Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Gebruikers hebben tot vandaag tien miljard applicaties gedownload uit Apples downloadwinkel App Store voor iOS. Dat meldt de fabrikant op zijn website. De App Store bestaat sinds 2,5 jaar en groeit sindsdien steeds harder.

Het aantal werd bereikt na een countdown van enkele dagen op de site van de fabrikant. Apples downloadwinkel groeit steeds sneller in aantallen beschikbare applicaties en downloads. Volgens de laatste schattingen staan er meer dan 300.000 apps in de App Store, meer dan voor welk ander platform ook.

De App Store bestaat sinds juli 2008 en werd gelanceerd samen met de iPhone 3G, de tweede versie van de Apple-smartphone. Niet alleen iPhones, maar ook iPod touch-exemplaren en iPads hebben toegang tot de downloadwinkel.

Apple was niet de eerste met een downloadwinkel voor mobiele applicaties. Onder meer Nokia en diverse commerciële partijen hadden al eerder een dergelijk initiatief ontplooid, maar Apple was de eerste die er een succes van maakte. Sindsdien is de aanwezigheid van een downloadwinkel voor een smartphoneplatform een noodzaak voor fabrikanten en software-ontwikkelaars.

De App Store ondervindt de meeste concurrentie van Android Market, waar tussen 150.000 en 200.000 apps in staan. In de Ovi Store van Nokia zijn 25.000 items te vinden. Bij Microsoft staat Windows Phone Marketplace op tussen 6000 en 10.000 apps.

Ontwikkelaars krijgen in de App Store 70 procent van de opbrengst van hun applicatie, Apple houdt er 30 procent aan over. Vorig jaar maakte Apple bekend een miljard dollar aan ontwikkelaars te hebben uitgekeerd. Apple had blijkbaar in de twee jaar van het bestaan van de App Store rond 450 miljoen dollar verdiend. Daaruit blijkt dat de App Store geen belangrijke inkomstenbron is voor de fabrikant: de omzet van Apple bedroeg afgelopen kwartaal 26 miljard dollar.

Overigens bleek de countdown afgelopen dagen goed bij te houden. In de broncode van de pagina stond een bestand vermeld met de stand op een bepaalde dag en een bepaald uur, met daarbij het aantal downloads wat per uur bij het getal werd opgeteld.

App Store
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

De App Store bestaat sinds 2,5 jaar en groeit sindsdien steeds harder.

Nogal wiedes. Stel je voor dat het voordat het bestond al begon te groeien... en sinds de 'geboorte' niet verder groeide.

10.000.000.000 is toch een hoop. Gefeliciteerd met een goed opgezet product wat werkt!
Als 70% een miljard euro is, is dat toch al 428.571.429 euro voor Apple, die alleen maar een website en hosting aanbiedt.
Ik doe het ze niet na.
Als 70% een miljard euro is, is dat toch al 428.571.429 euro voor Apple,
Die 10 miljard is het totaal van gratis en betaalde downloads.

Ik heb nergens kunnen vinden wat de verhouding gratis/betaald is dus ik ben heel benieuwd hoe je aan dat bedrag komt.

[UPDATE] Thanks tomtom85, ik heb er domweg overheen gelezen.
die alleen maar een website en hosting aanbiedt.
De app store is niet webbased.

Ze maken ook kosten voor huisvesting, bandbreedte, hardware (server routers), het verwerken van de betalingen (al snel 2-3% van het totale bedrag), uitbetalen van de developers en personeel om de boel draaiende te houden. Als je de cijfers van Apple bekijkt dan blijft er in verhouding tot de omzet maar bar weinig over van die 30%.

Daarnaast, heb je wel eens gekeken wat een dergelijke operatie aan bandbreedte verstookt?

De appstore alleen al heeft volume van 17,6 miljoen downloads per dag! Een app is al snel 10 MB, dat meer dan 2GB/s, hoofdletter B van byte!
Tel je daar de muziek (>100 p/s) en video downloads bij dan zit je al snel op meer 1Tb/s en dat 24x7.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 januari 2011 13:13]

Vorig jaar maakte Apple bekend een miljard dollar aan ontwikkelaars te hebben uitgekeerd
Staat toch wel in het artikel (één na laatste alinea).
Een app is al snel 10 MB
10 MB lijkt me wel erg veel. Een (grote) app voor android is 5 MB. De meeste apps zullen zo tussen de 0,5 en 1 MB zitten. Lijkt me dat er niet zo heel veel verschil zit tussen andoid en iPhone (qua app-formaat dan)

[Reactie gewijzigd door tomtom85 op 22 januari 2011 13:12]

Ja, dat zit er wel.. Voorbeeldje. Sinds steeds meer Apps Retina Support krijgen, waardoor (even krom door de bocht) de grootte van alle gebruikte afbeeldingen keer vier gaat. Een achtergrondje van 100 kB is dan al snel 400 kB.
In 100KB kan je heel veel beeldinformatie kwijt hoor... Zelfs met lossless compressies als png moet je daar flink wat in kunnen stoppen. Bovendien schaalt de bestandsgrootte door de compressie doorgaans niet lineair met de afmetingen van de file.

