Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Het Amerikaanse USA Today kreeg van ontwikkelaar Harmonix de bevestiging dat in ritmespel Rock Band 3 ook met toetsen kan worden gespeeld. Er komt bovendien een Pro Mode, waarin kan worden gespeeld op een gitaar met echte snaren.

Het Amerikaanse USA Today mocht bij ontwikkelaar Harmonix op bezoek en kreeg daar de bevestiging dat er in Rock Band 3 met een klavier kan worden gespeeld. In de video die van het bezoek is gemaakt, wordt een prototype van het keyboard getoond dat met 25 toetsen is uitgerust en ook als midi-toetsenbord kan worden gebruikt. Geheel onverwacht komt de bekendmaking niet. In mei verscheen een demo van Green Day: Rock Band op Xbox Live. Als spelers de demo afsloten, kregen zij een plaatje te zien van de symbolen die in Rock Band voor de diverse te bespelen instrumenten worden gebruikt. Daarbij was een symbool van een toetsenbord te zien, naast een grote 3. Daarmee werd al de suggestie gewekt dat in Rock Band 3 ook een keyboard te bespelen is.

In de video laten de makers bovendien los dat het spel, dat tegen het einde van dit jaar voor de Xbox 360, de PlayStation 3 en de Wii moet verschijnen, er een nieuwe spelvorm bijkrijgt die zij de Pro Mode noemen. Zowel gitaar, bas en drums als toetsen zijn in Pro Mode te spelen. Volgens USA Today verschijnen er voor deze spelvorm ook twee nieuwe gitaren op de markt, waaronder een speciale Fender-gitaar, voorzien van snaren en als elektrische gitaar te gebruiken. De makers benadrukken echter dat er geen nieuwe instrumenten hoeven te worden aangeschaft om Rock Band 3 te kunnen spelen. De instrumenten van de voorgaande edities kunnen eveneens worden gebruikt. Harmonix heeft ook een lijst vrijgegeven van 22 nummers die in Rock Band 3 zijn na te spelen, waaronder opvallend veel nummers met een prominente keyboardpartij.

Eerder deze week maakte gitaarbouwer Peavey bekend dat zij ook een gitaar op de markt gaan brengen die gebruikt kan worden om een ritmespel mee te bedienen.

Rock Band 3 krijgt toetsen

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Ben heel benieuwd, dan kan het argument dat mensen 'beter een echt instrument kunnen leren' eindelijk eens de prullenbak in, met de Pro mode speel je effectief de juiste noten, edutainment op zijn best!

@ de reacties: Ik speel zelf nu anderhalf jaar (echte) drums, nadat ik eerst in Rock Band mezelf naar een expert niveau had getild waar ik toch een redelijke basis mee had gelegd, de eerste paar drumlessen was het vooral kijken wat ik al kon en hier en daar wat slechte gewoontes die ik had opgebouwd afleren.
Als ze nu met die besnaarde gitaar een betere basis kunnen leggen is dat al winst, natuurlijk blijft het een game, maar de waarde hiervan wordt door sommigen volgens mij echt nog wel onderschat.

[Reactie gewijzigd door Grannd op 10 juni 2010 16:42]

ik denk dat dat alleen mogelijk zou zijn met een trumpet-hero... daar zitten al knoppen op en dit maakt het mogelijk om het echte instrument te leren spelen ( met behulp van lasers voor de drukkracht?)
Ware het niet dat het bespelen van een (koper)blaasinstrument maar voor een klein deel een kwestie van de juiste ventielen (knoppen) indrukken is. De hele techniek van ademhalen en aanzetten is wat mij betreft veel belangrijker. Zo bepaal je met de ventielen welke noot in een octaaf je speelt, met je ademhaling bepaal je in welk octaaf je zit én hoe die klinkt.

Verder druk je een ventiel wel of niet in, er is geen 'halverwege' stand.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 10 juni 2010 16:46]

Een kleine aanpassing in deze: de hoogte van de toon wordt niet bepaald door je ademhaling maar door je lipspanning i.c.m. de ventielen die je indrukt. Met de hoeveelheid lucht die je in een bepaalde tijd uitademt bepaal je het volume. Dus met zeer samengeknepen lippen heel veel lucht in het blaasistrument blazen resulteert in een harde hoge toon.
Ik zou het zeer interessant vinden om een akoestisch melodisch instrument te kunnen koppelen aan Rockband / Guitarhero o.i.d.
Ik probeerde het wat simpeler te houden, maar je hebt inderdaad gelijk ;)
vuvuzela hero :D dat zou awesome zijn!

maareh ontopic

heel leuk dat er een keyboard bij is gestopt, lijkt me moelijk maar toch wel leuk om te doen. dat hele snarenprincipe snap ik niet, als je dan zo graag mee wilt spelen kun je beter een leer-het-zelf dvd uitbrengen over gitaar spelen.
Nee, juist niet. Eerst was het nog gewoon een button basher, nu speel je ook met snaren. Een extra reden om gewoon een Gibson te kopen, er is toch geen verschil meer.
nah, ik neem genoegen met mijn BC Rich Warlock :)

[Reactie gewijzigd door starfight op 10 juni 2010 16:24]

Nee, doe toch maar de gibson.
Ik vermoed dat jij zelf geen instrument speelt... ?

