Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Met het aankondigde Cinema EOS-filmcamerasysteem maakt Canon serieus werk van video en films. De camcorder voor de filmindustrie bestaat uit twee modellen, met respectievelijk een mount voor EF- en een mount voor PL-lenzen.

De Cinema EOS betekent de entree van Canon in de filmproductie. De nieuwe professionele digitale filmcamera komt er in twee uitvoeringen: de EOS C300, waarop huidige Canon EF-lenzen bevestigd kunnen worden, en de EOS C300 PL, die voorzien is van een mount voor PL-filmlenzen.

Beide modellen zijn voorzien van een nieuwe cmos-beeldsensor in Super 35-formaat met 8,29 megapixels. Met afmetingen van 24,4 bij 23,5 milimeter is de nieuwe sensor iets groter dan een aps-c-sensor, maar beduidend kleiner dan een fullframe-sensor. Volgens Canon kan de sensor per primaire kleur een 1080p-signaal ontvangen, wat moiré-effecten moet verminderen. Deze formulering kan erop duiden dat de nieuwe sensor een meerlaags ontwerp is, net als bijvoorbeeld de Foveon-beeldsensors. Dit zou gestaafd worden door een publicatie uit eind juni van een Canon-patent met een dergelijk sensorontwerp.

Het Cinema EOS-systeem maakt voor de verwerking van de beeldgegevens gebruik van de nieuwe Digic DV III-beeldprocessor, waarmee een maximale bitrate van 50Mbps gehaald wordt. Er kan gekozen worden uit de framerates 59,41i, 50i, 29,27p, 25p, 23,98p en 24p. Het videomateriaal wordt via mpeg-2 en met een 4:2:2-kleurcodering in het mxf-bestandsformaat opgeslagen. De chip kan verder door een hogere uitlezing van de beeldsensor het 'rolling shutter'-effect verminderen en vignetteringscorrectie uitvoeren.

De twee digitale filmcameramodellen hebben een compacte body met afmetingen van 133x179x171mm, die stof- en spatwaterdicht is. Met behulp van allerlei accessoires kan de body worden uitgebreid tot een complete videorig. De EOS C300 is vanaf januari beschikbaar, terwijl de EOS C300 PL twee maanden later verschijnt. De prijs bedraagt voor beide modellen ongeveer 20.000 euro.

Canon kondigde voor het Cinema EOS-systeem in totaal zeven nieuwe filmlenzen aan. Drie daarvan zijn primes met EF-mount: de CN-E24mm T1.5, de CN-E50mm T1.3 en de CN-E85mm T1.3. Daarnaast introduceerde Canon twee zoomlenzen, met een bereik van respectievelijk 14,5-60mm T2.6 en 30-300mm T2.6 in zowel EF- als PL-mount.

Vincent Laforet, die drie jaar eerder voor Canon de eerste korte promofilm 'Reverie' met de EOS 5D Mark II schoot, heeft op zijn blog de nieuwe met de EOS C300 gemaakte promofilm geplaatst. De korte film draagt de naam Mobius.

Canon Cinema EOS C300 fpa

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Canon loopt helaas weer achter op de concurentie. Scarlet X van RED is veel betere alternatief. Scarlet X wordt waarschijnlijk ergens in december leverbaar. Scarlet X ondersteunt ook Canon EF en eventueel ook de PL mount.

Scarlet X heeft de volgende eigenschappen:

- Super35 sensor
- 50mb/s of 440 mb/s redcode raw 16bit
- Resolutoies van 4k@30fps / 3k@48fps / 2k@60fps 1k@120fps
- Stills van 5K
- Autofocus met Canon en Nikon mounts

Body kost ongeveer $9800. Dat er voor Canoin C300 20k$ betaald moet worden is echt belachelijk.

[Reactie gewijzigd door Shift op 4 november 2011 15:25]

Leuk, maar met $9800 ben je nog lang niet klaar bij de Scarlet. Je weet dat het een modulair systeem is? Dus voor het schermpje/viewfinder, batterij/powersupply etc moet je nog betalen. Je koopt geen body maar de 'brain'. Voor een wat completer pakketje ben je al $14000 kwijt. Dan heb je nog geen battery pack, dat kost $1450 meer. Wil je in plaats van een schermpje een EVF zoals de Canon, dan ben je weer $1600 meer kwijt.

Dan kom je toch al rap in de buurt van $20.000.

Welke uiteindelijk 'beter' is zal lastig te zeggen zijn, aangezien ze allebei wel hun sterke punten zullen hebben. Dit ziet eruit als een mooi compact systeem dat bijvoorbeeld erg geschikt kan zijn voor documentairemakers. Die gebruiken momenteel ook al vaak de Mark 5DII.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 4 november 2011 17:21]

Ik betaal liever 14k voor RAW camera dus 4:4:4 dan dan 20k voior de C300 wat MPEG-2 schiet.
Wat je hier noemt zijn maar 1/50e van de features die zulke camera's bieden. Wat is er beter aan de Scarlet X volgens jou, heb je al voorbeeld filmpjes gezien of reviews gelezen?

Er zal écht wel een reden zijn waarom deze body zo veel duurder is dan de Scarlet X ;) En in de film industrie waar deze voor bedoelt is zullen ze daar niet echt moeilijk over doen!
Het probleem ligt em ondertussen hier echt niet meer aan de camera, maar bij degene die em bediend. een goede cinematographer kan ook een heel mooi beeld krijgen uit bv een Canon D7, zeker als canon eens de firmware vrij zou geven (of panasonic met hun GH2)..
C300 op technische vlak totaal niet beter dan de Scarlet. De dynamische bereik van Scarlet is vele malen beter. Ik heb uiteraard niet alle specs hier neergezet. Alleen de prijs kwaliteitshouding is erg scheef.

Aan de body van C300 is al te zien dat deze camera totaal niet bedoeld is voor de film industrie;. In de filmindustrie wordt een betere body verwacht dan wat Canon C300 momenteel heeft. Het heeft een cosumenten look met een prijs van film industrie.

Er zijn trouwens wel beelden van Scarlet aanwezig en die zien er prima uit. Scarlet X wordt iets beter.

http://vimeo.com/18563352
Is dit alleen voor een statief gemaakt? Ik zie niet hoe je dit, met lens, met de hand moet vasthouden.
gezien het feit dat deze voor de filmindustrie gemaakt zijn zal er of een statief of een handstatief gebruikt worden, dus ja altijd een statief voor deze camera
Filmen zonder statief zou zowiezo verboden moeten worden, ook voor thuisfilmers. Zwiepende, heen-en-weer-bewegende filmopnames heb ik meer dan genoeg gezien.
Dat is echt de grootste onzin die er is. Een handheld shot heeft gewoon een totaal andere 'feel' dan een statief shot. Natuurlijk is een steadycam wel aan te raden (of anders later softwarematig stabiliseren, wat ook steeds beter wordt, kijk naar de warp stabilizer in After effects cs 5.5 bijv.)

Het ligt gewoon aan het soort film dat je wil schieten. Voor een hele cleane look, of een drama bijv, zal in veel gevallen statisch beeld beter zijn. Maar in actie bijvoorbeeld maakt een bewegende camera het geheel juist spanender. Is aan de filmmaker zelf om deze keuze te maken.

Maak zelf ook genoeg films (die een audiovisuele opleiding en specializeer me in visual effects) en moet de keus van handheld of statief of vaak genoeg maken.
Off-topic
Waarom schrijf je sowieso nou expres verkeerd?
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/sowieso

On-topic
Gezien de resultaten van filmen met de wat nieuwere EOS cameras is dit een vrij logische stap, want dat gaat erg goed. Ik heb geen idee hoe deze nieuwe camera's het doen qua prijs vergeleken met andere instapcamera's, anyone? Lijkt mij vrij ideaal voor een (serieuze) hobbyist of voor mediaopleidingen!
Ik had wel gehoopt op een echte video-DSLR, maar dan voor rond de 1000 EUR... de techniek en de chips zijn er al... magic lantern, anyone? En me dunkt dat je moiré ook op andere manieren kunt oplossen. De 600D op 3x zoom heeft er door het croppen bijvoorbeeld geen last meer van.

Deze camera is op de pro's gericht. Hoewel een 4k camera dan weer wat zinniger lijkt. Als hobbyist hou ik het wel bij mijn 600D + EF-S 17-50mm f2.8 lens.... :O
Misschien is 20.000 euro voor een hobbyist wat te veel gevraagd :/
Haha, als 20K teveel is, wacht maar tot je ziet wat de lenzen kosten (47K voor de zooms en 8K voor de primes).
Onzin, zijn genoeg cameramannen die perfect handheld kunnen filmen, dan hebik het niet over iphone filmpjes op youtube
Ook lastig als je altijd een statief mee moet nemen voor bij je dunne Smartphone...
Statief, dolly, schoudermount wat je wilt, 't is geen camcorder
Op de website is te zien dat je er rechts een houder op kunt plaatsen waar een hand in past. Zoals de meeste videocamera's steunt het dus op je rechterhand en heb je een aantal bedieningsknoppen ter hoogte van je duim.
Er staat ook dat hij gericht is op de filmindustrie en niet voor een filmpje van je pasgeboren baby te maken.
Nu weet ik ook niet veel over de filmindustrie maar ik denk dat er nie veel shots uit de hand worden gefilmd.
Dit is echt een camera voor pro's. De prijs van $20 000 lijkt me nogal veel voor een camcorder.

Een echt statief is echt wel niet nodig hoor. Accesoires als die uit het volgende filmpje lijken me al genoeg:
http://vimeo.com/31442135
Zie de link en daar zie je http://www.canoncinemaeos...hp?type=Camera&model=C300
Design for Mobility and Expandability
Taking into account various shooting scenarios, the EOS C300* can accommodate situations where every last inch of maneuverability counts. With day-long shooting comfort and usability in mind, different components can be added or removed as needed. It's also compatible with industry standard, third-party accessories so it can be easily rigged for studio, Steadicam, jib or just about any other configuration imaginable.
MOBILITY

* Compact and lightweight body design
* Body weight: 1430g
* Body dimensions: 133mm X 171mm, 179mm
* Start/Stop buttons in four different locations to suit different shooting styles
* Large dials positioned in two places allow operation from the side
* Viewfinder tilts up to 60 degrees
* Removable, rotating handgrip turns 360 degrees in 15 degree increments
* Multiple-angle control panel rotates 270 degrees to accommodate shoulder, side, low-angle camera positions

RELIABILITY and DURABILITY

* Withstands rough, professional use
* Dust- and splash-proof design
* Cooling system of heat sinks and fans protects sensor and allows for extended shooting

CINEMATOGRAPHER FRIENDLY

* Look-free camera operation made easier with between-button ridges and protrusions
* Button layout based on commonly used features
* Assignable control buttons
* Lock switch prevents accidental control changes while recording
* Measuring hook for distance readings
* Tally lamp visible from side or behind camcorder
* Internal battery
* Backlit display panel
* Industry-standard terminals

EXPANDABILITY

* Missing item; or delete bullet
* Easily configured in a side-by-side rig for 3D shooting
* Compatible with rail systems, flags, matte boxes and follow focus accessories
* Wireless remote control of key camera functions, including focus, shutter speed, white balance and iris (when using supported Canon EF lenses) via laptops and tablets

RELIABILITY and DURABILITY

* Withstands rough, professional use
* Dust- and splash-proof design
* Cooling system of heat sinks and fans protects sensor and allows for extended shooting

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 4 november 2011 15:26]

Ik dacht toen ik de kop zag 'hey een dslr die gericht is op filmen'. Maar nee het gaat dus om een full filmcamera met dito prijs...
Het is ook een DSLR gericht op filmen, hij is kleiner en lichter maar wel speciaal gericht op filmen en dus ook met een behoorlijke prijs ;)
Er is al een nieuwe Canon DSLR aangekondigd die 4K filmt.
Zie de eerste link uit het artikel. Je kan modulair een handvat toevoegen bijvoorbeeld. Maar een statief zal toch je eerste keuze zijn.
Dat hangt toch echt van de toepassing af. Voor dynamische shots waarbij de camera veel moet bewegen kun je niet zonder iets als een steadycam.
20.000 Euro is toch wel een beetje veel voor zo'n ding. Dan heb ik liever de Red Epic. Die kost 15k. Ik kan alleen niet helemaal opmaken of dit ding RAW schiet of alles comprimeert. De Red Epic gebruikt welliswaar R3D codec, maar dat is as close as it's going to get to RAW on digital camera's.
Zie hier voor formaten: http://www.canoncinemaeos...hp?type=Camera&model=C300
Compatible with Movie Production Workflows

Seamless integration with NLEs is just the beginning of effective post-processing. Clean image quality. Low S/N ratio. Canon Log Gamma for expanded dynamic range. File formats that hold up when multiple effects and color corrections are applied. Robust enough for the big screen, but convenient enough for on-set review and tweaking.
FILE FORMAT

* MXF file wrapper bundles video, audio and metadata in standardized file format recognized by most NLE systems
* Uses XF codec to record highly versatile MPEG-2 Long GOP 4:2:2 code
* Incredible image quality - particularly in high ISO/low light situations

RECORDING MEDIA

* Records to affordable, readily available CF cards
* Simultaneous recording to dual CF cards and HD-SDI out to external recorders or monitoring systems

TERMINALS

* HD/SD-SDI
* GenLock
* Time code
* XLR
Quote: "De Cinema EOS betekent de entree van Canon in de filmproductie."

Canon zit toch al veel langer in de studio camera's? Laatst bij een tv opname geweest en dat waren allemaal Canon studio camera's die gebruikt werden. Wat is hier dan nieuw aan? Of maakten ze nog geen film camera's voor professionele film opnames?
Canon maakt geen studio camera's.. Ze maken wel studiolenzen (grote boxlenzen), ik denk dat je die hebt gezien..
De link in de laatste alinea werkt niet (bij mij). Heb inmiddels wel deze gevonden: http://vimeo.com/30215350
Vraagprijs is erg hoog maar zeker rendabel voor een dikke doorstart als filmproductie bedrijf vanaf de huidige dslr's. Kan je zo je lenzen collectie overzetten.

[Reactie gewijzigd door skaiman op 4 november 2011 18:44]

Volgens Canon kan de sensor per primaire kleur een 1080p-signaal ontvangen, wat moiré-effecten moet verminderen. Deze formulering kan erop duiden dat de nieuwe sensor een meerlaags ontwerp is, net als bijvoorbeeld de Foveon-beeldsensors. Dit zou gestaafd worden door een publicatie uit eind juni van een Canon-patent met een dergelijk sensorontwerp.
Dat is niet nodig om deBayer-artifacten te voorkomen.
Je kunt gewoon pixels samennemen op zo'n manier dat ze qua positie op dezelfde plek komen en dus per definitie geen deBayer-artifacten kunnen geven.
Algoritme reduceert de pixelcount met een factor 4, tov de 8Mpixel die de sensor heeft, maar je hebt dan wel 2 miljoen RGB-pixels.

Algoritme is:
gRgr
BGBg
gRGR
bgBg
De pixels met kleine letters vallen weg en je telt beide G's bij elkaar op, de 3R's tel je bij elkaar op met de middelste R 2x en hetzelfde voor de B's.
Daarna shift je de G's met 1 bit en de R's en B's met 2 bits en klaar.
In een FPGA kun je dit uitwerken zodat het 1 kloktik per sensor-pixel kost (latency van 3 regels + 1 pixel)

Dan heb je geen speciale sensor nodig, geen deBayer-artifacten en alle pixels liggen op dezelfde hoogte en je kunt relatief goedkope sensoren gebruiken.
Rekentijd is ook minimaal.
Wat valt er over de zoeker te melden. Optisch of elektronisch? Resolutie, afmetingen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True