EA maakt volledige lijst songs Rock Band 3 bekend

Electronic Arts heeft alle 83 songs bekendgemaakt die speelbaar zijn in Rock Band 3, dat eind oktober verschijnt voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en DS. Op de lijst staan songs van Queens of the Stone Age, Marilyn Manson en Rammstein.

Nadat concurrent Activision twee weken geleden de songs bekendmaakte die in Guitar Hero: Warriors of Rock te spelen zijn, volgt Electronic Arts met de lijst van Rock Band 3. In de EA-game zijn 83 songs opgenomen, waarvan de oudste afkomstig zijn uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Uit dat decennium zijn songs opgenomen van Deep Purple, de Ramones, Queen en Bob Marley. De jaren '80 zijn vertegenwoordigd met Anthrax, The Cure, Ozzy Osbourne en The Police. Uit de jaren '90 stammen songs van Faith No More, Marilyn Manson, Rammstein en Primus, en uit deze eeuw stammen de songs van Queens of the Stone Age, Slipknot, The White Stripes en Them Crooked Vultures. Het is niet allemaal even hard. Er zijn ook songs opgenomen van Amy Winehouse, Smash Mouth, Dire Straits en de Steve Miller Band. Nederland is ook vertegenwoordigd; Radar Love van de Golden Earring is speelbaar. Rock Band 3 verschijnt op 29 oktober, voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en, in een aangepaste versie, voor de Nintendo DS.

Het concurrerende Guitar Hero: Warriors of Rock verschijnt een maand eerder en is vanaf 24 september te koop, voor de Xbox 360, PS3 en Wii. De game van Activision bevat 90 songs, waaronder nummers van Aerosmith, Alice Cooper, Foo Fighters, Interpol en Kiss. Er is een aantal bands die in beide games zijn vertegenwoordigd, zoals Anthrax, Black Sabbath, Deep Purple, The Cure en Jane's Addiction, hoewel bij geen van deze bands hetzelfde nummer speelbaar is.

Ondanks de diverse bands die in beide games present zijn, wijken de twee games meer van elkaar af dan de voorgaande edities. Zo heeft Activision in Warriors of Rock een verhaallijn opgenomen, met een eindbaas die moet worden verslagen, en is Electronic Arts met RB3 juist een wat serieuzere kant opgegaan door een Pro Mode op te nemen, waarvoor een speciale gitaar met zes snaren op de markt wordt gebracht. In Rock Band 3 is het voor het eerst ook mogelijk om een keyboard te bespelen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

26-08-2010 • 14:44

47

Reacties (47)

47
47
19
3
0
25
Wijzig sortering
jeej een besnaarde gitaar, ik kan niet wachten!
sommige bands zijn vet lame, maar lijkt alsnog te vet spel
Zie mijn blogpost over Offbeat Guitarist: Everything but Nothing: GH voor de echte gitarist!

Werkt met iedere echte gitaar, je hoeft hem alleen maar aan te sluiten op de computer :)
Klinkt als een leuk programma, maarja, tis alleen voor windows, voor zo ver ik het uit de tekst op kan maken, dus heb ik er niks aan. RB3 draait tenminste wel op iets wat ik heb (PS3).
Die met die besnaarde gitaar ga ik 100% zeker kopen! Echt te gek is dat, spelend leren ;) Hopelijk komt er ook een basgitaarversie.
Mijn gedachten. Vooral omdat de akkoorden in beeld worden gezet. Hoef je voor de rustigere nummers amper nog naar de vakjes te kijken, maar alleen het akkoord spelen (de juiste snaren raak je na een tijdje wel op gevoel als je een beetje muzikaal bent).

Wel een beetje bang voor de kosten. Deze is gemaakt in samenwerking met Fender. Een echte Fender Stratocaster koop je niet voor minder dan €700, en misschien zit ik dan nog wel veel te laag. Een Strat met ingebouwde controller (want andersom moet het niet zijn natuurlijk) kan moeilijk voor minder lijkt mij. Tenzij goedkopere fabrikanten het aandurven een model te ontwikkelen en goedkoper op de markt te zetten, maar dan zijn we wel een jaar of twee verder.

Zie ook deze über interesante demo. Het wordt bijna echt even better than the real thing.

Nog even wachten tot ze hetzelfde grapje uithalen met de basgitaar, dan is de tijd eindelijk rijp voor een U2 editie met verfijnde replica's van The Edge's beruchte Gibson Explorer en Clayton's betoverende Popmart bassguitar. En het zou eens tijd worden, want tot die tijd is de Ierse band een opmerkelijke afwezige.

