Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Ontwikkelaar Valve heeft zijn spellenbundel Orange Box de gold-status gegeven, wat betekent dat het spel op tijd klaar is om op 12 oktober in de winkels te liggen. Het pakket bevat onder meer de tweede episode van Half-Life 2.

Behalve de tweede episode krijgen gamers bij de aankoop van de bundel ook de eerste aflevering van HL2. Ook zitten de spellen Portal en Team Fortess 2 in de box, zo meldt Joystiq.

Orange BoxDe tweede episode van Half Life 2 pakt het verhaal weer op waar de vorige delen eindigden. De speler neemt het als Gordon Freeman op tegen buitenaardse wezens. De fps Portal is een supersnelle puzzelgame, waarin portals gecreëerd kunnen worden. Met behulp van deze doorgangen kunnen bijvoorbeeld ravijnen overbrugd worden. In de trailer is te zien wat voor spectaculaire taferelen dit oplevert. Team Fortress 2 is een online shooter in Pixar-stijl, waarin teams tegen elkaar strijden en waarbij veel strategie komt kijken.

De pc- en de Xbox 360-versie liggen tegelijk in de winkel. PlayStation 3-eigenaren moeten nog wat geduld oefenen omdat de versie voor deze console een paar weken verschoven is. De pc-versie moet rond de vijftig euro gaan kosten, voor de Xbox 360 ligt de prijs zo'n tien euro hoger.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Behalve de tweede episode krijgen gamers bij de aankoop van de bundel ook de eerste aflevering van HL2. Ook zitten de spellen Portal en Team Fortess 2 in de box, zo meldt Joystiq.
Dit is eigenlijk niet helemaal correct. Men krijgt Half-Life 2, Half-life 2 Episode 1 en de nieuwe Half-Life 2 Episode 2. En natuurlijk Portal en TF2.

Team Fortress 2 beta-test ik al een tijdje omdat de orange box ge-preordered heb, en ik moet zeggen, een GEWELDIG spel. Heb maar weinig andere games aangeraakt lately.

@bovenstaanden: Episode 2 is gewoon los te kopen, de orange box is gewoon een voordeelpack, $44 voor 5 games vind ik zeker niet gek. Loop niet te huilen over koppelverkoop, als je er maar één wil koop je die gewoon los..

@sarcast: Even voor je gechecked op Steam.. En zoals GekkePrutser ook zegt, hij staat er gewoon los bij. Dat huilen klinkt misschien wat verkeerd, maar mensen hebben altijd wel *iets* te zeuren. Als het niet te duur is is dit het wel weer. Ze zijn niet verplicht het te kopen..
- Vond het persoonlijk aardig duidelijk, je kijkt op steam tussen de games, zoekt op Episode 2, en daar staat ie.. Moet zeggen dat ik dat bericht over alleen de orange box niet tegen ben gekomen. Mocht je trouwens alleen de Half-Life saga willen spelen en je hebt HL2 / Ep1 nog niet, kun je natuurlijk altijd de HL2+Ep1 pack kopen om het rijtje compleet te maken :)

@Xploit: Dat van de Black box vond ik ook vreemd destijds inderdaad, geen idee waarom ze dat gedaan hebben. Dat van Steam is niet helemaal waar, want ook al koop je een fysieke versie heb je afaik Steam nodig (Hoewel ik het zelf een ideaal programma vind)

[Reactie gewijzigd door geez op 28 september 2007 13:11]

Orange Box INCL. BTW = $ 53,49 --> in euros dus: ¤ 35,14 :)
Voor 35 Euro dus eventueel 5 games. Anders voor $ 29,95 Ep2 los te verkrijgen, maar dat stond er al.

Team Fortress 2 gisteravond gekocht gedownload (orange box gekocht, al had ik hl2/ep1 al), heerlijk om een game te spelen waarbij het gros de maps ook nog niet kent :) Ben je niet structureel n00b ;) En ik heb me al lange tijd niet meer zo goed vermaakt met een shooter.

De cartoonstijl is overigens niet de Pixar stijl, maar een stijl van een cartoonist (?) uit de jaren '30 van de 20ste eeuw (dit kun je beluisteren bij de audiocommentaar gedeeltes, maar ik ben weer vergeten over wie of wat het nou precies ging)

En HL2 ligt al jaren in de winkel, ik vind het niet zo gek dat je dan nu HL2 en EP 1 voor bijna niks bij krijgt, het is toch belangrijk voor EP2, en al die mensen die het dan alsnog gaaf vinden willen dan ook.. jawel EP3, etc. etc. etc.

[Reactie gewijzigd door letatcest op 28 september 2007 12:34]

Grapjas, zo gaat het helaas niet. 62,99 bij Bol.com (http://www.nl.bol.com/is-..._OWNER_ID=1&lgl_Section=1).
Dit is wel een pre-order maar voor zover ik weet maakt dat het niet duurder. In het artikel zelf staat ook dat de Orange Box rond de 50 euro moet gaan kosten. Hopelijk is de prijs bij Bol.com niet de laagste prijs...

Edit: Link was voor de XBOX360 versie. De PC versie zal dus zoals staat in het artikel rond de 50 euro kosten.

[Reactie gewijzigd door Jonny2x4 op 28 september 2007 21:47]

Op het forum wordt vermeld dat er maar 1 manier is van aanschaf, in een combi box. Iedereen roept fijn dat je hem ook los kan aanschaffen, maar een bron wordt niet gegeven.

Tevens, roepen dat mensen niet moeten 'huilen' werkt niet mee aan een goede discussie sfeer.

Edit @ Geez,
Er wordt gewoon slecht aangegeven dat je het spel ook los kan kopen, er wordt WEL (op meerdere plaatsen) melding gemaakt dat het alleen te kopen is in koppelverkoop.

Je hebt op zich een punt met "Ze zijn niet verplicht het te kopen..", maar neem wel even in acht dat dit episode 2 is. En niet een op zichzelf staand spel.

(kan wel, maar episode 2 spelen zonder hl2 en ep1 te hebben gespeeld is kinda pointless.)

[Reactie gewijzigd door sarcast op 28 september 2007 12:41]

Je kan op Steam zien dat je de andere games los kan kopen, de prijzen staan er zelfs al op.. 20 dollar voor Portal en 30 voor Episode two als ik het me goed herinner.

Edit: Link gevonden. Hier staan de afzonderlijke prijzen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 september 2007 12:30]

Wat dan te denken van het feit dat Valve in eerste instantie wel van plan was om een zogenaamde 'Black Box' uit te brengen met daarin alleen Ep.2, TF2 en Portal, maar die vervolgens in mei van dit jaar geschrapt heeft? Een duidelijke reden daarvoor hebben ze nooit gegeven, maar mijn vermoeden is dat ze mensen willen overtuigen dat Steam beter is dan het kopen van een fysieke versie. Op deze manier laten ze echter wel de echte fans in de kou staan wanneer die, zoals meerdere mensen hier, helemaal geen behoefte hebben aan Steam en er ook geen gebruik van willen maken. Mij moeten ze in ieder geval nog overtuigen dat de Black Box markttechnisch een flop zou zijn geworden en dat dat de reden is...
Ik denk dat je HL2 en Episode 1 er gewoon gratis bij krijgt nu. Van die 2 spellen zijn de ontwikkelings kosten er toch allang uit. Van de nieuwe 3 moeten die vanaf nu pas terug verdiend gaan worden. Dus die 2 oude spellen kan Valve er financieel gezien gewoon gratis bij doen zonder er geld op in te schieten.

