Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Canon heeft dinsdag de 7D officieel gepresenteerd. De aps-c-camera beschikt over een 18-megapixel-cmos-sensor en kan acht foto's per seconde en hd-video's maken. Het toestel heeft een adviesprijs van 1739 euro gekregen.

De technologie in de EOS 7D is volgens Canon flink onder handen genomen in vergelijking met zowat elke andere camera uit het assortiment van de elektronicafabrikant. Zo is het af-systeem van de nieuwe dslr vanaf de grond af aan opnieuw ontworpen, en de aps-c-beeldsensor is volgens de fabrikant lichtsterker en heeft een 'aanzienlijk' verbeterde signaal/ruis-verhouding.

Twee Digic4-processors maken geavanceerdere verwerkingsalgoritmen mogelijk en zorgen voor een snelheid die alleen door de 1D mark III wordt overtroffen. Daarbij worden de kleurruis zowel als de luminatieruis volgens Canon zo goed onderdrukt, dat de ruisniveaus bij iso 6400 vergelijkbaar zijn met die van iso 1600 bij Digic3-toestellen. De Digic4-chips bieden bovendien voldoende rekenkracht om de volledige snelheid van udma-kaarten te gebruiken.

De 7D beschikt over een nieuw systeem voor belichtingsmeting met 63 zones, die compatibel zijn met de negentien ingebouwde autofocuspunten, waarvan de middelste een dubbelkruisvariant is. Het iFCL-belichtingssysteem verwerkt de informatie van de scherpstelpunten en verkregen kleur- en belichtingsinformatie om de belichting aan te passen. Daarbij heeft Canon zogeheten dual-layersensoren in het af-systeem gebruikt, zodat  rood en blauw licht apart kunnen worden gemeten. Daarmee kan overbelichting worden tegengegaan.

Ook in de zoeker heeft Canon de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo is de camera niet voorzien van een verwisselbaar matglas, maar van een vast, transparant lcd-scherm. De pentaprismazoeker bevat de nodige technologie die van de EOS-1-serie is geleend en biedt een vergroting van 1x bij een beelddekking van 100 procent. Nieuw is een elektronische horizon, waarmee scheve opnamen kunnen worden voorkomen.

De 7D kan video in 1080p-kwaliteit kan opnemen met 29,97fps, maar ook 25fps en de filmsnelheid van 23,976fps behoren tot de mogelijkheden.  Uit de specificaties van de nieuwe camera blijkt verder dat 720p- en 480p-video met 50fps of 59,94fps kunnen worden vastgelegd en dat er tijdens het filmen gebruik kan worden gemaakt van het autofocussysteem. Het fat-bestandssysteem beperkt de maximale bestandsgrootte van de h.264-video's tot 4GB.

De buffer van de camera maakt bursts van 15 raw-foto's op de maximale resolutie van 5184x3456 beeldpunten mogelijk. Daarnaast zijn er nog raw-resoluties van 3888x2592 en van 2592x1728 pixels beschikbaar. Voor het snel instellen van het toestel zijn drie custom-function-standen op de mode dial beschikbaar.

De weathersealing is volgens de makers vergelijkbaar met die van de analoge EOS 1N. Het toestel zou tot 800 opnames kunnen maken met de van de 5D mark II bekende LP-E6-accu's, maar er komt wel een nieuwe grip voor de 7D uit: de BG-E7. Het toestel beschikt over ingebouwde draadloze flitsaansturing. Ondersteuning voor gps ontbreekt. Het toestel zou al in september beschikbaar zijn en dan 1739 euro kosten. Een kit met de eveneens nieuwe EF-S 15-85 f/F3.5-5.6 IS - met ring-USM - zou 2429 euro gaan kosten, terwijl de EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS de prijs van een kit op 2109 euro brengt.

Canon EOS 7D Canon EOS 7D Canon EOS 7D Canon EOS 7D Canon EOS 7D Canon EOS 7D
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

En toch had ik liever een D700-killer gezien dan een D300s-killer.
Hopelijk dat er ook nog een 3D komt.

Ik zit hier nog in twijfel wat de opvolger van m'n 40D gaat worden.
Zit hier met een 70-200 die ik graag breder zou gebruiken (lees fullframe).
Maar de AF van de 5D mk2 lijkt me te slecht om snelle aktiefotografie te kunnen doen.
Maar ook shots van stilstaande objecten kunnen vaak mislukken.
Sterker nog, Canon heeft nogal vaak last van front- en back-focus.

Maar als ik dit lees:

EOS 7D also includes Spot AF, a new mode that uses a smaller area of the sensor to determine focus.

Dan lijkt het of ie ook via de cmos-sensor kan scherpstellen, en dan kan je dus nooit last van front- of back-focus hebben.

[Reactie gewijzigd door MadButcher op 1 september 2009 13:05]

En toch had ik liever een D700-killer gezien dan een D300s-killer.
Hopelijk dat er ook nog een 3D komt.
Die D700-killer is er al een tijdje in de vorm van de 5D-MkII, die qua prijs vergelijkbaar, misschien iets hoger is/dan met de D700.
Ik zit hier nog in twijfel wat de opvolger van m'n 40D gaat worden.
Zit hier met een 70-200 die ik graag breder zou gebruiken (lees fullframe).
Wees maar blij met je 40D, daar zit welliswaar een sensor in met een lagere resolutie, maar wel een hele mooie met extreem goede (= zeer lage) ruiswaarden.
En Full-Frame is eigenlijk alleen echt interessant als je extreem groothoek wil fotograferen. Ik was in het begin ook heel erg pro-FF, maar begin daar langzamerhand toch een beetje van terug te komen omdat APS-C een paar hele belangrijke voordelen biedt tegenover FF, namelijk dat je bij gebruik van FF-lenzen altijd de "sweet spot" gebruikt, dus betere scherpte in de hoeken en veel minder lichtafval.

[Reactie gewijzigd door Interstellar op 1 september 2009 14:04]

quote]
Wees maar blij met je 40D, daar zit welliswaar een sensor in met een lagere resolutie, maar wel een hele mooie met extreem goede (= zeer lage) ruiswaarden.
[/quote]

Ik ben het in elk geval wel. Voor die groothoek heb ik een Sigma 10-20mm prima lens ! En Canon heeft zelf ook een (iets betere) EF-S 10-22mm, de 'crop' versie van de 16-35mm L.
En, idd met de 85mm 1.8 (voor FF) maak ik hele mooie foto's ook met volle opening omdat ik de lichtafal aan de randen grotendeels buiten het crop beeld valt.[/s]

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 1 september 2009 14:25]

En toch had ik liever een D700-killer gezien dan een D300s-killer.
Ik ook, ik zie veel liever een FullFrame camera dan een crop camera. Op vakantie weer tegenaan gelopen. Met mijn camera met film kan ik met een 28mm lens perfect een kerk op redelijke afstand volledig in beeld krijgen. Terwijl me dit niet lukt met een Crop camera. :(
IMO is het voordeel van het tele effect kleiner (Meer "tele" door de crop factor) dan het verlies aan groothoek voor een redelijke prijs. Ik weet ook wel dat ik ook 12-24mm lenzen kan kopen maar die kosten dan weer extreem veel, terwijl je nog steeds niet effect van een FullFrame c.q. zonder crop krijgt.
Dan lijkt het of ie ook via de cmos-sensor kan scherpstellen, en dan kan je dus nooit last van front- of back-focus hebben.
Dat lijkt me sterk. Want de cmos-sensor "ziet" niets als je zelf door de zoeker kijkt c.q. de spiegel zit ervoor.
Totally agree, het ligt er een beetje aan of je je als fotograaf voornamelijk met detail-foto's bezighoudt of niet, maar ik begrijp de keuze voor de crop-factor in dit segment ook niet helemaal. Ik wil als 40D gebruiker zeker ooit voor fullframe gaan, dat is ook een logische stap hoger voor veel van deze gebruikers (die zowiezo al meer met een camera willen dan bijv. de xxxD aanbiedt) Fullframe heeft de grote voordelen van zo min mogelijk ruis, van gewoon echte 28 mm en goede mogelijkheden voor landschaps-fotografie, etc. Tele kan altijd nog wel, met zo'n crop zit je meteen weer aan hele gespecialiseerde lenzen die ergens bij 10 mm beginnen. Ik heb de afgelopen vakantie veel te vaak pan's moeten schieten.
Ik snap de keuze wel. Dit is gewoon een professionele mini-1D3, en terecht. Hij heeft alles wat ik mogelijk ooit op de 40D miste. (En daar miste ik al heel erg weinig op.)

