Door , , 36 reacties

Een nieuwe zomer, een nieuwe Rock Band. In 2009 kreeg The Beatles als eerste band een geheel eigen versie van het muziekspel van Electronic Arts toebedeeld, en in 2010 is het de beurt aan Green Day. Dat is best eervol voor het trio punkrockers uit East Bay, California. Zelfs als de games van het concurrerende Guitar Hero meegerekend worden, hoeft Green Day alleen Aerosmith, Metallica en Van Halen voor zich te dulden.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, Wii

Het bevestigt de status die de band in de VS heeft, hoewel het optreden van Green Day tijdens de laatste editie van Pinkpop duidelijk maakt dat er ook bij ons genoeg fans van de band - en daarmee wellicht ook van de game - rondlopen. Wat de keuze voor Green Day geslaagd maakt, is dat deze band de ultieme Rock Band-muziek maakt. Gitaar, bas, drums en zang, daar bestaat het volledige repertoire uit, met hier en daar zelfs wat achtergrondzang. 'Vreemde' instrumenten zoals violen, keyboards of trompetten ontbreken, zodat het hele repertoire van de band moeiteloos in een game als Rock Band kan worden gevangen.

* Zoek de verschillen

Uiteraard is Green Day: Rock Band afgeleid van The Beatles: Rock Band. Technisch is er weinig verschil tussen beide games. Dat wil zeggen dat je ook nu kunt kiezen uit gitaar, bas, drums, solozang of achtergrondzang. Net als bij The Beatles kunnen er maximaal zes spelers tegelijk meedoen, verdeeld over de drie instrumenten, de solozanger en twee achtergrondzangers. Daaruit blijkt meteen dat de makers enigszins aan geschiedvervalsing doen, want in werkelijkheid zingt alleen bassist Mike Dirnt mee en drummer Tré Cool zelden of nooit. Die tweestemmige achtergrondzang was echter de leukste vernieuwing uit de Beatles-game, dus het is begrijpelijk dat EA heeft besloten om deze optie over te nemen, ondanks het feit dat er wat zanglijnen voor moesten worden bijverzonnen. Ons stoort de vervalsing niet, maar misschien dat echte diehard-fans er wel over vallen.

Green Day: Rock Band

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.