Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 101 reacties

Microsoft heeft bij zijn E3 2009-keynote bekendgemaakt dat de Metal Gear Solid-franchise naar de Xbox 360 komt. Metal Gear Solid Rising, zoals de titel heet, is een geheel nieuwe game en heeft Raiden als hoofdpersonage.

Microsoft heeft met de aankondiging van Metal Gear Solid Rising wederom een belangrijke gamefranchise losgeweekt van het PlayStation-platform. Een jaar eerder werd namelijk Square Enix al over de streep getrokken om Final Fantasy XIII voor de Xbox 360 te ontwikkelen. Deze titel wordt volgens planning gelijktijdig met de PlayStation 3-versie uitgebracht in de lente van 2010.

Op de keynote, waarbij Metal Gear Solid-ontwikkelaar Hideo Kojima acte de présence gaf, werd alleen een teasertrailer getoond van de nieuwe Metal Gear Solid en is het gissen naar een releasedatum. In plaats van Solid Snake, het personage dat altijd dienst heeft gedaan voor de serie op meerdere PlayStation-generaties, zal bij Metal Gear Solid Rising het karakter Raiden zijn rentree maken.

Metal Gear Solid Rising breed

Microsoft kwam ook met andere primeurs. Zo toonde het bedrijf op de E3-briefing onder meer 'The Beatles: Rock Band', een game van ontwikkelaar Harmonix. Bij deze titel kan de carrière van de Engelse band worden nagespeeld, waarbij gamers onder meer de nummers 'Day Tripper', 'Taxman', 'Back in the USSR' en 'Here Comes The Sun' ten uitvoer kunnen brengen met gitaar, drumstel of zang. De bandleden worden weergegeven in de originele setting zoals onder meer bij het dakconcert van het nummer 'Get Back'. Paul McCartney en Ringo Starr kwamen kort het podium op om aankondiging van de nieuwe Rock Band-titel kracht bij te zetten. De game The Beatles: Rock Band zal 9 september dit jaar worden uitgebracht, en zal onder meer nooit eerder uitgezonden opnames uit de studio bevatten.

The Beatles: Rock Band The Beatles: Rock Band The Beatles: Rock Band

Ook maakte Microsoft bekend te werken aan een nieuwe Halo-titel. Uit de korte E3-trailer, waarop een planeet met explosies te zien is waarbij druk radioverkeer op de achtergrond te horen is, blijkt dat Bungie de game Halo Reach medio 2010 zal opleveren. Meer bijzonderheden over Halo Reach zijn niet prijsgegeven. Ook vertoonde Microsoft beelden van de uitbreiding van Halo 3, Halo 3 ODST. Deze titel werd vorig jaar op de Tokyo Game Show aangekondigd als Halo 3 Recon. Kopers van Halo ODST krijgen een uitnodiging om mee te doen aan de multiplayer-bèta van Halo Reach via Xbox Live.

Halo 3 ODST Halo 3 ODST Halo 3 ODST

Verder kondigde Microsoft de sequels aan van Crackdown en Left 4 Dead, en werd de Xbox Live-game Shadow Complex, een sidescroller shooter van Epic-games voorgesteld. Microsoft toonde tevens een trailer van Splinter Cell Conviction en Alan Wake, twee games waarover het afgelopen jaar weinig naar buiten kwam, en van Forza Motorsport 3, volgens de makers van het spel de 'ultieme' racegame.

Splinter Cell Conviction Left 4 Dead 2 Forza Motorsport 3

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (101)

En daar gaat de eeuwige discussie weer...

Toen ik een paar jaar geleden op gametrailers.com die verglijkingsfilmpjes bekeek, leek de Xbox 360 net wat beter beeld neer te zetten (waarschijnlijk voornamelijk omdat hij makkelijker te programmeren is was).

Maar volgends mij zijn ze op dit moment aardig aan elkaar gewaagt. Dat er developers zijn die met kreten komen als "de Xbox 360 is niet krachtig genoeg voor ons spel" is gewoon bullshit, je kan je game ook gewoon aanpassen.