Edit: Ah ik zie nu je link, ja het verschil was 10 dollar dus hier in de winkels waarschijnlijk 10 euro. Toch wel zonde van het geld als je het niet nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 september 2007 13:09]

Dat het markttechnisch een flop zou worden is nooit gezegd, retailers hadden echter niet genoeg shelfspace voor twee packs die deels hetzelfde aanbieden. Gabe Newell heeft dat in een interview met ign onlangs gezegd. Of het waar is of niet, via steam kopen is op het moment natuurlijk (wisselkoerstechnisch) erg voordelig en best handig.
Ik had ook HL2 en HL2:ep1 al, maar desalniettemin is de Orange Box een goede deal. En zoals eerder gezegd, je kunt ook weer iemand blij maken met HL2 en ep1.
...helemaal geen behoefte hebben aan Steam en er ook geen gebruik van willen maken.
Ook al koop je een HL2 DVD-tje, je zal toch met Steam te maken krijgen. Enige voordeel is dat ie al veel van de DVD installeert, zodat je niet ettelijke GB-tjes hoeft binnen te trekken. Ik snap overigens niet wat het probleem met Steam is (afgezien van het stokoude 'maar als de stekker uit Steam gaat, heb ik helemaal niets'-argument).
steam is nog steeds, jaren na release zo onstabiel als de pest....
en dat stokoude argument is een zeer goede reden om dat soort spul te negeren.. (helaas kan je niks anders als je HL2 wilt spelen)
Misschien ten overvloede:

Team Fortress 2 wordt dé nieuwe strategische online shooter.

Ontzettend goed uitgewerkt spel. Enorm leuk en gevarieerd. Sinds ik de orange box heb speel ik eigenlijk alleen nog TF2 en laat ik toptitels als Bioshock, Supreme Commander, Oblivion, S.T.A.L.K.E.R. en dergelijke gewoon links liggen.

Het is gewoon te leuk! Of je nu als snelle scout, als heavy of als spy speelt... elke class heeft zijn eigen karakter en speelstijl en alles lijkt goed in balans.

Topspel. _/-\o_
Aah lekker veel mensen die klagen dat je hl2 + ep1 erbij moet kopen. :-)
Bedenk wel dat je normaal voor 1 spel al gauw 50 euro kwijt bent. Voor ep2 + TF2 + portal betaal je nu dus ook 50 euro voor. Dat zijn 3 spellen ! En nog hl2 + ep1 erbij... wel jammer maar ach...
Daar is ebay voor. :D
EP2 is een addon die normaal voor 25 euro in de winkel liggen
tf2 is ook geen volwaardig spel maar een veredelde mod.
portal is een side game die max 10 euro waard is
vervolgens krijg je EP 1 en HL2 erbij:
leuk maar ik heb al 80 euro er voor neergelegd... krijg ik dat nu van ze terug? (en verkopen is geen optie, daar verdien ik het nooit meer mee terug..)
Hmm, geen woord over multi-core support voor de source engine. Deze zou toch gelijktijdig met episode 2 uitkomen?
Weet iemand of de system specs dezelfde zijn als die van Episode1?
Valve verbetert de Source engine bij elke versie, maar het zijn meestal niet zodanig grote aanpassingen dat het een enorm verschil gaat maken in eisen. Alleen HDR was een aardige impact op sommige systemen. De grootste verbetering die afaik in Ep2 is zit de 'cinematic physics', wat geloof ik deels voor gecalculeerde physics zijn om instorting van hele gebouwen mooi weer te geven. Wellicht dat dit lichtjes zwaarder zal zijn voor de CPU.
"Pixar-style" moet dat niet gewoon "Cartoon-style" zijn!

Ik heb met TF2 een beetje lopen spelen het is wel grappig maar of het nog leuker wordt en of ik het veel ga of zou gaan spelen betwijfel ik. TF was meer serieus (volgens mij het eerste teambased spel/mod) en TF2 is meer grappig en of dat ook het TF idee en spelers van vroeger weer doet opleven.... de toekomst zal/moet het gaan aantonen.

[Reactie gewijzigd door NINjak op 28 september 2007 12:11]

Nou nee,

Het heeft enorm veel weg van "The incredibles", zowel de shading, belichting als vormgeving van de characters en omgeving.
Het doet mij vooral denken aan Evil Genius. Wie dat spel ooit gespeeld heeft, snapt het plaatje wel :) Ook de interieurs en de stemmetjes doen eraan denken.

