Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties
Submitter: Superdaantje

Canon heeft een nieuwe dslr en een viertal lenzen aangekondigd. De EOS 60D heeft onder andere een draaibare lcd. Ook heeft Canon nieuwe versies van enkele professionele telelenzen en zijn eerste fisheye-zoomlens gepresenteerd.

Waar bij Canons vorige dslr-generatie het middensegment nog werd bediend met de EOS 50D, heeft de Japanse camerafabrikant zijn mainstream-assortiment met de aankondiging van de EOS 60D officieel in tweeën gedeeld. De EOS 7D blijft beschikbaar voor de bovenkant van dit marktsegment, en voor de onderkant heeft Canon nu de EOS 60D uitgebracht.

De EOS 60D heeft net als de EOS 550D en de EOS 7D een cmos-beeldsensor met 18 megapixels en beschikt ook over hetzelfde iFCL-lichtmetingssysteem. Het iso-bereik loopt van iso 100 tot en met iso 6400 en is uitbreidbaar naar iso 12.800. De EOS 60D-body is gemaakt van aluminium met een polycarbonaat schil. Zijn voorganger had een behuizing van magnesium.

De uitklapbare en draaibare lcd heeft een beelddiagonaal van 3", een aspectratio van 3:2 en 1.040.000 subpixels. Op het scherm kan een virtuele horizon worden getoond. De EOS 60D biedt ook andere beeldverhoudingen zoals 1:1, 4:3 en 16:9 aan, maar daarbij gaat het om crops van de 3:2-beeldsensor.

De camera is uitgerust met een Digic IV-beeldprocessor en de maximale snelheid bedraagt 5,3 beelden per seconde, eentje minder dan de EOS 50D, terwijl de 7D 8fps kan schieten. Als er met de hoogste kwaliteitsinstellingen wordt gefotografeerd, is de buffer van de 60D na 58 jpeg-afbeeldingen vol. Verder kan het toestel 1080p-video schieten met naar keuze 24, 25 of 30fps. Het toestel kan alleen overweg met sd-, sdhc- en sdxc-kaarten.

Canon heeft de 60D voorzien van diverse bewerkingsmogelijkheden. Zo is het mogelijk om eenvoudige raw-bewerkingen in de camera uit te voeren. Met de nieuwe Basic+-functionaliteit kunnen foto's achteraf van andere belichtings-presets worden voorzien. De EOS 60D-body is vanaf oktober beschikbaar voor een adviesprijs van 1229 euro, en de camera zal ook in verschillende kits worden aangeboden.

Canon EOS 60D Canon EOS 60D Canon EOS 60D Canon EOS 60D Canon EOS 60D Canon EOS 60D

Canon heeft ook vier nieuwe L-lenzen aangekondigd. De EF 300mm f2.8L IS II USM en de EF 400mm f2.8L IS II USM zijn de nieuwe lichtsterke teleprimes. Een coating van minuscule kegeltjes op de lenzen moet interne reflecties tegengaan en een fluorcoating op het voorste en het achterste element stoot stof, water en vuil af. Verder zijn de objectieven uitgerust met Canons nieuwste beeldstabilisatiesysteem, dat tot vier stops winst moet geven, en is het tweetal uitgerust met de nieuwe Power Focus-functionaliteit, die voor een constante scherpstelsnelheid bij het maken van video-opnames moet zorgen. De twee lenzen zijn beduidend lichter dan hun voorgangers met gewichtsreducties van respectievelijk 8 procent en 15 procent. Het 300mm-objectief heeft een adviesprijs van 7499 euro, terwijl de 400mm-lens 11.999 euro moet opbrengen.

Canon EF 300mm f2.8L IS II USM Canon EF 400mm f2.8L IS II USM

Canon maakte verder bekend dat er aan de EF 500mm f4L IS II USM en de EF 600mm f4L IS II USM wordt gewerkt. Op de Photokina-beurs, die eind september in Keulen wordt gehouden, zullen deze beide lenzen voor het eerst aan het publiek worden getoond.

Verder werden de EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM en de EF 8-15mm f4L Fisheye USM aangekondigd. De eerste lens heeft weliswaar de bouw- en beeldkwaliteit van een L-objectief, maar ook het bereik en het diafragma dat normaal gesproken bij de consumentenproducten van het bedrijf wordt aangetroffen. De circulaire EF 8-15mm f4L-lens is Canons eerste fisheye-zoomobjectief, dat de 15mm-fisheye-lens opvolgt. De 70-300mm-lens is vanaf oktober leverbaar voor een adviesprijs van 1699 euro, terwijl de fisheye-lens vanaf januari te koop is en dan 1599 euro moet opbrengen.

Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM Canon EF 8-15mm f4L Fisheye USM

Tot slot introduceerde Canon nog vernieuwde versies van zijn twee teleconverters. De Extender EF 1.4x III en de Extender EF 2.0x III vergroten de brandpuntsafstand van lenzen met respectievelijk 1,4x en 2x. De teleconverters zijn bestand tegen weersinvloeden en kosten allebei 549 euro. De teleconverters zullen vanaf december in de winkel liggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

Wat vooral opvalt bij de intro van deze 60D is dat er geen woord wordt gerept over Micro Adjustments wat wel op de 50D aanwezig is. Daar zijn ook al vele topics over te vinden op het net.

Ik zou denken dat juist de mogelijkheid voor remote flashes aan te sturen een typische pro feature is die op de 7D zou zitten en niet op de 60D, maar het lijkt alsof ze micro adjustments hebben weggehaald in het voordeel van remote flash support .

