Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Analist Michael Pachter verwacht dat de totale omzet van muziekgames dit jaar uit zal komen op 700 miljoen dollar, de helft van wat in 2008 verdiend werd met games in het genre. De omzetdaling zou een gevolg zijn van een te groot aanbod.

Het aThe Beatles Rock Bandanbod van potentieel aansprekende titels als The Beatles: Rock Band, Guitar Hero 5, DJ Hero en Band Hero heeft bij lange na niet het succes kunnen evenaren van de muziekgames in 2008. Van The Beatles: Rock Band werden in de eerste maand weliswaar een respectabele 800.000 exemplaren verkocht, maar dit was minder dan de prognose van 1 miljoen stuks. Van Guitar Hero 5 werden in de eerste maand na de release 500.000 exemplaren verkocht, terwijl van Guitar Hero III twee jaar terug 1,4 miljoen exemplaren werden verkocht in de eerste maand. Ook DJ Hero, de game die de hip-hopscene bij het muziekgamesgenre wilde betrekken, slaagde er niet in om een grote schare fans aan zich te binden.

Volgens Pachter, analist bij Wedbush Morgan Securities, is de reden voor de omzetdaling niet alleen het grote aanbod aan muziekgames dit jaar in vergelijking met vorig jaar, maar ook het 'vele waar voor je geld' bij muziekgames. "De games bevatten gewoon veel te veel inhoud. Liefhebbers van het muziekgamegenre hebben al veel muziek om na te spelen en hebben geen behoefte aan nog meer", aldus Pachter. De analist wijst naar de verkoopcijfers van The Beatles: Rock Band als bewijs voor zijn stelling. "Er is geen game te bedenken die een bredere doelgroep kan bereiken dan The Beatles: Rock Band. Dan is het bijna onvoorstelbaar dat met een installed base van ongeveer 20 miljoen muziekgamebezitters, er slechts 800.000 exemplaren van de game verkocht zijn", aldus Pachter.

Pachter verwacht dat de omzet in het muziekgamegenre in de toekomst zal stabiliseren op 500 tot 600 miljoen dollar. Dit is beduidend minder dan de 1,4 miljard dollar omzet met muziekgames in 2008, maar ligt op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de Call of Duty-franchise. Mogelijk zal door de omzetdaling ook het aantal muziekgames dat wordt uitgebracht dalen.

Enkel nieuwe innovaties in het genre kunnen de markt voor muziekgames weer doen opleven. Zo is Dahni Harrison, zoon van George Harrison van The Beatles, bezig met Harmonix om een versie van Rock Band te maken met nieuwe controllers die gamers echt leert om gitaar te spelen. Ook onderzoekt Redoctane, ontwikkelaar van de Guitar Hero-serie de mogelijkheid om Microsofts Project Natal-controllersysteem te gebruiken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Ik zit met smart te wachten op de mogelijkheid om echt gitaar te leren spelen op de console! Nu kan ik stiekem al wat gitaar spelen, maar het lijkt mij een leuke manier om het beter te leren.

Vraag me wel af hoe ze dat nu precies gaan doen, want een belangrijk van aspect van een instrument leren bespelen is het eindeloos herhalen van bepaalde zaken om je muscle memory te optimaliseren. In de praktijk betekent dat ellenlang dingetjes herhalen totdat ze niet leuk meer zijn, maar in een game ga je daar geen fans mee trekken ;) .
En zie daar het probleem van spellen als Guitar Hero. Zeker met de huidige versie heeft het bijvoorbeeld praktisch niets met echt gitaar spelen te maken.

Om een instrument fatsoenlijk te leren bespelen gaat gewoon jarenlang oefenen aan vooraf. En dat begint met hele makkelijke, maar vaak ook saaie dingen. Goed soleerwerk op flink tempo duurt lang voordat je dat daadwerkelijk kan. Vaak is het zo dat je een loopje langzaam speelt en de snelheid daarvan steeds verder opvoert, totdat het op de snelheid gaat die gewenst is; iets wat niet mogelijk is met dergelijke spellen, omdat het tempo van te voren al is vastgelegd, en de niveauverschilllen worden bewerkstelligd door het spelen van een aantal noten compleet weg te laten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillende technieken om noten te spelen.

Het hele principe van spellen spelen is dat er binnen (een zeer) beperkte tijd voldoende resultaat is behaald om het leuk te houden. En juist bij het bespelen van instrumenten is dat, vanwege de vaak vele complexe zaken, niet goed te combineren. Let wel, ik zie zeker wel de charme van zulke spellen, maar mensen die niet eerder een instrument hebben bespeeld en naar aanleiding van zulke spellen besluiten het te proberen, zullen veelal teleurgesteld zijn van de progressiesnelheid.
En zie daar het probleem van spellen als Guitar Hero. Zeker met de huidige versie heeft het bijvoorbeeld praktisch niets met echt gitaar spelen te maken.
Dat Guitar Hero en consorten niets met gitaar spelen te maken hebben, is algemeen bekend.

Maar waarom is dat "het probleem"? Moet je dan gitaar leren spelen ermee?

Het is net als het verschil tussen een arcade-racer en een simulatie. Het ene moet je het gevoel geven alsof je racet zonder over de nodige ervaring en kwaliteiten te beschikken, het ander is een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving van de echte wereld.

Ik niet in waarom een spel wat je het gevoel moet geven echt op een podium te staan voor een joelende menigte, een "probleem" is omdat je er niet een echt instrument mee leert spelen?

Het is maar een spelletje.
Precies, "het is maar een spelletje".
En die worden als het saai is aan de kant geschoven.
Was het eerst nog interessant en leuk om het te spelen. Na de zoveelste variant is dat er uit en blijven de 'die hards' over. Echter als alleen Stan en Kyle de die-hards zijn, raakt het op een gegeven moment uitgeput.
Dat begint nu te gebeuren; de gamers hebben hun lol gehad en de nieuwe spellen bieden weinig extra. Enkel wat nieuwe liedjes.

Echter, omdat je er niet op een echt instrument leert te spelen, is het 'meer van hetzelfde'. Er zit nauwelijks variatie in. En dat breekt nu op.

[edit]@reply:
Precies, een spel als Drum-hero (bestaat ie al? ;) ) staat niets in de weg om de gebruiker te laten doorgroeien als een echte drummer (alleen dan wel op een digitale versie). Hoewel het bij sommige muziekinstrumenten moeilijker is, zou je er wel verschillende gradaties in kunnen bedenken/verzinnen. Maakt het ook leuker om er verder in te groeien; je leert dan gaandeweg 'echt' spelen.

[Reactie gewijzigd door SPee op 20 december 2009 20:22]

Doordenkend op dat probleem zou je dus het instrument spelen op den duur steeds realistischer moeten maken. Zoiets heb je ook in race- en vliegsims: allerlei hulpstukken die je stuk voor stuk uit kan schakelen zodra je zonder kunt.
Echter, omdat je er niet op een echt instrument leert te spelen, is het 'meer van hetzelfde'. Er zit nauwelijks variatie in. En dat breekt nu op.
Dit was natuurlijk al te voorspellen toen de nieuwe GH uitkwam. Teveel van hetzelfde heb je al snel met dit genre. Net wat je zegt, dezelfde gitaar voor verschillende versies van GH zorgt dat er geen nieuwe uitdagingen in zitten. Het is al zo'n simpele kleutergitaar, maar die hadden ze gewoon wat complexer (echter) moeten maken om de uitdaging erin te houden. Maar dan hadden ze er weer mensen mee weggejaagd. Dus ik denk dat ze daarom deze weg bewandeld hebben wat betreft GH.
DTX Mania, google maar eens ;)
Ik heb het lang met toetsenbord gespeeld, en speel het nu met een simpele digitale drumpad, dikke lol.
Had je door dat ik inging op een reactie van RobertJ? Dat had namelijk een reden en verklaard ook waarom ik het in mijn post een 'probleem' noem.

Ik ben het namelijk verder compleet me je eens. Als spel is iets als GH een briljant concept (geweest. Nu overhyped, zoals het artikel ook aantoont), maar verwachten dat je een instrument leert spelen via een console-spel is grofgezegd een illusie.
Het is dan ook nog eens een spelletje wat de meeste mensen die gitaar spelen die ik ken niet kunnen spelen, zeker niet als ze het te spelen liedje zelf al kennen. (kennen van horen niet van spelen) Het aanslaan van noten ligt in Guitar Hero vrijwel altijd een stukje achter of voor de tijd waar de noot aangeslagen moet worden, op die manier missen ik en mijn gitaarspelende vrienden de eerste 3 keer dat we een nummer proberen standaard de eerste 30-40 noten met een tiende seconde.

Dat ze in ieder geval dan gewoon eens snaren gaan gebruiken ipv een irritante duwknop.
Je kan de timing instellen zodat je wel precies op die 1/10e seconde goed zit. Geluid en beeld perfect synchroniseren is per huishouden net een beetje anders door verschillende beeld en geluidhardware.

Ben het wel helemaal eens dat het tijd is voor snaren! Vernieuwing! Viva la Revolucion! Enzo.
Daar ben ik het volledig mee eens.
Ik speel nu al 13 jaar trompet en pas de laatste 5 jaar kan ik echt dingen spelen waarmee ik kan buiten komen en die echt leuk zijn.
FYI: GH heeft gewoon een trainingmode waar je oa de snelheid kan instellen hoor. Verder ben ik het wel met je eens. Entertaining, sure (ik geniet er ook elke dag van), maar je leert er geen instrument mee spelen :)
http://www.jamorigin.com, http://littlebigstar.net en http://littlebigstar.net/forum/

Offbeat. Druk in ontwikkeling ;)

[Reactie gewijzigd door Forcepoint op 20 december 2009 18:18]

Heel interessante ontwikkeling. Ik was van dit project helemaal nog niet op de hoogte, maar ik ga het zeker volgen. Als ik echt gitaar zou kunnen leren via zo'n systeem, zou dat heel relaxed zijn! Momenteel hebben wij helaas niet de center om echte gitaarlessen te kunnen betalen en via Internet vind ik ook niet alles.

Zolang ik gitaarlessen niet kan betalen, is dit wel een ideale oplossing natuurlijk. Hopelijk dat het werkt zoals ze zeggen dat het zal werken.
Er zijn al voldoeden lesmethodes om gitaar te leren spelen zonder dure lessen. Er bestaat zelfs een "Gitaarspelen voor dummies" boek, inclusief CD...

Ik denk niet dat een game-achtig systeem het makkelijker maakt om gitaar te leren spelen. Gitaarspelen moet je gewoon doen.
Maakt het wel makkelijker qua motivatie, plus dat je een directe terugkoppeling heb of hetgeen wat je doet, goed is.
Het leren van tabs is niet zo moeilijk, het probleem is meer doorzettingsvermogen en geduld. Je moet er echt wel tijd insteken (en uur per dag min) en het duurt vrij lang eer je "hoorbaar" resultaat hebt. ;)
Mwahh, met 2 a 3 akkoorden kan je al heel wat bereiken ;-)
Als ik me niet vergis hebben zowel de mensen van Guitar hero als Rock band ooit laten vallen dat ze ook zo een soort van game wouden maken. Tot nu toe zonder resultaat.
Als je gitaar wil leren spelen, of tenminste nummers wil naspelen, kan je ook het programma Guitar Pro proberen. Ik heb het zelf ook en het is toch best handig als je wat muziek van je favoriete artiest/band wil leren naspelen :)

Het is alleen niet op de consoles.
Tja het wordt niet echt vernieuwend met elk spel dat ze uitbrengen.
Inderdaad, en ik heb gevoel dat de beste songs al zijn uitgebracht.
Heb lang zitten twijfelen voor Guitar Hero 5 omdat ik dat enkele keren gespeeld had bij vrienden, maar als je de volledige set list bekeek was het plots minder interessant.
Ik zit al jaren op Guitar Rising te wachten, dat speel je gewoon op een echte gitaar.
Dat lijkt mij veel leuker, maar jammergenoeg lijkt het er toch op dat het vaporware is geworden. Ieder jaar gaat het 'to be released in 200X' een jaartje mee, zeer frustrerend.
Je kan toch ook gewoon op een echte gitaar leren spelen? :)

Niet lullig bedoeld ofzo hoor. Snap dat alleen niet zo goed, iedereen wil het allemaal in computerspel-vorm hebben.
Ik ben zelf een pianist, ik kan met een midi output mn piano aan sluiten op de computer en daarmee een soort van piano hero mee spelen (ja het bestaat echt, alleen onder een of andere rare naam die ik steeds vergeet). En toch blijft voor mezelf leuker dan spelen wat zo'n programma je voor schotelt. Ik kan me hetzelfde voorstellen bij een gitaar.

We moeten een andere kant op met muziek games. Niet proberen de muziek na te doen (je kan dan immers net zo goed gewoon een instrument pakken) maar door middel van muziek bijvoorbeeld de physische wetten van wereld aanpassen, waardoor je met de muziek rekening moet gaan houden als je een bepaald doel probeert te bereiken. Of ik noem maar iets. Er zijn zo veel meer mogelijkheden dan wat we nu doen met stepmania/guitar hero.
Dat kan ook ja, maar velen die bijvoorbeeld guitar hero leuk vinden, zouden het nog veel leuker vinden om tijdens het spelen van zo'n game ook echt iets te leren.

Want ondanks dat het voor jou een andere ervaring zal zijn omdat je muzikant bent, geven die spelletjes toch een beleving alsof je een instrument bespeelt.
Daardoor vraagt het eigenlijk wel naar meer en een verbeterde ervaring.

Wanneer je dan spelenderwijs met zoiets, bekend gemaakt wordt met het instrument, is dat een veel lagere drempel dan bij het begin beginnen om het zonder spel zelf te gaan leren. Vanwege de lange weg te gaan dan, beginnen velen er niet aan.
Nu zeg ik niet dat het via een spel makkelijker, sneller of beter zal gaan. Het zal wanneer je droog bij het begin begint altijd een beter resultaat opleveren op lange termijn, maar met het spel is het wel leuker en je hebt direct resultaat.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit er zeker wel een keer gaat komen, maar wanneer en wie het uitbrengt weet ik niet.
Het concept was er in ieder geval al in 2007 aangezien GameTank toen die award won met iets dat al scheen te werken. Beetje jammer alleen dat het vanaf toen iedere keer binnen een jaar uit zou komen en het nu nog niet verkrijgbaar is.

Je reactie is trouwens niet geheel onverwacht, ik heb namelijk al heel veel muzikanten uitgelegd dat guitar hero een computerspel is en geen gitaar speel simulator. Muzikanten beginnen bij dergelijke games altijd direct te sputteren dat het niet echt is. Dat weten we. Het enige waar die games erg goed in zijn, is je het gevoel geven dat je iets bespeelt, maar in werkelijkheid komt het nu nog niet dichterbij een echt instrument dan een heel eenvoudig samplertje met een eenvoudige controller.
Hopelijk komt daar dus in de toekomst verandering in.
Dan heb je het doel van muziekgames niet echt begrepen.

Het spelen van een instrument (althans het leren spelen) vergt enorm veel tijd en energie. Ik heb zelf geprobeerd een beetje gitaar te spelen maar ik kreeg het niet voor elkaar met mijn vingers. Wil je een beetje fatsoenlijke muziek kunnen spelen op bijvoorbeeld een gitaar dan ben je jaren kwijt.

Het fijne aan bijvoorbeeld guitar hero is dat je een nummer van de rolling stones kan spelen zonder dat het te veel moeite kost.

Buiten dat is guitar hero een spel dat buitengewoon leuk is met een aantal vrienden en een kratje gezelligheid.
Een midi-klavier aansluiten is goed te doen. Synthesizers hebben ook al sinds de jaren-70 een piano-klavier. Een gitaar-midi-interface kan nog maar een paar jaar en was altijd schrikbarend duur. Daarbij kon deze ook niet alle aspecten van het gitaarspel registreren.
Nou, dan mogen ze opschieten. 200x is over minder dan twee weken voorbij :P
Inderdaad, en ik heb gevoel dat de beste songs al zijn uitgebracht.
Kwestie van smaak lijkt me, volgens mij moeten de beste nummers absoluut nog komen, alhoewel ik betwijel of die ooit komen: niet populair genoeg.

De meest populaire nummers zullen wel al uitgebracht zijn, en dan is er niet veel meer binnen te halen, zeker niet als je degene die nog wel geïntereerd zijn niet vertelt welke nummers er nu bijzitten.

Smoke on the water hoef ik niet na te spelen, maar "The Messiah will come again"van Roy Buchanan of "Pride and Joy" van Stevie Ray Vaughan vind ik wel leuk. Echter als de game-maker in niet in advertenties vertelt dat die nummers ook gespeeld kunnen worden, dan zullen ze mijn interesse niet wekken.
Neuh, er is dan ook sprake van verzadiging volgens de analyst. Van een "te groot aanbod", zoals in het artikel genoemd wordt, lijkt geen sprake. Dit zou op de prijzen drukken.
NIet zolang de industriebreed gedragen prijs gewoon 50 euro is voor nieuwe spellen op de PC en 60?euro of meer op de console. Hierdoor vind er weinig prijsconcurrentie plaats op het gebied van games.
Het zal me niks verbazen als die (console)muziekgames sneller dan gewoonlijk bij consolegames 'in de graaibak' komen te liggen. Dus wat dat betreft zullen de prijzen wel gedrukt worden of zijn (geen idee hoe dat er nu voor staat met die (inderdaad) uitgepoepte muziekgames).
De inleiding geeft wel een raar beeld "De omzetdaling zou een gevolg zijn van een te groot aanbod.". Maar het is dus de overlapping?

