Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties

De oprichters van Cydia, de alternatieve downloadwinkel voor gejailbreakte iPhones, verdienen een kwart miljoen dollar per jaar aan de verkoop van apps. In Cydia staan inmiddels 700 betaalde apps en 30.000 gratis downloads.

Cydia heeft inmiddels een fulltimer in dienst. Deze ontwerper, die van Del.icio.us afkomstig is, gaat zich bezighouden met het design van de downloadwinkel. Dat zegt Jay Freeman, de oprichter van Cydia, in een interview met de Amerikaanse krant The Washington Post. De winst na aftrek van belastingen van Cydia is 250.000 dollar.

Jailbreaken is sinds enige tijd legaal verklaard in de Verenigde Staten, waardoor de interesse fiks is toegenomen. Cydia, dat na een jailbreak standaard wordt geïnstalleerd op een iPhone, iPod touch of iPad, profiteert daarvan. In de alternatieve downloadwinkel staan apps die volgens de voorwaarden van Apple niet in de App Store zouden mogen. In sommige gevallen gaat het om apps die daadwerkelijk door Apple zijn afgewezen.

In Cydia, dat sinds 2008 bestaat, staan inmiddels 30.000 gratis applicaties, naast 700 betaalde. Daarmee is Cydia nog lang niet zo groot als de originele App Store, waarin meer dan een kwart miljoen apps te vinden zijn. Wel is het groter dan de officiële downloadwinkels van concurrenten als BlackBerry en Windows Phone 7.

iPad 2 jailbreak - Cydia
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (153)

fipo:
Wat is hier nu daadwerkelijk anders aan dan vastzitten aan de App(le)store? Het is alsnog een monopolie, maar dan onder een andere naam en voor apps die de (terecht) strenge kwaliteitscontrole van Apple niet doorgekomen zijn.
Het verschil is dat iedereen zijn apps via Cydia kan uitbrengen. Bij de Appstore van Apple moeten de applicaties daadwerkelijk goedgekeurd worden en moet de ontwikkelaar geld afstaan aan Apple (zoals de 99$ / jaar).

Het mooie is dus dat Cydia ook tweaks kan aanbieden voor de iPhone die de functionaliteit voor sommige kan verbeteren / toevoegen / activeren. (zoals voor sommige de Tethering functie :*) ).

De ontwikkelaars van dergelijke tweaks en tools willen natuurlijk ook wel iets terug zien van hun harde werk en daarom dat natuurlijk niet alles gratis is in Cydia.
(tenzij je een Repository toevoegd die dezelfde apps wel gratis aanbiedt }> )

Toch wel een leuk zakcentje. Jay Freeman (saurik) heeft het goed voor elkaar. :9~

[Reactie gewijzigd door GsusCryst op 8 april 2011 16:18]

Cydia, dat na een jailbreak standaard wordt geďnstalleerd op een iPhone, iPod touch of iPad, profiteert daarvan.
Wat is hier nu daadwerkelijk anders aan dan vastzitten aan de App(le)store? Het is alsnog een monopolie, maar dan onder een andere naam en voor apps die de (terecht) strenge kwaliteitscontrole van Apple niet doorgekomen zijn.
maar dan onder een andere naam en voor apps die de (terecht) strenge kwaliteitscontrole van Apple niet doorgekomen zijn.
Lol terecht? Dus jij vind het terecht dat Apple elke vorm van serieuze concurrentie met hun eigen apps weigert? Terecht als in ja het mag (volgens de wetten/regels), heb je gelijk, maar terecht in de zin van eerlijkheid, nee dan ben ik het er niet mee eens :)

En als je jailbreakt heb je altijd nog Cydia + de Appstore en de Appstore heeft dan alsnog de monopolie gok ik ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 april 2011 15:59]

Als je een HP printer koopt, zit je vast aan HP cartridges. Er zijn alternatieven, maar daarvan is de kwaliteit dubieus, en vaak gebruiken ze oude HP cartridges die ze hervullen. Ik zie Cydia hier als een refiller. Je moet van truukjes gebruik maken om het te kunnen gebruiken (cartridge hervullen en chip resetten). In dit geval moet je zelf het truukje uithalen, maar daar had Cydia een service voor kunnen opzetten. Ik heb met beide strategieen (refillers en Cydia) weinig moeite, maar als je dat wel hebt is het simpel: dan koop je geen HP. Belangrijkste verschil is dat bij printers alle fabrikanten zo werken, bij smartphones heb je een uitgebreide keuze.
Als je een HP printer koopt, zit je vast aan HP cartridges. Er zijn alternatieven, maar daarvan is de kwaliteit dubieus, en vaak gebruiken ze oude HP cartridges die ze hervullen.
Dit is erg kort door de bocht.

Een merk als bijvoorbeeld Pelikan heeft langere inkt ervaring dan HP. Dus dubieus?
Ik heb met beide strategieen (refillers en Cydia) weinig moeite, maar als je dat wel hebt is het simpel: dan koop je geen HP. Belangrijkste verschil is dat bij printers alle fabrikanten zo werken, bij smartphones heb je een uitgebreide keuze.
Het gaat om consumenten rechten die indirect ook op anderen effect hebben. Als Apple ermee weg komt waarom zou Microsoft/BB/Android niet het zelfde doen?

