E3: Preview Guitar Hero 5

Feestje

Van alle muziekgames trok The Beatles: Rock Band op de E3 verreweg de meeste aandacht, met Paul McCartney en Ringo Starr die op de persconferentie van Microsoft aanwezig waren. Wat dat betreft is uitgever Activision bijna bescheiden over de nieuwe versie van zíjn ritmespel, Guitar Hero 5. Terwijl er toch genoeg reden is om trots te zijn.

Waar The Beatles: Rock Band er beter uitziet dan alle voorgaande delen van de serie, geldt hetzelfde voor Guitar Hero 5. De verbetering bij GH5 is zelfs nog indrukwekkender dan bij TBRB. Ontwikkelaar Neversoft heeft voor GH5 een compleet nieuwe grafische engine geschreven, en dat is te zien. Niet eens zozeer aan de naar beneden sijpelende noten, maar wel aan alles wat je op de achtergrond ziet en zeker aan de shots die je tussen het spel door ziet. De concertzalen waar je optreedt zien er opeens veel grootser uit en het publiek veel gedetailleerder. Dat geldt ook voor de achtergronden tijdens het spelen. De optredende muzikanten zien er lang niet meer zo houterig uit als in de vorige delen van het spel. Dat is ook te zien aan de 3d-elementen in het menu. Als je de diverse spelers selecteert die met het nummer mee gaan spelen, zien de muzikanten er veel beter uit dan je gewend bent, wat uiteraard ook terugkomt in het menu waar je jouw muzikant kunt vormgeven en aankleden. TBRB beschikt dan misschien over de prachtige psychedelische verbeelding van de songteksten van The Beatles in de tweede helft van hun loopbaan, daar zet Guitar Hero 5 een tot in alle hoeken en gaten sterk verbeterd uiterlijk tegenover. En dat is nog niet eens het sterkste punt van het spel.

*Vrijheid

Neversoft heeft namelijk een even simpele als geniale optie toegevoegd, Party Play genoemd. De optie wordt zelfs standaard opgestart als de schijf in de console wordt gezet. In Party Play zijn alle songs direct beschikbaar en standaard staat de No Fail-optie aan, zodat de song nooit onderbroken wordt vanwege een te slecht spelend bandlid. Het mooie is echter dat alles vrij is aan Party Play. Gedurende een nummer kan iedereen meedoen, invallen of er juist uitstappen, en elke combinatie is mogelijk. Je kunt dus alleen beginnen op gitaar en halverwege het nummer kan er iemand mee gaan spelen die ook de gitaarpartij speelt, op dezelfde of op een andere moeilijkheidsgraad. Je kan dan bovendien zelf halverwege het nummer besluiten dat je dan toch liever bas, drums of zang voor je rekening neemt. Elke combinatie is mogelijk, tot aan vier drummers toe. Party Play is de ideale spelvorm voor een avondje rocken met wat vrienden, zonder dat je daarbij per se aan je carrière hoeft te denken en achter het behalen van sterren aqan moet gaan, hoewel dat laatste natuurlijk ook in Party Play gewoon kan.

Video (GuitarHeo5_Trailer01.flv)

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite