Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

David Crane, een van de oprichters van uitgeverij Activision en bedenker van het klassieke Pitfall!, start met een oude zakenpartner het nieuwe bedrijf appstar games, dat zich volledig toe gaat leggen op het maken van games voor de iPhone.

David Crane heeft samen met zijn oude zakenvriend Garry Kitchen de nieuwe ontwikkelstudio appstar games opgericht, die zich volledig toe gaat leggen op het produceren van games voor Apples iPhone. Beiden zijn bekend met de markt; ze werkten tot voor kort samen bij uitgever Skyworks, dat zich ook al toelegt op applicaties voor de iPhone. Met succes, want van de 40 applicaties die Skyworks op de markt gebracht heeft, staan er 15 in de top 100 van populairste apps en 7 in de top 25. Het nieuwe bedrijf staat onder leiding van Bill Wentworth, die ook al bij Skyworks vandaan komt.

Crane stond in 1979 aan de wieg van uitgeverij Activision, samen met Jim Levy, Larry Kaplan, Alan Miller en Bob Whitehead. Hij gaf daartoe zijn baan op als programmeur bij Atari. Crane bleef bij Activision games maken, met Pitfall! als bekendste, dat in 1982 verscheen voor de Atari 2600. Bij Activision leerde Crane ook Kitchen kennen, die vooral bekend is als de man die Nintendo's arcadegame Donkey Kong vertaalde naar de Atari 2600. Van Kitchen's versie werden ruim 4 miljoen exemplaren verkocht. De twee verlieten Activision in 1986, om samen uitgeverij Absolute Entertainment te starten.

David Crane met Pitfall!
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Het lijkt mij dat het slimmer is om alle platformen te bedienen. Als je dan toch een game maakt, geef het dan ook uit voor WP7, Android en weet ik veel wat.
Maar zo kan je je richten op n telefoon, met dezelfde specs, en zo kan je een betere app afleveren. Lijkt me niet heel raar imho.
Ja maar meerdere toestellen is wel meer inkomsten... dus dat ook weer zoiets
iPhone en iPad hebben een ontwikkelomgeving die porten naar andere platformen niet direct makkelijk maakt. Je schrijft je applicatie in Objective-C 2.0 code (alleen door XCode te compilen) tegen een set Apple-only frameworks (Cocoa, UIKit, CoreGraphics, CoreAnimation, etc), en niks van dat alles is beschikbaar op andere platformen.

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat het lucratief kan zijn om voor de iPhone te ontwikkelen: er zijn relatief weinig ontwikkelaars die bekend zijn met het platform en de API's (of zin hebben dat te worden), waardoor het makkelijker is om je te onderscheiden.

Overigens is het in theorie ook wel mogelijk om C++ of andere talen te gebruiken voor een iPhone applicatie, maar echt handig is het niet omdat XCode volledig rond de Apple manier van doen is gebouwd, een andere taal kiezen dan Objective-C maakt alles alleen nog maar lastiger. Plus dat je voor alle framework code waaronder de UI geen andere keuzen hebt om Objective-C te gebruiken.
Je schrijft je applicatie in Objective-C 2.0 code (alleen door XCode te compilen)
GCC ondersteund ook objective-C hoor. Het is ook niet bedacht door Apple, maar NeXt ( gestart door Steve Jobs toen hij uit Apple gegooid werd, en later weer overgenomen door Apple toen ze Steve als CEO terug wilden) had het in licentie genomen van Stepstone.

Inderdaad moet je voor de iPhone wel tegen de specifieke libraries, classes en frameworks aanbouwen, maar je core code mag ook gewoon C(++) zijn. (dat wordt expliciet ondersteund - sterker nog: Xcode gebruikt zelf ook GCC, maar dan met een uitbreiding zodat het universal binaries kan bouwen) Derhalve kun je die code makkelijk delen tussen meerdere platformen, waarbij je alleen het interface werk voor ieder platform opnieuw moet doen. (iets wat je sowieso voor ieder platform appart moet doen, omdat ze allemaal andere interfaces gebruiken)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 16 februari 2010 15:05]

Dat is dus een afweging die je moet maken. En zij hebben hiervoor gekozen. Daar zullen ze wel over hebben nagedacht,
En meer kosten, aangezien je het dan specifiek voor verschillende platformen moet schrijven, aanpassen, debuggen e.d.
Nu moeten ze slechts investeren in de ontwikkeling voor 1 toestel.

Slaagt een spel daar aan kan men gaan overwegen om het om te zetten voor andere toestellen.

Het klinkt wel leuk om een spel in 1 keer te maken voor verschillende platformen, maar als elk platform een andere code basis gebruikt is het al snel veel extra werk.

Dus daarom kiezen ze nu voor het mobiele platform waar ze de meeste kans hebben mee hebben om veel te verkopen.

Op termijn zullen een aantal van deze bedrijfjes ook wel games voor Android en WP7 gaan beginnen maken.
Ja maar dan krijg je ook weer dat gezeur van eerst word die game op de Iphone gereleased...... iedereen die een iphone bezit zit hem te spelen vervolgens 2 maanden later komt hij hij voor een x aantal andere toestellen.. dat is toch ook krom. vind ik
Dat gebeurd toch ook met heel veel games op Xbox/PS3/PC? Wat is er dan krom aan?
Je kunt veel kosten besparen door je te richten op 1 platform. Door het distributie systeem van de iPhone (appstore) kun je ook eenvoudig een grote groep gamende mensen benaderen. Zie het als een een Xbox live. Wil ook op PSN komen zul je wel het hele spel opnieuw moeten programeren/aanpassen.

Daarnaast zijn de appstores van de WP/Android nog niet zo populair.
Vergeet daarnaast de SDK van de iPhone niet. Deze is erg krachtig - ook voor games - en relatief gemakkelijk te doorgronden. Dit zal ook zeker drempelverlagend werken...

Verder doet de iPhone het gewoon erg goed qua performance: http://retweet.nu/16ASh

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 16 februari 2010 11:25]

Heeft weinig met perfomrance te maken. Google moet de grafische engine uitbreiden. Staat ook op engadget in plaats van een pro-iphone blog.
Ligt het aan mij of gaan telkens meer mensen zich richten op Iphone games?
Yup. De iPhone markt is groot, er is relatief weinig piraterij (of, ik hoor er niet veel over in de media), het heeft een ideaal distributiesysteem, lage prijzen, etcetera. Gamedevelopers lijken het prettiger te vinden om voor de iPhone spellen te ontwikkelen dan voor een platform als de PSP of DS - ook aangezien de spellen daarvoor meestal nog traditioneel verspreid worden (dmv cartridges), alhoewel de nieuwe PSP Go dat anders doet.
Piraterij is er zeer zeker hoor, maar dat heb je ook op de xbox enzo, toch verkopen die games ook nog gewoon.
Bij de Xbox hebben ze nog een stok achter de hand waardoor veel Xboxen niet worden omgebouwd
Bij de Xbox hebben ze nog een stok achter de hand waardoor veel Xboxen niet worden omgebouwd
bij de iPhone hebben ze in zekere zin ook een stok achter de deur die een hoop mensen ontmoedigt het jailbreak pad op te gaan.

( je kunt niet zomaar een nieuwe versie van de software instaleren )
Bij de Xbox kan je niet meer op live, heb je niks aan je harde schijf, bij de iPod/iPhone moet je hoogstens een paar dagen wachten, en 3 kliks meer uitvoeren. Wat een vergelijking...
Bij de Xbox kan je niet meer op live, heb je niks aan je harde schijf, bij de iPod/iPhone moet je hoogstens een paar dagen wachten, en 3 kliks meer uitvoeren. Wat een vergelijking...
De vergelijking is best goed, omdat het meerdere malen is voorgekomen dat het wel wat langer duurde dan een paar dagen. Mede daarom heb ik nooit een jailbreak losgelaten op m'n eigen iPhone.
Nou er zijn heel wat ge-jailedbreaked toestellen, en op de newsgroeps is ook zo'n beetje alles te vinden wat er is... Maar schijnbaar is de markt nog groot genoeg om er het een en andere te kunnen verdienen.
Persoonlijk vind ik het prima, leuke applicaties en games zijn altijd welkom. Daar Activision vast nog wel wat oude sources heeft liggen van oude toppers zullen er nog wel wat retro spellen op de Iphone ge-poort worden denk ik...
Die indruk heb ik ook. Het is ook makkelijk te verklaren, omdat de iPhone veel users heeft en een iPhone game minder moeite kost dan bijvoorbeeld een game voor xbox of playstation.
Niet alleen de iPhone, je vergeet iPod Touch gebruikers welke bijna over een identiek toestel beschikken en ook toegang hebben tot de App Store.

Ik heb men Ipod Touch nu al een half jaar en ik moet eerlijk toegeven, het is verslavend :+ ... ik wou hem in de eerste plaats gebruiken voor video / audio wanneer ik onderweg ben maar gebruik hem eigenlijk vooral voor snel even een spelletje te spelen (vooral puzzels, arcade, board games, ...), het enige minpuntje is dat niet alle games geschikt zijn voor dit platform, Tetris wil je bvb echt niet spelen met je vingers en verder zou het scherm soms wel wat groter mogen zijn, ik ben dan ook heel benieuwd wat de iPad binnenkort met zich zal meebrengen qua games ...

[Reactie gewijzigd door KimG op 16 februari 2010 13:22]

Tsjah, het enige wat je nodig hebt zijn 4 knopjes, links rechts, en de twee kanten op draaien. Dat kan misschien, net als de GBA emulator, met knoppen die over het beeldscherm liggen. Weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar je hebt dus geen last van een kleiner speeloppervlak door de inname van knoppen.
Dat ligt niet aan jou, developers hebben veel succes met iPhone games en nu de iPad (hoe nutteloos deze voor veel mensen ook is) er aankomt, zien steeds meer developers een soort eco-systeem ontstaan. Men laat ook zien dat gebruikers veelal bij de iPhone blijven en dus weer meer kopen, etc. etc. Het is een flinke business geworden.
Zullen we even wachten de iPad nutteloos te noemen tot deze in de winkel ligt, of liever tot we er een aantal maanden mee hebben kunnen werken?
Dit zeg ik letterlijk: (hoe nutteloos deze voor veel mensen ook is)
Je kan het opvatten dat ik persoonlijk vind dat het nutteloos is, maar daar doel ik niet op, ik doel op de opvatting die ongeveer 60% van het Internet heeft (natte vinger).
60% van het vocale en actieve deel wellicht... ;)
iPad (hoe nutteloos deze voor veel mensen ook is)
waar slaat die toevoeging nou weer op, dat jij het potentieel van de ipad niet ziet betekent niet dat je er te pas en te onpas je mening over moet tussenvoegen.
En waarom niet? Hij schrijft toch geen artikel? Het is zijn persoonlijke reactie hoor.
Totaal OT:
Je kunt helemaal niet stellen dat het nutteloos is voor veel mensen omdat

1) Het apperaat nog niet onder mensen beschikbaar is
2) Er geen onderzoek gedaan is of het apperaat wel of niet nutteloos is.

Hij zou wel kunnen stellen dat het hem nutteloos lijkt voor vele mensen, niet dat het nutteloos is.


Persoonlijk lijkt het apperaat mij wel geschikt voor vele huishoudens...

Ries
Mensen mensen, ik bedoel ook helemaal niet dat het voor iedereen nutteloos is, ik zeg alleen maar dat vele mensen dit vinden (lees het Internet er eens op na zou ik zeggen). Ik heb er bijv. wel interesse in, mits er mooie apps voor uitkomen.
Alle apps die al uit zijn gekomen, die kun je er ook op draaien, waaronder genoeg mooie apps ;) (en dan ook nog iWork etc.)
Ja de iPhone apps zijn fijn, maar daar heb ik al een iPhone voor. Ik zal pas een iPad overwegen als ik idd meer apps zie in de trend van iWork.
Elk product is voor veel mensen nutteloos...

Maar ik snap je punt wel, die toevoeging was niet erg nodig geweest. Een PSP is ook nutteloos voor veel mensen maar wel leuk. Plus dat ik hoe langer hoe meer vertrouwen krijg in het idee achter een de iPad, je ziet links en rechts nieuwe ideeen als paddestoelen uit de grond schieten, een device met de form factor en no-nonsens gemakkelijke manier van bediening als een iPad heeft zeker potentie.

Het zou me niet verbazen dat een hoop negatievelingen er nog versteld van zullen staan hoeveel mensen straks zo'n apparaat in huis hebben en er plezier van hebben. Zal tegen die tijd dan wel weer allemaal komen omdat het apparaat alleen maar hip en trendy is, maar ik zie de shift naar iPhone-stijl games juist als een volgende indicatie dat er op termijn nog hele vette dingen mogelijk gaan zijn met een iPad.
Ik ben het met ons eens.
Er is al heel vaak geschreven dat ipad niet massaal gaat overslaan.