Ik heb zelf een Epson printer op zich een goed ding maar belachelijk dat ik er bijna geen imitatie cartridges voor kan krijgen.
IMO zijn de originele cartridges onredelijk duur.
Een set cartridges is bijna net zo duur als een nieuwe printer. (Is 3 in 1 printer)

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 8 april 2011 16:30]

Een merk als bijvoorbeeld Pelikan heeft langere inkt ervaring dan HP. Dus dubieus?
Het maakt geen ruk uit hoeveel ervaring Pelikan met inkt heeft: als HP zegt dat ze geen support leveren als ze andere inkt in je printer ruiken, dan is dat zo.
Als Apple ermee weg komt waarom zou Microsoft/BB/Android niet het zelfde doen?
Microsoft doet het al 100 jaar met de Xbox waarvoor je ook alleen maar door hen goedgekeurde software mag kopen, en daar kraait niemand naar.
Ik heb zelf een Epson printer op zich een goed ding maar belachelijk dat ik er bijna geen imitatie cartridges voor kan krijgen.
Dan koop je een andere printer. Net zoals je een andere telefoon als de iPhone kunt kopen.
Maar wat ze ook beweren, HP kan de wettelijke garantie niet weigeren omdat je inkt van een ander merk gebruikt, tenzij ze kunnen aantonen dat het probleem daardoor veroorzaakt is.
Slechte vergelijking: cydia biedt net programma's aan die de iphone gebruikerservaring beter maakt. Het is geen 3de rangs appstore zoals je wil doen uitschijnen, het is een app store die ontstaan is omdat Apple vele functies nog niet in iOS heeft geďmplementeerd maar al mogelijk zijn.
Inderdaad. Dit is wel een leuke discussie. Er is niet echt sprake van concurrentie tussen de App store en Cydia, het zijn twee heel verschillende plekken met heel verschillende doelgroepen.

Om te zeggen dat de Appstore kwaliteit biedt en Cydia niet is wel erg kort door de bocht. In mijn ervaring biedt de appstore veel apps (in aantal) maar het grootste deel is pure flauwekul en van het overige doet een groot deel bij lange na niet wat je ervan verwacht. Ze zijn dan wel door de kwaliteitscontrole van Apple gekomen, maar dat betekent voornamelijk dat het ding niet crasht en dat er geen functionaliteit in zit die Apple niet blieft.

Cydia bevat voornamelijk applicaties die echt iets toevoegen aan de functionaliteit van de iPhone. Niet al deze functionaliteit is voor iedereen nuttig, maar daarom heb je keus. Veel van de functionaliteit van apps uit het verleden zijn inmiddels op de een of andere manier geintegreerd in ios. Ik ben persoonlijk erg blij met Lockinfo. Aan de andere kant zijn veel van deze apps (en functionaliteit) te ingewikkeld voor veel gebruikers.

Ik vraag me af hoe lang dit nog doorgaat. Gaan de makers van Cydia straks mensen in dienst nemen om de nieuwe versies van ios te jailbreaken? Want al hun inkomsten zijn afhankelijk van jailbroken iPhones, wat als dat straks niet meer kan?

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 8 april 2011 19:42]

Ik ben zelf wel blij met Cydia, ook al heb ik zelf geen jailbreak uitgevoerd. Apple kan binnen Cydia mooi de trends bijhouden en spotten wat er populair is of waar behoefte aan is. Vervolgens kunnen ze het in iOS implementeren en is iedereen blij,
Lol terecht? Dus jij vind het terecht dat Apple elke vorm van serieuze concurrentie met hun eigen apps weigert?
Ja. Ik heb liever kwaliteit.
Terecht als in ja het mag (volgens de wetten/regels), heb je gelijk, maar terecht in de zin van eerlijkheid, nee dan ben ik het er niet mee eens
Wat is er oneerlijk aan? Je weet van te voren dat 't niet mag, als je dan nog zo dom bent om 't wel te doen, tja. Apple helpt in alle gevallen met voorstellen om toch door de checks te komen, behalve als je echt dingen doet die niet mogen.

Enne, dit komt net zo goed naar Android beste watercoolertje, het is al begonnen.
Ja. Ik heb liever kwaliteit.
Dus apps die niet zijn toegestaan zijn allemaal slecht/niet goed genoeg?
Dan mag jij mij even uit gaan leggen wat er slecht is aan de tethering app. Die is puur en alleen afgekeurd omdat Apple het wil voorkomen.
Of waarom Opera zo verrekte lang heeft geduurd... is Opera nou zo slecht? Zelfs als dat zo zou zijn, dan zou Apple op zijn minst sneller kunnen laten weten dat dat zo was. Het controleren heeft gewoon weken geduurd!
Wat is er oneerlijk aan?
Zie bovenstaande stukje; tethering is verboden omdat Apple's vriendjes de telecom maatschappijen het niet willen. Dat vind ik persoonlijk oneerlijk tov. de gebruikers.
Misschien dat jouw ideeën over 'eerlijkheid' daarvan verschillen, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen.
als je dan nog zo dom bent om 't wel te doen
Oh, nou snap ik het!
Als ze maar van tevoren zeggen dat het niet mag mogen ze je vervolgens naaien op alle vlakken... Tuurlijk!
Apple helpt in alle gevallen met voorstellen om toch door de checks te komen
Goh, daar heb ik toch hele andere verhalen over gehoord van Apple developers... apps die werden teruggestuurd met als boodschap 'de interface deugt niet' vind ik persoonlijk niet zulk tof commentaar.
Wat was niet goed? Spelfout ergens? Achtergrondkleurtje dat vloekt tov. je iPhone covertje?
Zie bovenstaande stukje; tethering is verboden omdat Apple's vriendjes de telecom maatschappijen het niet willen. Dat vind ik persoonlijk oneerlijk tov. de gebruikers.
Hoezo oneerlijk? In de voorwaarden staat dat het niet mag. Mag het wel van de provider dan is de optie gewoon aanwezig. Ben je het er niet mee eens dan ga je naar een provider die het wel toestaat.
als die regels zo streng nageleefd horen te worden dan moet google het ook gaan blokkeren. Android biedt deze functie namelijk wel bij de Nederlandse providers.

