Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Canon heeft twee groothoekobjectieven aangekondigd die voorzien zijn van beeldstabilisatie en een ultrasone scherpstelmotor voor stil en snel scherpstellen. Daarnaast heeft Canon een nieuwe EF 24-70mm f/2.8L-lens uitgebracht.

De twee primelenzen zijn de EF 24mm f/2.8 IS USM en de EF 28mm f/2.8 IS USM, die achtereenvolgens de EF 24mm f/2.8 en EF 28mm f/2.8 aflossen. Volgens Canon zijn het de eerste groothoek-primes ter wereld die voorzien zijn van beeldstabilisatie. Dit levert volgens het bedrijf een voordeel op van vier stops. De lenzen zijn verder voorzien van Canons USM-technologie voor een stille en snelle scherpstelling, met de mogelijkheid om op elk moment direct handmatig te kunnen scherpstellen.

Canon heeft het optische ontwerp van de twee lenzen, die geschikt zijn voor fullframe-camera's, totaal vernieuwd. Was de oudere 24mm f/2.8-lens nog opgebouwd uit tien lenselementen in evenzoveel groepen, bij de nieuwe versie worden elf lenselementen gebruikt in negen groepen. Ook is het aantal diafragmalamellen gegroeid van zes naar zeven. De lens is ongeveer even lang, maar is in de breedte iets gegroeid om plaats te maken voor het beeldstabilisatiesysteem. De filtermaat van 58mm is gelijk gebleven.

Het simpele 5/5-lensontwerp van de 28mm f/2.8 is vervangen door een opbouw uit negen lenselementen, verdeeld over zeven lensgroepen. Het beperkte aantal van vijf diafragmalamellen van de oudere lens is bij de nieuwe vervangen door zeven en de filtermaat is gegroeid van 52 naar 58mm. Door het grotere aantal lenselementen is het gewicht van de lens aanmerkelijk gegroeid, van 185 naar 260g.

Canon EF 24mm 28mm IS USM

Daarnaast kondigde Canon een nieuwe versie van zijn 24-70mm f/2.8L-lens aan. De EF 24-70mm f/2.8L II USM, zoals de typeaanduiding van de nieuwe professionele L-lens voluit luidt, heeft net als bovenstaande primes een nieuwe optische formule. In plaats van 16 lenselementen in 13 groepen, gebruikt Canon bij de nieuwe lens 2 lenselementen meer, terwijl het aantal groepen gelijkgebleven is. Het aantal diafragmalamellen is gegroeid van 8 naar 9, terwijl de filtermaat in plaats van op 77mm is uitgekomen op 82mm.

De nieuwe 24-70mm-lens is een centimeter korter geworden en Canon heeft het gewicht van de lens weten te reduceren van 950g bij het vorige model tot 805g bij de nieuwe versie.

De EF 24mm f/2.8 IS USM en de EF 28mm f/2.8 IS USM zijn vanaf juni te koop voor een adviesprijs van respectievelijk 859 en 829 euro, terwijl de nieuwe 24-70mm-lens twee maanden eerder in april beschikbaar is voor een adviesprijs van 2579 euro.

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

4 stops vind ik vrij veel (normaal biedt stabilisatie 1 a 2 stops en dan houdt het toch wel op).

Daarnaast vind ik het apart dat ze een 24 en 28 mm versie voeren. Maar ja, meer merken hebben ze allebei in het aanbod zitten..... dus er zal toch wel markt voor zijn. In mijn ogen is het verschil niet zo heel groot of mis ik iets?
(normaal biedt stabilisatie 1 a 2 stops en dan houdt het toch wel op).
Wellicht denk jij aan de stabilisatie die in bepaalde camera bodies zit? (Sony bv) Dan houdt het met 1 a 2 stops wel op ja.

Maar de allereerste generatie IS van Canon was al onmiddellijk 2 stops. (en dan hebben we het over lenzen van ruim 10 jaar geleden)
Wellicht denk jij aan de stabilisatie die in bepaalde camera bodies zit? (Sony bv) Dan houdt het met 1 a 2 stops wel op ja.
Heb je daar een bron van? Mijn ervaringen zijn anders.
De recente zijn allemaal 3 stops. Die van de 200mm f2 is ook 4 stops, samen met de 70-300 L geloof ik. Nu deze dus ook.
Ik haal anders echt 3 a 4 stops met mijn Nikon 18-200VR. Ik kan me niet voorstellen dat dat anders zou zijn voor deze Canons
tja, je zult inderdaad niet zowel de 24 en de 28 in je tas willen hebben; wel kan de ene nt even de voorkeur genieten en de gemiddelde fotograaf is nou eenmaal ngal specifiek in wat hij voor gear wil hebben ;)

verder zullen het optisch vrijwel dezelfde lenzen zijn - met dit kleine verschil kun je gewoon hetzelfde ontwerp een beetje op/neerschalen dus zoveel extra R&D zal het Canon ook niet gekost hebben.
Wat een prijzen jongens. Ik heb op zich wel gewacht op een tweede versie van de 24-70 maar 2300 is wel erg duur voor een lens waar van de eerste versie op dit moment nieuw rond de 1150 over de toonbank gaat.

Daarbij moet gezegd worden dat de nieuwe versie de originele wel echt vermorzeld als we de MTF charts moeten geloven!

http://www.canonrumors.co...l-version-1-vs-version-2/

Wat jammer is, is dat de nieuwe 24-70 geen beeldstabilisatie kent; Tamron laat ons zien dat het dus wel goed kan:

http://www.dpreview.com/n...6/tamron24-70_2p8_divcusd

Ik verwacht dan ook wel dat de 24-70 van Canon nog flink in prijs zal zakken.

[Reactie gewijzigd door zjeery op 7 februari 2012 16:55]

Tamron laat zien dat het kn. De praktijk moet nog maar eens uitwijzen of het ook gd kan :)
Sow...en ik vind mijn 24-70L 2.8 nu al erg goed...maar als je deze MTF-charts ziet (en ze inderdaad voor nu moet geloven) dan ziet dat er wel een heel stuk beter uit.

Ben benieuwd naar de eerste reviews. Vind de (intro)prijs wel echt grof veel te hoog, but then again...een goede Canon 24-70L is (en blijft) zijn geld altijd waard!
Als scherpte je belangrijkste selling point is, dan was de oude 24-70 uberhaupt geen lens voor je. Bij die lens gaat het niet om de scherpte, maar om de bokeh en de kleuren. Ik hoop dat ze dat in orde hebben gehouden, de laatste tijd lijkt het erop dat ze de bokeh opofferen voor scherpte.

Scherpte is bijna nooit cht een issue, tenzij je A3+ op 300+dpi gaat schieten en zelfs dan is het discutabel: met het groter worden van het afdrukformaat neemt doorgaans ook de kijkafstand toe. Wmb is scherpte dan ook overrated :) Ik snap het wel, ze moeten iets om die sensors met veel te veel megapixels te voeden en de marketingafdeling spint er garen bij, maar ik heb nog nit een klant over scherpte horen klagen.

Het is allemaal leuk voor resoluties die het middenformaat van vandaag benaderen, maar je moet je imo afvragen wat de toegevoegde waarde is. D'r zijn maar weinig fotografen die voor hun broodwinning nu cht aan de Hasselblad e.d. moeten omdat ze anders te weinig detail hebben (en zelfs dat zal dan niet het belangrijkste verkoopargument van de Hasselblad zijn).

Maar inderdaad, die prijzen zijn bizar...

[Reactie gewijzigd door neographikal op 7 februari 2012 18:46]

Mooi natuurlijk, maar voor groothoeklenzen is beeldstabilisatie minder nuttig dan voor telelenzen. Met een telelens worden alle trillingen van de camera namelijk uitvergroot in het beeld, en met een groothoeklens juist verkleind.

De prijs van die nieuwe 24-70 is behoorlijk fors, meer dan 2500 euro...
Behalve als je video schiet ;)
Om daar nu een full-frame DSLR en L lenzen voor te kopen... Dan ben je beter af met een XF300 of iets anders in die prijsklasse.
Op wat voor manier zou het wat dat betreft moeten uitmaken of je foto of video schiet?
In beide gevallen geldt toch dat de trillingen met een telelens worden uitvergroot.....
Het lijkt misschien weinig nuttig voor fotografie, maar ik schiet met mijn 18-200VR lens gewoon scherpe foto's vanuit de losse pols tot 1/3e(!) van een seconde. Dat zou me nooit lukken zonder VR of IS. Natuurlijk niet handig als je bewegende mensen fotografeert maar nutteloos is het zeker niet :)

Voor groothoeklenzen geldt net zo goed dat je 3 4 stops aan sluitertijd langzamer kan gaan als voor telelenzen. Volgens de bekende vuistregel zou je op 28mm 1/30e moeten gebruiken. 3 stops langzamer is 1/4e seconde, 4 stops zou 1/2e seconde inhouden.

[Reactie gewijzigd door Metten op 7 februari 2012 17:13]

Ik vind een verdubbeling van de prijs voor een opvolger (24-70) best fors eigenlijk....

edit: versie I is voor 1058 euro verkrijgbaar:

pricewatch: Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

[Reactie gewijzigd door maceddy2004 op 7 februari 2012 16:48]

Een introductieprijs is natuurlijk niet vergelijkbaar met de prijs van een product wat aan het einde van zijn levenscyclus is.
Toch zie je een lens gedurende zijn levenscyclus niet in prijs halveren. Introductie op 2.500 levert doorgaans een stabiele prijs op van 2.000 en die zal tegen het einde misschien zaken naar 1.800 ofzo. Best prijzig, maar de lens is dan ook wel een stukje scherper. Ik ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot de 24-70 van Nikon, die overigens met 1.400 een stuk goedkoper is.
Voor de prijs van een body geldt dat misschien. Maar lenzen (helemaal lenzen van zeer hoge kwaliteit) zakken vrijwel niet in prijs. Zie ook de grafiek onderaan bij de pricewatch. pricewatch: Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

Ik vind het wel apart dat, zoals martijn hierboven zegt, de lens ineens meer dan 2x zo duur wordt.
Op canonrumours zie ik hem staan voor $2299,-
bron: http://www.canonrumors.co...i-available-for-preorder/
Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG Macro
419,- Euro
2579 euro en nog steeds geen IS? Dan koop ik liever de oude versie. Canon verdubbeld de prijzen van al zijn lenzen de laatste tijd, het begint echt niet leuk meer te worden.
Gaaf die primes, dat is zeker 'vernieuwend' te noemen. Al had ik liever een update van bijvoorbeeld de 28mm 1.8 en 35mm 2.0 gezien: die eerste vooral wat betreft scherpte en contrast, die tweede vanwege z'n goedkope constructie en gebrek aan USM.

Wat betreft de prijs: tja, daar moet wel nog 200 euro vanaf en dan zit je wel op de reguliere verkoopprijs verwacht ik. Dat zal ook wel moeten, want zeker op APSC heb je met een 17-55 2.8 IS waarschijnlijk ongeveer dezelfde kwaliteit te pakken voor een relatief lagere prijs.
Zo wat een prijsje voor de nieuwe 24-70, ziet er allemaal heel net uit, maar ik vind de lens zo op het eerste gezicht goedkoper lijken dan de oude 24-70 ? ;p
De 28mm is toch ook handig op een cropcamera? 28 * 1,6 = 44,8, mooi voor portretjes
85-90mm (kleinbeeldequivalent) is anders een traditionelere brandpuntsafstand voor portretten. 28/2.8 op APS-C is niet echt een ideale portretlens. 50/1.4 is een betere suggestie.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 7 februari 2012 22:49]

Ware het niet dat je voor die prijs ook de 17-55mm f2.8 EF-S van Canon kan kopen. Op crop geeft je dat meer mogelijkheden. En die lens is in sommige reviews als scherper dan sommige L-lenzen geprezen.
28mm op crop is 44mm in 35mm en dat is voor portretten is echt wel kort. Voor portretten op een crop ben je beter met een 50mm 1.8 ofzoiets.

Een 28mm op crop is echt wel een mooie standaard lens.
82mm?

Het is toch niet toevallig een ge-rebrande Sigma 24-70? ;)
Zo te zien heeft de nieuwe 24-70 een traditioneel design waarbij de lens het kortst is bij 24mm en uitschuift bij langere brandpuntsafstanden. De vorige versie was andersom. Het zag er vreemd uit, maar had ook wel een toegevoegde waarde. De zonnekap was nl. effectief op zowel groothoek als tele bereik van de lens. Hoe dat bij deze zal zijn moet zich nog bewijzen.

De prijzen, ach ja. Alle nieuwe 'II' lenzen van Canon zijn tegenwoordig flink duurder dan de voorgaande versie. Volgens mij een oorzaak van de hoge yen en misschien een beetje invloed van Nikon, wier lenzen altijd al een beetje prijziger waren dan die van Canon. Hopelijk kan ik die 24mm over een jaartje kopen voor rond de 500 euro. Het enige wat jammer is dat het diafragma niet wat groter gemaakt is. F2.0 of F1.8 zou leuk geweest zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True