhouden tot de storm geluwd is en de ergste puinhopen van die foutieve keuze door die man zelf zijn opgeruimd, daar een eventuele vervanger anders kansloos is vanwege het landen midden in een shitstorm. Zijn ontslag hier is echter al ruim nadat apple met een lapmiddel is gekomen (die hoesjes).

Als ik hem ontsla om een punt te maken, dan is de timing dus een beetje raar, ik maak niet echt een punt lijkt me.
Juist dat er geen feiten bekend gemaakt zijn over de reden van zijn vertrek geeft aan dat er wel meer aan de hand zal zijn.
Of juist niet.

Overigens meld de Wall Street Journal dat het komt omdat ie niet in de Apple Cultuur paste. ( waarbij je als hoge heer niet kan/mag delegeren, maar zelf geacht wordt 'on top' of things te zitten - iets wat deze man als voormalig IBM hoge-man waarschijnlijk slecht kon hebben )
lang bij IBM geweest, kort bij Apple http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Papermaster
toekomst bij HP/Nokia/HTC onwaarschijnlijk als wederom zo'n mooie ontbindingsclausule
concurentiebeding is doorgaans niet geldig als je ontslagen wordt. :)
tenzij dit netjes in je contract heeft gestaan natuurlijk, daar staat vaak voor een jaar ofzo dat je niet zomaar bij een ander bedrijf in dezelfde tak mag komen neuzen.
In Amerika kan dat geldig zijn, soms, maar in Nederland is dat lang niet altijd rechtsgeldig. (tenzij je ex-werkgever je een jaar salaris meegeeft om te compenseren dat je je vak niet kunt uitoefenen)