Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Sony-topman Nobuyuki Oneda heeft tijdens een conference call met aandeelhouders aangegeven dat het bedrijf de productiekosten van de PlayStation 3 sinds de introductie met ongeveer zeventig procent heeft weten te verlagen.

Moederbord PlayStation 3Naar aanleiding van de presentatie van de tweedekwartaalcijfers gaf Sony-topman Nobuyuki Oneda de aandeelhouders een toelichting over onder andere tegenvallende verkoopcijfers. Oneda had echter ook goed nieuws: "De productiekosten van de PlayStation 3 zijn sinds de introductie aanmerkelijk gedaald en daarmee liggen we op schema", aldus Oneda. Hij wilde niet loslaten hoe groot de besparing precies was, maar na wat aandringen liet hij los dat de kosten met ongeveer zeventig procent waren gedaald, zonder daar overigens concrete bedragen bij te noemen.

Analisten hebben steeds aangenomen dat Sony bij de introductie van de PS3 verlies maakte op het apparaat. De schatting was destijds dat het ongeveer 800 euro kostte om de PS3 te maken, terwijl het apparaat voor 400 euro aangeboden werd. In december 2008 berekende onderzoeksbureau iSuppli al dat Sony de productiekosten met 35% had weten te drukken, waarmee het concern nog steeds verlies zou maken op het apparaat. Nu de kosten met 70% zijn teruggedrongen, zou Sony echter winst op de console kunnen maken, waarvan de 80GB-variant voor 340 euro in de winkel ligt. De verkoopprijs is volgens veel analisten nog altijd te hoog. Er wordt al maanden gesproken over een prijsverlaging voor de PS3, maar Sony hult zich tot dusverre in stilzwijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Sony heeft een PS3 als een krachtig en veelzijdig kwaliteitsapparaat met veel features en met ditto prijskaartje op de markt willen zetten. Helaas voor Sony is dat slechts in beperkte mate gelukt.

De Bluray speler is natuurlijk een groot voordeel, evenals het feit dat de PS3 tot dusver de enige BR speler is die dmv software upgrades kan upgraden tussen BR specs. Maar hoe langer hoe meer BR een commodity wordt, hoe leger dit argument wordt.

Dan het mediacenter gedeelte. Het moge duidelijk zijn dat de PS3 dit een stuk beter aanpakt dan de X360 (waardeloos mediacenter), maar eigenlijk vind ik ook de PS3 maar halfbakken. Zo is er geen native support voor MKV of ViDEO_TS, geen coverart, geen tag support, geen enkele vorm van internet-integratie (last.fm, imdb, cddb, weather, uitzendinggemist, netflix etc) en geen library-mogelijkheden. Eigenlijk is het gewoon een simpele filebrowser welke met je controller of met een remote bedienbaar is... Er zijn veel betere en goedkopere mediacenter oplossingen op de markt. En van dat on-the-fly remuxen of -erger nog- transcoden mbv media servers wordt je natuurlijk ook niet blij. Bah bah.

Tenslotte het gaming gedeelte: de PS3 zou vele krachtiger zijn dan de X360. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat op bepaalde gebieden (vrnl de CPU) wel zo is, maar die is de afgelopen jaren helemaal niet uit de verf gekomen. In veel gevallen deed de X360 het beter. Pas dit jaar loopt het een beetje on par heb ik het idee en dat is natuurlijk veeel te laat. Heel veel mensen hebben nu al een X360 met spellen, dus dan is de drempel wel vrij hoog om er een tweede console bij te kopen. Maar wellicht dat dat met de uitgestelde 2010 toppers gaat veranderen. De devvers hebben met al dat uitstel immers ruim de tijd gehad voor optimalisatie, wat de PS3 juist goed kan gebruiken.

Concluderend kan denk ik wel worden gesteld dat een prijsverlaging van de PS3 erg verstandig zou zijn wil Sony haar marktaandeel behouden. Sony kan overduidelijk op een heel aantal gebieden haar beloftes nog niet waar maken en dat blijkt ook uit de ingekakte verkopen van de PS3 tov vorig jaar. Als Sony verstandig is gooien ze er op z'n minst een scherpe kerstaanbieding eruit in november en december, want als Sony ook de slag om kerstmis gaat verliezen zou dit wel eens heel vervelend voor Sony, maar ook voor de markt en dus de consumenten kunnen uitpakken. Een duopolie is al erg genoeg, laat staan (nog een) monopolie van Microsoft.
Volgens mij kunnen de nieuwe Blu-Ray spelers van Samsung wel dmv van software upgraden tussen BR specs. Dan heb ik het over de types 3600 en 4600. Daarnaast zijn deze twee laatstgenoemde ook al halve mediacenters. Sluit er een HDD op aan (of stream de mediafile via de bijgeleverde wireless dongle) en hij speelt vrijwel de meeste formaten af, als je Samsung mag geloven. Ik ga dit volgende week testen omdat ik dan de 3600 binnen krijg.

