Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Submitter: loewie1984

Canon heeft twee nieuwe instap-dslr's aangekondigd. De EOS 600D heeft een draaibaar scherm, terwijl de EOS 1100D in tegenstelling tot zijn voorganger over een videomogelijkheid beschikt. Ook introduceerde Canon nieuwe professionele lenzen

Canon kondigde de nieuwe camera's op de CP+-beurs in Japan aan. De nieuwe EOS 600D komt boven de EOS 550D in Canons assortiment en net als bij eerdere wisselingen van de wacht bij het bedrijf zal dat model nog wel deel uit blijven maken van de productlijn. De grootste wijziging ten opzichte van de 550D is het draaibare 3"-scherm met 1.040.000 subpixels en de styling van de knoppen aan de achterkant, die de camera lijkt te hebben overgenomen van de grotere EOS 60D.

Wat specificaties betreft komt de EOS 600D verder overeen met de EOS 550D. Zo is de nieuwe camera voorzien van een cmos-beeldsensor met 18 megapixels en heeft deze een af-systeem met negen af-punten met het middelste punt kruisgevoelig. Verder kan de EOS 600D 1080/30p/25p/24p- en 720/50p/60p-video opnemen en kan de camera maximaal 3,7 foto's per seconde maken. De EOS 600D is vanaf maart verkrijgbaar voor een adviesprijs van 799 euro.

Canon EOS 600D

De EOS 1100D lost de 2,5 jaar oude EOS 1000D af als goedkoopste instapmodel bij Canon en het aantal wijzigingen is daardoor groter dan bij de EOS 600D. Zo heeft Canon de EOS 1100D voorzien van een nieuwere cmos-beeldsensor met 12,2 megapixels, terwijl de EOS 1000D nog beschikte over een exemplaar met 10,1 megapixels. Door de nieuwe sensor is ook de lichtgevoeligheid gestegen van iso 1600 naar iso 6400.

De voorganger had geen videomogelijkheid, maar de nieuwe EOS 1100D kan 720/30p/25p-video opnemen. Canon heeft bij de EOS 1100D ook het formaat van de lcd vergroot van 2,3" naar 2,7", maar de resolutie is met 230.000 subpixels gelijkgebleven. Door het grotere formaat hebben de menu- en display-knoppen een andere plek gevonden. Het 7punt-af-systeem heeft bij de EOS 1100D plaatsgemaakt voor het 9punt-systeem van onder meer de EOS 600D, de EOS 550D en de EOS 500D. Net als de EOS 600D komt de EOS 1100D in maart uit. De adviesprijs van de EOS 1100D-body bedraagt 479 euro.

Canon EOS 1100D

Canon kondigde op de CP+-beurs in Japan ook een tweetal professionele lenzen aan. De EF 500mm F/4L IS II USM- en de EF 600mm F/4L IS II USM-supertelefotolenzen hebben een geheel nieuw optisch ontwerp met 16 lenselementen in 12 groepen. Ten opzichte van de lenzen die ze opvolgen heeft Canon het gewicht flink teruggebracht. Zo is de 600mm-lens met zijn gewicht van 3,9 kilogram 27 procent lichter dan de oudere variant, terwijl de 500mm-lens 17 procent lichter is. De lenzen hebben een verbeterde IS Mode 2-beeldstabilisatiemodus, terwijl de nieuwe IS Mode 3 de beeldstabilisatie alleen activeert bij de belichting van de sensor. Canon had op de Photokina 2010 al aangegeven aan de twee lenzen te werken.

De camerafabrikant kondigde verder nog aan dat het bezig is met de ontwikkeling van de EF 200-400mm f4/L IS USM Extender 1.4x. Een lens met dit bereik ontbrak nog in het productgamma van Canon. Nikon biedt al langer een dergelijke lens  aan, maar de nieuwe Canon-lens beschikt daarnaast over een ingebouwde 1,4x-extender waarmee het bereik uitkomt op 280-560mm. Het grootste diafragma zal dan waarschijnlijk uitkomen op f/5,6. De nieuwe lens zal medio 2011 uitgebracht worden.

Canon EF 200-400mm f/4L IS USM

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Met een tas vol goed Canon( L )glas, is een nieuwe body aankopen,zeker met maar een generatie ertussen,gewoonweg zonde van het geld.
Op papier lijken al die "nieuwe functies" zo handig,maar in de praktijk gebruik je ze zelden.
Zolang je niet groter dan A0 gaat afdrukken zie je het verschil zo goed als niet.

Hoe hoger qua doelgroep gebruiker gepositioneerd model,des de fijner is het gebruikersgemak (en bouwkwaliteit)
Uit ervaring weet ik dat de xxxD en xxD serie body's aardig wat klappen kunnen hebben.
Mensen die zelden de M stand gebruiken,of gelijk in JPG schieten,zijn het beste uit met een XXXXD of XXXD serie body.Al het "extra" wat er op de XXD en hoger zit,zullen die personen toch nooit gebruiken.Gezien in de "creative"modusen,alles wat een DSLR zo goed maakt,gelijk uitzet.
Zelfde als zo'n functie als auto ISO,......als je niet weet welke ISO te gebruiken met hoeveelheid beschikbaar licht,vraag ik me af wat je met een DSLR moet.

