Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 153 reacties

De gamesverkoop in de VS is in januari fors gedaald, terwijl er bovendien minder gamegerelateerde hardware is verkocht. Ook in het Verenigd Koninkrijk zouden de omzetten tegenvallen. Een gebrek aan grote releases wordt als reden genoemd.

Afgelopen maand noteerde marktonderzoeker NPD in de VS een omzet uit de gamesverkoop van 750 miljoen dollar, een daling van 34 procent ten opzichte van januari 2011. Ook de verkoop van gamegerelateerde hardware zou met een daling van 38 procent fors zijn afgenomen. Best verkopende game was Activision Blizzard's Call of Duty: Modern Warfare 3, terwijl de Xbox 360 nog steeds de best verkopende console in de VS is.

NPD stelt dat de fors lagere omzetten veroorzaakt worden door een gebrek aan grote titels die in januari uitkwamen. Bovendien zou ook de wereldwijde recessie een negatieve invloed hebben op de spelverkoop. Niet alleen in de Verenigde Staten vallen de omzetten tegen. De BBC meldt dat ook in het Verenigd Koninkrijk er minder games worden verkocht.

De gamessector hoopt dat met releases van een aantal grote speltitels de verkoop weer snel zal aantrekken. Zo wordt er veel verwacht van Mass Effect 3 dat in maart uit zal komen. Daarnaast zal Sony nog deze maand zijn PlayStation Vita-handheld op de markt brengen. Analisten verwachten dat Sony 7 miljoen Vita's weet te verkopen dit jaar. Dit aantal is echter 25 procent lager dan bij de introductie van de PSP.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (153)

1 2 3 ... 7
Tja niet echt verassend...

De crisis, de lakse houdingen van de uitgevers en de kwaliteit van de games hebben allemaal invloed op de verkoopcijfers.

De uitgevers zullen vooral het eerste aankaarten met een (in)directe link naar piraterij.
De consument zal vooral de uitgever verwijten voor de half afgemaakte games, die dmv van DLC's tot volledige games worden geupgrade, maar ondertussen wel 120 euro hebben gekost.

De hele game markt glijdt steeds verder richting de afgrond. En natuurlijk speelt de piraterij hier een rol, maar is lang niet DE oorzaak.

In mijn ogen moeten de uitgevers eens de hand in eigen boezem steken. Dan komen ze er al snel achter dat ook zij schuldig zijn aan deze tegenvallende resultaten door:

- Slechte support
- Te snel releasen van games
- Te makkelijk denken bij het ontwikkelen van games

De laatste 2 zijn dan weer inherent aan de DLC's.

Daarnaast is de kwaliteit enorm achteruit gegaan.

Klassiekers als Rainbow Six en Ghost Recon zijn niet te vergelijken met de CoD's van vandaag de dag.

Nee, wil je de game industrie een nieuw leven inblazen zal het volgende moeten gebeuren:

- PC gaming moet weer de aandacht krijgen die het verdient. Over het algemeen zijn de meeste hardcore gamers in bezit van een PC, waar een console vaak als casual wordt beschouwd. Natuurlijk heeft de console zijn voordelen, maar als uitgevers dit als leading-platform zien, en er dus geport wordt naar PC's, dan wordt niet alleen de PC-community 'achtergesteld' maar het remt ook nog eens de ontwikkeling wat betreft de hardware. Het is dan ook niet zo gek dat de Wii-U tegenvallende specs heeft....

- Luisteren naar de community! Dit geeft niet alleen een goed gevoel aan de klant maar levert over het algemeen een kwalitetief betere game op. Zowel voor het releasen van een spel, als aftersale support is hier ontzettend belangrijk in. (patches).

- Maar wat ik (vooral) de laatste tijd mis : GAMEPLAY. Tegenwoordig is het all about the looks. Wat resulteerd in het feit dat een 5-jarigen de meeste spellen met het gemak kan uitspelen. (Age requirements buiten beschouwing gelaten).

Maar goed, het wordt een heel boekwerk zo. Ik hoop dat dit soort berichten de uitgevers wakker schudden, al ben ik bang er bang voor.....
- Luisteren naar de community! Dit geeft niet alleen een goed gevoel aan de klant maar levert over het algemeen een kwalitetief betere game op. Zowel voor het releasen van een spel, als aftersale support is hier ontzettend belangrijk in. (patches).


Neen, dat is juist wat je niet moet doen. De community zijn allemaal van die mensen die het luidst roepen. Zie wat Nintendo heeft gedaan, ze hebben NIET geluisterd naar de community en hebben iedereen bij de neus genomen.

Ze zouden beter proberen te innoveren, want wat er nu bij komt is gewoon belachelijk. Nintendo durft ten minste tegen de stroming in te varen, en hebben daar hebben ze meer dan goed aan verdiend. Net zoals de Wii-U een vernieuwend concept heeft. En daar missen ze bij MS & Sony de innovatie, waardoor de rest van uitgevers kan op werken.

Een accesoire zoals de Kinect is bij voorbaat verloren, aangezien geen enkele developper een spel zal maken met zo een beperkte markt. Dus wat doet iedereen, simpele party games. Dat is nog betaalbaar voor de kleine markt.
Nintendo heeft dan ook een totaal andere doelgroep dan een Xbox, PS of PC. Dus ik snap niet echt wat je met deze vergelijking probeert duidelijk te maken.

Het is namelijk erg naief om alle gamers over een kam te scheren. Nintendo is inderdaad heer en meester in het maken van party games. Leuk op een zaterdag avond met een groep vrienden of familie.

Maar dat geldt echter niet voor de andere consoles. Die zijn meer gefocussed op de hardcore gamer die zijn heil graag op multiplayer zoekt.

Een goede community-base is voor de hardcore gameindustrie wel degelijk van groot belang. Het is namelijk de zaak om de gamers zolang aan je franchise te binden.

Je moet ze het idee geven dat zij betrokken zijn en blijven wat betreft het spel. Dat kan je door naar hun input te vragen en te luisteren, maar dat kan ook om een Modtools te releasen zodat jouw fanbase zich kan uitleven met het door jou gecreeerde engine.
- PC gaming moet weer de aandacht krijgen die het verdient. Over het algemeen zijn de meeste hardcore gamers in bezit van een PC, waar een console vaak als casual wordt beschouwd. Natuurlijk heeft de console zijn voordelen, maar als uitgevers dit als leading-platform zien, en er dus geport wordt naar PC's, dan wordt niet alleen de PC-community 'achtergesteld' maar het remt ook nog eens de ontwikkeling wat betreft de hardware. Het is dan ook niet zo gek dat de Wii-U tegenvallende specs heeft....
Je zit te prediken voor eigen parochie. PC-gaming moet eens leren op eigen benen te staan. Schijnbaar lukt dat maar niet door de piraterij. Innovatie is meer dan alleen grafische kracht, zie de Wii-mote en Kinect.
Nee hoor, ben namelijk ook in bezit van beide consoles (Xbox en Ps3).

PC-gaming stond een jaar of 6 geleden op eigen benen. Er werd geport van PC naar console. Nu is het echter omgekeerd. Console games worden geport naar PC games, wat er voor zorgt dat er features verdwijnen en dat de PC's niet volledig worden benut. Wat weer zijn gevolgen heeft op Hardware fabrikanten, en dus uiteindelijk ook op de consoles.

Wil je de Game industrie een nieuw leven inblazen, dan moet je je ook focussen op de PC-gaming markt. Op het moment dat je dat niet doet;

- Krijg je kwalitatief slechte games.
- Brakke ports op de PC

Gevolg: Gamers geven geen cent meer uit, en spelen liever BF2 (om maar een voorbeeld te noemen).

En dat ligt echt niet aan piraterij, want ook 'vroeger' had men Twighlight en dat soort oplossingen... Het ligt enkel aan de uitgevers die geen risico durven te nemen omdat het of geld kan kosten of minder geld opleverd.

[Reactie gewijzigd door Sniper-BoOyA- op 13 februari 2012 16:17]

Vroeger kon je met 10 man een AAA-game ontwikkelen die 100.000 keer over de toonbank kon gaan én winst kon maken! Nu gaat dit niet meer! De ontwikkelkosten zijn gigantisch gestegen! Wanneer dringt dat eens tot iemand door????
Verkoop valt tegen, wat een verrassing... not!

Het aloude zeer kunnen we weer eens ophalen, waar is de innovatie?

Als je ziet wat je krijgt deze dagen, voor je 50¤, na een paar games tegen deze prijs te kopen, is de fun er snel vanaf. Reden: De Games zijn repetitief, weinig innoverend, niet uitdagend, buggy, ...

Na een reeks miskopen, of je nu 50¤ betaald, of 30¤, of 10¤ ... Je word het eigenlijk moe.

Voorbeeld:

Neem nu een game dat door heel wat mensen aangeprezen word. Skyrim!

Zeg nu zelf, wat is er eigenlijk nieuw aan? Een beetje opgekuiste versie van Oblivion. En Oblivion was dan weer ... ja, je raad het al.

De Graphics verbeteren op alle games, maar de inhoud is vaak droog, kurk droog.

Je krijgt hetzelfde, wat je letterlijk 10 jaar geleden had. Dat is niet slecht voor iemand jong, met weinig ervaring, maar voor mensen dat ouder dan 20 jaar zijn, en dat al een beetje gaming ervaring hebben, is het vrij vaak, allemaal herkauwde toestanden.

Dat men actueel trots was dat voor Skyrim dat men meerdere mensen had voor de dungeons te ontwerpen. Ik zou niet trots daarop zijn. Zo moet het vanaf het begin pvd!

FPS:

Zeg nu zelf, hoeveel verbeteringen heb je in deze Genre? Is de AI slimmer geworden dan pakweg 5 jaar geleden? 10 Jaar geleden? Over het algemeen is de AI van een spel zoals Half-Life 1 bijna even competitief als pakweg de meeste FPS games.

Graphics:

Ja, deze verbeterde over de jaren, daar kan niemand naast kijken.

Gameplay:


In praktijk heeft men de oude "sleutel past op x deur" lineaire vervangen door de "movie expierence". Movie on Rails zoals je het kan noemen.

Interactie:


Maar in praktijk, zijn de werelden in zoals alle games, eigenlijk dode werelden. Huizen dat je niet binnen kan, als je ze al binnen kan, is de content daarin vastgelijmd, of zijn de meeste kasten enz voorzien van Patex, niet openbaar.

Npc's dat puur bladvulling zijn, dat 1 of 2 regels kunnen spreken, en daar houd het op. Je voelt gewoon dat de wereld ... leeg is.

Quest:


De Quest's in de games zijn vaak zo DROOG ...Ze kunnen veel leren van DM's ( Dungeon Masters ), die in het verleden sappig verhalen vertelde, men onverwachte plot twisten. In de meeste games, zijn deze beperkt tot de hoofd quest, en een dozijn side quests.

Alles daarbuiten, is vaak. Ga naar punt x, dood z, ga terug... Er is weinig unieke ervaringen. Als men je vrij laat, want de Movie on Rails is tegenwoordig een begrip geworden.

Tijd:

En dat brengt ons naar gameplay time. Leuk dat men adverteerde dat een game 100h lang is, maar vaak kan de main storyline binnen de 8 a 10h uitgespeeld worden, en mag je je bezig houden met de "side quests" om de uren te rekken.

Bugs:


En laat ons niet beginnen over de bugs, en toestanden. In het verleden hadden we ook bugs in games, maar ja jongens, men trekt het soms tot nieuwe niveaus. Het is enorm ERG, dat de meeste games, bijna dezelfde dag als de game release een update krijgen. Sommige games zie je soms 5, 10 of meer updates krijgen, gewoon om de boel stabiel te krijgen, de gameplay te balanceren, enz.

Innovatie:

Hoe ironische het ook is, ik amuseerde me meer met een game zoals "Plants vs Zombies", dan de meest A titels deze dagen.

Piracy:


Een terugkerende topic, maar het is niet meer weg te denken deze tijden. Vooral aangezien demo's nu bijna ongezien zijn ( of enkel uitkomen na de game ). Waar zijn de tijden dat demo's een maand of meer voor de game uitkwamen? En dan spreken we nog niet, over het feit dat men al demo's van 5GB als normaal aanzien *slik*

De verkoop valt tegen, oke ... Hoe lang zal het duren, eer het weer de schuld van piraterij is.

Maar in hun eigen boezem kijken, dat doet men niet. Wat vaak zo vreemd is, men maakt spel A. Een paar jaar later komt spel B uit. Dit spel is dan Spel A 1.5. Beter graphics, paar features om het zogezegd uniek te maken, ander verhaal. Ok, verkopen maar.

Paar jaar later, is het spel C ( vertaling Spel A 2.0 ). Idem als hierboven. Het is alsof met voor ieder spel de volgende techniek toepast:

Maak spel, verkoop. Smijt spel buiten met het badwater, begin opnieuw met exact hetzelfde. Herhaal.

Dit is meer een productiemachine aan de lopende band, dan iets anders. En dan beginnen we nog niet over de over "consolisatie" waarbij hetzelfde spel op de Xbox360, Ps3, PC, Wii, enz allemaal moet uitkomen. Een Jack of all trades, master of none.

Met als gevolg dat het niveau vaak op de laagste target gezet word, en dat is het dan. Maakt het niet te ingewikkeld, want ons doelpubliek op de Ps3/Xbox360/Wii, verschilt in leeftijd, beter niet te hoog onze eisen zetten.

