Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Het militaire regime van Myanmar heeft de toegang tot internet in het hele land onmogelijk gemaakt. Daarmee lijkt de junta de internationale berichtgeving over de opstand in het land te willen bemoeilijken.

Sinds afgelopen maandag protesteren tienduizenden Birmezen tegen de slechte economische omstandigheden in het land. Pogingen van het leger om de protesten met geweld uiteen te slaan, hebben internationaal tot beroering geleid. Dat bleek aanleiding voor de 'State Peace and Development Council', zoals de militaire dictatuur officieel heet, om de toch al gebrekkige vrijheid van meningsuiting in het land nog verder in te perken.

Volgens een woordvoerder van Myanmar Post and Telecoms, die anoniem wilde blijven, is internet buiten bedrijf omdat 'de onderzeese kabel stuk is', bericht persbureau AFP. In het licht van het feit dat donderdag de Japanse journalist Kenji Nagai door ordetroepen werd doodgeschoten terwijl hij de protesten probeerde te fotograferen, mag een dergelijke verklaring echter worden betwijfeld.

De internettoegang in het Zuid-Aziatische land gold al als een van de strengst gefilterde ter wereld. Een studie uit 2005 wees uit dat de meeste Birmezen alleen toegang tot sites in het eigen land hebben en dat met name e-mail scherp in de gaten wordt gehouden. Om te voorkomen dat de oppositie informatie via bijvoorbeeld blogs, communitysites of zelfs wenskaartensites het land uit 'smokkelt', zou nu de volledige toegang tot het internet onmogelijk zijn gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Nou, het Internet is inmiddels weer toegankelijk: http://www.nu.nl/news/125...gankelijk_in_Myanmar.html

De afsluiting was dus maar van korte duur.
Hoe sluiten ze nou technisch gezien een land af van het internet?
Welke (hoofd)verbindingen lopen er het land in/uit en kan iemand die gewoon uitschakelen?
Nou ja, in landen waar internettoegang gefilterd is op dit niveau, is 9 uit 10 keer alle internetactiviteiten in handen van de overheid. En die resterende keer is alle externe connectiviteit in handen van de overheid. Dus dan is 't heel simpel voor zo'n regering om de connectiviteit uit te zetten. Zelfs op zo'n manier nog dat ze zelf wel op internet kunnen om te checken wat er over ze geschreven wordt.
er lopen altijd een x aantal verbiningen (backbones ) naar buiten...
kwestie van de desbetreffende routers te saboteren/"verkeerd" instellen
Niet zo moeilijk hoor. Gewoon de Internet Exchanges (http://nl.wikipedia.org/wiki/AMS-IX) van het land plat gooien en je hebt al 99,9% van de internet verbindingen plat.
Het militaire regime van Myanmar
zullen we het gewoon Burma noemen?
"Due to consistent, unyielding support for the democratically elected leaders, the U.S. government likewise uses 'Burma.'"
Een VS standpunt waar ik wel achter kan staan..
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/7013943.stm
"There's not a really strong call from the democracy movement saying you should not call it Myanmar, they just challenge the legitimacy of the regime. It's probable it will carry on being called Myanmar after the regime is gone."

[Reactie gewijzigd door Vaudtje op 28 september 2007 13:55]

Dat is erg kort door de bocht hoor, want buiten Birma heeft men het wel nog steeds over Birma. Bijv. de Birma’s media in ballingschap (waarvan de Democratic Voice of Birma vanuit Noorwegen de bekende is). Dus het is leuk dat BBC vindt dat er geen sterke signalen zijn, maar dat hangt er maar net vanaf waar je kijkt. :)

[Reactie gewijzigd door Roelant op 28 september 2007 15:12]

Zo ook de Japanse krijgsgevangenen die aan de betreffende spoorlijn hebben gewerkt. Die zullen het woord Myanmar nooit in de mond nemen, lijkt me zo.
Tsja, dat ze het daar Birma noemen is fijn, maar officieel heet het land nog altijd Myanmar. Het lijkt me dan ook het beste om de officiele naamgeving aan te houden, en niet een door een externe partij zelfverzonnen naam.
eh.... zelfverzonnnen??? Het regime heeft de naam myanmar verzonnen. En het land heet oorspronkelijk Birma.... !
Ja, oorspronkelijk heette het land Birma. Daarna is de naam veranderd in Myanmar. Zo dient het dus ook genoemd te worden, tot de naamswijziging officieel is teruggedraaid tot "Birma".

