Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Uitgever Activision wil een financiŽle vergoeding voor een patch die de Guitar Hero 3-controller geschikt maakt voor een spel van concurrent Harmonix. De door Harmonix ontwikkelde update werd onlangs door Activision tegengehouden.

Jack Black - Rock Band gitaarMaryanne Lataif, een woordvoerster van Activision, noemt het spijtig voor de eigenaren van het spel Rock Band, waar de Guitar Hero 3-controller tevens mee zou moeten werken, meldt gamesite GamesIndustry. 'We vinden dat we gecompenseerd moeten worden voor het gebruik van onze technologie', aldus Lataif. Harmonix blijkt echter niets in te zien in een overeenkomst. Woordvoerster Spencer Saltonstall vindt dat Harmonix de zaak niet van een financieel oogpunt bekijkt, maar vanuit het standpunt van de klant.

Ontwikkelaar Harmonix zegt de patch voor de PS3-versie van Rock Band begin december te hebben ingediend bij Sony. Al werd de patch goedgekeurd door Sony, Activision maakte echter bezwaar. De Xbox 360-versie van het spel Rock Band is wel te gebruiken met een Guitar Hero 3-controller. Dit doordat de ontwikkelaars van Guitar Hero 3 en Rock Band voorheen samenwerkten aan de eerste twee Guitar Hero-delen en hier gezamenlijk kennis over opdeden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

De Xbox 360-versie van het spel Rock Band is wel te gebruiken met een Guitar Hero 3-controller. Dit doordat de ontwikkelaars van Guitar Hero 3 en Rock Band voorheen samenwerkten aan de eerste twee Guitar Hero-delen en hier gezamenlijk kennis over opdeden.
Dan snap ik het probleem toch niet. De ontwikkelaar van Guitar Hero 2 op de PS2 is toch dezelfde als Rock Band op de PS3. Wat mij doet denken dat het dezelfde situatie is als bij de 360.
- Eerst was er Harmonix met guitar hero 2 (en 1 op de ps2)
- Toen kwam Activision met Guitar hero 3 en Harmonix met RockBand
- Op de 360 kan het wel, want daar hebben ze samen aan de technologie gewerkt
- Op de PS3 kan hiet niet, want daar hebben ze niet samen aan dezelfde technologie gewerkt? Hebben zie voor de PS3 versie ieder hetzelfde systeem zonder elkaar gemaakt dan?
Huh?
Waarschijnlijk hebben ze voor de Xbox 360 hun develop resources gebundeld voor het maken van de drivers/aansturing van de hardware (gitaar).
Voor de PS3 hebben ze (waarschijnlijk) vanuit het model van de 360 ontwikkeld, waardoor het voor elk van hun goed werkt. Alleen Partij A gebruikte Functie B niet en partij B gebruikte dat wel.
Hierdoor is dezelfde controller (gitaar) niet geschikt voor beide spellen.
Nu heeft Partij A aanpassingen gemaakt zodat het wťl werkt. Alleen willen ze die extra patch vergoed zien (developers, testers en evt. verkoop verliezen).
Partij B wil hier wel de vruchten van plukken, maar echter hier geen vergoeding voor geven. Dus zegt Partij A nu: ok, dan niet.

Nu probeert Partij B via het publiek Partij A dusdanig onder druk te zetten "patch is er, maar willen niet uitleveren" zodat dit alsnog - voor Partij B gunstige voorwaarde - wordt uitgeleverd.
Alleen steekt het even iets anders in elkaar...

Partij A (activision) heeft een game met een specifieke controller
Partij B (harmonix) heeft eenzelfde soort game met een gelijke specifieke controller.

Nu werkt voor elke versie de controller van Partij A op de game van Partij B. Dit komt omdat Partij A en B vroeger door het leven gingen als Partij AB. Alleen bij de PS3 versie doet de controller van Partij A het niet op de game van Partij B. Partij B heeft hier een patch voor geschreven zodat de game van Partij B de controller van Partij A snapt.

Sony is het daar mee eens, en keurt de patch van Partij B goed, alleen Partij A houdt de patch tegen (hoewel ze daar volgens mij vrij weinig tegen kunnen doen behalve bij Sony klagen.

Dus: Partij B doet het werk, en Partij A zegt "Wij willen geld zien."
Daar zit dus iets fout.
dat Activision de zaak niet van een financieel oogpunt bekijkt, maar vanuit het standpunt van de klant.

Ja tuurlijk, de klant wil altijd zoveel mogelijk betalen hť en ook nog eens zoveel mogelijk gitaars kopen zodat het nog lekker milieuvriendelijk is.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 24 december 2007 13:11]

Is inderdaad een erg scheef argument van Activision. Klanten willen gewoon 1 zo'n gitaartje halen en dan zoveel mogelijk games ermee spelen. Anders krijg je dadelijk voor elk spel een speciale controller en kost elke game iets van 100 euro.

Kortom, Activision moet niet zeuren als iemand Rock Band met een Guitar Hero gitaar wil spelen dan zijn dat extra inkomsten dus is iedereen blij.
Ik weet niet al de tekst is aangepast in tussentijd, maar er staat nu dit:
Harmonix blijkt echter niets in te zien in een overeenkomst. Woordvoerster Spencer Saltonstall vindt dat Harmonix de zaak niet van een financieel oogpunt bekijkt, maar vanuit het standpunt van de klant.
ipv dan
dat Activision de zaak niet van een financieel oogpunt bekijkt, maar vanuit het standpunt van de klant.
Om ff te reageren op het artikel, ik vind dat Activision zich wel een beetje aansteld. Hun concurent harmonix, wat voorheen meewerkte aan de 1e 2 delen van guitar hero (volgens mij hebben ze het zelf bedacht). Heeft de controller voor Guitar Hero III comptibel gemaakt voor hun eigen spel, dmv een patch. Volgens mij is dan Harmonix de gene wie inkomsten mistloopt en zie ik geen reden voor een schadevergoeding. Aangezien Activision de gitaren verkoopt.

Het zou anders geweest zijn, als de gitaren onder hun prijs verkocht worden, om de spelverkoop te stimuleren!
De Xbox 360-versie van het spel Rock Band is wel te gebruiken met een Guitar Hero 3-controller. Dit doordat de ontwikkelaars van Guitar Hero 3 en Rock Band voorheen samenwerkten aan de eerste twee Guitar Hero-delen en hier gezamenlijk kennis over opdeden.
hieruit haal ik dat activision niet zo moet zeiken omdat ze het samen ontwikkeld hebben. waarom op de 360 wel en ps3 niet? de techniek zal echt niet heel verschillend zijn.

[Reactie gewijzigd door Crysania op 24 december 2007 12:29]

Ik kan hieruit dus alleen maar contsateren, dat het artikel te kort is om te beweren dat ze zeiken. Of je moet natuurlijk persoonlijk bij de gesprekken aanwezig zijn geweest.
ze zeiken wel, waarom zou iemand moeten betalen voor het mogelijk maken dan de hardware van activision ook gebruikt kan worden bij andere spellen. daar hebben ze toch alleen maar baat bij door meer hardware te verkopen.
En als de ps3 nou een firmware uitbrengt waardoor je de wii-mote ineens kan gebruiken voor ps3 games? dat zou toch belachelijk zijn? het beste verkooppunt van de wii gratis en voor niets porten naar de ps3, waardoor de ps3 misschien wel een stuk beter gaat verkopen.

Heel terecht dat activision geld ervoor gaat vragen, want ook Rockband zal waarschijnlijk meer gaan verkopen als de gitaar gebruikt kan worden. Of erger: Guitar hero 3 gaat minder verkopen ten koste van de verkopen van Rockband.
de wii-mote vergelijken met die gitaar slaat natuurlijk helemaal nergens op.

activision heeft SAMEN! met de makers van rockband die gitaren/besturing gemaakt voor deel 1 en 2. ook die van de xbox 360 werkt voor rockband. oftewel er is al een agreement dat ze die dingen mogen gebruiken omdat ze een samenwerkingsverband hebben.
dude, dit staat er in dat bericht:

" Harmonix blijkt echter niets in te zien in een overeenkomst. Woordvoerster Spencer Saltonstall vindt dat Activision de zaak niet van een financieel oogpunt bekijkt, maar vanuit het standpunt van de klant.' '

Ze hebben nou niet echt een samenwerkingsverband, of wel?
Natuurlijk slaat dat wel ergens op. Er zijn vast zat ontwikkelaars die samen met nintendo hebben gewerkt aan een spel dat bestuurd wordt met de wii-mote. Stel nou dat zo een ontwikkelaar ook besluit dat spel op de PS3 uit te brengen en er ook nog voor zorgt dat de Wii-mote ermee werkt dan is het toch normaal dat nintendo daar een stokje voor steekt of geld voor vraagt? Sterker nog, wellicht heeft nintendo het patent op die wii-mote en als zij dan een soortgelijk apparaat maken die met de ps3 werkt dan kunnen ze ook dokken!
Alleen is de gitaar gebonden aan een spel, en de Wiimote aan een console.
Weet iemand of Nintendo er problemen mee heeft dat iemand Wiimotes op zn PC gebruikt of er leuke dingen mee doet als motion-tracking?
het mogelijk maken dan de hardware van activision ook gebruikt kan worden bij andere spellen
het mogelijk maken dat de hardware van activision ook gebruikt kan worden bij andere spellen
Ik vind dat Activision groot gelijk heeft. Je ontwikkelt samen een spel, later ga je uit elkaar, hetzelfde idee maar ander spel, maar wel dezelfde controllers.. :S

[Reactie gewijzigd door Svennetjee op 24 december 2007 13:01]

Maar waarom wel op de xbox360 en niet op de PS3? het spel is toch niet veranderd.
Vind dat ze wel het recht hebben om te "zeiken".
Het is blijkbaar een bewuste keuze geweest om de Guitar Hero 3-controller niet te laten werken met Rock Band voor de PS3. Lekker makkelijk van de ontwikkelaar van Rock Band, niet de ontwikkelkosten maar wel de voordelen van de Guitar Hero 3-controller.
Kunnen ze niet gewoon een dealtje sluiten? Rock band mag gebruik maken van een GH gitaar, als GH gebruik mag maken van een Rock band gitaar. Maken ze het hele genre meteen een stuk aantrekkelijker => iedereen blij.

Bovendien kost een losse GH gitaar zeker 60 euro, dus ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen winst op maken.
Slaat eigenlijk ook nergens op, zo'n gitaar kost 60 euro terwijl een draadloze controller (waar je ook Guitar Hero op kunt spelen en die meer functies heeft) 40 euro kost.

Dus eigenlijk betaal je voor een groter stuk plastic dat je om je nek kunt hangen met 5 knopjes die je ook op je gewone controller hebt zitten (schouderknoppen + A). Afzetters :(
Da's altijd al zo geweest. Heb hier nog een doos vol met lightguns, samba's, bongo's, mech-controllers en weet ik wat nog meer. Meestal is het idd een stuk plastic met wat knopjes...
Je verliest wel een paar zaken uit het oog:
- een specifieke controller zal tig keer minder verkocht worden dan een standaard controller. Je moet er ook nog wel winst op maken.
- Hoewel het een stuk plastiek is, kruipt er heel wat ontwikkeltijd in om het allemaal ergonomisch te maken. Zo'n guitar moet wel door iedereen (groot en klein) goed te hanteren zijn.
Allemaal prima en Activision's punt is ook wel begrijpelijk maar aan het einde is de klant weer de dupe en kan dus weer extra gaan betalen omdat ze twee controllers nodig hebben.

Dus een beetje denken vanuit het oogpunt van de klant kan imho helemaal geen kwaad.
ze krijgen toch al geld voor de gitaar zelf die ook gekocht moet worden?
Krijgt Logitech ook geld van Activision als ik Call of Duty koop? Ik gebruik immers een muis van Logitech...
Deze gitaren worden verkocht door Activision. Da's net zoiets als bijv. een speciale Call of Duty-muis die verplicht nodig is om het spel te spelen.
Gaat niet helemaal op: de Wii versie is bijvoorbeeld zonder de gitaar te spelen (maar met enkel de Wiimote). Wat de controller doet is simpelweg dezelfde 'codes' doorsturen naar de console, die een rood knopje dus binnen krijgt als "A" of "omhoog".
In dat opzicht zou de gitaar slechts een manier zijn om het leuker, gemakkelijker of realistischer te maken, maar is niet verplicht. Dan zijn we dus terug bij een Logitech die muizen verkoopt, of Activision die gitaren verkoopt...
Nee.

Deze gitaren worden verkocht door Activision en de issue is rondom compatibiliteit met het spel van Harmonix.. Kortom, mensen die een gitaar hebben gekocht van Activision kunnen die ook gebruiken bij Rock Band, andersom niet. Hierdoor loopt Harmonix inkomsten mis, en niet Activision.

Dit is dan zoiets als dat de speciale CoD muis die ook gebruikt kan worden bij Crysis ipv de speciale Crysis muis; hierdoor zou de klant geneigd zijn alleen de CoD muis te kopen, omdat hij met eentje allebei kan spelen, en CoD zou juist extra winst maken, omdat de Crysis spelers ook CoD muizen zouden kopen...
Nou de gitaar van Guitar Hero 3 ook niet hoor...

Dus je spreekt jezelf weer een beetje tegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True