Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Bron: New Scientist

New Scientist schrijft dat Macrovision de door spelproducent Codemasters ontwikkelde Fade-technologie heeft opgenomen in haar bekende kopieerbeveiliging SafeDisc. Tot nu toe werkte een kopie van een met SafeDisc beveiligde cd-rom helemaal niet, maar met Fade functioneert de kopie eerst prima, waarna langzaamaan steeds meer functies wegvallen. Zo kan het bijvoorbeeld na verloop van tijd onmogelijk worden om te richten in een schietspel, of wordt je auto in een racespel onbestuurbaar. Het idee hierachter is dat de speler het spel zodanig leuk vindt, dat hij of zij het gaat kopen als het stopt met werken. De kopie functioneert op deze manier dus min of meer als demo. Net als eerdere versies van SafeDisc maakt Fade gebruik van corrupte data op bepaalde plaatsen van de originele cd, die door de meeste kopieersoftware wordt overgeslagen. Hoewel het dus een beveiliging betreft die met de juiste software eenvoudig omzeild kan worden, zijn analisten erg enthousiast over het idee:

Safedisc logoThe idea intrigues Alistair Kelman, an independent lawyer who specialises in copyright: "Fade is entirely in keeping with the spirit and great traditions of copyright." He points out that books tend to deteriorate with use and this prevents the secondhand market from competing with the market for new books. Why not the same for software?

Overigens zegt Macrovision Fade begin volgend jaar ook te willen integreren in een kopieerbeveiliging voor dvd's. Met behulp van SafeDVD zou een gekopieerde film plotseling stoppen op een kritiek punt in het verhaal.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Zoiets gebeurde bij Settlers III (alweer een hele tijd geleden uitgekomen) op een ietwat andere manier. Op het moment dat de game detecteerde dat ie gedraaid werd van een gekopieerde CD, kreeg je alleen nog varkens uit je kolenmijnen, bomen groeiden niet aan, residential buildings gaven geen mensen, de wapenboer maakte louter zagen en hakbijlen etc. etc., best komisch :D
(Leuk ook, die mensen die dat dan posten op de support forums als zijnde 'bugs'... meteen 30 man over zich heen met "moet je het maar kopen, lullo" :+ )

Echt nieuw is het idee dus niet, maar als dit op een 'leuke' manier -zoals hierboven- geintegreerd wordt, denk ik dat er een stuk meer mensen de humor hier van in kunnen zien dan simpelweg een "Please insert the correct CD and restart the application" schermpje. Of het ook effect gaat hebben bovenop zo'n scherm... ik weet het niet. Laten we wel zijn... de meesten die t.net bezoeken kopen een spel toch wel of toch niet ;)
Ik ken het ook van Settlers (heb deeltje IV origineel gelukkig :)). Het idee is niet zozeer om de gebruikers van een illegale kopie te treiteren maar om het testen van krakers te verhinderen; een kraker zal zo'n spel namelijk vrij langdurig moeten spelen voordat hij weet of het goed gekraakt is. Vroeger op de C64 ben ik ook zoiets tegengekomen; werkte zowat alles behalve het laatste level; je kon het spel dus niet uitspelen en daar kwam je pas na weken spelen achter!
Dit werkte prima in de tijd voor het internet, omdat de uitwisseling van cracks en informatie nog erg langzaam ging. (BBSen, lokale 'cracker' groepen)

In deze tijd zal de cracker (of iemand anders), op het moment dat hij erachter komt dat hij niet verder kan spelen dan level 8, gewoon een nieuwe patch uitbrengen. Op fora et al. wordt het immers snel genoeg duidelijk dat alleen mensen met een kopie het probleem ondervinden. En het verspreiden ervan gaat snel genoeg via PTP programma's.

Het concept van vertraagde kopieerbeveiliging is trouwens nog ouder dan mensen hier beweren, zelfs in de pre-floppy/cdrom tijd van arcade spellen (speelkasten) bestond het al. De systeemkaart van Bubble Bobble had twee processoren, waarvan 1 met geintegreerde beveiligde ROM, indien je alleen de "main" ROM kopieerde werden de vijanden niet bestuurd, wat een erg loom spel opleverde.
Dat met settlers III kan ik mij ook nog herrinneren ja.
Het probleem was alleen dat er een bug in de beveiliging zat. Op sommige CDROM spelers (plextor) dacht de software dat ie met een kopie van doen had terwijl de orginele cd wel geladen was.
Ik heb de software moeten "kraken" met een no-cd patch om het spelletje te kunnen spelen.
Als je SafeDisk 1:1 kopieerd treed FADE helemaal niet in werking.
FADE treed alleen maar in werking als het spel gemodificeerde bestanden ontdekt, NoCD patch enz.
Dus als je SafeDisk 1:1 kopieerd wat tegenwoordig echt niet moelijk meer is (SafeDisk is 1 van de makelijkste beveiligingen om te kopieeren) doet dat FADE helemaal niks en kan je gewoon ongelimiteerd spelen.
ook als je een image op je schijf zet die gewoon 1:1 is treed FADE niet in werking en kan je ook gewoon ongelimiteerd spelen vanaf de image op je HD