Ik snap wat je probeert te zeggen, maar je voorbeeld klopt er niet bij :)

En als het bij de iphone net zoals met de android apps is, dan hebben veel apps uberhaupt geen achtergrond maar gebruiken gewoon die van de standaard gui-omgeving.
TomTom staat altijd al in de top 5 van meest opgebrachte apps (een query top 20 lijstje)
Die app is toch 1,8GB groot, goed voor het gemiddelde. De meeste spellen in de store zijn ook +50MB dus ik denk dat 10MB voor de AppStore zelfs weinig is.
de meeste games lopen anders toch zwaar op, waar apps van 100mb toch wel een groot deel uitmaakt. Ook muziekprogramma's lopen snel al zwaar op. Een paar loops en samples er in en je zit al snel aan 200mb. Ik heb momenteel 3GB aan apps en ongeveer 100 apps om mijn telefoon staan wat toch een gemiddelde maakt van 30mb per app.
Apple keerde (vorig jaar ergens) een miljard uit aan ontwikkelaars staat in het artikel. Die 10 miljard downloads van nu heeft er niets mee te maken ;)
Vergeet niet dat ze naast de website en de hosting ook elke app actief controleren voor deze in de store komt. Voor de rest zijn er nog wat advertentiekosten enzo. Maar deze kosten zijn overal.

Feit blijft dat 450 Miljoen geen slechte opbrengst is voor 2 jaar werk door een beperkte groep mensen :)
10.000.000.000 is toch een hoop. Gefeliciteerd met een goed opgezet product wat werkt!
Als 70% een miljard euro is, is dat toch al 428.571.429 euro voor Apple, die alleen maar een website en hosting aanbiedt.
En dat kost geen geld denk je?

De App Store werkt voor de consument gewoon goed vind ik. Lekker makkelijk installeren, gaat veel gemakkelijker als mn vroegere windows smartphone waar je met cab-bestanden moest werken.
Hosting kost ook geld... maar geen 450 miljoen of zelfs maar 1% daarvan ;).
die alleen maar een website en hosting aanbiedt.
En al het betalingsverkeer regelt, controle op apps, SDK etc.
En kun je je je voorstellen wat voor een economie de App store heeft gecreëerd?! Een pak van de ontwikkelaars die goed scoort verkocht tot voor de iPhone misschien 100 apps op een jaar tijd.
"Alleen de website en hosting", dat is wel erg kort door de bocht. In een aantal reacties op deze post werden al een aantal extra argumenten genoemd, maar volgens mij is het belangrijkste argument nog niet genoemd: Het Platform.

Ontwikkelaars krijgen met de App Store toegang tot een platform met 100 miljoen potentiele klanten (iOS devices) en bovendien is het een laagdrempelig (simpel) systeem.

Ik snap ook wel dat de aspecten misschien niet te zien zijn als we met onze tweakers-ogen naar dit soort platformen kijken, maar vanuit een ondernemend perspectief is de App store een uiterst goed uitgevoerd concept.

[Reactie gewijzigd door Josh op 22 januari 2011 16:39]

De App Store bestaat sinds 2,5 jaar en groeit sindsdien steeds harder.

Nogal wiedes. Stel je voor dat het voordat het bestond al begon te groeien... en sinds de 'geboorte' niet verder groeide
Het groeit steeds harder. Dat zegt dus iets over de versnelling van de groei. Dat hoeft helemaal niet logisch te zijn. DAT het groeit is logisch, maar dat impliceert niet dat de snelheid van de groei toeneemt!
Alleen hosting en de website? Wat dacht je van de volledige gedocumenteerde SDK, jouw betalingen afhandelen, beschikbaarheid op miljoenen devices (waar de gebruiker zelf weer voor betaald daar niet van) die ze toch ontwikkeld hebben en waar jij gebruik van kan maken and then some :D, ben nu zelf bezig met de eerste alpha van mijn game/app en als ik daar een leu kcentje op kan verdienen mag apple best een deel hebben ervan hoor... het blijft alleen jammer dat je ook 100,- moet dokken voor het testen van je app op ene iphone :(
De App Store bestaat sinds 2,5 jaar en groeit sindsdien steeds harder.