Een snaar aanraken is nog niet zelfde als een gitaar bespelen. Net zo als op een toetsenbord typen nog mijlenver verwijderd is van een piano te bespelen.
Dat is wel waar, natuurlijk. Maar toch is er een basis die gelijk is. Snaren aanraken is de manier hoe je een gitaar bespeeld, hoe het instrument gestemd is, hoe je je handen houdt en wélke snaar je speelt maken de rest. - Natuurlijk als je geen gevoel voor ritme hebt, bak je er zelfs dan nog niks van.
Je hebt straks een hele muziekstudio aan speelgoed instrumenten voor zo'n spel..
Wat mij betrefd is dat al het geval.

Ik denk dat die hype om de boel realistisch te maken juist de fun van alle guitar hero spin-off games weghaalt.
Ik heb juist het omgekeerde, ik vind het op dit moment kansloze spellen. Op tijd op een knopje drukken, verpakt in plasticen gitaren. Een realistisch spel met een echte gitaar, waar je de akkoorden langzaamaan leert en op den duur steeds meer echt meespeelt lijkt me veel toffer en leerzaam.
Offtopic:
Jij bent vast geen gamer want met die beredenering is elke game volgens jou maar kansloos. :S Even een voorbeeldje wat ik bedoel:

Shooters: Kansloos zeg, op tijd op knopje drukken, verpakt in muis/controller wat voor guns moet doorgaan.


Ontopic:
Het aantrekkelijke van de gitar hero en rockband games is juist dat het makkelijk is en laagdrempelig zodat iedereen het idee heeft een rocker te zijn. Als het 100% realistisch is dan is het geen spel meer en enkel voor diegene die al gitaar spelen.
Ik hoop dat je zelf ziet dat je vergelijking compleet mank gaat?

Bij Rockband en andere games is het puur knopje X op tijd Y. Bij een shooter heb je dat je de muis er nog heen moet bewegen, sneller bent dan de andere speler, tactisch voortbewegen. In die rockspellen zit verder weinig diepgang.

Ik vind de laagdrempeligheid prima, maar een simpel E-akkoord is ook niet hoogdrempelig. Het idee een rocker te zijn mist hier dus totaal, omdat wat je doet niks voorstelt, maar gewoon dom knopjes timen. Er zijn genoeg bekende liedjes die binnen een dag mee zijn te spelen.
Daar komt dus waarschijnlijk verandering in met de pro mode?
Mario is ook al zo onrealistisch :p

Als je een redelijk realistisch spel wilt moet je WiiFit gaan doen :+

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 10 juni 2010 18:56]

Dat zou hier toch echt niet opgaan. Die knopjes zitten niet in een plastic AK47 zonder magazijnhouder verstopt, wat bij GH en RB wel het geval is (al dan in een gitaar) :)
Nou ja, de Guitar Hero en Rock Band series zijn van oorsprong ook alleen maar bedoeld als spel, niet als een alternatief voor bladmuziek.
Ik zou ook hierbij snel geneigd zijn om te zeggen, zet je speakers flink luid, en ga gewoon lekker meecoveren op bladmuziek. Lijkt mij veel goedkoper (ervan uitgaande dat je voor deze gitaren ook 100 keer zoveel betaald als dat ze waard zijn, net als die plastic dingen, die nieuw ook disproportioneel duur zijn).
Daar reageer ik hetzelfde op als de reacties van "Neem anders gewoon muziekles...":

Voordat je 'lekker kunt meecoveren' op bladmuziek, ben je al even een paar jaar verder, omdat je niet alleen moet leren noten lezen, maar ook de techniek van je instrument genoeg beheersen om er soepel op te kunnen spelen. Laat staan dat je aan improviseren kan beginnen, zonder dat je theorie van harmonieën en zo even op gevoel erbij kan halen...

En face it, het is ook niet leuk om het eerste jaar op je pianoles alleen maar toonladders te moeten spelen omdat je je handtechniek onder de knie moet krijgen. Dit soort games zijn juist leuk omdat je gelijk resultaat ziet en je het gevoel hebt dat 'jij' dat akkoordje inzet.
Een tussenvorm zie ik wel zitten eigenlijk. Het zal natuurlijk wel versimpeld moeten worden, het aantal fretten zal zeer beperkt moeten zijn imo... Maar als je een béétje de basis van gitaar spelen op zou kunnen pikken (timing + vingerplaatsing en aanslag) en daarmee de overgang naar het echte instrument iets kan verkleinen zou dat wel tof zijn natuurlijk.

Je hebt nu natuurlijk al de microfoon en het drumstel die tenminste een beetje in de buurt komen, alleen de gitaar is nog steeds een veredelde controller in de vorm van een gitaar.
Nadeel van een echte gitaar met echte accoorden is dat het visueel niet te doen is om al die noten door te geven en op tijd te interpeteren.
Dan is het hele effect van "een nummer meespelen weg" want dan kan je net zo goed het nummer opzetten en meespelen.

