Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties
Bron: Ars Technica

Gamemaker Electronic Arts heeft per 1 augustus de onlinefunctionaliteit van een elftal spellen gestaakt, meldt Ars Technica. De lijst omvat voornamelijk sportgames, zoals NBA Live 2005, NHL 2005 en FIFA Soccer 2005, die gemiddeld twintig maanden oud zijn. Het jongste spel waar de multiplayerfunctie niet langer voor ondersteund wordt, is zelfs nog geen jaar oud: Total Club Manager '06 verscheen net voor de afgelopen jaarwisseling. Hoewel er enkele minder succesvolle titels in de lijst staan, is ook een populaire titel als Need For Speed: Underground 2 niet meer via het internet te spelen. Van de meeste games wordt zowel de pc- als de Xbox- en de PS2-versie getroffen. De uitzondering op deze regel is NFS:U2 voor de PS2, dat blijkbaar te populair is om er zomaar de bijl in te zetten. Na 1 oktober aanstaande zullen ook Madden NFL 2005 en NFL Street 2: Unleashed alleen nog in singleplayermode gespeeld kunnen worden.

EA Games - Challenge Everything De maatregel zal voor heel wat gamers als een totale verrassing zijn gekomen; de kennisgeving stond blijkbaar al sinds mei op de EA-servers, maar is niet op de normale nieuwspagina's terug te vinden. Heel wat klanten zullen dezer dagen dan ook boos bij de klantenservice aankloppen, maar de kans dat de maatregel geheel of gedeeltelijk wordt teruggedraaid lijkt miniem. EA heeft namelijk een veel te goede reden om de bewuste spellen te handicappen: het bedrijf domineert de markt voor sportspellen dankzij exclusieve overeenkomsten met grote sportbonden, en wie online met zijn voetbal-, ijshockey- of basketbalidolen wil spelen, heeft geen andere keus dan het aanschaffen van de opvolgers die de gamemaker inmiddels in de schappen heeft liggen. De kans dat de spellenfabrikant het mogelijk zal maken dat derden met bruikbare servers in de lucht komen, lijkt daarom ook al niet bijster groot.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

-11270126+1110+229+314Ongemodereerd53
1 2 3 ... 7
Jeuh, weer een leuke streek van EA om hun monopolie te misbruiken.
Blijkbaar zijn hun klanten niet belangrijk maar is winst het enige dat telt. Nu maar hopen dat er genoeg mensen zijn die dit niet pikken, daarmee ook niet de nieuwe games gaan kopen zodat EA misschien tot inkeer komt.

kans acht ik klein overigens.
De kans is ook heel erg klein. Dit is namelijk niet de eerste keer dat EA zoiets doet. Dit hebben ze al eerder bij de Westwood games gedaan. (Westwood = bedrijf die door EA gekocht is. :()
Inderdaad, op het moment dat Westwood overgenomen was hebben ze ook Earth & Beyond offline gehaald. Erg jammer, het spel had een enorme potentie om groot te worden :(

Mijn eerste RPG online ervaring btw.
Indd. Heb ook E&B gespeeld, was echt een goed spel! En dan hoor je ineens dat de server offline gaan en je 'investering' die je maakt in zo'n character ineens wordt weggegooit :(

Maarja, hetzelf inderdaad bij Westwood, maar ook bij Medal of Honor. Spel was uit, mensen hadden het gekocht, eerste patch is er gekomen. Toen niets meer, alleen 'expansion packs'.
Kopieëren die handel en serials kraken.

Raak ze maar waar ze ons willen raken!

(In de portemonee)
eens, maar alleen kan je dan ook niet online spelen.
tja, nu ook niet (meer).
Misschien moeten we "abandonware" maar eens gaan voorzien van een legale status. Als een bedrijf ala EA dan een game "in de steek laat", kan de community worden vrijgesteld van vervolging als ze eigen patches of eigen servers voor het spel ontwikkelt/opzet. Maar goed, daarvoor zal eerst het besef moeten groeien dat de consument ook rechten heeft en dat het ongepast is om de consument zijn investeringen zondermeer af te nemen.
Heeft de consument 'rechten'? De consument krijgt voor een bepaald bedrag het recht om het spel op zijn computer te spelen; hij wordt eigenaar van de fysieke verschijning van het spel (CD, doos); hij heeft recht op omruiling of teruggave als hij niet akkoord gaat met de EULA (alhoewel dat in winkels bijna nooit als geldig argument gezien); hij wordt geen eigenaar van het spel zelf.