TF2 vind ik enorm geslaagd. Gedaan met duizend-en-een knoppen voor al je wapens (wie gebruikte nu zijn tweede shotgun?) en granaten. En ook gedaan met die granatenspam die TFC toch begon te overheersen. Ze hebben het lef gehad om het TF principe flink bij te schaven zonder bang te zijn voor gemor uit de community en dat bewonder ik enorm.

Het enige wat ik zelf mis, zijn de coole stunts die je kon doen met concussion grenades en emp's. In TF2 draait het veel meer om schieten dan om snel heen en weer en op en af te kunnen springen. Da's wel jammer, want er was niets zo goed als met twee, drie concs van de ene kant van de kaart tot aan de andere kant te raken. Dat vergde echt skills.

Aan de andere kant, voor zo'n adrenalinekick moet je ook niet meer bij TFC zijn, maar bij Halflife 2 Capture the flag (http://www.hl2ctf.com/).
Ben er helemaal eens mee, ik heb volgens mij in TFC meer tijd door gebracht in Concmaps dan op echte TFC maps. Ik mis trouwens ook wel de VIP maps! Die waren ook zeer gaaf. Dat dikke blauwe mannetje in veiligheid brengen.
Kijk hier eens naar :www.fortress-forever.com
Is een community made HL2 mod en komt aardig dicht in de buurt van de gameplay van good old TF Classic. Uiteraard met de graphics zoals je gewend bent van de HL2 engine.
Pixar = cartoons
De stijl is verder vergelijkbaar met die van de pixar animatiefilms.
volgens mij zijn 3d-animaties en cartoons 2 hele verschillende dingen.
Is episode 2 ook los te krijgen? Heb Half-life en Episode 1 namelijk al.
Op steam kan je het los kopen voor $30. Portal los is $20 en TF2 los is $30. HL2 + epi1 + epi2 + portal + tf2 is op dit ogenblik $45.
Als je de orange box koopt en je hebt hl2 en epi1 al kan je die key doorschenken aan iemand.
Niet iedereen kan of wil via Steam iets kopen. Ik kan het wel (heb een creditcard), maar wil het niet. Als ik een game zoals HL2 koop, wil ik het ook fysiek in huis hebben.

Veder vind ik het argument "je kunt de keys aan iemand anders schenken" grote onzin. Ik wil helemaal niet iets kopen wat ik al heb, puur om iets te krijgen wat ik nog niet heb. De gebruiker moet gewoon de keuze hebben om ep 2 en Portal los te kopen. Maar nee, je wordt gedwongen de Orange Box te kopen waarin èn HL2 èn Ep 1 ook nog eens aanwezig zijn.

Blergh. Dit is gewoonweg koppelverkoop, hetgeen verboden is.
Kopelverkoop waarbij je voor de 5 games slechts de prijs van 1 game betaald. Zelfs als je de set voor maar 2 van de spellen koopt dan nog is het een koopje dunkt me.
Ik geef maar de concrete informatie he.

Maar ik ben wel een enorme fan van steam, mijn folder is ondertussen al 77,6GB. Het enige dat nog ontbreekt is de mogelijkheid om instellingen van games ook online laten op te slaan.
Ik snap ook je argument niet ivm half life 2. Ik weet niet of je de vorige delen hebt gekocht maar hl2 en episode one kwamen in een doosje met 1. DVD 2. een blaadje waarop de bediening stond.

Dat in de retail niet alles apart komt is logisch, er zijn bedrijven die veel kloterige marketing hanteren.
't Is geen koppelverkoop, aangezien je altijd de optie hebt apart te kopen. Dat dit enkel online mogelijk is maakt niet uit. Niks houdt je trouwens tegen een dvdtje te branden met een back-up van je spel erop.
Zijn we al zo ver heen qua service dat je je net aangeschafte spel nu ook al zelf moet gaan branden?

* sarcast ziet het somber in voor de toekomst :/
Je moet 't niet branden, je kan 't gelijk wanneer altijd downloaden via steam (aan respectabele snelheid). Dat vind ik een beter systeem dan een DVD uit de winkel die op termijn kapotgaat of kwijtgespeeld wordt, met de serial op een handleiding.

Vergeet niet dat een aparte retail versie van Episode 2 duurder zou zijn dan diegene die je via Steam aanschaft (want hogere kosten), en dat Steam een enorme functionaliteit biedt.
En aangeschafte boeken moet je kopieren voor de toekomst
Iemand zonder een creditcard heeft geen optie. It's that simple.

En een schijfje branden met een backup, dat valt niet te vergelijken met een retail aanschaf.

Ik had gewoon de Black Box willen hebben, maar in hun eeuwige onwijsheid hebben ze die maar geschrapt.

Mja. De Orange Box staat in de preorder, maar met tegenzin.
Ja, zodra hij uit komt kan je hem ook los krijgen. Maar het is vrij voordelig om de orange box te preorderen als je ook Portal wil hebben, dan is dat goedkoper dan ze achteraf los te kopen.
En ik meende ooit gelezen te hebben dat Portal een freebee zou worden?
Nope. portal kost 19,95 dollar los. Team fortress 2 kost 29,95 dollar los, En episode 2 kost ook 29,95 dollar los,

Komt samen neer op 79,85 dollar. En dan reken je ook niet eens de gratis Half Life 2 en Half Life 2 Episode 1 die je er bij krijgt mee :) Dat word dan totaal 129.75 dollar.

Dus 129.75 dollar inhoud voor op dit moment 45 dollar op Steam.

De mensen die al half life 2 en episode 1 hebben en toch orange box kopen die krijgen dan twee Gift passes trouwens, dan kan je HL2 en EP1 de volledige spellen aan een vriend geven :)

Dit doen ze zodat meer mensen kennis zullen maken met HL2 en uiteindelijk dus ook de rest hopelijk gaat kopen.
Als de orange box uit komt kan je hoogst waarschijnlijk op de site van steam het spel apart kopen.
Maar let wel op dat je in dit paket 3 nieuwe spellen krijgt, apart zouden deze 20 euro per stuk kosten.
Van het valve forum:

How can I get this game?
Episode Two will be released for the PC, the Xbox 360 and the PlayStation 3.

As far as retail is concerned, there is but one option: Half-Life 2 Orange Box. Apart from Episode Two, this bundle will include two new games, Team Fortress 2 and Portal as well as improved (not confirmed for the PC) versions of Half-Life 2 and Episode One. The three versions are equally matched graphically.

(bron: http://forums.steampowere...s/showthread.php?t=475909 )

Als het zo is dat ik half life 2 + episode 1 opnieuw moet kopen voor dit spel, haak ik af.
Ik weiger gewoon mee te werken met een ranzige koppelverkoop.

Vraag me af of dit ook legaal is in de EU, Microsoft heeft hier bergen rechtzaken over laatste tijd. :?

[Reactie gewijzigd door sarcast op 28 september 2007 12:27]

De retail versie van The Half-Life 2 Black Box (met alleen Ep2, Portal en TF2) is inderdaad de nek omgedraaid.

Wat je echter wel kan doen, volgens Doug Lombardi van Valve, is dat je de keys voor HL2 en EP1 kan gebruiken om iemand anders blij te maken.

Bron: http://arstechnica.com/jo...-consumers-to-waste-money
We're going to have one package, The Orange Box, available on the PC (US$49.99) as well as the 360 and PS3 (US$ 59.99). In addition to the three new products—Portal, Team Fortress 2, and Half-Life: Episode Two—The Orange Box will also contain the full version of Half-Life 2 and Half-Life 2: Episode One. Those who purchase the PC version of The Orange Box will get three separate Steam product codes: One for the three new games, one for HL2, and one for Episode One. This way a PC Orange Box owner can give away their Half-Life 2 or Episode One unused Steam product codes if they don't need a copy of those games. We are excited to deliver the highest value of new gaming content ever offered in one box.
Zelf ben ik ook iemand die toch wel graag het doosje met CD/DVD in de kast heeft staan. Dus zoals het er nu naar uitziet kan ik 2 "Steam product codes" op Marktplaats verpatsen en zo nog wat centjes terugkrijgen voor de games die ik al heb.
Ja dat vind ik ook.