Daarnaast is de toegevoegde waarde van mediacenter zijnde consoles een beetje af. De meeste nieuwe tv's zijn tegenwoordig ook al halve mediacenters. Zo speelt mijn tv standaard al bijna alle mediafiles af (en updates blijven er maar voor komen :D thnx Samsung).
Ja inderdaad, en Samsung tv's hebben zelfs support voor MKV containers. Ik snap dan ook niet dat de meest gebruikte HD videocontainer gewoon niet wordt ondersteund als het blijkbaar vrij eenvoudig kan. Ik bedoel bij Samsung tv's zie ik het meer als een extratje waar xbox en ps3 lopen te patsen met hun mediacentermogelijkheden.
De Xbox 360 nu ook met Windows 7 en de nieuwe NXE update die er snel aankomt. Zoek maar op Project Remoulade van DivX.
Dit zou ook een extreme prijsverlaging betekenen. Zou wel tijd worden, want hij is nog steeds vrij duur.
vrij duur ? voor een bluray speler, mediastreamer en console in 1 ?? vind 340 een hele mooie prijs hoor.
Als je al een blueray speler hebt en geen gebruik wilt maken van de onhandige mediastreamer dan is >€200,- een groot bedrag voor een standaard console.
Je hebt voor minder geld een Wii of een X360. Dus is 'ie duur. Dat 'ie meer kan verandert daar niks aan.
Duur tov een Wii of X360?
dat is hetzelfde als zeggen dat een toyota corolla verso duurder is dan een toyota corolla.

ja.. maar hij kan ook meer (in de verso past meer rotzooi, bij de ps3, over het algemeen krachtiger systeem, grotere hdd's die te vervangen zijn, mediaspelermogelijkheid (die als wordt gebruik wordt gemaakt van de streammogelijkheden nagenoeg alles speelt).. en hij speelt blueray disks.
wat je er uiteindelijk mee doet is jouw ding en het is jouw afweging of je het geld ervoor over hebt.
Er kan makkelijk 70% van die prijs af. :p

Eeen PS3 voor 100 euro en ik koop 'm direct :p
Ik vind soieso alle consoles van tegenwoordig vrij goedkoop.
De PS2 was bij introductie ook meer dan 1000 gulden, en is altijd nog 450€

Dan is 340 een mooie prijs, dat de Wii goedkoop te fabriceren is en dat het Microsoft's tactiek is om de xbox zo laag te verkopen is natuurlijk alleen maar slim, maar niet perse logisch.
En dat terwijl je met 1000 gulden toen meer kon doen dan nu. Dus is de PS3 nu eigenlijk goedkoper op de markt gekomen.
De PS3 kwam echter voor 600 euro op de markt.
Dat is dus nog altijd meer dan 1300 gulden. Een stuk meer dan de 800 die ik betaalde voor de PS2 ten tijde van de launch in NL.
ik heb er 599 voor betaald, en ik moet zeggen het is de best gemaakte first-gen console die ik ooit gehad heb ;)
hij speelt ook nog PS2 spellen zeer goed al zeg ik het zelf :P ik krijg zelfs nog biedingen van rond de 800euro.

dus noem jij dat dan nog duur? hij word alleen maar meer waard!
alle capacitors zijn solid-state in de nieuwere zitten er goedkopere in, dus de euro-first gen gaan ook nog eens langer mee.
stroom gebruik is lekker belangerijk, 150watt is niet iets waar ik mij druk over maak peik load komt tegenwoordig niet hoger dan 200watt (ook al is de voeding 350watt piek).

