Band Hero

Inhaken maar

Een nieuwe maand, een nieuwe verzin-het-maar-Hero. Sinds de zomer zijn we door Activision al verblijd met Guitar Hero 5 en DJ Hero, terwijl voor de vakantie al Guitar Hero: Metallica verschenen was. Verder staat Guitar Hero: Van Halen op stapel, al verschijnt dat net na Nieuwjaar.

Gespeeld op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 2, Wii
Afwijkende versie: Nintendo DS

Maar goed, het gaat hier niet om de andere games in de serie. Laten we kijken naar Band Hero, een versie van het ritmespel die het hele gezin zou moeten aanspreken. Daarom is het nu 'Band' en niet langer 'Guitar'. Band Hero is minder rock en meer pop, country en andere in de VS populaire stijlen. Dat is ook het voornaamste verschil met Guitar Hero 5. Band Hero is verder namelijk opvallend gelijk aan GH5. Beide games zijn duidelijk gebouwd op basis van dezelfde engine. Geen verkeerde zaak natuurlijk, want Activision had het in GH5 prima voor elkaar. De manier waarop de gitaarhals in beeld wordt gebracht, met de naar beneden stromende noten en de compact vormgegeven interface daar omheen, die zaken als Star Power en de waardering van het publiek weergeeft, is prima.

*Loopbaan

Ook buiten het muziek maken om is alles gelijk aan GH5. Je kunt op dezelfde manier een virtuele band vormen en daarmee een carrière doorlopen die klein begint en groots eindigt. Je speelt nog steeds virtuele optredens met ongeveer zes nummers per set. Het is prettig dat ook het systeem van sterren verdienen per set in plaats van per nummer overgenomen is van GH5. Wie dus een beetje kan spelen, heeft na vier songs al voldoende sterren verzameld om voor een volgend optreden, in een grotere zaal, geboekt te worden. Het betekent ook dat je nummers kunt overslaan die je vervelend vindt als je met de rest al voldoende sterren verdiend hebt. Jammer is dat niet zo goed te zien is welke nummers er in de huidige set nog wachten, want daar zitten soms erg leuke tussen. Dat geldt ook voor het allereerste optreden, waar niet direct duidelijk is dat Bring Me To Life van Evanescence, Let's Dance van David Bowie en Pretty Woman van Roy Orbison nog op de setlijst staan als je al een volgend optreden aangeboden krijgt.

*Inhaken

Gelukkig is er verder vooral veel bij hetzelfde gebleven. Net als in GH5 is het in Band Hero heel makkelijk om in- of af te haken, het sterkste punt van GH5. Het is ook heel makkelijk om tijdens het spelen van instrument of moeilijkheidsgraad te wisselen. Bovendien zijn alle instrumenten weer te combineren, zodat elke combo mogelijk is, tot vier drummers aan toe. Niets nieuws dus, maar wel een ijzersterke eigenschap van het spel.

*Verschillen

Toch zijn er twee opvallende verschillen met Guitar Hero 5. Zo is de muziek in het spel duidelijk anders, met bijvoorbeeld een flink aandeel meisjesmuziek van Taylor Swift, KT Tunstall, Hillary Duff, Joss Stone, Duffy, Nelly Furtado en Lily Allen. Countrysterretje Swift is zelfs met drie nummers vertegenwoordigd. Het blijft poppy met No Doubt, Maroon 5, Santigold en Alphabeat. De ruige muziek die doorgaans in Guitar Hero zit, ontbreekt hier vrijwel helemaal. Veel ruiger dan Joan Jett, Papa Roach, Snow Patrol en The Mighty Mighty Bosstones wordt het niet. Hier geen Megadeth of Mettalica. Opvallend is verder dat Activision ook de nadelen van GH5 heeft overgenomen. Zo zijn er ook hier nummers waar de gitarist opeens de melodie voorgeschoteld krijgt van een synthesizer of blazers.

Ubisoft werkt aan muziekgame Nieuws van 13 januari 2010
Video Band Hero DS Nieuws van 29 oktober 2009