Als ik dit paket zie vind ik me ook wel een beetje bedrogen dat ik voor een totaal van 70,- HL2 en HL2: EP1 gekocht heb terwijl je ze er nu bij moet kopen wil je EP2 spelen.
Ik hoop dat je ze ook apart kan kopen als ze uit zijn, zo je fans op de kosten jagen is geen goeie zaak. :(
Of je leest gewoon even verder dan je neus lang is:

http://steampowered.com/v...hp?area=package&SubId=474

Onder op de pagina.

Je HL2 en waarschijnlijk dan ook je Epi1 worden omgezet in een Gift Certificate. Die kan je dus geven aan iemand of verkopen of wat dan ook. Ik vond dat een doorslaggevend argument.

En kijk! Als je TF2 en Portal niet wilt (kan gebeuren) dan kan je Epi2 gewoon voor $19,95 op Steam kopen:
http://steampowered.com/v...area=game&AppId=420&cc=DE
Nu nog niet natuurlijk, maar vanaf de 10de.

Ik snap niet wat het probleem is. Ik heb zelf ook HL2, gewoon uit de winkel, en heb vorige week de Orange Box besteld omdat ik graag TF2 wil spelen. Topspel, overigens. M'n originele HL2 kan ik dan weggeven aan iemand die 'm nog niet heeft. Kost tegenwoordig ook maar 20 dollar ofzo, dus verkopen is niet zo interessant, en je kan er iemand natuurlijk wel een plezier mee doen.
nofi, maar ik koop niet een spel + 3 andere spellen, zodat ik er 3 kan gaan weg geven.

Oorsponkelijke idee was Ep2 + gratis portal. Dat idee werd gedumpt en nu heb je de keus tussen of 4 spellen kopen, of 1 voor een prijs die je eigelijk gewoon dwingt een hele box te kopen.

Als jij persoonlijk het geen probleem vind of er misschien zelfs blij mee bent, dat is mooi natuurlijk, maar moet wel inzien dat een hoop mensen (inclusief ik) het zien als koppelverkoop en er totaal niet blij mee zijn.

Grof gezegd krijg ik 2 complete spellen in m'n strot geduwd die ik niet moet omdat ik ze al heb!
Je koopt ze niet nutteloos dubbel, je kan de dubbele games die je hebt gratis weer door geven aan vrienden. Doe ook een beetje onderzoek voordat je gaat klagen, je betaald 45 dollar voor iets wat 120 dollar waard is ( Check mijn post in de string boven deze string ) Als je de games los zou willen kopen ( zoals jij wilt ) ben je 70 dollar kwijt ;)

Edit: Je kan het zien als koppelverkoop, maar hoe dan ook ben je goedkoper uit.

[Reactie gewijzigd door Inferno-Acid op 28 september 2007 16:55]

Online kan je ze apart kopen. Je hoeft dus niet per sé hl² er terug bij te nemen.
Ik blijf het zo'n onzin vinden dat je niet gewoon episode 2 los kan kopen (of alleen via Steam?). Bedoel, het hele idee van episodes is (lijkt me) dat je ze los van elkaar kan kopen! Ik wacht al heen lang op episode 2, maar ik weet niet of ik wel volle mep ga betalen voor iets wat ik al gedeeltelijk heb!
Je kan die straks gewoon los kopen... de orangebox is een voordeelbox!
Je kan hem gewoon los kopen :) En ik wacht wel tot ze alle drie op een DVDtje staan ;)
Nee dat kan niet, althans niet op een fysiek medium.

Dit was oorspronkelijk wel het idee (de Black Box), maar deze is gecancelled.
In het artikel staat de 10e trouwens, niet de 18e...

Edit: Volgens wikipedia komt hij op 10 Oktober op Steam uit, op 10 Oktober in Amerika in de winkels en op 12 Oktober in Europa in de winkels.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 28 september 2007 12:23]

Klopt, 12ste Europa, is aangepast
Woot, ik heb hem al 2 weken in de pre-order staan. :)
Ben zeer benieuwd wat de 2de Episode gaat brengen.
De eerste was namelijk wel goedkoop, maar ook superkort.