Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Uit cijfers van de Amerikaanse NPD Group blijkt dat casual games en de bijbehorende hardware het best verkopen in de VS. De DS en de Wii zijn de bestverkochte consoles en The Sims 3 is de best verkochte pc-game van 2009.

Marktonderzoeksbureau NPD Group heeft berekend welke games en consoles in 2009 het best verkocht zijn. Hoewel NPD alleen aantallen vrijgeeft en geen bedragen, is Nintendo duidelijk de grootverdiener. De DS is in de VS de bestverkochte console, met ruim 11 miljoen exemplaren, gevolgd door de Wii met 9,5 miljoen stuks. De Xbox 360 en de PlayStation 3 volgen op respectabele afstand, met respectievelijk 4,7 en 4,4 miljoen verkochte exemplaren.

Bij de verkoop van games maakt NPD alleen onderscheid tussen pc-games en consolegames. Er worden daarbij alleen winkelverkopen geteld, digitale aankopen tellen niet mee. Bij de pc-games was The Sims 3 de bestverkochte pc-game van 2009, gevolgd door World of Warcraft: Wrath of the Lich King, terwijl The Sims 2 Double Deluxe de derde plaatst bezet en de World of Warcraft: Battlechest-bundel op de vierde plaats is geëindigd. De pc-versie van Call of Duty: Modern Warfare 2 eindigde op de vijfde plaats.

Op de diverse consoles doen vooral de casual games van Nintendo het goed. In de top-tien staan zeven games van het Japanse concern. Activision leverde met de Xbox 360-versie van Call of Duty: Modern Warfare 2 echter de best verkochte consolegame van 2009 en de versie voor de PlayStation 3 staat op de achtste plaats. Nintendo's Wii Sports Resort neemt de tweede plaats in, terwijl Wii Fit with Balance Board, Wii Fit Plus en Wii Play ook nog in de top-tien staan. New Super Mario Bros. bezet  de derde plaats, Mario Kart Wii staat op de zesde plaats en Pokemon Platinum op de tiende. De enige game die niet van Nintendo komt of Call of Duty heet, is Halo 3: ODST van Microsoft, op de negende plaats.

Ook in cadeautjesmaand december scoorde Nintendo het best. New Super Mario Bros., Wii Fit Plus en Wii Sports Resort waren in deze maand de best verkochte games. De Xbox 360- en de PS3-versies van Modern Warfare 2 bezetten respectievelijk de vierde en vijfde plaats. Ook de consoles van Nintendo verkochten in december het best. De Wii was het populairst, met 3,8 miljoen exemplaren, gevolgd door de DS, met 3,3 miljoen exemplaren. Opvallend is met 1,36 miljoen stuks iets meer PlayStation 3-consoles werden verkocht dan Xbox 360's, waar er 1,33 miljoen van werden afgezet.

In december 2009 werden meer consoles verkocht dan in het jaar ervoor. De gecombineerde omzet bedroeg 2,19 miljard dollar en dat is 16 procent meer dan de 1,89 miljard uit december 2008. Over heel 2009 is er echter geen sprake van groei. De markt voor non-pc hard- en software kromp in de VS met 8 procent van 21,4 miljard dollar in 2008 naar 19,7 miljard dollar in 2009. Die cijfers komen overeen met die uit andere landen. In Japan kromp de markt met 7 procent, in het Verenigd Koninkrijk zelfs met 18 procent. Nederlandse en Belgische cijfers zijn nog niet bekend.

