Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Uitgever Activision heeft bevestigd dat de Wii-versie van Guitar Hero 3 enkel monogeluid bevat en zegt een oplossing voor het probleem te zoeken. Eigenlijk had het muziekspel Dolby Pro Logic II-geluid moeten voortbrengen.

De PlayStation 3- en Xbox 360-versies van het spel hebben geen last van het probleem. Dat Activision een patch voor de game gaat uitbrengen is onwaarschijnlijk, omdat de Wii het moet doen zonder harde schijf en enkel 512MB intern flashgeheugen heeft. Wellicht zal de uitgever kopers de mogelijkheid bieden om het spel om te ruilen voor een meerkanaals versie.

De PS3- en Xbox 360-versies hebben overigens ook met problemen te kampen. De draadloze Les Paul-gitaarcontroller zou problemen met het registeren van de fretknoppen hebben en ook de tiltsensor, die gebruikt wordt om powerups te activeren, doet zijn werk niet altijd goed. Dat probleem lijkt door de verwijderbare hals van de gitaar veroorzaakt te worden. De meeste problemen kunnen naar verluidt worden opgelost door de contactpunten van de hals schoon te maken en deze goed in de gitaar te drukken.

De Guitar Hero-versie voor de Wii is de enige waarbij de gitaar, door de Wiimote eraan te koppelen, kan trillen en geluid kan maken. Zodra een gebruiker bijvoorbeeld een verkeerde noot aanslaat, is dat via de Wii-controller te horen.

Activision doet ondanks de problemen goede zaken met Guitar Hero 3. Vanaf morgen zijn de Wii-, de Xbox 360-, de PS3- en de PS2-versies van het spel in Europa te koop. De game moet, inclusief gitaarcontroller, voor zo'n honderd euro over de toonbank gaan. Een pc- en een Mac-versie staan nog op de planning.

Jong en oud aan de Guitar Hero
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Dit vind ik wel zeer vreemd...
Heb de amerikaanse Wii release gespeeld *vraag maar gewoon niet hoe ;) * en deze leek toch wel verdacht veel als stereo zijnde te klinken.

Zal het straks nog eens testen maar volgens mij is stereo toch wel gewoon paraat.

edit: @Spike1506

ahh ok... de comment van MetroidPrime werd door sommige mensen als onwaar beschouwd, maar het zou goed mogelijk kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door ScarFace86 op 22 november 2007 13:54]

Zoals MetriodPrime al eerder melde:

Het probleem schijnt alleen voor te komen als de Wii ingesteld staat om Dolby Pro Logic te gebruiken. Als je de Wii op stereo instelt, dan krijg je ook stereo geluid in plaats van mono. Als je niet gebruik maakt van de Dolby Pro Logic mogelijkheid, dan is er geen reden om te wachten op de fix voor deze bug.
MetroidPrime heeft alleen de klok horen luiden.

Het probleem is dat er enkel een mono-track in het spel zit verwerkt. Wanneer je stereo kiest wordt over links en rechts dezelfde audio-stream gepompt. Je hebt dan dus 2x mono wat lijkt op stereo omdat uit beide speakers geluid komt. Je merkt het heel duidelijk als je multiplayer gaat spelen. (waar het geluid van de spelers of links of rechts wordt geprojecteerd)

Bij de PL2 is enkel het verschil/mankement makkelijker waar te nemen.

[Reactie gewijzigd door Hooker op 22 november 2007 14:00]

Wat merk je dan heel duidelijk als je multiplayer gaat spelen (dat is namelijk mijn modus operandi)? Het is toch juist makkelijker om een mono gitaar over de linker speaker te sturen en een mono bas over de rechter speaker? Eerst stereo samenvoegen en dan over één speaker gaat sturen lijkt me onhandig. En een enkel kanaal van stereo (als er werkelijk verschillend geluid is om de beide sporen) lijkt me zeer onhandig, want dan mis je (soms) geluid.
Niet zo ingewikkeld doen: Hij stuurt gewoon al het geluid dat binnenkomt naar beide speakers, ongeacht of dat nou juist op de linker of rechter zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 22 november 2007 14:57]

:? Dat begrijp ik niet?

