Rock Band 2

Oud en nieuw

De eerste Rock Band ligt nog maar een paar maanden in de Nederlandse en Belgische winkels, maar de de opvolger is inmiddels al te koop. Is er reden om Rock Band 2 in huis te halen?

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: Playstation 3, Playstation 2, Wii

De introductie van de eerste Rock Band verliep in de Benelux niet bepaald vlekkeloos. Het spel verscheen hier ruim een jaar later dan in de VS en nog tegen een beduidend hogere prijs ook. Ook nu, met de lancering van Rock Band 2, loopt het niet helemaal gesmeerd. Zo is het spel alleen verkrijgbaar voor de Xbox 360, versies voor de Playstation 2 en 3 en voor de Wii verschijnen later. Er is echter nog een ander groot gemis, het vernieuwde instrumentarium van het spel is nog niet leverbaar. Gelukkig kunnen de instrumenten van de eerste Rock Band worden aangesloten, al zouden de nieuwe van beduidend betere kwaliteit moeten zijn. Dat roept een dilemma op voor wie een Xbox 360 heeft, het spel wil kopen en het eerste deel niet thuis heeft staan. Koop je het spel en koop je daar de oude instrumenten bij, of wacht je tot de nieuwe op de markt zijn? Wij hebben niet gewacht en hebben de oude aan onze 360 gekoppeld.

Review Rock Band 2

*Verdacht

Het spel lijkt in eerste instantie verdacht veel op het eerste deel. Niet helemaal vreemd, want de eerste Rock Band zette de standaard waar de concurrentie zich aan probeert te meten. De te spelen noten komen nog steeds naar beneden tuimelen en het is nog altijd de kunst om zoveel mogelijk punten te verzamelen. De incidentele witte noten zorgen weer voor Overdrive en daarmee voor een vermenigvuldiging van de gescoorde punten, wat nodig is om zoveel mogelijk geld, fans en sterren te scoren. Ook het uiterlijk van Rock Band 2 is opvallend gelijk aan dat van het eerste deel. Van de muzikanten en de mogelijkheden om die vorm te geven, tot de plekken waar je kunt spelen; het is allemaal grotendeels gelijk. Er zijn iets meer mogelijkheden bij het bepalen van het uiterlijk van muzikanten, maar dat beperkt zich voornamelijk tot het aanbrengen van een snor of baard. Het is gelukkig niet het belangrijkste onderdeel van het spel; dat is de muziek en daarmee zit het echt helemaal goed.

Video (RockBand2OpeningCinematic.flv)

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite