Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Bron: BBC News

De lange werktijden in de gamesindustrie leiden tot burn-out en het verspillen van getalenteerde developers. Dat stelt de Britse vakbond voor de entertainmentindustrie Bectu, die naast verhalen van eigen leden verwijst naar schikkingen met ex-werknemers van Electronic Arts in de VS. 'Werktijden van 12 tot 16 uur per dag, drie tot vier maanden achterelkaar, zijn niet ongebruikelijk', zegt Gerry Morrissey van Bectu. 'De bedrijfstak neemt jonge groentjes aan, haalt ze door de mangel en spuugt ze er aan de andere kant weer uit', zo valt developer Gareth Wilson van Bizarre Creations hem bij. Bectu zegt steeds meer verzoeken van developers te krijgen om de gamesindustrie aan te spreken op de werktijdencultuur. Doorgaans durven de ontwikkelaars dat niet zelf te doen uit angst vervangen te worden door een jongere werknemer voor wie de werktijden (nog) geen probleem zijn.

burn-out Het werk bij de ontwikkeling van 'blockbuster'-games zou steeds meer gaan lijken op het maken van films, met teams die doorgaans uit meer dan 100 mensen bestaan en kosten vanaf circa 15 miljoen euro. Nieuwe gameconsoles en hardware zorgen voor toenemende druk bij het ontwerp, onder meer door steeds ingewikkeldere capaciteiten op het gebied van graphics en physics. Volgens Wilson is het uiterst zeldzaam dat er geen overwerk aan te pas komt tegen het einde van een project. 'Wij proberen het te vermijden. Als er meer uren gewerkt moeten worden, dan nemen we meer mensen aan', aldus Wilson, die eraan toevoegt dat weinig gamesbedrijven de overuren uitbetalen.

De gewoonte van de bedrijfstak om werknemers veel overuren te laten draaien kwam aan het licht via de zaak-Leander Hasty, een voormalig werknemer van Electronic Arts. Hasty kwam in juni 2004 bij EA werken, aan het spel Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth. Op zijn tweede werkdag werd hem vertelt dat zijn team in een 'crunch' terecht was gekomen, een intensieve periode met zes werkdagen per week. In september werkte Hasty dertien uur per dag, zeven dagen per week. Zijn vrouw startte in die periode de blog EA-Spouse om haar hart uit te storten, wat bij haar dagelijks uitgeputte echtgenoot niet meer lukte. Hasty viel vijf kilo af, werd bleek, kreeg maagklachten en hoofdpijn. Zijn team begon fouten te maken terwijl het ziekteverzuim steeg. Hasty wilde maar al te graag bij EA weg maar beschikte niet over de vijfduizend dollar om zijn contract af te kopen. Het blogwerk van zijn vrouw bleek een gevoelige snaar te raken bij andere gamedevelopers en leidde tot een ware werknemersopstand bij Electronic Arts. Dat resulteerde vervolgens in rechtszaken en het gladtrekken bij EA van de werkomstandigheden. Het bedrijf heeft onder meer gezworen dat er nooit meer op zondag wordt gewerkt. 'De werknemers zijn erg tevreden. Ze krijgen hun werk nog steeds op tijd af en hun games krijgen goede recensies', aldus Hasty's vrouw.

LOTR: The Battle for Middle Earth
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

"EA van de werkomstandigheden. Het bedrijf heeft onder meer gezworen dat er nooit meer op zondag wordt gewerkt."

Pfft,, er zitter hier op dit moment 20 man om me heen... volgens mij is het zondag.. :)
Ben je van EA dan?
Nee, ik ben niet van EA.... ik werk er...
...maar wordt er ook gewerkt? :+
Jij hoort vast niet op tweakers.net te zitten dan, als je aan het werk bent :Y)
Als er meer uren gewerkt moeten worden, dan nemen we meer mensen aan.
Blijkbaar nog nooit gehoord van 'The Mythical Man-Month'.
Als ik niet betaald kreeg voormmn overuren zou ik toch echt naar huisgaan of even stevig woordje hebben met de chef.

En is het niet in een contract vastgelegd over een maximum aan overuren?
Je mag niet vergeten dat de werkcultuur heel anders in de VS is dan hier in europa / nederland.

