Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Gebruikers hebben in de Android Market in totaal 10 miljard keer een applicatie gedownload. Vanwege de mijlpaal heeft Google aangekondigd dat het tien betaalde applicaties tijdelijk voor een sterk gereduceerde prijs zal aanbieden.

Google bereikt het aantal van 10 miljard downloads bijna een jaar later dan Apple, die aan het begin van dit jaar al dit plafond doorbrak. Wegens het bereiken van 10 miljard downloads biedt Google tien dagen lang tien applicaties waar normaal voor betaald moet worden bijna gratis aan. De apps worden verkocht voor 10 cent, waarbij onder andere populaire apps zoals Soundhound, Asphalt en Minecraft worden aangeboden.

Ook wanneer op aantal in de winkel aanwezig applicaties wordt vergeleken loopt de Android Market achter bij Apple: de downloadwinkel bevat ongeveer 370.000 apps, terwijl het aantal in Apples App Store ongeveer 550.000 bedraagt. Er zouden inmiddels al meer dan een half miljoen Android-applicaties zijn gemaakt, maar zijn deze niet allemaal meer te downloaden.

Google begon onlangs met het aanbieden van muziek in de Android Market. Ook is het mogelijk om video's te huren, maar beide diensten worden alleen nog in de Verenigde Staten aangeboden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Het grote nadeel van android market blijft toch wel de betaalmethoden. Ik wil best meer apps kopen maar ik heb geen creditcard (en ga deze ook niet speciaal aanschaffen voor een paar apps).
Zonder creditcard kan je gewoon simpelweg niets kopen op de market, als google nu even paypal of ideal toevoegde zouden ze aan mij al meer verdienen.
Daar heb je sites als 3vcash voor, waar je een prepaid CC via paypal of ideal kunt kopen :)

Erg leuke actie, zo gaat het aantal downloads nog sneller omhoog ;)
MyWireCard is cheaper. Is altijd 1euro fees en elk bedrag wat je wilt. Dus ook kleiner dan 20eu. Enige verschil is dat je moet overmaken naar Duitsland en dus even een paar dagen moet wachten voordat het erop staat (weet niet hoe lang de huidige apps in de aanbieding blijven).
neteller werkt ook prima. prepaid credit card, je kan ook een fysieke kaart bestellen (die dus ook weer prepaid is)
ideaal!

maar, eens, als de android market nou eens paypal of i-deal ondersteunde ... zou ze veel geld opleveren.
Voor de Nederlanders zou iDeal echt een uitkomst zijn. Werkt hartstikke goed en simpel voor de gewone consument.
Helaas heeft dat kleine groepje Nederlanders geen prioriteit.... Alleen daarom al hoop ik dat we ooit een Europese iDeal krijgen, dan zijn we in eens wel belangrijk en zit die ondersteuning bij de launch al goed
Dit is helemaal niet handig want als ik onderweg een App wil kopen dan moet ik die ABN calculator bij de hand hebben... allemaal omslachtig
ideal is onhandig vergeleken met een CC, idem voor paypal, je cc is ook nog een verzekerd (niet het geval bij paypal en ideal)

een CC is gewoon een handig betaalmiddel, al kan ik me best voorstellen dat google wat exttra verkopen kan krijgen als betalingen vanuit de belbundel mogelijk maken: en dan met name jongeren die geen cc hebben.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 7 december 2011 12:48]

Het is nog makkelijker om die apps gratis te downloaden dan eerst zo'n prepaid-creditcard aan te vragen, geld erop te zetten enz.

Makkelijker + goedkoper..
Waarom zo moeilijk doen. Ze mogen het van mij (mits ik expleciet toestemming geef) gewoon bij me tel abbo op gooien :)
Het grote nadeel van android market blijft toch wel de betaalmethoden. Ik wil best meer apps kopen maar ik heb geen creditcard (en ga deze ook niet speciaal aanschaffen voor een paar apps).
Zonder creditcard kan je gewoon simpelweg niets kopen op de market, als google nu even paypal of ideal toevoegde zouden ze aan mij al meer verdienen.
Denk je echt dat Google onder de indruk is van die paar Nederlanders die geen CC willen? We zijn ongeveer het enige land in de wereld waar ze daar moeilijk over doen. En dan nog niet eeens iedereen. Ik gebruik de mijne al zeker 15-20 jaar. Voor die paar mensen die hem niet gebruiken gaan ze echt geen aparte betaalmethode inrichten. Dat is duurder dan die paar downloads missen

Ik reis de hele wereld over en zelfs in landen als Laos en Cambodia weten ze wat ze met mijn CC aan moeten. Maar je krijgt het bijna niemand uit gelegd wat een pinpas is. Oh ja, ze hebben er soms wel eens van gehoord: dat is een soort debet kaart he? Direct gevolgd door: In welk land gebruiken ze dat?

[Reactie gewijzigd door Ortep op 6 december 2011 18:45]

Steek je pinpas dan gewoon even in een flappentap - zo lang er Maestro op staat krijg jij er (als het goed is) gewoon geld uit, en geld snappen ze allemaal; scheelt ze ook weer 2 tot 3% op de transactie van de creditboeren.

Verder zou het voor Google natuurlijk niet echt moeilijk zijn om zich bijv. tot Ogone of MultiSafePay of wat dan ook te wenden - die ondersteunen ook gewoon PayPal, iDeal, en andere lokale (in andere landen) varianten.

Zelf heb ik er geen probleem mee, ik heb gewoon een credit card, maar als er gewoon een grote groep mensen is die pas zou gaan kopen als ze betaalmethode X kunnen gebruiken, en het kost bijna geen snars om betaalmethode X toe te voegen, dan blijft het raar dat je dat niet doet.
( PayPal kan ik nog wel begrijpen - Google wou immers zelf met Checkout aan de gang; lukt nog steeds niet echt. )
Steek je pinpas dan gewoon even in een flappentap - zo lang er Maestro op staat krijg jij er (als het goed is) gewoon geld uit, en geld snappen ze allemaal; scheelt ze ook weer 2 tot 3% op de transactie van de creditboeren.
Dat weet ik wel, dat gaat prima, die automaat snapt het. Maar vegis je niet, zelfs in een land als Thailand kan je ongeveer 30% van de ATM's niet gebruiken met onze pinpassen, geen Maestro. En in Laos doen die van de Rabo het meestal niet en die van de ING weer bijna altijd wel.
Maar de mensen die daar wonen weten absoluut niet wat voor systeem ik dan gebruik. Met dat geld kan je prima een kop koffie betalen. Maar het wordt een stuk lastiger als je forse betalingen wilt doen. Hotel rekeningen, auto huur enz. In een land als Laos kan je maximaal 70 Euro uit een ATM halen. Tja...dan loop je echt tegen problemen aan hoor. Vooral omdat ze er niet al te veel hebben. Maar mijn CC hoef ik maar te laten zien in een hotel en de rekening is betaald.

Maar het aantal mensen dat weigert een CC te gebruiken is zeer beperkt en ze wonen bijna allemaal in Nederland. Dus waarom zouden ze moeilijk doen? Alleen al de vergaderingen die ze er over moeten hebebn voordat het doorgevoerd kan worden kosten al meer dan die paar mensen opleveren die nu niet willen betalen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 6 december 2011 19:22]

Ja, maar goed - zo heb je ook in bepaalde gebieden / etablissementen dat ze wel Visa maar geen MasterCard accepteren, of andersom. Dat houd je toch :)

En er zijn genoeg anderen die geen CC wil hebben of in ieder geval niet voor dingen als de Android Market wil gebruiken, ook in bijv. de VS.

Dat ze er zelf duur over zouden moeten vergaderen hebben ze helemaal zelf in de hand :) Schijnbaar zijn ze al duur aan het vergaderen over het toevoegen van PayPal* - ook al van die credit card-weigeraars - dus of het nou zo erg is? ;)
* nieuws: Android Market krijgt vermoedelijk PayPal-ondersteuning
Misschien een beetje service?

Helemaal als je kijk (bekenden van mij dan) hoeveel mensen er nu gratis de betaalde apps downloaden. Welke student heeft er nou een creditcard? En hoeveel studenten hebben een smartphone? Juist, die gaan echt geen creditcard aanschaffen of moeilijk doen voor een prepaid-creditcard om apps te downloaden die ze makkelijker gratis kunnen downloaden.

Als ik gewoon met ideal kan betalen weet ik dat het veilig en makkelijk is, dan zou ik echt wel wat goede apps aanschaffen maar nu denk ik er niet eens aan.
Bij Google komt er misschien iets meer bij kijken. Maar elke Jan Lul met een webshop heeft tegenwoordig iDeal, waarom Google dan niet?
Omdat iDeal wereldberoemd is in heel Nederland. De rest van de wereld weet niet waar je het over hebt. Het is een lokaal initiatief dat ook nooit verder zal komen. De rest van de wereld gebruikt gewoon een CC.

Ja het is handig, in Nederland, maar absoluut onbruikbaar bv in Duitsland. Daar willen ze gewoon een CC

[Reactie gewijzigd door Ortep op 7 december 2011 00:27]

Met iDeal kan mijn WoW-abo anders gewoon betaald worden hoor.
Je kunt het ook omdraaien: iedere jan lul die wil betalen heeft zowat een creditcard, waarom is dat dan een issue in nederland?
Offtopic:
Het is tegenwoordig heel makkelijk om online of in bepaalde winkels een prepaid creditcard te kopen met een vast bedrag.
Na een activatie online krijg je dan gewoon bijv. de Visa creditcard gegevens die je kunt gebruiken bij online aankopen.
Er zitten kleine extra kosten op (een euro extra op de 20 euro) en het tegoed moet je wel goed opmaken, maar verder is het een ideale methode. Je loopt veel minder risico wanneer de credit-card gegevens uitlekken (alleen het resterende saldo zou je kunnen verliezen) Het kost ook geen jaarlijks bedrag.
Zo'n prepaid credit-card is makkelijk te betalen met contant geld, via iDeal of via Paypal.
Vind ik op zich een leuke actie, maar waarom 10 cent in plaats van gratis? zoveel verschil maakt dat niet
Dat spoort mensen aan die nog geen betaalmethode geregistreerd hebben, dat wel te doen.

Wat mij betreft sowieso een must-have. Zonder enkele betaalde apps haal je bij lange na niet uit je smartphone wat er uit te halen valt.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 6 december 2011 18:13]

Welke betaalde (android) apps zijn dat een must have.

Standaard Gmail werkt perfect

Internet werkt ruim voldoende met de default browser.

Google navigatie is (in Nederland met iNet) een goed navigatie systeem.

Wattsapp (gratis op android) is iets wat de meeste hebben voor berichtjes.

Wat wil je nog meer dan?
Ik vind de volgende betaalde apps toch wel erg handig:
- Wolfram Alpha
- Swiftkey keyboard
- Beautiful widgets

en voor de rest nog een behoorlijk aantal leuke spelletjes.
Wattsapp (gratis op android) is iets wat de meeste hebben voor berichtjes.
http://www.whatsapp.com/android/
Please download the latest version of WhatsApp Messenger and enjoy our service free for 1 year! During, or after free trial period you can purchase service for $1.99 USD/year.
Om ook nog even een on-topic dingetje toe te voegen, zijn er meer mensen die Asphalt 6: Adrenaline HD op een Google Nexus S draaien? Hoe loopt dat?

[Reactie gewijzigd door E-B op 6 december 2011 19:35]

Dat staat er al een eeuwigheid. Heb inmiddels meer dan anderhalf jaar Android en nog steeds niks betaald, momenteel loopt m'n licentie tot augustus 2012. Tussentijds is deze dus al een aantal keer verlengd.
Voor mij persoonlijk zijn dat de volgende apps:

- tapatalk
- soundhound
- titanium backup
- sygic navigatie
- beautiful widgets

Zijn natuurlijk ook wel alternatieven, maar ik heb ze al dusja. Must-have is een groot woord, je MOET het niet hebben, maar ik wil niet meer zonder.
Ik kan bv. ProPlayer, iSyncr en iTunes Remote wel aanraden, werk zelfs beter dan de iTunes remote die standaard op de iPhone zit :D

De combinatie van alle3 voor ong. 5§ deed voor mij de enige meerwaarde om een iOS te hebben teniet. Omdat ik eigenlijk best tevreden ben van de mediabib van iTunes.
Proplayer heeft betere geluidskwaliteit dan iPod, iSyncr synct alle toestellen en niet allen iDevices en iTunes remote is te besturen vanaf een widget en is dus makkelijker dan de originele remote.

Haha Poops... Behoorlijk fail, be-hoor-lijk fail...

[Reactie gewijzigd door 108886 op 6 december 2011 20:32]

Laten we zeggen dat 10.000 man je applicatie download.. toch weer §1000 ;)
toch weer §1000
Waarschijnlijk 70% daarvan, dus 700 euro....
70%, dat is de apple store ;)
Nee 10 miljard downloads zijn er nu. Dus ruim een miljard euro, is toch wat andere koek (1000x zoveel geld).
O ja, want 1000 x 1000 = 1 miljard... right. Waar ik vandaan kom is dat 1 miljoen.

Maar daar ging het ook helemaal niet om. Het gaat om die aanbieding, we kunnen er veilig vanuit gaan dat die niet 10 miljard keer gedownload gaat worden.
Hoeveel van die 10 miljard apps die er zijn gedownload zijn er betaald?

Zeker niet allemaal en waarschijnlijk nog niet eens een kwart..
misschien zodat mensen die normaal niks kopen omdat het teveel gedoe is met creditcard enzo het nu wel overwegen. en als dat eenmaal is ingesteld kopen ze misschien vaker iets
10 cent niet niks? Stel elk programma wordt hierdoor een paar miljoen keer gedownload... Tel uit de winst.
Geen verschil?

Geef da geld dan maar aan mij als je een app aan 10 cent gaat aanbieden op de market. 10 cent x 1.000.000 downloads.... tel maar uit ;-)

Maar voor goolge thumbs-up _/-\o_
Natuurlijk zou je het bijna als een symbolische prijs kunnen zien, maar vergeet niet dat dit soort acties vaak leiden tot een explosieve groei in de verkoop, waardoor er toch nog duizenden, zoniet honderdduizenden keren 10 cent over de toonbank gaat.
't is het idee... Op zich wel een toffe actie!
Als een paar duizend mensen die app kopen omdat ie nu veel goedkoper is, is het toch weer een paar duizend euro erbij.
Dat ze achterlopen is niet vreemd wanneer je pas later op de markt komt. Men kan beter een vergelijking maken in welke periode de mijlpalen behaald werden.
Ook dat is weer niet te vergelijken, omdat de smartphone markt enorm is gegroeid en daarmee de downloads en gemaakte apps. De groei cijfers zijn nog steeds nagenoeg gelijk, ook al haalt Google het wel langzaam in.
Eigenlijk kan me dat 'achter lopen' helemaal niet eens boeien.

Of ik nou een store heb met 40 kompas apps of eentje met 30, het zijn er op beide minstens 25 teveel.
Dan lopen ze zelfs zwaar achter. Vergeet niet dat de iPhone een instant succes was en het lang geduurd heeft voor Android van de grond kwam.
Dat heeft maar geduurd tot er degelijke toestellen verschenen met Android. En nu is ongeveer het enige waar Android nog kleiner in is, het aantal applicaties. Maar bij die 180.000 zullen wel niet de belangrijkste apps zitten.
er zit maar een jaar verschil tussen deze mijlpaal op iOS en android, maw: android groeit dus sneller, iphone was ook geen instant succes overigens ;)
In de Android Market zelf wordt deze actie aangekondigd met:

10 days of offers
top premium apps
90% off

Op de afbeelding zie ik verder nog thumbnails van andere apps die nu nog niet voor §0,10 worden aangeboden.
Wellicht dus niet alleen de huidige tien apps met fikse korting, maar elke dag nieuwe?

EDIT: hier een screenshot van de afbeelding uit de Android Market.

[Reactie gewijzigd door TomasE op 7 december 2011 14:28]

Dat kopt inderdaad, van de officiŽle Google Blog
Starting today for the next 10 days, we’ll have a new set of awesome apps available each day for only 10 cents each. Today, we are starting with...
Morgen(misschien iets eerder, misschien iets later ivm tijdzones) zijn er dus weer 10 nieuwe apps, en zo is dat de komende 10 dagen.
Ik had het er niet uitgehaald, maar hier hoopte ik wel op. Komende paar dagen dus die pagina goed in de gaten houden...
Welke afbeelding waar dan? Zie nergens thumbnails, of is die pagina vervangen door de huidige 10 apps?

/offtopic: hoop dat bv wordfeud langskomt. soundhound, swiftkey en papercamera eens binnengesleept :p
Goede actie, zo goed als alle apps binnengehaald. Ik heb wel om voor Minecraft 13 cent moeten neertellen, maar zal het meer dan waard zijn ;)!
never mind ... market zei 0,07, maar er is weldegelijk 0,10 in rekening gebracht :)

[Reactie gewijzigd door Yucko op 6 december 2011 19:14]

Market zei bij mij gewoon § 0,10 voor Soundhound, BTW berekenen leverde geen extra kosten op. Blijkbaar vinden ze dat teveel moeite voor die § 0,02?
Ik heb 13 cent betaald voor Minecraft en 10 cent voor soundhound en swiftkey. Blijkbaar wordt niet voor elke app btw gerekend?
Alleen apps uit de EU hoeft BTW betaald te worden... En gek genoeg was de BTW 3 cent ipv 1.9 (afgerond 2) cent...
Swiftkey is echt een must buy. Wel een beetje krom dat ze net een "super sale" van Swiftkey hadden, toen weer een paar dagen volle prijs, en nu is hij weer ineens een dag lang een dubbeltje.

Soundhound, Fieldrunners en GLWG gekocht. Swiftkey had ik al, GLWG had ik stiekem al op minder legale manier geprobeerd.
Ook maar even uitgeprobeerd. Ik heb wel eens vaker problemen gehad met het instellen van extra toetsenborden maar nu kostte het toch maar tien cent (en ik zou zelfs nog kunnen refunden!). Dit keer verliep alles echter perfect. Ik heb 'm ook meteen maar mijn oude smsjes laten scannen.

Ook wel apart, ik had juist net m'n T9 uitgezet omdat het zo slecht werkte, kan ik nu mooi SwiftKey gebruiken. :)
Google had ook een actie moeten houden wat Apple deed. De gene die tien miljardste was kreeg §10.000'- of dollar als cadeau. Of § 1000'-.
Waarom zouden ze hetzelfde moeten doen? En dit is toch veel leuker, hier hebben misschien wel miljoenen mensen plezier van ipv 1 iemand :)

Ik heb zojuist 3 superapps gekocht voor 30 cent :D Morgen hoop ik weer andere!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 december 2011 17:07]

Zo alles gekocht :). Leuke actie. Zeker minecraft ben ik blij mee :P. Meer betaalmethodes zou inderdaad wel fijn zijn. Nu kan je alleen nog maar je creditcard gebruiken als je die hebt, die google graag zonder te vragen voor je opslaat. Na mijn aankopen verwijder ik hem ook direct weer van mijn google checkout account. Mocht mijn telefoon ooit gestolen worden, kan mr. dief niet vrolijk apps gaan kopen.
Nu net even een 3v card aangemaakt en een paar apps gekocht. Werkt super snel en handig, alleen was beter geweest als ik gewoon met paypal had kunnen betalen.
off-topic ofcourse (vergeef me), maar hoe heb jij zo'n card aangeschaft? Want die 3v card is schijnbaar alleen in ierland/engeland te koop volgens hun site?
Dan laat ik ook maar even offtopic gaan:

Ik heb het via de nederlandse site van https://www.3vcash.nl/ besteld. Ik heb toen betaald via Ideal, koste met 21 euro voor 20 euro tegoed en is zo uit mijn hoofd 5 maanden geldig. Daarna kreeg ik rustig al mijn gegevens in een email, en kon ik meteen gaan betalen. Ik krijg ook nog een kaartje opgestuud, maar dat interesseert me niet zo veel!
Het complete lijstje met de games die voor 10 cent worden aangboden:
- SoundHound
- Swiftkey X
- Asphalt 6: Adrenaline HD
- Minecraft – Pocket Edition
- Sketchbook Movile
- Fieldrunners HD
- Endomondo Sports Tracker
- Great Little War Game
- Color & Draw for Kids (Phone)
- Paper Camera

Heb zelf IOS, maar heo meer concurentie, hoe beter.