Leken zullen waarschijnlijk afgeschrikt worden door dit soort berichten en het spel origineel kopen. Maar iedereen die een beetje thuis is in de back-up wereld weet dat de SafeDisk+FADE combinatie geen bal voorsteld en wordt er niet warm of koud van en blijft gewoon zijn games goed kunnen spelen.

SecuROM+FADE wordt al moeilijker maar nog steeds goed te doen met de juiste hardware. geld trouwens ook voor SafeDisk+FADE, iedereen met een Lite-On, Asus en Plextor Premium writer zitten goed en maakt zich dus geen zorgen :)

zoals je al begrepen heb ik nog nooit een spel origineel gekocht door een beveiliging, koop alleen origineel als ik het spel goed vind en zijn waard.
anders kopieer ik het wel speel het twee weken en gooi het daarna weer weg.
Dan krijg je ook mensen die denken dat dit bugs in het spel zijn, en het spel dus helemaal gaan afkraken bij al hun kennissen :D Resultaat ; nog minder verkochte games.
Die mensen die dan gaan klagen over "bugs", daar weet je dan van dat hun cd niet legaal is.
En die mensen moeten dan ook niet klagen vind ik.
KOOP DAN OOK EEN ORGINEEL!!!!

De oplossing voor dit probleem is gewoon "Fade" meer bekendheid te geven.
Die mensen die dan gaan klagen over "bugs", daar weet je dan van dat hun cd niet legaal is.
En die mensen moeten dan ook niet klagen vind ik.
KOOP DAN OOK EEN ORGINEEL!!!!

De oplossing voor dit probleem is gewoon "Fade" meer bekendheid te geven.
Het gebruik van een image/kopie heeft niks te maken of je wel beschikt over het origineel of juist niet. Ik heb zelf van de meeste originele CD's een kopie of een image omdat ik namelijk mijn originele CD's zo weinig mogelijk wil beschadigen. Dit geld niet alleen voor spelletjes maar dus ook voor officiele programma's.

Dit heeft dus voor mij het probleem dat ik mijn gerechtigde kopie dus niet meer kan maken. Immers, het programma/spel nokt er na een tijdje mee aangezien het de disk niet meer kan lezen (al hoewel, ik ben benieuwd hoe dit gaat met images).

Ik ben enorm zuinig met mijn cd's en bovendien gebruik ik vaak images juist omdat ik dan mijn originele CD's niet hoef te gebruiken om bijvoorbeeld een LAN party. Ik zie dus een probleem bij de nieuwe generatie spellen aangezien deze op grote schaal gebruik gaan maken van FADE |:(
Dat weet je helemaal niet, er is slechts een klein percentage dat de fora bezoekt. Maar de slechte "ervaringen" met het spel worden wel doortverteld en het interesseert iemand niet of diegene een origneel of gekopieerd spel had.

Volgens mij kan een spel heel goed floppen hierdoor, de illegale versies zijn doorgaans namelijk eerder verkrijgbaar dan de originele. Verstandiger zou zijn als er ook een bericht in beeld verschijnt "je speelt een illegale versie"
Het steeds minder goed gaan werken van een programma is moeilijker te kraken dan het gewoon stoppen van het programma met een foutmelding. Je weet dan na een patch gelijk of je de beveiliging omzeild hebt. Als je zo'n langzaam werkende beveiliging hebt is het veel moeilijker om te controleren of alle self-destruct code geblokkeerd is.
Lijkt mij toch een nutteloze beveiliging,
Als het meer 'bekendheid' krijgt dan zal je ook uit alle hoeken horen zeggen hoe je het kan omzeilen
Hoewel het dus een beveiliging betreft die met de juiste software eenvoudig omzeild kan worden, zijn analisten erg enthousiast over het idee
Weer zo iemand die zich afvraagt waarom al z'n tanks in C&C exploderen na 3 minuten. :P
Dat exploderen gebeurt trouwens niet alleen bij het gebruik van een illegale kopie. Je units worden ook opgeblazen als je je besturingssysteem opnieuw hebt geinstalleerd. Het wordt dus altijd een herinstal van je game bij gewijzigde OS installatie en dit kan behoorlijk irritant zijn als je meerdere spellen hebt die dit doen.
Lol, dat wordt dus hét nieuwe excuus he:

"Jeetje wat ben jij slecht in dat spel!"
-"Uh nee man, dat is Fade! (8>""


riiigght... :P
het floppen van The Hulk (film) werd ook geweten aan dat mensen de film niet wilden zien omdat ze kopieen gezien zouden hebben zonder de special effects waardoor de film erg tegenvalt.

(off-topic: ik denk dat eerder het feit dat the hulk al een 40 jaar lang uitgekouwd thema is eerder de oorzaak is, ik kan mij net voorstellen dat er een origineel verhaal in zit.)

probleem is wel dat als een kopie al niet goed lijkt te werken (terwijl de kopie wel goed lijkt te zijn) dat men dan ook het origineel niet zal aanschaffen. Er moet dus wel heel duidelijk worden aangegeven dat dit gebeurt omdat het een kopie is.

Andersom heb ik het ook al meegemaakt. Een kopie van Driver (spel) werkte prima, maar het origineel crashte bij starten van een race. :? Erg wazig probleem.
Bij Fade komt er heel groot te staan: "ORIGINAL GAMES DON'T FADE!".

Tot nu toe ben ik ook nog nooit iemand tegengekomen die niet door had dat ze een kopie aan het spelen waren van een spel.
Mensen weten over het algemeen maar al te goed wanneer ze wel of niet illegaal een spel aan het spelen zijn. Of iig een kopie, want een kopie is niet per definitie illegaal. :P
Ben benieuwd of dit nog opgaat als je je games speelt van een image op je harde schijf en een virtuele rom drive.
Ja duh, de image is toch altijd een kopie?!
als de copie goed is en de emulatie nog beter, dan heeft het spel niet in de gaten dat het een kopie is.
Ja, mits je een goede image aanmaakt. Maar je noemt hier nu gelijk de zwakke plek van alle SafeDisc oplossingen. :X
Dit toont maar weer eens dat de huidige kopieerbeveiligingen eigenlijk bedoeld zijn voor Jan-Technobeet.

Die Fade-technologie werd jaren geleden bij oudere games en applicaties (3DStudio) al gebruikt.
Dus wat een uitvinding! :Z
kunnen ze het geld niet beter in hun games stoppen dan in de beveiliging ervan, het is toch dweilen met de kraan open. Vandaag is dit uitgevonden voor weet-ik-het-hoeveel euro, morgen is er een no-cd patch voor :/.
Stop gewoon met die zinloze beveiligingen, ze werken toch niet (voor lang)...
Inderdaad, op d'n duur worden ze toch weer gekraakt. Maar een doorsnee gebruiker weet 1,2,3 niet hoe je die beveiliging eraf moet krijgen. M.a.w. het is alleen om de gebruikers het moeilijker te maken, maar nog altijd niet onmogelijk.
Ook de gemiddelde gebruiker weet ondertussen zijn weg wel te vinden naar <vul hier je favoriete gamepatch site in> hoor.

"gemiddelde gebruikers" zijn allang niet meer zulke nono's als 5 á 10 jaar geleden.

En afgezien daarvan, de meeste illegale kopietjes worden tegenwoordig toch dmv eoa P2P programma gedownload, en die zijn over het algemeen al gekraakt.
Dit is een heel oude truc. In het Amiga-tijdperk waren er al een paar spelletjes die dit hadden. Het spel leek goed gekopieerd te zijn, maar pas later bleken bepaalde functies niet goed te werken en kwam je vliegtuig nauwelijks van de landingsbaan of werd je bij het minste of geringste zonder enige kans uit de lucht geknald.

Het enige probleem hierbij was dat de illegale kopieerders het originele spel niet meer wilden hebben ("onspeelbaar @$@#-spel!") omdat ze geen idee hadden dat het door de kopieerbeveiliging kwam.
ja, ik denk dat als ze zn beveiliging toepassen bij het opstarten van het spel moeten melden dat er een beveiliging op zit die "pasief" werkt, das nog eens een goede vervanging voor spam zoals "Nvidia, the way its ment to be played" ofzo :P
Als Fade gebruikt wordt, wordt dit wel gemeld hoor in het opstartscherm. Colin McRae 3 rally bijvoorbeeld vermeldt hetvolgende bij het opstarten:

"Original games do not FADE"

Leuk gevonden :Y)
Ooit het spel de Matrix gespeeld? :P Dat zit sjokVOL met allerlei commercials en andere soorten van sponsoring :(.