Met andere woorden: de consument heeft geen poot om op te staan. Het is werk van de producent, en die mag ermee doen wat hij wil. Als je dat niet zint, koop je het product niet. De enige manier om dat te veranderen is mensen die dingen publiceren dwingen om aan te geven wat er met het produkt moet gebeuren als het niet meer volledig beschikbaar is---maar als het bedrijf in kwestie dan nog steeds zegt 'het blijft van ons, het is geen abandonware', kan je er nog steeds niets tegen doen.
Gewoon de reinste klootzakkerij van EA. Ze doen gewoon alles volledig uitmelken, daarom koop ik ook bijna nooit games, en zeker niet van EA
en zo worden we geforceerd om weer nieuwere versies te kopen... :'(
dan hoop ik dat het ten goede komt voor de komende generatie EA multiplayerspellen

waarom koop je anders nog een spel tegenwoordig? de multiplayer online denk ik toch 80% (bij PC spellen)
Juist de online-gameplay maakt voor mensen het leuk om oudere (en goedkoop geworden) spellen nog te kopen. Zodra dit uit een spel verdwijnt, zal het vrijwel niet meer verkocht worden. Daarom ben ik altijd een groot voorstander van de mogelijkheid van private servers in een spel i.p.v. alleen servers van de fabrikant.
Tja je moet ook servers beschikbaar stellen voor al die games. Fifa 98 tm 2006, NHL 98 tm 2006 etc.
je kan natuurlijk niet beweren dat elke game ooit verschenen, altijd een internet server blijft houden.

Toch blijft het een minne streek en zou ik op zn minst de games van vorig jaar of 2 jaar geleden, blijven ondersteunen. Het is niet zo dat EA in geld problemen zit imho. Dit is gewoon een manier om mensen de volgende generatie te laten kopen.

ikzelf vind de teamsport games niet veel aan, dus heb er geen last van.
Een voorbeeldje dat het wel kan: BattleNet van Blizzard.
Mischien dat ze daarom maar eens moeten overgaan op kwaliteit in plaats van kwantiteit? :)
ja maar heeft blizzard dan verder nog 20 tot 100 andere games?

EA poept per week 10 nieuwe games uit.
@WSaeNoTSoCK: Dan zou je denken dat EA ook veel meer personeel en inkomsten heeft?
Daarom verkopen ze die games, als ze niet zoveel servers willen hebben moeten ze maar minder games maken.

Novalogic heeft Delta Force nog altijd online...
@ironx: Het blijft natuurlijk wel een bedrijf en een bedrijf moet geld verdienen. En dat doet EA tot nu toe nog heel aardig. En de manier waarop..tja...het is echt niet het enige bedrijf die over de rug van de consumenten grove winsten behaald.
@WSaeNoTSoCK: En van die games zijn er per jaar misschien 2 of 3 de moeite waard om te spelen.

De spellen die EA uitbrengt zijn naar mijn inzicht erg slecht geprogrammeerd. Games van EA lopen bij mij vaker vast dan games van de producenten. Wat dat betreft kunnen ze heel wat leren van Microsoft.
Aangezien die games zijn geschreven voor toenmalige hardware/internet en die steeds sneller en (relatief) goedkoper worden, is het praktisch gezien geen enkele moeite om zo'n oude server in de lucht te houden.

Zeker omdat je er van uit mag gaan dat na een bepaalde tijd je nauwelijks nog onderhoud hoeft te doen aan een server en de je wél mankracht nodig hebt om de klachten bij de helpdesk op te vangen. Waarschijnlijk kost het afsluiten van de servers per saldo meer dan ze nog een paar jaar draaiend houden.

Maar ze doen het natuurlijk om iedereen te dwingen een nieuw spel te kope, ook al zouden klanten hiervoor de hardware niet hebben.

