Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

MTV en Harmonics willen Rock Band inzetten als distributiekanaal voor muziek. Artiesten en platenlabels kunnen hun muziek geschikt maken voor het spel, waarna de nummers in de Rock Band Network Music Store opgenomen worden.

Volgens Harmonix-ceo Alex Rigopulos moet het Rock Band Network de visie van Rock Band als muziekplatform gestalte geven. Artiesten en platenlabels krijgen de benodigde gereedschappen om hun muziek geschikt te maken om in Rock Band gespeeld te worden, waardoor spelers in de toekomst over een uitgebreide speelbare muziekbibliotheek kunnen beschikken. Alle nummers die in Rock Band gespeeld kunnen worden, zullen dan ook via de Music Store van het nieuwe netwerk te koop zijn. Het spel moet op die manier uitgroeien tot een volwaardig distributiekanaal voor bekend en onbekend talent.

Het Rock Band Network zal vanaf augustus als bètadienst in de Verenigde Staten gelanceerd worden: via Creators.Rockband.com kunnen de tracks op speelbaarheid en kwaliteit beoordeeld worden, waarna ze voor gamers via het Rock Band Network beschikbaar gemaakt worden. De drempel voor deelname wordt op deze manier laag gehouden: een Premium-lidmaatschap voor Microsofts XNA Creators Club Online is noodzakelijk en kost jaarlijks honderd dollar.

Rock Band-spelers kunnen gratis demo's van tracks uit de Rock Band Network Store proberen, waarna de nummers voor prijzen die door de artiesten bepaald worden gekocht kunnen worden. De tracks zullen gedurende dertig dagen exclusief voor het X360-platform beschikbaar zijn: daarna zijn de PlayStation 3 en de Wii aan de beurt. In de loop van het najaar moet het netwerk uitgroeien tot een toegankelijk muziekdistributie-kanaal.

Rock Band Network
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Het verschil tussen een iTunes-nummer en een Rock Band-nummer is het verschil dat je een iTunes-nummer enkel kunt beluisteren en dat je het bij Rock Band niet alleen kunt beluisteren, maar ook kunt spelen?
Een Rock Band nummer moet ook eerst bewerkt worden, zodat bijvoorbeeld de gitaar- of drumtrack kan worden weggelaten als je foute noten speelt. Dat is het verschil met de nummers die je van bv. iTunes haalt.

[Reactie gewijzigd door Maniakje op 18 juli 2009 15:01]

In de studio zijn opnames al per instrument dus een multi kanaals audio formaat voldoet.
ik heb zo'n idee dat er nog wat meer bij komt te kijken, immers, een muziekinstrument kent veel meer mogelijkheden en combinaties dan de controlller van Rock Band.

van de site: (creator.rockband.com)
You'll be able to take the stems from any master recording* and create MIDI charts for each instrument using the Reaper Digital Audio Workstation equipped with our free authoring plugins.
Die MIDI charts zijn de koppeling naar de controller.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 18 juli 2009 21:16]

Dit klopt wel aardig, wat doe jij met je drum sporen dan? Vaak bestaande uit meer als 12 sporen? Tenminste, als we het over professionele mensen hebben dan in ieder geval.

Volgens mij is dit best wel lastig..

[Reactie gewijzigd door Sidewinder Ace op 20 juli 2009 11:25]

Dan wil ik ook een mogelijkheid om die gekochte nummers naar mijn Ipod te kunnen zetten.
Zijn Rock Band nummers daar echt geschikt voor dan? Zijn dit geen aangepaste nummers die anders, bijvoorbeeld korter, zijn dan normale nummers?
Zijn gewoon volledige nummers. Volgens mij zitten alle layers die je nodig hebt er wel in om een mp3 eruit te kunnen extracten.
En wat met de Playstation Portable? Zullen de nummers ook voor die console te verkrijgen zijn? Ik lees er niets over in het oorspronkelijke artikel, dus ik vermoed van niet. Best jammer, eigenlijk. Rock Band op de PSP is een fantastisch leuk spel.

[Reactie gewijzigd door ctrlaltdelbe op 18 juli 2009 12:55]

Hey wat lache, ik was vorig jaar ook bezig met het voorzien van Guitar Hero met custom tracks van een jonge band die ik zou producen. Niet makkelijk, veel onderzetters gebrand en dat de band uit elkaar viel hielp ook niet. Het potentieel van dit game genre op commercieel vlak was mij duidelijk, iedere band verkoopt CDs en DVDs, maar games nog niet.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 18 juli 2009 13:11]

En aangezien Rock Band toch al van MTV cooporation is, zal de intergratie niet zo heel erg moeilijk worden. Alleen verwacht niet dat de musictracks goedkoop gaan worden. Om een nummer met een goede notecounter (hoe de kleuren verschijnen) te krijgen, moet je het nummer toch wel een paar keer opnieuw schrijven.
Ik mis nog een klein beetje de nadruk op dat indies nu dus muziek voor rockband kunnen maken netzoals indies games kunnen maken voor de 360 via XNA. Er zal wel waarschijnlijk een eigen authoring tool gemaakt gaan worden (logisch).

Edit, meer info: http://creators.xna.com/en-US/news/harmonix

[Reactie gewijzigd door roy-t op 18 juli 2009 13:17]

Dit lijkt me een erg goed idee, al weet ik niet hoe dit gaat werken en of de platenbazen hier positief tegenover staan.

Echter vraag ik me af, waarom heeft Microsoft dit niet in hun E3 presentatie laten zien? Aangezien ze wel The Beatles groot hebben aangekondigd in hun presentatie, had dit er makkelijk bij gekunnen.
Dit snap ik niet:
via Creators.Rockband.com kunnen de tracks op speelbaarheid en kwaliteit beoordeeld worden, waarna ze voor gamers via het Rock Band Network beschikbaar gemaakt worden.
Om een nummer te kunnen beoordelen moet je hem toch eerst spelen lijkt me?

Van de website:
Attention Bands, Studios, and Labels:
Create. Play. Get Paid.
Als je dan toch Indies wilt trekken zet er dan ook "Get Fame" ofzo bij. Indies hebben ook wel geld nodig natuurlijk, maar zullen toch blijer zijn met meer naamsbekendheid. Dat leidt meestal tot meer geld dan dat ene singeltje kunnen verkopen.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 19 juli 2009 04:47]

Ik zie hiervan het voordeel niet in. Wat is er mis met iTunes Store ofzo waar je je muziek online koopt?
Inderdaad. Wat heb je aan een gekocht nummer als je hem alleen op je spelcomputer af kunt spelen? Klinkt mij niet heel volwaardig in de oren.
Het is wel extra content voor het spel, daar gaat het voornamelijk om. Ookal zou ik het wel een stap in de goede richting vinden als de nummers die je voor je console gekocht hebt dan ook kan downloaden naar je PC of Mac. Twee keer betalen voor hetzelfde nummer is niet normaal. Je hebt de rechten toch al verkregen bij de eerste keer dat je het nummer koopt?
volgens de platenbazen niet, je hebt het gebruikrecht verkregen voor je console.

het liefst zien ze dat je hetzelfde nummer 3x aanschaft.
Je hebt al heel lang dat je muziek kunt kopen voor deze game die je dan kunt spelen, dus zo heel raar is dit idee niet.
Wat een onzin is dit weer. Is het niet gewoon geweldig dat er twee bedrijven zijn die tegen elkaar concurreren en die beiden veel te beiden hebben voor de liefhebber.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True