Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Vanaf 18 november kunnen via het PlayStation Network gedownloade games op niet meer dan twee Sony-consoles tegelijk worden geactiveerd. Tot nu kan dat op vijf apparaten tegelijk. Er komt wel een methode om games online te deactiveren.

Sony heeft de gebruikersvoorwaarden aangepast voor games die gekocht en gedownload worden via het PlayStation Network. Tot nu toe kunnen die games geactiveerd worden op vijf verschillende Sony-consoles. Per 18 november gaat dat aantal omlaag. Vanaf dat moment kan een game op niet meer dan twee consoles tegelijk geactiveerd worden. Dus een PlayStation 3-game kan geactiveerd worden op twee PS3's en een PSP-game kan geactiveerd worden op twee PSP's. Sony wil echter een website in het leven roepen die het mogelijk maakt om games te deactiveren, zodat games toch naderhand aan een nieuwe console gekoppeld kunnen worden. Voor games die voor 18 november gedownload zijn, blijven de oude voorwaarden gelden.

Sony noemt niet de nieuwe PlayStation Vita, die op 17 december in Japan zijn debuut maakt, maar aangenomen mag worden dat voor de nieuwe handheld dezelfde voorwaarden gaan gelden. De Vita is vanaf 22 februari in Europa te koop.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

De reden tot klagen is: stel, ik heb 2 PS3's (best mogelijk) en er is een blikseminslag die beide stuk maakt. Dan ben je onheroepelijk je games ook kwijt aangezien je ze niet meer kan deactiveren?
De reden tot klagen is dat dit de zoveelste verslechtering is. Of je het nu wel of niet gebruikt, het produkt als geheel wordt minder.

En voor de mensen die het niet boeit: er komt gegarandeerd een moment dat Sony iets verwijdert dat jij wel gebruikt.

Ik voorzie de volgende wijzigingen:
- games die je een jaar lang niet gespeeld hebt, komen te vervallen.
- demo's downloaden gaat geld kosten
- audio-cd support komt te vervallen (je kunt nu muziek kopen op psn)
- het gebruik van een mediaserver komt te vervallen (je kunt nu films kopen op psn)
- het wordt onmogelijk om in te loggen op het amerikaanse psn
- het maximaal aantal accounts wordt 2
- web-browsen kan alleen nog via sony's proxy.
- etc.
heb je het artikel wel gelezen? het is mogelijk om ze te deactiveren
Via een website, Sony mag niet verplicht zijn ervan uit te gaan dat mensen een pc hebben die op internet verbonden is. Natuurlijk zal dit in 99,9% van de gevallen geen probleem zijn, maar in mijn ogen is het principe dat telt. Kan mij best inbeelden dat er mensen enkel een internetverbinding kopen voor PS3...
Dan open je de website op je PS3 met de ingebouwde browser. Problem solved ;)
Dat is dus het mooie aan het 'nieuwe' systeem, je kunt gelukkig dus die 2 kapotte PS3's deactiveren.. Zolang je die mogelijkheid hebt, vindt ik het geen probleem dat het maar beperkt geactiveerd kan worden.
Iedereen gelijk maar klagen, klagen jullie nu om maar te klagen of worden jullie echt benadeeld? Kortom, je hebt meer dan 2 PS3 computers? zo ja, dan ben je echt een uitzondering.
Niet meer dan logisch dat deze regel er is gekomen, want de echte reden dat mensen gaan klagen is dat je nu minder snel spelletjes kan downloaden op andermans account (illegaal)
Wees volwassen, accepteer het.
Je mag het toch wel ergens mee oneens zijn zonder dat je er direct door benadeeld wordt. Er zijn in zijn geheel weinig mensen die meer dan één PS3 console hebben, dus moeten we het maar terug brengen naar één console activeren? Zelfs de meest stricte PC game producenten hebben geloof ik in het verleden 3-5 activaties aangehouden.