Ik vraag me al af of het voor het keyboard al mogelijk is om de noten snel genoeg te interpeteren en in te kunnen drukken aangezien je er al 20 hebt!
Er zijn maar 6 snaren te interpreteren hoor. Als je elke apart oppikt dan is het helemaal niet zo lastig. Alleen een duur geintje.
6 snaren en 24 frets ja.
Ik heb juist het omgekeerde, ik vind het op dit moment kansloze spellen. Op tijd op een knopje drukken, verpakt in plasticen gitaren. Een realistisch spel met een echte gitaar, waar je de akkoorden langzaamaan leert en op den duur steeds meer echt meespeelt lijkt me veel toffer en leerzaam.
+1.

Ik hoop ook dat ik mijn 'echte' MIDI-keyboard (61-keys M-Audio) ook op dat Rock Band-toetsenbordje aan kan sluiten. Dat ding is ietsje breder en hanteert beter ;)

Nu al kriebels om The Final Countdown in te zetten. Waar heb ik mijn Roland JX-8P nu weer gelaten? :+

De drums in RB2 waren trouwens al redelijk realistisch en daar kon je al 'echt' mee drummen.

Nu heb je dus échte keys, gitaar, drums, en zang, dus dan kun je al een coverbandje gaan spelen. ;)

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 10 juni 2010 17:15]

nee, want je leert waarschijnlijk alleen enkele covers te spelen. Geen theorie what so ever. Je gehgoor gaat er ook niet snel op door voor uit, want je speelt na wat er op je tv wordt afgebeeld.
Inderdaad, mensen kunnen zeggen ja de game bied nu een soort van basis, maar ik denk dat je nog beter met een echte gitaar dan gewoon kan beginnen. Je leert er meer van, je kan als je veel oefent ook bekende nummers spelen en je leert het nog eens beter ook.
Doe wat Sonata Arctica erin en misschien dat ik het ook nog iets ga vinden :)
Keyboard was wel iets dat nog miste in het hele naspeel-genre. Hierna wordt het lastiger om een nieuw instrument te vinden, denk ik.
Als je alleen met keyboard na wil spelen, kun je ook Synthesia eens proberen.

Werkt met gewone MIDI-files en keyboards, en als je uiteindelijk een beetje goed bent heb je ook een MIDI-keyboard waar je de riffs mee naar een échte synth kan sturen. :Y)
de triangel mist nog in het genre vind ik :+
* Hier spreekt een gitarist...
Ik heb altijd al gezegd dat je dan beter een instrument kan gaan spelen, tegen de tijd dat je het beide goed kan...
En dan zit je ook nog eens vast aan een beperkte selectie nummers, mij niet gezien.
Dus in plaats van een shooter kun je ook beter het leger in gaan?
juppp ^_^

ga ik slechts 1 keer dood

scheelt mijn tegenstanders een hoop frustraties als ik respawn met al m'n mags. weer vol, nadat ik dood ben gegaan omdat m'n kogels een beetje op waren :+

[Reactie gewijzigd door Audio-Lover op 10 juni 2010 22:40]

Je zou bijna een keer een echte gitaar gaan proberen! Wellicht komt er bij Rockband 4 een gitaar waarbij je zelf mee moet spelen met heuse noten op het scherm! Dat zou pas een revolutie zijn, kan ineens iedere console bezitter echt gitaar spelen en schieten de rockbands als paddenstoelen uit de grond.
op die toetsen zat ik juist te wachten. Speel zelf heel m'n leven al keyboard namelijk. Ik kan alleen geen noten lezen en doe alles dus op gehoor.

Als ze dan ook nog eens de echte noten gebruiken die je moet spelen voor de liedjes, is het wel heel makkelijk om nieuwe liedjes te leren. Je speelt het eerst in spel-vorm en daarna speel je het gewoon op een echt keyboard :)
Geweldig nieuws! Op de pc heb ik een m-audio keyboard met software vergelijk baar met guitar hero. Dit werkt echt perfect. Je kan geen noten lezen maar na veel oefening kan je wel echt volledige nummers spelen zonder les... Het lezen van veel meer toetsen is in het begin wennen maar werkt wel!!
Nee hoor want er komt toch om de 3 maanden een nieuw deel uit voor 60euro met 20 nieuwe nummers ^^ .
Rock Band 2 had 84 nieuwe nummers voor 60 euro (of 45 euro als je importeert). Daarnaast kan je alle Rock Band nummers (dus van alle discs en alle DLC) spelen met enkel de Rock Band 2 disc.

Enige die hier buiten valt is the beatles. Deze zijn alleen te spelen met The Beatles disc erin. Maar de nieuwe Green Day kan je dus wel weer installeren op HD en spelen met de RB2 disc.

Oftewel, iedereen die steeds klaagt dat het gewoon DLC zou moeten zijn hebben het fout, aangezien je op deze manier meer nummers krijg voor minder geld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True