[Reactie gewijzigd door t-h op 31 juli 2024 01:05]

Een instapmodel elektrische gitaar heb je al vanaf 200 euro. Je hebt dan niet het beste van het beste, maar het is een stuk beter dan 700 euro ;)
De controller is i.s.m. Fender. Je zult de prijs van de controller dus ook in dat perspectief zien. De controller is niet van een goedkoper merk. Voorlopig niet in elk geval.

Mocht de game populair worden dan kunnen ook andere fabrikanten daar een markt in gaan zien, en zul je wellicht een aantal goedkoper alternatieven zien. Maar dan moet die markt zich eerst vormen. Tot die tijd zullen goedkopere producenten afwachten. Bovendien is het te bezien of Fender's hulp in deze niet beloond wordt met patenten, waardoor het concurrenten nog minder interessant wordt.
instap heb je al vanaf 99,--, maar da's brandhout. Maar kijk je verder dan de grote namen (Gibson, PRS, Fender etc) dan kom je soms wel juweeltjes tegen.
Daarbij maken de grote jongens soms ook gigantisch brandhout....
De gitaar in het filmpje is een squier Fender, dat is de goedkope gitaar van Fender. Die zijn al te koop vanaf 150 euro. Je hoeft je dus niet zo druk te maken om de prijs ;-)
Anoniem: 328788 @Shebang26 augustus 2010 17:19
inderdaad, squier is een dochterbedrijf van fender, dat het tweedekwaliteitshout enzo gebruikt, op tweede lijnen in een fabriek, maar wel zeer kwalitatieve dingen zijn. Ze klinken ook goed (al mag je een fender american standard van 1200 euro hier niet mee vergelijken natuurlijk) en zijn in hun prijsklasse van de betere.

toch zou ik zeker geen gitaar goedkoper dan 300 aanraden, niet alleen klinken ze slechter, onder die prijs zijn ze meestal ook stroever om te bespelen en krijg je als beginner alleen maar meer last om op snelheid te komen en je gitaar correct gestemd te houden.
toch zou ik zeker geen gitaar goedkoper dan 300 aanraden, niet alleen klinken ze slechter, onder die prijs zijn ze meestal ook stroever om te bespelen en krijg je als beginner alleen maar meer last om op snelheid te komen en je gitaar correct gestemd te houden.
Squiers en Deans zijn prima beginners-gitaren en ook goed te doen als gooi-en-smijt instrumenten als je een beetje bang bent om je dure Fender overal mee naar toe te slepen, of je neefje van 11 op te laten spelen. :Y)
Er komt een basgitaarversie maar dan niet met snaren maar met 102 knopjes op de hals.
Meen je dat?? Dat zou ik wel een beetje een afknapper vinden :S Het is alsnog wel een hele vooruitgang natuurlijk, maar het is het dan weer net niet nog.
Anoniem: 322525 26 augustus 2010 18:25
Klinkt vet.. mijn GH:WT gitaar is lui (de strumbar reageert niet meer goed). Ik ben wel toe aan een nieuwe gitaar! Ik ben erg benieuwd naar die Pro mode! :)
"Er is een aantal bands die in beide games zijn vertegenwoordigd, zoals Anthrax, Black Sabbath, Deep Purple, The Cure en Jane's Addiction, hoewel bij geen van deze bands hetzelfde nummer speelbaar is."

Misschien wel leuk om te vermelden dat Queen in beide games met Bohemian rhapsody aanwezig is?

Aangezien dat toch wel een nummer is dat zeker genoemd moet worden!

[Reactie gewijzigd door hawker op 31 juli 2024 01:05]

Jane's addiction ook. Deep purple zit ook in Greatest Hits. Er zijn genoeg GH nummers die in RB3 zitten.
Anoniem: 194589 26 augustus 2010 16:42
Kun je ook een willekeurig MIDI keyboard/synth aansluiten?
Ja, er komen MIDI converters op de markt, deze worden/zijn ontwikkeld door Mad Catz (die ook al de Cymbals voor het drumstel heeft uitgebracht)
Anoniem: 194589 @buran26 augustus 2010 17:19
Maar ik heb al een MIDI converter (voor PC).
Voor zover ik weet zijn de MIDI converters van Mad Catz de enige die zullen gaan werken, de converter kan namelijk een echt instrument omvormen naar een Rock Band controller. Een digitaal/electronisch drumstel zou ook tot de aansluit mogelijkheden op de MIDI converter behoren.
Anoniem: 194589 @buran26 augustus 2010 17:37
Ok dankje voor de info ... maar in dat geval heb ik weinig behoefte om er geld aan uit te geven. Natuurlijk snap ik EA wel dat ze hier een slaatje uit willen slaan maar ze hadden net zo gemakkelijk het standaard MIDI formaat kunnen gebruiken intern (zodat een standaar MIDI controller genoeg was). Dat geldt overigens zowel voor keyboards als voor MIDI gitaar en MIDI drums.

Bovendien verwacht ik dat alle muziek van de tracks veranderd is om op zo'n 25 tonig speelgoedkeyboardje te spelen dus echt representatief zal het niet zijn.
Bovendien verwacht ik dat alle muziek van de tracks veranderd is om op zo'n 25 tonig speelgoedkeyboardje te spelen dus echt representatief zal het niet zijn.
In de 'pro' stand wordt wel de keyboard-partij compleet meegenomen, ik denk dat ze dan slim wisselen van octaaf om alles compleet te kunnen spelen.

Hoe zoiets gaat werken als je er een 61-keys of 88-keys stagepiano of fatsoenlijke synth aan hangt ben ik wel benieuwd naar, ik leen vrijwillig mijn M-Audio keyboard uit als testexemplaar. :Y)
EA probeert er geen slaatje uit te slaan. Zij hebben hier niets mee te maken. MadCatz maakt de instrumenten en de MIDI Pro is toch echt de enige manier op dit te laten werken. Zelfs met een MIDI naar USB converter zou je niks kunnen omdat er geen controller in zit. Bovendien is de MIDI Pro ook voor de Squier gitaar en elektronische drumkits geschikt.

Er is tevens geen standaard MIDI formaat. Er zijn informele standaarden van Roland en Yamaha maar daarbuiten staat het iedereen vrij te doen met MIDI wat men maar wil. Wat bedoel je precies met een standaard MIDI controller? Ik wist niet dat die er zijn voor de Xbox360/PS3/Wii.

Op het keyboard kun je zover bekend enkel de treble partij spelen, het deel voor dat bestemd is voor de rechterhand. In Pro Keys zul je alle noten/akkoorden precies zo spelen als de artiesten die zelf speelden bij de opnamen van de muziekstukken. Weinig beperkingen hier dus.
' Standaard' MIDI bestaat al een jaar of 30 of 40 of zo. De specificaties zijn vastgelegd en het grootste deel verandert niet meer. Er zijn later wel uitbreidingen geweest (SG en XS of zoiets) maar voor het doorgeven van noten en/of velocity etc over 16 midi kanalen werkt het standaard MIDI formaat prima. Het wordt gesupport door alle gerenommeerde merken (Yamaha, Roland, Korg etc).

EA probeert er zeker wel een slaatje uit te slaan door weer met een nieuw formaat te komen terwijl MIDI perfect voldoet aan wat ze nodig hebben: namelijk doorgeven van aangeslagen (en losgelaten) toetsen (evt. incl velocity).

Standaar MIDI controllers zijn controllers die de (basis) MIDI spec ondersteunen; of die bestaan voor de XBox etc weet ik niet; voor de PC (en Mac etc) bestaan ze al sinds jaar en dag.

Slim wisselen van octaaf zal wel met een knopje gaan .... maar dit is wel verre van professioneel ... ik kom met 61 toetsen nog tekort (vandaar dat ik 2x61 heb). Of 61 en 76 als dat nodig mocht zijn.
Ik denk eigenlijk meer dat het te maken heeft met cheaten. Nu iedere game online scores bij houdt is het toch een eitje om gewoon de complete note sequence af te laten spelen door een midi sequencer om vervolgens nr1 in de lijst te worden?
Ja, door middel van de MIDI PRO-Adapter.
Die zou $40 kosten.
Je kan er eender welk midi instrument/apparaat op aansluiten, ze zouden bijna allemaal moeten werken.

Het is ook via dit toestel dat de Fender gitaar zal werken.
Andere gitaren kan je er echter niet op aansluiten, om de eenvoudige reden dat de info van welke fret en welke snaar wordt ingedrukt ook doorgegeven moet worden.

Via een switch op de adapter kan je aangeven of je gitaar, bas dan wel piano wenst te spelen.
Ja, door middel van de MIDI PRO-Adapter.
Die zou $40 kosten.
Je kan er eender welk midi instrument/apparaat op aansluiten, ze zouden bijna allemaal moeten werken.
Goed kans dat een standaard USB MIDI-keyboard (zoals een M-Audio Keystation 88es, Axiom 25/49/61 of Behringer keyboard) ook gewoon zal werken, want die MIDI input zal zich ongetwijfeld presenteren als USB MIDI device. Dat is straks alleen een kwestie van proberen.
Dat dacht ik ook eerst, maar het probleem is dat je de knoppen van je controller nodig hebt om iets te kunnen doen in de menu's.
Je kan dan misschien wel de noten doorsturen, als je niet kunt selecteren dat je wil spelen, ben je er vet mee.
Sterker nog, een standaard USM MIDI keyboard zal zich nooit kunnen identificeren als console controller. Je kunt er dus niets mee.
Voor de microfoon heb je altijd een extra controller nodig om het menu mee te bedienen. Dit komt omdat daar ook geen knoppen op zitten. Tenminste niet de officiële rock band microfoons. Misschien dat een gelijkwaardige oplossing bedacht is voor midi-instrumenten.
Hmm, best een aardig lijstje. Toch wel weer een flink aantal nummers die elders al voorkwamen. En dat terwijl er toch genoeg ander materiaal is.
Ik vind het dan weer wel typisch dat de bekende 'keyboard'-platen, zoals Jump van Van Halen, The Final Countdown van Europe en Child in Time van Deep Purple weer niet van de partij zijn. Het keyboard is toch denk ik het grootste pluspunt van RB3.

Of zouden de echte synthpop-knallers weer verkrijgbaar zijn als DLC?

Verder ben ik ook even benieuwd naar GH: Warriors of Rock, en of daar ook ondersteuning voor toetsen in komt.
The Final Countdown zat al in Lego Rock band.
Geen idee of die ook voor de pro guitar zal worden gemaakt (aangezien dat nu waarschijnlijk nog niet compatible is), maar die is dus al wel in Josti-band formaat te spelen.

Grote kans dat een hoop nummers nog als DLC komen, maar daar is dus nog niets van bekend.
Anoniem: 155599 26 augustus 2010 15:57
Hoe gaan ze de lefty flip dan voormekaar krijgen?
Krijg je er een stem apperaat bij, reserve snaren, moet je naar de winkel toe om ze erop te laten zetten.

Wel erg leuk idee, grootste probleem dat ik had bij mijn gitaar was dat ik het leer process me niet lang genoeg kon boeien / niet door de pijn/vinger bariere kwam.
Misschien dat je een lefty gitaar kunt kopen? Wel jammer dat je die dan niet makkelijk kunt delen met je vrienden, maar ik gok dat ze niet een enkele gitaar voor links én rechts gaan maken, maar eerder 2 aparte
Waarom niet? Een symmetrische gitaar kun je toch voor allebei gebruiken? Degelijke computermuizen zijn toch ook voor beide handen? (op die gare "gamer" dingen na dan)
Blij om te horen dat niet iedereen wel klaar is met deze games. Gelukkig maar, want Harmonix heeft een hoop moeite gedaan om het genre nieuw leven in te blazen en groter dan ooit te maken. Dat is ook te zien aan de setlist die voor iets meer dan de helft uit muziek voor de jaren '90 bestaat.
Ja, er zit veel ouwe meuk tussen, en juist die oude nummers vind ik dan weer jammer. 80's is nog wel vet, maar al die jaren 60/70 shit op de lijst hadden ze echt mogen schrappen. Wie van de RB doelgroep zit nou echt op beatles-achtige muziek te wachten? Daar zit toch geen power in?
Alhoewel de veranderingen in gameplay me echt heel cool lijken (keyboard, echte snaren) kan ik me niet echt in de tracklist vinden. Er staan maar een paar nummers tussen die ik ken en zou willen spelen.
Maarja, zolang ik oude RB nummers uit vorige delen kan importeren zal ik me er wel mee vermaken :D
Alle 3 Golden Earing fans ook weer blij... :X
Ik kan je vertellen dat een hoop buitenlanders in de community erg blij zijn met de komst van Golden Earring en hopen op nog meer, voornamelijk 'Twilight Zone'.
het is echt gewoon een vette game niet dat ik het zelf ga doen dat niet maar wel vet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.