Mocht hij aanslaan zeker niet in nederland. Daar zijn we te nuchter voor.
Wat heeft een gemiddelde gebruiker nou aan een ipad.

Je hebt een laptop. En gebruikt hem voor school?
Telefoon gebruik je om te bellen.
Ipod voor muziek.


Ipad voor ebooks?
Het is meer een kwestie of ebooks gaat doorbreken?
In mijn ogen en ik wordt toch echt getrained om te zien wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft.
Ik heb ebooks al van af het begin. Niet since twee, drie jaar maar zeker als 15 jaar.
Zit ik te wachten op de komst van ebooks. Maar het product is niet wat de consument wilt.

De ebook had door kunnen breken als:
Matriaal bijna kosteloos over de toonbank gaat. (Zelfde prijzen als een losse song op itunes).
Het is goed voor de milieu,
Geen bomen die tegen de vlakte gaan,

Maar de prijzen zijn net zo duur als een gewone boek.
Plus je moet geld neer tellen voor een dure apparaat waar verder geen meerwaarde aan zit.
Daarbij lijkt het niet het lichtste veertje ooit.\
Hij heeft genoeg reden om te zijn dat het best nutteloos is.

Apple brengt buiten de ipad, toch redelijk goeie matriaal.
Apple heeft een stabile markt en het heeft geen echte concurrentie.
Er zijn weinig fabrikanten die net zo uitgedachte producten levert als apple.

Goeie infrastructuur.
Stevige apperaten. Zoals laptops van aliminium.
Krasbestendige scherm van de iphone.
Mensen weten wat ze kopen omdat Apple aan een simple marketing strategie zit. Weinig bullshit recht tot het punt met mooi kleurtjes.

En wat betreft goeie infrastructuur.
Ze nemen veel contact op met verschillende bedrijven om het kleine beetje wauw gevoel te geven. Zoals praten met EA voor games voor de app store.

Geweldige marketing. Niet alleen in woorden maar ook in daden.
Ik begrijp veel mensen zeggen het verkoopt zo goed door hun marketing.
Maar het is ook hoe ze die uitwerken.

Ik prefferer deze strategie ook met verschillende feesten die ik organiseer.
En het levert wonders op
Ik denk ook dat we nog een enorme battle te zien krijgen op games gebied voor je mobiel. Microsoft is aardig bedreven in de game wereld en ik denk dat ze ook wel hoog zullen inzetten op WP7 games. De grote vraag is wat Google hier aan gaat doen? En Nokia? Het lijkt er op dat met giganten als Apple, Microsoft en Google er weinig ruimte is voor nog een phone OS (Of bijv Symbian, Bada etc..). Het is volgens mij wel de slechtste timing ooit van Nokia om met een nieuw OS te komen. Ookal zouden ze een mooi OS hebben, dan redden ze het nooit qua games.
Ik bezit nu al een tijdje een iPhone, maar gamen vind ik nou niet echt leuk op het apparaat.
Leuk dat het grafisch best OK is, maar hij word best warm en de battarij gaat vrij snel leeg.
Allemaal logisch maar het maakt het voor mij geen prettige console :P
Lol, oldschool. Lang geleden dat ik dat spelletje nog heb gezien.

Anyhoo's leuk dat de mobiele telefoons voor een opleving van oduere genres zorgen. Hoop dat het met deze man ook weer het geval is. :)
Cool, Nou volgende iGadget van Apple de iConsole ;)
Hebben ze hun vingers al eens aan gebrand: de Apple Pippin...
Een gameboy (DS) of PSP was een mooi platform, maar een touch of iphone geeft gewoon meer opties. Prijzen van de spelletjes (gratis tot weinig) vind ik ideaal voor een spelletje. mijn 3 jarige gebruik mama's oude iphone nu als speeltje en werkt nog prima
Met het verschil dat je op de DS/PSP 10/20x meer uren zoet bent met een game.
"iPad nutteloos" - helemaal mee eens. zinloos zelfs.

desalnietemin gaat dat ding een absolute blockbuster worden.
heer jobs kwam al eerder met nutteloze bedenksels waar inmiddels de halve wereld mee rondsjokt.
en eerlijk, wat heeft "de gemiddelde gebruiker" meer nodig dan een tablet?

leve de evolutie!

ik zie nu al uit naar de iPad DS ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True