Deze camera's zijn gewoon het nieuwe model van dit jaar,en als je nu op het punt gekomen bent een nieuwe camera te kopen,doe je er inderdaad goed aan het nieuwste model te nemen.

Leuke die 200-400 lens,dat blijft voorlopig dromen.Die ingebouwde extender is wel leuk bedacht,want op een winderige dag,in de duinen (regen,stof etc) ff snel lens van extender voorzien,is nou niet echt je van het,en tegen dat die ertussen zit,is het onderwerp al lang ervandoor.
Zelfde als zo'n functie als auto ISO,......als je niet weet welke ISO te gebruiken met hoeveelheid beschikbaar licht,vraag ik me af wat je met een DSLR moet.
Dat is dan weer erg overdreven. Ik gebruik vaak genoeg Aperture Priority waarbij de camera best automatisch een goede balans tussen sluitertijd en ISO kan vinden. Natuurlijk moet je het altijd in de gaten houden en zijn er zat situaties waar je een handje moet helpen voor het gewenste resultaat, maar verplicht is het zeker niet. Als je je camera onder controle heb dan heb je je camera onder controle, dan hoef je echt niet constant alles handmatig te doen om jezelf 'professioneel' te mogen noemen. Bovendien is bij veel camera's het minimum, maximum en de voorkeur in te stellen.
Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen voor een DSLR en vind de modelnummering nog steeds een beetje vreemd bij Canon. Bij 1000 verwacht ik iets beters te krijgen dan bij 600. :?
Het is bij Canon juist precies andersom: het aantal cijfers geeft de lijn aan:

xxxxD -> instap (1000D en nu de 1100)
xxxD -> gevorderden (300D, 350D ... 550D, 600D)
xxD -> semi-prof (10D, 20D ... 50D, 60D)
xD -> prof (7D, 5D, 1D)

Binnen die lijnen, behalve de xD-lijn is het, hoe hoger het getal hoe nieuwer de camera.

Binnen de xD lijn is het getal weer een onderverdeling in verschillende lijnen waar weer geldt, hoe hoger het getal hoe "minder professioneel". Nieuwe versies krijgen geen hoger getal, maar hetzelfde getal, maar met een volgnummer (Mark II, Mark III, Mark IV, etc.). Tenslotte is er in de 1D lijn nog een opdeling in 2 sub-lijnen, de 1D en de 1Ds, waarbij de 1Ds een full-frame sensor heeft en de 1D een kleinere (APS-H) sensor.

Wat het natuurlijk allemaal een beetje verwarrend maakt, is dat de ontwikkelingen in cameraland zo snel gaan, dat een paar jaar oud model uit de xxD-serie waarschijnlijk slechtere specs heeft dan een nieuw model uit de xxxD-serie...
mooi dat canon eindelijk de technologie van duurdere camera's naar het lager eind van het spectrum laat doordruppelen. :-)
Bij canon staat een hoger nummer (meer cijfers) voor een goedkoper model..

Dus de 1D is het topmodel, en de 1100D het instapmodel
Daartussen schakel je van de 1D naar de 5D,7D, 60D, 600D en alle oudere modellen uit dezelfde reeks daartussen.

OT:
Het kantelbare scherm alleen zal voor mij niet een reden zijn om over te stappen van een 550D naar een 600D...
Deze feature lijkt me vooral handig als je veel macro opnames maakt, of vanuit moeilijke hoeken fotografeerd.

[Reactie gewijzigd door bramgozer op 7 februari 2011 14:09]

Peenutzz heeft wel gelijk, de nummering is heel inconsistent.

De vuistregel dat minder cijfers beter is, gaat wel op, maar dan houdt het ook wel op:
in de xD-serie is een lager nummer beter (1D > 5D > 7D), maar in de xxD, xxxD en xxxxD series is een hoger nummer juist weer beter.

En gevoelsmatig liggen (voor mij tenminste) 600 en 1000 niet zo ver uit elkaar dat het meteen vanzelfsprekend is dat het hier om verschillende series gaan. Bovendien lijken de camera's uit deze twee ranges uiterlijk ook nog heel veel op elkaar.

Maar het is op zich allemaal niet zo'n ramp, want de niet-ingewijde klant zal zich wel goed laten voorlichten en anders is de prijs altijd een handige indicatie :)

[Reactie gewijzigd door aap op 8 februari 2011 12:35]

Ik had eens een Canon S80 geloof ik dat het was dat ook zo'n scherm had en ik moet eerlijk zeggen dat het toch wel erg makkelijk is. Natuurlijk voor een DSLR is dat wat minder het geval maar als je de mogelijkheid eenmaal hebt om je toestel op zo'n manier te gebruiken dan merk je toch dat je het vaker gebruikt dan je zou verwachten.

Als je in moet kiezen tussen de 1100 en de 600 dan zou ik toch echt zeggen koop een 1100 met een betere lens dan een 600 met een mindere lens. Het verschil tussen de twee camera's is niet dermate groot dat een 600 echt het geld waard is als je wat dat betreft toch niet op zoek bent naar een top camera maar meer naar een instap model.

Welke body je ook kiest bedenk je goed dat het glas dat je er voor hangt van veel groter belang is dan de body zelf. Een goede camera is maar zo goed als de lens die je er op gebruikt. Als je net begint met fotograferen koop dan liever een simpele body zo als de 1100D en hang er een fatsoenlijke lens voor (niet die afgrijselijke kit lens ;)) en je zult je verbazen over hoe mooi de foto's zijn die je er mee schiet.
Als je dan besluit dat je hier veel meer mee wilt doen koop je een andere lens er bij voor meer bereik of juist voor macro fotografie etc... pas als je twee a drie lenzen in je tas hebt kun je eens gaan denken aan het misschien wel upgraden van de body.
Als je eenmaal daar aan begint dan zul je denk ik al snel tot de conclusie komen dat de verschillen tussen wat je hebt en wat de nieuwe camera's bieden nog lang niet groot genoeg is om er ook echt geld aan te besteden. Misschien als je serieus genoeg bent om op een fullframe over te stappen dat je er anders over denkt maar dat is niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijk. Het is een overstap naar een heel ander segment camera...
Zo gauw je lenzen gaat vervangen zit je al gauw aan het punt waarop je 1100D te klein is. Die kun je met ongeveer twee vingers omklemmen, de 600D met 3 en de 60D met 4 (ruwweg). Dat maakt nog wel uit op het moment dat je met zwaarder glaswerk aankomt.
De 1100D doet qua formaat niet onder voor de 600D. Boven dien is de 12,1 mpixel vergevings gezinder dan de 600D door de hoge aantallen pixel voor de 600D zullen lens fouten en beperkingen van een goedkope lens sneller zichtbaar zijn bij de 600D dan de 1100D.

Ik ben het met "Rob Coops" eens dat je beter kunt investeren in glas dan in een body.

Eindelijk is hij daar dan de 200-400 F4 ben wel benieuwd naar de ingebouwde 1,4 conv hoe dit optisch werkt en naar het gewicht dit klinkt als een prachtig alternatief voor mijn 300 F2.8. Deze is wel lekker licht sterk maar ik mis toch de zoom wel voor natuur plaatjes en 560mm F5,6 is ook niet verkeerd nu moet ik voor 600mm overstappen naar een 2x conv. die toch minder schep zal zijn dan deze lens. De oude vaste lenzen op de 300 F2.8 na waren niet bepaald verplaatsbaar. Beter gezegd bij de oude lenzen kreeg je bij het horen van het gewicht al pijn in de rug. Maar met de nieuwe ziet dat er ook goed uit 1/3 van 5,4 kilo is toch een stuk vriendelijker :). Nu waren deze allemaal best zwaar en lijkt alles tot onder de 4KG te dalen ipv 4-5.5kg. Dat was nu 1 van de reden om de rest links te laten liggen en de 300 te nemen met coverters.
Ik ga zeker kijken of dit een optie is Helaas moeten we nog een tijdje wachten.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 7 februari 2011 17:00]

Op het moment dat je met lenzen van, zeg, > 1 kg gaat rondlopen maakt het voor de balans niet veel meer uit of er een 1D of 1000D aan hangt. Dat geldt niet voor een bepaald gebied tussen kitlenzen en de 300/2.8.

Het is altijd verstandiger om in glas dan in bodies te investeren, maar ze moeten wel in evenwicht zijn :).
Ook als je lens minder weegt dan 1kg hoor je gewoon met je linkerhand het gewicht van de lens en camera te tillen, en met je rechterhand de camera te bedienen.

Door die grips zijn mensen veel te krampachtig alles met hun rechterhand gaan doen.
Ik ben het helemaal met Rob eens. Wie zichzelf in zijn budget kan verliezen koopt een 1D en evenzogoed glas maar voor wie het belangrijk is een gedegen keuze te maken moet niet bezuinigen op de lens maar op de camera.

Zelf ben ik al een lange tijd de trotse bezitter van de 24~70 f2.8L van Canon en die zit op mijn 350D. Deze body is nog altijd niet aan vervanging toe. Mensen spreken altijd over het gewicht van de body en hoe dit in de uiteindelijke keuze zou moeten meewegen alleen is dit niet zo. Sta je in een studio of maak je alleen maar reportages onder schemerige omstandigheden dan kan een zwaardere body net dat beetje stabiliteit extra geven. Onder normale omstandigheden voldoet een lichte body ook.

Een goede afweging zou zijn "Hoe passen mijn grote handen om een kleine body"? De 300D was groter en lag bij velen zeer prettig in de hand. Vanaf de 350D is Canon overgestapt op de kleine body en dat zullen ze wel blijven doen ook denk ik.

Nu klets ik wel over de grootte van een body maar laat ik erbij zeggen dat n van de eerste dingen die ik voor de 350D kocht een grip was. Die heb je zeker nodig met dit formaat body's. :)
"(niet die afgrijselijke kit lens ;))"

Voor iemand die net instapt is die kit lens niet eens zo slecht als iedereen denkt. Voor de prijs krijg je meer dan fatsoenlijke resultaten, zoek hem maar eens op. De build quality is inderdaad ondermaats, maar optisch is hij vaak onderschat.
De kitlens is zeker niet slecht, daar komen nog knappe foto's uit die zeker geschikt zijn om uit te vergroten. Ik heb een foto laten afdrukken op A0-formaat en die is goed uit de verf gekomen. Je gaat dan wel allerhande aan fenomenen zien (abberaties en onzuiverheden) maar zeker acceptabel. Je zult tekort komen bij minder licht al is dat iets waar alle camera's last van hebben.

Zo gezegd is de bouwkwaliteit onder de maat maar doet het zeker goed. Bovendien is het bereik van de kitlens precies genoeg. :)
"kitlens" is dan ook een vreemd begrip.

Zo is er de 18-55 II welke afgrijselijk is op een paar afstellingscombinaties na.

En dan de 18-55 IS, welke een beetje de ondergrens is. Optisch een tikje beter, iets meer licht opbrengst, IS welke op dat vlak nog iets verder helpt.

En dan de 18-135, welke de eerste is die ik "goed" zou willen noemen. Ongeacht de body, deze lens geeft je redelijk foto's. Veel scherper wordt het zelfs op sommige instellingen niet, totdat je hoog specialistische spullen gaat gebruiken. Tuurlijk wat drop-off en verstoring van perspectief, maar geen rampen voor de rest.

En dan krijg je de "L-kit lenzen". Welke voor de modellen waar ze bij zitten zo nu en dan eigenlijk nog te kort schieten. Zeker geen slecht spul, maar wel een soort minimum voor de klasse waarmee ze in een pakket zitten.

De kitlens van een te hoge serie pakken kan weinig kwaad. Maar de serie waar de lens bij zit is vaak geen aanrader.
Heb je wel eens serieus die lenzen gebruikt?

De 18-55 IS is optisch stukken beter dan de 18-135.

Het probleem is dat mensen die de kitlens gebruiken vaak nog weinig kennis van fotografie hebben en daardoor mindere fotos maken.
voor filmen is het anders geniaal:)
Entry level: 3 of 4 cijfers (350D of 1000D)
Advanced amateur/midrange: 2 cijfers (40D)
Prosumer/high-end: 1 cijfer (5D)
Professional/flagship: model number 1 (1D)
Naming scheme Canon EOS
Zoals je het daar zegt lijken de 600D en de 1100D heel dicht bij elkaar te zitten, wat in werkelijkheid niet is.

De 4-cijferige is instap, en 3-cijferig gaat toch al een flinke stap naar advanced consumers. De 550D doet niet veel onder voor de 7D (behalve hoeveelheid foto's per seconde en de 1.6 crop factor).
550D en 7D vrijwel gelijk? Dat is toch echt een heeeel erg groot verschil hoor. Ik heb de 7D en zou nogal wat missen als ik een 550D in mijn handen gedrukt krijg. (Beide hebben trouwens 1.6 crop.)
Als je zegt dat een 1D en een 7D vrijwel gelijk zijn geef ik je meer gelijk.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 7 februari 2011 15:00]

Als de bouw, een betere autofocus, grote prisma, en snelle fps belangrijk voor je is dan is het inderdaad een groot verschil. Echter zit er verder exact dezelfde sensor in en wat dat betreft rollen er dan uiteindelijk ook exact dezelfde fotos uit. Ook in features heb je weinig te missen met de 550D, en daar moet ik HellFury dus toch gelijk in geven. Zeker nu de 600D hetzelfde schermpje heeft, art filters, video verbeteringen e.d. blijft er echt heel weinig verschil over. Natuurlijk snap ik waarom je meer zou betalen voor een betere bouw, prisma, focus, fps, e.d, maar dat zijn geen van allen verschillen die je direct zal terug zien op de fotos. Hoewel je in echt moeilijke situaties misschien meer goede fotos zal maken. Maar je kan niet ontkennen dat er verder bijzonder veel gelijkenis in zit.

Het is maar wat je stijl van fotograferen is. Voor mij is de lens het belangrijkste, als ik verder maar gewoon P/A/S/M effectief kan bedienen en een goede sensor heb die het vastlegt. Ik zou dan ook zeggen dat er een enorm verschil zit tussen de 1D en 7D omdat er een full-frame sensor in de 1D zit wat de gehele lens line-up compleet veranderd. Maar in jouw ogen hebben ze beide een goede bouw, autofocus, en snelle fps, dus noem je ze gelijk? Terwijl een 50mm op de 1D toch totaal onvergelijkbare fotos zal maken met een 50mm op de 7D.
Die verschillen in foto liggen natuurlijk helemaal aan de situatie. Heb je statische dingen te schieten zal het verschil minimaal zijn inderdaad doordat de sensor zo goed als hetzelfde is. (Exact hetzelfde zijn ze volgens mij niet.) Je hebt dan tijd zat om je foto te maken en te focussen.

Zoals je al zegt zal je in lastigere situaties met de 7D meer goede foto's schieten. Dan bijvoorbeeld in het bijzonder actie foto's waarin snelheid zit en je meer verwacht van je Autofocus en snelheid/response van de camera. Deze punten zijn bij de 550D/600D toch redelijk beperkt met zijn 9 punten waarvan er maar 1 crosstype is en 3.7fps. Met de 7D heb je daarin toch veel meer opties die je goed kunnen helpen.

In veel opzichte zullen de 550D en straks ook de 600D inderdaad veel gelijkenis hebben met de 7D. Maar er zijn ook genoeg punten waarin de gelijkenissen met de 7D ophouden en de 7D (veel) meer te bieden heeft dan de 550D/600D doen en die toch best de prijs waard kunnen zijn.
- Betere grip (Persoonlijk)
- Betere balans bij zwaardere lenzen
- 8 FPS
- 19 point AF all crosstype
- 5 verschillende AF opties (auto, spot AF, single point AF, AF expansion, AF Zones)
- AF point memory zowel verticaal als horizontaal
- Magnesium body
- Weather sealing
- AF Micro adjust
- External flash control (ten opzicht van de 550D)
- snelle AF selectie (joystickje zonder extra knoppen in te drukken)
- Transmissive LCD scherm in viewfinder (Optie om Grid aan te zetten)
- ~100% viewfinder
- Pentaprisma
- PC Sync flash socket
- Iso in 1/3 stop instelbaar inplaats van 1 stop
- 1/8000ste shutter speed (1/4000 bij 550D en 600D)
- Top LCD scherm met veel settings
- Makkelijker switchen tussen movie mode en foto mode
- 3 custom settings op mode dail
- Pro range shutter button
- Snellere response op het indrukken van de shutter
- Behoorlijk wat configureerbaar qua bedienings knoppen
- 2 assige waterpas
- Automatische helderheid LCD scherm
- meer foto's op 1 battery (Bijna 2x zoveel)
- Misschien nog wel een aantal...

Dat is toch een behoorlijke lijst waarom je een 7D zou kunnen kiezen boven een 550D of 600D. Er zijn er maar een aantal waarom je eerder voor een 550D/600D zal gaan.
- Iets beter scherm 1000K inplaats van 920K
- Betere grip (persoonlijk)
- Lichter (persoonlijk) Soms ook een nadeel bij sommige lenzen is de balans niet lekker meer.
- Uitklapbare scherm (bij 600D)
- Goedkoper
- Misschien nog wel een aantal...

Zo zie je dat er genoeg verschillen zijn die de doorslag kunnen geven. Geef je niets om de voordelen van de 7D dan moet je voor iets anders gaan natuurlijk. Uiteindelijke hebben de voordelen van de 7D bij mij toen toch wel de doorslag gegeven om voor een 7D te gaan. Ondanks dat ik een 350D was gewent.

Het gaat niet alleen om de sensor die er in zit er zijn nog genoeg andere dingen waarop je een camera zou kunnen kiezen of waarom die kan afvallen. Er zijn er genoeg die een 50D hebben maar voor geen goud overstappen naar een 60D, ook al is de sensor beter volgens de reviews.

Maar het ligt aan de persoon of je die extra's nodig hebt. Doe je alleen maar steden tripjes en meer niet dan zal je inderdaad zo goed als dezelfde foto's uit beide halen en waarom zou je dan een 7D kopen die 400a600 euro duurder is als een 600D of 550D.

Het is hetzelfde als bij PC's waarom geven sommige duizenden euro's uit aan een snelle PC. Op een goedkopere kan ik ook Tweakers bekijken ;-) Als je het nodig hebt en het voordeel kan gebruiken kan het zijn geld waard zijn.

Even op je 1D verhaal:
In de 1D zit geen full frame sensor maar een APS-H sensor welke wel iets groter is als APS-C maar toch ook wel kleiner als FF heeft volgens mij 1,3x crop. 1Ds en de 5D hebben een FF sensor.

[Reactie gewijzigd door Pasquald op 7 februari 2011 18:46]

Een betere body koop je mijn insziens dan ook niet altijd voor de betere foto's, maar om het gebruiksgemak en functionaliteiten. En als je de 550d en 7d naast elkaar gaat vergelijken, dan zijn er een HELEBOEL verschillen. Autofocus is een hele belangrijke, onderschat dat niet. Die is een heel pak nauwkeuriger dan die van de xxxd reeks, heeft meer punten, veel meer AF-standen, en is bijvoorbeeld in het donker ontzettend trefzeker. Dan heb je de ingebouwde speedlite transmitter (die nu in de 600D wl zit), de grotere, handzamere body, weathersealing, andere bedieningselementen (2de bedieningswiel, joystick), een viewfinder die zowat 2x zo groot lijkt, grid over je viewfinder, en nog teveel kleine opties om op te noemen. Ik had een 450D, die qua hoeveelheid opties wel met de 550d te vergelijken is, en ik was verbaasd hoeveel je wel niet in kon stellen bij de 7D. :P

We vergelijken hier bodies, niet zozeer sensors. En daarbij, ook de sensors uit veel oudere modellen voldoen nog prima, en is voor mij persoonlijk iig het minst belangrijk geweest bij mijn upgrade van de 450D naar de 7D (al zijn de verbeteringen meer dan welkom hoor, daar niet van).
Are you sure?
Specs naast elkaar:
http://www.dpreview.com/r...7d,canon_eos550d&show=all

Je betaald vooral voor de alu body en layout.Qua specs doen ze elkaar niet onder.
Vele "grote" review sites zijn het daarover eens. Ik heb daarom gekozen voor een 550D met een dikke lens ipv een 7D met kitlens.. De 550D heeft ook nog eens fantastische HD film mogelijkheden.

Voorbeeld:
http://www.digitalrev.com...t-for-you-comparison.html

Reading over what I've written and looking at the results once again, I can't help but wonder if Canon should be praised or criticised. The photographer in me loves the fact that the more budget friendly Canon EOS 550D can deliver so much but the more shrewd marketing badass in me just can't help but snicker as how their 550D is upstaging their Canon EOS 7D, which is supposed to be the top of the range APS-C sized camera in the market.

[Reactie gewijzigd door dycell op 7 februari 2011 16:03]

Idd wel beetje faal, toestel van 600 euro vergelijken met 1 van 1100 euro.. }:O
Prijs zou niet doorslaggevend mogen zijn bij een logische vergelijking.
Waarom niet? Kan me toch wel voorstellen dat een el cheapo wegwerp camera van 10 euro het niet af kan leggen tegen een DSLR van 1100 euro (~ 1200 in de pricewatch nu)
en de 1100D is een cheapo wegwerp camera van 10 euro ? Iets beter vinden puur om de prijs zegt meer over je "niet-kennis" dan je verstand.
De 7D is ook een APS-C camera...
4 cijfers = entry/amateur
3 cijfers = advanced amateur
2 cijfers = prosumer
1 cijfer = pro
1D(s) = flagship


je wilt niet weten hoeveel pro's er namelijk met een 5D of 7D rondlopen.
En dan heb ik het niet over backup cams voor naast een 1D, maar echt als primair toestel.
En waarom ook niet he? Een 1D is ook super duur, leuk om te hebben maar zou veel te bang zijn dat er iets mee gebeurt, wil zelf graag een 7D hebben die 3x of meer zo goedkoop is maar in de meeste gevallen toch niet echt onder doet behalve dat het geen full-frame is ;)
Prosumer/high-end: 1 cijfer (5D)
Professional/flagship: model number 1 (1D)
Dus beter den 1 kan het niet worden.

"Koop een 1, of koop er geen" :+
Hoezo verwacht je zoiets? Je ziet 2 DSLR's en de 3 cijferige reeks is duurder dan de 4 cijferige reeks, en dan nog verwacht je dat de 4 cijferige beter is?
De EOS 1100D lost de 2,5 jaar oude EOS 1000D af als goedkoopste instapmodel

[Reactie gewijzigd door karstnl op 7 februari 2011 14:11]

Dan ben je nog niet zo erg lang aan het rondneuzen, wel? Bij Canon, Nikon en vroeger Minolta staat een lager modelnummer voor een meer geavanceerd model.

Zelfs Sony heeft nu de lijn doorbroken. De A33 en A55 zouden (volgens de nummering) instappers moeten zijn, maar zijn dat zeer zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Anthracite op 7 februari 2011 14:13]

Klopt wat weebl zegt. En dan heb je bij de 1d nog de s variant en de nieuwe varianten voorzien van een "mark". denk aan de 5d mark II of de 1d mark IV.

Ik ben wel erg benieuwd naar de 200-400 met ingebouwde extender. Hup knopje om en je hebt 560 mm 5,6 met nog werking van je IS en je AV. Geweldige lens lijkt me dit. Ben wel benieuwd hoe scherp de lens is. Zal wel prijskaartje aan hangen. Ben bang dat de prijs wel ergens rond de 6000 zal liggen. Net zoals zijn concurrent de nikon 200-400.
Nu maar alvast beginnen met sparen :P
Ben inderdaad bang dat de adviesprijs bij introductie op 7999 euro uit komt.

Overigens twijfel ik nog wel over het nut van een ingebouwde converter. Het voordeel is dat wisselen tussen zonder en met converter erg snel gaat en er geen kans is op stof in het objectief. In feite heb je een 200-400/4 en een (bijna) 300-600/5.6 ineen.

Maar je kunt er waarschijnlijk geen externe converter op plaatsen zodat je dus geen 2x kunt gebruiken. Daarbij zouden de resultaten trouwens toch ver naar beneden gaan.

Blijft een heel mooi objectief. Zeker als het gewicht een beetje mee gaat vallen.
Het voordeel van een ingebouwde converter is ook dat je de converter beter kunt afstemmen op de lens. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de kwaliteit beter is dan met een losse converter.
Deze lens is inderdaad een erg interessante. Vooral met de extender ingebouwd!
Deze zal dus inderdaad neerkomen op f/5.6, hetgeen betekend dat je geen 1D nodig hebt voor het behouden van AF. Berehandig. En waarschijnlijk de opvolger van mijn 100-400. <begint met sparen>
Ik ben eveneens erg benieuwd naar het ontwerp van die ingebouwde converter. Ben benieuwd of er bij lichtsterkere varianten de keuze wordt geboden tussen 1.4x en 2.0x :P
oftewel een 60D in een 550 behuizing met kantelbaar scherm, wat een vernieuwing zeg......
en ander focus systeem maar dat is het inderdaad wel niet echt boeiend de 1100d is wel een redelijke update.
oh ik dacht dat het focus systeem hetzelfde was, kon er niet de exacte specs 123 van vinden, zag alleen dezelfde 9 punten layout.
Dat is dan ook de overeenkomst de 9 punten.

Verder heeft deze volgens mij alleen in het midden een crosstype punt waar de 60D alle focus punten crosstype zijn wat in meer gevallen toch focus zal vinden waar de punten in de 600D soms wat meer moeite hebben omdat het maar op 1 as de focus zoekt.
Crosstype is inderdaad een verschil, maar de xxD AF systemen kunnen ook bij veel minder licht werken dan de xxxD modellen. Dat verschil maakt in de praktijk echt heel veel uit.
ah ok, ik dacht dus dat het exact hetzelfde systeem was. Maar dan nog, het prijs verschil is zo klein, ik beschouwde de 60D eigenlijk als de 550D opvolger. Ik denk dat Canon dan ook de plank mis sloeg door het 50D concept de degraderen tot de 60D was weer een mis van een 50D en een 550D werd.
@start discussie; het is natuurlijk niet alleen het aantal pixels, het aantal AF punten, LCD grootte, etc.. die de kwaliteit van een body aangeven. Ook het materiaal van de body is een belangrijk verschil tussen de klassen. Daar waar de magnesium bodies spat-waterdicht zijn, zijn de plastic bodies dat niet. Klopt, niet iedereen vindt dat even belangrijk. Voornamelijk als je geen L-lenzen op je body zet, hoef je ook geen spat-waterdichte body te hebben.
Tevens is het formaat van de camera belangrijk, niet alleen voor jezelf - hoe prettig de body in de hand ligt - maar ook voor welke lens je erop zet. Zelf heb ik nu een 350D met o.a. een 70-200L lens; met deze combinate moet ik altijd de lens+body vast houden, alleen de body is dan instabiel. Bij een 40D kan ik alleen de body vasthouden. Euhm... natuurlijk heb je bij het schieten de lens ook altijd vast :)

On-topic:
Interessant dat ze een 200-400L lens uitbrengen, dat is een goede opvolger voor de 100-400L die een 4-5.6 diafragma heeft. Maar ... Canon zet er een 1.4 extender in, zodat je een 280-560 mm hebt. Waar is dat goed voor? Nu sluit het niet meer aan bij de 70-200. Waarom niet een aparte 1.4 extender voor diegenen die nog verder willen zoomen?

Edit: niet goed te/ge-lezen, maar 1.4 extender kan je aan/uit zetten. Mijn vraag vervalt dus en het wordt meteen een interessante lens :)
Thanks, SmithNL!

[Reactie gewijzigd door Jolke op 7 februari 2011 16:07]

maar de nieuwe Canon-lens beschikt daarnaast over een ingebouwde 1,4x-extender waarmee het bereik uitkomt op 280-560mm. Het grootste diafragma zal dan waarschijnlijk uitkomen op f/5,6.
Dat lijkt me wel zeker, tenzij voor Canon de wetten van de optica ineens niet meer gelden. Je hebt dus een 200-400/4 of een 280-560/5.6 in n objectief tot je beschikking. Ik vind het een hele interessante lens, helaas zal de prijs ook wel pittig zijn.
Je kan 'm toch ook zonder de extender gebruiken, zodat 'ie goed aansluit..? Het is en-en...
Maar hoe werkt zoiets dan? Je kan toch niet zomaar een stuk glas uitzetten, of ben ik nu gek? :P
Er zit een bult in de zijkant van de lens. Het lijkt er dus heel sterk op de dat glas elementen van de converter daarin weggeklapt worden als ie niet gebruikt word.
Wat is nu nog het verschil van de 600D met de 60D? Ik zie zelfde sensor, ISO, processor, klapscherm, 1080p opname, Alleen iets meer fps en een pentaprisma i.p.v. pentamirror...?
Grotere body, top LCD, beter AF systeem.
De precieze winkelprijzen zijn nog niet bekend, maar de adviesprijzen voor de 600D liggen rond de €800. Dit is ongeveer €200 meer dan de winkelprijs van de 550D, terwijl het verschil klein is, en slechts €50 met de 60D terwijl het verschil daar aanzienlijk is (alle AF punten kruis gevoelig, hogere burst rate, betere weather sealing).

Zoals al in het forum aangegeven, snap ik de grap niet van het uitbrengen van deze camera. Ze hadden naar mijn mening meer moeten vernieuwen of nog een jaartje moeten wachten. Ik vind dit meer een 550Dmk2, die dan ook ongeveer hetzelfde had moeten gaan kosten.

Ik ga binnenkort een nieuwe camera halen, en de keuze ligt tussen de 550D en de 60D. Tenzij de prijzen van de 600D aanzienlijk veel lager blijken te worden dan de adviesprijs.
Op de Amerikaanse markt worden de camera's aangeprezen als de Canon EOS Rebel T3 (1100D) en de Canon EOS Rebel T3i (600D).

De 1100D + 18-55mm zal worden aangeboden voor $ 599,99 en de 600D + 18-55mm voor $ 899,99 (body only $ 799,99)

bron: http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=4659

Nu was dat bij de introductie van de 1000D ook wel zo, maar $ 599,99 voor een instapmodel is nog steeds veel geld.
T.o.v de 1000D (die ik al bijna 2,5 jaar gebruik) is dit een leuke verbetering. Volgens de preview van DPreview is de auto-iso nu werkzaam over het hele gebied, dus van 100-6400, waar bij de 1000D dit van 200-800 was, terwijl je hem handmatig tussen 100-1600 kon instellen. Verder is de grootste verbetering zo te zien het toevoegen van de film optie en het metering systeem van de 7D.

Alleen al voor het belachelijke gezicht is het natuurlijk helemaal leuk als je een 1100D combineert met die nieuwe 200-400 of 600 lens ;)
Ik vind dat canon eigenlijk die 600D helemaal niet hoefde uit te brengen.
Wou je er een met kantelbaar scherm, koop de 60D.
Boeit het je niet zo veel, dan neem een 550D (grofweg gezegd)
Vorige week een 550D gehaald, voornamelijk voor de video functie, en daar verandert niet veel aan zie ik.
Ik heb nu een 5D Mark II, maar prijstechnisch is de 550D echt wel de videokoning.
Tip: koop een stereomicrofoon en gebruik een lens met goede manual focus.

Ik had het spannender gevonden als Canon een 5D Mark III of 6D ofzo uitbracht.
6D ? Zit die dan Tussen de 7D en de 5D in ? Ik denk niet dat je dat bedoelde.

Maar ja, natuurlijk zou dat spannender zijn, dit is ook maar gewoon een simpele update, die wat dat betreft eigenlijk niks met fotografie te maken heeft.

Wat ik spannend zou vinden is full-frame in een kleiner jasje. Waarom zou full-frame alleen voor enorme bakbeesten pro camera's mogen zijn? Als je ziet hoe klein de Sony NEX met een APS-C sensor kan zijn, dan moet een full-frame sensor in een 600D formaat body ook wel passen. Of als ik echt iets kan wensen, de D7000 met een full-frame sensor. Nou schrijf mij dan maar in voor pre-order hoor !

Echt eens een update wat werkelijk het fotograferen zal verbeteren, dat zou wat zijn zeg.
Oei herstel -> het is inderdaad hoe lager hoe beter, dus dan bedoel ik een 4D, 3D, 2D maar geen 1D :)

Dussss terug ontopic, een opvolger van de 5D Mark II, een Mark III of een 4D ofzo.
Dat zou leuk zijn.

Waarom dat een 5D zo'n bakbeest is lijkt me door de combinatie: goede bescherming, en plek genoeg voor de fullframe spiegel.
Juist ja. Maar heb je wel eens een Pentax ME camera gezien ?
Veel plek heb je niet nodig voor een 'full-frame spiegel' hoor !
Ik vind die digitale zoom toevoeging toch wel fijn, en vraag me af waarom ze dat niet eerder hebben geimplementeerd :(. Er gaat standaard ontzettend veel sensor resolutie verloren met filmen in 1080p, dat wordt nu iig slim benut.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True