Ze zouden gewoon 1 basis-game moeten hebben, waar je dan 'expansion-packs' voor kunt downloaden. Maar goed, daar kun je minder voor vragen dan voor een volledige game, dus gebeurt dat niet.

Guitar Hero met Natal lijkt mij wel leuk, ook al heb ik geen Xbox. Een vette solo op je luchtgitaar spelen moet echt fantastisch zijn.
Ik geloof alleen niet dat je echt gitaar kunt leren van zo'n game, of je moet een echte gitaar als controller nemen... Maar als iedereen gitaar kan spelen, is je markt weg, dus het lijkt me ook niet echt slim.
Met een echte gitaar en dan beginnen met een beginners game.
En dat elk jaar opvoeren naar een hoger niveau.
Dan ben je sowieso de komende 6jaar onder de panne.

Ik zou op die manier wel gitaar willen leren spelen in ieder geval.
Dat niveau elk jaar opvoeren is alleen leuk voor mensen die ook pro willen worden. Voor de meeste 'fans' van die muziekgames is het leuk voor even. Niet voor een lange tijd. Daarom is dit genre ook overhyped op de manier hoe (erg) het gemarketeerd is.
Zo werkt het helaas dus helemaal niet. Als je een beetje goed bent in Guitar Hero 3 bijvoorbeeld dan is deel 4 en 5 echt een eitje. Alles na 3 is zeer simpel.
De inleiding geeft wel een raar beeld "De omzetdaling zou een gevolg zijn van een te groot aanbod.". Maar het is dus de overlapping?

Ze zouden gewoon 1 basis-game moeten hebben, waar je dan 'expansion-packs' voor kunt downloaden. Maar goed, daar kun je minder voor vragen dan voor een volledige game, dus gebeurt dat niet.
Dat is in wezen precies wat Harmonix met Rock Band doet.
Rock Band 1 (2007) of Rock Band 2 (2008) is de basis. Vervolgens kan je zelf uitbreiden middels DLC (die zowel in deel 1 als deel 2 te gebruiken is) en/of exporteerbare schijfjes (track packs) en is de content van deel 1 te exporteren voor gebruik in deeltje 2.
Er is niet alleen meer DLC beschikbaar dan voor de Guitar Hero franchise, maar de downloads zijn dus ook voor beide basis games (en Lego:Rock Band :P, waarvan de nummers overigens ook weer te exporteren zijn naar de andere games) te gebruiken.
The Beatles: Rock Band is hierop helaas een uitzondering ivm rechtenkwesties.
[...]The Beatles: Rock Band is hierop helaas een uitzondering ivm rechtenkwesties.
Is dat niet juist wat het enorme aanbod voedt en de markt daardoor verzadigd raakt met meer-van-hetzelfde games, die alleen maar content van een andere platenmaatschappij bieden?

Guitar Hero en Rock Band-controllers zijn niet met elkaar compatibel, omdat Harmonix en Activision een beetje in de clinch lagen en Activision uiteindelijk GH onder een andere ontwikkelaar gooide. Toch doen de controllers precies hetzelfde, de opzet van het spel is exact identiek (druk op het goeie knopje op de goeie timing) en het enige verschil zit hem in de songs (omdat Activision met platenbaas A een deal heeft, en EA met platenbaas B ), maar dat verschil ziet de consument niet.

Verder komen er ook nog een hele partij klonen en wannabe-ritme games uit die op het succes van de grote ritme-games (GH, Rock Band, DDR) willen meeliften, en de markt verzieken met een hoop pulp. "Dancing With The Stars" voor de Wii had bijvoorbeeld iets heel moois kunnen worden met de Wiimote-besturing (vooral met MotionPlus), maar uiteindelijk is het een domme ritmische bewerking van wat pop-deuntjes geworden.

Flight-sims hebben een groot voordeel hierin, hoewel ze dezelfde opzet bieden, geven ze de ontwikkelaars van add-ons (en dat zijn ook derden) de mogelijkheid om nieuwe features in 'hun' add-ons te implementeren. De gameplay van het spel wordt daardoor een stuk uitdagender en ingewikkelder, als je daar behoefte aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 20 december 2009 22:01]

Werd tijd ook...ik snap nog steeds niet wat volwassen mannen (of vrouwen) nou zo spannend vinden aan guitar hero...paar keer geprobeerd, maar na 5 minuten ben je toch al compleet bored?