Verder is het niet illegaal om iemand anders zijn account te gebruiken met toestemming van die persoon, het zal zeer waarschijnlijk tegen de EULA zijn, dat is iets heel anders dan illegaal. Illegaal wil zeggen tegen de wet, Sony bepaald niet de wet, maar wel hun voorwaarden.

Consoles waren altijd lekker makkelijk en gebruikersvriendelijk, nu lijkt het eerder een platform te zijn voor uitgeversvriendelijkheid en omzet productie. Ik kan mijn PC (Steam) spelletjes downloaden en installeren op zoveel PCs als ik maar wil, ik kan echter maar op 1 machine tegelijkertijd aangelogt zijn via Steam. Ik kan zelfs offline spelen als ik dat wil.

Momenteel zijn consoles imho alleen nog maar interessant om titels te spelen die console exclusive zijn, dat is dan ook de enige reden dat ik nog een Xbox360 heb gehaald en de enige reden waarom ik een PS3 ga halen als Dust514 uitkomt. Als ik de keuze had qua platform, PC (windows) all the way. Compatibility issues kom ik eigenlijk bijna niet meer tegen, dat was vaak de grootste hindernis voor de PC. Nu gooien mensen met kosten, iedereen heeft tegenwoordig wel een PC (nodig) voor werk en/of school, die ¤300 voor die console kan je beter steken in een betere PC. Bespaar je in de long run een hoop geld op games (PC games zijn gemiddeld goedkoper en komen ook eerder op een veel lagere bottom).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 4 november 2011 15:11]

Niemand die nog wil investeren in een uitstervende platform namelijk: de desktop PC
Helemaal uitsterven is misschien een beetje overdreven. Maar ben het wel met je eens dat er steeds minder soeps voor de PC uitkomt, vaak als het al een goed spel is is het in de meeste gevallen een slechte console port..
En als je PS3 nou al 4x terug gegaan is naar Sony? Als ie dan nog 1 keer sneuvelt ben je alles kwijt wat je ooit gekocht had op PSN. Ook lekker.

Bij mij helaas de praktijk, dat ze maar snel met die website komen!
Eerlijk gezegd vind ik het wel logisch dat Sony voor deze maatregel kiest. Ik heb geen cijfers, maar ik denk dat PlayStation-gebruikers massaal content met elkaar delen doordat deze op vijf toestellen gebruikt kan worden. Ik heb nooit begrepen waarom Sony dit toestaat.

Natuurlijk is het wel lekker voor de gebruikers zelf, maar het is natuurlijk niet je recht om je gekochte spullen met vier anderen te kunnen delen. Eigenlijk is wat je koopt gewoon persoonlijke eigendom en houd je die ook voor jezelf.

Neemt natuurlijk niet weg dat het jammer is dat het niet meer mogelijk is, de verontwaardiging en opmerkingen dat je 'nu nog minder kan met je PS3 en het PlayStation Network' zijn mijns inziens niets anders dan misplaatst.
Omdat het met fysieke discs ook kan. Ik vind / vond het een heel goed en user-friendly beleid voor DLC.
Knap wanneer jij met een fysieke schijf gelijkertijd op 5 apparaten kunt spelen... 8)7
Je kunt een disc gewoon meenemen. Je hoeft niet eerst vie aan website je disc te verwijderen.

Met 3 personen spelen we elke week games bij elkaar, nu moeten we dus een administratie bij gaan houden waar welke games geactiveerd zijn :(

Laat ze maar eens zorgen dat je savegames mee kunt nemen. Het is mega-irritant dat dat bij vrijwel geen enkel spel kan.

* Roland684 verwacht al tijden niets gooeds meer van Sony.
Als je Playstation Plus hebt kan je via de online storage wél je savegames meenemen :). Misschien een reden om daar een abonnement op te nemen.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 4 november 2011 19:48]

Tegenwoordig wordt dat ook steeds minder het geval met fysieke discs omdat uitgevers codes gebruiken voor het gebruik van online onderdelen van games. Volgens mij is EA hier mee begonnen, maar anderen hebben dit inmiddels ook overgenomen.
Geeft niet, ik heb toch maar 1 PSPgo en 1 PS3. Waarschijnlijk kunnen we op (of voor) 18 november dan weer een softwareupdate verwachten voor de PSP en PS3?
oh dan.. als JIJ er geen last van hebt is het inderdaad geen probleem dat het weer eens verslechtert.
Dat zeg ik toch niet, er zullen heus wel mensen met meerdere PS3s en PSPs zijn, maar ja, wat doe je er tegen? Een UMD kan je ook niet in een PS3 steken en een Blu-Ray kan je ook niet in een PSP steken.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 6 november 2011 21:07]

Waarom kan het niet gewoon simpel aangepakt worden zoals het systeem van STEAM? Je kunt het op een onbeperkt aantal systemen downloaden maar maar op 1 tegelijk spelen. Klaar.

Deze activatieshizz hebben we al gehad met DRM op de PC en het werkt niet fatsoenlijk, tenzij activaties automatisch ingetrokken worden na een x aantal maanden zonder gebruik.
Ik denk omdat het niet verplicht is om online te zijn. er is geen controle of je het op meerdere consoles speelt
Gedownloade games.....Playstation Network.....hoe kun je nu niet online zijn met je console als je deze diensten gebruikt?
Gaan ze nu ook de prijs met 60% verlagen?
Nog minder geadverteerde mogelijkheden voor de PS3.
Gaat lekker zo want Sony sloopt alles eruit waar de fanboys mee lopen te pronken.
PSN wordt steeds minder en minder aantrekkelijk voor de consument.
Gaat leuk worden voor de Vita die behoorlijk PSN afhankelijk is voor zijn content.

[Reactie gewijzigd door Thief op 4 november 2011 14:39]

Hoeveel Playstation 3 consoles heb je zo staan in je huis? 5? Dan ben je toch de uitzondering. Dit is om het sharen van zo games tegen te gaan, iets wat steeds vaker gebeurt als ik het zo op forums lees. Het fijne van de techniek weet ik er niet van, want ik doe er niet aan mee.

Waar adverteren ze trouwens met die feature? Ik heb er nog nooit een advertentie van gezien (ik volg wel meer de Xbox advertenties daar ik meer een Xbox gamer ben).

Ben het wel met je eens dat PSN steeds minder aantrekkelijk is voor de consument, maar die consument zal dat zelf wel bepalen. De fanboys zullen wel fan blijven, de anderen trekken weg. Alles waar fanboys minder met kunnen pronken lijkt me net goed want ik heb een hekel aan fanboys, echter vinden ze altijd wel iets nieuw ;)

het zijn trouwens diezelfde fanboys die je -1 geven heb ik de indruk :/
Och ik denk dat er best een aanzienlijk groep is die een playstation op 2 locaties hebben staan (denk aan de kinderen van gescheiden ouders). Ik weet niet hoe dit precies moet werken maar als 1 van de 2 kapot gaat dan kan je het niet meer spelen op een nieuwe? Of valt het ook de deactiveren vanaf een apparaat waar het niet aangebonden is?
Sony wil echter een website in het leven roepen die het mogelijk maakt om games te deactiveren, zodat games toch naderhand aan een nieuwe console gekoppeld kunnen worden.


lezen blijft moeilijk voor sommige mensen
Ik heb dit zelfde probleem gehad. Ik zelf heb een eigen PS3 waarvan ik er zelf 5 heb gehad dit doormiddel van Hardware defecten.Mijn broertje beschikte over 2 PS3's die elders woont bij mijn vader, waar ik in het weekend ben. En zat dus in totaal op 7 PS3's waarvan maar 5 van mochten geactiveerd zijn, leuk en aardag maar de 2 die ik in gebruik heb staan die werken, konden dus niet mijn aangeschafte PSN content downloaden. Telefonisch contact opgenomen met Sony en ze hebben mijn geactiveerde console gedeactiveerd. Tuurlijk share ik mijn content met mijn broertje en stiefvader wie zal dat nou niet doen. Maar zit dus straks met een probleem dat ik op 1 console niet mijn content kan spelen. :S
Wat dacht je van de 2e handse markt? Een keer doorverkopen en daarna kan die niet meer geregistreerd worden. Probeer jij de game als 3e koper dan nog maar te deactiveren.
Over wat heb jij het nou?
Wat aan

"Sony wil echter een website in het leven roepen die het mogelijk maakt om games te deactiveren, zodat games toch naderhand aan een nieuwe console gekoppeld kunnen worden."

Begrijpt u niet?
http://www.strategyinform...ent-ends-psn-game-sharing
Vroeger was het niet verboden. Zelf zal ik voor 2e zonder probleem een psn erbij kopen, voor 10e begin ik al gierig te worden aangezien je daar ook retail games voor kunt kopen.
Ja, ook al die 3rd party controller beperking.

Het begint zo wel erg op de xbox te lijken :/ Gelukkig nog wel gratis internet!

[Reactie gewijzigd door Bartjuh op 4 november 2011 14:44]

Sssssst! Je brengt ze nog op ideeën...

Vroeger was ik altijd groot van van the Playstation, maar ik ben toch blij dat ik besloten heb me te focussen op PC gaming (in hoeverre ik me überhaupt bezighoud met gamen). En het is trouwens niet alleen Sony die overal een stukje vrijheid wegneemt.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 5 november 2011 01:53]

t'is te zien wat je bedoeld met gratis.
leen of huur je een game mag je gaan dokken voor een online-pass
Nee verhogen :P

Maar even serieus, een reden geven ze dus niet om dit te doen. Hebben ze hier last van dan? Ik bedoel het spel is al aangekocht.
Ja ze hebben hier last van. Ik kom regelmatig gasten tegen die hun account delen.
1x een game aanschaffen op de PSN, en 5x downloaden.
Nee, ze geven de mogelijkheid om ze te deactiveren, zodat je ze dan weer op een andere kunt installeren. Ik zou zeggen dat 2 apparaten voor 99% van de mensen wel voldoende moet zijn.

Dus waarom zou de prijs dan omlaag moeten?
Ja, heel boeiend is het niet. Wie heeft er er drie of meer verschillende PS3's waarop hij tegelijk de game zou willen installeren? Ja, die van vrienden uiteraard, maar het logisch dat Sony daar een stokje voor wil steken :)

Het is een beperking van de mogelijkheden, maar zoals Supremo al zegt, een beperking waar 99% van de spelers geen last van heeft.
PSN PSP games zijn ook op de PS3 te spelen, en zijn straks ook op de Vita te spelen. Dat zijn toch echt drie apparaten.
Ik als PS3 en PSP eigenaar moet dus straks gaan kiezen op welk apparaat ik mijn spellen NIET wil spelen. (En ja, het zijn best veel spellen, ik heb tenslotte PSN Plus!)
PSN psp games zijn toch niet op de PS3 te spelen? Volgens mij alleen de mini's en oude psone/psx games.

Voor de 'normale' games is er in ieder geval weinig aan de hand, aangezien je ps3 games dus op twee ps3's kan activeren en psp games op twee psp's.
Enige dat ik me dan afvraag is hoe het dus gaat werken met de mini's en psone/psx games.... Alhoewel ik deze eigenlijk toch amper speel ^_^

ergens vind ik de stap van Sony wel begrijpelijk als er daadwerkelijk zoveel mensen hun games sharen met anderen, maar t is jammer dat op deze manier ook 'eerlijke' mensen wellicht hinder gaan ondervinden (wat betreft minis en psx games dus :) ).
Wat een luxe probleem.

Ik heb nog 0 Microsoft games gezien waar je hem op de Xbox koopt en hem gratis ook op de PC mag spelen. Misschien een slecht voorbeeld omdat Sony ook niet de mogelijkheid geeft om de games op de PC te spelen.

Ik heb tevens 0 games gezien die je op de Wii koopt en je gratis ook op de DS kan spelen. Misschien zijn ze er wel?

Wees blij met de mogelijkheid om de games op meerdere platformen te kunnen spelen terwijl je er maar 1 keer voor hoeft te betalen. 5 is veel, dat moedigd wel heel erg aan om 'samen' een spel te kopen. 2 misschien iets te weinig gezien het feit ze straks 3 verschillende apparaten hebben maar, hoeveel mensen hebben straks alle 3 de apparaten? 2 is nogsteeds twee keer zo veel als elke andere aanbieder geeft.
Als je Portal 2 koopt voor de ps3 mag je deze gratis op de pc spelen :)
Alleen spellen die je straks koopt op je huidige toepassing zijn die voorwaarden niet van toepassing :)
Klopt, maar er zit nog best wat tijd tussen nu en de launch van de Vita, laat staan tot het moment dat ik er een in handen heb. En met mijn PSN Plus krijg ik elke maand een paar games die op de PS3+PSP (en dus ook op de Vita) werken.
Als je de Vita hebt, dan zie ik niet in waarom je de PSP nog zou gebruiken. Dus je kan het spel op de PSP deactiveren om vervolgens op je vita te activeren.
Vita voor pappa, PSP voor zoonlief?

Ik zou niet weten waarom ik mijn PSP niet meer zou mogen/kunnen gebruiken.
Nu geef je precies aan waarom sony deze beperking erop gooit ;)
Jij persoonlijk zou dan toch niet meer de psp gebruiken als je de opvolger vita hebt?
PSPgo past in je broekzak, een vita is een stuk groter en zal waarschijnlijk niet bij iedereen passen.
en (grote) psv geheugenkaartjes zijn duurder, en waarschijnlijk ook moeilijker te krijgen.

dit is een antwoord op Sniper-BoOyA-

[Reactie gewijzigd door thedicemaster op 5 november 2011 19:08]

@ thedicemaster
Dus jij gaat een Vita aanschaffen om je PSP te vervangen om vervolgens je Vita thuis te laten liggen 'omdat die niet in mijn broekzak past'. Hoezo koop je de Vita dan? Ik dacht dat de Vita een portable gaming device is....Als je hem dus niet kunt meenemen omdat hij niet in je broekzak past, waarom zou je dat ding dan in godsnaam kopen? :?

[Reactie gewijzigd door Wlie op 6 november 2011 19:44]

Ik zeg maak het nog moeilijker dan dat het al is. Het word steeds meer gedoe :S
Zeer jammer. Ik vond het altijd een fijn en logisch beleid van Sony, dat je downloads net zoals discs met vrienden en familie kan delen. Dat je je account op de machine moet hebben staan garandeert dat het beperkt blijft tot alleen vrienden en familie, en voorkomt piraterij.

Ik deel mijn games nu met mijn zus, dat doe ik met discs en ook met downloadbare spellen. Dus 2 activaties is nog wel genoeg nu. Maar als mijn broertje ook een PS3 koopt dan is 2 niet meer genoeg. Dan zal het een soort stoelendans met activeren en deactiveren van games worden.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 4 november 2011 14:42]

DLC sharen zit er zo dus niet echt meer in :P
helaas niet nee, heeft mij al vaak genoeg geholpen en zo wat euro'tjes kunnen besparen :D
Hier heb je inderdaag gelijk in. Sony heeft het nu over "games", maar ga er maar van uit dat dit over alle content gaat. Momenteel koopt 1 persoon een //Mappack// installeerd hem, gaat met zijn account op een andere PS3 online, download daar weer diezelfde //Mappack//. Originele gebruiker gaat online en warempel: //Mappack//.

Dit is drie keer mogelijk, deel de kosten met je maatjes, goedkope content.
restrictions / consoles

2 woorden, 1 betekenis :) bedrijven hebben er alles voor over om zoveel mogelijk centjes te trekken voor zo min mogelijk klanttevredenheid.