Volgens wat amerikaanse vrienden van mijn zijn de werkgevers daar niet echt gewend dat je als werknemer je mond opentrekt. Tenzij het via zoiets gaat als een vakbond/grotere groep. Als enkeling sta je heel erg zwak en bij teveel gezeur ben je je baan kwijt.

Het is niet eerlijk, maar zo is de werkcultuur daar nou eenmaal. De prestatiedrang is enorm in het amerikaanse bedrijfsleven, waarbij de winst centraal staat en niet de werknemer. |:(

In europa weten we inmiddels beter, dat de beste productiviteit behaald wordt als de werknemers het goed naar hun zin hebben en goed behandeld worden mbt zaken als vrije tijd, overuren, ziekteverzuim en eigen inbreng binnen het bedrijf.

Wat ze ook door moeten krijgen daar bij EA is dat of je nou 8 uur per dag extra uitbetaald, of een extra man voor datzelfde geld inhuurd geen moer verschil uitmaakt. Een extra man aannemen is zelfs goedkoper omdat je dan geen eventuele overurentoeslag hoeft uit te keren.

Nee, geef mij maar gewoon ons oude kikkerlandje }:O
de werkgever moet gewoon door hebben dat iemand die 12 uur werkt per dag, niet efficient meer werken doordat ze oververmoeid zijn

3 mensen aan 8u verzetten echt veel meer werk dan 2 mensen die 12u werken
Om nog maar niet te beginnen in het verkeerde beeld wat er ontstaat ten aanzien van verzette arbeid tegenover het aantal daadwerkelijk gebruikte uren.

Meestal snij je jezelf alleen maar in de vingers als je onbetaald overwerkt. Betaalde uren moeten geboekt worden en zijn zichtbaar. Onbetaalde uren die "zijn er niet meer" zodra je de deur uit loopt.

Terwijl je 10 uur bezig bent geweest, denkt iedereen dat het 8 uur werk was. Dus de volgende keer krijg je diezelfde 10 uur werk weer in 8 uur gepland en moet je overwerken om aan verwachtingen te kunnen voldoen. Je graaft al snel je eigen kuil zo.
Ik zit in de gezondheidzorg; vrij hoge functie. Niet uitbetaalde overuren. En makkelijk 12 u/dag kunnen werken op drukke dagen, zonder compensatie. En dat komt dus door krapte op de arbeidsmarkt in onze functiecategorie. Daarbij werk ik in Belgie waar de mentaliteit van de Amerikanen enigzins door te trekken is in de gezondheidszorg hier (geen grote mond naar de baas; hard werken; relatief wweining betaald). Ik doe het ook niet voor het geld... :Y) :z
niet helemaal correct..

je vergeet nog even de ziektekostem premies en de diverse verzekeringen.. dat is ook geen kattepis.

Overuren = goedkoper dan een extra man, maar dan moeten ze wel uitbetaald worden natuurlijk, dit is belachelijk.
Wij in nederland krijgen minimaal 125% voor onze overuren, en in het grote amerika helemaal niets.. waar zou toch die 'sterke' economie vandaan komen in america?
Sorry hoor ook in nederland komt het voor dat overuren niet uitbetaald worden. Ikzelf en ik ken genoeg andere hebben dat ook in het contract staan.
Gelukkig draai ik bijna nooit overuren
Uhm.. ik weet niet waar jij die 125% vandaan haalt, maar dat is helemaal niet vast ofzo, misschien in bepaalde CAO's... En hier is het ook helemaal niet geregeld dat overuren uitbetaalt worden, alleen zal hier de werknemer eerder zijn bek open trekken of zeggen 'bekijk het, zonder betalen geen overuren' omdat de werkgever de werknemer niet zomaar kan ontslaan (en geen enkele rechter zal de werknemer in het ongelijk stellen als de werkgever hem zou ontslaan vanwege het weigeren van die overuren)..
Mensen die overuren draaien in de VS en daarop reageren lopen veel sneller de kans op om ontslagen te worden. Dus wat heb je liever: overuren maken of ontslagen worden?
@FAD: Dat de overuren niet zomaar uitbetaald worden komt wel vaker voor, maar meestal worden overuren gecompenseerd door dan in tijden waarin het minder druk is uren vrij te hebben..