Nogal wiedes. Stel je voor dat het voordat het bestond al begon te groeien... en sinds de 'geboorte' niet verder groeide.
Je miste het woord 'steeds' in de zin. Dat maakt het niet nogal wiedes.
Groeit niet steeds harder. Groeit steeds groter. De groei gaat al een tijd langzamer. En zeker nu steeds meer ontwikkelaars overstappen naar andere platformen.
Zie onder andere hier:
http://www.mobile-computi...-and-android-in-2011.html

[Reactie gewijzigd door Sake op 22 januari 2011 12:11]

Ik dacht het niet. Wat jij aangeeft is dat er ook developers gaan kijken naar andere platformen. Dat wil nog niet zeggen dat de groei van de App Store stokt. Dat doet hij namelijk overduidelijk niet: klik! Wel kun je inmiddels zeggen dat de groei van de App Store stabiel is. Niet zo gek, omdat de eisen voor apps steeds hoger worden: met een gemiddelde task-planner of game kom je er niet meer. Ook grotere bedrijven komen in de App Store met kwaliteitsapplicaties. De App Store is dus meer volwassen aan het worden. Daarmee wordt het alleen maar interessanter voor consumenten. Overigens ook voor ontwikkelaars: zie deze infografic met allerlei boeiende info over ratings, prijzen en hoeveelheid ontwikkelaars. Dat is echt fenomenaal voor een 3 jaar oud platform.

[Reactie gewijzigd door Krisp op 22 januari 2011 12:19]

Wel dat zegt Sake toch? Het goeit niet steeds harder maar het groeit wel steeds groter.
Harder zou willen zeggen dat de procentuele groei nog stijgt. Absolute groei is er natuurlijk wel nog.
Het groeien gaat over het aantal downloads, niet de hoeveelheid apps in de store.
De download per device groeit wel degelijk, daarnaast groeit het aantal iOS devices:

Zie http://www.asymco.com/201...about-5-apps-every-month/ en http://www.asymco.com/201...or-every-ios-device-sold/
wat jammer is dat iedere app-store schermt met de hoeveelheid apps, maar als je kijkt naar het nuttige aantal apps wordt het verhaal heel anders.
vaak wordt een app voor bv voor het omrekenen van eenheden meerdere malen gemaakt. dus ik denk dat je het aantal apps wel kan delen door 2 of 3. het blijft dan nog een enorm aantal maar minder dan ze zeggen. maarja voor reclame geldt vaak dat kwantiteit boven kwaliteit gaat.
verder wel te gek dat ze zoveel downloads halen. ben benieuwd wat het cijfer zou zijn als je de downloads via cydia erbij rekent...
Daarom is Apple met een strikt beleid aan de slag, ze willen minder crappy programma's van 12 jaar oude skiptkiddies. Als je scherpere regels maakt gaat de kwaliteit omhoog, of het aanbod om laag, ongeacht wat er gebeurd, er komt minder troep in de AppStore van Apple.

Mensen kunnen mekkeren dat er te veel of te strenge regels zijn, maar als die er niet waren kreeg je bergen malware, 99% deurbellen en scheet apps, en een shitload aan 'zaklampen' en 'note'-apps. Daar schiet niemand wat mee op.
Mooi toch, heerlijk! :D

Je moet toch ergens beginnen met programmeren? Ik vind dat Apple dan verschillende niveau's mag inbouwen, een n00b-corner voor mensen zoals ik, die een hun "hello world" proggie's kunnen sharen met de rest vd wereld...

Als je app 10x afgewezen wordt, dan denk je ook: diarree Apple, pleur maar op. :r

Als Apple verwacht dat je gelijk een app a la OCR bouwt of wat dan ook, tja wat moet je dan als gemotiveerd persoon, in de kinderschoenen :?
Ja man, toch prachtig dat je applicatie-markt niet loopt omdat de gebruikers een doolhof van kutapps moeten doorzoeken, in plaats van een markt waarbij alle aangeboden items verplicht al een minimale kwaliteitsnorm moeten halen.
Door de grote hoeveelheid apps zit er altijd wel iets bij wat je kan gebruiken. zo hebben de meeste applicaties unieke kenmerken waardoor ze toch weer nuttig kunnen zijn.
wat jammer is dat iedere app-store schermt met de hoeveelheid apps, maar als je kijkt naar het nuttige aantal apps wordt het verhaal heel anders.
Het is een persoonlijke kwestie of een app nuttig is. Maar met een groot aantal apps is de kans wel groter dat er voor jou persoonlijk iets nuttigs bij zit.