Persoonlijk vind ik het BIJZONDER fout van EA, vooral voor dat spel dat nog geen jaar oud is. Op deze manier begint het zeer sterk op huur voor de prijs van koop te lijken.
Die moet je pc dan maar wel net kunnen draaien. :'(
en zo worden we geforceerd om weer nieuwere versies te kopen...
Tja, je kan natuurlijk ook gewoon EA boycotten en wat nuttigers/leukers gaan doen met je tijd/geld ipv. EA belonen voor deze actie.
Des te meer een reden om EA te mijden naast uitbuiting van hun werknemers. Welke open source geek begint er aan een tunnelproject?

Of wat ook kan, lans organiseren. Daar heb EA niks over te zeggen. Wel goed nieuws voor de lanscene natuurlijk, blijkbaar is online gaming toch niet zo bedreigend als werd gedacht...
Welke open source geek begint er aan een tunnelproject?
Deze misschien?
http://www.teamxlink.co.uk/

Voor XBox, Playstation 2, Gamecube en PSP. En je console hoeft niet eens een mod-chip te bevatten.
Als je zelf eens server kan opstarten, kan je heel makkelijk met een programma als Hamachi virtuele LANs opstarten.

Helaas voor dit verhaal laat EA derden geen servers hosten (althans voor genoemde spellen vermoed ik)
Zodra er een LAN-functie opzit kan je een spel spelen over Hamachi. Ben er niet helemaal zeker van of er een LAN-optie op NFS Underground zat (dat was een beetje vaag iirc), maar voor NFS: Most Wanted werkt het in ieder geval als de brandweer.

Voor als je het nog niet kent: je kunt echt in vijf minuten een Hamachi netwerk draaiend hebben, het is erg gebruikersvriendelijk. Het maakt een virtuele netwerkkaart aan die over het Internet aan de virtuele netwerkkaarten van je vriendjes is aangesloten, en zo een virtueel LAN vormt.
Het is geen alternatief voor een grote centrale server, maar je kunt in ieder geval samen spelen zoals je ook op een LAN zou doen. Oh en het is ook nog gratis. :)

Dit soort grappen lijkt me een aardige steun in de rug voor programma's als Hamachi trouwens...
Deze truc wordt al tijden gedaan met spelcomputers om bv xbox live te omzeilen.
Zoiets heet VPN en wordt al veel toegepast in bedrijven die thuiswerkers heeft.
Voor de geďnteresseerden:
Download hamachi
Waarom zouden open source geeks een tunnel project voor je maken? Denk je nou echt die paar spelletjes het risico waard zijn om vervolgd te worden onder DMCA en EUCD, al dan niet met uitlevering aan de VS?

Ik wacht vol spanning tot de copyright maffia ons komt vertellen hoe deze vorm van DRM (want dat is het) goed voor de consument is... |:(
Anoniom online gooien etc. Sommige mensen willen gewoon gamen ipv denken aan die bloedhondorganisaties van jou. En als dat van EA niet mag, pech dan. Heb zo vaak MarioKart Double Dash getunneld omdat Nintendo geen onlinedienst bood. Lang leve warppipe...
Die jongens kunnen echt wat leren van Blizzard. Hoe oud is StarCraft wel niet volgens mij is dat al 10 jaar oud als het niet meer is. Daar werd gewoon afgelopen week nog een patch voor uitgebracht. Ik vraag me al tijden af waar ze dat van betalen mischien toch door die minieme reclame die je in de chat ziet.
'k zou denken dat die servers al terug betaald zijn, nieuwe hardware gaan ze er ook niet aan spenderen, tenzij er nog echt massaal veel volk op komt. Moeten ze enkel hun lijnen nog betalen zou dat zoveel zijn?
Ik denk dat er nog vele duizenden games tegelijkertijd worden gespeeld van StarCraft. Ook worden er nog regelmatig tournaments gehouden. Voor WarcraftIII worden ook nog 2 keer per maand een nieuwe map gemaakt.
Reken maar dat ze nog een hoop geld uitgeven aan die servers en de internetverbindingen
dat betalen ze ws van mijn maandelijkse fee voor WoW ;( :P
vergeet warcraft 2 niet
komt nog uit de DOS tijd, 1995 :+

okay, om eerlijk te zijn, alleen de windows versie kan online maar die kwam dacht ik niet veel later uit
challenge everything.


ook de loyaliteit van je klanten.
:r , dit is toch echt misselijk makend nieuws.
Zeer arogant.
Fraai is dat... Het is ook niet zo dat ze een zooi dedicated servers draaien, ze doen alleen maar de matchmaking. Dat kost nou ook weer niet zoveel overhead, kwestie van een paar databases draaiende houden.

De reden dat het bij EA zo lang duurde voordat ze Xbox Live gingen ondersteunen, was dat ze ook alles in eigen beheer wilden doen, en niet op servers van MS zoals dat bij de overige Xbox-games het geval is.

En dan is dit de eerste consequentie...

Maar ja, achterop de doosjes van EA Sports-games staat "EA may retire online features after 30 days notice posted on www.easports.com or 30 days after the last day of the 2005-2006 NFL season". Het is niet zo dat je dat dus niet kon weten toen je het spel kocht, of dat je het niet kon verwachten. Het is en blijft EA.

Suf dat ook NBA Street V3 geschrapt wordt, zonder dat daar een opvolger voor is, of zelfs maar is aangekondigd.

"NFL Street 2" is trouwens de officiele naam van het spel op Xbox en PS2. "Unleashed" is alleen toegevoegd bij de PSP-versie. Weet eigenlijk niet of die online kan, en zo ja of dat dan nog gesupport wordt.
Total Club Manager '06 verscheen net voor de afgelopen jaarwisseling.
Volgens mij heeft Total Club Manager 06 voor de PS2 nooit bestaan, alleen FIFA Manager 06 voor de PC.
Hoe kunnen ze zomaar een stuk functionaliteit waarvoor betaald is verwijderen? Ik snap dat ze het weghalen als het te weinig gebruikt wordt, maar nu is het in dat opzicht onterecht.

Gebruikers krijgen nu gewoon ineens minder voor het geld dat ze betaald hebben. Alsof je een bank koopt, maar na een jaar komt de fabricant even ongevraagd langs om de leuningen eraf te schroeven en mee te nemen :?
Via de magische woorden "EA may retire online features after 30 days notice posted on www.easports.com or 30 days after the last day of the 2005-2006 NFL season" die op de doos staan, die je dus had kunnen lezen voordat je het kocht...

't is beroerd, maar het is zo. :(

edit: @Cubefanatic: Ja hoor, hier bijvoorbeeld. En nee, het zijn idd geen grote letters. Maar het staat er wel, en helaas is dat voldoende.

edit @ cubefanatic's edit: ja, ze hadden idd beter het lettertype van "as real as it gets" bovenaan kunnen gebruiken... :+
Heb je daar toevallig een foto van of zo? Want dat zijn volgens mij geen grote letters...

edit:
*poetst bril* wtf? Degene die dat kan lezen mag van mij meteen straaljagerpiloot worden. Wanneer komt er eens een wet die de minimale grootte van contracttekst en dit soort dingetjes bepaald?
als feature staat "playing online" wel in normale tekst.... dus begint voor mij toch een beetje op "Misleiding" te lijken nu.
Er staat nog kleinere tekst bij. :Y)

Zo kunnen ze altijd beweren dat ze het zo groot mogelijk hebben gedaan maar er ruimte tekort was, vandaar dat het niet het kleinste lettertype is.
Consumenten : WAKKER WORDEN !

Ik investeer al lang niet meer in dit soort bedrijven.
En dan bedoel ik bedrijven die je in de tang nemen, eenmaal 'gehaakt' kom je niet meer los van ze en beslissen zij wat er gebeurd, niet jij.

Het gebeurd overal om ons heen : DRM, XBOX live, HALF-LIFE episodes, etc.
Grote organisaties ronselen consumenten en zuigen ze daarna uit, of laten ze vallen als bakstenen.

TRAP ER NIET MEER IN !

Overweeg je aankoop verstandig en probeer ver van een 'vendor lock-in' vandaan te blijven.