Enuh, je bent wel erg stom om in je contract te laten opnemen dat overuren niet uitbetaalt worden, indien je dit toch laat doen, dan zou ik toch echt wel een grens laten vermelden vanaf wanneer het wel betaald gaat worden..
Het ligt ook aan je functie. Bij een hoge leidinggevende functie hoef je echt niet te verwachten dat je overuren uitbetaald worden. Natuurlijk is je salaris dan wel navenant hoger.
Als in NL overuren niet worden uitbetaald is dat alleen bij bepaalde functies met een dusdanig hoog salaris dat dit bij het vaste salaris is ingecalculeerd.
Maar dan nog krijgen deze mensen uitbetaald als er erg veel moet worden overgewerkt.

In alle andere gevallen kweekt het niet uitbetalen van overuren alleen maar een 9 tot 5 mentaliteit( je krijgt tenslotte ook een 9 tot 5 salaris uitbetaald)
Het opofferen van kostbare vrije tijd dient gewoon in geld of tijd te worden gecompenseerd, anders gewoon geen overuren draaien.
Uiteraard moet je dit wel aangeven wanneer je ergens solliciteert want dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Als ik om die reden een job niet zou krijgen dan weet ik ook meteen dan ik er toch niet zou willen werken.
Ik weet zeker dat bij LogicaCMG overuren niet worden uitbetaald. Je kunt wel tijd voor tijd terug krijgen maar dan wel met een maximum van 24 uur, alles wat je aan het einde van de maand meer hebt staan ben je kwijt.

Dit geld voor alle consultants, niet alleen voor
"bepaalde functies met een dusdanig hoog salaris dat dit bij het vaste salaris is ingecalculeerd."
Ik krijg zelfs geen 100% voor mijn overuren. En de IT sector heeft geen CAO, dus ben ik mooi in de aap gelogeerd. Schande.
Beetje idioot als die overuren te factureren zijn bij de klant. Je genereert meer omzet, maar ziet er zelf niets van terug.

Bij ons, Atos Origin, betaald overwerk 150%, op zaterdag 125% (tenzij overwerk, dan is het 175%) en op zondag 150% (tenzij overwerk, dan is het 200%)

Je kunt de uren compenseren, laten uitbetalen of storten in het keuze systeem, waaruit je dan weer dingen kunt financieren als vrije dagen, extra storting pensioenfonds, alsnog laten uitbetalen en (vroeger) je PC Prive project.

Ook bij ons hebben managers geen overuren toeslag.
"waar zou toch die 'sterke' economie vandaan komen in america?"

door de mexicanen :D
Zelfde verhaal als FAD bij mij...
niet helemaal waar

volgens de laatste onderzoeken is de US economie hersteld doordat ze de dure pensioenen en Healt Benifits van 10 jaar geleden, nu 'Afgeschaft' bebben.

geen pensioen, je eigen ziekenhuis betalen, en daar gaan we weer

en wij hebben een Nato verdrag met dit satanistisch metselende tuig? ..
Volgens mij is het in the states is het zowieso gebruikelijk om niet betaalt te krijgen voor overwerk. Contracten kan er misschien wel wat over staan maar je weet ook dat je zo op straat staat en vervangen word door een broekie.
in amerika is het not done om je chef tegen te spreken...

allemaal ja knikkers daar, een vrien van me werkt bij een bank en zijn chef/collega's is/zijn uit de USA. Die moeten nogal ehh wennen aan de grote bek van de nederlanders.
Hier ze je gewoon "NEE...dat kan niet!" in amerika zeg je "Ja dat kan!" dan zoek je een mindere werknemer en die schijf je het in zijn schoenen of je zorgt dat het af komt.

De arbeids cultuur is daar heel anders vergis je daar niet in..
Ook in nederland is dat niet zo bijzonder, hoor. Vanaf een bepaald nivo worden er geen overuren meer betaald, staat zelfs in sommige CAO's. Dat het op 'de vloer', zoals hier met programmeurs, wordt gedaan is niet zozeer amerikaans, maar meer non-europees. En dan hebben we het nog over noord-west europa, ik geloof dat onbetaald overwerk in het zuiden en oosten al heel wat meer voorkomt.