[Reactie gewijzigd door stewie op 1 augustus 2009 01:57]

Mag ik vragen of je je PS3 dan aanbiedt incl games of excl? En waar heb je dan geadverteerd als ik zo vrij mag zijn? :)
dit was op een pc beurs zonder games, maar ik wil mijn PS3 houden ;)
kijk mijn xbox360 elite 120gb mag je morgen komen ophalen voor 199euro, maar mijn PS3 is voor geen goud te koop!
PS2 was bij introductie 1150 gulden incl 1 controller, exclusief game.
dan maak jij later een console die je ongeacht de productie prijs voor 100 euro over de toonbank gooit.. is wel leuk allemaal maar totaal niet realistisch natuurlijk..

sony vind het denk ik niet zo erg als ze 10-20 euro op een console verlies maken dit verdienen ze wel terug door games maar als ze nu ondanks de productie verlaging de console voor 100 euro over de toonbank gaan gooien kunnen ze natuurlijk nooit winst op dat ding maken.. en dan komt er voor jou later waarschijnlijk geen nieuwe playstation ;)
dan maak jij later een console die je ongeacht de productie prijs voor 100 euro over de toonbank gooit.. is wel leuk allemaal maar totaal niet realistisch natuurlijk..
Sorry, maar dat is precies wat sony heeft gedaan, een console gemaakt die twee keer zoveel kost om te maken dan opbrengt (bij intro toch). Logisch gezien verlagen de prijzen pas als er evenveel ps3 verkocht worden als tot de 50% productie kosten besparing. Zodat hun verlies terug verdient is.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 1 augustus 2009 14:47]

Argumenten mogen op Tweakers.net ;). Kun je je mening onderbouwen?
ik heb trouwens ook een xbox360, en kwa multi-media en gebruiker interface is het niet echt functioneel te noemen "en hij is luidruchtig zelfs mijn 65nm versie".

blu-ray is ook leuk in de toekomst voor mijn privé collectie divx die ik zelf 100% legaal heb omgezet (200GB die ook functioneren op alle PS3).

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 juli 2009 17:10]

Mja, dan verschillen wij in mening.
Ik vind de Xbox 360 echt een geweldig multimedia apparaat, en het nieuwe dashboard is een zeer grote verbetering qua gebruikersinterface. :)
Het blijft een herriemaker... :P
(heb er zelf ook een dus ik kan het weten)
kwa gebruik en functies niet.
dan is de ps3 zwaar underrated, het is een betere media-center dan welk media-center product dan ook.
Misschien voor een game console underrated... Maar als media center wanneer je producten hebt als Popcorn, Mvix, dacht het niet.
popcorn, mvix jawel hoor.
een PS3 is goedkoper met een blu-ray speler, heb je niets aan popcorn/mvix etc.

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 juli 2009 22:25]

Ik vind de ps3 een mooi apparaat, voor het spelen van spelletjes en voor het afspelen van blu-ray's maar als media center is het een brak apparaat. Niet zozeer van wege de hardware maar van wege de software. Ik kan geeneens door mijn muziek browsen wanneer ik een liedje aan het afspelen ben, er is geen ondersteuning van album art. Als de muziekafspeler in de buurt gaat komen van b.v. itunes of winamp dan wil ik het nog wel eens overwegen. De ondersteuning van verschillende videoformaten en codecs is ook om te huilen. Dit lukt zelfs beter met de media afspeler van windows. Hier kun je tenminste makkelijk codecs downloaden mocht je ze missen.
Voor 100 heb je een ps2 O-) en daar maakt sony wel winst op.
Ze moeten ergens de winst vandaan halen toch. ;)
Ik vind het een vreselijk onding als mediaspeler, als console zou ik 'm wel kopen.

Denk ook dat ie nu niet opeens goedkoper op de markt komt omdat er onderaan de streep nog altijd verlies gedraaid is, maar de lagere productiekosten staan iig een toekomstige prijsverlaging niet meer in de weg.

Anyway, ik wacht nog altijd op de PS3 only game waar ik warm voor wordt.
Er van uitgaande dat de productiekosten nu rond de €240 liggen (30% van 800), is €340 inderdaad niet zo een slechte prijs (de hele rompslomp van distributie en winstmarge van de winkel erbij gepakt).

Toch zou het mijns inziens wel goedkoper kunnen, maar de vraag is alleen of dit wel gewenst is. Zelf als je een paar tientallen euros eraf doet, en bijvoorbeeld break-even draait op je console, dan nog is de vraag of je echt zoveel extra klanten gaat aantrekken met die zet.