The long tail: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Tail

Daarom is het absoluut aantal apps zeker wel een belangrijk kenmerk voor een app store.
wat jammer is dat iedere app-store schermt met de hoeveelheid apps, maar als je kijkt naar het nuttige aantal apps wordt het verhaal heel anders.
Dat is bij andere mobile platformen ook het geval, maw het aantal als maatstaf is wel degelijk relevant.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 januari 2011 14:45]

ik ben geen apple fan, maar ik moet toegeven dat hun manier van marketing briljant en revolutionair is, en dan met name de apple store.
gefeliciteerd :)
Dus het succes heeft meer te maken met de marketing dan het concept zelf ? :?
Hier in Nederland doet Apple nauwelijks aan marketing en toch verkoopt dat spul als een tierelier
Marketing is meer dan reclame op radio en tv.

Ik weet trouwens niet hoe het in NL zit omdat ik er niet meer woon, maar hier in BE was er op een van de radio zenders (q-music) een uitgebreide marketing campagne van Apple, zowel de week voor de introductie van de iphone als de week voor de introductie van de ipad.
In de week voor de introductie van de iphone bijvoorbeeld zaten de DJs tussen de plaatjes door continue te zagen over 'het is iphone week'. en 'komende vrijdag wordt de fantastische iphone eindelijk in Belgie ge-introduceerd'. En 'speel mee met ons spelletje en win een fantastische iphone op iphone friday'. Etc. etc. Dus niet tijdens het reclame blok een suf reclamepraatje over de iphone maar juist de DJs zelf die tijdens de normale programmatie continue superenthousiast over dat apparaat aan het praten waren. Idem dito dus toen de ipad werd geintroduceerd.

Ook dat is marketing.

En informatie uitlekken naar de perst, zodat ze weer eens een nieuwtje over Apple vermelden. Ook dat is marketing.

En forums lezen om na te gaan wat voor gevoelens er spelen onder het publiek en daar vervolgens weer op inspelen. Ook dat is marketing.

En aankondigen dat er in Amsterdam eindelijk een exclusieve Apple store geopend gaat worden -let op het woordje exclusief-. Ook dat is marketing.

Ik denk dus dat Apple ook in zowel NL als in BE aan flink wat marketing doet.
Apple Stores. Dat zijn toch die prachtige Apple winkels die niet in Nederland te vinden zijn?
Amsterdam schijnt aan de beurt te zijn

@Sander: Geen idee of het ook gebeurt, maar las het hier: http://www.bright.nl/amsterdam-krijgt-een-apple-store

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 januari 2011 22:38]

Dat zal geweldig zijn :) In Parijs is de Apple winkel bij 't Louvre echt mooi.
Ik denk ook al maken ze er weinig winst op dat 1 ding het belangrijkst is voor Apple.
Een uniek sellingpoint is het zeker.
Een uniek sellingpoint is het zeker, voor mij was het 1 van de plus punten. Aangezien de grote hoeveelheid apps zit er altijd wel iets tussen wat geschikt is voor jouw doeleinde. Zodoende kan je applicaties met elkaar vergelijken voordat je iets aanschaft
Mooie statistieken, maar het blijven statistieken. Het zegt niets over hoe vaak een applicatie "nieuw" gedownload wordt.

De eerste app die aangeboden werd is Twitter. Geweldige app, maar ondertussen ben ik wel al 2 updates (plus initiele download +1) = 3 downloads verder.

Maar stel je voor dat een app nu al 1 update heeft, dan hou je nog steeds 5 miljard (!!) downloads van apps over. Dat is op zich al een mijlpaal...
Volgensmij tellen ze updates van bestaande apps niet mee. (Tweetie>Tweetie2>Twitter for iPhone is uiteraard wel 3 downloads maar dat zijn dan ook echt 3 apps)
Heel mooi dit! Echt een mijlpaal voor Apple.
Ik heb zelf de countdown gevolgd vanochtend op http://bit.ly/emsst3
Blijkbaar zijn er ondertussen al 10 miljard en 7 miljoen apps gedownload.
Gaat erg snel!
Ik denk dat ze op het hoofdkantoor idd wel een feestje hebben gevierd om dit heugelijke feit te vieren.