Waarmee ik maar wil zeggen dat niet de Yankees de uitzondering zijn, maar wij.
IK denk dat de meeste ICT'ers in hun contract hebben staan dat ze een aantal overuren onbetaald per maand kunnen moeten gaan maken. IK probeer ze altijd om te zetten in time-for-time en in andere gevallen zijn de uren tot op heden wel uitbetaald.
Er staat expliciet dat de werknemers vrezen door jongere figuren vervangen te worden. Dat plus het feit dat je ontslagen mag worden zonder opgaaf van reden (tenzij al lang in dienst), en dat is dan op staande voet --- maw uw hypotheek betalen binnen 4 weken komt acuut in gedrang --- maakt dat je stilletjes bent.
In nederland zou je inderdaad met je baas praten... dat is het nederlandse poldermodel & overlegcultuur; dat is een bekend product, maar geen exportproduct.
Met zo een instelling zal je het niet ver schoppen in het bedrijfsleven. Zoals hierboven al een aantal keer vermeld is, is het zelfs in Nederland niet standaard om overuren uitbetaald te krijgen.

Als je niet bereid bent om afentoe eens een keer een aantal uurtjes over te werken wat niet uitbetaald wordt, dan zal je zeker niet als eerste een keer promotie krijgen.

Maar er zijn natuurlijk grenzen, zoals wat bij EA afspeelt (dit is trouwens vorig jaar ook al flink in het nieuws geweest op meerdere sites), dat is gewoon pure uitbuiterij en dat hoef je inderdaad niet te pikken!
't Is zielig allemaal, maar bedenk wel dat die juniors beginnen op $60000, en mijnheer de teamleader (die geen $5000 had omzijn contract af te kopen) op minimaal $80000.
Ze smijten die bedragen er tegenaan, ondermeer als compensatie voor overuren. Het is dus niet zo, dat ze overuren niet worden uitbetaald. Sterker nog, ze worden er standaard voor betaald.
Neemt niet weg dat mensen geen 12 uur per dag of meer kunnen werken zonder opgebrand te raken. Beide kanten zijn dus stom. De werkgever omdat hij z'n mensen opbrand, de werknemer omdat deze wel voor de poen wil gaan maar niet voor de bekende lasten. Iedereen weet hoe het er aan toe gaat in de gamesindustrie, al jaren. Als deze mensen, net zoals u en ik, nou NIET puur voor de poen zouden kiezen, zouden de omstandigheden misschien verbeteren. Tot die tijd ga ik ze echt niet zielig vinden.
Begrijp niet waar je deze onzin vandaan haalt... maargoed, in amerika liggen de salarissen inderdaad hoger dan in europa, maar daar staat wel tegenover dat er GEEN pensioen, aow, wao, ww, zw, e.t.c. bestaat, en je dat dus allemaal zelf moet regelen... En ontslagen worden is hier erg makkelijk, geen wet die je daartegen bescherm zoals in Nederland.

Daarnaast had ik in Nederland een huisje waar ik 480 euro per maand voor moest betalen aan hypotheek. Hier heb ik een huur huisje, wat kleiner als in nederland en betaal ik 1000 dollar per maand. Dus dat mijn baas mij meer betaald dan mijn baas in nederland deed sja das niet helemaal onbegrijpelijk, de lasten zijn hier immers ook hoger.