Ik probeer alleen duidelijkheid te krijgen over wat er zo "heel duidelijk" is als je multiplayer gaat spelen en daarbij geef ik nog wat argumenten over waarom mono eigenlijk heel gewoon is.
Allebei de instrumenten klinken alsof ze uit het midden komen i.p.v. dat de ene van links komt en de andere van rechts?
muziek op 1 speaker lijkt me toch niet ok.
In een muziekmix worden instrumenten op verschillende manieren neergezet (gepanned).
B.v. 1 gitaar links, 1 gitaar rechts. Of 1 gitaar links en de galm ervan (of ander effect) geheel rechts.
Wanneer er dus 1 speaker wegvalt vallen er instrumenten weg, zoals Sendy al vertelde.

Of is het probleem nou juist dat de WII de signalen bij elkaar optelt? (stereo naar mono) ?

Wanneer er 2 kanalen bij elkaar worden opgeteld krijg je vaak uitdovingen door faseproblemen in de mix.

Hoe dan ook een heftig probleem bij dit spel
Allemaal leuk en wel voor de meesten maar ze hadden het spelen wel wat echter kunnen maken. met 5 knoppen en een tokkelknop lijkt de ervaring mij wel behoorlijk beperkt.

Denk ook wel dat mensen die zelf gitaar spelen het spel niet zo snel aan zullen schaffen.

Correct me if i'm wrong.
Als ze het echter maken met meer knoppen, verschillende snaren enzovoort kan je net zo goed een echte gitaar kopen en daarop spelen. Het leuke van een spel is juist dat ze iets moeilijks (gitaar spelen, inbreken in overheidsorganisaties, monsters doden in een kerker) wat je in het echte leven niet zo gauw zou kunnen, weten te vertalen naar iets was vrijwel iedereen snel op kan pakken om ze de illusie te geven dat ze het ook kunnen.
Ik speel zelf ook gitaar, maar wil juist heel graag GHIII aanschaffen, al sinds ik 1,5 jaar geleden voor het eerst de GH2 gitaar in m'n handen heb gehad tijdens een feestje. (heb 'm zelfs al ge-pre-ordered voor de PS3!).

Het is gewoon erg leuk om te doen, en de game is juist zo goed omdat je er EN makkelijker in kan stappen door de simpele opzet (leuk voor feestjes e.d.) EN sommige nummers op een hogere moeilijkheidsgraad soms bijna onmogelijk lijken, waardoor het toch een uitdaging blijft.

Er zijn dus zeker gitaarspelende GH liefhebbers :)

[Reactie gewijzigd door MicheldeL op 22 november 2007 12:50]

Mooie dingen die komen uit een andere benadering:


Allereerst verrijking van wat we dachten dat mogelijk was:


Artis The Spoonman: wat nou beperkt?
http://www.youtube.com/watch?v=H3TFkvEmBYM

Een diatonische harp (beperkte toonverdeling in basis): toch maar chromatisch bespeeld (meer tonen dus door buiging, overblow etc): Howard Levy. DVD-promo:
http://www.youtube.com/watch?v=3MtRHq8ERCE
(het gave is meer bluessound en overgang dan op een standaard chromatische bluesharp)

Jake speelt ukelele alsof het gitaar is:
http://www.youtube.com/watch?v=O9mEKMz2Pvo


Dan andersom: wat rijk was, toch beperken:

GH Guitars Suck van Bumblefoot door Sottle.
(er zijn er meer, mogelijk beter en langer, maar deze was volgens mij het eerst bekend)
http://www.youtube.com/watch?v=8fRY29E-fQA
Op zijn minst bewonderingswaardig. Een hele prestatie.
Alleen wat ik als gitaarspeler inderdaad mis is de vrijheid zelf muziek te creeeren.
Maar de toevoeging is het spel-element. Het is ook niet enkel visueel, maar ook zeker auditief.