Wii Sports

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

NPD informatie moet je met een enorme korrel zout nemen. Zeker wat PC verkopen betreft. De voornaamste bronnen van NPD informatie komt van plekken waar nauwelijks meer (nieuwe) PC games verkocht worden. En als ik mij goed herinner is NPD zelfs dit jaar gestopt met het volgen van PC game verkopen.
Cijfers van ESA zijn veel interesanter
Je haalt hier 2 type onderzoeken door elkaar. NPD baseerd zijn gegevens op POS data terwijl de ESA dit op consumentepanels doet, cijfers zijn daarom defacto verschillend en niet vergelijkbaar.
elmuerte heeft gelijk. Met name het feit dat de door NPD genegeerde online verkoop op de PC een veel groter aandeel in de totale verkoop inneemt dan op de consoles zorgt er voor dat de cijfers een veel negatiever beeld schetsen van PC Gaming dan de werkelijke situatie. Dit zorgt ieder jaar weer voor die onzinnige "PC Gaming is dood!!!!!111111oneoneoneeleveneinz" uitspraken.
Games worden steeds meer main stream. Logisch, daar zit het geld. Helaas betekend dit ook vaak dat de games simpeler worden. Eigenlijk net zoals bij films. De grote blockbusters zijn over het algemeen niet de films waar je je hersens voor hoeft te gebruiken. Hier is an sich niet zoveel mis mee, zolang er maar ook games(en films) blijven uit komen waar wel wat meer diepgang in zit. Ik vind het best leuk om weken bezig te zijn met een game en nog niet precies te weten wat nou de beste tactiek is.
Misschien staan er binnenkort art-house gamestudio's op. Die proberen niet een spel te maken waarmee ze bakken met geld verdienen, maar een spel die de spelers een echte uitdading bied en eens wat anders is dan we al kennen.
Misschien staan er binnenkort art-house gamestudio's op.
Dat is al gebeurd. Het is nog kleinschalig maar de Indie-scene is duidelijk aan een opmars bezig. Denk maar aan games als World of Goo, Braid, en recenter Torchlight. Vanwege de hoge kosten vind je dergelijke games vaak niet in de winkel, maar in online verkoopkanalen als Steam of Impulse zijn er vele beschikbaar. :)

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat dat een positieve ontwikkeling is. De grote studios nemen in verband met de enorme budgetten vaak geen risico's waardoor de creatieve variatie afnam. Dankzij de indie scene komen er nu steeds meer originele en/of innovatieve games, die vaak ook nog eens gunstig geprijsd zijn.
Wauw, na meer dan 5 jaar verkoopt WoW nog steeds goed.

Schouderklopje voor Blizzard :)
Maar WoW is niet voor de casual gamer dat is meer voor de die-hard MMORPG fan. Want ik zie nooit casual gamers een RPG spelen want de lenen zich daar ook niet voor.
Terwijl in-game de die-hard spelers zich vaak beklagen dat de content juist te casual geworden is :)
WoW kun je prima casual spelen hoor, je bent alleen wat langer bezig.
WoW is niet casual omdat het niet zomaar een kort spelletje is da je eender wanneer snel kan stoppen. Er zijn echter wel veel casuals die hun niets aantrekken van andere mensen en gewoon plots vertrekken. Dus voor 1 mens is dat spel casual maar die 4 anderen met gebakken peren bewijzen dat het dus niet casual is.
Daar is nu het Looking for More (dungeon finder) systeem voor.
In minder dan 5minuten heb je een nieuwe member.
Instant als hij DPS was, 5mins tank, 2mins healer.

Dus de gebakken peren vallen echt wel mee.
Dat heb je al 3jaar en is nutteloos terwijl je in dungeons zit. Constant wachten op nieuwe leden is voor niemand leuk.
Het nieuwe dungeon systeem teleport je meteen naar de instance. Het is niet meer hetzelfde systeem als 3 jaar geleden.
Call of duty is toch ook geen casual game?
*start spel: begint online met schieten met kant en klare klasses
Casual genoeg? Zeker op consoles etc waar de meeste gamers de voorkeur voor console uiten met: kan je lekker op de bank hangend CoD spelen.
WOW is nou niet echt voor de Die-Hard RPG fan hoor. De meest gespeelde RPG ooit en de RPG die de meeste mensen aan de RPG heeft gekregen moet toch wel toegankelijk zijn nietwaar ;)

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 15 januari 2010 13:27]