Beetje rammelen op een kindergitaar, niet alleen leer je niks van écht gitaarspelen, je moet ook nog eens jezelf door een hele berg cliche oude rockliedjes spelen. Doen ze het al niet, dan gaan ze het wel : Je strot uit hangen nadat je er 100x vals op hebt lopen tokkelen.

Waarom mensen na 1x t spelletje gekocht te hebben de upgrades gaan halen vind ik helemaal verbazingwekkend. Zelfde principe, ander liedje. Lekkere melkkoe!

Kortom...weg met die rommel, kan er weer meer tijd en geld worden gestoken in echt inovatieve spellen !
"Waarom mensen na 1x t spelletje gekocht te hebben de upgrades gaan halen vind ik helemaal verbazingwekkend. Zelfde principe, ander liedje. Lekkere melkkoe!"

Het is vergelijkbaar met CDs kopen voor je CD speler.

Het lijkt me dat het de meeste mensen die muziekgames kopen het vooral om de muziek gaat. Maar iedere keer dezelfde paar liedjes zal wel gaan vervelen. Dan is het logisch dat men meer liedjes koopt voor dezelfde 'game'.
CD's voor in je CD speler kopen (of desgewenst: om te rippen), is natuurlijk heel iets anders. Daar speel je niet mee, met die muziek. Met spelletjes wil je gewoon nooit elke dag hetzelfde spel doen tot in de oneindigheid. Je wilt afwisseling. Daarom hadden ze die muziekgames nooit moeten hypen, dat is hun eigen ondergang geweest. Er is blijkbaar geen psycholoog of marktonderzoek geweest die vertelde dat mensen zo niet in elkaar steken / het niet dag in dag uit willen spelen.
ja, maar wat ze zeggen is eigenlijk dat ze in de volgende versies nu ipv 30 liedjes, maar 5 liedjes gaan brengen, zodat ze veel meer versies kunnen uitbrengen en elke keer 80 euro kunnen vangen

en vervolgens zien ze dat de verkoop nog meer naar beneden zakt en dan geven ze illegale games/downloaden weer op de schuld
Ik ben dit jaar pas ingestapt nadat ik een Ps3 had gekocht. Ik had het bij mijn nichtje gespeeld. Er zit een spelelement in, luchtgitaar spelen deed ik al en de muziek is tof. Ik speel de career mode uit en daarna alleen de nummers die ik tof vind. Voor mij is dit een aanvulling op muziek luisteren. Ik ben echt gek van The Beatles, Muse, Jimi Hendrix enzo. Ik heb net The Beatles gekocht. Echt geweldig! Ik zing alles mee. Ik heb alleen geen microfoon. Ik ga ooit nog weleens een bandkit kopen. Ik irriteer me soms aan de click. Het is irritant door de muziek heen. Ik denk dat ik een rockband rickenbacker ga aanschaffen.

Ik denk dat je van de muziek moet houden om het interessant te blijven vinden. Green Day zal ik dus nooit kopen.
Ik ben dit jaar pas ingestapt nadat ik een Ps3 had gekocht. Ik had het bij mijn nichtje gespeeld. Er zit een spelelement in, luchtgitaar spelen deed ik al en de muziek is tof. Ik speel de career mode uit en daarna alleen de nummers die ik tof vind. Voor mij is dit een aanvulling op muziek luisteren. Ik ben echt gek van The Beatles, Muse, Jimi Hendrix enzo. Ik heb net The Beatles gekocht. Echt geweldig! [...]

Ik denk dat je van de muziek moet houden om het interessant te blijven vinden. Green Day zal ik dus nooit kopen.
Grotendeels mee eens, als muziekliefhebber is het een leuke manier om de muziek op een andere, interactieve dus meer betrokken te beleven. Dit was voor mij dan ook persoonlijk dé reden om Guitar Hero aan te schaffen, met als bonus dat ik samen met m'n broertje en vrienden die geen gitaar spelen ook het bandgevoel kan benaderen en we gezellig samen muziek kunnen 'maken'.