* 786562 DrWolffenstein
In de DEViANCE .nfo van Operation Flashpoint werd er bij mijn weten de eerste keer over gesproken. We spreken over juni 2001.
Additional note: while we tested we found no trace of the 'fabulous' 'FADE protection' - so we can only assume for now that the press releases about it were just the usual company bullshit.
Ze hadden inderdaad volgens zeggen niets gevonden, echter zat FADE er wel degelijk in. Er waren veel copieen die niet normaal werkte na verloop van tijd.
Ik weet een heel, heel HEEL goede kopieerbeveiliging. Maak het zo goedkoop om een CD te kopen dat je al helemaal geen zin hebt in het gedoe met cracks en kopieertools ipv. miljoenen te pompen in kopieerbeveiligingen die zo weer achterhaald zijn.

Hoeveel had dat grapje van Sony ook weer gekost dat met een simpel stickertje te omzeilen was ? En wie betalen die rekening uiteindelijk ? juist....
Neem dat je een bedrag van 1-5 euro bedoelt?

Weet niet waar jij je geld mee verdient, maar neem toch aan dat jij ook niet opeens 50%-90% van je salaris inleverd als iemand denkt dat dat een goed plan is.

Zou echter graag een beveiliging zien die de legale koper niet benadeeld. Dus in situaties waar je de CD vaak moet gebruiken, bv. CD check of audio CD, dat het nog wel mogelijk is een kopie te maken.

Misschien een systeem waar je wel een kopie van het origineel kan maken, maar niet meer van de kopieen.

De kosten van ontwikkeling, worden verdeeld over alle verkochte CD's en DVD's dus dat valt per CD/DVD echt wel mee.
Sorry hoor, maar als je goedkoop wilt gamen koop je gewoon een PC van drie jaar oud, en haal je topgames voor EU 10,- of minder uit de budgetbak (UT, MS combat sim1, simcity3000, Unreal, quake3, RTW etc..)
Ben je zeer goedkoop en LEGAAL uit.

|:(

edit: reactie op romeo30
Ik heb Operation Flashpoint door deze FADE in de winkel gekocht.

Vervolgens werd bij mij doordat iemand op het web tijdens een multiplayer game een warez versie gebruikte deze FADE geactiveerd, terwijl ik de originele versie had.

Wat er gebeurde was dat je niet exact meer kon richten, als je schoot schoot je meestal een halve meeter naast en voertuigen waaren zeeeeer moeilijk te besturen opeens.

Als je commando's gaf aan teamleden luisterde niemand.

Dat soort dingen begon je te merken en het werd steeds erger.
Uiteindelijk was een reinstall genoeg om er vanaf te komen.
Maar dat was je niet gelukt zonder de originele cd.

FADE werkt echt wel.
Jazeker, het werkt perfect. Ik heb het geprobeerd met een kopietje van DTM Race Driver, en na verloop van tijd werd het geluid ruk, midden in een race werd de framerate enorm laag, besturing werkte niet goed meer, overdreven force feedback en je kon niet meer remmen. Toen toch maar het spel origineel gekocht.

Erg geinige beveiliging vind ik }>
DTM Race Driver is te slecht om te kopen, echter werkt hij hier gewoon prima.

Een nieuwe exe en weg is FADE.
Fixed EXE = geen multiplayer...
Mooi stukje software, als het niet gekraakt wordt. Moeten ze wel eenw aarschuwing geven, als je het spel bijvoorbeeld aflsuit krijg je dan bijvoorbeeld zo'n soort boodschap:

You might have experienced some bugs, that's because you copied this game, loser!

;)
De fabrikant moet bij FADE echter wel een goed overzicht bijhouden van welke opties door FADE worden beperkt en welke niet. Ze moeten er zowieso rekening mee houden dat er veel bugmeldingen binnen kunnen komen die deels met FADE-technieken te maken hebben.

Stel je voor dat een eerlijke thuisgebruiker een kopie van z'n spel maakt, daarmee gaat spelen en allerlei meldingen gaat geven (omdat 'ie gewoon niet beter weet). Lastig voor de fabrikant hoor.
Lijkt me een kwestie van goede communicatie, bv. op de hoes vermelden, en bij installeren nog een keer. Liefst appart van de EULA, die leest toch geen mens, 1 regel lukt nog wel ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True