Guitar Hero World Tour

Naar het voorbeeld van

Guitar Hero World Tour moet het antwoord worden op het succes van Rock Band. Het spel heeft een microfoon en een drumstel, net als de concurrent. Maar is het spel daarmee ook net zo goed?

Gespeeld op: Playstation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, Playstation 3, Wii

Het valt niet mee om Guitar Hero World Tour te bespreken zonder de vergelijking met Rock Band en Rock Band 2 te maken. De makers roepen dat een beetje over zichzelf af door het concept rechtstreeks te kopiëren. World Tour breidt de formule van Guitar Hero uit met een microfoon en een drumstel, naar het voorbeeld van Rock Band. Voor World Tour heeft ontwikkelaar Neversoft het concept van het spel iets aangepast. Zo bestaat de carrière die je kunt doorlopen nog steeds uit blokken van een handvol songs, maar je hoeft de verschillende blokken nu niet langer in een vaste volgorde af te werken. In een menu hangen briefjes op een prikbord, waarop verschillende podia dingen naar de gunsten van een band die wil komen spelen. Als je op een advertentie ingaat, kun je er een aantal songs komen spelen. Die vrijheid lijkt prettig, maar hij berooft het doorlopen van de carrière een beetje van zijn doel: langzaam maar zeker naar een supersterrenstatus groeien. Voor sommige optredens moet je nu zelfs betalen, met het geld dat je verdient met concerten die je al hebt gegeven. Dit is met name het geval bij sets waarin je songs van één bepaalde band speelt, zoals Tool. Dat is geen probleem als je toevallig van die band houdt, maar minder leuk als je niet zo'n fan bent.

Review Guitar Hero World Tour

*De instrumenten

De opvallendste toevoeging aan World Tour is natuurlijk het drumstel. Dat is de grootste verbetering ten opzichte van Rock Band, maar hij kent kuren. Het is erg leuk dat het drumstel twee bekkens heeft. De set van Rock Band moet die missen. Dat betekent wel dat de set van World Tour slechts drie trommels heeft, maar het is een prima deal om een trommel in te ruilen voor twee bekkens. Het is vooral erg prettig dat het drumstel van World Tour beter in elkaar steekt dan dat van Rock Band. De trommels zijn gemaakt van een ander materiaal en dat maakt de set vooral een stuk stiller dan dat van Rock Band, een niet te onderschatten voordeel. Het is ook prettiger slaan op de set van World Tour. Voeg daar een pedaal aan toe dat prettiger aanvoelt en de winst is compleet.

Review Guitar Hero World Tour

*Hardhitters

Helemaal perfect is de set niet. De bekkens kunnen niet goed worden vastgezet en voor de echte hardhitters is dat een probleem. In één van de tips die je kunt lezen tijdens het laden van de songs, wordt aangeraden vooral niet al te hard te slaan. Mocht je last hebben van spastische bewegingen tijdens het drummen, dan zou je kunnen merken dat het drumstel wat gevoelig is als je de onderkant raakt. Als dat gebeurt kan de X- of de Playstation-knop ineens afgaan, al moet je wel vreemde toeren uithalen om dat voor elkaar te krijgen.

Review Guitar Hero World Tour