Volgends mij valt een DL schijfje op dit moment nog wel mee, mijn PC games zijn bijv. buiten GTA IV vaak niet groter dan 9 GB.

Ik heb gisteren de E3 live zitten kijken en was best vermaakt. Alleen schrijft niemand over Crackdown 2, terwijl ik die toch best graag wil spelen... Meteen toen ik zo'n orb geluidje hoorde wist ik het: een nieuwe aankondiging van Crackdown.

Verder wel heel lullig voor die ene gast (weet ff niet meer welke game) die enthousiast aan het praten was, maar door zijn brakke microfoon niemand verstond wat ie zei.
MS maakt het helemaal waar vind ik al duurt het soms wat lang. Ik heb zelf geen 360 en die komt er waarschijnlijk ook niet maar ik vind het knap hoe MS zich binnen 2 generaties op heeft gebouwd tot misschien wel het succesvolste van de 3. Dat is niet zo zeer in het aantal verkochte spelcomputers maar meer in het feit dat de waardering van gamers ongekend hoog is voor MS en iedereen steen en been klaagt over de 2 oud gedienden.

Zelf ben ik als Ex-Nintendo fan tot het besluit gekomen dat ik alleen maar betaal en er niks meer voor terug krijg. Ik weet het, de Nintendo show komt vanavond pas maar ik verwacht er helemaal niks meer van. Ze moeten wel met tenminste een nieuwe mario, zelda, f-zero, starfox, kirby, kid, fire emblem etc komen voor het komende jaar anders ben ik weg.

MS maakt echter alles waar, de line up is al sinds de launch stabiel en regelmatig met veel goede games waar de andere partijen alleen maar van kunnen dromen en ook al heeft Nintendo Zelda, Metroid en Mario als daar in 3 jaar tijd maar 3 games in totaal van zijn uitgekomen snap je wel dat met 1 game gemiddeld per jaar er niks is om over naar huis te schrijven.
Als ik MGS4, KZ2, Uncharted2 en andere, specifiek voor PS3 ontwikkelde titels technisch vergelijk met wat de 360 te bieden heeft, dan ben ik echt bang ervoor dat MGS:Rising grafisch gaat onderdoen. Dat is erg jammer voor PS3 eigenaren: deze willen graag de hoogste kwaliteit, getuige hun keus van console.

Ik hoop als MGS fan dat het spel dus niet te lijden heeft onder het feit dat deze ook voor de xbox gemaakt gaat worden. We wachten af..

edit: Killzone2, (tevens het bewijs dat NL AAA-games kan maken) is het betere plaatje, dit is niet alleen mijn mening, het is ook een waarneming van de game pers.
Dat de ps3 een hogere kwaliteit heeft is echt onzin zeg je? In dat geval heb je niet veel verstand van spelcomputers, kijk hier maar eens:
http://www.google.nl/sear...problems&btnG=Zoeken&meta=
edit2: daarnaast worden de graphics door wat meer bepaald dan enkel de GPU...

[Reactie gewijzigd door Faust op 2 juni 2009 01:50]

Onzin, ik heb een PS3 en 360, en grafisch doen ze NIETS voor elkaar onder, helemaal niets.

The Force Unleashed of MGS4, daar zie je geen enkel voordeel van de ene console of de andere. Beide zijn grafisch even indrukwekkend.
Goh, schijnbaar moet ik het toch met plaatjes voorkauwen...

Ja, DUH... ik HEB MGS4 en dat is alleen op de PS3, ik HEB The Force Unleashed op de 360, en DAARDOOR zie ik geen enkel voor- of nadeel op grafisch vlak tussen de 2 consoles.

Ergo... waar er wordt gepraat over dat de BD nodig is voor de PS3, zie ik die noodzaak dus totaal niet, tenzij het om de duur van de cutscenes in MGS4 gaat, want dat is alles waardoor MGS4 op BD MOET.