en de hele flame over kwaliteit, als je de alternatieve apps van cydia ook daadwerkelijk gebruikt dan zul je merken dat er echt goede functionaliteiten toegevoegd worden. Dan doel ik met name op het laten verschijnen van informatie op het lockscreen en de mogelijkheid om via ssh bestanden te beheren.

en het mooiste is nog dat je met een gejailbreakte iPad (in mijn geval dan) nog altijd van de appstore gebruik kunt maken voor de goede apps die daarin te vinden zijn.
Android bied het omdat er geen systeem is in Android om het te blokkeren. Als dat er was deed het het bij dezelfde providers in Android ook niet hoor.

De reden dat iOS het wel heeft is dat sommige providers daar blij mee zijn, dit geeft Apple weer een betere onderhandelingspositie over de prijzen en specificaties van abbonementen. Zo is het iOS abbonement bij Tmobile sinds het begin al 3x sneller dan hetzelfde kostende abbonement bij een Android toestel.
:p
Daar heb je echter geen bal aan bij T-mobile helaas. Ohja, in de zeldzame gevallen dat je wél dekking hebt. Overigens ga je dan naar een Vodafone waar je voor minder wél meer snelheid hebt.
[...]
Ja. Ik heb liever kwaliteit.
Oh, je hebt liever de tientallen scheet en bier apps die je in de appstore kan vinden. Dat is pas kwaliteit ja.

Cydia bestaat omdat de iphone gewoon beperkte functionaliteit biedt en daar zijn veel mensen het mee eens gezien de populariteit van het programma. Alleen al voor het custom lock screen is voor de cydia de moeite waard.
Ook al staan er 100 scheet aps en 400 bier apps in de app store dan houd je nog 299500 apps over die dat niet zijn. Nu weet ik wel zeker dat je van beiden nog geen 100 vind maar dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 8 april 2011 21:27]

Hij bedoelt dan ook niet dat er alleen maar scheet apps zijn, maar dat het bestaan van deze apps bewijst dat er niet alleen maar kwaliteit in de appstore zit...
Die scheetapps zijn wel hogekwaliteitscheetapps ;)
@kmf
En sommige van die scheetapps zijn zelfs zó ingenieus en origineel dat ze er ook boerritmes en de "woman-only scheten" in hebben gedaan :+ .

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 9 april 2011 05:01]

Volgens mij bedoeld watercoolertje met 'Terecht als in ja het mag (volgens de wetten/regels), heb je gelijk, maar terecht in de zin van eerlijkheid, nee dan ben ik het er niet mee eens', dat over de Apple store die concurrentie niet toelaat. Apple laat bijvoorbeeld geen normale Opera toe, omdat die op hetzelfde als Safari is gebaseerd. Dus omdat Apple geen concurrentie wil, heb je geen Opera (imho beter dan Safari) op je mobiel.
Ja. Ik heb liever kwaliteit.
Zowel in de App Store als in Cydia is troep te downloaden, dus dat een app in de App Store komt ipv Cydia wil niet zeggen dat het gelijk kwaliteit is.

Verder heeft Cydia wel degelijk killer apps, zoals MyWi en TetherMe aangezien hier in Nederland nog steeds moeilijk gedaan wordt over tetheren...
Ja. Ik heb liever kwaliteit.
Aha dus Apple is zo goed dat nooit en te nimmer iemand het beter kan doen. In hun store inderdaad niet omdat het niet mag, mocht het wel waren er echt wel apps die beter waren dan wat er op staat.

Ik bedoel stel ik wil me beginscherm leuke animaties mee willen geven, dan download ik een alternatieve launcher, die dat kan en dus in mijn ogen beter is, oftewel niks is perfect en alles kan beter, zeker omdat het bij een OS om veel persoonlijke voorkeuren gaat die kan Google of Apple niet voor me invullen.

Zelfde geldt voor browsers, waar mijn stock browser in JS-benchmarks ongeveer even snel is als de browser in iOS4.3, haalt Firefox 4 veel betere scores. Oftewel in dat opzicht beter, ook Apple weet elke keer de browser sneller te maken dus blijkbaar is die nog lang niet perfect, anders zou die niet elke update beter en sneller kunnen worden.
Wat is er oneerlijk aan? Je weet van te voren dat 't niet mag, als je dan nog zo dom bent om 't wel te doen, tja.
Wat er oneerlijk aan is, dat is net als dat ik mensen ken die van een uitkering leven, volgens de wetten mag het allemaal, maar ik ga liever werken omdat ik dat dus geen eerlijke manier van handelen vindt. Zo vindt ik Apple in veel gevallen ook niet eerlijk handelen. Is niks meer als me mening (wat ik duidelijk aan gaf bij die opmerking was), beetje raar dat ik me mening moet gaan verdedigen maargoed :P
Enne, dit komt net zo goed naar Android beste watercoolertje, het is al begonnen.
Wat wil je nou zeggen? Ik kan firefox (sneller als de stock browser, andere JS engine) gewoon downloaden, dat is een app die dus concurreert met de stock browser en een totaal andere engine gebruikt. En al zou het wel uit de market geweerd worden, mag ik zonder te rooten of jailbraiken ook nog is gewoon buiten de market alles wat ik wil installeren. Niet elk bedrijf is z'n crontrol-freak als apple :)

Laat maar weer zien hoe ver je kijkt, je neus-1cm... Alsof elke app die Apple weigert slecht is, laat me/ons niet lachen ;) De bekendheid van de cydia-store bevestigd eigenlijk heel duidelijk dat mensen helemaal niet allemaal blij zijn met het aanbod wat Apple ze voorschotelt!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 april 2011 16:47]

Apple weigert niet alleen apps omdat ze niet een bepaalde kwaliteitsnorm hebben.