Ik moet overigens zeggen dat ik als gitarist zijnde met de GH/RB games meestal liever de bas speel, het fretwerk gaat me dankzij jaren oefening op een echte gitaar goed af, binnen no-time was expert best te doen ware het niet dat ik op een gegeven moment kramp krijg in m'n rechterhand die dat klikschakelaartje moet bedienen :+ De beweging die ik erbij maak voelt ook veel zwaarder dan een snaar of akkoord aanslaan.
[...]Ik moet overigens zeggen dat ik als gitarist zijnde met de GH/RB games meestal liever de bas speel, het fretwerk gaat me dankzij jaren oefening op een echte gitaar goed af, binnen no-time was expert best te doen ware het niet dat ik op een gegeven moment kramp krijg in m'n rechterhand die dat klikschakelaartje moet bedienen :+ De beweging die ik erbij maak voelt ook veel zwaarder dan een snaar of akkoord aanslaan.
Dat is inderdaad ook een leuk euvel, als je gewend bent om met rechts met een plectrum over de snaren heen te slaan, moet je nu ineens dat schakelaartje tussen duim en wijsvinger heen en weer wapperen. Niet alleen is zo'n ding een stuk lomper en zwaarder dan een plectrum, de weerstand is veel te hoog (ook van de fretswitches trouwens).

EA mag van mij een grote hint snappen: MIDI INPUT support!
Ik ben dit jaar pas ingestapt nadat ik een Ps3 had gekocht. Ik had het bij mijn nichtje gespeeld. Er zit een spelelement in, luchtgitaar spelen deed ik al en de muziek is tof. Ik speel de career mode uit en daarna alleen de nummers die ik tof vind. Voor mij is dit een aanvulling op muziek luisteren. Ik ben echt gek van The Beatles, Muse, Jimi Hendrix enzo. Ik heb net The Beatles gekocht. Echt geweldig! Ik zing alles mee. Ik heb alleen geen microfoon. Ik ga ooit nog weleens een bandkit kopen. Ik irriteer me soms aan de click. Het is irritant door de muziek heen. Ik denk dat ik een rockband rickenbacker ga aanschaffen.
De reden dat ik nog geen BandPack heb is niet omdat ik GH of Rock Band geen supergave games vind (als muziekliefhebber), maar voor mijn Wii zijn alleen de draadloze varianten van de controllers beschikbaar. Ik heb geen zin om te hameren op een draadloze drumkit waarvan elk moment de batterijen leeg kunnen raken, en die ook nog eens 20 ms te laat is als je erop mept. Op een podium barst het toch ook van de kabels?

Als ze nu eens fatsoenlijk werkende controllers op de markt brengen, prima. De microfoon in GH:WT werkt bijvoorbeeld prima op de Xbox360, goeie monitoring met weinig delay (en het is altijd leuk om je balk blauw te zien knipperen en iedereen continu Star Power te doneren als je 97% scoort op de vocals... :z ), terwijl de draadloze gitaren waardeloos zijn, sloom en van goedkoop, niet-stageproof plastic.

De career-mode zou een stuk uitdagender worden als ze de DLC daaraan zouden koppelen. De markt voor muziek-games is er wel, de karaoke-bars zitten ook aardig vol elk weekend, alleen moeten ze eindelijk eens de uitvoering op orde zien te krijgen.
Er is geen game te bedenken die een bredere doelgroep kan bereiken dan The Beatles: Rock Band.

Uhm.. hoezo dat nu? deze game heeft alleen maar nummers van 1 band, welke ook nog eens een enorm saaie band is ook... Denk eerder dat ze beter kunnen uitgaan van een game als Guitar Hero 5, welke voor een veel breeder publiek is...
Dat stukje 'enorm saaie band' geldt misschien voor jou, maar het feit is dat de Beatles de meest innovatieve en populaire band zijn van de afgelopen 100 jaar.
De innovaties van de Beatles zijn nog steeds terug te zien in moderne muziek en ze zijn nog steeds mateloos populair (kijk maar naar Paul McCartney die nog steeds stadions vol krijgt).
Iedereen weet wel een goed nummer van de Beatles, bij Guitar Hero moet je maar hopen dat je de nummers die erop staan leuk vind.
Erg leuk, maar daar hebben de meeste tieners van tegenwoordig echt geen boodschap aan en volwassenen die normaal gesproken niet gamen zullen ook niet zo snel guitar hero aanschaffen (jaja de wii is een groot succes, maar hoeveel wordt er nou daadwerkelijk op gespeeld na 2 weken?).


Ik vind trouwens de rock nummers van GH3 stukken beter dan de Beatles. Of die gare troep uit de 2000s die ze sinds World Tour er steeds meer in zijn gaan stoppen.
Er is geen enkele band die het succes van de beatles heeft kunnen evenaren. De enige reden dat ze op sommige plaatsen in de muziek niet meer op 1 staan met verkopen is omdat die destijds niet altijd evengoed bij zijn gehouden.

Ik vind de Beatles af en toe wel goeie muziek, het merendeel vind ik niet zo veel aan maar nummers als "Lucy in the sky with diamonds" "Yesterday" "Let it be" "Yellow Submarine" (en dan ook nog eens Helter Skelter, het allereerste echte hardrock/metal nummer, nog voor zeppelin.) vind ik zeker wel goed.