Teveel beperking is niet bevordelijk voor creativiteit, maar enige beperking wel. Dus wie weet wat we hiervan nog kunnen verwachten?
De toegevoegde waarde is misschien wel iets percusionistisch, dus zoiets als dit?
http://walras.econ.duke.edu/wallpaper/futureman-2.jpg
Nee natuurlijk niet, het lijkt niet eens op een echte gitaar, anders opgebouwd, anders te bedienen. Ik snap zelf nog steeds de aantrekkingskracht van het spel niet, het doet zo puberaal aan allemaal. Ik ga het eens in de winkel bekijken.
Ik heb de import versie nu al een tijdje, en ja er zijn covers. Maar een stuk minder dan in de vorige delen. Ook zijn de covers absoluuuut zo slecht nog niet! het zijn allemaal goede bands die de nummers coveren , niet van die slechte garagebands die maar wat proberen.

In deze versie zijn vooral de grote artiesten (maiden,metallica,slipknot) nu juist wel allemaal echt, bij de vorige versies waren juist de "kleinere" of oudere bands echt maar moest een maiden nummer in cover versie gespeeld worden...
De meeste muziekinstrumenten zijn toch mono, het geluid komt (voor mensen waarneembaar) van 1 plek, alleen bij grote instrumenten zoals een kerkorgel of een drumstel komt de ene klank vanaf een andere plek dan een andere klank, en zelfs dan moet je dichtbij staan om het te merken. Stereo is toch alleen nuttig als je meerdere geluidsbronnen hebt?
Nee, stereo is nuttig om te kunnen bepalen waar geluid vandaan komt, daarom heb je ook 2 oren gekregen.

In muziek wordt het dus gebruikt om een ruimtelijk effect te geven, onafhankelijk van het feit dat het geluid maar uit 1 punt komt. Het gaat om de locatie van dat punt.

Ga maar tussen je speakers zitten, en speel iets mono af... Het lijkt echt alsof het uit 1 punt in het midden komt, en klinkt daardoor heel onnatuurlijk.

edit: ok, laat ik het anders zeggen: de instrumenten zijn mono, maar je hoort het met 2 oren in stereo, je twee oren horen altijd iets anders door de akoestiek van de ruimte, meerdere instrumenten die niet allemaal op 1 punt staan, etc.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 22 november 2007 13:38]

SirBlade heeft gelijk hoor, bijna alle (volgens mij alle, maar het kan best zo zijn dat er ergens een uitzondering is) gitaar versterkers zijn mono. Stereo aan muziek wordt toegevoegd in de studio, maar alle gitaar muziek wordt mono opgenomen.

Dus het feit dat jij een gitaar mono onnatuurlijk vind klinken heeft te maken met het feit dat je het niet anders gewend bent.
Het gaat niet om het gitaargeluid, het gaat erom dat het hele nummer in mono is, in plaats van in Pro Logic II. En dat klopt gewoon niet.
Natuurlijk zijn er ook verschillende effecten die het gitaargeluid wijder maken, waaronder ook een heel aantal effecten die een mono-ingang signaal hebben en daar een stereo signaal van maken. Dit kan heel psychotische effecten hebben, maar het is wel degelijk zo dat er in rock-muziek een gitaar een stereo-geluid kan hebben, terwijl dat niet in de studio is toegevoegd.

Ook live kan je dus bijvoorbeeld stereo-effecten gebruiken. Maar dit is allemaal een gemaakte stereo, het geluid dat direct uit een gitaar komt is natuurlijk mono!
Dacht je dat je bij Guitar Hero enkel je eigen geproduceerde gitaargeluid hoort? Nee dus. Het liedje zelf zou gewoon stereo kunnen.
Dat probleem lijkt door de verwijderbare hals van de gitaar veroorzaakt te worden. De meeste problemen kunnen naar verluidt worden opgelost door de contactpunten van de hals schoon te maken en deze goed in de gitaar te drukken.
Ik was van plan me dit spel meteen aan te schaffen, gewoon om wat lol te beleven met wat vrienden... deze aankoop zal dus verlaat worden, dit is wel een ernstig probleem wind ik... nu hopen dat het snel opgelost zal raken!
Het probleem schijnt alleen voor te komen als de Wii ingesteld staat om Dolby Pro Logic te gebruiken. Als je de Wii op stereo instelt, dan krijg je ook stereo geluid in plaats van mono. Als je niet gebruik maakt van de Dolby Pro Logic mogelijkheid, dan is er geen reden om te wachten op de fix voor deze bug.

Dit is wel een vrij slordige fout van Activision. Het is momenteel niet mogelijk om patches voor Wii spellen uit te brengen, zoals dat wel op de Xbox 360 en PS3 kan. Helaas is dus de enige manier om dit te probleem te verhelpen een recall van alle exemplaren van het spel waar de fout in zit. De Wii versie van het spel verkoopt in de V.S. vrij goed, dus dit kan nog wel eens een kostbare grap voor Activision worden.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 22 november 2007 12:52]

Het probleem schijnt alleen voor te komen als de Wii ingesteld staat om Dolby Pro Logic te gebruiken. Als je de Wii op stereo instelt, dan krijg je ook stereo geluid in plaats van mono. Als je niet gebruik maakt van de Dolby Pro Logic mogelijkheid, dan is er geen reden om te wachten op de fix voor deze bug.
Volgens 1UP.com (de bron) klopt jouw reactie toch echt niet:
Somehow, the Wii version of Guitar Hero III: Legends of Rock made it out the door with a mono-only soundtrack.
HEEL de soundtrack is in MONO geshipped. Dus niet een bugje met de geluidsinstelling (software). Daarom zeggen ze ook:
Issuing a patch to the game's extensive soundtrack seems a bit much for a console without a harddrive
HEEL die soundtrack is in mono geleverd, daarom zeggen ze ook: een patch maak je dan niet eenvoudig voor een console zonder HD. Oftewel: het gaat dus niet gepatched kunnen worden want het gaat om heel die soundtrack, en ze zullen heel die game uit de handel moeten halen of moeten verkopen als MONO-game.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 22 november 2007 13:32]

Een pc- en een Mac-versie staan nog op de planning.
De pc-versie is op 12 november al in de US gereleased, aldus een perspericht van Aspyr die beide ports maakt.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 22 november 2007 13:36]

Komt het spel morgen uit? :? Wat vreemd dat een mailtje van Dixons mij iets anders verteld:
Vandaag bereikte ons het bericht dat leverancier Activision de landelijke leverdatum van 23 november niet waar kan maken voor de game Guitar Hero III: Legends of Rock (Wii). De door u geplaatste reservering kan derhalve niet op tijd worden uitgeleverd. Zodra er een nieuwe leverdatum bekend is, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen en uw order zo spoedig mogelijk uitleveren.
Onze excuses voor het ongemak en alvast bedankt voor uw begrip.
Lijkt me niet dat Dixons er over zou liegen, wel dan? ;)
Vreemd, ik heb 'm vandaag bij de Mediamarkt gehaald (Eu. 80)
Misschien is Dixons al op de hoogte en wachten ze op de versie die het probleem niet heeft?
Voldoende zaken in NL die het spel al voor aanzienlijk minder aanbieden; ik weet van de 360-versie dat 'ie rond de 80 Euro al te krijgen is inclusief wireless gitaar.

Desondanks wel jammer dat sommige tracks niet van de originele artiesten zijn (en dus slechte covers); licentiemogelijkheden zijn niet voldoende uitgediept door Activision.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 22 november 2007 12:42]

Ongelofelijke blunder dit. Je mag toch van zo'n bedrijf wel verwachten dat ze zoiets rudimentair tťsten alvorens het speelgoed de fabriek verlaat :?
En het verschil tussen mono en dolby is toch wel iets wat je ťcht hoort ;)
(satire)niet verwonderlijk: je hoort vaak dat wii bezitters een hekel hebben aan goede graphics. dan is het niet zo heel vreemd als ze ook een hekel aan mooi geluid hebben.
het gaat bij de wii om de gameplay. guitar hero 3 op de 360/ps3 heeft dan wel prachtig geluid en gelikte graphics: de gameplay is echter barslecht. op de wii is de gameplay tenminste goed.

ik ga guitar hero 3 dus zeker voor de wii halen! :Y)
(/satire)

er kan mij niemand wijsmaken dat dit langs de quality control gekomen is: er moet toch iemand opgevallen zijn dat het geluid mono was tijdes de laatste testen??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True