Ikzelf gebruik zoveel mogelijk open-source, support is welliswaar niet altijd gewaarborgd, maar er is altijd de mogenlijkheid voor een derde om dat op te pakken.
Spellen koop ik alleen nog maar na een gedegen evaluatie, en on-line games alleen als je zelf een server kan opstarten, liefst dedicated.

Voorbeeld : Ik gebruik SuSE Linux 10.1, openoffice en speel zonder problemen Unreal 2004, Quake 4, Nexuiz, etc. (shooter fan !)
Het is even wennen, Linux, maar dan ben je wel 'los' van grote coorperaties die het allemaal 'goed' met je voorhebben. (oke, op mijn ATI driver na)

Doe wat je wil, ik ben er uit.
:)
Voorbeeld : Ik gebruik SuSE Linux 10.1, openoffice en speel zonder problemen Unreal 2004, Quake 4, Nexuiz, etc. (shooter fan !)
Het is even wennen, Linux, maar dan ben je wel 'los' van grote coorperaties die het allemaal 'goed' met je voorhebben. (oke, op mijn ATI driver na)
Prima hoor, maar nu klink je echt als een hippie. En ik vind niet dat je de 'grote boze bedrijven' over 1 kam kan scheren, er zijn er zat bij die het wel goed doen. Denk aan blizzard bijvoorbeeld.
"er zijn er zat bij die het wel goed doen. Denk aan blizzard bijvoorbeeld."

Hallo word eens wakker knul, je betaald Blizzard nog steeds elke maand teveel geld om online te kunnen gamen. Sterker nog, betaal je niet dan kun je niet eens WoW spelen. Ze zijn allemaal opties aan het proberen om meer geld uit gamers te trekken en Blizzard doet het als de beste. Sommige mensen hebben dus al honderden euro's uitgegeven aan het spel WoW wat ook nog eens betaald moet worden in de winkel.

6 miljoen spelers was het nog een paar maanden terug a 10 euro p.p per maand, das 60 miljoen per maand aan inkomsten! Service is leuk, maar dat hoeft echt niet zo veel te kosten.
Hallo word eens wakker knul
En ga jij eens slapen, je snapt het niet meer :+

Ik hou er niet van om op de bres te springen voor een drugdealer als Blizzard, maar geef ze in ieder geval mee dat ze constant bezig zijn om WoW te upgraden en expanden. De abbonnees betalen hun knaken, maar wat ik afentoe te zien krijg is consistent -immer nieuwe missies, wapens, laarsjes en onderbroeken.

Dat kan je van deze rotstreek niet zeggen. De stekker gaat er voor sommigen al zo snel uit dat het WoW zowaar goedkoop laat lijken -zonder de bonus van een nichterige cape.
Ik scheer niet alle grote bedrijven over 1 kam, ik geef aan dat ik SuSE gebruik, van Novell, toch geen kleine jongen lijkt me.
Ik scheer alle grote bedrijven over 1 kam, die je willen laten geloven dat ze het allemaal doen in jouw belang, terwijl de waarheid ver van dat is.
Misschien zou het toch eens verstandig zijn dat er iets van wetgeving ontrend het aanbieden van online/computer software. Het zomaar stoppen van de functionaliteit/ondersteuning van een spel/software binnen een jaar is wel erg snel. Vooral omdat de datum niet eens van tevoren was aangegeven.
Stel je koop een auto en je kan geen onderdelen meer krijgen na een jaar!
Stel je koop een auto en je kan geen onderdelen meer krijgen na een jaar!
Klein verschil met een auto, daar is het wettelijk bepaalde dat men MOET onderdelen leveren tot 10 jaar na de uit productie name van de auto.

Maar ja, EA at its finest.

Was toevallig op een BE gameform gisteren ook nog over bezig. Dat men tegenwoordig al te vaak gameplay, story etc vervangde door graphics, en een vlug multiplayer slapon om de gametijd iets lager te maken. En mja, daar komt EA af met het sluiten van servers een jaar nadat het game uit is/was. En dat is puur & simpel om de mensen te forceren de volgende xxxx 2006 / 2007 title te kopen van EA.
"game experience may change during online play"...
"game experience may be disabled during online play"

"Electronic Arse. It's in the name"
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True