En toch heb ik RB the beatles niet gekocht, waarom niet? Ik kan het merendeel toch al spelen op mijn gitaar .__.
Ik begrijp de beatles : rock band niet, dat spel heeft een te oude fanbase om toch nog intressant te zijn, actieve gamers zijn tussen de 14 en 35 jaar, en deze hebben allemaal de legende van de beatles gemist en heeft dus geen band ermee.

Het blijft goede muziek, maar ik denk niet dat de gemiddelde gamer er van wakker zou liggen.
Ik begrijp de beatles : rock band niet, dat spel heeft een te oude fanbase om toch nog intressant te zijn, actieve gamers zijn tussen de 14 en 35 jaar, en deze hebben allemaal de legende van de beatles gemist en heeft dus geen band ermee.

Het blijft goede muziek, maar ik denk niet dat de gemiddelde gamer er van wakker zou liggen.
Ik zou ndie conclusie niet te snel trekken. The Beatles zijn onder gamend publiek denk ik niet minder populair dan muziek van Slayer, Metallica of Pearl Jam (wat er ook maar in zit). Muziek van The Beatles is nog altijd flink populair, ook onder jonger publiek. Het is een niche, maar dat is de muziek in gemengde uitvoeringen van Guitar Hero of Rock Band ook. Rockmuziek is niet meer mainstream, en eigenlijk ofwel oude populaire muziek, of tegenwoordige alternatieve muziek. De hitparades worden gevuld met jammere popliedjes (Rihanna of Frans Bauer), of met dance en hip-hop.

De populariteit van The Beatles muziek liet zich bij Paul McCartney in het bomvolle Gelredome wel zien. Jong en oud stond om mij (met 23 jaar ook deel van die eerste) heen.

Ik denk daarom niet dat de Beatles-uitvoering van Rock Band meer tegen zich heeft dan de gewone edities. En dat er meer verschil zit in de inhoud van de game. Gewone edities hebben wat meer pittige nummers (echte solo's vindt je bij The Beatles niet) maar ronduit trieste graphics, terwijl de Beatles versie wat rustigere (weliswaar legendarische) liedjes heeft in een grafisch compleet verzorgde game. De eerste spreekt een grotere groep een klein beetje aan (ik vind een liedje van The Killers wel leuk, maar Anouk hoeft er echt niet in), de tweede spreekt een hele kleine groep overtuigender aan.
Ik heb met mijn 23 jaar ook The Beatles "gemist", maar ik luister er erg graag naar, het is geweldige muziek. Ik weet dat het zelfde geldt voor een groot deel van mijn vrienden. Het ligt er alleen een beetje aan in welke kringen je je begeeft denk ik.
Die oude fanbase valt wel mee denk ik, en daarbuiten: het is natuurlijk een mooie gelegenheid om de game doelgroep uit te breiden. De groep 14...35 jaar heeft ook maar een beperkte hoeveelheid geld om uit te geven, die kan je niet constant blijven uitmelken. Omzetgroei kan je dan alleen nog realiseren door de doelgroep te vergroten (en dat je dan in een doelgroep terecht komt die meer dan gemiddeld heeft te besteden is dan mooi meegenomen).
Ik hoor de laatste tijd ook veel meer van vrienden die de rock band of bandhero hebben gekocht maar die wel een omgebouwde xbox, ps3 of wii hebben :P
Uhm.. erg knap als iemand een omgebouwde PS3 heeft, die is namelijk nog steeds niet gekraakt.. dus als iemand dat beweert datie een omgebouwde PS3 heeft, dan lult die enorm uit zijn nek...
doet me denken toen iemand een keer beweerde dat ie zijn PS1 had laten ombouwen zodat die PS2 spellen af kon spelen 8)7
Dat zal idd ook een probleem zijn.
Hoeveel delen zijn er wel niet uitgekomen in 2008 en 2009?
En het is elke keer zo goed als 100% het zelfde. Het komt neer op pure uitmelken van een concept
Dus ik denk ook dat mensen het allemaal wel gezien hebben buiten de echte diehards dan.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 20 december 2009 18:03]

Inderdaad een te groot aanbod... Er bestaan gewoon te veel versies van Rock Band en Guitar Hero. Wat ook kan meespelen is dat iedereen de muziekgames nu wel gezien heeft, en niet echt de nood voelt om de nieuwe versies ook te kopen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True