Een 12-24mm of 10-20mm kost rond de 600-700 euro en dan heb je groothoek op je cropcamera. Met een 300+1.4+1.6 crop kun je voor rond de 1000 euro een 670mm lens creëeren. Als je dat met een full-frame camera wil doen, heb je een 300 f/2.8 + 2.0x of een 400 f/4 + 1.4x nodig. Of liever nog een 500 f/4 + 1.4x. Dat is een heel stukje duurder.

Als je een fullframe-camera nodig hebt voldoet de 5D-II meer dan zat. Als je daar geen goede foto's mee kunt maken, dan had je dat ook niet met een 7D met fullframe sensor gekund.
Dat met die lenzen gaat natuurlijk niet helemaal op. Wat je beschrijft klopt wel vanuit een opname standpunt, maar qua optica is het zo dat de fullframe camera het hele beeld laat zien en de crop camera maar een deel ervan wanneer je een lens gebruikt die een fullframe sensor zou kunnen belichten.
Je kunt dus net zo goed stellen dat als je bij de fullframe camera het middenstuk van de foto uitsnijdt met een fotoprogramma dat je dan dezelfde afbeelding overhoudt die je met een cropcamera had gekregen. De lens is immers hetzelfde, kwaliteit van de sensor zal bij fullframe alleen maar beter zijn, het scherpstellen waarschijnlijk ook. Misschien heb je met je cropcamera net wat meer megapixels dan met de uitsnede van de fullframe camera, maar het verschil in kwaliteit tussen beide oplossingen zal verwaarloosbaar zijn en zelfs voor het middenstuk waarschijnlijk nog in het voordeel van de fullframe camera uitvallen, meer pixels geven niet altijd een beter resultaat natuurlijk.
Dus, heb je een normale EF lens, dan heb je logischerwijs liever een fullframe camera dan een crop, anders gooi je gewoon een deel van je belichting en daarmee je lens weg. Beetje zonde van al dat geld, zeker voor de duurdere tele lenzen.
Daar ben ik het mee eens dat het midden van FF het zelfde is als bij een crop. Je kunt het als volgt uitrekenen FF/Crop2 dus 21.1/2.56=8.2Mp voor de 1,6 crop van een 5D2 dat klinkt bekend. Als we dan op DPReview gaan kijken dan zien we dat de 20D/30D en de 5D2 de zelfde dichtheid van 2.4 MP/cm² heeft. Als we dan nog even verder kijken kom je er achter dat de 5D een FF is van de 1Dmk2(n) en de 1D3 een 1,3 crop van de 1Dsmk2. Als we dan weer even gaan rekenen dan weet je wat voor FF canon in theorie kan maken dus 18x1.6x1.6=46Mpixel voor we deze sensor gaan zien zal het nog wel even duren. Verwacht er eerder een op basis van de 10 of 12Mpixel crop sensors. Meest waarschijnlijk een 30Mpixel FF sensor voor de 1Ds4. De nieuwe sensoren met een gelijke dichtheid zijn meestal een verbeterde versie van de voorgaande sensor. Alleen jammer dat de verbeterde 15Mpixel sensor uit de 500D niet in de nu geproduceerde 50D wordt gestopt.
Als je een fullframe-camera nodig hebt voldoet de 5D-II meer dan zat. Als je daar geen goede foto's mee kunt maken, dan had je dat ook niet met een 7D met fullframe sensor gekund.
Oneens; de sensor is dik in orde inderdaad maar de AF van de 5DmkII is gewoon slecht. Het autofocussysteem stamt van 2 generaties terug en de focuspunten zijn erg slecht geplaatst. Doe je iets meer dan landschapsfotografie dan is dat echt wel onhandig.
gelijk. bij kleine DOF door een lichte tele en groot diafragma te gebruiken moet je bijna je onderwerp in je center zetten of je riskeert onscherpte vanwege het buiten de scherpstelpunten vallen.
De Canon 10-22 is voordeliger dan een Fullframe Camera, en de standaard kitlens begint al op 18mm.
andere vraag dan: waarom zijn de FF-camera's van Canon zo duur?
Dat is een combinatie van factoren.
1) Er is meer silicium nodig en er is meer kans op uitval, daarom zijn ze duurder.
2) Het is een meer exclusief product daarom zal de prijs ook hoger gehouden worden.
Ik heb ook liever een FF camera, maar ik ben zeer tevreden met mijn 500D. Het feit dat er nog maar weinig FF camera's zijn zit er in niet dat de FF sensor lastiger te maken is maar wat ik er van begrepen heb is het zo dat bij productie de sensor zowel aps als FF net als bij processoren op een ronde plaat gemaakt worden. Er gaan nu een maal 2x of misschien nog wel meer APS (1.6 crop) op zo een plaat als FF sensoren. Wat maakt dat uit zou je zeggen. Maar tijdens het proces van maken komen er een aantal miniscule foutjes op zo een plaat. Het percentage uitval bij FF sensoren is veel groter dan bij APS sensoren waardoor je gewoon en betere opbrengst hebt. Ik denk dat in de nabije toekomst als het proces waarbij minder fouten optreden of een andere anier van maken van deze sensoren we zeker overgaan naar FF in alle typen camera's. Want ik denk dat je op een FF sensor veel minder ruis zult hebben dan op een APS sensor.