Als je namelijk niemand extra weet te overtuigen met die (kleine) prijsdaling, snijdt je in je eigen vel. Bovendien zou het best kunnen dat bepaalde componenten weer wat duurder worden als de economie weer op gang trekt en de algemene vraag stijgt.
Als PS3 tussen 250 en 275 euro zou kosten, zou Sony veel meer consoles verkopen. Kijk maar naar de concurrentie. Xbox en Wii verkopen veel beter.
Veel mensen zien niet de meerwaarde van een BR speler.
Sony zou veel meer PS3 consoles verkopen als er een hack voor was net als die andere 2, alleen daar hebben ze volgens mij helemaal niks aan.
Ik kan er niks anders dan respect voor hebben dat het bij elke nieuwe generatie van Sony langer duurt voordat ze dat ding gekraakt hebben. Dat Sony zich alsnog staande houdt vindt ik alleen maar knap. Er worden enorme aantallen xboxen en wii's omgebouwd en ik ken ettelijke mensen die 2 xboxen hebben (een hacked versie en en ongemodificeerde voor de paar legale online games die ze hebben)
Meeste mensen willen nog steeds alleen maar een spelletje spelen. Dan is die 340 (zo goedkoop is hij in meeste winkels niet eens) nog aardig aan de prijs als je die vergelijkt met de Wii en 360, die ze strax volgens mij gratis gaan weggeven :P.
Nou heb ik hem nog nergens aangeboden gezien voor minder dan 399.
Blijkbaar vindt men ook de concurrenten (Wii, X-doos) te goedkoop, want die zie ik ook nergens meer aangeboden worden voor de officiele prijs, alleen als bundels (voor 50-70% daarboven) met een hoop games die niemand wil hebben.
De kostprijs is niet nu ineens 70% gedaald. Hij is 70% gedaald tov toen de PS3 net uitkwam. Dat is een geleidelijk proces, en dus zullen de PS3 winkelprijzen ook niet ineens gaan kelderen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2009 15:17]

Waarom? Die 70% besparing is gemeten tussen nu en de introductie in 2007. Imo niet erg waarschijnlijk dat ze ineens een extreme prijsverlaging door gaan voeren.
Ik sluit niet uit dat ze lager gaan zitten natuurlijk, zou best kunnen en goed voor de verkoop zijn. Maar misschien spelen ze pas sinds een half jaar quitte op de verkoop van een PS3.
Wedden dat deze prijsverlaging wordt aangekondigd op de Japanse gamebeurs in september?

Eerder meldde sony daar de komst van de PS3, de psp3000 en enkele games.

Ik denk met grote zekerheid te zeggen; daar wordt de prijsverlaging aangekaart, en de nieuwe ps3 slim geintroduceerd
Uhm en je denkt dat ze al die tijd dat ze verlies gemaakt hebben niet een klein beetje zouden willen terug verdienen? Daarom ga ze nu natuurlijk nooit ineens een hele dikke prijsverlaging doen. Het betekent dat ze nu eindelijk wat winst kunnen gaan maken op de console zelf. Ja, ze hebben waarschijnlijk genoeg ruimte om de prijs wat te gaan verlagen, maar met 70% natuurlijk nooit. 't is niet dat ze graag gratis willen werken.

En natuurlijk is het zo dat de prijs in de winkel niet alleen door de productiekosten bepaald wordt, maar ook door BTW, transport en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 31 juli 2009 15:47]

Productiekosten zijn maar een fractie van de totale kosten van een apparaat of service zo je wilt. Soft- & hardware development, verschepen en de retail hebben allemaal zo hun kosten. Vergelijk het met de prijs van benzine - die hangt ook niet 1 op 1 samen met die van ruwe aardolie door onder andere het kwartje van Kok... ;)
Hoezo?
De schatting was destijds dat het ongeveer 800 euro kostte om de PS3 te maken, terwijl het apparaat voor 400 euro aangeboden werd.
30% van € 800 = €240
Dan is de vraag of deze €240 de prijs af fabriek of af toonbank winkelier is.
En de vraag is of de 70% op de hudige console is of de slim versie?
nieuws: 'Sony bestelt Slim PS3 voor verkoop in augustus'

Als het de slim is en af toonbank winkelier dan mag je een prijsverlaging verwachten maar waarschijnlijk nog steeds boven de € 250 (btw is ook nog een heel belangrijk punt €45,60 op €240)

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 31 juli 2009 16:53]

Een prijsverlaging zou dus betekenen dat ze weer opnieuw verlies gaan maken.