Verder wel mooi dat Cydia zo groeit, misschien koop ik ooit ook nog eens een iphone.
Dus android bied volgens jou geen kwaliteit omdat er alternatieven aangeboden worden? Domme Apple rabbit praat imho.. Echte gadget fans houden van tweaken, aanpassen en verfijnen van gadgets, iets wat zonder jailbreak bij Apple producten helaas niet mogelijk is. Daarnaast vind ik iOS echt supermooi werken, maar vind ik multitasken op android 3.0 mooier uitgewerkt, daarnaast vind ik flash ondersteuning wek erg belangrijk (sorry Steve), want veel echte websites maken hier wel gebruik van!

Samenvattend, Apple producten zijn mooi, maar zonder jailbreak valt er geen winst te behalen.. En ik ben echt altijd Apple fan geweest, maar afgelopen jaar staat de ontwikkeling van iOS stil, terwijl android blijft groeien en verder ontwikkelt
Echte gadget fans houden van tweaken, aanpassen en verfijnen van gadgets
Domme Tweaker rabbit praat imho..
De meeste 'echte' gadget fans kopen een gadget om het te gebruiken, niet om er vervolgens nog mee te knutselen. Maar een klein deel van de gadget fans is Tweaker.
Wat is er oneerlijk aan? Je weet van te voren dat 't niet mag,
Als ik het goed begrijp heeft een rechter beslist dat het wel mag, en dat concurrentie dus wel toegestaan is...
Dus VLC Media Player voor iOS was van zeer slechte kwaliteit?
Nee, de maker vam VLC wilde het zelf niet in de App Store hebben, je hebt een verkeerd voorbeeld gepakt om je punt proberen te maken.
"Ja. Ik heb liever kwaliteit."

"wij" maken zelf wel uit wat "we" kwaliteit vinden en wat niet. daar hebben "wij" Apple of wie dan ook niet voor nodig! :)
Net of alle apps in de App store kwaliteit zijn...

Genoeg apps gezien op me iPad, die het niet(goed) deden of gewoon me iPad lieten crashen
Ja, Apple verkoopt een integraalpakket, hardware, OS, software, alles. Dat ze af en toe nog losse apps toelaten is vriendelijk van ze, maar het hoeft niet. Als Microsoft weigert om anders-dan-MS-spul te installeren, mogen ze dat ook. Dat ze daarmee hun eigen markt de nek om draaien is een keuze, maar er is nergens (wettelijk) vastgelegd dat je anderen toe moet staan.
Ik herinner me nog rechtzaken van volgens mij WinAmp en Real die claimden dat Microsoft onvoldoende de API's had gespecificeerd en daarmee hen onterecht benadeelde. Ik meen dat ze deze zaken ook hadden gewonnnen. Het kan dus wel verplicht worden je platform open te gooien, zeker in het geval van een dergelijk groot monopolistisch platform als Windows.

Correct me if I'm wrong(misschien dat het platform in eerste instantie al open moet zijn om dit te kunnen verplichten).
Wanneer verwacht jij dan wanneer geoordeeld wordt dat Apple meer openheid moet verschaffen voor iOS? Want eigenlijk is het maar lauw, dat Microsoft toentertijd en nog steeds kansen moet bieden voor concurenntie.
Maar Apple hoeft dit niet bij zijn iOS 8)7 , terwijl toch wel duidelijk mag zijn dat iOS geen weinig gebruikt OS is. Grote veschil zal natuurlijk zijn Apple iOS alleen op zijn producten installeert en bijvoorbeeld de iphone als compleet product verkoopt?
Als ik alle cijfers mag geloven, is Android iOS voorbij, en Windows heeft nog altijd een groter marktaandeel dan Mac OS X.

Pas als Apple zoveel marktaandeel structureel heeft, als Microsoft destijds had met Windows, ja, dan wordt het voor Apple een stuk minder leuk, omdat ze dan hun platformen open zullen moeten stellen voor de concurentie.

Tot die tijd kan niemand Apple wat maken.
dus als ik maar 3 moorden pleeg - kom ik er mee weg omdat er andere gekken zijn die er 30 plegen... ow wacht, WRONG!,

het wordt gewoon tijd dat er een lobby komt die de EU dwingt om apple net zo hard aan te pakken als MS - want dit is gewoon concurentie-vervuiling..
Onzin er is genoeg concurrentie. In welk opzicht zorgt Apple er voor dat jij een niet Apple product niet kan kopen zonder flinke consessies te doen?
Onzin er is genoeg concurrentie. In welk opzicht zorgt Apple er voor dat jij een niet Apple product niet kan kopen zonder flinke consessies te doen?
Wat dacht je van door het niet toestaan van het gebruiken van Cydia op een niet gejailbreakte telefoon? Je bent wat Apple betreft letterlijk verplicht om *alles* wat je op die telefoon installeert bij Apple zelf te kopen, en daar levert Apple niet bij in hoor. En als je jailbreakt dan vinden ze dat je geen recht meer hebt op garantie, dat is geen flinke maar een gigantische concessie.
Lees die post nog een keer.... Er wordt gezegd dat je makkelijk een niet Apple product mag kopen zonder dat je je hele bedrijf moet omgooien. Dat is met Windows iets anders.
Je beredeneerd verkeerd, wil je je software niet bij Apple halen dan haal je een Android, heck het heeft zelfs een groter marktaandeel dan iOS. Apple benaadeeld je daarin dus zeker niet.

Maar ach, zo snel het gaat over een andere producent (Xbox, WinPhone) is er geen haan die er naar kraait.
i-chat, nee hoor dat klopt best. als iedereen het doet kunnen ze niet iederen vervolgen. waarom zou het fout zijn? ze hebben er heel praktisch de capaciteit niet voor.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 8 april 2011 18:54]

iPad? iPad 2? Tabletmarkt? Hello?
markt kinderschoenen
voor hoelang denk je dat ze dat marktaandeel gaan houden ?

android draait op meer tabletsoorten. per tablet model misschien geen groot aantal, alles bij elkaar wel
En jij baseert dat op? een stukje tekst van internet?

De verhalen worden daar bijna altijd verdraait en de werkelijke reden draaien ze dan snel om heen.

Apple weigert niet elke vorm van serieuze concurrentie misschien moet je eens beter verdiepen wat er wel niet allemaal aanwezig is in de AppStore. Dan zal je zien dat dit soort uitspraken onzin is.

Kwaliteit gaat overigens altijd boven kwantiteit.
Cydia kan namelijk niet je geld waarborgen als het mis gaat en je hebt geen aanspreekpunt. Dat lijkt me eerder risicovol.
Je zit er niet aan vast, het is enkel na een jailbreak default aanwezig. Wat na een jailbreak wel kan en zonder niet is apps direct installeren zonder tussenkomst van een "store".

Daarnaast zijn andere vrij om zelf ook zo'n "store" op te zetten en aan te bieden aan mensen met gejailbreakte iphones.
Je zit er niet aan vast, het is enkel na een jailbreak default aanwezig.
Je slaat de spijker op zijn kop.

Volgens mij is Microsoft hiervoor ook op zijn vingers getikt en heeft het zover door het stof moeten gaan dat we nu bij elke windows installatie een browserkeuze schermpje krijgen.

Ik zie dus niet in waarom dit goedgepraat wordt, terwijl wanneer MS voor eenzelfde situatie(op grote schaal, granted) aangepakt word dit aan alle kanten word toegejuicht.
Grote schaal? MS liet het gewoon toe om een andere browser te installeren. Er is een groot verschil tussen niet actief meehelpen en expliciet niet toestaann. Dat laatste is wat Apple doet. MS vindt het verder prima dat jij twintig andere browsers, 60 media players en 300 verschillende e-mail clients installeert.
[...]


Je slaat de spijker op zijn kop.

Volgens mij is Microsoft hiervoor ook op zijn vingers getikt en heeft het zover door het stof moeten gaan dat we nu bij elke windows installatie een browserkeuze schermpje krijgen.
Fundamenteel verschil: Jailbreaken is gratis. Voor Windows moet je betalen en wordt het dus koppelverkoop.

Koppelverkopen van iets wat je al voor niks krijgt is namelijk nogal lastig. ;)
Cydia is niet standaard aanwezig na een jailbreak. Als je jailbreakt met greenpois0n moet je handmatig nog Cydia installeren.
er zitten ook apps in die je iphone beter/makkelijker te beheren maken. in de tijd zijn er door apple wel een aantal dingen doorgezet maar ik moet zeggen dat er nog genoeg zijn die ik erg handig vind.
kijk eens rond op fora en zie wat de mogelijkheden zijn; je zult verstelt staan :)
Bij een redelijk aantal apps heeft het niks met de kwaliteit te maken dat ze niet in de appstore komen. Degene voor die dat wel het geval is hoef je toch niet te installeren. En je kan nog steeds normaal apps installeren.
Dat je in Cydia via repositories ook andere bronnen toe kunt voegen om software van te downloaden. Dat je via Cydia ook concurrerende applicatie winkels zou kunnen downloaden. Dat je na het jailbreaken volledige toegang hebt om zelf een andere applicatie toe te voegen en dat er op het moment dat er nog varianten waren (zoals Installer & Icy) de jailbreaktools je wél de mogelijkheid gaven om de andere applicatie winkels te installeren.. bedoelde je dat?
Afgezien dat Apple "not amused" is door dit soort alternatieve App stores is dit dus op zich wel 'n legale app store, begrijp ik uit dit artikel, itt Applanet for Android.
Wel jammer voor iPhone bezitters dat je hiervoor de iPhone moet rooten, aangezien dit over 't algemeen geen tweakers zijn.
appplanet kun je alleen vergelijken met installous en niet met cydia
Wie zegt dat? En als het betekend dat daar álle andere programma's in staan, dan heb je toch helemaal geen alternatief nodig?
De Cydia store is een equivalent van de android app store, maar na een jailbreak hoef je niks met de Cydia Store te maken te hebben.
Bij mijn weten is VLC mediaplayer app ook afgewezen, ik vond dat niet echt terecht :)
VLC is niet afgewezen, VLC was toegelaten en is door een licentiekwestie op verzoek van het VideoLAN team volgens mij uit de App Store gehaald...

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 8 april 2011 17:18]

VLC is niet weggehaald op verzoek van het VLC team, maar omdat 1 lead developper het nodig vond om moeilijk te gaan zitten doen omdat hij vond dat de drm van apple problemen vertoonde met de gnu license

source: http://obamapacman.com/20...ved-from-apple-app-store/
Dank voor het verbeteren. :)
Klopt - deze staat wel in Cydia.
Dat klopt niet. Zie: nieuws: VLC-app uit mobiele App Store verwijderd
De VLC-applicatie voor de iPhone en iPad is uit de App Store verwijderd. Dat lijkt te zijn gebeurd op aandringen van VLC zelf, omdat het opnemen van de app in de iOS-applicatiewinkel in strijd met de gpl-licentievoorwaarden zou zijn.
De app is dus niet afgewezen, maar VLC heeft zelf wel aangegeven dat de voorwaarden van de App Store niet verenigbaar zijn met de voorwaarden van de GPL (GNU General Public License).

