E3: Rock Band 3

Kiezen maar

In een jaar tijd heeft Electronic Arts al twee nieuwe versies van Rock Band op de markt gebracht - The Beatles: Rock Band en Green Day: Rock Band. De uitgever houdt de vaart erin, want tegen het einde van dit jaar verschijnt alweer de volgende editie, Rock Band 3. Met de aankomende versie lijkt een flinke stap vooruit te worden gezet. Waar met The Beatles: Rock Band al achtergrondzang werd toegevoegd en je dus met zes spelers tegelijk muziek kon maken, wordt het aantal spelers met de toevoeging van een toetsenbord opgevoerd tot zeven.

Eerst wat feiten. Het spel zal standaard 83 songs in huis hebben, maar ook alle nummers uit de voorgaande delen van Rock Band kunnen worden geïmporteerd, net als alle songs die je ooit hebt gedownload. Tegen de tijd dat het spel in de winkel ligt zullen daardoor ongeveer 2000 verschillende nummers speelbaar zijn. Alleen de songs uit The Beatles: Rock Band kunnen niet worden geïmporteerd, zo hebben de Fab Four en hun nazaten ooit bedongen. Om in die enorme hoeveelheid songs de nummers te zoeken die je wilt spelen, heeft ontwikkelaar Harmonix de zoekfunctie overhoop gehaald en dat is erg prettig. Je kunt songs op allerlei criteria selecteren, zodat je een steeds kleiner aantal overhoudt. Je kunt bijvoorbeeld selecteren op de lengte van nummers, op de waardering die je er zelf aan hebt gegeven, of uit welke game ze afkomstig zijn. Je kunt nu ook zelf setlists maken en ze opslaan. Je kunt een setlist zelfs aan vrienden sturen, zodat zij de door jou geselecteerde songs krijgen voorgeschoteld, of jouw setlist gebruiken voor een online battle. Je kunt bovendien aangeven dat songs die je echt niet leuk vindt niet meer mogen opduiken in de random selecties die het spel voor je kan maken.

* Follow the leader

Om de selectie van songs nog wat gemakkelijker te maken, is een van de spelers nu de leider van de band. Die rol is alleen van belang bij het selecteren van nummers, want dat gebeurt door de bandleider. Geen gedoe dus meer met spelers - en met name drummers - die tijdens het overleg niet van de knoppen af kunnen blijven en daardoor het selectieproces in de war sturen. Net als de al bestaande 'drop in en drop out'-functie maakt dat de overlegfase tussen de nummers door een stuk prettiger.