Hier is een innovatief idee: Voor een RPG game, één van de klachten is vaak, dat je niets moet kopen in het spel, omdat wat je vind van equipement vaak beter is dan wat verkocht word. Awel ... simpel oplossing, geen SAVE meer mogelijk maken. De Oude Ultima Online truc. Je sterft ingame, je bent een geest. Je loop naar een cleric, laat jezelf resurecten, maar je bent al je equipment kwijt. Ofwel moet je je lichaam terugvinden, of herbeginnen. Je kan niet saven ingame ( enkel periodieke auto saves, en wanneer je het spel verlaat ). Ineens wordt het spel veel moeilijker. Je moet plannen. Enkel meepakken wat echt nodig is. Geen 1001 spullen met je mee. Je zal niet meer als een wilde in een nest met monster springen, want je hebt nu RISICO!

Zul je zoiets ooit zien? Nee ... Dat zou men gewoon niet willen proberen, want het is te risicovol. En als men het zou toepassen, is het vaak een "extra". Met als gevolg, dat het game nooit gedesigned is rond die innovatie, en dat men dan in gameplay problemen komt.

Noem me oud, maar jongens toch, wat is de kwaliteit van de games tegenwoordig laag. Zowat alles games zijn zowat één keer spelen, en dat is het ... Als je de moeite doet om uit te spelen. Veel bling, maar content ... Pfffff ...

Persoonlijk neemt ik niet meer het risico om veel 50¤ games te kopen. Ik wacht ... Zal die "A-titles" wel kopen binnen een jaar, als ze 10¤ of zo staan in promo. Soms neem je het risico, en al te vaak voel je jezelf bedrogen.

Vaak is het zo erg, dat het is alsof je je tijd zit te verspillen, aan een fabrieksband. Met als verschil dat je daar tenminste nog geld voor verdient, en hier aan de gaming spendeer je geld aan.

Tegenwoordig het het magische woord: DLC. Ontwikkel een spel, de content dat je niet afkrijgt ( of dat ze gewoon schrappen ), bied je later aan als dure extra. En wat krijg je ... oooo, een nieuwe "armor", een beter wapen ... betaalde cheating? Als je dan een uitgebreide level krijgt, dan is het vaak een paar uur spelplezier, voor iets dat in feiten in het spel had moeten zitten.

En nu dat het economische minder goed gaat, tja ... dan is het toch niet verbazend dat mensen minder geld hebben om te spenderen. Men heeft in zowat ieder huishouden een xbox360 of PS3 of PC, of Wiii, of PSP, of DS/3DS, of whatever game console staan, en dan zit men nog zo achter de zogenoemde "piraten" te gaan. Want iedere piraat is een gemiste inkomsten bron. Tsssss ...

Feit dat men nu 10, 100 keer meer klanten heeft dan in het verleden, dan zou de verkoop ook moeten stijgen lineaire he? Of niet ... Is het dit wat hun dwarszit, het feit dat men in zowat iedere huishouden een gaming toestel binnengekregen heeft, maar dat de mensen niet genoeg games kopen. Dat ze nog meer rommel in de mensen hun bek willen doordrukken.

Nu ja... waarom verspillen we onze tijd hieraan om erover te spreken. Men zal in je gezicht beloven om het beter te doen. En achter je rug zeggen ze gewoon: "Haha, die idioten lopen erin". Ergste van al is, bijna alle grote ontwikkelaars/uitgevers doen hetzelfde.

Vaak vind je innovatie, in de kleinere ontwikkelaars, met als gevolg dat je de mensen meer ziet gamen op de smartphone, tablet, iPad, enz. Kleine prijzen, weinig risico op miskopen wegen de lage prijs, vaker innovatie enz.

Je zou bijna zeggen, dat de grote jongens het gevoel verloren hebben met de mensen, en ze gewoon game fabrieken zijn. Fabrieken geleid door managers, die vaak erop los doen, als het maar opbrengt. En hier komt game A, en B, en C, en D ... allemaal dezelfde *******.

En ja, mensen slikken het door, het duurt een tijd en dan beginnen ze ook tegenzin te krijgen. En dan moeten ze weer nieuw slachtoffers vinden, want hun oude slachtoffers, die klagen te veel, kopen minder, ... Liefst hoe jonger en dommer ( = minder ervaring ). Maar daar loopt het meer en meer mis. De nieuwe generatie is de Smartphone / Tablet generatie, ... Oeps ... Die lopen minder in onze betaalde "game reviews", waarbij de game sites eigenlijk werken voor ons. En die mannen kopen onze games minder, op de paar overhypte "A" titels na.

Er moet een mentaliteit verandering komen. More does not equal better. Men moet eens terug gaan naar Kwaliteit, Innovatie, ... En ophouden met puur graphics, graphics, graphics, rush rush rush. Doe jezelf een plezier, de volgende keer dat je een spel uitspeelt, bekijk eens hoeveel mensen verantwoordelijk zijn voor graphics, en hoeveel mensen verantwoordelijk zijn voor "content" ( Voorbeeld: RPG ).

In ieder geval, zo lang de verkoop niet grondig genoeg terugvalt, zal er geen mentaliteit verandering komen. En zelf al valt ze terug, dan steken ze de schuld wel op de economie, of piraterij. Zoals de Muziek industrie, het is altijd iemand anders hun schuld dat we minder verkopen, we zelf zijn het nooit. Onze formule is perfect, en zal altijd perfect blijven, Mensen moeten maar slikken wat we voorkauwen.

Als men dit niet aanpakt, tja ... Dan gaat men nog meer donkere tijden gaan zien binnen x jaar. En de kleine firma's die innovatief zijn? Die zal men wel met grof geld opkopen. Kijk maar terug in het verleden, wat er overbleef van al die gekende / populaire game ontwikkel studio's nadat ze opgekocht waren.

[Reactie gewijzigd door Wulfklaue op 12 februari 2012 19:14]

Leuk betoog, maar heeft uiteindelijk weinig met de verkoopcijfers te maken. Het grote grut slikt games nog steeds als koek en het zijn voornamelijk de oude rotten die klagen (vaak ook wel terecht hoor). Jaarlijks worden er alleen maar meer games verkocht, terwijl dit artikel gaat over slechts één maand. Ook vraag ik mij af of het NPD nu inmiddels de verkoop van games die via digital-distribution worden verkocht bij houden, gezien ze altijd uit zijn gegaan van de retail-cijfers.

Je hebt zeker wel valide punten, maar tegelijktijd klink je heel, heel erg verzuurd en schets je een beeld alsof de gamesindustrie in een neerwaardse spiraal terecht is gekomen. Misschien qua mentaliteit bij de "big boys" wel, maar zeker niet als het gaat om harde verkoopcijfers. Of dat laatste een goed iets is dat laat ik voor me, maar schijnbaar kopen mensen nog steeds games omdat ze het leuk vinden, nietwaar? Niemand die je dwingt om al die "meuk" te kopen, maar het gaat er blijkbaar nog goed aan toe.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 12 februari 2012 20:06]

Het grote probleem is dat de grote meute eigenlijk geen gamer is. Maar deze doelgroep aanspreken levert natuurlijk wel het grote geld op. Nu men beter op de centen moeten passen is de kans is groot dat deze groep minder aan games besteed. In tegenstelling tot de echte gamer die games waarschijnlijk hoger op zijn prioriteiten lijstje heeft staan. Alleen omdat er nu bijna alleen nog maar interactieve b-films worden uitgebracht die zelfs een motorisch gestoorde aap kan uitspelen koop deze al minder. Alles wat door de mainstream wordt verpest is frustrerend en daarom klinkt men een beetje zuur.
hoe lang wil je door innoveren op een gegeven moment heb je alle maar dan ook alles uitgemelk hetzelfde merk ik met films muziek en series.
Vroeger betaalde je 120 euro voor
Mario...
als je inflatie mee rekent over 25 jaar is het hoogst waarschijnlijk wel meer dan 120¤
Nee, inflatie over 30 jaar is niet eens een verdubbeling. fl. 120,00 in 1982 is nu ongeveer ¤98,00. Ik kan me niet voorstellen dat we 120 gulden hebben betaald voor een pacman cardridge in 82...