Niet de kwaliteit, maar de KWANTITEIT van MGS4 vereist BD.
Kan je dan ook even vermelden welke instellingen, aansluitingen en scherm je voor beide consoles gebruikt? Ik speel ongeveer 4keer zoveel op de x360 maar ik ben zeker dat mijn PS3 veel betere graphics kan tonen dan ze ooit op mijn x360 gaan kunnen. MGS4 en GoW hebben het mij al getoond. Waar je bij MGS4 veel meer details krijgt op het scherm, kan GoW dat niet leveren. Daarbij gaat het bij MGS4 steeds vlot terwijl GoW hier en daar zich eens verslikt en dan is het schokken wat ik niet wil zien op een console.
Dat is erg jammer voor PS3 eigenaren: deze willen graag de hoogste kwaliteit, getuige hun keus van console.
Wat een onzin :). Het zal voornamelijk de lineup van de games zijn, of de blueray speler. Daarnaast speelt indoctrinatie ook een grote rol, zoals bij veel concurrerende producten. Maar het is echt onzin dat de PS3 een hogere kwaliteit heeft. Of dat ie in staat is een mooier plaatje neer te zetten. Het grote voordeel van de PS3 is voornamelijk de grotere disc en een krachtigere CPU, maar wat GPU betreft moet ie het toch nét afleggen tegen de 360.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 juni 2009 01:42]

de spe's kunnen heel veel gpu dingen doen, je kan de CPU ook puur en alleen gebruiken voor graphics en de GPU voor shading (veel ports doen dit).

veel spellen maken maar weinig gebruik van de GPU in de PS3, veel ontwikkelaars gebruiken de SPE's meer als een renderfarm en de GPU als een shader (en worden ai/physics voornamelijk op de PPE gedaan).
Heb je daar een bron van? Want dat vind ik, als gamedeveloper zijnde gespecialiseerd in het maken van 3d engines voor Xbox 360 en PS3, wel interessant namelijk :). Ook klinkt het nogal onzinnig. Wat bedoel je met een "renderfarm"? Ik heb nog maar weinig echte renderingtoepassingen gezien van de SPEs. Ze worden voornamelijk ingezet om vertices te transformeren, wat wel handig is omdat de vertex processor in de RSX nogal suckt in vergelijking met de 360 en PC hardware uit die tijd.

En als de SPEs aan het renderen zijn, hoe is de GPU dan "een shader"? Ik heb het idee dat je gewoon maar een beetje met termen aan het smijten bent, want een echt logisch verband zit er niet in...
Als de 360 GPU echt zoveel beter was, dan hadden we heus wel een grote verschil gezien. Dit gaat gewoon niet op in dit geval. Sony laat met hun first party titels namelijk zien dat erg technologisch echt een verschil is tussen die 2 consoles!
Als de 360 GPU echt zoveel beter was
Ik zeg helemaal niet dat ie "zoveel" beter is. Ik zeg juist dat ie het nét moet afleggen. Met nota bene een streepje op de e. Het ontloopt elkaar niet zoveel.
Dat ligt helemaal niet aan de kracht van de PS3, maar aan de engines. Als je kijkt naar de beste PS3 spellen, dat zijn inderdaad de exclusives, en die hebben allemaal een specifieke engine voor de PS3. Als je kijkt naar de exclusives van de X360, dan gebruiken de meeste gewoon Unreal Engine 3.. Die engine is inmiddels redelijk oud en aangezien die "makkelijk" is te gebruiken voor 3rd party devs, is het gewoon logisch dat de X360 spellen er minder uitzien. Maar de recente footage van Forza 3 die overigens ook nog @ 60FPS draait, laat duidelijk zien dat de X360 qua grafische kracht totaal niet onder doet voor de PS3.
Geweldig voor mensen die een 360 hebben en MGS wel leuk lijkt.
Echte fans hebben allang een PS3 gekocht voor MGS4, dus het wordt interessant om te zien hoe de verkopen van het spel op beide consoles zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door MoXeh op 2 juni 2009 20:59]

MSG? Ok, beetje flauw maar moet het beestje natuurlijk wel bij zijn naam noemen!

(noem jou ook geen XoMeh :))
Vraag me af hoe Kojima dit wil doen.
Hij zei dat hij de blu-ray capaciteit goed kon gebruiken bij MGS4.
De XBox heeft alleen DL DVD dus zal Kojima of meerdere DVDs moeten gebruiken of alles flink comprimeren.
Want ik neem aan dat deze net als MGS4 grafisch van hoog niveau is.

@Appie2003
Zoek het maar op, zelfs Rockstar had problemen het allemaal op 1 DL DVD te krijgen.
Willen ze een 2e schijfje willen gebruiken dan moeten ze meer dan 2x zoveel afdragen aan MS als bij 1 schijfje en dat hapt flink in op de winst of je moet het door berekenen aan de klant.

@Ackermans1973
Ik vind dat er grafisch in de gameplay grafix een merkbaar verschil is tussen 3 en 4 vooral in de details zoals de gezichten etc. maja das dus jouw mening.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 2 juni 2009 03:14]

Ik vraag me af in hoeverre de capaciteit van Blue-Ray gebruikt wordt bij het ontwikkelen van spellen. Ik bedoel bij de Xbox is blijkbaar DVD DL genoeg voor het ontwikkelen van grafisch topspellen.
MGS4 gebruikt een 50GB blu-ray.
en zelfs dan is er 40% compressie gebruikt, dus gebruikt werkelijk dicht bij 75GB.

en nee een DVD-DL is niet meer genoeg kijk maar naar Final Fantasy die op 4 dvd's uitkomt, en ook Microsoft's eigen japanse spel die op 3DL DVD's staat.
forza 3 komt trouwens ook op minimaal 2DVD's uit, en er zullen steeds meer en meer spellen op 4+ dvd's uit komen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 2 juni 2009 01:22]

Bij de Playstation 3 games gebruikt men vaak geen compressie om zo het inladen wat te versnellen. Echter zodra je de textures goed compressed past het over het algemeen prima op een DL DVD. De Xbox360 games kunnen tot op heden zich prima meten met die van de Playstation 3. Hier zal verandering in komen. Maar tegen die tijd is de Xbox360 al opgevolgd door zijn nieuwe broertje. Sony heeft al aangegeven dat ze de levensduur van hun console wat langer rekken dan Microsoft om de return of investment te kunnen paseren.
Schei uit, MGS4 is echt niet zoveel beter grafisch dan MGS3, en soms vind ik 3 grafisch beter dan 4. Vaak zie ik objecten door muren gaan in MGS4, iets wat ik persoonlijk niet echt up-to-date vind.

De BR-inhoud is volledig opgegaan aan de cutscene/film die MGS4 is. Speel het maar eens terwijl je door de cutscenes heen skipped, ben je er zo mee klaar.
Ik denk dat er weinig mensen het met jou eens zijn, dat de graphics van MSG4 slechts weinig beter zijn dan MGS3.

Dat je een object door muren ziet is een bug, jammer maar helaas, maar het doet vrijwel niks af aan de kwaliteit van de hoogstaande graphics van dit spel.

On topic:
Ik vind het jammer dat exclusives wat aan het verdwijnen zijn, maar zo erg vind ik het ook weer niet. Ik gun de XBOX spelers deze spellen ook echt wel (behalve de uitermate één-richting-opkijkende MS fanboys). Daarentegen mogen ook wel wat meer exclusives deze kant opkomen (PS3).
Die zijn er meer dan genoeg.. Een paar voorbeelden is Bioshock, Ninja Gaiden Sigma II etc. Ik vind het juist beter zo dat beide platformen meerdere games krijgen. Minder nutteloos geruzie tussen fanboys.
Deze Metal Gear zal niet echt in de buurt komen van MGS4, dat kan sowieso wel duidelijk zijn! Deze is ieder geval multiplatform, wat dus wil zeggen dat ze ook rekening met de 360 moete houden!
En tot op heden kan de Xbox360 zich prima meten met de Playstation 3.
"De BR-inhoud is volledig opgegaan aan de cutscene/film die MGS4 is. Speel het maar eens terwijl je door de cutscenes heen skipped, ben je er zo mee klaar."

