Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Gameontwikkelaar Hi-Rez Studios heeft bekendgemaakt dat het de nieuwe eigenaar is van de Tribes-franchise. Het Amerikaanse bedrijf is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuwe shooter die zich in het Tribes-universum afspeelt.

Net als zijn voorgangers zal Tribes Universe een firstperson-shooter zijn waarin gebruik kan worden gemaakt van voertuigen, jetpacks en een scala aan futuristische wapens. Het grootste verschil met de eerdere games uit de serie zal de schaal zijn; de studio mikt op spelwerelden waarin minimaal 100 spelers het tegelijk tegen elkaar kunnen opnemen. De speler krijgt de keuze uit drie verschillende tribes waarbij hij zich kan aansluiten en de game zal zich vooral richten op pvp-gevechten.

Een medewerker van de studio legt in een forumpost uit dat het idee voor de game ontstond tijdens het werken aan een uitbreiding voor hun vorige titel; Global Agenda. Men wilde het maximumaantal spelers dat tegelijk kon meevechten drastisch vergroten en tevens nieuwe aspecten als jetpacks, voertuigen en grote open ruimtes toevoegen. Al snel bleek dat het spel zich niet leende voor zulke drastische wijzigingen. Daarom besloot de ontwikkelstudio om alle ideeën in een compleet nieuwe game te stoppen. Omdat de nieuwe game veel overeenkomsten vertoonde met de Tribes-serie, werd de keuze gemaakt om de rechten hiervoor op te kopen en de game Tribes Universe te dopen.

Tribes Universe zal de eerste Tribes-game zijn in meer dan zes jaar; de recentste titel was Tribes: Vengeance uit 2004. De serie begon ooit in 1998 met Starsiege: Tribes, die op zijn beurt voortborduurde op de Starsiege- en Earthsiege-series. Hi-Rez Studios heeft al een alphatest gepland, die begin 2011 van start moet gaan. Wanneer de game uitkomt, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

"Shazbot!"

Ik kijk hier wel naar uit, maar ik hoop omdat het een MMO betreft, geen flop gaat worden. (Denk aan APB). Tribes heeft altijd iets gedaan waar vele ander shooters van konden dromen: vrijheid. Er waren bijv in Tribes 2, 3 soorten armor, en deze kon je met van alles en nog wat uitrusten. Van portable ammo stations, grenade launchers, health kits, energy boosters, etc. Daarbij had iedereen een Jetpack en was het een van de eerste spellen, niet alleen met voertuigen, maar er konden ook nog eens meerdere mensen in. Het teamplay aspect lag altijd zeer hoog bij dit spel en de maps waren zeer groot, wat maakte dat alleen lichte armor dragers echt redelijk snel zonder voertuig rond konden komen (zij kunnen immers veel verder vliegen met hun jetpacks).

Vooralsnog staat e.e.a. gepland voor 2011, en dat word al zo'n duur jaar voor me (Deus Ex, Dead Space 2, Gears of War 3, hopelijk Diablo 3), dus kijken of ik een gaatje in mijn portomenee heb hiervoor.
Ik weet nog dat je die grot levels had waar je als scout ala spiderman heen en weer kon slingeren, dat was pas geweldig :D.
Dat was in T:V en dat was een redelijke flop :( . Leek meer op een UT mod dan op een echte 'Tribes' game.
Het grootste verschil met de eerdere games uit de serie zal de schaal zijn; de studio mikt op spelwerelden waarin minimaal 100 spelers het tegelijk tegen elkaar kunnen opnemen.
Alhoewel het idee van dit soort massale games altijd erg leuk klinkt is het helaas vaak ook meteen de garantie dat de game niet lang populair zal zijn. Doordat het spel een basisi heeft waarvoor zoveel mensen nodig zijn is teamplay een essentieel onderdeel om het spel leuk te houden.. En je ziet bij een Battlefield BC2 al dat helaas het overgrote deel van de internetgamers niet in staat is rekening te houden met zijn / haar team.

Eigenlijk wel jammer, Tribes games waren altijd erg leuk om te spelen.

Maar wie weet kan deze develloper het tegendeel van mijn vooroordeel bewijzen :)
Daarom moet een ontwikkelaar ook een hoop tijd steken in veel kleinere maps en speel stijlen, anders krijg je inderdaad een one-shot wonder.

Het is natuurlijk logisch dat een hoop spelers helemaal niet zitten te wachten om alles braaf te co÷rdineren met de 100 andere spelers van zijn kant, vaak hebben een hoop shooter spelers ook enige problemen met het volgen van een leider figuur.