Dat is niet 'wij willen niet op de iPhone uitkomen', maar juist een heel duidelijk statement waarmee ze willen vertellen dat de App Store het niet op open-source applicaties heeft.
Ik wacht nu al een tijdje op dat Cydia Apple aan gaat klagen dat ze hun toe moeten laten zonder beperkingen/jailbreak.

Jailbreak is in Amerika legaal verklaart en dus zou men het argument op kunnen voeren dat iemand er recht op heeft, of op zijn minst de keuze zou moeten hebben. Dat Apple actief jailbreaks tegen gaat zou men kunnen zien als een inperking van deze vrijheid.

Tevens zou Cydia ook kunnen argumenteren dat zij een legale bussiness zijn met een degelijke omzet en dat Apple anti-trust wetten overschrijd door hun actief te weren.
Jailbreak is in Amerika legaal verklaart en dus zou men het argument op kunnen voeren dat iemand er recht op heeft, of op zijn minst de keuze zou moeten hebben. Dat Apple actief jailbreaks tegen gaat zou men kunnen zien als een inperking van deze vrijheid.
Dat iets legaal is, is niet hetzelfde als recht hebben op.

Het is toegestaan om met je device te doen wat je wilt, maar dat wil nog niet zeggen dat Apple het je mogelijk moet maken.

Ander voorbeeld: het is in Nederland toegestaan om een kopie van een dvd te maken voor eigen gebruik. Dat wil niet zeggen dat het dvd-makers verplicht is om dvd's zonder kopieerbeveiliging te maken.

Of: het is legaal om een auto te bezitten. Dat wil niet zeggen dat ik recht heb op een auto. Die zal ik toch echt zelf moeten betalen.

edit @ hieronder: Misschien moet je zelf de rechtspraak even nalezen (Jonathan Zittrain, die wel iets weet van de wet & technologie)...

Ik citeer:
It’s still not clear. The exception just provided to allow people to hack their phones doesn't itself directly apply to trafficking in the tools that let you do the hacking you were just told you can do.
Nogmaals: dat iets niet illegaal is, is niet hetzelfde als recht hebben tot.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 8 april 2011 21:28]

Kijk even de rechtspraak na. De rechter heeft explicite gezegd dat de gebruiker recht heeft om welke applicatie ook maar te gebruiken en dat DRM niet bedoelt is om toegang tot het gebruik van apparatuur te beperken, het is er alleen om toegang tot bepaalde informatie bestanden te reguleren.

De rechter heeft dus gezegd dat een Amerikaan(se) recht heeft om elke applicatie naar zijn eigen wil te gebruiken op zijn iPhone. Als ik dat recht heb dan mag Apple het mij niet zomaar afnemen of inperken.

Met de thuiskopie ben je trouwens apples en peren aan het vergelijken. Het gaat hier om een beperking op geheel andere fronten. De ene beperking is om de toegang van applicaties te reguleren en de andere is om illegaal kopiëren tegen te gaan.

Feit is dat wat Cydia doet legaal is en ze hebben er een lucratieve zaak van gemaakt. Feit is ook dat Apple hun actief tegen aan het werken is, dit is oneigenlijke concurrentie. Zoals velen anti-trust wetten proberen te regelen, mag Apple niet zomaar zijn concurrentie het moeilijk maken.

/edit:

Dit alles is natuurlijk gezegd in context van de DMCA maar men zou het ook algemeen kunnen interpreteren.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 8 april 2011 20:31]

cydia voldoet niet aan de eisen die apple stelt aan apps, ze hebben het recht om het niet toe te laten
Dat is een drogreden. Naarmate het platform populairder wordt zal het moeilijker worden om die standpunt te verdedigen. De enige rechtzaak die daar over is geweest had Apple het verweer dat ze maar een klein deel van de markt in handen hadden en dat ze daarom niet de concurrentie in de weg zaten. De EU en de VS geven constant tekens dat ze het niet eens zijn met de praktijken van Apple. het is nu nog even afwachten tot Apple echt de verkeerde richting op gaat en ze een rechtzaak ala Microsoft IE aan de broek hebben.
Apple is nog steeds een klein deel van de markt -- zelfs van de smartphone markt -- en dus zijn beperkingen in de antitrust/monopolisten hoe gewoon niet van toepassing.

Zeker niet zo lang Android er is, wel van zichzelf uit more or less open is, en een veel grotere verkoop en zelfs een groter marktaandeel heeft.
Voor een Jailbreak dus de installatie van Cydia moet eerst een FOUT in de beveiliging ontdekt worden. Via die FOUT zouden waarschijnlijk ook andere dingen die niet legaal zijn met de iPhone / iPod gebeuren dus wil Apple dat gat dichten.
-natuurlijk willen ze ook Jailbreaken tegengaan, maar het is niet de enige reden-
Ze kunnen Cydia ook op andere manieren toe laten op hun platform. Het is dat Cydia nu geen andere keus heeft, dus moet het maar zo.
Ik vind dat "terecht" een beetje kort door de bocht. Er zijn een aantal applicaties die dingen kunnen die best handig zijn maar Apple niet wil omdat ze alles graag dichtgetimmerd willen. Dat betekend niet dat ze van mindere kwaliteit zijn.
Zoals bijvoorbeeld comic mobi Reader.
Stond in 1e instantie in de app store voor 15dollar.
De beste reader die ik heb gebruikt.