Verder heb ik mij laten vertellen dat de originele Super Mario Bros alleen geleverd werd met de NES set (in 1985)...

Ik weet dat er extreem dure consoles waren zoals de Neo-Geo of de 3DO, maar dat waren de uitzondering en niet de regel. Spellen van ¤200+ zoals Steel Battalion kom je ook niet zo heel vaak tegen...

Een hoop mensen betalen nu geen ¤60 of zelfs ¤30 meer (bij introductie) omdat er zoveel games uitkomen (en zijn gekomen) waardoor de markt nogal overspoelt raakt, waardoor prijzen enorm onder druk staan. Ik koop tegenwoordig spellen voor een paar euro via Steam, speel veel F2P (en betaal daar ook voor als ik het leuk vind) en het is slechts 1-2 maal per jaar dat ik de volle mep neerleg voor een (special edition) game bij introductie.
ƒ100 voor Pokémon Silver weet ik nog, en ik vond ƒ40 voor Ocarina of Time goedkoop.
Ik kan me heel goed herinneren dat ik 120 gulden heb betaald voor een game cartridge voor mijn spelcomputer.

De eerste Kings Quests, Larry en MS Flight Simulator kostten ook meer dan 100 gulden.
Waar kan dit aanliggen? Zou het misschien de stijgende piraterij liggen?
Misschien heeft het er ook mee te maken dat mensen steeds minder tijd over hebben voor ontspanning. Om tegenwoordig nog rond te komen moet je vaak al overuren draaien. Ik werk ook gewoon de hele week. Dat beetje vrije tijd dat ik heb ben ik veelal aan andere dingen kwijt.

Ten eerste wil je het sociale contact met vrienden en familie onderhouden. Daarnaast wil je ook af en toe gewoon even helemaal ontspannen met muziek en een filmpje. Er moet huisgehouden worden, boodschappen gedaan, (in mijn geval-) met de honden gewandeld worden, de familie heeft me nog wel eens nodig voor een reparatie ... waar vind je dan nog de tijd om uitgebreid te gaan zitten gamen ? Zelfs als ik vakantie heb kan ik daar de rust niet voor vinden.

Ook ben ik bezig mijn woning op te knappen dus daar gaat ook nog tijd in zitten. Combineer dit alles maar eens met een middagje lekker gamen. Knappe jongen als je dit lukt ...

Het blijft hoogstens eens bij enkele potjes Call of Duty - Black Ops alvorens andere verplichtingen te moeten voldoen. Ik vind gamen heerlijk, maar op de een of andere manier heb ik er toch minder zin in als voorheen. Ik wil er ook niet meer zo veel tijd voor reserveren, waarom weet ik niet.

Zal misschien ook met de leeftijd te maken te hebben; ga nu toch al hard richting de 30. Mijn prioriteiten liggen simpelweg anders dan pakweg 5 jaar geleden. Een game moet echt heel erg goed zijn wil ik er nog tijd en geld aan uitgeven.

Eigenlijk wel jammer :'(

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 februari 2012 03:28]

In mijn ogen voor een heel klein deel.

De laatste 3 spellen die ik gekocht heb (60-30eu) waren ver onder de maat, te snel released en vol met bugs. Daar betaal je niet voor als consument.

Ook, zoals hieronder al genoemd wordt, de feestdagen zullen een grote rol spelen hier in.

En daar komt ook nog eens bij: alles wordt duurder dus je hebt ook minder te besteden, een van de grootste factoren die mij ervan weerhouden een spel te kunnen kopen :/
Helemaal mee eens. Kan aan mij (ons?) liggen, maar 'vroagah', kocht je een game en speelde je er zo honderden uren mee weg.

Eerlijk is eerlijk, de helft van de A-games van tegenwoordig is het niet eens waard om te downloaden, laat staan te kopen. Alles moet snel snel en vooral makkelijk voor de gemiddelde consument zijn (uitzonderingen daargelaten). Uitgevers, blegh!
als het er grafisch maar leuk uitziet.. Gameplay doet er niet meer toe..
Vroegah met carmageddon diablo.. Might and Magic waren gewoon top games , de games van nu kunnen daar gewoon niet meer tegenop
Mee eens!

Heb het idee dat veel uitgevers (met name EA en Activision de laatste tijd?) games perse zo snel mogelijk de deur uit willen hebben. Resultaat zijn games die op sommige fronten soms onspeelbaar zijn door de vele bugs en glitches.

Dit is voor mij in ieder geval de nummer 1 reden om eerst user reviews af te wachten en te zien of een game het wel waard is. Soms download ik hem om te kijken of hij me bevalt, bevalt ie niet gaat ie er weer af, bevalt de game wel dan koop ik hem.
De piraterij op de consoles is niet zo heel groot volgens mij, zeker op de playstation niet.
Ik denk dat minder grote releases maar ook de wereldwijde crisis een rol spelen. Mensen hebben nu toch minder geld om uit te geven.
Sociale media hebben ook zo hun invloed. In de tijd dat je op Facebook zit of zit te wordfueden kun je niet gamen. Dan ga je vanzelf ook minder games kopen.
Ja dat klopt, dat je niet facebook en gamen tegelijk kan doen.. Maar ik denk dat de meeste facebook / wordfeud op de tel doen, wanneer ze niet voor de pc zitten grotendeels. De games blijf je gewoon kopen en gamen hoor. Social media / wordfeud e.d staan hier los van..
Ook komen er heeel veeel baggere games uit, en maar een paar grote titels waar men voor gaat. Die titels gaan ook goed, ze bereiken zelfs kranten met hun aantal verkochten exemplaren..Als ze de prijzen eens 10 euro goedkoper maakten ipv 50-60 euro per schijfje..
game mania ligt vol met used games, en zo zullen er nog wel meer van zo'n winkels zijn met used games. Ook niet bevorderlijk lijk mij, of word dit wel meegeteld??
nee, tegenwoordig zijn 2e hands games de boosdoener, veel uitgevers willen nu overstappen op 1 key per game zodat het niet doorverkocht kan worden
tja, ik zie het probleem niet hoor, want veel 2e hands games vragen particulieren (of shops zoals gamemania) bedragen voor die ik gewoon (door een beetje rond te kijken) voor nieuwe games betaal, en dat vindt ik juist afzetterij..
Ik wel. Praktisch ieder ander fysiek product dat ik koop kan ik doorverkopen zodra ik het zat ben en een klein deel van de aankoopsom terugkrijgen.