Daarnaast zijn goede developers gewoon schaars, de mensen die tegenwoordig van Nederlandse HBO's af komen zijn nauwlijks meer in staat een beetje degelijk C/C++ te programmeren. Tis allemaal C# en Java.
Ik weet niet maar je wordt opgeleid om te kunnen ontwikkelen en in welke taal je dat dan doet zou niet zoveel uit mogen maken. Je kan niet verwachten dat mensen C#, C++, VB, VB.net Java, Prolog, Fortran en vele andere nog allemaal kunnen, een opleiding bied een houvast hoe je structuren op kan zetten van een programma wat m.i. veel belangrijker is dat je in 1 of andere taal een file kan inlezen. Dat kun je allemaal snel opzoeken.
Nou, toen ik nog op de HBO zat toen kwamen er genoeg mensen vanaf die 4 jaar lang daar hebben gezeten netjes hun diploma hebben gehaald, maar voor geen meter konden ontwikkelen...
Als je fatsoenlijk wilt ontwikkelen moet je toch echt wel meer dan 1 taal kennen hoor. In VB.net kan je nauwelijks echte spellen of zeer-veeleisende programma's schrijven. Terwijl je met talen als c++ weer veel langer bezig bent als je even snel iets in elkaar wilt zetten wat niet veel van de cpu zal vergen.
edit: << off-topic. >>
>in amerika liggen de salarissen inderdaad hoger dan in europa, maar daar staat wel tegenover dat er GEEN pensioen, aow, wao, ww, zw, e.t.c. bestaat, en je dat dus allemaal zelf moet regelen...

Je vergeet de prijzen van de benzine en de flink lagere belastingdruk. Van mijn euro gaat 80 cent terug naar de staat, dus hier verdien je nog veel minder. Wat je zegt is allemaal waar, moet je allemaal zelf betalen, maar als je veel verdient hou je ondanks dat alles toch meer veel meer over, want je betaalt dus niet voor anderen noch voor het ambtenarenapparaat wat daarvoor nodig is. Netto valt jouw argument dus financieel gezien in het voordeel van de Amerikaanse gamedeveloper uit. Jaja, de winner takes it all en als je valt, val je hard. Ik geef er verder ook geen waardeoordeel over.
Grappig, ik werk in de games industrie en mijn salaris is nou echt niet om trots op te zijn. Het is gewoon hard werken voor een relatief gezien laag salaris. Overuren worden niet uitbetaald en je hebt ook geen baanzekerheid.

Daar tegenover staat wel dat ik het altijd naar mijn zin heb op me werk en van mijn hobby mijn werk gemaakt heb.

De gemiddelde coder/artiest zal bij een 'normale baan' een stuk meer verdienen dan in de games industrie.
Wat betreft de "onzin" en "bewijzen", ja, -ik- heb mijn huiswerk wel gedaan. Deze salarissen heb ik uit de 2003 Game Development Salary Survey, beantwoord door 4508 echte developers:
http://www.gamasutra.com/features/20040211/olsen_pfv.htm

Het laagste programmeurssalaris was 58400 dollar als je minder dan 2 jaar ervaring heb. Neem 3 jaar inflatie en afronding, en ik kwam op 60K.

Nu jullie weer ;)
In de USA ja, in Nederland is het toch heel anders, het is hier geen volwassen bedrijfstak en het is erg lastig om investeerders te vinden, laat staan overheidssupport of naar de bank. Wij moeten het doen met behoorlijk lagere budgetten.

Hier is gamedevelopment 'spelletjes maken' en als je zegt dat je dat werk doet krijg je opmerkingen van 'oh, hoeveel maken jullie er dan?' of, 'speel je dan de hele dag spelletjes?'
Geef mij bewijs van de salarissen die je noemt, dat is er namelijk niet => mensen in de gamesindustrie verdienen in de regel juist MINDER dan andere mensen met een soortgelijk diploma, en zijn inderdaad onderhevig aan mogelijk overwerk of andere praktijken.

De gamesindustrie is nog jong en zeer onvolwassen. Het is geen vetpot, als voor geld wil werken zit je daar op de verkeerde plek. De kans op een misser is 80% groter dan de kans op een hit. Mensen daar doen hun werk uit passie. Kun je nagaan dat het des te zuurder is dat er dan zulke dingen gebeuren...

Ik zou dus willen zeggen: check eerst de feiten voordat je zulke uitspraken doet als 'mensen uit de gamesindustrie kiezen er zelf voor want ze hebben een flink salaris'.
(btw, met een rekensommetje kun je al uitrekenen dat een een game onmogelijk voor 50 in de winkel kan liggen als mensen die eraan werken zulke salarissen verdienen...)