Het is natuurlijk wel zo dat WoW onder de MMO's ondertussen wel (helaas) de MMO is voor casual gamers.
In feite is er niets casuals aan WoW. Je kan hem inderdaad niet die-hard noemen, maar bijvoorbeeld 'light' of zo.
Een casual game is vaak een spel waarin het aantal uren dat je erin steekt weinig uitmaakt. Denk aan een potje schaken of tetris. Levelen in WoW kost echt wel uren.
Bij schaken maakt de tijd die je erin steekt veel uit: Met ervaring leer je beter spelen, en dat is alles wat invloedt heeft op je schaakspel. Dat geldt in mindere mate ook voor Tetris, maar daar zit een kleine geluksfactor in. Echter, hoe groter de geluksfactor en hoe minder het effect van 'leren' spelen is, hoe eerder je iets casual kan noemen. Wii Sports is dan een redelijk voorbeeld, waar het leer-effect weinig invloed heeft op je prestaties, en waar soms flink wat geluk voor nodig is.
Meer hardcore dan schaken kan bijna niet. Om een beetje op fatsoenlijk clubnivo te kunnen schaken (1800+ elo) kost de meeste mensen al jaren. Ga je naar elo 2200+ dan is het elke dag studeren.
lastige is dat er op die markt verder niets is, de rest van de mmo's is pvp meuk (en vaak behoorlijk casual)
Ik gok dat games die meer uitdaging hebben langzaam zullen uitsterven, mede omdat de console markt nu steeds meer invloed krijg op de kwaliteit van games, jammer maar helaas.
New Super Mario Bros. is ook een erg leuke game. lekker retro 2d platform old school mario game. En mw2 blijft ook nog steeds erg leuk online :) Al zullen de pc mensen het niet met me eens zijn.
En ik verwacht mij er aan dat met de nieuwe uitbreiding van WoW het weer moeilijk zal zijn
om blizzard van de top 3 te slaan.
Kijk er alvast naar uit :*)
De meeste uitkomsten vond ik niet verrassend en waren als verwacht. Meest opvallend vond ik dat de PS2 nog zo goed verkoopt; 1,8 miljoen exemplaren. Niet slecht voor zo'n oude console.
De echte vraag is wanneer ben je een casual gamer en wanneer een hardcore gamer.
Want als je bijv. WoW speelt kun je van een casual gamer veranderen in een hardcore gamer.
Genoeg voorbeelden in mijn omgeving in iedergeval.

Aan de andere kant ken ik genoeg mensen die hardcore gamer zijn en ook graag casual games spelen zoals guitar hero.

Veel mensen zien er een strijd tussen. Maar de mix leverd gelukkig veel game plezier.
Het eenigste wat ik wel echt jammer vind is dat er de laatste tijd veel minder ontwikkeld wordt voor hardcore gamers.

En als er wat uitkomt dan wordt er door grote communities gesproken over uitgemolken games. Of wordt er gesproken over te casual games.

Hopend op de volgende geweldige/orginele game.
Jammer dat ze net geen onderscheid maken tussen consolegames, lijkt me wel interesant aangezien er vaak gezegd wordt dat er voor de wii vaak niet veel meer games verkocht worden dan de initiele wii sports en misschien een mario. Voor de ds is het dan weer heel simpel om games te kopieren...
Dus die consoleverkopen vind ik eigenlijk veel minder interessant dan gameverkopen per platform. Ook voor het verschil tussen sony en ms, voor de 360 lag het aantal verkochte games per console eerst een stuk hoger, is dat nog steeds zo?
Het lijkt me niet meer dan logisch dat Nintendo de grootste is, aangezien ze de grootste doelgroep hebben, en voor een groot deel van die doelgroep nauwelijks concurrentie hebben. We hebben hier thuis ook een Wii en 3 Nintendo DS Lites, en de spellen die daar voor uitkomen zullen de echte gamers niet aanspreken. De gemiddelde consument echter wel, en dat is iets wat Nintendo bijzonder slim doet. Ze nemen niet de gamers als doelgroep, maar elke leeftijdscategorie, elk soort mens kan zich eigenlijk wel vinden in Nintendo's producten. Behalve de echte gamers, die nemen wel een PS3 of een Xbox, of gewoon een pc.
Op zich niet heel verassende resultaten, maar toch jammer dat de gegevens die hierbij gebruikt worden alleen fysieke verkopen betreffen. Ik heb zelf het idee dat digitale verkopen, in ieder geval voor de PC, tegenwoordig toch ook een substantieel deel van de totale gameverkoop uitmaken. Ook een onderverdeling per console was interessant geweest om te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True