Ik heb die teller een paar dagen geleden bekeken maar het gaat echt belachelijk snel.
Degene die de 10 miljardste download had, krijgt 10.000 dollar om uit te geven aan de Appstore. Als ik de countdown volgde dan had ik dat wel geprobeerd. Dat zou dan mijn 2de aankoop in de Appstore zijn, 3 jaar geleden had ik een hotmail app gekocht, mBox maar die werkt niet meer na een update. :(
ik vraag me af of de mensen die al die apps hebben "Gedownload" ze nog daadwerkelijk dagelijks gebruiken... of alleen TER info hebben opgehaald want een mens is nieuwsgierig wat dat betreft

maar goed het blijven er wel veel
Tuurlijk zijn er veel die ik ff heb bekeken en daarna niet meer gebruik en weer weggooi!
Maar zijn ook genoeg apps die ik dagelijks of regelmatig gebruik. Maar er is voor ieder wat wils en keuze zat!
Eigenlijk heeft Apple er geen succes van gemaakt, ze hebben het verplicht gemaakt.

Wil je muziek -> iTunes store
Wil je apps -> iTunes store
Wil je ringtones -> iTunes store
Wil je boeken -> iTunes store

Iedereen die een iPhone/iPod/iPad heeft moet via deze weg z'n zaken binnenhalen, andere legale wegen zijn er simpelweg niet. (Is jailbreaken legaal?Ik heb geen idee.) Apple heeft dus het succes van de iTunes store in z'n geheel geforceerd tot een succes.
(niet dat het verkeerd is maar het zijn ook niet alleen de gebruikers die het tot een succes hebben gemaakt)
Wat bazel jij nu? Muziek kan je gewoon importeren, ringtones kan je zelf maken en het zelfde geld voor boeken. :)

De apps moeten wel via iTunes, maar ja, jij zal het ook fijn vinden als je geld krijgt voor datgene waar jij je tijd/geld in hebt gestoken.
Importeren ok, maar dan moet je toch weer iTunes gebruiken...
Wil je muziek -> iTunes store
Wil je apps -> iTunes store
Wil je ringtones -> iTunes store
Wil je boeken -> iTunes store
Behalve dat je voor muziek ook je eigen cd's kunt rippen, of je eigen mp3'tjes ook kunt gebruiken. En ringtones zelf kunt maken. En elk epub/pdf ook door iBooks gelezen kan worden. En Amazon ook een Kindle app voor de iPad heeft.

Alleen voor apps moet je idd iets meer moeite doen met een jailbreak.
En jou word gedwongen om Apple producten te gebruiken waarmee je vervolgens gedwongen word op iTunes te gebruiken? Volgens mij kan de consument helemaal zelf beslissen wat hij/zij ook of niet.
1. Er is werkelijk geen enkel boek te koop in de Nederlandse iBooks store.
2. Muziek kan je op 1001 verschillende manieren op je iDevice krijgen en de iTunes Store is er daar maar 1 van.
3. Zelfde geldt voor ringtones.

1,2 en 3 zonder jailbreak.

Wat betreft Apps heb je gelijk, maar zelfs dan heb je nog leuke jailbreaks.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 22 januari 2011 21:59]

Wie anders dan gebruikers maken het tot een succes? ;) Een fabrikant kan een applicatie nog zo mooi maken, maar een App Store wordt alleen een succes als gebruikers het gaan benutten. Gebruikers zijn in mijn beleving ontwikkelaars (voor iTunes muzikanten, platenmaatschappijen en developers) en afnemers (bedrijven en consumenten). Van deze groep zie ik voorlopig alleen bedrijven (enterprise) achterblijven. Deze zijn wel in opkomst en krijgen daarom van Apple steeds meer aandacht.
Grootste succes van de App Store is voor mij voorlopig de introductie van The Beatles in de iTunes Store. Daarmee is de App Store voor mij echt af, het heeft een volledig aanbod.

Daarmee is het nog geen verplichting (monopolie). Google heeft een waardig alternatief (Android) of is deze aan het ontwikkelen (Book Store, streaming music), De Amazon Kindle Store is qua aanbod onovertroffen en kan ook op de iPad. Muziek in MP3 en AAC kan prima op de iOS-devices afgespeeld worden. Wat wil je nog meer? Dat de iPhone ook WMA met DRM af gaat spelen? Dan zou ik willen dat WM7 ook AAC met DRM gaat afspelen. Dat gaat het dus nooit doen.
Ter informatie, jailbreaken is niet illegaal.
Met rhythmbox kan ik op mijn ubuntu partitie ook muziek op mijn iPod zetten... Alleen voor apps AppStore (of install0us of Cydia)