Door , , 42 reacties

Wie had ooit gedacht dat het spelletje met de plastic gitaren, waarin je via simpele tabs bekende nummers kon naspelen, zo populair zou worden? Inmiddels sleept zowel Guitar Hero als Rock Band jaarlijks een miljoenenomzet binnen. Op de E3 kon je dan ook nauwelijks rondlopen zonder over een muziekgame te struikelen, want iedereen wil een graantje ervan meepikken. Ondertussen zoekt de uitgever van de originele Guitar Hero, Activision, naar differentiatie, en daaruit is een nieuw concept ontstaan: DJ Hero.

DJ HeroHet is opmerkelijk hoe zaken waarvan je je vooraf geen voorstelling kon maken, achteraf zo logisch lijken. Toen DJ Hero werd aangekondigd, wist niemand precies hoe de randapparatuur zou werken en op welke manier je dan precies als DJ aan de slag zou kunnen. Een gemiddeld mixpaneel is voor de meeste mensen een geheimzinnig apparaat, terwijl de werking van een gitaar redelijk voor zich spreekt. Ook daarom is het handig het apparaat waarmee je DJ Hero bestuurt even apart te bekijken.

*Draaitafel

De 'controller' bestaat ruwweg uit twee delen. Met de rechterhand bedien je de draaitafel, die, net als een echte platenspeler, rond kan draaien. Op de draaitafel zitten drie knoppen die erg op de fret-buttons van de Guitar Hero-gitaren lijken. Het ronddraaien van de draaitafel moet soms gecombineerd worden met het indrukken van een van de fret-buttons. Je andere hand is vooral bezig met de cross-fader, waarmee je tussen de verschillende tracks schakelt. Aan deze kant vind je verder nog een knop voor speciale effecten, en de Euphoria-knop, die het DJ Hero-equivalent van Guitar Hero's Star Power activeert.