En dan nog is het spel beter (qua gameplay, qua graphics etc.) dan de gemiddelde titel die op de E3 aangekondigd wordt.
cutscenes zijn in-game.
Wat ik mij afvraag er zijn toch ook schijfjes met aan beide kanten een DL
Daarmee bespaar je toch op kosten om een extra DL schijf mee te moeten leveren, en het enige wat je dan moet doen is het geval even omflippen in de lezer.

Waarom gebruiken ze die schijven niet gewoon :S ?
ik weet heel toevallig dat WB (warner) daar een patent op heeft.
en de enige die het kan produceren is delux en die zijn duur.

vanwege patenten is dat dus niet betaalbaar.
Dat zal wel een flinke klap zijn voor Sony. In mijn eigen vriendenkring zijn er al een vijftal PS3-consoles aangeschaft alleen voor MGS.
Dan is dat goed voor hun want MGS4 blijft nog PS3 exclusive. Tenminste we hebben niks anders gehoord.
Plus is deze nieuwe Metal Gear Solid multiplatform en hebben zij er dus ook geen last van.
Dit doet me denken aan hoe geweldig Metal Gear Solid 2 eruit zag op de PS2. Microsoft wilde ook een deel van de koek en veel later kwam die ook uit op de xbox. Een belangrijk verschil: hij verkocht niet. Ik kon hem als consument een maand of twee na de release in de bargain bins vinden.

Op de PS3 hebben we de einde van Snake gezien als hoofdpersonage. Noem me old skool, maar dit is in mijn ogen het interessantste personage binnen de reeks. Het is nog maar de vraag of deze titel veel stealth action zal zijn, aangezien Raiden wel een andere stijl heeft dan Snake.

Ook kan Raiden eigenlijk best wat meer qua hi tech power dan Snake. Dus ik denk dat men nog verder de actiegerichte tour opgaan zal. Op zich vind ik dit niet erg, maar er zijn veel fans die dat minder vinden. Ik hoop enkel dat de PS3 versie geen kwaliteitsverlies lijdt door dat er ook een 360 versie uitkomt.
MGS Rising wordt inderdaad waarschijnlijk meer beat-m-up. Beetje Ninja Sigma style. Helaas is een multi-platform altijd minder mooi dan een exclusive (want moet op de minimale gedeelde hardware draaien). Maar Microsoft heeft hier zeker een goede slag mee geslagen, ze zijn goed bezig. Alleen benieuwd of het financieel ook uit kan..
maakt voor sony niet meer uit, dit spel komt ook op de PS3.
en online is en blijft gratis.

ik ga nooit xbox live gold betalen voor die 18 uur in 3 maanden die ik online aan het spelen ben.
Een volhouder ;-)
Er zijn veel mensen die dit beweerde maar ondertussen toch ook al een abonnement hebben genomen. Tijden veranderen nu eenmaal, vrij realistisch dat de volgende generatie van Sony ook zo een gelijkaardig systeem heeft. ;-)
Je kunt op verscheidene betrouwbare websites al voor 36 euro een gold-lidmaatschap krijgen voor twaalf maanden. Dat betekent drie euro per maand.

Oke jij speelt dan wel erg weinig, maar drie euro in de maand is toch wel te overkomen?
Krijg je een topnetwerk voor terug waar het PSN netwerk alleen maar van kan dromen.
PS Home is geen netwerk maar een applicatie (perfecte plaats om les 'Schelden in het Engels' te volgen. Naar mijn ervaring is het x360 netwerk in ieder geval wel sneller dan de ps3 qua reactie en downloadsnelheden. Maar beduidend verschil zit er niet op en het duurt ook niet de lang. Was de grootste ergernis als je met de Wii iets online wou gaan doen, je wist dat je 10min geen bezig zijn met een spel downloaden.
MGS (of spin offs zoals deze) die op andere platformen verschijnen is niets nieuws. Heb zo het gevoel dat sommige mensen (heb daar zo mijn theorie over) er meer van willen maken dan het in werkelijkheid is.