Waarschijnlijk kan je te veel zien in het bestandssyteem en hebben ze de app van de markt gehaald.
Een andere reden kan ik me niet bedenken.
Waarschijnlijk kan je te veel zien in het bestandssyteem en hebben ze de app van de markt gehaald.
Een andere reden kan ik me niet bedenken.
Google is your friend:
The very short version is this: Apple told me to get rid of USB support, and I didn't. They found out and as a result I've been banned from the Appstore for one year.
bron: de maker

Dus, doodsimpel, wederom: er zijn regels. je overtreed ze. Apple zegt: foei, verander dat eens. Je zegt ok, maar doet 't niet. Dan krijg je lik op stuk.

Er zijn regels, overtreed ze, en je bent de pineut. het lijkt het echte leven wel.
En daarom moeten sommige iPhone gebruikers dus jailbreaken, omdat Apple niet alles voor ze hoeft te bepalen, wat Apple niet goed vindt kan een gebruiker wel goed vinden en willen gebruiken :)
Dit is wellicht de manier om Apple wakker te schudden zodat de policy mbt apps gewijzigd wordt.
Alleen zal Cydia daarvoor nog meer omzet moeten gaan genereren, maar dat lijkt mij een kwestie van tijd.
Ik denk niet dat Apple hierdoor zijn policy's gaat wijzigen. Waarom zouden ze? Het lijkt me niet dat Cydia een echte bedreiging vormt.. Apple maakt voldoende winst met de Apple Store, en een enkeling die gebruik maakt van Cydia, doet dit voor de gratis apps.

Vervalt de garantie nog steeds als je het toetstel jailbreakt? Het mag dan wel legaal geworden zijn, wil niet zeggen dat Apple nog garantie biedt natuurlijk :)
Inderdaad. Welbeschouwd is $250.000 gewoon niet zo heel veel.
Ik weet niet hoeveel belasting hier al af is, maar er vanuitgaande dat het minder dan $50.000 is: Cydia hanteert dezelfde 70% - 30% revenue cut voor developers, waarmee de totale cydia-store omzet minder dan $1.000.000 is.

> $1.000.000 * 70% / 700 apps = minder dan $1000 per app per jaar. Als we even negeren dat waarschijnlijk - net als in de Apple app store - een klein percentage van de apps het overgrote merendeel van de downloads naar zich toetrekt; $1000 per jaar is bepaald geen dikke boterham voor het ontwikkelen en onderhouden van een fatsoenlijke app.

Wat ik zelf ook zie in de cydia store, is dat er heel veel gepirate wordt; Van elke nieuwe gebruiker die ik zie voor mijn app, heeft minder dan 5% daadwerkelijk voor de app betaald.
Je vergeet dat er zat apps zijn die geen gebruik maken van de mogelijkheid om via Cydia af te rekenen. Die dragen dus ook geen revenue af en vallen buiten je berekening.
Waarbij je "zat" moet lezen als "vrijwel geen enkele". Sinds Rock is opgekocht zijn die er vrijwel niet meer.
Wat ik begrijp zitten er ook ads in dus de winst voor de app-makers zal veel lager zijn...
In Cydia staan genoeg apps die gratis zijn en waar je in de app store voor moest betalen ;)
Niet in Cydia zelf hoor.. Moet je eerst een app installeren zoals Install0us.
Wel in Cydia zelf. Je moet gewoon de juiste repo hebben. Install0us is helemaal iets anders.
In Cydia staan genoeg apps die gratis zijn en waar je in de app store voor moest betalen ;)
Dat lijkt mij piraterij, kwestie van tijd voordat Cydia opgerolt wordt, of dat ze dat onmogelijk moeten maken van de autoriteiten.
Cydia doet niet aan piraterij, gebruikers doen aan piraterij.
Napster deed ook niet aan piraterij, gebruikers deden dat wel...
Dito voor Limewire en FTD
Standaard zijn repositories met auteursrechtelijk inbreukmakend materiaal niet aanwezig.
Dan betekent toch dat dat onbetrouwbaar is.
Als je in de AppStore wel moet betalen is de kans groot dat je een gekraakte versie in Cydia hebt staan als het daar ineens wel gratis is. Dit vergroot de kans ook dat je eerder malware aan boort hebt. Dus je veiligheid in geding komt.

Als je troep op je systeem wil is dat klakkeloos installeren van ongecontroleerde bronnen
meestal de oorzaak.
De garantie vervalt officieel wel, maar een vriend van me was vergeten de Jailbreak eraf te "restoren" voordat hij hem RMA stuurde naar Apple. Toch kreeg hij gewoon zonder problemen een nieuwe opgestuurd.
Grote kans dat hij wel in het systeem staat voor de volgende reparatie.
Fabrieksgarantie vervalt - wettelijke garantie vervalt niet tenzij het gebrek waarvoor je hem opstuurt aan de jailbreak te wijten zou zijn.
en zelfs de fabrieksgarantie - kan in NL niet zomaar eenzijdig worden afgebroken,
het zou me wat zijn als ik je een auto verkoop met een clausule dat je farbrieksgarantie vervalt als je in je neus peuterd (brrr). dergelijke bepalingen zijn onredelijk en zullen door een rechter bijna altijd worden vernietigd, - een clausule als tegen jailbraken zal in veel gevallen ook onredelijke kunnen zijn. dat wil zeggen dat ook farbieksgarantie mogelijk nog kan gelden als je de software hackt, -

maar er zijn dan wel andere clausules (bijv dat je hem niet moedwillig mag slopen), die wel in tact blijven. dus als zij kunnen hardmaken dat het defect door jouw jailbrake komt, DAN (en alleen dan) staan ze volledig in hun recht garantie te weigeren.
Onzin,

Als jij bijvoorbeeld je laptop telkens een zootje van maakt door troep te installeren kan je ook niet verwachten dat je telkens gratis tijdens je garantie geholpen wordt.