En Sony doet het op dit moment sowieso al niet best, dus ik denk dat ze nog eens heel goed over een verlaging zullen nadenken.
ehh nee dat is niet zo.. ze hebben een prijsverlaging de productie kosten waren 800 euro
70% van dit bedrag is 560 euro dus zijn de productiekosten nu 240 euro als ze hem dan verkopen voor 300 euro(geen winkel prijs) maken ze als nog een winst van 60 euro per console.
Kijk eens hoe duur ie nu in de winkel is? Staat rechts van het artikel. Waarempel, 340 euro. 40 naar de retailer (ik noem maar wat), en Sony heeft 300 aan omzet (en dan laat ik distributie voor het gemak maar even buiten beschouwing). Dus nee, volgens je eigen redenatie kan ie toch niet heel erg veel goedkoper meer.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2009 18:32]

ik zeg ook geen winkel prijs dan doel ik dus op een prijs aan leveranciers.. dan is misschien 60 euro nog aan de hoge kant maar niemand hier weet natuurlijk iets van die prijzen af.. dus ik geef alleen een statement dat sony nu geen verlies meer gaat maken op de ps3 die prijs is natuurlijk niet op een bron gebasseerde waarde. Ik snap zelf ook nog wel dat hier distributie kosten etc. bijkomen.
ik zeg ook geen winkel prijs
Ik zei ook helemaal niet dat je dat zei. Ik heb het niet over technicalities. Waar het om ging is dat yzf1kr zei dat de prijzen niet heel veel goedkoper kunnen, omdat Sony dan weer verlies gaat maken. Jij komt vervolgens met een mooie rekensom dat ze voor goedkopere prijzen (namelijk 300 euro) nog steeds winst kunnen maken. Ik laat vervolgens weer zien dat ze hem nu al rond die prijs verkopen, en waarschijnlijk nog minder. Oftewel, yzf1kr heeft gelijk: hij kan momenteel niet veel goedkoper zonder verlies te gaan maken, en dát was wat jij betwistte.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2009 16:05]

Waarempel, 340 euro. 40 naar de retailer (ik noem maar wat), en Sony heeft er 300 aan verdiend
Het maken de onderdelen kosten geen geld?
Hier staat toch 70% van € 800 bespaart is € 560 kosten zijn dus € 240. Dus Sony heeft een maximale winst (als in de € 240 alle kosten zitten btw zit er echt nog niet bij is € 45,60 op € 240) van € 60 als de retailer € 40 krijgt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 31 juli 2009 16:51]

Het maken de onderdelen kosten geen geld?
Sorry, ik bedoel dat de omzet 300 is. Heb m'n post aangepast.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 31 juli 2009 18:32]

Die 800 is een schatting die niet door Sony bevestigd is. Van die €340 gaat nog BTW en een marge voor de shop af.
En die dingen moeten ook op een manier bij de shop komen, ze vervoeren zichzelf niet :)
240€ + vervoerskosten + marketing + marge groothandel + marge kleinhandel + btw = 340€ (huidige prijs)
ik ben dus wel zeker dat ze nog steeds geen/heel weinig winst of zelf nog steeds verlies maken
Maar voor 240 euro dan staat hij bij de fabriek in een kartonnen doos.. ga jij hem uit china halen? ik dacht het niet.. en dan komt er nog btw/vervoer en dan nog eens de winkel prijs ik denk dat ze net 5 euro aan WINST overhouden of nog minder.
Voor 10euro sturen ze alles op, ik koop maar zat spullen daar, :|)
Is er trouwens bekend hoeveel een Xbox360 en een Wii op dit moment kosten om te maken?

(Neem aan dat beide wat goedkoper zijn wegens geen bluray, en dan vooral de Wii natuurlijk, maar het zou wel interessant zijn)
dat hoeft natuurlijk niet, ze kunnen ook de verkoop stimuleren door de prijs te verlagen en minder winst maken per console maar dus wel meer consoles verkopen en zo misschien netto wel meer binnen krijgen.
als ze per console verlies lijden, dan zal een verhoging van het aantal consoles verkocht alleen zorgen dat ze sneller verlies lijden. waar haal jij je logica vandaan?

stel, de productiekosten zijn 300.
de extra kosten voor vervoer enzo zijn 50.
de verkoopprijs is 340.

dan hebben ze per console 10 euro verlies. doe dat maal een paar duizend en je hebt nog steeds verlies, geen plotselinge winst.
Qua console-verkoop ben ik dat wel met je eens, maar het is natuurlijk vreemd om er vanuit te gaan dat er enkel en alleen een console wordt verkocht.