Ik heb hier ook nog een MGS liggen op de Xbox en als ik mij niet vergis is er op de GC ook een of andere MGS game verschenen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 2 juni 2009 10:41]

Jammer dat Snake niet meer meedoet, hij was toch altijd wel de 'kern' van Metal Gear Solid.
Stiekem heeft Solid Snake natuurlijk nog maar twee keer een hoofdrol mogen vervullen in de vier games. In deel twee was Raiden die de hoofdrol tot zich nam, en in deel drie was het zijn (soort van) vader.
Pfft, vergeet even voor de eenvoud maar Metal Gear en Metal Gear 2:Solid Snake.

Plus het feit dat Solid Snake wel degelijk in MGS2 een grote rol speelde.

De enige Metal Gear zonder Solid Snake is MGS3.
Uh.. Volgens mij zat Solid Snake JUIST weer in deel 3.. De fans klaagden vanwege deel 2 dat je voornamelijk met Raiden moest spelen. Niet iedereen zag dit zitten en heeft geschreeuwd om de terugkeer van Solid Snake. Deel 3 is met Solid Snake door de jungle waar je die slangen etc kon eten.. (Snake Eater ;))

Verder vind ik het behoorlijk jammer om te horen dat de MGS franchise naar de 360 komt. Zelf ben ik ook een grote fan van deze serie, maar ik moet zeggen dat MGS ook vaker multiplatform is geweest (alleen was dit NA de releases op de PS) Ik hoop dat de PS3 toch iets extra's gaat krijgen..
Metal Gear Solid 3 speel je met Big Boss. De persoon waar snake uiteindelijk uit gecloned is...
Waar snake uit gecloned is. is wel erg overdreven gezegt.

ze heeft hem grootgebracht en alles geleerd tot wat ie nu is.

En je speelt tegen big boss.
Misschien moet je het nog een keer spelen.

Je speelt met Big Boss, tegen "The Boss".

Naked Snake krijgt aan het einde van het spel pas de codename Big Boss mee, omdat hij de Boss heeft verslagen (en arbitrary dienst voor land bla bla).

Big Boss/Naked Snake is Solid Snake's vader.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 2 juni 2009 19:59]

Mijn idee is dat MGS:Rising totaal anders wordt dan enige MGS die we kennen.

Wat staat er altijd bij MGS (1) tot 4? Tactical Espionage Game/Action.

MGS:Rising heeft nu erbij Lightning bolt action.

Misschien is dat enkel nu voor de PR, maar het kan inhouden dat het een snel, rap, hectisch vechtspel wordt, met meer nadruk op wat Raiden in MGS4 laat zien, Ninja capaciteiten ipv sneaking around.

Vraag ik me toch af, wat deed Big Boss dan erbij op de teaser-site?
"Vraag ik me toch af, wat deed Big Boss dan erbij op de teaser-site?"

Dat is een hele goede vraag. Het was ook een relatief jonge Big Boss dus dit kan duiden op flashbacks of misschien een titel die nog niet aangekondigd is?
Ook maakte Microsoft bekend te werken aan een nieuwe Halo-titel. Uit de korte E3-trailer, waarop een planeet met explosies te zien is waarbij druk radioverkeer op de achtergrond te horen is, blijkt dat Bungie de game Halo Reach medio 2010 zal opleveren.
Microsoft/Bungie waren toch uit mekaar volgens een niet al te oud nieuwsbericht ?
hebben ze nu alles weer goedgemaakt en gerealiseerd dat ze niet zonder mekaar kunnen of heb ik gewoon wat gemist :P

[Reactie gewijzigd door joon op 2 juni 2009 02:06]

Splinter Cell conviction zag er pas écht goed en interessant uit! Ik kan niet wachten op deze game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True