Persoonlijk zet ik over het algemeen voice communicatie uit, in veel gevallen erg irritant. Als ik moet meedoen in het team, geef mij dan een aantal objectives die in mijn objective overview tevoorschijn komen, dan kan ik over het algemeen wel redelijk co÷rdineren met gasten die bij mij in de buurt zitten. Ik ben een 'casual' speler en zit niet te wachten op hele clan structuren waar je een heleboel tijd in moet steken. Join a server, choose a side, choose a profession en gaan met die banaan. Dat het erg dedicated spelers moet ondersteunen is natuurlijk duidelijk, maar gaarne ook de casual spelers, want anders wordt zo een spel helemaal links gelaten.
Maar dat was net het mooie bij de eerste 2 delen. Teamplay in Tribes was zo belangrijk dat mensen ook echt samenwerkten. En de niet al te grote spelersbasis zorgde ervoor dat je elkaar ook wat kende en dat je dus ook al snel een reputatie mee kreeg.
Ja en dat gaat dus verloren als ze voor spelwerelden met minimaal 100 spelers kiezen :(
BC2 is ook wel een slecht voorbeeld. Daar wordt onco÷peratief gedrag beloond met nieuwe wapens en nieuwe achievements. Een beter voorbeeld is Planetside. Daar werd wel in teamverband gespeeld.
Tja het MMO syndroom noem ik dat, er zijn talloze MMO's maar de community zit snel vol rotte appels en verpest het voor anderen :(
lui die in een bommenwerper stappen om gelijk te vertrekken zonder dat er uberhaupt schutters aan boord zijn |:(
Geweldig. Toevallig paar weken geleden Tribes 2 geinstalleerd. Blijft een geweldige game.
Men wilde het maximumaantal spelers dat tegelijk kon meevechten drastisch vergroten en tevens nieuwe aspecten als jetpacks, voertuigen en grote open ruimtes toevoegen
Dit zijn geen nieuwe aspecten want dit zit ook allemaal in Tribes 2 en in minder maten in het vervolg Tribes Vengeance.
Is er nog voldoende leven op de Tribes 2 servers?
Volgens mij was het zo (erg lang geleden voor mij) dat je met T2 moest connecten naar een master server die alle server adressen opgaf. Een jaar of twee na T: V zijn die servers dicht gegaan, waardoor je niet meer T2 kon spelen :P
Geweldig, heb jaren lang Tribes 2 gespeeld. Dat spel had echt een goede combi van MP. :)
Hopelijk zal dit ook weer zo lache worden.
Ik ook, Tribes 2 was zalig, de capture the flag modus was ÚÚn van de betere spellen die ik ooit speelde (qua game- en teamplay) en was heel erg vaak superspannend. Ik stond toen in de verdediging als heavy op de flag... De vijand kwam dan met een shrike af om me van de flag te duwen, maar als je het goed timede, kon je omhoog springen, mortartje leggen en alles opblazen, net als ze op de flag kwamen :)

Ook, omgekeerd vliegen en loopings doen met de shrikes waren kewl 8-)

Ik ben in ieder geval benieuwd!
Tribes 1 heb ik echt veel gespeeld. Mooie game was dat.

Tenenkrommend dat sommige gamereviewers in deze dagen durven beweren dat Halo de moeder van hedendaagse shooters is terwijl iedereen die Tribes heeft gespeeld weet, dat Halo het zieke stiefkindje van Tribes was ;)
Geeeweldige game, begonnen met de Tribes demo. Constant zo snel mogelijke cap-route oefenen met een light-outfit en op het juiste moment de vlag bestrooien met granaten om de mijnen te laten ontploffen.

Vond juist de small-sized maps het beste, 6v6 speltype. Hoop dat ze de duels soortgelijk aan T1 laten zijn.
aan de andere kant zou tribes onspeelbaar zijn met een xbox controller en het gemiddelde intellect van de halo spelert.
Starsiege: Tribes was de eerste FPS die ik speelde, en was daar ook direct goed verslaafd aan.

Stomme was dat het standaard spel ongelofelijk saai en eentonig was. Er waren echter diverse mods, zoals Interceptor, die het spel enorm leuk maakten.
Tribes2 had hier ook wel wat van weg, maar daar lag de nadruk mijns inziens toch meer op het grafische schilletje dan de gameplay, en heeft me nooit zoveel geboeid als zijn gemodde voorganger.

[Reactie gewijzigd door frickY op 25 oktober 2010 10:31]

Tribes 1 was leuk, Tribes 2 was fantastisch. Community, maps, speelgoed (Turretpacks, sensorpacks, teleporters etc etc waarmee je een kleine forward base kon inrichten) jetpacks, wapens (mortier, disclauncher) voertuigen (Tank voor 2 personen, transporter voor 6 teamleden, hoverbike etc), custom HUD, zoveel features die nog nooit in een FPS zaten en op zo'n mooie manier ingevoerd

Maar ik kan me vooral herinneren toen Vivendi de zaak overnam, wat een drama. Communityfeatures werden uitgeschakeld, support ging de deur uit, speleraantallen vielen weg, zo jammer, want veel van de features van Tribes werden pas jaren later overgenomen door andere spellen, en vaak op een mindere manier

Toch, 1 van de beste speelervaringen ooit, die 2 (?) jaar dat het heeft moge duren. Als Tribes Universe maar de helft van de kwaliteit heeft van Tribes 2, dan wordt het nog een geweldig spel
Behalve de tribes-universe heb ik ook uitstekende tijden beleefd met earthsiege. Na tribes 2 is het inderdaad allemaal doodgebloed.

Maar goed, als er een nieuw tribes spel uitkomt wat loyaal is aan de sfeer van t2, zal ik absoluut bij de eerste 100 preorders zitten, geen enkel wapen heeft ooit de moeilijkheidsgraad en de mate van plezier weten te overtreffen van de disc launcher in tribes!
Het is niet vaak dat ik een vreugde sprongetje maak voor een aankondiging van een vervolg op een game. Starsiege: Tribes heb de originele doos nog op een plank staan :Y) .

Een nieuwe Tribes met tegen de 100 spelers, allemaal op een slagveld, dat word smullen :P

Ik hoop dat ze een goede game-engine hebben of maken die heel veel spelers tegelijkertijd op beeld kan toveren zonder dat een mid-range PC door z'n knietjes zakt door het gewicht.

Heel veel games zowel oud als nieuw zijn niet instaat om 32 spelers inbeeld te brengen zonder dat de game kwa performance rap instort.

Planetside (2003) was (en is nog steeds) voor mij dan ook de eerste game die meer dan 100 spelers op m'n scherm wist te tonen en nog steeds redelijk speelbaar was. Grafisch was het niet super, maar voor een game van toen de tijd zag het er zeker niet slecht.

Ik zal met veel plezier de ontwikkeling van de nieuwe Tribes game gaan volgen.
En tribes vengeance was ook al heel erg snel na de release dood.. :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True