Er zijn ook verschillende accessoires te koop en de verkoop daarvan stijgt natuurlijk ook. Juist op die accessoires wordt het nodige verdiend. Denk aan de PS-Eye, controllers, Blu-ray remote en natuurlijk games.

Afhankelijk van de grootte van het verlies dat gemaakt wordt op de console, kan dit mogelijk gecompenseerd worden door de verkoop van accessoires.
Dit zou betekenen dat de kostprijs van een PS3 van 800,- naar 240,- euro is gedaald. Tegen een verkoopprijs van 340,- betekend dit 100,- winst op een momenteel verkochte PS3.

Dan snap ik wel dat ze nog niet erg happig zijn op het verlagen van de verkoopprijs, want ze hebben langer en in die periode meer verlies op een verkochte PS3 gemaakt, dan dat ze nu al terugverdient kunnen hebben.

Ik ben wel benieuwd wanneer het beestje dan wel onder de voor mij belangrijke grens van 300,- euro daalt.
Je verhaal gaat niet helemaal op.
Met productie kosten van 240 euro en een verkoopprijs van 340 heb je natuurlijk geen 100 euro winst per console. Daar moeten ook nog allerlei kosten voor allerlei tussenhandelaren e.d. vanaf.
Ik denk dat als Sony 20 euro overhoudt van die 100 dat ze in hun handjes mogen knijpen.
Ze hoeven het verlies wat ze op de vorige consoles gemaakt hebben natuurlijk niet perse op de nieuwe consoles terug te verdienen.

Sony zal als totaal gewoon zoveel mogenlijk winst willen hebben, een groot deel van de winst komt door verkoop van spellen. Ook kunnen ze natuurlijk beter 200 maal € 55,- winst hebben dan 100 maal € 100,-.

Sony zal er best wat onderzoek in gedaan hebben wat de beste prijs is om de winst te maximaliseren, maar het blijft natuurlijk een lastige beslissing aangezien je nooit zeker weet hoeveel consoles en games je meer verkoopt door een prijsverlaging.
Ik vind de PS3 ook een supernuttig ding.
Vooral het mediacenter/streaming aspect is echt wel handig en werkt goed ( mits de juiste software/instellingen aan je pc kant )

Blue-rayspeler en het feit dat je kan gamen ( blue-ray gebruik ik niet , gamen niet zo heel veel) maken het plaatje helemaal af.

Prijs is hoog, maar je krijgt er naar mijn mening wel veel voor terug.
Ik vind het een waardige prijs.
Er zijn mediaspelers beneden de 200 Euro, zoals de Popcorn Hour die hun werk veel beter doen als de PS3. Eigen codec en een stuk lager energie verbruik.
En die heeft weer geen blu-ray speler, en kan geen spellen spelen.
Geen appels met peren vergelijken.

Of beter, geen appels met een fruitmandje vergelijken.
Gamen is een dure hobby !!!
al zou de playstation 240 euro kosten ga je dan ineens de ps3 kopen? joh je koopt 4 spellen en je hebt dan zelfs al meer betaald dan 240 euro (65 euro p/stuk).
Als je PS3 nu nog duur vind dan moet je überhaupt niet beginnen aan gamen op een console, behalve als je zo zielig bent om de console om te bouwen wat nog niet kan met de PS3. Ik denk dan ook dat dat de nummer 1 reden is van al dat gezeik dat de ps3 te duur is, behalve dat het dan ook als grootste argument wordt gebruikt door de fanboys van de xbox360/wii. Ze wachten gewoon massaal tot de ps3 om te bouwen is of iets dergelijks. Je kunt namelijk onmogelijk de playstation 3 duur vinden als je de spellen daadwerkelijk koopt.

