Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Speluitgever Activision gaat andere instrumenten toevoegen aan zijn Guitar Hero-reeks. Daarmee wil het bedrijf de competitie met het spel Rock Band van concurrent MTV Games beter aankunnen.

Bobby Kotick, directeur van Activision, liet weten dat het niet meer alleen om gitaren draait in de aankomende Guitar Hero 4. "We gaan veel instrumenten toevoegen", vertelde Kotick, maar hij liet weinig los over welke instrumenten door het spel ondersteund gaan worden. Wel noemt hij de uitbreiding met een microfoon om spelers mee te laten zingen en de toevoeging van nationale bands en muzieknummers. Daarmee lijkt Activision leentjebuur bij het concurrerende Rock Band te spelen, waarvoor naast een gitaarcontroller ook een drumkit en een microfoon geleverd worden. Opmerkelijk is dat de ontwikkelaar van Rock Band voorheen aan de eerste twee delen van Guitar Hero werkte.

Rock Band is echter niet het eerste muziekspel dat het spelen van drums en gitaar combineert. Uitgever Konami lanceerde in 1999 de spellen Drummania en Guitarfreaks, die met elkaar verbonden konden worden, zodat gamers meerdere instrumenten konden combineren. Een jaar later kwam de ontwikkelaar met Keyboardmania, waarbij een toetsenbord met vierentwintig toetsen gebruikt werd, en ook dit spel kon aan de andere twee gekoppeld worden.

Konami's Beatmania is echter nog niet gekopieerd. Bij dit spel wordt een keyboard met een draaischijf gecombineerd, zodat de speler in de huid van een dj kan kruipen. Activision heeft sinds februari wel de naam DJ Hero vastgelegd, zodat de kans bestaat dat een moderne variant van Beatmania onderweg is. Op 29 juni komt Activision echter eerst nog met Guitar Hero: Aerosmith op de markt. Het is nog niet bekend wanneer Guitar Hero 4 verschijnt.

Drummania (links), Guitarfreaks (rechts) en Beatmania (inzet)
Drummania (links), Guitarfreaks (rechts) en Beatmania (inzet)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

De introductie van guitar hero zou achteraf gezien wel eens een markeerpunt kunnen zijn tussen de tijd dat muziek passieve luistermuziek was en de periode erna, waar muziek steeds meer en steeds complexer een interactieve gebeurtenis wordt. De grens tussen muziek luisteren en muziek maken wordt daarbij vager.

Nu lijkt het op zich allemaal wel erg kinderlijke 'spielerij', met nep-gitaren enzo, maar het is slechts een begin.

Natuurlijk zal de pure luistermuziek niet worden vervangen door interactieve, zoals de film niet compleet door zeer foto-realistische video-games zullen worden vervangen. Maar we leven wel steeds meer in een tijd van muziek samplen, remixen, zelf in elkaar flansen met kant en klare beats en loops op je laptop, etc. Interactieve muziek zoals die van guitar-hero en alles wat daarop gaat volgen, past in die tendens.


(noot: met de steeds verder oprukkende technologie in muziek, worden 100% acoustische spelers weer meer gewaardeerd, wat je bijv. aan de toenemende populariteit van singer-songwriters kunt merken)
Ik denk dat je er te zwaar aan weegt en het gewoon moet zien als een spelletje die manieren van ontspanning combineert. Je luistert muziek voor je ontspanning en je speelt een game voor je ontspanning. Geweldig als je het kan combineren.

Muziek maken met guitar hero kan niet, en gaat denk ik ook niet gebeuren aangezien je niet aan 5 knoppen genoeg hebt. Dan kan je zeggen, dan zetten we er 10 knoppen op, of 15 knoppen, of 20 knoppen. Maar eigelijk heh... eigelijk is het dan weer veel eenvoudiger om op een echte gitaar te spelen.
Ik heb me er al vaak aan geÔriteerd dat teksten in moderne nummers echt nergens op slaan. Ik vind een nummer waar acoustisch gespeeld wordt met diepe teksten veel mooier.

Komt waarschijnlijk omdat ik o.a. een 70's, 80's fan ben :)
moderne muziek gaat er ook wel in, maar dan vaak (jammer genoeg) alleen in het genre van Guitar Hero. De rest (wat ze tegenwoordig produceren) vind ik gewoon pure crap. Zoals al gezegd werd: iedereen kan tegenwoordig muziek 'maken' op de laptop o.i.d.
Naar mijn mening is dit geen 'muziek'.

Gr's
EasyBoarder
Een DJ simulatie zal juridisch gezien lastig zijn om uit te brengen in het westen. Guitar Freaks en Drummania zijn nooit in Europa of Amerika uitgebracht, wat het voor Harmonix gemakkelijker maakte om het concept klakkeloos te kopiŽren en aan te passen voor een westers publiek.
Beatmania IIDX is echter WEL uitgebracht geweest in de US (destijds was er ook sprake van een EU release, maar daar hebben we niets meer van gehoord) en sloeg zelfs vrij goed aan, mede doordat beatmania volledig rond heerlijk speelbare techno/trancemuziek draait die in alle uithoeken van de wereld even genietbaar is itt de jpop nummers die in in guitarfreaks/drummania zitten. Als Activision een DJ simulatie zou uitbrengen komen ze recht in het vaarwater van konami terecht.

Anderzijds: Guitar Hero 3 is ook in Japan uitgebracht geweest en dat leverde blijkbaar geen juridische problemen op. Ergens moet er toch een akkoord zijn tussen konami en activision.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 22 april 2008 18:19]

Ik denk dat ik het toch maar eens moet proberen, want ik begrijp nog steeds niet veel van de populariteit. Maar daar staat tegenover dat ik ook niet veel begrijp van de populariteit van karaoke. Moet ik Guitar Hero daar een beetje mee vergelijken? Qua principe..
Ja misschien kun je het daar wel een beetje mee vergelijken. Net als bij karaoke heb je bij Guitar Hero ook mensen, die denken dat ze op een gegeven moment echt kunnen zingen / gitaar spelen en het echte met de fictie niet kunnen onderscheiden. Soms best sneu.

Als je het gewoon ziet als een leuke game, waar je op bepaalde momenten op bepaalde knoppen moet drukken(anatomie van elke game) in combinatie met koele rockmuziek, dan is het fun. Je moet niet denken dat je echt gitaar aan het spelen bent.

Misschien moet je south park aflevering 13 van seizoen 11(Guitar Queer-o) maar eens kijken. Erg leuk.
Ik heb zelf 4 jaar lang electrische gitaar gespeeld en ik moet zeggen dat dit een heel leuk spel is. Ik vind dat je dit wel kan vergelijken met echt gitaar spelen. Ter vergelijking, ik kan makkelijk op hard of expert spelen terwijl al mijn vrienden nog net op medium kunnen spelen. Dat je echt gitaar kan spelen is dus wel een groot voordeel.
Ik kon met een paar dagen oefenen ook op Expert spelen, en ik heb nog nooit gitaar gespeeld. Ben ik nou ook een goede gitaarspeler? Denk het niet. Wat jij doet is de zaak omdraaien, maar dat is niet wat Zwakstroom zei :). Denken dat je gitaar kunt spelen als je goed bent in Guitar Hero slaat natuurlijk kant noch wal.

Wat natuurlijk wel zo is, is dat mensen die een van de twee (Guitar Hero danwel echt gitaar spelen) snel onder controle hebben het andere waarschijnlijk ook wel makkelijk kunnen leren. Want het zegt natuurlijk wel enigszins iets over je maatgevoel en motoriek. Maar natuurlijk is het niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 april 2008 14:06]

Ik speel gitaar en heb enkelen keren guitar hero gespeeld. Aan de vingervlugheid bij guitar hero heb je echter niets bij gewoon gitaar spelen, omdat je bij een gewone gitaar zes snaren op de breedte van de hals hebt, en bij guitar hero een knop.

Ik denk dat er alleen wat voor te zeggen valt dat je maatgevoel hebt, maar voor de rest is het hetzelfde als dat je zou zeggen dat je (goed) kan voetballen wanneer je fifa op een console kan.
Ik bedoel dan ook niet dat je er wel of geen voordeel uit kan halen, de vingervlugheid kan zeker helpen. De kunst / kunde van gitaar spelen, mag je in mijn opinie niet vergelijken met guitar hero, dan geef je het echt te weinig credit.

Ik doelde dan ook vooral op de mensen, die nog nooit gitaar hebben gespeeld, die vervolgens na goed te zijn met guitar hero beweren dat ze wel gitaar kunnen spelen.
Als je in Japan gaat kijken waar karaoke vrij serieus genomen wordt dan kom je er wel achter dat je van karaoke best aardig kunt leren zingen. Wat guitar hero betreft: het is inderdaad niet hetzelfde als gitaar spelen maar het is op een aantal punten wel goed te vergelijken. Simpel bekeken is het ook een vorm van noten lezen en onbewust de juiste noten aanslaan in het juiste ritme enzo. Waarschijnlijk kom je met GH op expert niveau al aardig richting de moeilijkheidsgraad van gitaar spelen, even ervan uitgaande dat je vergelijkt met iemand die de techniek van gitaarspelen redelijk beheerst.

@vgroenewold
Ik zou het gewoon eens proberen, keertje huren ofzoiets dan kom je er vanzelf achter dat het enorm verslavend is. Ik ben er ook totaal onverwacht verslingerd aan geraakt, het is gewoon een hele leuke bezigheid die best voldoening geeft als je beter wordt, en bovendien erg goed met meer mensen te spelen met een biertje erbij (om de beurt dan, dat wel, maar kijken/luisteren is ook leuk bij dit spel).
Geruchten zeggen dat Guitar Hero 4 aankomende kerst uitkomt waarmee Guitar Hero waarschijnlijk ook een "jaarlijkse" game wordt in de trend van Fifa en andere EA games.

