Guitar Hero: Warriors of Rock

Verhaal halen

Dave Mustaine is niet de eerste de beste muzikant. De roodharige gitarist was ooit lid van Metallica, maar is inmiddels alweer jaren het boegbeeld van Megadeth, zo'n band die helemaal past in het plaatje van de archetype metalband waar Guitar Hero naar is gemodelleerd. Het is dus niet zo vreemd dat de makers van Warriors of Rock juist hem hebben gevraagd om muziek te componeren. Het is wel opvallend dat een man van zijn status toehapt en speciaal voor het spel een tweeluik componeert. Het zegt iets over de positie van games als Guitar Hero, al zegt het wellicht net zoveel over de positie van de muziekindustrie en over de cd-opbrengsten van Megadeth.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verschenen voor: PlayStation 3, Wii, DS (aangepaste versie)

De song van Mustaine heet Sudden Death en hij vormt het einde van de nieuwe Quest Mode, de verhaallijn die ontwikkelaar Neversoft in het spel heeft gestopt. Het is de grootste vernieuwing die Warriors of Rock met zich meebrengt: het spel heeft een verhaal. In vorige games zat overigens al een minimalistisch verhaaltje, over een fictieve band die door veel op te treden 'groeide' van garage naar stadion. Nu is er een verhaal dat niet eens zo heel veel meer om het lijf heeft, en dat bovendien lijkt op dat van Brütal Legend. Er is een Demigod of Rock, die met een legendarische gitaar is bewapend. Dat de beste man maar een halve god is blijkt al in de intro, want ondanks zijn gitaar wordt hij moeiteloos verslagen door The Beast, die in weerwil van zijn naam volledig mechanisch is.

* Transformatie

Dan begint het spel, waarin het de bedoeling is dat acht muzikanten uitgroeien boven zichzelf, gezamenlijk The Beast verslaan en daarmee de Demigod en zijn gitaar bevrijden. Dat alles wordt keurig opgebouwd. Je kunt bij de start van het spel kiezen uit de oude bekende Johnny Napalm en de nieuwkomer Echo Tesla. Bij beide artiesten krijg je een korte lijst voorgeschoteld met een stuk of zes nummers, die je door moet worstelen om tot een bepaald aantal sterren te komen. Mocht dat lukken, dan transformeert de rockster in een 'hero with great power.' Die power is voor elk van de acht rockers anders. Zo krijgt Echo Tesla vijf procent extra Star Power voor elke Streak van tien noten. Dat stijgt naar 10 procent extra Star Power als je het hoofdstukje met Echo Tesla succesvol hebt afgerond.

* Meer sterren

De andere sterren hebben vergelijkbare bonussen. Zo is bij oude bekende Lars Ümlaut de maximale puntenvermenigvuldiging niet vier keer, zoals bij de anderen, maar zes keer. Bij nieuwkomer Pandora is het de Star Power-vermenigvuldiging die stijgt als je haar hoofdstuk hebt afgerond - in dit geval van maximaal twee keer naar maximaal zes keer. Het maakt dat je, na de transformatie, met alle rockers per song meer sterren kunt scoren dan de vijf die tot nu toe gebruikelijk zijn. Die extra's heb je nodig om The Beast te kunnen verslaan, want in die confrontatie moet je veertig sterren zien te scoren, en dat kan alleen als alle acht de sterren gebruik kunnen maken van hun opgewaardeerde krachten. Voor die finale kun je de helden verdelen in twee bands van vier, die elk een helft van de finale voor hun rekening nemen.