Het spijt me dat ik zo hard reageer, maar je roept gewoon maar wat nergens op gebaseerd is en er zijn misschien mensen die dit voor waar aannemen.
Leuk, maar zie hieronder. Check voortaan eerst zelf de feiten voor je anderen "hard" denkt te corrigeren, dan sta je niet zo voor paal :o
Again, nu pak je statistieken van de Amerikaanse game-industrie, je verhoogt zomaar zonder uitleg het HOOGSTE bedrag dat er vermeld staat voor een junior (de meeste juniors verdienen rond de 40K en dat is een stuk minder dan 60k nietwaar?) en doet alsof deze representatief zijn voor de hele game-industrie, waarmee je tevens doet voorkomen (misschien onbedoeld) alsof IEDEREEN in de game-industrie enorm veel geld verdiend.

Ik blijf bij mijn standpunt dat bijv. in Nederland (en wij zijn niet de uitzondering) de game-industrie geen vetpot is, zoals hieronder iemand in de game-industrie ook al beweert.

*off-topic*
Jammer dat je het nodig vind om te zeggen dat ik voor 'paal' sta in een discussie. Afgezien dat ik het hier niet mee eens ben vind ik het niet erg chique, en ik denk dat andere tweakers liever zelf uitmaken wat ze vinden van mijn posts.
als je dit niet wilt doen, dan treed je toch gewoon niet in dienst bij die werkgever? Een beetje onderzoek op voorhand kan wonderen doen.
Ik werk ook elke dag 6/7 en meer dan tien uur, moet regelmatig naar het buitenland, en thuiskomen om twee uurtjes in mijn bed te kruipen om dan vervolgens weer te vertrekken 300km ver is my ook niet onbekend. Ik bedoel maar dat je dit soort werk/mentaliteit niet mag bekritiseren. De ene roept hardop dat dit niet kan, de andere zal zich gelukkig prijzen dat hij dit mag doen (buitenland, kennis, prestige, noem maar op).

tevens vindt ik het wel hl bizar dat als je EA developper bent, en teamleader, dat je geen 5000 dollar overhebt om je contract af te kopen (is dit eigenlijk wel legaal?). En dan kun je nog altijd met een nieuwe werkgever afspreken ivm met deze 'fee'.
Zal niet echt een afkoop som geweest zijn... Ik heb bij het tekenen van mijn contract ook onderhandeld over een bepaalde som geld die ik wou hebben. Zeg maar een soort bonus om je over te halen. Als ik binnen jaar vertrek moet ik wel een gedeelte terug betalen, dat is gewoon een afspraak die je maakt in je contract.

Klinkt misschien wat vreemd, maar je moet je voorstellen dat als jij gevraagt wordt om voor een bedrijf te werken aan de andere kant van de wereld, dat je moet verhuizen, nieuwe spulletjes (bank, bed, e.t.c.) moet kopen, of je oude spullen moet laten verschepen. Das helaas niet gratis.

Je laat dat bedrijf dus een investering doen, en hopen dat je een aantal jaar blijft.. Als je dan na 3 maanden besluit dat het allemaal kut is en dat je terug naar huis wil, sja dan vindt ik het niet raar dat het bedrijf z'n investering terug wil.
ehh een investering is toch ergens je geld in stoppen met het risico het kwijt te raken? dit klinkt meer als een borg dan een investering...
in de states is het zo dat je blij moet zijn met een baan en niet zeuren, en niet andersom.
Als ik developer zou zijn die niet voor zijn overuren betaald zou worden, had ik al 20x een vakbond opgericht die voor de rechten van de developers opkomt. Komen ze de eisen niet tegemoet, gewoon keihard staken vlak voor de deadline tot er een overeenkomst gevormd is. Zo doe je dat, samen sta je sterk. Maar blijkbaar snappen ze dat daar niet ofzo :?
Hoelang dacht je in de US je baan te houden als dat bekend wordt? En vergeet niet dat het woord vakbond in de US iets heel anders betekent dan hier. Google maar eens op 'Teamsters' of bekijk deze wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Teamsters
Even een reactie vanuit Amerika - EA mag dan wel bekend staan als slavendrijver (wist ik niet), maar dit soort taferelen is hier niet ongewoon. Iedereen is z benauwd om z'n baan kwijt te raken, dat er een boel gepikt wordt van de bazen (en collega's).

Voor jou tien anderen hoor, en als je hier figuurlijk op straat wordt gezet, sta je met een beetje pech al rap letterlijk op straat ook.

Bij n van m'n banen hier, moest ik 'lunchen' (lees: m'n eten en drinken naar binnen duwen) in de paar minuutjes dat ik af en toe naar het toilet kon sneaken, want anders was ik er uitgedonderd ten gunste van mensen die f niet hoeven te eten, f die hun consumpties beter konden verbergen.

En dat zo'n goedverdienende kerel die $5000 niet even betaald (belachelijk laag bedrag eigenlijk, maar dat ter zijde) is niet zo vreemd hier. Het is gewoon eng hoe consumptief men is. Zodra je een baan hebt die een hogere hypotheek of andere lening toelaat, koopt men al gauw een nieuwe, grotere wagen, grotere tv, en niet te filmen wat voor andere zooi die werkelijk nergens voor nodig is. Allemaal om te pronken voor de buren en vrienden.

Gelukkig heb ik inmiddels een Europese baas in een erg relaxt bedrijf ;)
knap dat je met je eerdere baan, daar mee om kon gaan, ik denk niet dat ik eht lang volgehouden had en zou allang al naar NL terug gekeerd zijn :)

maarja zoals al gezegt word, dat is gewoon het verschil van hier en daar, in NL doen we het zo, punt, als je dan ergens gaat werken waar het compleet anders is, in negatieve zin, word je er snel zat van denk.
Zoals in het laatste stukje in dit artikel te lezen valt, heeft het verlengen van de werktijd en het verhogen van de werkdruk na een bepaald punt geen zin meer. Zo gauw je werknemers ontevreden worden kom je op een punt waar het meer kwaad dan goed doet.

Helaas lopen er nog veel waardeloze managers rond die dit niet inzien/begrijpen...
Dat klopt, dat is al jaren bekend. Er zijn bedrijfstakken in Nederland waar het ziekteverzuim dik boven de 20% was. De druk op de rest loopt dan nog verder op nog meer zieken etc. Dat gaat pas omlaag als de werkomstandigheden beter worden. En dan blijkt plotseling dat je mensen over houdt als ze allemaal beter worden. Dat is uiteindelijk veel goedkoper dan ze opjagen. Maar de meeste (middel) managers kunnen niet verder kijken dan het rooster voor volgende week. Het moet NU af en het moet goedkoper dan de concurent. Dat je dan volgend jaar een fortuin kwijt bent aan WIA uitkeringen en re-intergatie trajecten verschijnt niet direct in de boekhouding, bovendien is het niet zijn afdeling die er de lasten van draagt. En fouten die optreden omdat mensen overbelast zijn zie je al helemaal niet terug als een aparte post in de boekhouding.
Het hoeft niet eens ziekteverzuim te zijn, vaak ligt de druk al zo hoog om niet "ziek te worden", zodat de kwaliteit achteruit gaat.

Creativiteit, innovativiteit en spontaniteit verdwijnen uit een produkt/bedrijf.
"Ze krijgen hun werk nog steeds op tijd af en hun games krijgen goede recensies"

Dat het werk afkomt wil ik nu wel begrijpen met die werktijden, en dat de recenties goed zijn mag ook wel met zoveel werk erin. Dat er niet meer op zondag gewerkt wordt is mooi, maar zijn de werktijden doordeweeks dan wel normaal?

EA lijkt met hun antwoord om de zaken heen te lopen
Krijgen ze hun werk af? EA-spul wordt toch altijd gerushed en geleverd met het merendeel van de bugs er nog in? :P
het is geen leuke industrie net zo min als film maken dat is.
mensen krijgen altijd fantasie beelden binnen van beiden, maar het is niets zoals de fantasie.
Het is maar hoe je het bekijkt en wat voor job je in die industrie hebt... Ik vindt 9 tot 5 op kantoor ook helemaal niet leuk, maarja geld moet toch binnenkomen, en ik ben blijkbaar redelijk goed in dat programmeren, dus dan accepteer ik dat maar (maakt toch niet uit waar je gaat werken, het is overal wel hetzelfde)...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True