Over 24 mm gesproken, kijk eens naar de nieuwe 15-85 EF-S lens die zou voor jou heel bruikbaar zijn want die heeft een beriek van 24 tot 136 mm Full Frame. Dan hoef je geen 10-22 mm lens te kopen (die is zeker duur). Volgens mij ben je dan met deze lens en misschien de goedkope 70-200 4L lens klaar en heb je 2 goesde lenzen.
De 5D2 is inderdaad geen aktie camera. Je bent dan beter af met deze 7D. Of er een D700 killer komt? Dat zit er voorloppig niet in ben ik bang. Je zult dan wat ik nu ook doe/deet met een 5D2 en een aktie camera moeten werken. In de 5D3 zul je wellicht een hoop vandeze functies terug vinden wellicht dat er dan een goedkopere FF uit komt.
http://www.canon.nl/For_H...ital_SLR/EOS_7D/index.asp

Hier is ie dan de nieuwe 7d en de nieuwe lenzen staan hier:

http://www.canon.nl/For_H...ses/Zoom_Lenses/index.asp

Ben erg blij met mijn canon EOS 500D ben erg benieuwd wat de prijs van deze camera nieuwe camera gaat worden (denk rond de 1500 voor de body), ook erg benieuwd naar de prijzen van de lenzen want als de 15-85 een goede kwaliteit lens is voor een redelijke prijs is dat vast mijn nieuwe lens.

Even snel rekenen is 2429 -1739 is 690 euro voor deze lens dat lijkt me toch wel erg duur voor zo een type lens. Koop je een 70-200 4L lens voor.

http://www.canon.nl/For_H...ital_SLR/EOS_7D/index.asp

http://www.canon.nl/For_H...ses/Zoom_Lenses/index.asp

Nu werken ze wel.


Dit is ook een mooie link voor de lenzen en 7D

http://www.canon-europe.com/cpn_eos7d/index.asp

[Reactie gewijzigd door Bartezsz op 1 september 2009 16:15]

Ben zeer benieuwd naar de 18-135mm lens. Ik merk dat het gros van mijn foto's in dat bereik zijn genomen, maar dan verdeeld over 2 lenzen (18-55 en 70-300). Zou mooi zijn om de 18-55 door de 18-135 te kunnen vervangen zonder veel kwaliteitsverlies...
Waarom niet de 15-85 lens en je 70-300 lens. Ik denk dat de 15-85 lens van veel betere kwaliteit is (de reviews moeten het nog uitwijzen) dan de 18-135 lens. Deze lens is veel meer kitachtig als de 18-55 en de 55-250 (en deze lens heb je immers ook niet gekocht om een bepaalde reden vind je de 70-300 beter)
Uw links werken niet. Het zou aangenaam zijn als we mochten weten wat er onder die "..." zit :)
goh, eindelijk 24 fps en in mindere groottes dan de 1080p; dat zal de cineasten tevreden stellen.
Maar best wel veel geld voor een D300s killer, die nog niet eens top of the line AF heeft terwijl de concurrentie dat wel bezit.

18 Mp is op z'n minst vreemd te noemen, met de introductie van de G11 dacht ik dat Canon de megapixel race achter zich gelaten had.
Naja,

Het is iniedergeval wel 19 Cross van 7D vs 15 Cross van d300s. Dus aangenomen dat het concurrerende modellen zijn is daar niet veel over te klagen. We mogen blij zijn dat ze de 7D niet de 9 Cross + 6 hulp zoals de 5Dm2 hebben gegeven. Ik vind het persoonlijk wel een mooie ontwikkeling en hoop dat ze de 5Dm3 ook die upgrade geven :)
Ik ben benieuwd naar de ruiswaarden. 18 megapixel is wel erg veel voor de relatief kleine oppervlakte van de APS-C sensor. Dat is namelijk ook de reden dat de 15.1 megapixel 50D zo matig ontvangen is tegenover de 10.1 megapixel 40D die zeer populair was (en is) vanwege zijn erg goede (=lage) ruisniveau. Als dan de nieuwere 15.1 megapixel D50 hogere ruiswaarden heeft, hoe moet een camera met gelijk sensorformaat met nóg drie miljoen extra fotosites dan nog beter scoren? Beter dan de D50 lijkt me dan onmogelijk, tenzij Canon een totaal nieuwe revolutionaire sensor heeft ontwikkeld..

Maar we zullen het nog wel zien, ben dus erg benieuwd naar de reviews, zeker naar die van DP Review.
Ik ben zeer tevreden over mijn 15.1 megapixel 500D. Je kan gemakkelijk tot Iso 800 goede foto's maken. Ik snap dat wel van die ruis maar kijk eens waar we vandaan komen. Vroeger met de analoge camera's maakte bijna nieman gebruik van 800 iso vaak 200 of 400 iso. En nu kan je met een redelijke kwalitiet foto's toch gaan to 1600 iso of zo. De techniek staat nog in de kinderschoenen. Ik hoop dat er in de nabije toekomst sensoren komen waarin de kleuren niet naast elaar zitten maar op elkaar. (dacht dat canon daar een patent op heeft.) Dan kan elke pixel de juiste kleur aannemen en niet een op de 3. Dat zal een grote verbetering opleveren op ruis gebied volgens mij.
Als ik zo eens kijk naar de specs ziet het er goed uit en heeft canon goed geluisterd naar haar klanten. Een pro 1.6 crop en een compacte body.

Net als Nikon aansturing voor externe flitsers in de body geen additioneel ding. Geen wissel mat glas maar keuze op grid te tonen. In de texst staat "In weerwil van de geruchten beschikt het toestel overigens niet over ingebouwde draadloze flitsaansturing, zoals de ST-E2" volgens DPreview wel The 7D is the first Canon EOS to come with an Integrated Speedlite Transmitter. "The system allows to remotely control up to three groups of four external flashes each.".

Met deze cam bedient Canon de wildlife en vogelaar het meest maar ook sport fotografen zullen blij zijn met deze cam.

Alleen jammer dat het AF niet is overgenomen uit de 1D serie maar dit ziet er al veel beter uit dan de 9 punts uit de X0D en XX0D series. De test zullen aan tonnen hoe goed hij zal wezen. Bij de geruchten over 19punts hoopte ik op de zelfde indeling als de 1D3 zonder de 26 hulppunten hierdoor zouden de punten wat minder gecentreerd worden. Het lijkt nu wel alleen drukker te zijn geworden tussen de 9 oude punten in.

Ook er prettig is dat de batterij gelijk is aan dat van de 5D2 hoe wel xxD eigenaren dit wel jammer zullen vinden.

18Mpixel vind ik alleen wel als wat aan de hoge kant voor een crop ben erg nieuwsgierig naar de kwaliteit hiervan bij de 50D heb je al snel L lenzen nodig en bij hoge ISO is het eind resultaat minder dan van de 40D. Ik heb inmiddels wat plaatjes bij dpreview bekeken en dat ziet er niet verkeerd uit qua detail en ruis.

Dit is dus eindelijk tegengas op de zeer succesvolle D200/D300(s) van Nikon en dicht het gapend grote gat tussen de xxD en 1D(MK1/2/3). Ben nu wel heel benieuwd wat de nieuwe 1D serie ons gaat brengen.

Erg prettig is dat de power schakelaar weer terug is bij de programma knop net als de analoge SLR's o.a. EOS 33/30.

Preview is te lezen bij DPreview

Mijn eerste indruk is in ieder geval dat ze bij Canon weer wakker zijn geworden en hun best doen weer voorruit telopen ipv afwachten.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 1 september 2009 21:54]

In weerwil van de geruchten beschikt het toestel overigens niet over ingebouwde draadloze flitsaansturing, zoals de ST-E2
Hoezo niet? Zelfs dpreview maakt duidelijk gewag van een draadloze flitsbesturing in de hands-on preview van het toestel - en zij hebben het toestel in handen gehad.
New Flash and Wireless Flash Control. The 7D is the first Canon EOS to come with an Integrated Speedlite Transmitter. The system allows to control up to three groups of four flashes each.

[Reactie gewijzigd door satcp op 1 september 2009 13:06]

Tja, en nu al deze fraaie specs in een FullFrame body plus een GPS functie en de HDR-functie van de Pentax K7 en wij zijn klaar voor de Canon 5D MkIII :)
Zo, dat klinkt allemaal weer indrukwekkend.

Over dit:
Ook in de zoeker heeft Canon de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo is de camera niet voorzien van een verwisselbaar matglas, maar van een vast, transparant lcd-scherm.
Dus het is een optische zoeker met daarin ook een transparant LCD scherm? Dat klinkt interessant. Dan kan er in de zoeker dus vanalles geprojecteerd worden op het beeld? Ik vraag me af wat hier precies de mogelijkheden van zijn behalve de genoemde elektronische horizon-lijn.
Ongelovelijk: 1739 euro, dit terwijl de prijs in dollars 1699 is. Het moet niet gekker worden.
Ongelofelijk. Het zijn adviesprijzen en de prijzen in de USA zijn zonder BTW (omdat dit per staat verschilt). Zo gek is het dus niet :)

[Reactie gewijzigd door breinonline op 1 september 2009 14:59]

Dat is de richtprijs van canon. Hij zal wel voor 1499 in de winkels komen te liggen denk ik. Ik ben ook erg benieuwd naar de prijzen van de nieuwe 15-85 ens iemand enig idee ?
Ik snap het voordeel van de nieuwe 15-85 boven de oude 17-85 niet echt.. Lijkt me niet aannemelijk dat het om die 2 extra millimeters en f/3.5 tov f/4.0 gaat, en voor de rest zie ik weinig vernieuwends, zowel in features als prijsstelling..
Als de 15-85 wat scherper is, wat minder aberraties en vervorming heeft, dan begrijp ik het wel... En zal ik er waarschijnlijk ook eentje aanschaffen. Zit nu steeds te wisselen, 24-105 en 10-22 op een 30D... De 24-105 heeft net te weinig groothoek om een fijne allround lens te zijn...
Klopt, ik heb er zelf ook een, aangevuld met een Sigma 10-20, maar bij sommig werk laat het te wensen over ja :) Maar daarnaast is de nieuwe 15-85 geen L-serie lens, dus ik verwacht toch een mindere kwaliteit als de 24-105..
Om het weer een beetje ontopic te duwen: Ik was van plan om te upgraden naar een 5DmkII om van mijn geliefde 24-105 weer een fijne allround-lens te maken, maar nu ik de AF-features van de 7D zie ga ik er toch nog even over nadenken...
Zou ik toch de 7 D kiezen, is waarschijnlijk goedkoper en dan kan je dat misschien steken in een mooie lens.
dat is leuk en aardig, maar onthoud dat een goede L lens zijn prijs behoud in de loop der jaren en een body meestal een jaar of 2 later bijna niets meer kost.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True