Als je dat verder naar de featureset kijkt is het aantal AF punten, de viewfinder, het aantal FPS waarmee je kan schieten en microadjustments in het voordeel van de 7D maar de 60D heeft weer een scherm met 13% hogere resolutie en is/wordt een stukje goedkoper dan de 7D. Ik vraag me af of Canon zijn crop-camera vlaggenschip 7D zo niet een beetje laat ondersneeuwen en blijf het een vreemde keus vinden een feature weg te halen die zijn jongere broer wel heeft...

[Reactie gewijzigd door Contagion op 26 augustus 2010 16:21]

dus de 60d is eigelijk minder goed dan de 50d buiten dan de pixels van de sensor en het draaibaar scherm?
dan hou ik mijn 50d nog wel eventjes en wacht ik wel op de 70d

edit: ow ja en het filmen, maarja dat doe ik dan wel met mijn hd camera

[Reactie gewijzigd door Daileass op 26 augustus 2010 15:41]

Hoe goed is jouw HD camera? Dit is wel net even anders dan een gemiddelde HD consumer-camera. Ik heb de Canon HF10, leuk dingetje, maar komt echt niet in de buurt van het werk wat ik uit dSLR's zie komen (ook qua film-kwaliteit). Nikon (of was het een ander) komt binnenkort met een dSLR welke naast filmen, nu ook automatisch kan scherpstellen en dat is een enorm voordeel op dit gebied, een keuzemogelijkheid erbij. Ook al heb ik allerlei Canon dSLR's gehad en lenzen, ik merk steeds meer dat Canon eigenlijk maar weinig doet aan innovatie en vaak door de concurrent nu wordt ingehaald.

Verder... volledig plastic??

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 26 augustus 2010 15:53]

ik merk steeds meer dat Canon eigenlijk maar weinig doet aan innovatie
Wat voor innovatie mis je dan bij Canon? De afgelopen tien jaar heb ik vanaf de D30/D60/10D en ga zo maar verder het wel een beetje gevolgd/ervaren van dichtbij, maar volgens mij blijven ze toch wel degelijk innoveren.
Zeker blijven ze innoveren. Zie hier een demo van Canon van hun camera over 10 jaar:

http://www.youtube.com/watch?v=zfsGb9SDcCU

Alle wordt continue opgenomen. Geen snapshots meer.
Geen aparte lenzen meer. Oneindig zoom.
Intelligentie zoals facetracking voor automatische groepsfoto's.
Etc.,

We gaan dus allemaal over op video in de toekomst. :D
Zeker blijven ze innoveren. Zie hier een demo van Canon van hun camera over 10 jaar
Daar zien we in de modellen van vandaag niets van; volledig oninteressant wat mij betreft. Ik ben het er wel mee eens dat er weinig innovatie te bespeuren valt, zeker in deze 60D. Het is gewoon een versimpeld modelletje wat onder de 7D gepositioneerd is. Voor de ambitieuze noobs zeg maar. :+ (Die bijv. nooit micro adjust zullen gebruiken en hun camera blijkbaar ook nooit met handschoenen zullen bedienen (hoe druk krijg je die platte knopjes aan de bovenkant dan ingedrukt?).
Canon maakt heel mooi glas (even de 18-55mm kitlens, ongeacht de versie of IS even weglaten), Nikon maakt hele mooie body's, en elke nieuwe generatie is net even weer wat beter dan de vorige (bij Canon heb ik het dan over het glas, de 550D is niet beter dan de 500D, en de 60D is niet beter dan de 50D).

Het evolueert, geen innovaties, geen revolutie.

Sony en Olympus bedenken dingen, en als die opties zich bewezen hebben, dan zie je ze in Canikon camera's verschijnen.
Ik denk dat Canon's R&D rustig aan de weg timmert om straks een opvolger van de Canon EOS 5D Mark II te maken en ook je argument dat de 60D volledig plastic is... wat is daar fout aan? is plastic "evil"!?
De 60D heeft geen plastic behuizing hoor.. (nog ff keer lezen :P)
Heeft geen zin...
However, following the launch of the EOS 7D, the 60D has been repositioned in the market, so isn't a simple upgrade to its predecessor. Instead the 60D is a smaller camera featuring an articulated screen and plastic body shell and utilizing SD memory cards.
De 70D zal dus net zo klein worden.

Wel lekker dat je tot 2TB kan opslaan (als je de prijs kan neerleggen voor dat kaartje), geen eindeloos geswap meer met kaartjes.
Filmen met een dslr heeft zo zijn nadelen maar ook zeker zijn voordelen, waarvan shalow depth of field er 1 is die je nooit met je consumer hd videocamera kunt verwezenlijken.
Filmen met een dslr heeft zo zijn nadelen maar ook zeker zijn voordelen, waarvan shalow depth of field er 1 is die je nooit met je consumer hd videocamera kunt verwezenlijken.
Leer eens Nederlands. :P --> Ondiepe scherptediepte.
dus de 60d is eigelijk minder goed dan de 50d buiten dan de pixels van de sensor en het draaibaar scherm?
dan hou ik mijn 50d nog wel eventjes en wacht ik wel op de 70d
De 60D is inderdaad een achteruitgang op verschillende gebieden, en in mijn ogen had het geen 60D mogen heten. Wat mij betreft had Canon het apparaat beter 600D kunnen noemen, en kunnen stoppen met de xxD lijn. Nu zijn er teveel camera's. Ik denk dat dit de bedoelde line-up is:

1000D: Instap-DSLR
550D: Amateur-DSLR
60D: Geavanceerde Amateur-DSLR
5D: Semi-Prof ("kleine 1Ds")
7D: Semi-Prof ("kleine 1D")
1D-IV - Prof
1Ds-III - Prof

Je zult dus naar de 7D en opvolgers moeten kijken als je vanaf de 50D komt, anders ga je erop achteruit. SD vind ik trouwens persoonlijk nog de hardste achteruitgang. CompactFlash bevat zijn eigen controller. Als het kaartje in de camera past en die ondersteunt FAT32, dan werkt het. In een 10D van toen steek je zonder problemen een CF van nu. Moet je eens een SDHC-kaart in een SD-camera proberen, of SDXC in een SDHC-camera, of.... hoe vaak ik niet heb gehoord dat mensen een kaartje kochten dat dan plotseling niet blijkt te werken.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 26 augustus 2010 21:30]

Ik kan niet zo warm worden van de aankondigingen. Redelijk specialistische lenzen zoals de 8-15 fish en superprimes zijn leuk, maar is niet het grootste marktsegment. Ik had meer gehoopt op wat bruikbaardere primes tussen de 15 en 100mm...
Deze hebben de laatste tien jaar uitgebracht:

Canon EF 14mm f/2.8 L II USM
Canon EF 24mm f/1.4 L II USM
Canon EF 50mm f/1.2 L USM
Canon EF 85mm f/1.2 L II USM

naast wat jij mogelijk als specialistisch beschouwt:
Canon TS-E 17mm f/4 L Tilt-Shift
Canon TS-E 24mm f/3.5 L II Tilt-Shift
Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro
Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro

of deze kwalificatie terecht is, kan je over debateren. De beide macro's bijv. kan je ook heel goed gebruiken als portret lenzen.

Daarnaast is er natuurlijk al het oudere assortiment van Canon (lees: 10-20 jaar oud). Volgens mij zitten daar veel primes bij waar niks mis mee is. Integendeel, zelfs zeer goed zijn, ook op de recentste digitale bodies.

Canon gaat natuurlijk niet iedere "millimeter opvullen" met een prime. De middelen om over het hele bereik en prime/zoom nieuwe lenzen te ontwikkelen zijn beperkt, zelfs voor een reus als Canon. Maar het lijkt me dat ze tussen 15 en 100 mm wel een redelijk aanbod hebben.
Ik had meer gehoopt op wat bruikbaardere primes tussen de 15 en 100mm...
?????
wellicht kun je dan eens toelichten welke primes je mist?
Canon heeft een heel ruim assortiment tussen de 15 en 100mm met zowel betaalbare als high-end lenzen.
Ik zie daar toch echt geen opvallende gaten in zitten.

Het enige kritiekpunt is dat ze allemaal een IS unit missen.
Alle niet-L primes van 50mm en korter zijn redelijk oude lenzen, en eerliljk gezegd niet meer "up to scratch" wat betreft beeld- en bouwkwaliteit.
Je vergist je door te denken dat "oud" bij een prime ook meteen "verouderd" betekent.

Primes zijn relatief simpele lenzen die analytisch te berekenen zijn. (in tegenstelling tot zooms)
Vandaar dat je 10 jaar geleden een uitstekende prime kon ontwerpen die nu nog met gemak kan wedijveren met recente primes en zooms. Er is weinig te verbeteren aan de meeste primes.
De natuurkunde wetten zijn niet veranderd in de afgelopen 10 jaar, en de technieken om lenzen te slijpen ook niet.
De bouwkwaliteit is ook niet veranderd.

Neem bv de 85 f/1.8
In welk opzicht is dat ding niet "up to scratch" wat betreft beeld en bouwkwaliteit?
Ik zeg: alle primes van 50mm en korter.

- De 50mm f/1.4 heeft geen echte FTM.
- De 35 f/2.0 is lawaaiig.
- Veel van de niet-L primes zijn gewoon slecht gebouwd
- Scherpte van de oudere korte primes is niet meer goed genoeg voor de digitale sensoren.

Er zijn veel zoomlenzen die de oudere primes met gemak inhalen.
Je hebt wel een punt Katsunami.
Ik ben een groots fan van Canon's primelenzen, maar het vooral het tele-bereik waar Canon de performancekroon heeft.
De wide-angle primes mogen best eens op de schop voor een r&d ronde.

Ze zouden veel geld kunnen verdienen met een goedkope 28mm F1.8 voor de consumenten.
Canon moet het echt hebben van de patser-bereiken in de orde van 200mm en hoger.
Neem bv de 85 f/1.8
In welk opzicht is dat ding niet "up to scratch" wat betreft beeld en bouwkwaliteit?
Dat ding heeft best een brakke bokeh vergeleken met de bijv. de 85L, Samyang 85/1.4, Sigma 85/1.4 waarschijnlijk ook en dan bedoel ik op gelijk diafragma (f/1.8 of hoger). Als je deze objectieven met identieke shots gaat vergelijken zie je dat het gewoon een stuk beter kan. Paarse/blauwe kleurrandjes wil de 85/1.8 ook makkelijk produceren, maar daar heeft zelfs de 85L veel last van.
Is het nou gezichtsbedrog of lijkt de grip iets kleiner te zijn dan de 40D/50D?

edit : ik bedoel de houvast van de body...

edit2 : waarom is dit nu weer irrelevant? :/

[Reactie gewijzigd door ALF op 26 augustus 2010 15:51]

De camera is kleiner, terwijl de grip juist groter zou moeten zijn (volgens Canon). Bron
Helaas niet. Het is meer maatje xxxD geworden. Iets waar ik absoluut niet blij mee ben.
Ik zal nu dus geen 60D maar een 7D moeten kopen. :(

En nog steeds geen 200-400, ze verliezen zo klanten aan Nikon.

Wel erg knap dat ze 1.5 kilo van het gewicht van de 400 mm af hebben kunnen halen! Daar zullen veel mensen blij mee zijn, het is een groot verschil in je 10 kilo handbagage. En zal in het veld waarschijnlijk ook een fiks verschil uitmaken.
Vind je het zo erg dan om een 7D te moeten kopen?

En die argumentatie van die 200-400 snap ik niet.
Canon heeft een groter aanbod in objectieven dan Nikon.
Financieel wel ja. Op dit moment koop je twee 50D's voor de prijs van 1 7D. De 7D is beter, maar de 50D voldoet voor mij.

De Nikon 200-400 is loeischerp, snel en heeft een handig bereik (voor natuurfotografen en zo). Er zijn echt veel natuurfotografen in mijn kennissenkring die daarom een Nikon erbij gekocht hebben.
Gelukkig heeft Canon nog de 100-400 L in de verkoop. ;)
Vreemde eend in de bijt, deze camera. Zo dicht tegen de 7D geplaatst zonder echt spectaculair te zijn? Of komt er dan toch nog een upgrade aan van de 7D waardoor het gat iets ruimer wordt? Die fisheye is prachtig.
Ik ben benieuwd naar de eerste reviews van deze nieuwe producten.
Verschil met de 7D is groot zat, voordelen 7D:
* betere AF
* 100% viewfinder
* grotere en alu-mag body
* micro-AF adjustment
* snellere burst
* CF-kaart.
Wat is het voordeel van een CF kaart precies? Dat zie ik niet helemaal
Dat zijn deze:
* één standaard qua fysieke grootte en opslagcapaciteit (SD heeft SD, SDHC, SDXC);
* minder kwetsbaar;
* veel professionele randapparatuur werkt met CF;
* ...

Voor amateurs maakt het niet veel uit.
De xxD reeks gaat de kant van de xxxD instapcamera's op, dus elk jaar upgrades. De 50D is een prima camera, maar, onder druk van marketing, moest-ie vast op 1080/24p kunnen gaan filmen...

Gewoon Canon z'n plek wijzen door de 60D te negeren, en gewoon de 50D blijven kopen. Of de 7D als je een professional bent. Of, als je van gadgets en van D-SLR's houdt, dan koop je een 550D.

Zelf zit ik wel in de laatste groep, maar ik zou nooit een 550D kopen. De 500D en de 50D zijn beter, alleen voor de cijferfreaks (die alleen op de megapixels en de videoresolutie letten) lijkt de 550D interessant.
Wait, wut, duurder dan de 7d?
De advies van de 60D ligt hoger dan de straatprijs van de 7D.
Volgens deze lijst is de adviesprijs van de 7D €1699.

Zo raar is dat natuurlijk ook weer niet, de 7D gaat alweer even mee en camera-bodies worden vaak toch wel een eind onder de adviesprijs verkocht.

Die 60D zal uiteindelijk voor ruim onder de €1000 verkocht gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Bjornski op 26 augustus 2010 15:35]

De 7D zit nu onder de € 1200,- . De 60D zal in de voorverkoop voor net onder de advies prijs te koop zijn maar zodra de voorraad kasten gevuld zijn zal dat snel onder de 900 euro zakken. Ik kan me namelijk niet in denken dat mensen deze kiezen voor een prijs hoger dan de betere 7D. Nu de xxD reeks ook overgaat naar SD ben ik niet meer geïnteresseerd in deze lijn. Geef mij maar CF werkt altijd, robuuster dan SD en geen compatibiliteitsproblemen zoals met SD als er wat nieuws uitkomt. Mijn HD cam kan wel met 16GB SDHC overweg echter met een classe 10 kaart kan ik niet filmen moet nu het kaartje wisselen voor een classse 6 omdat hij wel teug schakelt maar meteen naar te traag voor HD. En de nieuwe standaard werkt niet net als de lezers die hebben er ook problemen mee. Amateuristisch gedoe van de fabrikanten reden voor mij om het te boycotten net als Sony met memorystick en Fuji met xd kaarten. Maak een standaard die standaard is en werkt. Mijn 7D en andere ook oudere DSLR’s kunnen overweg zonder firmware update met 32MB maar ook 32GB kaarten geen gezeur.

Wel zeer goed bericht dat de meer dan 10jaar oude uit de vorige eeuw stammende prime lenzen als de 300/400 F2.8 eindelijk een update krijgen. Niet dat deze oude lenzen slecht zijn ze doen het prima op moderne hoge resolutie SLR’s als een 5DII of 7D. Maar een 4 stops IS en een nog sneller AF algoritme kan nooit kwaad net als de coatings voor het verminderen van reflecties. Het advies prijskaartje daarvan is echter wel absurd hoog het dubbele van de huidige verkoop prijzen. En die zullen niet dalen als een baksteen wegens gebrek aan concurrentie.
.
Adviesprijs wel ja... De winkelprijs gaat daar een leuk eindje onder liggen, en tenzij dat flipflop-scherm een gigantisch voordeel blijkt, denk ik dat deze al heel snel onder de 1000 euro duikt. Zo gaat dat meestal met cameras... Adviesprijs van de 7D was ook 1800 euro als ik me niet vergis.
Dus de adviesprijs van Canon is totaal niet relevant voor de winkeliers? De naieve winkelier die het advies volgt verkoopt helemaal niets want te duur. Ze weten toch hun eigen verkoopprijs en de straatprijs van de concurrentie en kunnen dus vrij gemakkelijk een zinvolle adviesprijs opgeven?
Naiviteit is een slechte eigenschap voor winkeliers en andere ondernemers. De business werkt nu eenmaal met hoge adviesprijzen en langzaam neerwaards kruipende retail prijzen. En iedereen kan van die mooie posters maken met 'van 1600 voor 1250 pak dat voordeel je bent toch niet gek!!!' enzo voor in de winkelruit.
Ik vraag me af welke fotograaf 1600 euro gaat lappen voor de 70-300 L? Ik vind het een beetje veel geld voor die lichtsterkte. Kan je imho beter gaan voor een sigma 70-200 f2.8 met een converter. Ben je minder kwijt en heb je hetzelfde bereik/lichtsterkte voor minder geld. IQ lijkt me dan ook vergelijkbaar. Voor de rest mooie aankondiging wat betreft lenzen. Ik vraag me alleen af of de vereiste investering een overstap van de oude naar de nieuwe lensen de moeite waard is of dat deze lenzen meer interessant zijn voor mensen die op zoek zijn naar een nieuw stuk glas met dat bereik en die lichtsterkte.
Daar schrok ik ook van, ik had eerder ergens rond de 1000 euro verwacht.
Maar ja, blijft bruto adviesprijs, dat zakt wel.

Gewoon de EF 70-200 f/4 IS nemen, geen extender. Van Sigma afblijven.

Kijk je niet blind op 300mm, alleen maar platte plaatjes zonder perspectief.
Of je moet vogeltjes en vliegtuigen willen spotten.
Van Sigma zou ik inderdaad afblijven.
Maar als je de prijzen van een F4 IS bekijkt in combinatie met een 1,4x converter, dan heeft die 70-300 niet zo'n gekke prijs.
(Iedereen die ik ken met een F4 IS heeft er utieindelijk ook een 1,4x converter bij gekocht)

Zeker als je dan ook meerekent dat die 70-300 zo te zien veel kleiner is dan een 70-200. Laat staan een 70-200 met een TC.
Een groot voordeel van de 70-200 F4 is altijd geweest dat ie lekker makkelijk mee te nemen is. De 70-300 lijkt dat nog een stapje verder door te voeren.

Dat 300mm alleen voor vogeltjes en vliegtuigen is, is uiteraard onzin. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook wel :)
Die 70-300 is niet extreem compact:

70-200 f/4 IS: 76 x 172mm, 760 gram
70-300 IS: 76,5 x 142,8mm, 640 gram
70-300 IS L: 89 x 143mm, 1050 gram (!)

Dikker en vooral flink zwaarder dus, even lang als de non-L, alleen 29mm korter dan de 70-200/4/IS. Die is wel fixed length, de 70-300 schuift nog iets van 55mm uit; of de 70-300L een vaste lengte heeft weet ik niet maar ik denk het niet. 1.4-convertertje weegt trouwens 225 gram :)

Ik zou het wel weten: de 70-200 is legendarisch scherp, schiet 200mm@f/4 en die converter kan je thuislaten. Die nieuwe komt er hier niet in ;)

[Reactie gewijzigd door Rataplan op 26 augustus 2010 19:29]

Wat een onzin zeg.
Je weet nog helemaal niets van de nieuwe L. Het ding kan rustig even scherp zijn als de 70-200 F4 en op 200mm gewoon f/4 zijn.
Het kan zelfs zijn dat ie op 280mm scherper is dan de 70-200 F4 IS met TC.

Het ding is wel degelijk compact, want een gewone L met TC nemen veel meer ruimte in je fototas in, en de non-L 70-300 is een totaal andere kwaliteitsklasse. Veel minder scherp op 300mm en geen ring-USM.

Als je de 70-200 al hebt dan ga je uiteraard niet upgraden, maar het ding kon wel eens heel interessant zijn voor iedereen die op dit moment een 70-200 F4 IS icm TC overweegt.
Sigma weegt over het algemeen wel een stuk meer en dat vind ik een groot nadeel (je hebt zo'n lens niet als eerste lens, met drie Sigma's loop je met anderhalve kilo extra gewicht rond).

Maar ik vind het ook opvallend: dat ding is 1100 euro duurder dan de non-L-versie en voor hetzelfde geld heb je ook de 70-200 f/4 L en zo'n nieuwe converter. Als 'ie nou f/4 was geweest, okee, maar deze lens kan maar beter spatscherp zijn of hij is nog voor de kerst uitgefaseerd, denk ik zo.
Niet alleen zwaarder.. Optisch presteert deze ook minder. Voor de meeste fotografen misschien niet overwegend om die dan te laten liggen, maar voor het topsegment zullen deze wel verkocht worden. Buiten dat, zullen de prijzen ook echt nog wel zakken..
Heb je deze 70-300 dan al getest?
Ik vind deze ook veel te duur voor die specs.
sorry maar ga je nu een sigma vergelijk met een L lens?

Ik heb liever een L lens (of gewoon uberhaupt native Canon) dan een sigma 2.8

1) de scherpte van de L is echt veeel beter dan die sigma
2) die digitale sigma lensjes zijn echt niet gebouwd op kwaliteit, heb er 2 en zijn nu na ong 2 jaar helemaal op (out of focus, traag focussen).

Moet je eens zien hoe snel de waarde van een sigma lens daalt tov een L lens.
Mooie specs van de 60ED, toch fijn dat Canon volledige film mogelijkheid toevoegt in de DSLRs.
Ja maar nou niet echt een vooruitgang met de 50D. De alu-mag constructie vna de behuizing is bijvoorbeeld ingeruild voor fiberglass. Het is verder qua specificaties gewoon een wat geupgrade 550D waar ze te veel geld voor vragen. Volgens mij kan je dan gewoon beter voor de 7D gaan.

De lenzen zijn wel erg mooi maar ook erg duur.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 26 augustus 2010 15:31]

Wat is er dan mis met fiberglass?
Heb je slechte ervaringen gehad met fiberglass camera bodies?

Grootste probleem van de 60D is dat ie geen microadjustment heeft. Voor de rest zijn de specs nogal voorspelbaar.
De behuizing is niet van fiberglass, maar van "aluminium met een polycarbonaat schil". Polycarbonaat is niet per se glasvezelversterkt - het is gewoon een thermoplastische kunststof die gespuitgiet word, net als PVC, PE, ABS maar dan hoogwaardiger. De vraag is natuurlijk ook of er overal onder de kunststof nog metaal zit, of dat er alleen een dragend frame onder zit ...
Ben inderdaad ook teleurgesteld. Ik wist dat er wel een opvolger voor 50D zou komen dus heb ik gewacht om te kijken wat er ging komen. 60D is gewoon een verpeste 7D en voor het geld kan je jezelf een groot plezier doen om tussen 50D ok 7D te kiezen. What a joke Canon.
Als je zo teleurgesteld bent, dan ben je niet erg realistisch geweest met je verwachtingen.
Als je kijkt naar de vorige generaties xxD, dan is de 60D vrijwel precies datgene wat je van tevoren had kunnen voorspellen.
Het enige echt bijzondere is dat kantelbare scherm en dat ie microadjustment mist. De rest van de features waren echt super voorspelbaar.
De bediening is verslechterd. Dat zie je alleen al aan het aantal knoppen op de camera. De 50D en eerder hadden bovenop 3 knoppen met in totaal 6 instellingen (1 knop in combinatie met het voorste c.q. achterste wiel), deze heeft er maar 4. Tevens zitten er minder knoppen op de achterkant.

Deze camera is meer een wat zwaar 600D dan een 60D in mijn ogen.
Oh mijn god. Het WB knopje bovenop is verdwenen. Rampspoed!!!!
En het flitscompensatie knopje dat je toch nooit gebruikte is er niet meer. Oh, daar zal ik echt weken niet van kunnen slapen....
Ik heb een 50D, Eens kijken welke knoppen ik mis op de achterkant...
nul! Ze hebben in totaal nog twee nutteloze knopjes weggehaald. Oh wat erg.

Aangezien AF en drive knoppen zijn die je wel heel erg veel gebruikt is het juist positief voor de bediening dat het nu aparte knoppen zijn.
Wie zegt dat ik de flitscompensatieknop nooit gebruikte op de 20D t/m 40D? In tegenstelling tot genoeg anderen kan ik wél fatsoenlijk (in)flitsen, en heb ik die knop dus daadwerkelijk nodig ;) De WB-knop gebruikte ik minder, behalve als ik op locaties van binnen naar buiten ging, al moet ik zeggen dat ik daar met de 40D meer de C1-3 waarden voor gebruikte.
Gebruikte je dan de interne flits?
anders gebruik je toch gewoon de knop op de flitser zelf?
Ik grijp echt meteen naar de externe flits als ik een flits nodig heb.
De interne flits (van welke SLR dan ook) is prima voor invulflitsen, maar niet voldoende als hoofdverlichting. Dan gebruik je idd een goede externe flitser, die indirect dan wel draadloos kan werken.
Als je de knop op de externe flitser gebruikt, heb je daar je hele linkerhand voor nodig en moet je de camera voor je oog weghalen, in tegenstelling tot het gebruiken van één vinger om de knop op de camera te bedienen waarbij je door de zoeker kunt blijven kijken.

Ik gebruik(te) overigens altijd een externe flitser.
@mjtdevries:
...Ik heb een 50D, Eens kijken welke knoppen ik mis op de achterkant...
nul! Ze hebben in totaal nog twee nutteloze knopjes weggehaald. Oh wat erg...
Jij bent duidelijk iemand die qua bediening een instapcamera zoekt, alleen qua kwaliteit misschien een stapje hoger wilt zitten. Voor jou is de 60D wellicht de juiste camera.

Voor velen, die voor een semi-pro camera kiezen, is de bediening de reden om voor een veel-knoppen-model te kiezen.

Andere gebruiker, andere eisen, andere camera.

Conclusie: de 60D heeft zichzelf naar beneden gepositioneerd, naar de amateursectie. De 50D is een semi-pro camera.
naar beneden vanwege 2 knopjes minder ? :/ Right. Idem voor het verdwijnen van de magnesium body: zoeen ramp is dat niet. Genoeg plastic tegenwoordig dat meer dan stevig is.

Qua specs is dit geen teleurstelling maar ronduit logisch: je kunt niet hard omhoog gaan met de specs, anders veeg je je eigen 7D van de kaart af.

Dit viel dus te verwachten en is beslist een leuke camera. Alleen de prijs zal nog wat moeten zakken (zoals met alle nieuwe camera's for that matter). Als hij straks voor een 700 of 750 euro te koop is heb je niets te klagen imo en is hij nog wel degelijk richting semi-professioneel.

Ik denk dat de mensen echter na de 7D te veel van canon verwachten ;)
@polthemol:
naar beneden vanwege 2 knopjes minder ?...
Nee, niet alleen vanwege 2 knopjes. Vanwege de functies die je middels die 2 knopjes zonder diep de menu's in te hoeven duiken kon gebruiken.

En vanwege de kleinere afmetingen. Die afmetingen passen meer bij de reeks amateurcamera's, de D60 had dus net zo goed de D600 kunnen heten. En dan was het een fantastisch ontwerp geweest, eindelijk een Canon consumentencamera die wel goed in de hand ligt!

Maar ook vanwege de gebruikte materialen. Niet dat er iets mis is met kunststof, iemand die zijn camera wekelijks gebruikt merkt niet dat de kunststof 60D minder is dan de magnesium legering waarmee de 50D gemaakt is. Maar iemand die zijn camera dagelijks gebruikt, merkt dat wel.

Maar misschien ook wel vanwege de lagere snelheid bij serie-opnamen.

Dat je met een fotocamera kunt filmen is leuk natuurlijk. Vooral voor de pro's, als ik sommigen op dit forum mag geloven wordt elke Amerikaanse serie met een Canon D-SLR geschoten. Voor de amateur is het een gadget.

18 megapixels? Iets meer detail, maar waarvoor? Het is niet te zien op afdrukken kleiner dan A2. En je krijgt er extra ruis voor terug. Zit niemand op te wachten.

Waar het met een fotocamera om gaat, is foto's. Sony bouwt tegenwoordig HDR in in zijn SLR / SLT / EVIL camera's. Dat is in mijn ogen een zeer nuttige feature. Deze mist nog op elke Canon! Echte fotografen hadden op deze fotografische innovatie gehoopt, maar hij zit er (weer) niet op. Dus is er geen echte fotografisch interessante verbetering op de 60D.

Ik snap het wel. "HDR" op de spec sheet zetten maakt geen indruk; de gemiddelde fotograaf (onwetend maar met gevulde portemonnee) weet niet wat het is. Maar dankzij de platte tv's weet hij wel wat 1080p24 is, dus zetten ze liever dat op de lijst met features. Een marketinglijst, geen lijst voor fotografen. De 60D is niet ontwikkeld voor fotografen.

Ik denk dat vooral dat feit, dat de 60D niet is gemaakt voor fotografen, ervoor heeft gezorgd dat het een stap naar beneden is vergeleken met de 50D.
Onzin, dan upgrade je de 7D maar naar de 7D-II. De 60D is gewoon in specs achteruit gegaan ten opzichte van de 50D. Niet erg an sich, maar noem het ding dan niet 60D.
...toch fijn dat Canon volledige film mogelijkheid toevoegt in de DSLRs.
Heel fijn, ook zo zinvol!

Daarnaast is 18 megapixels op een 1,6 maal crop sensor, dezelfde uit de 550D, die ik geen vooruitgang vind tov voorganger, ook geen onverdeeld genoegen. 12 tot 15 megapixels levert onder wat mindere (licht)omstandigheden toch heel wat mooiere foto's op!

Het grootste voordeel van de 60D is dat de 50D goedkoper gaat worden!

Begrijp me niet verkeerd, de 60D zal vast een mooie camera zijn, die prachtige foto's kan maken, maar als je mij een foto van de 50D laat zien en één van de 550D, dan vind ik die van de 50D mooier. Dus ga ik de 50D foto's ook vast mooier vinden dan de 60D foto's.

Dus, als je niet hoeft te filmen, ga voor de 50D, de beter keuze!
Ehmm... omdat je de foto's van de 50D mooier vind dan die van de 550D, zijn die van de 50D ook beter dan die van de 60D? Appels met peren, 550D is toch een andere serie, imho.
Nee, dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Maar, met dezelfde lens erop vind ik de foto's, die ik vandaag op DPReview heb gezien, van de 50D toevallig wel beter dan van de 60D.

Op zich is dat logisch, en daar was mijn vorige opmerking ook op gebaseerd: zelfde beeldchip, zelfde beeldverwerkingschip, als je dan ook nog dezelfde lens gebruikt, dan heb je vergelijkbare resultaten.

En met mooier bedoel ik mooier (subjectief), ik ga geen pixels uitvergroten om op microniveau de scherpte te gaan controleren, want dan wint 18 megapixels het van 15 megapixels.
Vraag is alleen hoe handig het werkt om ook daadwerkelijk films te maken ermee... Het is niet bij alle camera's zo dat dat ook echt fijn werkt. Theoretisch heb je er een gouden filmcamera aan in elk geval, met goeie objectieven erbij als mogelijkheid...

En dat toeveogen van filmmogelijkheid moet wel, de concurrenten doen het ook... Als ze dit niet doen, koopt bijna niemand die camera meer.
Ik ken in de praktijk wel een aantal mensen die het primair gebruiken om te filmen.
Je moet alleen niet je focus willen verleggen... Want dan zie (en soms hoor) je het scherpstellen. Dit gaat vaak langzamer dan we van een reguliere filmcamera gewend zijn.
je gaat als professional (waar de functie eigenlijk voor bedoelt is, met name in de 5DII en de 7D) natuurlijk niet handmatig focussen...
Autofocus tijdens filmen werkt toch helemaal niet?
Jawel, maar het is zo super langzaam en schokkerig dat je er helemaal niks aan hebt.
Juist professionals (Hollywood) focussen wel handmatig.
Amateurtjes zoals ik ook wel hoor, ik doe 't met de hand sneller dan een autofocus.
je gaat als professional (waar de functie eigenlijk voor bedoelt is, met name in de 5DII en de 7D) natuurlijk niet handmatig focussen...
|:(
waarom is dat mooi? een fotograaf is toch geen cineast?
Het ligt zeker wel in dezelfde hoek. Een film is niets anders als plaatjes achter elkaar gezet :)

Maar even serieus:
Moderne camera's bieden je superscherp beeld met veel instel mogelijkheden.
Indien je profesioneel wilt filmen kost een goede video camera toch al vele duizenden euro's. En dan moet je nog objectieven kopen.

Als je vaste afstand filmt (interviews) of portable moet zijn is het natuurlijk super ideaal.
Zie bijvoorbeeld:
http://magiclantern.wikia.com/wiki/File:Autopilot-onset.jpg

Mijn 550D schiet bijvoorbeeld veel mooiere filmpjes dan een recent gekochte videocamera die ik geleend had.
Absoluut. Ik hoorde/las ergens dat het nieuwe seizoen van de serie 'House' volledig met een Canon DSLR word gefilmd, na goede ervaringen bij testopnames. DSLR ftw :)
Dat zou best kunnen. Professioneel gebruik, door een professionele cameraman (/vrouw), geregisseerde scenes, gaat er iets fout, dan gaat het over, niks onverwachts, geen AF problemen door onverwachte zaken: in deze gecontroleerde omgeving zal deze camera perfect zijn.

Maar, als je een bruiloft gaat filmen, gebruik dan een camcorder. Het moment suprême missen (door out of focus, max clip grootte bereikt, ...) is niet uit te leggen aan het bruidspaar! En de NOS gebruikt ook nog steeds geen Canon 550D voor Ajax - PSV.

En als je SLR scherptediepte wilt: daarvoor is de APS-C camcorder van Sony voor gemaakt.
waarmee ben je aan het vergelijken man ? Je doet je eigen naam iets te veel eer aan.

Er zijn heel veel tvshows / series / films / .... die DSLR's gebruiken. Waarom ? verwisselbaar glas, spotgoedkoop in vergelijking met ander materiaal en je kunt er erg veel mee.

En het moment supreme missen op een bruiloft door een lens die gaat hunten, focust op het kruisbeeld op het altaar ipv de bruidegom, een accu die leeg is, een volle geheugenkaart, .... is net zo ongevergefelijk. Dat heet gewoon opletten en je apparatuur kennen, niets meer.

De NOS heeft geen nut voor een DSLR. Ik heb nu niet echt behoefte aan een kleine DOF bij een voetbalwedstrijd (daarbij hebben ze hun apparatuur al, iets met afschrijvingen).

En als ik foto's wil maken en scherptediepte met filmen: dan ga ik voor een dslr die het toch al kan en waarvoor ik veel lenzen kan krijgen voor relatief min geld.

Filmen op een DSLR is tha shit. WIl je het niet, blijf je van het record knopje af.
Goh toch een 60D. Vind het draaibare scherm toch echt een misser! Dit vind ik meer iets voor instap modellen en zeker niet op het midden segment. Zal mijn 50D zeker niet gaan vervangen voor dit model, vind de 7D dan echt meer midden segment!

Op het objectieven vlak vind ik alleen de fisheye een echte vernieuwing. Jammer dat de 70-300 geen vast diaframa gekregen heeft. Ik blijf toch maar liever bij m'n 70-200 F4 IS.
Dat draaibare scherm is anders verdomd handig als je macrofotografie wil gaan doen in lastige situaties! Het zal niet iets zijn wat je standaard gebruikt lijkt me.
Vind het draaibare scherm toch echt een misser!
Je hoeft het scherm niet te draaien. Laat je hem toch gewoon in z'n body zitten 8)7 .
Het draaibare scherm zou voor mij echt een uitkomst zijn. Ik doe veel natuur macrowerk en dan zit je niet altijd goed voor je onderwerp namelijk.
Een goede hoekzoeker is dan ook een oplossing natuurlijk.

Ik weet niet of het de moeite loont om mijn lens om te ruilen, vind het prijs verschil te groot voor wat ik er voor terugkrijg, de fisheye is misschien nog wel een leuke lens, eerst de reviews maar eens afwachten
De extenders gaan EUR 549 kosten? De huidige, II, zijn EUR 299.
Zijn de nieuwe zoveel beter? Ik vind het nogal een bedrag... Misschien nog maar een versie II extender kopen, dan...
Aan de randen verliezen TCs flink wat detail. Wat dat betreft is het dus best goed mogelijk dat er nog flink wat aan te verbeteren viel.

Aan de andere kant is de prijs zodanig hoog dat dat dan alleen zinvol is voor de snelle supertelelenzen.
Want anders kun je ipv een TC beter een extra lens kopen. (ok, dat neemt dan wel meer ruimte in in je fototas en weegt meer)
Zijn waarschijnlijk adviesprijzen. Daar mag je snel een procent of 30 minimaal vanaf trekken. Je wil niet eens weten wat een 50D voor een adviesprijs heeft in Engeland. (Hint: een stuk meer dan wat de 7D daar in de winkel kost.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True