Guitar Hero Aerosmith wordt deze zomer gereleased en is al te pre-orderen op de website van Red Octane.

Ik mag overigens hopen dat GH4 -wel- online functionaliteit en downloadable content heeft op de Wii, aangezien Rockband dit allebei mist.

@marketeer
Inderdaad niks mis mee, maar je kan er wel op voorbereid zijn dat het uitgemolken gaat worden. Maar aangezien het activision is en niet EA heb ik er wel iets meer vertrouwen in dat het vernieuwend blijft. GH3 heeft inderdaad online functionaliteit maar Rockband gaat dat -niet- hebben, zoals ik eerder zei. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik GH3 niet zo vaak had gespeeld (en nog steeds een paar uur per dag speel) als die functie er niet in zit. Rockband laat ik dus ook aan mij voorbij gaan.

@RefriedNoodle & Murcielago
Online moet zeker kunnen, hetgene waarom ik dus ook verontwaardigd ben over het feit dat Rockband geen online functionaliteit heeft en eigelijk een regelrechte port is van de PS2.

Dat er geen downloadable content komt is nog maar de vraag. Wellicht dat Nintendo het licht heeft gezien en een losse externe HD gaat aanbieden. Of dat er een mogelijkheid is om SD-kaartjes te kopen met tracks erop die ingeladen kunnen worden. Ik heb mij laten wijs maken dat 1 nummer ~45mb is, dus op een 1gb kaart moet toch wel een album kunnen. Nummers zouden dan geswapt kunnen worden naar de interne HD wanneer de speler zo'n nummer wil spelen.

[Reactie gewijzigd door killingdjef op 22 april 2008 15:09]

Guitar Hero = Activision ≠ EA Games

- Niks mis met jaarlijkse games, net als jaarlijkse TV series/shows, sequels etc.
Als ze het goed doen, wat ze tot opheden altijd gedaan hebben bij Activision met GH.
- GH3 op de Wii heeft nu ook al online functionaliteiten.... Dus dat zal er bij GH4 ook inzitten. Als ze willen concureren met RockBand
Online op de Wii, soit, moet kunnen, maar downloadable content wordt lastig zolang het Wii-developers niet toegestaan wordt om externe schijven e.d. te gebruiken. De 512Mb ingebouwde flash is ook een beetje krap om songs op te zetten.

Kortom, het ligt niet aan de developers, maar aan de randvoorwaarden van het systeem.
16GB SD kaatjes zijn toch wel groot genoeg om stuff op te zetten dacht ik zo.
Guitar Hero zal ook geen downloadable content krijgen. De Wii heeft namelijk geen ingebouwde HD, dus vandaar dat dat niet gaat lukken.
Ze kunnen gewoon een 4 GB geheugenkaartje mee in de doos stoppen. Kost ze 55 dollar extra. Ze brengen liever een half product uit om toch maar snel te kunnen cashen door het succes van de Wii.
Ik snap ook niets van de populariteit van Guitar hero. Misschien ook omdat de muziek me totaal niet aanspreekt.
Dan zie ik liever nog een game als beatmania naar Europa komen.
Die trouwens wel modern is, onlangs kwam versie 15(!) uit in Japan, en die release was niet bepaald misselijk.

Wel grappig dat die van Activision blijkbaar niet op de hoogte is van Rock Band. :)
Opmerkelijk is dat de ontwikkelaars van beide spellen voorheen al samenwerkten.
Samenwerkten? Het was een en dezelfde developer. Harmonix maakte Guitar Hero 1 en 2, en Rock Band.
Nee hoor... Red Octane en Harmonix werkte samen tijdens 1 en 2.

Red Octane is gekocht door Activision en Harmonix is gekocht door MTV.
Nou mag ik toch zeker wel hopen dat GH3 gitaren wťl compatible zullen zijn met GH4 in tegenstelling tot RockBand :/
Hoe bedoel je ?

Op X360 werken alle instrumenten met alle 3 die games.

Op PS3 is het idd een ander verhaal.
Op de X360 wel ja?
Op de Wii niet. Stond hier laatst nog een bericht over dat Activision en Harmonix daar onenigheid over hebben. Vind het wel jammer, anders zouden een heleboel mensen RockBand kunnen kopen en dan spelen met de GH3-gitaren die ze al hebben.
Yup, komt omdat RedOctane en Harmonix de technologie voor de x360 instrumenten samen hebben ontwikkeld. Dat was blijkbaar bij de ps3 versies niet het geval.
BeatMania was z'n tijd idd ver vooruit. In Japan een dikke hit, maar hier nooit aangeslagen. Ik denk dat als ze met een nieuwe versie komen, dat het dan wel een aardige hit kan worden. Games met extra hardware lijken hier nu ook echt doorgebroken te zijn, met games als Eyeplay, Singstar, guitar hero en een aantal Wii games.
Beatmania en nog een stel (ben op m'n werk, weet de namen niet uit m'n hoofd) zitten in de MAME emulator.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True