Besides als je echt goed kijkt naar wat elke console nou gaat kosten na een tijdje dan komt het bijna allemaal overeen en scheelt het zo wienig

wii---> extra hardware verkoop (wii fit+ motion plus+ gun+ wiel etc)
Xbox--> xbox live niet duur 60 euries per jaar na 4 jaar toch al 240 euries
Ps3--> geen extra hardware dingen nodig + internet is gratis

Allemaal top consoles en allemaal een boel geld. Vind je ps3 duur begin dan in godsnaam gewoon niet aan gamen. Gamen is namelijk gewoon een dure hobby !!!
Zodra je 65 euro per spel betaalt moet je toch echt eens naar een andere winkel gaan....
De vraag is of de cijfers nu gaan over het nieuwe 'gewone' model of de slim uitvoering, waarover de geruchten blijven aanhouden.
En daardoor zijn er nu ook een boel features verdwenen, zoals een cardreader, PS2 support (emotion engine) en SACD support. Heb net een PS3 maar had sowieso die laatste 2 dingen erg interessant gevonden. De PS2 backward compatability komt hoogstwaarschijnlijk wel terug in de zin van een software update.
Ze maken nu simpelweg meer winst per PS3, maar de prijs is nog steeds te hoog in vergelijking met de xbox, die bijna alle huidige games net zo goed draaien kan.

[Reactie gewijzigd door abort_ op 31 juli 2009 15:12]

Vorig jaar toen ik mijn heb gekregen (van mijn vrouwtjen) werkten ook enkel de oudere versies bacward compatible. Geen idee waarom ze dit doen maar ja ik heb er geen last van doordat ik geen ps2 had.
Omdat ze verlies doen/deden op de PS3. Ze kunnen/konden enkel winst maken op de games. Maar als de PS3 backward compatible is, wordt er veel langer gewacht om nieuwe games te kopen, omdat die ( te ) veel geld kosten. Zo mislopen ze winst. Door de PS3 niet bacward compatible te maken, zullen er meer mensen nog de oude games spelen, en dan de PS3 meer gebruiken als mediacenter...

Ik heb nog verhaal gehoord van toen de nieuwe niet bacward compatible PS3 uitkwamen. Sommige winkeliers hadden toen nog een oud model liggen, maar ze waren niet happig om deze nog te verkopen... Maar als je tegelijkertijd een game of 5/6 bijkocht dan werd verkochten ze hem wel.... ( dit heb ik wel enkel van horen zeggen )
Ik denk dat er wel een prijsverlaging in de pijplijn zit maar het is natuurlijk erg logisch dat Sony de lippen stijf op elkaar houdt! Als je nu gaat zeggen dat je volgende maand (ik zeg maar wat) de prijs gaat verlagen, hoeveel PS3's verkoop je dan nog in de komende maand? Ik denk dat Sony ook erg voorzichtig is op het moment in verband met de crisis.
sinds de introductie in europa / na lancering was de consolle op en bepaald moment 599 euro en vanaf die periode zijn de kosten van de PS3 met iets meer dan 50% afgenomen. zoals het er nu op lijkt zal de Ps3 na de zomer/herfst 299 euro gaan kosten in europa en met de kerst inclusief game geleverd worden.

Dan zal de de PS3 slim ook uitkomen als nieuw model maar pas in oktober/november leverbaar zijn . ook deze zal deze 299 gaan kosten en de oude PS3 zal waarschijnlijk voor 249/269 euro verkocht gaan worden. De PS3 zal mischien later leverbaar zijn om toch een hype op te bouwen voor de kerst. maar goed wat is beter voor sony eerder leveren en laten zien dat het een tof ding is en daardoor krijgt iedereen zin om zijn grote PS3?Xbox ? om te ruilen of toch een hype creeeren en met kerst vlammen. Ik als marketing man denk dat er een goed produkt ligt zonder kinderziektes en dat men moet laten zien dat de PS3 hot is. maar goed ben benieuwd wat men gaat beslissen.

Na lancerig van de ps3 slim en Go zal na 6 -12 maanden de PSP2 uitkomen mits de GO goed gaat lopen zal de PSP 2 nog uitgesteld worden want dan zal er niet meteen een nieuwe versie nodig zijn maar dan meeliften met het succes.

Het uiterlijke van de PSP 2 wordt bepaald of de PSP GO een succes is en wat men ervan kan leren. Ik denk zelf dat de PSP GO een succes kan zijn mits men dit goed op de markt kan zetten. Maar wat erg jammer is dat men er voor 13 euro er ook wel een GSM in hadden kunnen bouwen en daarbij een camera voor het zelfde bedrag. het probleem dat er nu geen GSM in zit dat dit ten nog niet kan ivm met de batterijduur maar wel op te lossen is door dat je alleen maar kunt gamen tot 85% van je batterij capaciteit waardoor je bijvoorbeeld nog wel een volle dag zou kunnen bellen. komt Sony Zeker op terug.