Iran heette vroeger ook Perzie, waarom noemen we dat dan ook niet meer zo?

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 28 september 2007 13:06]

je reactie slaat eigenlijk nergens op, want de staat iran en z'n regering word namelijk erkend, het nieuwe regime in birma dus blijkbaar niet... daarom dus ook de naamsweizeging niet... mijns inziens terecht...
Het regime in Myanmar wordt wel erkend door de Verenigde Naties. De Verenigde Staten zijn het daar niet geheel mee eens, en blijven dus de oude naam gebruiken. Wij leven echter niet in de Verenigde Staten, maar het staat je natuurlijk altijd vrij om een andere naam te gebruiken.
Right. Nieuw-België it is.
De Nederlandse staat heeft Myanmar ook niet erkend, de naam is volgens onze staat nog steeds Birma. En de voor-koloniale naam voor Birma is Myanma, zonder R.

(correct me if I am wrong)
Het gaat om het feit dat de militaire dictatuur de Engelse naam heeft gewijzigd. Zoals je uit de quote en de link in mijn eerste post kan opmaken.

Als Kim Yong-il Noord Korea anders gaat noemen (Het Glorieuze Arbeidersparadijs der Korea ofzo) dan nemen we dat toch ook niet over? Het geeft alleen maar erkenning aan dat soort regimes.
Zolang dit soort regimes een stem hebben bij de Verenigde Naties of andere overkoepelende organisaties, heeft de rest van de wereld de naamgeving van dat land te respecteren.
Inderdaad, mee eens. Het land heet historisch Birma, en omdat een dictator dat geen toffe naam vind betekend niet dat we dat veranderen. Sure, als een democratisch gekozen regering voor een naamsverandering zou gaan - best. Maar niet zo.
Noord Korea wordt officieel DPRK genoemd wat staat voor:
DEMOCRATIC peoples republic of korea
gaat net niet zover als Glorieuze Arbeidersparadijs maar komt qua hyprocrisie in de buurt.
Nou, zoals je misschien weet wordt Noord-Korea inderdaad internationaal officieel aangeduid als "Democratische Volksrepubliek Noord-Korea", wat een door het regime (destijds Kim Il-Sung) bedachte naam is.

oeps, jmzeeman was me voor. Frappant trouwens dat deze naam niet gebruikt wordt in Zuid-Korea en Japan, trouwens.

[Reactie gewijzigd door AntiPasta op 30 september 2007 18:11]

De taal heet echter nog steeds Perzisch (Pharsi), en het zou me niet verbazen als Iran daar ook wel Perzië wordt genoemd.
Volgens mij heette het zelfs Myanma, zonder R. VOORDAT het Birma heette.

Ik kan dit momenteel even niet checken. Dus iemand ???
"De naam Myanmar komt van Myanma Naingngandaw, de lokale naam voor het land die reeds in de 12e eeuw werd gebruikt."

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Myanmar

:)
In het Nederlands is/was het gewoon Birma hoor ;)
Een beetje journalist heeft tegenwoordig gelukkig een sat. telefoon :P
Een beetje journalist heeft vaak moeite met het land binnen te komen. Vervolgens wordt ie geschaduwd door de geheime politie. Als je enigzins "schadelijk" materiaal hebt wat kan gebruikt worden voor een artikel, moet je het lichaamsholtes verstoppen als je het land uit wilt. :X
Satelliet phones worden waarschijnlijk uit je bagage gevist als je aan komt in het land.
Het is er echt slecht aan toe daaro :/
Een beetje journalist wordt in Myanmar of Birma (hoe je het maar wilt noemen) gewoon doodgeschoten als hij probeert de rest van de wereld te laten zien hoe het militaire regime daar optreedt.

[Reactie gewijzigd door resma op 28 september 2007 13:43]

Je moet zelfs je GSM inleveren voor je Myanma(r) binnenmag. :/
Irak was en Iran is er stukken beter aan toe dat Birma/Myanmar. Waarom vallen we Birma/Myanmar niet binnen dan? (De terroristische dreiging is immers lariekoek)
Omdat Myanmar, in tegenstelling tot Irak, geen olie of andere waardevolle resources in grote hoeveelheden heeft.

Een inval levert dus niks op, en daarom al die inval er simpelweg niet komen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 28 september 2007 13:30]

Integendeel, Myanmar/Birma/Burma barst van de olie, en schijnt ook aardgas te hebben. Het overgrote deel van de bronnen is volledig onontgonnen, en veel gebieden zijn moeilijk toegankelijk.
De infrastructuur in het land is redelijk, hoe zal ik het subtiel zeggen, beperkt.
Buiten de waterwegen is de infrastructuur niet geschikt voor groot transport.
De meeste bruggen voor wegverkeer worden gedeeld met de spoorwegen, en zijn dan ook enkelvoudig. Waar geen bruggen zijn worden kleine bootjes gekoppeld tot veerpont door ze aan elkaar te maken en een platform op te schroeven.

Myanmar staat qua infrastructurele ontwikkeling iets verder van ons dan het gemiddelde vakantieland, zullen we maar zeggen.
Integendeel, Myanmar/Birma/Burma barst van de olie, en schijnt ook aardgas te hebben.
Right, niet dus. Ja er is inderdaad olie en gas, maar dat stelt dus helemaal niks voor. Ze produceren bijvoorbeeld nog geen 10.000 vaten olie per dag (ter vergelijking: Irak produceert ruim over de 2 miljoen vaten per dag), dus dat is dus zo'n beetje verwaarloosbaar. Wat ik dus eerder al zei.

Met gas hetzelfde verhhaal. Ja, er is aardgas in Myanmar, maar niet in belangrijke hoeveelheden.

Bron: het CIA Factbook (https://www.cia.gov/libra...rld-factbook/geos/bm.html)
Voor de geintresseerden: Total exploiteert de relatief kleine hoeveelheden aardgas in Birma gewoon omdat het land geweldig goed gelegen is naast het bloeiend economisch gebied dat Singapore heet :)
Omdat de generaals in Myanmar weliswaar een stel schurken zijn maar geen buitenlandse ambities hebben. Saddam wilde nogal eens een buurlandje binnenvallen en bluffen dat hij massavernietingingswapens had, Myanmar (net als Zimbabwe) onderdrukt alleen de eigen bevolking. En de buurlanden van Myanmar willen vooral geen onrust en vluchtelingen die je bij een revolutie nogal eens krijgt, dus wordt er binnen de regio heel (te?) voorzichtig met Myanmar omgesprongen. Dit itt Irak en Afghanistan waar naast Amerika ook alle buurlanden zaten te springen om zich in die landen te gaan bemoeien.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 september 2007 16:14]

De Amerikanen hebben al eens in die hoek van de wereld gezeten en dat is hen slecht bevallen.
Birma heeft veel aardgas over en ze produceren veel opium klik
maar verder bemoeit de VS zich niet met Myanmar. Als iets of iemand in moet grijpen daar is het de VN.
Precies. En de VN zal dus niet ingrijpen, want China heeft daar een veto-recht.

En die zullen ze gebruiken, want China heeft (economische) belangen bij non-interventie (het is een van de grotere handelspartners en bondgenoten van het regime in Myanmar).
Waarom vallen we Birma/Myanmar niet binnen dan?
1) Omdat geweld zelden de oplossing is.
2) De diplomatieke weg nog niet geprobeerd is.
3) Nog geen sancties tegen Myanmar zijn, en dus niet weten of dit gaat werken.
4) Er nog steeds westerse bedrijven waaronder Total in Myanmar zit en indirect het bewind in stand houd. (lijkt me dat dit eerst moet stoppen).
de vs is bang voor china, daar heb je niet eens hersens voor nodig om je dat te realiseren
De VS heeft niets om bang voor te zijn, de laatste keer dat ik keek had de VS de kernonderzeers met kernkoppen aan boord en had china........................ niet veel.
Het is lastig te zeggen of een democratie dit land verder gaat helpen, in principe ben ik voor democratie. Dit land heeft echter heel veel etnische minderheden en alles ten noorden van Inle Lake is al afgeschermd voor toeristen van de daar al aanwezige onrust. Ik vermoed dat als het regime valt dit land in een burgeroorlog terecht zal komen... Let wel, dit is mijn interpretatie van het 1x daar geweest te zijn en contacten met gidsen en de plaatselijk bevolking, het zou ok goed kunnen zijn dat ze niet hun werkelijke gedachten durfden te delen vanwege het regime.
Dat laatste lijkt me vooral.
Omdat de naam dailah lama, al direkt afschrikt en ze niet meer willen spreken.

Men wil vrijdheid, men wil dit regime niet.
Of dat democratie is weet ik niet.
Maar ik kan geen beter politiek systeem bedenken.

Ik hoop oprecht dat men een uitweg vind.
Wie even googled merkt dat 2 way satellite internet zeer prijzig maar wel degelijk mogelijk is vanuit Myanmar/Birma/Burma.
Maar goed, de gemiddelde particulier heeft hier niets aan, maar distributie van foto's en video's naar de buitenwereld, via internet is alsnog mogelijk.
Laatst in Thailand heb ik anders aardig wat internetcafés bezocht met een satellietverbinding. Misschien dat deze cafés in Myanmar wat schaarser zijn maar ze ontbreken vast niet. Hopelijk!
De internettoegang in het Zuid-Aziatische land gold al als een van de strengst gefilterde netwerken ter wereld.
Met andere woorden: de Burmezen zullen weinig missen. Ik hoop voor ze dat ze het regime snel omver zullen werpen en dat de ware soeverein (het volk) eindelijk vrij zal zijn (en over volledige internettoegang zal beschikken).

[Reactie gewijzigd door antipode op 28 september 2007 13:03]

Hoe het verzet daar georganiseerd is is vanuit het Westen hier (gelukkig) niet veel te zeggen, maar als ik de media mag geloven gebeurt er toch behoorlijk veel via internet. In die zin zullen de Burmezen dus wel zeker veel missen, want georganiseerd verzet zal hierdoor vast en zeker nog moeilijker worden, ook al was het internet voorheen al streng gefilterd. Hopelijk hebben ze nog voldoende alternatieven.
Vechten tegen een leger lijkt me niet aangenaam.

Eigenlijk zou elke democratie zijn burgers moeten bewapenen zodat zoiets nooit kan.
Zoals bv. in Zwitserland (en de VS een beetje).

Veel gaan die Burmezen niet uitrichten tegen tanks en machinegeweren.
LOL heb jij enig idee wat je uit kunt richten met een handwapen of een jachtgeweer tegen zwaargetrainde soldaten in body armor. Dat zijn menselijke tanks waar de kogels gewoon op afketsen.
Natuurlijk kun je gaan mikken op de benen, armen of het gezicht maar hun schieten terug met iets veel zwaarders, en shieten raak ipv zomaar in het rond.

Nee het bewapen van mensen om deze reden is stom en het leverd veel meer problemen op als je er me op probeert te lossen, kijk maar naar het o zo mooie amerika met al zijn moorden!
Ja, beetje jammer voor jouw argument dat er meer moorden worden gepleegd in Zuid-Afrika, Rusland, Brazilie, Mexico dan in de VS, en bijvoorbeeld meer moorden in Nederland dan in Belgie (hoewel de wapenverkoop in Belgie lange tijd VEEL vrijer geweest is en er meer wapens in omloop zijn)
De Duitse Demokratische Republiek had ook een Volksarmee, maar dat schoot toch echt eerst op eigen volk...
Het leger moet niet bevochten worden, maar overgehaald.
Nu is dat natuurlijk wel lastig want militairen zijn vaak erg loyaal (al dan niet door brainwashing)
Hoe zit het dan met satelliet verbindingen en dergelijke? De meeste nieuwsstations hebben toch een directe uplink naar 'huis' ? Ik snap daarom niet waarom ze denken hiermee iedereen 'de mond te snoeren'.
Tuurlijk joh. De militaire dictatuur laat zo onbeperkt satteliet apperatuur het land binnen, en heeft vast geen geheime politie om journalisten te schaduwen.
Buitenlandse journalisten zijn maar een handjevol mensen. Door het Internet af te sluiten snoer je toch direct 99%+ van de mensen in het land de mond. Als je het materiaal dat het land verlaat reduceert tot 1% van wat het was, dan geef je buitenlandse nieuwszender toch een stuk minder materiaal om uit te selecteren. De berichtgeving zal dan een stuk minder schadelijk zijn voor het regime.
tijd dus om een fix aantal vliegtuigen erheen te sturen met Wifi hotspots aan boord :P