Via door keys gelokte games kan dat niet, tenzij ik de uitgever de key kan laten vrijgeven.

Persoonlijk zou ik graag zien dat overheden of consumentenorganisaties hier wat harder tegen optreden.
Nou ik had mijn BF3 verkocht 2e hands voor de xbox360, kreeg ik ineens een boze sms ja ej ik kan niet online de online pass is gebruikt.. Ik denk ouwhoer (limburgs?:D) en heb de kosten voor de MS points met hem gedeeld zodat hij alsnog online kan...
Oftewel bij de xbox ben je niet verplicht het hele spel opnieuw te kopen voor 50-60 euries

Kom ik toevallig vorige week bij de game mania kijk ik bij de used games (standaard) zie ik daar BF3 bij de used games liggen, ik zo tegen een medewerker: ej hoe zit dat als ik die koop en ik wil online, zegt die uh hoezo? ik zo nou omdat de online pass ervan maar 1x geldig is en je zonder die pass niet online kan.. Zegt hij: O, daar weet ik niks vanaf.....
Hopelijk is alleen BF3 zo lomp om dat te doen..Ofja lomp voor hun beurs misschien iets beter
altijd weer zie ik dat als reden genoemd worden, omdat het de meest makkelijke reden is voor simpele zielen om de daling in verkoop te verklaren.
om ook even nadruk op de volgende zin uit het artikel te leggen:
Een gebrek aan grote releases wordt als reden genoemd.
als je MW3,BF3,Starcraft 2 etc. illegaal download heb je nog steeds maar de helft van de game omdat je niet online kan spelen en bij deze spellen juist de nadruk ligt op multiplayer.
het lijkt me dan ook niet meer dan een aannemelijke conclusie dat de mensen die deze games illegaal hebben gedownload niet gezien kunnen worden als potentieel verloren klanten.
wel maakt dit de gamers kritischer, ik heb BF3 ook eerst gedownload voordat ik het uiteindelijk heb gekocht om het gevoel van het spel te testen.
bovenstaande is ook nog eens afgezien van de consoles, waarop het aantal illegale gedownloade games zeer laag ligt.
ja piraterij zal wel voor een daling in de verkopen van sommige games zorgen maar tot dusver heb ik niet het gevoel dat de bedrijven (en dan vooral de grote) hier zo erg onder lijden.
Alles stagneert, hardware en software. Zouden ze in de USA en UK toch ook last hebben van een crisis ? Ik snap niet waarom dat zijn neerslag niet zou hebben op de games industrie.
Weinig goed titels, ja ook maar als er teveel goede in een keer zouden zijn dan kan je je geld maar 1 x uitgeven. Stijgende piraterij, nou dat is het hele jaar door en niet alleen in Januari. En als dan niet stijgend, eerder dalend gezien te neergang van enkele grote file servers (TPB, Mega-Upload...)

Ik vind het erg naief om te denken dat het snel weer aantrek, gamen is toch niet echt een eerste levensbehoefte. Als je ziet hoeveel mensen werkeloos zijn geraakt / in de schulden zitten dan hebben ze wel wat anders met hun geld te doen...

[Reactie gewijzigd door bonus op 12 februari 2012 20:27]

Iets met recessie en dure games wellicht?
wat is duur? de games zijn de afgelopen jaren niet echt in prijs gestegen, terwijl de kosten voor het maken AANZIENLIJK gestegen zijn. enuh, dat gezeur over dure games altijd, kijk gewoon eens goed rond, tja dat je niet elke week 1 nieuwe game kunt kopen is natuurlijk logisch.. Het is nog steeds een luxe product..
50...60 euro als je je baan kwijt bent geraakt door de crisis is geen slimme uitgave.....
Onzin: piraterij is juist een van de oorzaken die ervoor zorgt dan spellen beter verkocht worden.
Ik probeer ook vaak een game "illegaal" om eens te kijken of die het geld wel waard is.

Heb Skyrim eerst uit usenet getrokken om te kijken of die speelbaar was op mijn laptop.
Daarna de game officieel gekocht, omdat ik een goede game graag wel legaal wil hebben. Onder andere vanwege DLC e.d. maar ook om de uitgevers zo te stimuleren meer goede games te ontwikkelen.

Sterker nog: het oude werkstation van mijn vrouw was toe aan een upgrade (was 2x Opteron 275) en Skyrim heeft ervoor gezorgd dat ik in het nieuwe systeem een Radeon 6870 heb gestopt. Anders was het waarschijnlijk een iets lichtere kaart geworden.
En dat alles met dank aan de piraten op usenet :)
Jou argument kan je ook als onzin bestempelen omdat er genoeg mensen zijn die een game illegaal downloaden i.p.v. kopen omdat het dan geen geld kost (en makkelijker is). Dus piraterij heeft ook een negatief effect.

Enkele voorbeelden kunnen niet zomaar iets als goed of slecht bestempelen.
Ik lees nergens over piraten in het artikel, de redenen liggen dus ergens anders (geen nieuwe of goed releases) maar toch lees ik in meer dan de helft van de reacties weer over piraterij :?
De vraag bij jouw argument is: hoeveel van die downloaders zouden de game gekocht hebben als die niet te downloaden zou zijn geweest?
Er zijn vrij veel onderzoeken gedaan die ondubbelzinnig hebben aangetoond dat veel downloaders van populaire liedjes later albums van de betreffende artiest zijn gaan kopen. Ik zie niet in waarom dat voor games geen opgeld zou doen.
Heb je daar bronnen van? Ik weet zelf van een engels onderzoek, maar als er veel onderzoeken zijn dan kan de muziekindustrie zichzelf natuurlijk niet meer verschuilen achter oude standpunten.

Voor wat betreft games is het een lastiger verhaal, het prijsverschil tussen een album en en een game is natuurlijk nogal wat groter. In het engelse onderzoek dat ik ken gaven de illegale downloaders per jaar net iets minder geld uit dan een tweetal games kost. Ik vermoed dus dat het antwoord op de door jou geformuleerde vraag 'niet zo veel' is.

Het hele 'illegaal testen' verhaal is door developers te ontkrachten door demo's uit te geven en games te maken die in eerste instantie gratis zijn, maar bij meer levels / features geld gaan kosten.
Ik ken die onderzoeken ook. Heel ondubbelzinnig kan ik die onderzoeken echter niet noemen. Ook is het raar maar waar, de mensen die ik ken hebben in praktijk een heeeeel ander gedrag.

De stelling dat piraterij de omzet verhoogt zou ik dan ook niet durven verdedigen. De stelling dat piraterij de omzet verlaagd wel. Ik hoef enkel maar naar de feiten rondom de verkoop van Nintendo DS games te wijzen voor een overduidelijk voorbeeld.
ongeacht of piraterij wel of niet een verkoop verandering geeft...nu geven diezelfde door jouw aangehaalde partijen een compleet andere oorzaak aan.....

Als je dan toch piraterij erbij wil halen....is het nu minder grote titels , of de piraterij waar men dus last van heeft...
Nou uhm als je geen keus hebt om te proberen moet je wel kopen om te proberen toch??? En nee dan kan je niet zeggen ja dan leen ik hem, de gene wat het koopt heeft het ook niet kunnen proberen.
Niet dat ik tegen downloaden ben, ik ga ook geen game van 50 euro kopen als ik niet eens weet hoe het speelt. En de leukste games (mening) hebben multiplayer wat het nog leuker maakt. En dit werkt ook niet bepaald goed altijd op een illegale wijze..
Je moet kopen, maar je let beter op (door te proberen en/of gewoonweg de crisis tijd)
Hoe kun je nu in hemelsnaam de onderzoeken niet geloven als je ze nooit hebt gelezen?

Geloof je ze niet omdat een dubieuze wijze van onderzoeken hanteren?
Een te kleine onderzoekspopulatie hebben?
Te veel loze aannames hebben?
De onderzoekers niet gekwalificieerd zijn voor dit soort onderzoeken?

Dit weet je dus allemaal niet, omdat je ze nooit hebt gelezen. Dus kun je hierover ook niet oordelen.

Ontopic:

Het lijkt me een logisch multifactorieel gevolg idd, 'crisis', grote titels die nog komen, toch ook wel de slechte kwaliteit van 60 euro titels. Piraterij zal, denk ik, geen significante factor spelen.
"Hoe kun je nu in hemelsnaam de onderzoeken niet geloven als je ze nooit hebt gelezen?"

Ik vind dat heel verstandig.
Het is een onderzoek dat is voorgedragen om een standpunt te bevestigen in een omstreden kwestie.
Daar moet je enorm skeptisch tegenover staan ongeacht wat je mening is.
Over welk onderzoek heb je het dan precies?
Er zijn nog nooit onderzoeken gedaan over deze zaak vanuit een objectief standpunt?
ik geloof niet zoveel van die onderzoeken. Maar ik heb ze dan ook niet gelezen. Ik ken verder niemand die online muziek koopt (m.b.t. dance muziek/EDM).
Juist voor dat genre muziek wat je opnoemt bestaan genoeg online platformen. Trackitdown en Beatport bijvoorbeeld en het Nederlandse dancetunes. Beatport wordt vaak gebruikt. Ik gebruik zelf ook wel eens Beatport of Trackitdown en heb daar al wat nummers van afgehaald, zoals de track Staircase van Leon Bolier.
Ouch, dit zal de lobby voor Acta en consorten wel weer versterken...
Of misschien is het wel een reactie van de consument op ACTA. Hoe meer de consument tegengewerkt wordt, hoe meer de consument zelf gaat tegenwerken.
Waarom zou je een bedrijf geld geven als ze dingen doen die je juist niet wilt?

Maar het artikel zegt: "Een gebrek aan grote releases wordt als reden genoemd."
Of misschien is het wel een reactie van de consument op ACTA. Hoe meer de consument tegengewerkt wordt, hoe meer de consument zelf gaat tegenwerken.
Waarom zou je een bedrijf geld geven als ze dingen doen die je juist niet wilt?
Ik denk dat je sterk overschat hoeveel de gemiddelde consument weet van dingen als ACTA / PIPA / SOPA en dergelijke wetgeving die men probeert door te drukken. Het zijn niet echt dingen die veel aandacht krijgen in de reguliere media. Enkel SOPA / PIPA een beetje tijdens de protest-dag, maar daar houdt het ook wel mee op.

Ik vermoed wel dat dit soort statistieken weer door de entertainmentindustrie zullen worden misbruikt om aan te tonen hoe slecht piraterij wel niet is voor de verkoop. Het feit dat ook de hardware verkopen gedaald zijn wordt dan toevallig achterwege gelaten.
Zucht, de industrie en het artikel zegt "Een gebrek aan grote releases wordt als reden genoemd" en toch moet iemand weer gaan beweren dat de industrie het wel weer aan piraterij gaat wijten. Dat doet men dus overduidelijk niet
Het is een beetje de gewoonte om links of rechtsom tot dergelijke conclusies te komen. En wie weet, misschien dat de gamesindustrie dit op termijn doet. Al is dat op dit moment niet het geval overduidelijk, sterker nog zoals je zelf aangeeft steekt de industrie een hand in eigen boezem.
Het zou overigens de desbetreffende tweaker ook sieren om eender te reageren ipv constant de film/muziek/gamesindustrie maar de schuld te geven van welke situatie dan ook.

Dat terzijde opvallend dat zoiets eigenlijk gebeurd je zou toch verwachten dat ontwikkelaars goed weten hoe hun eigen pipeline eruit ziet maar tevens die van de collega's. Juist nu lijkt mij een goed moment om games te releasen wanneer andere dit blijkbaar niet doen, verwonderlijk dan ook dat er dergelijke dalen bestaan.
Vallen iOS/Android games hier overigens ook onder? Die zijn steeds meer opkomend en zullen toch ook wel effect hebben op de sales.
Ios/android is een kleine en specifiekere markt. Het grote geld wordt echter verdiend met de zogenaamde AAA titels met verkoopprijzen tussen de 30 en de 60 euro.

Een andere oorzaak van de verkoopdaling is wellicht de versnippering die ontstaat door bijvoorbeeld die android markt, maar de concurentie komt niet alleen uit de gamehoek.

Als je puur naar boekhouding kijkt heeft de consument een gezamelijk potje/budget wat wordt uitgegeven aan verschillende soorten van entertainment. Verschillende soorten van entertainment zullen dan ook tegen elkaar concurreren om datzelfde potje met geld. De consument kan dat geld maar 1x uitgeven. Van dat budget zal diezelfde consument ook zijn films kopen, muziekalbums kopen, naar een concert of theatervoorstelling gaan of zijn dure upgrade van zijn tv zenderpakket betalen.

Het kan best zo zijn dat door de strengere anti kopie wetgeving de consument in amerika nu de keuze moet maken: koop ik een game of koop ik dat nieuwe muziekalbum. Als daarbij het aanbod in games dan even in een dipje zit zal die consument eerder geneigd zijn ander entertainment in te kopen.

De industrie verwacht dat met een paar grote titels die uit gaan komen recht getrokken word, maar wat nu als dat niet gebeurd en de markt voor games aan het krimpen is?
Misschien ben ik pessimistisch maar het kan ook een start van een negatieve trend zijn.

Naast een gelimiteerd budget heeft de consument ook een gelimiteerde hoeveelheid tijd om te besteden aan entertainment. En misschien neemt de consument op het moment even genoegen met de goedkope game entertainment op de android market. Zeker met die ongelimiteerde hoeveelheid van gejatte spelconcepten op de android en ios platformen
@humbug
De NPD concludeert dat, een marktonderzoeker.
De industrie kan daar een geheel eigen reden aan geven.
Hoezo misbruikt, ik zou eerder zeggen gebruikt. want het piraterij is zeker een van de oorzaken, Maar ook de toename van spellen die worden gespeeld op tablet, smartphone en internet zal een rol spelen. En het feit dat de ontwikkelkosten voor spellen ook almaar stijgt zorgt ervoor dat het voor ontwikkelaars oninteressant wordt om nieuwe spellen uit te brengen als en als ze het al doen zijn, melken ze vorige series nog een keer uit.

Ik ben echt zo blij als er eindelijk iets serieus wordt gedaan aan die piraterij. Jammer dat ik een van de weinigen ben hier.

[Reactie gewijzigd door gertrudi op 13 februari 2012 18:04]

Behalve dat piraterij heel weinig invloed heeft op deze statistieken. Ik heb piraterij ook nog nooit genoemd gezien in artikelen die deze statistieken analyzeren. Reden is simpel, deze cijfers komen uit Amerika en PC game verkopen spelen maar een hele kleine rol hierin. En we weten allemaal hoe klein de rol van piraterij is op de huidige generatie consoles.
iemand die een pirated spel koopt voor de pc zal hem zeker wel voor de xbox kopen?
Piraterij speeld altijd al een grote maar constante rol.
Consoles hebben ook last van piraterij de een wat meer dan de ander.
Deze daling komt door extra factoren die daar deels los van staan. Of zelfs stimuleren

En dat is de crisis.
En gebrek aan top titels releases.

Het kan zelfsook zijn dat crisis piraterij stimuleerd.
Men wilt toch gamen zoals de arme studenten maar als je budged flink gereduceerd is door inkomsten probleem en toch wilt gamen. Dan is de drempel naar piraterij laag. En met crisis gebeurt dit meer op grotere schaal.

Een ander probleem kan ook zijn Online games die gamers van de markt houden.

Zo speelde ik redelijk intensief COD MW2 BOP MW3 en BF3.
En tussen door weinig annimo om iets anders te spelen.
Koop wel games maar stuk minder en minder tijd ervoor door online gamen.

Nu vooral BF3 op PS3 en tussen door X3 albion Prelude op PC.
En dat ook alleen mogelijk, omdat ik niet in mijn eentje online speel maar altijd met iemand uit onze Platoon.
Nu wordt piraterij een keer niet als reden genoemd en nu halen jullie het toch zelf weer aan ;)
tja piraterij er altijd toe deed en nu andere factoren in deze periode grote invloed hebben. En die dus nu genoemd worden.

Maar het is meer als reactie op van die anti ACTA piraten die zich ook weer laten horen.

Want als kopende gamer boeid die acta al helemaal niet.
En gamers die vooral kopen merken er sowieso weinig van.
Dus het is de piraten volk dat zich laat horen.
Er komen ook gewoon weinig goede spellen uit. Het is veel knip-en-plak-werk van vorige delen, met een hoger nummer op de doos.

Daarbij komt dat je voor ¤ 59,95 een half spel koopt. Een singleplayer die amper nog wat voorstelt (5 - 7 magere uurtjes) en een multiplayer waar de helft is uitgesloopt om je deze vervolgens als DLC te verkopen.

Je wordt gewoon keihard genaaid (sorry voor mijn taalgebruik). Geen wonder dat consumenten daar op een begeven moment moe van worden. De laatste PS3 titel die ik heb gekocht is Call of Duty : Black Ops; alweer ruim een jaar geleden.

Dat spel kocht ik nota bene voor de multiplayer. Wat bleek ? Uitvallende servers, vastlopers, timeouts en ga zo maar door. Het heeft ruim een half jaar geduurd voordat het eniger mate speelbaar was. Nou had ik eerlijk gezegd op een coulanceregeling gehoopt van Treyarch (zeg maar de 1e mappack gratis voor al het ongemak en teleurstelling-) maar nee hoor, gewoon ¤ 14,95 afkletsen.

Het enige wat dergelijke studio's nog willen is geld verdienen. Ze nemen kritiek niet serieus en prutsen maar wat aan. Je moet écht goed zoeken om de pareltjes er tussenuit te plukken. Rayman Origins is daar een mooi voorbeeld van. Daar laten ze zien hoe mooi, grappig en banaal een sidescroller kan zijn.

Kleurrijke omgevingen, prachtig vormgegeven en aangepast aan het thema. Even geen saaie grijs-bruin-zwarte FPS, maar een geweldige game die je terug neemt naar de tijd toen spellen nog kunst waren.
Juist afgelopen jaar hebben ontwikkelaars aangetoond dat een langdurige gameplay ervaring beter werkt dan een snelle slag slaan. Bioware (Mass effect 2), Bethesda (Skyrim) en zelfs Dice/EA (Battlefield 3) hebben afgelopen jaar echt goede games op de markt gebracht. Allemaal zijn ze goed voor 100+ game uren.

Over uitvallende servers kan ik weinig melden (speel niet online) behalve dat je als tweaker mag weten dat servers niet vanzelf uitvallen. Een populaire game kan (onverwachts) zoveel bezoekers trekken dat uiteindelijk de server het gewoon begeeft. Deels is dit de plannen maar soms blijkt een game gewoon populairder dan verwacht.

Ook deel ik je mening niet betreffende het aantal bugs in moderne games. Games zijn nu eenmaal veel en veel gecompliceerder dan 10 of 20 jaar geleden. Een geavanceerde graphics engine, NPC AI, dynamische spelopbouw, networking/online functionaliteiten, RPG leveling systeem, multi platform support (PS3/PC/Xbox) etc etc.

Honderd miljoen regels code en misschien 1000 bugs? Als voormalig ontwikkelaar heb ik niets dan respect wat deze mensen onder heftige tijdsdruk presteren.
Men heeft tegenwoordig de middelen om updates en patches uit te brengen. Zolang men hier ook gebruik van maakt heb ik weinig problemen met bugs.


The wereld economie ligt gewoon op z'n gat en uiteraard heeft ook de game industrie daar last van. Vervang het woord 'Games' in het artikel maar door 'auto's' en men heeft een prima artikel over de autobranch.
Geen idee op welk platform je speelt, maar mocht het PS3 zijn dan raad ik je Gotham City Imposters aan.
First Person Shooter, 60 fps waardoor het aanvoelt gelijk COD, slechts ¤15, goeie support, binnenkort gratis DLC, ...

Er is zelfs een trial van 60min beschikbaar!
Na de trailer ervan op Steam te hebben gezien heb ik dit spel aangeschaft, toen ik de DLC lijst aanklikte haf ik er alweer bijna spijt van. Je kan voor meer dan twee keer de aanschafprijs van het spel aan DLC halen.
Gelukkig van wat ik ervan begrepen heb wel de nutteloze skins etc variant.
Weinig goed games en crisis natuurlijk. Helemaal in de us, beetje leuke game-pc kost als snel 1000-1500 euro. Ik stel het al twee jaar uit. WoW en MW2 draaien prima maar MW3 gaat 'em niet worden maarja, ik moet met die centjes rekeningen betalen (van oa WoW idd, zal hem zelf maar even inkoppen)
Dit is misschien nieuws voor je, maar de PC-markt is slechts een vrij klein deel van de industrie. Zeker in de VS zijn PC sales marginaal - het gros is daar consolegamer. En een console kost echt geen 1000-1500 euro.
Crysis is nog steeds een van de zwaarste games.
Mijn HD2900 uit 2006 ofzo trok dat al.

