Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Nintendo heeft voor zijn nog te verschijnen muziekspel Wii Music veertig verschillende virtuele muziekinstrumenten ontwikkeld. Elk instrument in het Wii-spel vereist een andere besturing.

In totaal kunnen maximaal zes karakters tegelijk muziek maken in het nieuwe consolespel van Nintendo. De karakters kunnen op hun beurt weer door maximaal vier spelers worden bestuurd, aldus gamesite The Wiire. Onder de veertig instrumenten bevinden zich een akoestische gitaar, basgitaar, trompet, xylofoon en sambaballen. De speler kan met de Wii-controller zelfs dirigeren. De trompet maakt een harder geluid naarmate de Wiimote onder een scherpere hoek gehouden wordt en met een tweede controller kan de gamer de drums bespelen. Bij de gitaar dient een knop op de Wiimote als plectrum.

Muziekspellen zijn op dit moment erg gewild door de populariteit van Guitar Hero en Rock Band. In beide spellen kan de speler aanvullende muzieknummers downloaden. Volgens Rock Band-uitgever MTV zijn er in de eerste acht weken na de introductie 2,5 miljoen nummers over de virtuele toonbank gegaan. Een los nummer voor dat spel kost rond de 2 dollar; een bundel van drie tracks kost de gamer 5,49 dollar. Wii Music, dat 'dit jaar' zal verschijnen, bevat zowel muziek uit recente Nintendo-spellen als oude klassiekers, zoals nummers uit de Mario-spellen. Het is niet bekend of Nintendo zich ook aan de verkoop van losse muzieknummers gaat wagen.

Wii Music - screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Nog meer muziek en minigames? Waar blijven Nintendo's toppers als MarioKart en F-Zero? Wii is een leuk ding maar heb echt te veel crap...
Dat is met de Wii een beetje het nieuwe Nintendo.

Met deze console en zijn games proiberen ze de massa aan te spreken dat doen ze goed door kleine korte games te introduceren met weinig diepgang.

Hoe meer diepgang hoe meer het gericht is op de echte gamer. Hoe minder het past bij het nieuwe imago wat Nintendo hier neer probeert te zetten.

Wees eerlijk. Nintendo heeft met de Wii (en ook de DS met bran games enz) en het soort games dat ze daarbij introduceert een nieuwe mega markt aangeboort waar zowel sony als microsoft op dit moment jalours naar kijken.
Dan nog, het blijft mij verbazen dat ik als Nintendo-fan de wii pas na een jaar in huis had en dat me DS stof vangt. Games van Nintendo hebben het kaliber van vroegah niet meer...
Onzin, je hebt nu gewoon veel meer keus dan vroeger. Toen speelde je een game 10x omdat:
- een nieuw spel zo vreselijk duur was
- geen kopieen te krijgen waren
- er niet zoveel spellen werden gemaakt
- er niet zoveel verschillende consoles waren
- etcetc.
Onzin:
- spellen zijn op dit moment duurder dan ooit (65 euro voor een spel voor de 360 is niks, en dat komt echt niet boven de 120 gulden die je voor een N64-spel betaalde)
- spellen worden al gekopiŽerd sinds ze er zijn (ook voor consoles)
- er zijn nu minder mainstream consoles dan vroeger (bron), op dit moment moet je het doen met een Wii, een PS3 of een XBox360. Er werder vroeger meer games gemaakt, want er waren meer consoles.

Het punt van Cubefanatic is dat Nintendo steeds meer non-games maakt. Het begon voor mij met de DS al met die huisdier- en braintraininggames. Daar zit ik niet op te wachten, ik wil rennen en karten met Mario en Luigi!

Ja, een jaar of anderhalf nadat ik m'n DS kocht kwam eindelijk New Super Mario Bros uit, als eerste goede game na tientallen slechte ports en supersimpele games gebaseerd op films. Tot die tijd moest ik het doen met Mario Kart.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 22 januari 2008 14:09]

Kleine toevoeging:

Spellen zijn duurder sinds ooit, op OPTISCHE MEDIA...

3rd party titels waren vaak 240 gulden... denk maar aan Doom64 en beat `m ups.

Ook op de SNES was Super STreetFighter 2 Turbo 240 gulden bij veel ketens (soms 220)
Onzin:
- spellen zijn op dit moment duurder dan ooit (65 euro voor een spel voor de 360 is niks, en dat komt echt niet boven de 120 gulden die je voor een N64-spel betaalde)


Tja, ik zal wel een ouwe lul zijn, maar ik kan me herinneren van vroeger...heel vroeger...toen had je een Atari 2600. In 1981 kreeg ik deze als kleine jongen van me ouders voor mijn verjaardag. Ik kan me herinneren dat ik mee moest betalen van mijn eigen spaargeld omdat die console toen Fl. 499,- kosten (!) met welliswaar Asteroids en Combat erbij. Ik wilde ook heel graag Pitfall van Activision hebben...en ik weet ook nog dat ik hier heel lang om heb moeten zeuren, want deze kosten toen der tijd Fl. 129,-. Later ook nog Cosmic Arc en Jaw Breaker gekocht, welke ook ruim Fl. 100,- per stuk waren. Dus niet zeuren, de games zijn mooier, beter, uitgebreider, interactiever ťn goedkoper geworden in 25 jaar. Owja, en een budgetbak was er in die tijd niet... :Y)
In die tijd was gamen ook lang niet zo mainstream als nu. Kleine markt, kleine afzet, hoge prijs. Momenteel is de industrie groter dan Hollywood en dan mogen de prijzen ook wat meer afgestemd worden op jan-met-de-pc/console. Zeker nu productiekosten praktisch nul zijn en alle kosten in de ontwikkeling zitten...
Smash Bros is bijna af, Mario Kart zou snel klaar moeten zijn, dus dat lijkt me vrij onzinnige kritiek.

Bovendien is Wii Musich al heel lang geleden aangekondigd, dus ik verwacht dat dit wel beter wordt dan alweer zo'n 13-in-een-dozijn gimmickgame of minigameverzameling.
"Het is niet bekend of Nintendo zich ook aan de verkoop van losse muzieknummers gaat wagen"

Lijkt me wel aangezien het via het winkelkanaal erg eenvoudig te implementeren is.
Ik vraag mij af of dit gaat werken, de controllers van de wii hebben geregeld wat lag als je gaat zwaaien. Het zal naar mijn gevoel alleszins niet te vergelijken zijn met guitar hero en rock band waar je echt wel een leercurve moet doormaken. Bij Nintendo moet ook je oma er onmiddellijk mee overweg kunnen, dat maakt dat het leuk is als je gezelschap hebt maar de drive om skills te kweken ontbreekt. De wii is meer een gezelschaps-console terwijl de 360 en de PS3 meer consoles zijn voor de "echte" gamers.
de controllers van de wii hebben geregeld wat lag als je gaat zwaaien
Het enige waar men op kan hopen is dat er nog een fabriekswaar-opwaardering komt die de vertraging minder maakt.
Ik vind het erg leuk :)
Denk ook wel dat ik hem aan ga schaffen, hou wel van dit soort spelletjes.

En met vrienden is het erg leuk om te doen, beetje Mario Party style :)

[Reactie gewijzigd door HarryL op 22 januari 2008 13:14]

Moet je dan zelf je Wii-mote en die nunchak in een bepaalde hoek houden en de gitaar er zelf bij fantaseren?
Of gaat Nintendo of een andere fabrikant nu ook plastic hulzen maken waar je de controllers in kan klikken, zoals bij zo´n pistool? Dan heb je tenminste echt een instrument in je handen, en het hoeft alleen maar een plastic huls te zijn met een uitsparing, want de electronica zit al in je controllers.
Of gaat Nintendo of een andere fabrikant nu ook plastic hulzen maken waar je de controllers in kan klikken, zoals bij zo´n pistool?
Oh man, mn kast lŪgt al vol plastic opzetstukken zoals zapper, zwaarden, golfclub, tennisracket enzovoort :+
Ik vind dit dom, had liever 4 uitgebreide instrumenten gezien.
Nu weet je dus al dat geen van de 40 goed uitgewerkt zal zijn maar gewoon een net iets andere besturing zal zijn voor hetzelfde effect.
Haal je toch gewoon een Xbox360 en Rock Band? :)
Het liefst zie ik dit natuurlijk met SD-kaart ondersteuning. Op die manier zijn de mogelijkheden veel groter. Anders zijn we wel erg afhankelijk van de muziek die Nintendo beschikbaar stelt....

[Reactie gewijzigd door ttb_82 op 22 januari 2008 12:56]

Oei, wav/mp3 files als input voor geluiden uit de muziek instrumenten bedoel je? Meer ondersteuning dan 'sneller afspelen voor een hogere noot' zul je dan niet moeten verwachten, mits de Wii in staat is om realtime time-stretching uit te voeren... 40 instrumenten is al wel een hoop hoor!

Uiteraard heb je dan ook nog geen bijpassend instrument poppetje en de extra informatie om de noten te bepalen in een nummer als er alleen een mp3 file op je SD-kaart staat.
Vandaar ook mijn weggemodde reactie.

Het lijkt mij absoluut niet haalbaar om de redenen welke jij ook aangeeft, het wordt gewoon te divers.

Ik vond het daarom meer een wise-first-post zonder onderbouwing.
nou nou nou, gewoon een midi wavetable van een instrumentje op een SDkaart gooien (lever desnoods software bij om dat snel te doen) en je hoeft niks te stretchen hoor. lever dan nog een flac (wat nou wav? :P )versie en een midi versie van een nummer en zo'n spel zou de rest moeten kunnen doen.

soort van stepmania maar dan met instrumenten :)
Uit artikel: Het is niet bekend of Nintendo zich ook aan de verkoop van losse muzieknummers gaat wagen.

Het zou me niets verbazen als Nintendo dat spel gewoon gratis zou verspreiden (met een handvol gratis tracks) en alleen voor muzieknummers geld gaat vragen. Hoeveel Wii gebruikers zouden het spel downloaden, en hoeveel van de downloaders zullen op z'n minst een of twee nummers aanschaffen?

Gezien de verkoopcijfers van downloads voor Guitar Hero III en Rock Band zou het me niets verbazen als de volgende versies daarvan gratis zijn.

Zie het als het alombekende scheermesjes systeem; je geeft de houder zowat gratis weg en vervolgens kopen de gebruikers regelmatig de overprijstte en met patent beschermde scheermesjes.
En sony niet natuurlijk...

ontopic/ Dit soort spellen blijven altijd "geinig" om te spelen maar helaas voor mij en ik denk velen met mij is dit het spel wat je liever 1 keer per week (maand) speelt voor de lol en verder niet echt.

Is dit mijn ervaring met dit soort games of ervaren meer mensen dit zo?
Nou, pak hier bv Wii-sports, Wii-play etc. Op elke lanparty waar ik me wii mee heb zitten we halve nachten met 3-4 man te bowlen, pilsje erbij etc. Zodra ik terug thuis kom verdwijnen die games meteen hun hoesje weer in en zie ik ze niet tot de volgende lan. Heb je een hang-out plek met continue vrienden over de vloer dan is dit spul erg interessant. Zit je ook regelmatig alleen achter je wii dan kun je dit spul idd beter laten liggen...
Ik heb thuis een "hang-out plek" en wij spelen zeker 10-15 uur per week Wii Sports. Sowieso hebben we een groep van een stuk of 8 mensen die elke dag in het weekend z'n Fitness test doet (ja, sommigen komen er speciaal even voor langs!) en verder op vrijdagavond en zaterdagavond als de Wii aanstaat, gaan we eerst de sporten doen (potje bowlen is altijd leuk), en we eindigen vaak met de verschillende trainingsspelletjes.

Er kan wel gezegd worden dat dit geen hardcore gamen is... zal ook wel niet zo zijn, maar het spreekt wel een markt aan die zeer interessant is. Ik vind het echt leuk om gewoon gezellig met z'n allen rond de Wii zitten, een gezonde competitiedrang tussen de spelers, biertje erbij. Super! En Wii Sports is daar ideaal voor. (Er is niet zo heel veel verschil in vaardigheid tussen iemand die het veel doet en iemand die het weinig doet.) Geweldig!

Ik vind het Muziek maken gedeelte in Rayman Raving Rabbids 2 ook erg leuk (en ook daar is altijd een grote competitiedrang bij ons) en ik kan niet wachten op deze game!
Nou ik denk dat het vooral leuk is om met meerdere tegelijk te spelen..
dus met je vrienden een bandje starten.. en dan lopen kloten in de game
lijkt mij opzich wel lachen.. helemaal leuk als je het ook kan opnemen.
inderdaad; dat ze hun tijd eens stoppen in Mario Kart; Smash Bros etc.

Maar goed... dit verkoopt he; dus Nintendo ziet alleen maar $$$$
Mario Kart en Smash Bros verkopen heus wel beter dan een game als deze. Dit is voor hun nieuwe markt. De andere games vergen gewoon meer tijd en energie. Mario Kart is een stukje uitgesteld omdat ze daar nog nieuwe elementen in aan het verwerken zijn, en Smash Bros was ook zoiets mee aan de hand.

Die dingen worden los van elkaar ontwikkeld door seperate teams.... 't is niet zo dat dit soort spellen tijd en energie van Nintendo's andere ontwikkelteams vergen. (Daarnaast is Smash Bros volgens mij ontwikkeld door een andere partij)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True