Zo kan je ook niet verwachten van Apple als jij je iPhone verknald door een jailbreak jij wel gratis geholpen gaat worden. De ondesteuning is voor iOS en niet voor Jailbreak.
Als je dan shit hebt dan moet je bij de jailbreak maker aankloppen en laat die dat oplossen.
Hardwaretechnisch moet garantie gewoon blijven. Als mijn scherm kapot gaat moet mijn jailbreak daar buiten staan.

Als mijn systeem vastloopt, dan komt een jailbreak wellicht im frage.
Als mijn systeem vastloopt, dan komt een jailbreak wellicht im frage.
Maar dan ook alleen in de situatie dat je je iPhone niet gebricked hebt.

In principe hebben we het dan over wissen (en hooguit opnieuw flashen) van je iPhone, iets wat een power-user ook kan en wat onder support valt, niet onder garantie.
Als jij een jailbreak uitvoert en er functioneert iets niet meer goed dan is het je eigen verantwoording.

Gaat er iets software matig mis met originele software waardoor het niet meer werkt dan is het support.

Ik verwacht ook niet van Apple ondersteuning als ik linux op mijn macbook zal installeren.
Dat is ook legaal maar wel mijn eigen verantwoording.
Als je scherm gebroken is dan zie je wellicht niet dat er een jailbreak opzit.
Maar stel als bijvoorbeeld je bluetooth module ineens niet meer werkt kan het best zo zijn dat de oorzaak van een jailbreak is die een driver in de war gooit. En dan dien jezelf eerst voor de originele software te gebruiken die up-to-date is.
Fabrieksgarantie is iets dat een extraatje is. Die hoeft apple ueberhaupt niet te geven. Dus mogen ze daar ook voorwaarden aan stellen.
Garantie wordt geleverd op het product, niet op de software. Het is niet aan Apple om dit te bepalen.
"en een enkeling die gebruik maakt van Cydia, doet dit voor de gratis apps."

250.000 dollar winst. Waar halen ze dat dan vandaan? Kun je zeggen dat het peanuts is, maargoed je maakt geen winst met gratis apps.
je maakt geen winst met gratis apps.
Jawel, hoe doet google het denk je? Advertenties, al van gehoord?
Advertenties in de appstore? Ik weet niet hoe jij in je appstore komt en wat je er doet, maar helemaal als ik er met mijn mobiel gebruik van maak zie ik geen advertenties. misschien is die appstore van Cydia wel heel hip met flash banners naast je search resultaten, kan maar zo.
Sommige app pagina's hebben ads, dat zijn dan ook pagina's die niet door cydia gehost worden maar gewoon externe webpages.
Angry Birds for Android anyone? Blijkt meer winst te maken dan de betaalde versie, meen ik me toch te herinneren...
Ik zeg niet dat ze helemaal geen winst maken, maar in vergelijking met de Appstore is dat natuurlijk wel peanuts. Daar zal Apple niet snel van onder de indruk zijn..

Toen het Jailbreaken nog "illegaal" was werd het veelal gebruikt voor de gratis apps en de functionaliteit dat alles kon worden aangepast.

Ik denk dat je niet wil weten wat de winst van Apple is in een kwartaal puur op de apps. 30% opeisen van de omzet van de apps zal geen windeieren leggen :P
De developer mag dan blij zijn want er wordt hun meteen de hele administratie mikmak een stuk minder, geen distributie zorgen, groot bereik van publiek, geen verpakkingen voor cdhoesjes en noem maar op. Dus die 30% hebben ze al weer terug verdient.
Alle winst die andere bedrijven maken over de rug van hun product doet pijn, of dat nou € 250.000 is of miljoenen.
Ben ook wel benieuwd naar de omzetcijfers dan. Heb zelf nooit wat gekocht uit cydia, enkel van gratis apps gebruik gemaakt.
Toen ik een iPad had zocht ik altijd eerst op Cydia. De kans dat ik een gratis app vond die deed wat ik wil was daar veel groter dan in de officiele AppStore. De AppStore heeft wel meer, maar voor de nuttige software moet je veel vaker betalen.
Ja, want het is echt absurd dat je betaald voor iets waar iemand tijd en moeite in heeft gestoken.. Dat is echt zo 1995... :|
doet na zoon jailbreak de gewone appstore het eigenlijk nog wel?
Ja hoor, alles wat je zonder jailbreak hebt doet het nog precies hetzelfde! Door de jailbreak kun je gewoon meer, maar niks minder!
jailbreak maakt je iPhone beveiliging er anders wel een stuk minder op.
ik durf te wedden dat bijna niemand zijn root-wachtwoord heeft aangepast en daardoor een open deur is geworden.
als je ssh op je foon hebt wel ja anders is beveiliging niets minder
Precies, en ik gebruik ssh niet! Maar vraag ging erover of de appstore het nog doet! Ja dus!
Mooi nieuws!
Nu moet ik nog ff een Cydio in elkaar knutselen :D
En heb ik ook nog eens een mooi bedragje per jaar voor mezelf. :)
en een jailbreak uitbrengen en bijhouden die naar je shop linkt.,
Er zit ook redelijk wat reclame in de Cydia store. Daar verdient men natuurlijk ook geld mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True