En als je genoegen neemd met cheap consooltje met navenante fix en beperkte GFX.
Dan kan je PC ook net zo lang aan houden.
Want je bent niet verplicht in extreem settings te gamen.
Zelf Farcry 2 niet op de 2900 R600 gespeeld maar op 8600GT
In min settings en 1920x1200 zag het er nog steed goed uit.

Men heefd voor algemene ontwikkeling sowieso al iets van PC staan.
Een beetje Gkaart er in en het is ook game ready.

Wil je games spelen met alle eye candy en dus nextgen features dan pas zul je per 1,5 jaar eens moeten upgraden.

Moet je per se in extreem settings gamen tja dan wat vaker.

Dit is geen nadeel voor PC gamen maar eerder de vrijheid om te gamen zoals je wilt en hoe goedkoop of niet je wilt gamen.

Consoles zijn fixed geen keus alleen de cheap way.
Een van de eerste keer dat het niet aan downloaden ligt.
Het geld is op bij de meeste mensen. en dit zijn de eerste dingen waarop we bezuinigen.
Dus als mensen minder geld te besteden hebben gaan ze niet meer downloaden?

Ik denk dat de grootste reden het ontbreken van nieuwe hardware (dus nieuwe consoles) en bijbehorende gametitels is. Wanneer de Xbox 720 en PS4 worden gelanceerd, weet ik zeker dat de gameverkoop weer een boost zal krijgen.
Ik betwijfel of deze cijfers bijvoorbeeld onafhankelijke ontwikkelaars meenemen, terwijl 2011-2012 een spectaculaire tijd was voor de "indies". Uit eigen ervaring heb ik dit jaar echt drastisch minder uitgegeven aan "AAA" titels (die vaak niet zo AAA bleken te zijn) maar juist veel meer aan spellen van onafhankelijke ontwikkelaars, bijvoorbeeld de Humble Indie Bundles, maar ook gewoon individuele aankopen waar ik echt van genoten heb, voor iets van 120¤ heb ik talloze goede games, en dat is hetzelfde geld als waar ik normaliter een stuk of 8-12 'normale' titels van koop (als je ze tenminste via internet besteld).

Maar je hebt natuurlijk gelijk, het snijdt erin. Toch twijfel ik aan deze cijfers, maar het zal uiteindelijk liggen aan minder AAA titels, waar mensen traditioneel gezien 60¤ voor neerleggen, en het feit dat betaalmodellen snel aan 't veranderen zijn (zie Double Fine Adventure).
Content doet kopen.

Met Diablo 3 en Guild Wars 2 zal de PC games verkoop weer een piek krijgen. Iedereen wacht nu af.
die verkoop cijfers(voraal GW2 word erg geoverhyped) zullen in het niet vallen tegen gta 5
PC games : waarschijnlijk zal het nog wel een jaartje duren voordat ik gta 5 kan spelen met mijn ramplank. Rockstar released de games over het algemeen eerst op consoles. En later pas op de pc.
is dit weer zo'n leuk onderzoek waar ze digitale aankopen niet hebben meegerekend?
want dat is met een aantal afgelopen jaren ook gebeurt, eerst zeggen dat de verkopen in elkaar zijn gestort en dan later er achter komen dat digitale verkopen bijna verdubbeld zijn..
Exact! Valve deelt zijn Steam verkopen niet en het bron artikel heeft het over (fysieke) winkels. Vergeet ook niet dat een hoop spellen tegenwoordig F2P zijn waar een hoop aankopen binnen het spel worden gedaan en dus niet mee worden gerekend in dit onderzoek. Een hoop mobiele games worden tegenwoordig via apple en android apps stores verkocht. De fysieke winkels moeten het inderdaad hebben van de 'grote' titels en die hebben we inderdaad niet echt gehad in januari...

De laatste titel die ik heb gekocht die meetelt in dit onderzoek is StarCraft 2 CE op de release dag...
De spellen zijn gewoon te duur, vroeger kocht ik nog wel games. Tegenwoordig heb ik alleen battlefield 3 en modernwarfare 3 nieuw gekocht, de rest heb ik 2de hands maar dat wordt nu straks ook aan banden gelegd.
Mijn Steam collectie bestaat nu uit 100 games, waar ik in totaal zo'n ¤200 voor betaald heb in de afgelopen 2 jaar.
Hoezo games worden duurder? Ze zijn GIGANTISCH goedkoper geworden. Zoals hierboven gemeld heb ik ooit ƒ100 betaald voor Pokémon Silver, maar mijn duurste game van de laatste paar jaar is Skyrim die ik op release date kocht voor £33 inclusief verzendkosten.
Ik denk dat de game industrie ook moet overwegen dat het uitbrengen van een spel 1 ding is maar dat de ondersteuning en toegankelijkheid een heel belangrijk tweede punt is.

Vorig jaar mijn laatste spel gekocht, werkte een korte tijd en toen opeens niet meer. In november contact gezocht met de ondersteuning van in dit geval Rockstar. Het resultaat na een erg lange conversatie is dat het nader onderzocht wordt en zo snel mogelijk een oplossing komt in de vorm van een update. Nu in februari nog steeds geen oplossing.

Nu de grap dat de hackers community er wel al maanden een oplossing voor heeft gevonden.

Dan ga ik me toch eens achter me oren krabben en afvragen wat er hier niet klopt.

Het gevecht aangaan met piracy is in mijn ogen niet verstandig. Het is veel verstandiger om de kwaliteit en ondersteuning op orde te hebben. Als je 60EUR aan een game besteed wil je ook graag dat het goed werkt. Nu heerst er toch een beetje een sfeer van ik download hem eerst wel en dan zien we wel of het uberhaubt werkt. Terwijl het eigenlijk zo hoort te zijn dat de illegale versies slecht werken en de legale perfect werken. Maar helaas is het op dit moment andersom.
Ach, al sinds ik met een legaal gekochte GTA IV gigantisch veel problemen heb ervaren op PC heb ik geen retail games meer gekocht. Steam werkt meestal feilloos en met de aanbiedingen game ik goedkoop. Bijkomend voordeel is dat de kinderziektes eruit zijn en ik vaak meteen alle DLC heb zodat ik gewoon een compleet spel heb wat normaal werkt voor een goede prijs.
En ik denk dat de kerstdagen hier ook nog wel een grote rol bij hebben gespeeld. Vooral als je ziet wat die Amerikanen allemaal uitgeven met de feestdagen.

In elk geval positief dat piraterij geen reden lijkt te zijn =).
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True